L 109 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg
til ældre m.v. (Ophævelse af revisionsbestemmelse).
Fremsat den 12. marts 2008 af
velfærdsministeren (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v.
(Ophævelse af
revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 299 af 27. april 2005 om ændring
af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v.
foretages følgende ændring:
1.§ 2 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Forebyggende hjemmebesøg blev indført ved lov
nr. 1117 af 20. december 1995, hvorefter kommunerne skal tilbyde
borgere over 75 år forebyggende hjemmebesøg.
Kommunerne tilrettelægger besøgene efter behov, dog
skal kommunerne tilbyde forebyggende hjemmebesøg mindst to
gange årligt.
Med ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg
til ældre m.v. i 2005 (lov nr. 299 af 27. april 2005) fik
kommunerne mulighed for at undtage borgere, som modtager både
personlig og praktisk hjælp efter § 83 (tidligere
§ 71) i lov om social service. Lovændringens
formål var at forbedre kommunernes muligheder for at
målrette indsatsen mod de borgere, der har størst gavn
af ordningen. Lovændringen imødekom derfor et
ønske fra kommunerne om større fleksibilitet i
forhold til målgruppen for forebyggende
hjemmebesøg.
Det fremgår af lov nr. 299 af 27. april 2005 om
ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til
ældre m.v., at der i folketingsåret 2007-2008 skal
fremsættes forslag om revision af lovens § 1, hvori
kommunalbestyrelsen skal tilbyde forebyggende hjemmebesøg
til borgere, der er fyldt 75 år, og som bor i kommunen,
tilbyde mindst to årlige forebyggende hjemmebesøg og i
øvrigt tilrettelægge efter behov. Endvidere har
kommunen mulighed for at undtage borgere, som modtager både
personlig og praktisk hjælp.
Regeringen prioriterer den forebyggende og sundhedsfremmende
indsats højt og betragter lov om forebyggende
hjemmebesøg som et centralt redskab i ældreplejen. De
forebyggende hjemmebesøg giver god mulighed for at opfange
eventuelle problemer, inden de bliver alvorlige for den
ældre. De forebyggende hjemmebesøg udgør
således et naturligt forum for råd og vejledning om
støttemuligheder og giver de ældre hjælp til at
udnytte deres egne ressourcer og bevare deres fysiske
funktionsniveau længst muligt. De pågældende
får lettere ved at klare sig selv, og deres behov for
hjælp, f.eks. i form af personlig og praktisk hjælp,
kan udskydes.
Kommunernes administration af loven om forebyggende
hjemmebesøg er sammen med effekten af de forebyggende
hjemmebesøg løbende blevet fulgt fra centralt hold.
Allerede i 2002 gennemførte Ankestyrelsen en
undersøgelse af kommunernes administration af de
forebyggende hjemmebesøg og i aftale om kommunernes
økonomi for 2004 mellem regeringen og Kommunernes
Landsforening nedsattes en arbejdsgruppe, som fik til opgave at
undersøge mulighederne for at forenkle hjemmehjælps -
og hjemmesygeplejeområdet, herunder en mere fleksibel ordning
for de forebyggende hjemmebesøg.
Senest har Ankestyrelsen - i forbindelse med forberedelsen af
revisionen af lovændringen fra 2005 - foretaget en fornyet
undersøgelse af kommunernes administration af loven om
forebyggende hjemmebesøg for ældre m.v.
Undersøgelsen er en videreudvikling af Ankestyrelsens
undersøgelse fra 2002.
Undersøgelsen viser, at knap syv ud af ti kommuner, som
følge af lovændringen, ikke tilbyder forebyggende
hjemmebesøg til ældre over 75 år, der både
modtager personlig og praktisk hjælp. For ca. hver femte
kommune har lovændringen medført frigjorte ressourcer,
som typisk er anvendt til at igangsætte initiativer for nye
grupper af ældre eller til det udførende personale.
Samlet er de kommunale udgifter til forebyggende hjemmebesøg
ifølge kommunerne steget fra 130,8 mio.kr. i 2005 til 143,6
mio.kr. (budgetteret) i 2007 (2007-priser).
Undersøgelsen viser, at kommunerne i stigende grad har
taget de forebyggende hjemmebesøg til sig som et aktivt og
forebyggende redskab i indsatsen for en sundere og raskere
ældrebefolkning på linie med andre kommunale
initiativer. Dette ses bl.a. ved, at det primært er personale
med en sundhedsfaglig baggrund, som foretager de forebyggende
hjemmebesøg, samt en relativ omfattende videre- og
efteruddannelsesaktivitet i forhold til det personale, som
foretager forebyggende hjemmebesøg.
Endvidere har flere kommuner, som følge af
kommunalreformen, ændret den administrative organisering af
de forebyggende hjemmebesøg, således at ordningen er
lagt sammen med kommunernes sundhedsmæssige og forebyggende
arbejde. Det konkluderes i Ankestyrelsens undersøgelse, at
dette har medvirket til at styrke arbejdet med forebyggende
hjemmebesøg.
Undersøgelsen viser også, at alle kommuner
tilbyder forebyggende hjemmebesøg til alle ældre,
når de fylder 75 år, og op mod 13 pct. af kommunerne
tilbyder forebyggende hjemmebesøg til visse grupper af
borgere under 75 år. Undersøgelsen viser ligeledes, at
næsten alle kommuner har erfaring med at undtage ældre
fra ordningen om forebyggende hjemmebesøg, dels i
forbindelse med lovændringen, hvor borgere, som modtager
både personlig og praktisk hjælp, undtages, dels
også ved at undtage de ældre som gentagne gange takker
nej til tilbuddet om forebyggende hjemmebesøg.
Sidstnævnte bunder i en kommunal afvejning mellem på
den ene side at respektere ældres afslag på tilbud om
forebyggende hjemmebesøg og på den anden side sikre,
at de ældre er bekendt med, at ordningen fortsat er
gældende, selv om der i første omgang er takket nej
til tilbuddet.
Ankestyrelsens undersøgelse har vist, at
kommunalreformen har - og har haft - betydning for kommunernes
administration af de forebyggende hjemmebesøg. I
forlængelse af en fortsat implementering og udvikling af
kommunalreformen, herunder kommunernes øgede fokus på
forebyggende og sundhedsmæssige tiltag, samt for at
følge udviklingen med fornyede henvendelser til borgere som
tidligere har takket nej til tilbuddet, vil kommunernes
administration af de forebyggende hjemmebesøg fortsat blive
fulgt tæt. Endvidere vil der blive udarbejdet en pjece, som
viser de mange initiativer og sammenhængende tiltag, som
foretages i kommunerne i forhold til forebyggende
hjemmebesøg.
På baggrund heraf og på baggrund af den positive
udvikling i administrationen og anvendelsen af de forebyggende
hjemmebesøg i kommunerne foreslås det, at
revisionsbestemmelsen, som indført ved lovændringen i
2005, ophæves.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget indebærer ikke udgifter for stat, kommuner
og regioner.
En fortsat opfølgning på kommunernes
administration af de forebyggende hjemmebesøg vil
beløbe sig til ca. 0,5 mio.kr. i 2010. En fornyet
undersøgelse skal belyse, om der fortsat sker fremskridt i
kommunernes administration af forebyggende hjemmebesøg.
Endvidere vil udgivelse af en pjece med gode kommunale eksempler
på fremadrettet anvendelse af forebyggende hjemmebesøg
medføre omkostninger på ca. 0,5 mio.kr. i 2008.
Initiativerne er finansieret af satspuljen.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
4. De administrative konsekvenser for
borgerne
Der er ingen administrative konsekvenser for borgerne.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Der er ikke miljømæssige konsekvenser ved
lovforslaget.
6. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
7. Høring
Lovforslaget har været sendt i høring hos
Kommunernes Landsforening, Danske Regioner, Foreningen af
offentligt ansatte, Dansk Sygeplejeråd, Landsforeningen
Ældresagen, Ældremobiliseringen, Alzheimerforeningen,
Pårørendegruppen for Svage Ældre,
Omsorgsorganisationernes Samråd, Organisationen af Selvejende
institutioner, Sammenslutningen af Ældreråd, Danske
Fysioterapeuter, Lægeforeningen og
Ergoterapeutforeningen.
8. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/Udgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Med bestemmelsen ophæves revisionsbestemmelsen i lov om
ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til
ældre m.v., jf. lov nr. 299 af 27. april 2005.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1.I
lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v., jf.
lov nr. 1117 af 20. december 1995, som senest ændret ved lov
nr. 299 af 27. april 2005, foretages følgende
ændring: |
§ 2.
Forslag om revision af § 1 fremsættes for
Folketinget senest i folketingsåret 2007-08 | | 1.§ 2
ophæves. |