Skriftlig fremsættelse (12. marts
2008)
Ministeren for Sundhed og
Forebyggelsen (Jakob Axel Nielsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven (Ændring af beløbsgrænserne i
medicintilskudssystemet, reguleringsmekanismen samt reglerne om
tilskud til vacciner)
(Lovforslag nr. L 107).
Forslaget fremsættes som led i udmøntningen af
aftalen "Nye initiativer på sundhedsområdet"
indgået den 1. marts 2008 mellem regeringen (Venstre og
Konservative), Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny
Alliance.
Med aftalen er der enighed om at indføre og sikre
finansiering for fire vigtige initiativer til forbedring af
danskernes sundhed:
- Indførelse
af vaccination mod livmoderhalskræft i
børnevaccinationsprogrammet
- Permanent
indførelse af pneumokokvaccination i
børnevaccinationsprogrammet
- Indførelse
af NAT-screening af donorblod
- Akut indsats
på hjerteområdet
Initiativerne finansieres delvist ved en regulering af
medicintilskudssystemet, som gennemføres med
nærværende lovforslag.
Reguleringen indebærer, at der med en forhøjelse
af beløbsgrænserne i medicintilskudssystemet
korrigeres for den forøgelse af den offentlige
finansieringsandel, som er sket siden det nuværende
medicintilskudssystems indførelse i 2000. Forhøjelsen
af beløbsgrænserne er primært rettet mod de
laveste trin og tilrettelægges således, at der tages
særlige hensyn til kroniske medicinbrugere og
børnefamilier. I 2008 er egenbetalingsloftet for kronikere
således fastholdt. Endvidere forhøjes
tilskudsprocenten for personer under 18 år fra 50 pct. til 60
pct., hvilket tilgodeser familier med børn.
Den mekanisme, der siden 2000 er blevet anvendt til at
regulere beløbsgrænserne i medicintilskudssystemet,
har ført til, at det offentliges andel af udgifterne er
vokset, jf. ovenfor. Lovforslaget indebærer derfor, at den
nuværende reguleringsordning for medicintilskud ændres,
så beløbsgrænserne fra 2009 reguleres med
satsreguleringsprocenten. En regulering af
beløbsgrænserne med satsreguleringsprocenten vil
sikre, at beløbsgrænserne udvikler sig parallelt med
overførselsindkomsterne. Satsreguleringsmekanismen medvirker
endvidere til et mere stabilt forhold mellem det offentlige og
patienternes egenbetaling.
Forslaget er beregnet til at ville medføre et provenu
på ca. 302 mio. kr. på helårsbasis. Med
ikrafttrædelse 1. maj 2008 vil provenuet i 2008 udgøre
ca. 201 mio.kr.
Endvidere gennemfører lovforslaget en overflytning af
kompetencen til tildeling af tilskud til vacciner fra
Lægemiddelstyrelsen til Sundhedsstyrelsen. Fremover etableres
et enstrenget system, hvor Sundhedsstyrelsen vurderer og indstiller
til ministeren for sundhed og forebyggelse, hvorvidt vaccinen skal
inddrages i det gratis børnevaccinationsprogram eller i et
særligt risikovaccinationsprogram for udsatte grupper, og
hvor Sundhedsstyrelsen samtidig træffer beslutning om,
hvorvidt nærmere afgrænsede persongrupper skal tilbydes
offentligt tilskud til køb af vaccinen.
Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.