L 11 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om indskud på etableringskonto. (Forbedrede
afskrivnings- og fradragsmuligheder).
Forslag
til
Lov om ændring af lov om indskud på
etableringskonto
(Forbedrede afskrivnings- og
fradragsmuligheder)
§ 1
I lov om indskud på etableringskonto, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1012 af 5. oktober 2006, som
ændret ved § 5 i lov nr. 1580 af 20. december 2006
og § 12 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 7, stk. 5, 4. pkt.,
ændres »80« til: »68«.
2. I
§ 7, stk. 5, 5. pkt.,
ændres »70« til: »58«.
3. I
§ 7, stk. 10, 2. pkt.,
ændres »65« til: »55« og
»35« til: »45«.
4. I
§ 7, stk. 10, 3. pkt.,
ændres »35« til: »45«.
5. I
§ 7, stk. 10, 4. pkt.,
ændres »77« til: »65« og
»23« til: »35«.
6. I
§ 7, stk. 10, 5. pkt.,
ændres »23« til: »35«.
7. I
§ 7, stk. 11, 4. pkt.,
ændres »65« til: »55« og
»6,5« til: »5,5«.
8. I
§ 7, stk. 11, 5. pkt.,
ændres »60« til: »50« og
»6« til: »5«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende og har virkning fra og med
indkomståret 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets formål og
baggrund
Lovforslagets formål er at forbedre
etableringskontoordningen med henblik på at skabe bedre
forhold for iværksættere. Forbedringen sker ved, at de
gældende satser for afskrivning og fradrag
forøges.
Lovforslaget er et led i aftalen af 2. november 2006 mellem
regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om
udmøntning af globaliseringspuljen. Det fremgår af
aftalen, at der afsættes 10 mio. kr. i 2007 og 20 mio. kr.
derefter til forbedring af opsparingsmulighederne ved etablering af
nye virksomheder. Forslaget er en udmøntning af de 10 mio.
kr.
Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag L 30 om
ændring af lov om indskud på etableringskonto
(Forbedrede afskrivnings- og fradragsmuligheder), Folketinget
2007-08, 1. samling. Lovforslaget blev fremsat den 24. oktober
2007, men forslaget nåede ikke at blive behandlet i
Folketinget, inden der blev udskrevet valg.
2. Gældende ret
Efter de gældende regler i etableringskontoloven kan
fuldt skattepligtige personer, der oppebærer
lønindtægt mv., og som ikke er fyldt 67 år ved
udgangen af indkomståret, foretage indskud på en
etableringskonto med henblik på etablering af
selvstændig virksomhed eller erhvervelse af virksomhed i
selskabsform ved anskaffelse af aktier eller anparter i et selskab.
Indskuddet kan fradrages ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Der er tale om et ligningsmæssigt
fradrag, der gennemsnitligt har en skatteværdi på ca.
33 pct.
Når en person har opnået fradrag ved at indskyde
et beløb på en etableringskonto, skal der ske en
skattemæssig udligning af det fradrag, som personen tidligere
har foretaget, når etableringskontomidlerne anvendes.
Ved etablering af selvstændig virksomhed sker
udligningen ved, at afskrivningsgrundlaget for virksomhedens
aktiver nedsættes. Det vil sige, at der sker en forlods
afskrivning på afskrivningsberettigede aktiver. Det drejer
sig om fysiske aktiver som driftsmidler, skibe og bygninger samt
goodwill m.m. Ved anvendelse af etableringskontomidler til
erhvervelse af afskrivningsberettigede aktiver reduceres det
beløb, der lægges til grund ved beregning af
skattemæssige afskrivninger på det
pågældende formuegode, ved forlods afskrivning med et
beløb, der svarer til 70 pct. af de hævede indskud,
når der er foretaget fradrag for de hævede indskud i
indkomståret 2002 eller senere indkomstår.
Såfremt der er foretaget fradrag for de hævede indskud
i indkomstårene 1999-2001, er satsen 80 pct. Såfremt
der er foretaget fradrag for de hævede indskud i 1998 eller
tidligere indkomstår, er satsen 100 pct. I den situation er
der således ikke mulighed for yderligere afskrivninger.
Er der tale om fradragsberettigede driftsomkostninger, sker
udligningen ved, at omkostningerne fradrages med en mindre
procentdel af det fulde beløb. Det gælder for eksempel
udgifter til dækning af løn mv., leje af
erhvervslokaler, udgifter til advokat og revisor i forbindelse med
etableringen, markedsundersøgelser, udgifter til
forsøg og forskning, samt udgifter til kurser og
uddannelsesaktiviteter. Ved anvendelse af etableringskontomidler
til dækning af de nævnte udgifter anses det
beløb, der hæves, at dække 65 pct. af
udgifterne, således at der kan foretages fradrag med 35 pct.
af udgiften ved opgørelsen af den personlige indkomst,
når der er foretaget fradrag for de hævede indskud i
indkomståret 2002 eller senere indkomstår.
Såfremt der er foretaget fradrag for de hævede indskud
i indkomstårene 1999-2001, er satsen 77 pct., således
at der kan foretages fradrag med 23 pct. af udgiften. Såfremt
der er foretaget fradrag for de hævede indskud i 1998 eller
tidligere indkomstår, er satsen 100 pct. I den situation er
der således ikke mulighed for yderligere fradrag.
Ved erhvervelse af virksomhed i selskabsform sker udligningen
på anden vis, da udgifter til anskaffelse af aktier og
anparter ikke er fradragsberettigede ved indkomstopgørelsen.
Den skattemæssige udligning sker her i form af genbeskatning
af de tidligere foretagne fradrag. Genbeskatningen sker over en
10-årig periode med lige store årlige beløb fra
og med det år, hvor beløbet hæves.
Genbeskatningen sker ved en forhøjelse af den personlige
indkomst. De skattemæssige virkninger holdes hos den person,
der har indskudt på etableringskontoen. Selskabets
afskrivningsgrundlag bliver således ikke berørt af, at
aktierne eller anparterne er købt for
etableringskontomidler. For beløb, for hvilke der er
foretaget fradrag i indkomståret 2002 og følgende
indkomstår, tillægges 60 pct. af det hævede
indskud med 6 pct. i hvert af de 10 år. For beløb, for
hvilke der er foretaget fradrag i indkomstårene 1999-2001,
tillægges 65 pct. af det hævede indskud med 6,5 pct. i
hvert af de 10 år. For beløb, for hvilke der er
foretaget fradrag i indkomståret 1998 og tidligere
indkomstår, tillægges 80 pct. af det hævede
indskud med 8 pct. i hvert af de 10 år.
Som det fremgår, afhænger størrelsen af
genbeskatningen samt reduktionen af afskrivningsgrundlaget og de
fradragsberettigede driftsomkostninger af, hvornår
etableringskontoindskuddene er sket. Dette hænger sammen med,
at fradragsværdien af indskud på etableringskonto
gradvist er reduceret siden skattereformen i 1993.
3. Lovforslagets indhold
Regeringen har i regeringsgrundlaget »Nye
mål« fremhævet, at danskerne allerede er blandt
de flittigste til at etablere nye virksomheder. Endvidere er
danskerne ved at udvikle en stærkere
iværksætterkultur. Der er imidlertid behov for, at
danskerne bliver bedre til at omsætte viden til forretning og
få flere virksomheder til at vokse og skabe varige
arbejdspladser. Sammenlignet med mange andre lande er der relativt
få af de nye virksomheder, der kommer ind i et solidt
vækstforløb. Det er et af regeringens mål at
gøre det lettere at drive virksomhed i Danmark, at forbedre
virksomhedernes konkurrenceevne og skabe større grundlag for
øget vækst og beskæftigelse. Regeringen har
derfor tidligere i 2002 og 2004 forbedret
etableringskontoordningen.
Med lovforslaget forbedres etableringskontoordningen
yderligere.
Der foreslås en ændring af etableringskontoloven,
således at de efterfølgende afskrivninger
forhøjes, idet andelen af de hævede indskud, der
anvendes til forlods afskrivning, reduceres.
For et givent afskrivningsforløb (saldoafskrivninger)
tilgodeser de nuværende 30 pct. afskrivning personer, der
efter virksomhedsetableringen har en skatteprocent under ca. 52
pct. For personer, der opnår større resultater efter
etablering og dermed bliver topskatteydere, vil det bedre kunne
betale sig at foretage investeringen for frie midler med
efterfølgende normalt afskrivningsforløb, hvor der
ikke foretages forlods afskrivning.
Det vil forbedre incitamenterne til at anvende
etableringskontoordningen, hvis restafskrivningen forøges,
således at investering via ordningen bliver neutral for
personer, der bliver topskatteydere efter etableringen, i forhold
til at der investeres for frie midler.
Det foreslås derfor, at der ved anvendelse af
etableringskontomidler kan afskrives på 42 pct. af aktivet
mod de hidtidige 30 pct. Personer, der efter etablering alene
betaler bund- eller mellemskat, vil også blive begunstiget af
de større restafskrivninger.
Parallelt hermed foreslås reglerne også forbedret
for så vidt angår hævninger, der anvendes til
fradragsberettigede driftsomkostninger og aktiekøb. Ved
anvendelse til driftsomkostninger foreslås andelen, der er
fradragsberettiget, hævet fra 35 pct. til 45 pct., og ved
aktiekøb foreslås den del af de hævede midler,
der årligt skal indtægtsføres, sat ned fra 6
pct. til 5 pct.
For indskud, der er foretaget i indkomstårene 1999-2001,
foretages der tilsvarende justeringer af satserne, således at
der også for indskud, som er foretaget i de
pågældende år, opnås et yderligere
incitament ved anvendelse af etableringskontoordningen.
4. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Der indestår for tiden i alt ca. 1 mia. kr. i
pengeinstitutter på den særlige indlånsform
bestående af etableringskonti, hvor der igennem
skattesystemet er givet fradrag for indskudsbeløbet. I 2005,
der er det seneste år, hvor der foreligger endelige
optællinger, foretog 2.550 personer fradrag for indskud
på etableringskonto på i alt 191 mio. kr.
Efter lovforslaget forbedres incitamenterne til at anvende
etableringskontoordningen ved, at restafskrivningen forøges,
således at der ved anvendelse af etableringskontomidler kan
afskrives på 42 pct. af aktivet mod de kun hidtidige 30 pct.
Herved bliver investering via ordningen neutral for personer, der
bliver topskatteydere efter etableringen, i forhold til at der
investeres for frie midler. Personer, der efter etablering ligger
på bund- eller mellemskatteniveau, vil også blive
begunstiget af de større restafskrivninger. Parallelt hermed
forbedres reglerne for så vidt angår hævninger,
der anvendes til fradragsberettigede driftsomkostninger og
aktiekøb.
Det årlige provenutab på sigt ved disse
forbedringer af etableringskontoloven skønnes til ca. 10
mio. kr. Heri er indregnet en incitamentsforbedring, der
skønnes at øge indskuddene på ordningen med
20-25 pct.
For indkomstårene 2007 og 2008 skønnes et
umiddelbart provenutab på ca. 10 mio. kr. årligt. Heraf
vedrører ca. 7 mio. kr. den kommunale indkomstskat.
For finansåret 2008 skønnes provenutabet at
udgøre ca. 10 mio. kr.
5. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre engangsudgifter
for SKAT på ca. 1,5 mio. kr. til systemtilretninger.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget skønnes at medføre positive effekter
for erhvervslivet som følge af de forbedrede afskrivnings-
og fradragsmuligheder. Dette vil fremme incitamentet til at
etablere egen selvstændig erhvervsvirksomhed eller
erhvervelse af virksomhed i selskabsform.
7. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for erhvervslivet. Reglerne om indskud på etableringskonto er
en frivillig ordning, som personer, der ønsker at blive
iværksættere eller har etableret sig som
iværksættere, kan benytte sig af. Frivillige ordninger
falder uden for det område, der anses at indebære
administrative konsekvenser.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser. Det bør derfor ikke
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11. Høring
Lovforslaget har været til høring i
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Center for Kvalitet i Reguleringen, Danish Venture Capital &
Private Equity Association, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Landbrug, Den Danske
Skatteborgerforening, Ejerlederne, Finansministeriet,
Finansrådet, Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen
Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Forvaltningshøjskolen, Handel, Transport & Service,
Håndværksrådet, Justitsministeriet, Landscentret,
Landsorganisationen i Danmark, SKAT, SKATs retssikkerhedschef,
Skatterevisorforeningen, START Danmark og Økonomi- og
Erhvervsministeriet.
En oversigt over modtagne høringssvar med
tilhørende kommentarer er medtaget som bilag 1 til dette
lovforslag.
12. Sammenfattende skema
Samlet vurdering
af konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Det årlige provenutab på sigt
ved disse forbedringer af etableringskontoloven skønnes til
ca. 10 mio. kr. Heri er indregnet en incitamentsforbedring, der
skønnes at øge indskuddene på ordningen med
20-25 pct. For indkomstårene 2007 og 2008
skønnes et umiddelbart provenutab på ca. 10 mio. kr.
årligt. Heraf vedrører ca. 7 mio. kr. den kommunale
indkomstskat. For finansåret 2008 skønnes
provenutabet at udgøre ca. 10 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | De forbedrede muligheder
forrestafskrivning, fradragsret og genbeskatning giver bedre
mulighed for succesfuld etablering af virksomhed. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Det foreslås, at det beløb, der lægges til
grund ved beregningen af skattemæssige afskrivninger,
reduceres ved forlods afskrivning med et beløb, der svarer
til 58 pct. af de hævede indskud, når der er foretaget
fradrag for de hævede indskud i indkomståret 2002 eller
senere indkomstår. Herved forbedres afskrivningsmulighederne,
idet satsen for restafskrivning forøges fra hidtil 30 pct.
til 42 pct. Er der foretaget fradrag for indskuddene i
indkomstårene 1999-2001, foreslås det, at det
beløb, der lægges til grund ved beregningen af
skattemæssige afskrivninger, reduceres ved forlods
afskrivning med et beløb, der svarer til 68 pct. af de
hævede indskud. Herved forbedres afskrivningsmulighederne,
idet satsen for restafskrivning forøges fra hidtil 20 pct.
til 32 pct.
Til nr. 3-6
Det foreslås, at det beløb, der hæves til
dækning af nærmere bestemte fradragsberettigede
udgifter, anses at dække 55 pct. af udgifterne, således
at der kan foretages fradrag med 45 pct. af udgiften ved
opgørelsen af den personlige indkomst. Dette gælder,
når der er foretaget fradrag i indkomståret 2002 eller
senere. Herved forbedres fradragsmulighederne, idet satsen for
fradragsret forøges fra hidtil 35 pct. til 45 pct. Er der
foretaget fradrag for indskuddene i indkomstårene 1999-2001,
foreslås det, at det beløb, der hæves til
dækning af nærmere bestemte fradragsberettigede
udgifter, anses at dække 65 pct. af udgifterne, således
at der kan foretages fradrag med 35 pct. Herved forbedres
fradragsmulighederne, idet satsen for fradragsret forøges
fra hidtil 23 pct. til 35 pct.
Til nr. 7 og 8
Det foreslås at lempe den skattemæssige udligning,
der sker i form af genbeskatning af de tidligere foretagne fradrag,
når der er anskaffet aktier eller anparter for
etableringskontomidler. For fradrag, der er foretaget i
indkomståret 2002 eller senere, foreslås det, at
genbeskatningen sker ved, at der tillægges 50 pct. af det
hævede indskud med 5 pct. i hvert af de 10 år. For
fradrag, der er foretaget i indkomstårene 1999-2001,
foreslås det, at genbeskatningen sker ved, at der
tillægges 55 pct. af det hævede indskud med 5,5 pct. i
hvert af de 10 år.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende, og at den får virkning
fra og med indkomståret 2007.
Loven vil således få tilbagevirkende kraft.
Ændringerne er udelukkende til fordel for skatteyderne.
Bilag 1
Oversigt over høringssvar med
kommentarer
Organisationer | Bemærkninger i
høringssvar | Kommentar til
bemærkninger |
Advokatrådet | Ingen bemærkninger. | |
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd | Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd (AE-rådet) kan ikke støtte de
foreslåede ændringer af etableringskontoordningen, der
indebærer, at de gældende afskrivnings- og
fradragsmuligheder forøges for allerede foretagne indskud,
herunder forbedrede regler for hævninger, der anvendes til
fradragsberettigede driftsomkostninger og aktiekøb. AE-rådet henviser til tidligere
ændringer af etableringskontoordningen, der heller ikke kunne
støttes. | Med forslaget skabes der mulighed for, at
indskud på etableringskontoordningen med henblik på
etablering af virksomhed gøres mere attraktiv, idet
ordningen gøres neutral for personer, der efter etablering
bliver topskatteydere. |
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet i ErhvervsRegulering | Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR) vurderer at lovforslaget
medfører positive direkte og strukturelle
erhvervsøkonomiske konsekvenser for de omfattede
virksomheder. CKR vurderer videre, at lovforslaget ikke
medfører administrative konsekvenser. | |
| CKR foreslår en teknisk
ændring af lovforslagets bemærkninger, der omhandler
forslagets økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget er indarbejdet i lovforslagets
bemærkninger. |
Danish Venture Capital & Private
Equity Association | Danish Venture Capital & Private
Equity Association (DVCA) bemærker, at man sætter pris
på, at regeringen vil forbedre
etableringskontoordningen. | |
| DVCA foreslår, at ressourcerne til
forbedring af etableringskontoordningen i stedet for anvendes til
forbedringer i opsparingsfasen, således at der gives fradrag
i den personlige indkomst og topskatten for indskud. | Der henvises til kommentaren til
henvendelsen fra Dansk Erhverv. |
Dansk Erhverv | Dansk Erhverv støtter ønsket
om at forbedre vilkårene for iværksættere ved at
gøre den eksisterende etableringskontoordning mere
attraktiv. | |
| Dansk Erhverv er dog af den opfattelse, at
der er brug for yderligere forbedringer af afskrivnings- og
fradragsmulighederne udover de foreslåede. Dette kan efter
Dansk Erhvervs opfattelse ske ved, at indskud på
etableringskontoordningen fratrækkes i den personlige
indkomst og dermed topskattegrundlaget. | Forslaget om forbedret fradragsret var en
del af regeringens oprindelige udspil i forbindelse med
Globaliseringsforhandlingerne. I forbindelse med de politiske
forhandlinger var der flertal for i stedet for at gennemføre
den forslåede ordning. |
| Dansk Erhverv er videre af den opfattelse,
at incitamentet til at spare op til egen virksomhed skal
øges mest muligt, samt at faldet på 40 pct. i brugen
af etableringskontoordningen fra 1998 til 2005 må tilskrives,
at ordningen ikke er attraktiv nok for potentielle
iværksættere. | Med de foreslåede ændringer af
etableringskontoordningen forbedres mulighederne for
efterfølgende afskrivning mv. De foreslåede
ændringer giver efter regeringens opfattelse en god afvejning
mellem hensynet til øget opsparing og hensynet til
virksomhedens likviditet efter etablering. Ændringerne vil
alt andet lige give bedre likviditetsforhold for
iværksætteren i den ofte svære fase efter
etablering af virksomhed. |
Dansk Industri | Dansk Industri (DI) støtter
lovforslaget og finder det særdeles positivt, at der med
lovforslaget tages skridt til at forbedre vilkårene for
iværksættere. DI ser gerne, at der tages yderlige
skridt i denne retning. | |
Dansk
Iværksætterforening | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Dansk Landbrug og Landbrugsraadet | Dansk Landbrug og Landbrugsraadet finder
det positivt, at der sker en yderligere forbedring af
etableringskontoordningen med henblik på at skabe bedre
forhold for iværksættere. | |
Den Danske Skatteborgerforening | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Ejerlederne | Ejerlederne støtter lovforslaget.
Efter Ejerledernes opfattelse er der tale om en
konsekvensændring af satserne i etableringskontoloven,
hvorved det sikres, at etableringskontoordningen bliver mere
attraktiv. | |
| Ejerlederne ser gerne, at
etableringskontoloven omlægges, således at der gives
forbedringer for personer, der ønsker at anvende
etableringskontomidler, samt at der gives et incitament til, at
endnu flere personer sparer op til etablering af egen
virksomhed. | Der henvises til kommentaren til
henvendelsen fra Dansk Erhverv. |
Finansrådet | Ingen bemærkninger. | |
Foreningen af Danske Revisorer | Foreningen af Danske Revisorer (FDR) har
anført, at man ikke er enig i, at lovforslaget gør
beskatningen neutral i forhold til etablering med frie midler for
personer, der efter etablering betaler topskat. | Det fremgår af bemærkningerne
til lovforslaget, at de foreslåede forhøjelser af
restafskrivningsprocenterne sikrer, at ordningen bliver neutral for
personer, der bliver topskatteydere efter etableringen, i forhold
til, at der investeres for frie midler. |
| FDR er af den opfattelse, at der skal
kunne afskrives 47,78 pct., såfremt lovforslaget skal
være neutralt. | FDR angiver i deres beregninger, at dette
ikke bliver tilfældet med forslaget. FDR's beregninger tager
ikke højde for, at nutidsværdien af afskrivningerne er
mindre end afskrivningsgrundlaget ved etablering. Det vurderes
på den baggrund, at FDR´s beregninger ikke er
korrekte. |
| | Eksempelvis vil nutidsværdien ved
saldoafskrivninger udgøre ca. 90 pct. af det umiddelbare
afskrivningsgrundlag, mens anvendelse af lineære
afskrivninger bringer nutidsværdien ned på ca. 70 pct.
De foreslåede satser i lovforslaget er fastlagt på
baggrund af en antagelse om saldoafskrivninger, og sikrer
således neutrale beskatningsvilkår, uanset om frie
midler eller etableringskonto anvendes for personer - også
for personer, der efter etableringen betaler topskat. |
Foreningen af Registrerede Revisorer | Foreningen af Registrerede Revisorer ser
lovforslaget som en forbedring for foreningens kunder. | |
Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer | Ingen bemærkninger. | |
Forvaltningshøjskolen | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Handel, Transport og Service | Handel, Transport og Service (HTS)
anfører, at lovforslaget retter op på en alvorlig
skavank for iværksættere, som har succes og derfor
betaler topskat. | |
| HTS foreslår en anden forbedring af
etableringskontoordningen, således at det skabes mulighed for
at fratrække indskud på etableringskonto i den
personlige indkomst og dermed topskattegrundlaget. HTS har i den
forbindelse henvist til skatteministerens svar af 28. oktober 2003
på spørgsmål S 60, der omhandlede
provenuvirkningerne ved at give fuld fradragsret for indskud
på etableringskonto mod til gengæld at fjerne den
efterfølgende mulighed for at afskrive med 30 pct. | Der henvises til kommentaren til
henvendelsen fra Dansk Erhverv. |
| Nettoprovenuet ved en omlægning,
hvor det resterende afskrivningsgrundlag afskaffes, kan efter
HTS´s opfattelse anvendes til at udskyde genbeskatningen af
iværksættere, der opstarter virksomhed i selskabsform.
HTS ser gerne, at genbeskatningen først indtræder,
når aktierne eller anparterne afstås. | Med en model, hvor genbeskatningen af
iværksættere, der starter virksomhed i selskabsform,
først sker ved afståelsen af aktierne eller
anparterne, vil konsekvensen være, at der alene sker
beskatning af fradragene, når og hvis der sker en
skattepligtig afståelse af aktierne mv. Reglerne om
overdragelse af aktier mv. med succession i levende live til
familiemedlemmer og nære medarbejdere og reglerne om
overdragelse af aktier med succession ved dødsfald
indebærer, at beskatningen vil kunne udskydes. |
| | Når etableringskontoindskud anvendes
til anskaffelse af afskrivningsberettigede aktiver, sker der en
nedsættelse af afskrivningsgrundlaget for de anskaffede
aktiver. Det betyder, at virksomhedens skattepligtige indkomst i
afskrivningsperioden bliver højere, end hvis der ikke var
anvendt etableringskontoindskud til anskaffelsen. Genbeskatningen
af fradragene sker således i løbet af
afskrivningsperioden og ikke først, når virksomheden
afhænder de pågældende aktiver. En udskydelse af
genbeskatningen af fradragene til salget af aktierne ville
således medføre en meget længere
skatteudskydelse end den skatteudskydelse, der sker, når
indskuddene anvendes til anskaffelse af afskrivningsberettigede
aktiver. Af ovennævnte grunde er denne model for
genbeskatning fravalgt. |
| HTS er af den opfattelse, at en
omlægning med afskaffelse af det resterende
afskrivningsgrundlag og forbedring af opsparingsmulighederne vil
kunne gøre etableringskontoordningen mere attraktiv. HTS har
peget på, at det vil tilskynde flere til at spare op,
når fradragsmulighederne forbedres. Dernæst har HTS
peget på, at det er tvivlsomt, hvor stor en effekt en
forbedring af afskrivningsmulighederne giver, da disse først
kan udnyttes, når der er overskud i den nyetablerede
virksomhed, hvilket der sjældent er i de første
år. | Der henvises til kommentaren til
henvendelsen fra Dansk Erhverv. |
| På den baggrund er HTS af den
opfattelse, at det vil forbedre rammevilkårene for
iværksættere langt mere at styrke
opsparingsmulighederne frem for de efterfølgende
afskrivningsmuligheder. | |
Håndværksrådet | Håndværksrådet
tilslutter sig lovforslaget og kan anbefale dets vedtagelse. | |
| Herudover anfører
Håndværksrådet, at etableringskontoordningen kun
kan anvendes af personer, der 5 år inden de starter
virksomhed, ved, at det er det, de vil. Derfor anvendes ordningen
kun i begrænset omfang i mange af
Håndværksrådets medlemsfag.
Håndværksrådet har foreslået, at
etableringskontoordningen kan anvendes tættere på
etableringstidspunktet, og at der kan spares mere op årligt.
Dette vil efter Håndværksrådets opfattelse
gøre etableringskontoordningen anvendelig for flere. | Personer, der har lønindtægt,
kan foretage indskud på etableringskontoordningen. Herudover
kan personer, som indtil 5 år efter etablering af
selvstændig virksomhed, har lønindtægter eller
overskud fra den selvstændige virksomhed, foretage indskud
på etableringskontoordningen. Indskud kan foretages til og
med det år, hvor den pågældende person når
folkepensionsalderen. Etablering skal dog være sket senest
ved udgangen af det år, hvori personen når
folkepensionsalderen. Den af Håndværksrådet
angivne begrænsning eksisterer således ikke. |
Landscentret | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Landsorganisationen i Danmark | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
SKAT | Ingen bemærkninger. | |
SKATs retssikkerhedschef | Har ikke afgivet bemærkninger. | |
Skatterevisorforeningen | Ingen bemærkninger. | |
START Danmark | START Danmark (SD) arbejder for at lette
studerendes adgang til iværksætteri og hilser den
foreslåede forbedring af etableringskontoordningen
velkommen. | |
| SD foreslår en forbedring af
etableringskontoordningen, således at studerende, der har
tjent for meget i forhold til de af SU fastsatte grænser,
skal have mulighed for at indbetale den overskydende løn
på en etableringskonto uden at blive trukket i SU.
Indbetalingerne skal ikke tælle som indtægt før
skat, når SU skal modregnes. Dette vil efter SD´s
opfattelse give et reelt privatøkonomisk råderum for
studerende til at benytte etableringskontoordningen. | De af SD foreslåede ændringer
ligger uden for lovforslagets rammer. |
| Ligeledes foreslår SD, at ubrugte
SU-klip ved endt uddannelse skal kunne udbetales til den studerende
med henblik på indbetaling på en
etableringskonto. | |
| Endelig foreslår SD, at der skabes
mulighed for at fratrække etablerings- og
udviklingsudgifter. | Ligningslovens §§ 8 I og 8
J indeholder allerede bestemmelser om udgifter, der er afholdt
før etablering. Der er ingen planer om at udvide eller
ændre på indholdet af disse bestemmelser. |
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om indskud på
etableringskonto, jf. lovbekendtgørelse nr. 1012 af 5.
oktober 2006 som senest ændret ved § 5 i lov nr.
1580 af 20. december 2006 og § 12 i lov nr. 1587 af 20.
december 2007, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 7.---- Stk. 5.
Når der i de i stk. 1, litra a-f, omtalte situationer
hæves et beløb fra etableringskontoen, hæves der
af indskuddene med samme beløb. Indskud, der eventuelt
overstiger indestående, anses for fuldt ud hævet,
når det sidste indestående hæves. Det
beløb, der lægges til grund ved beregning af
skattemæssige afskrivninger på det
pågældende formuegode, reduceres ved forlods
afskrivning med et beløb, der svarer til de hævede
indskud, når der er foretaget fradrag for de hævede
indskud i indkomståret 1998 eller tidligere indkomstår.
Det beløb, der lægges til grund ved beregning af
skattemæssige afskrivninger på det
pågældende formuegode, reduceres ved forlods
afskrivning med et beløb, der svarer til 80 pct. af de
hævede indskud, når der er foretaget fradrag for de
hævede indskud i indkomstårene 1999-2001. Det
beløb, der lægges til grund ved beregning af
skattemæssige afskrivninger på det
pågældende formuegode, reduceres ved forlods
afskrivning med et beløb, der svarer til 70 pct. af de
hævede indskud, når der er foretaget fradrag for de
hævede indskud i indkomståret 2002 eller senere
indkomstår. For installationer omfattet af afskrivningslovens
§ 15, stk. 3, udgør det hævede indskud
det beløb, der svarer til den erhvervsmæssige
benyttelse, og det hævede indskud omregnes til den beregnede
afskrivning, som anskaffelsessummen reduceres med. Den del af de
hævede indskud, der som følge af 2. pkt. ikke kan
anvendes til forlods afskrivning, efterbeskattes efter
§ 10. | | 1. I § 7, stk. 5, 4. pkt.,
ændres »80« til: »68«. 2. I § 7, stk. 5, 5. pkt.,
ændres »70« til: »58«. |
Stk. 10.
Når der i de situationer, der er nævnt i stk. 1,
litra g-j, hæves et beløb fra etableringskontoen,
finder stk. 5, 1. og 2. pkt., tilsvarende anvendelse. Det
beløb, der hæves til dækning af de nævnte
udgifter, anses at dække 65 pct. af udgifterne, således
at der kan foretages fradrag med 35 pct. af udgiften ved
opgørelsen af den personlige indkomst. For udgifter omfattet
af ligningslovens § 8 B, stk. 1, og § 8 I,
stk. 1 og 2, kan de nævnte 35 pct. af udgiften i stedet
vælges afskrevet efter ligningslovens § 8 B,
stk. 1, henholdsvis § 8 I, stk. 3. Er der
foretaget fradrag for de hævede indskud i indkomstårene
1999-2001, anses det beløb, der hæves til
dækning af de nævnte udgifter, at dække 77 pct.
af udgifterne, således at der kan foretages fradrag med 23
pct. af udgifterne ved opgørelsen af den personlige
indkomst. For udgifter omfattet af ligningslovens § 8 B,
stk. 1, og § 8 I, stk. 1 og 2, kan de
nævnte 23 pct. af udgiften i stedet vælges afskrevet
efter ligningslovens § 8 B, stk. 1, henholdsvis
§ 8 I, stk. 3. Er der foretaget fradrag for de
hævede indskud i indkomståret 1998 eller tidligere
indkomstår, anses det beløb, der hæves til
dækning af de nævnte udgifter, fuldt ud at dække
udgifterne. Der kan bortset fra de tilfælde, der er
nævnt i 2. og 4. pkt., ikke foretages fradrag for
udgiften. | | 3. I § 7, stk. 10, 2. pkt.,
ændres »65« til: »55« og
»35« til: »45«. 4. I § 7, stk. 10, 3. pkt.,
ændres »35« til: »45«. 5. I § 7, stk. 10, 4. pkt.,
ændres »77« til: »65« og
»23« til: »35«. 6. I § 7, stk. 10, 5. pkt.,
ændres »23« til: »35«. |
Stk. 11.
Når der i den situation, der er nævnt i stk. 2,
hæves beløb fra etableringskontoen, finder
stk. 5, 1. og 2. pkt., tilsvarende anvendelse. Det
hævede beløb medregnes til kontohaverens personlige
indkomst i det indkomstår, hvor indskud anvendes til
erhvervelse af aktier eller anparter, og de 9 følgende
indkomstår med lige store beløb. For beløb, for
hvilke der er foretaget fradrag i indkomståret 1998 og
tidligere indkomstår, tillægges 80 pct. af det
hævede indskud med 8 pct. i hvert af de 10 år. For
beløb, for hvilke der er foretaget fradrag i
indkomstårene 1999-2001, tillægges 65 pct. af det
hævede indskud med 6,5 pct. i hvert af de 10 år. For
beløb, for hvilke der er foretaget fradrag i
indkomståret 2002 og følgende indkomstår,
tillægges 60 pct. af det hævede indskud med 6 pct. i
hvert af de 10 år. Ophører kontohaverens skattepligt
af anden grund end ved død, eller går kontohaveren
konkurs eller dør, medregnes resterende procenttillæg
til den personlige indkomst i det indkomstår, hvori
skattepligten ophører, henholdsvis kontohaveren går
konkurs eller dør. Tilsvarende gælder, såfremt
betingelserne i § 7, stk. 2, nr. 1 eller 2, inden
for de 2 første år efter anskaffelsen af aktierne og
anparterne ikke længere kan anses for at være opfyldt.
Indskud, som er hævet i dette indkomstår, behandles
efter § 11, stk. 3. Når en person efter
bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst indgået
mellem Danmark og en fremmed stat, Færøerne eller
Grønland bliver hjemmehørende uden for Danmark,
sidestilles dette ved anvendelsen af reglen i 6. pkt. med
ophør af skattepligt efter kildeskattelovens § 1.
Den del af det hævede indskud, der som følge af 1.
pkt., jf. stk. 5, 2. pkt., ikke kan anvendes til erhvervelse
af aktier eller anparter i et selskab, efterbeskattes efter
§ 10. 6. og 9. pkt. gælder dog ikke, såfremt
personen er hjemmehørende i et land, der er omfattet af
overenskomst af 7. december 1989 mellem de nordiske lande om
bistand i skattesager eller Rådets direktiv 76/308/EØF
af 15. marts 1976, som ændret ved Rådets direktiv
79/1071/EØF af 6. december 1979, Rådets direktiv
92/108/EØF af 14. december 1992 og Rådets direktiv
2001/44/EF af 15. juni 2001. | | 7. I § 7, stk. 11, 4. pkt.,
ændres »65« til: »55« og
»6,5« til: »5,5«. 8. I § 7, stk. 11, 5. pkt.,
ændres »60« til: »50« og
»6« til: »5«. |
For det år, hvori personen bliver
hjemmehørende i det andet land, opgøres skatten af de
procenttillæg, der resterer for årene efter det
år, hvori fraflytningen m.v. sker. Skatten opgøres ved
en beregning, hvor de resterende procenttillæg medregnes til
den personlige indkomst i det indkomstår, hvori fraflytningen
sker. Det opgjorte skattebeløb opdeles i et antal lige store
rater svarende til det antal år, der ville restere,
såfremt procenttillæggene skulle medregnes til den
personlige indkomst over 10 år. For hvert af de
efterfølgende år efter det år, hvori personen
bliver hjemmehørende i det andet land, forfalder en rate til
betaling med sidste rettidige betalingsdag den 31. december, indtil
alle rater er betalt. | | |