Skriftlig fremsættelse (12. marts
2008)
Integrationsministeren (Birthe Rønn
Hornbech):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Gennemførelse af forordning om
visuminformationssystemet m.v.)
(Lovforslag nr. L 105).
Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag,
gennemfører de nødvendige ændringer i
udlændingeloven med henblik på, at Danmark kan deltage
i EU's kommende visuminformationssystem (VIS). Lovforslaget
gennemfører således tre EU-retsakter i dansk
ret:
1) Forordning om
visuminformationssystemet
Med VIS-forordningen oprettes visuminformationssystemet, hvori
visumansøgninger skal indlæses med bl.a. fingeraftryk
og personfotografi. Formålet med VIS-forordningen er at
forbedre visumadministrationen og det konsulære samarbejde
ved at lette udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne
inden for Schengenområdet om ansøgninger og
afgørelser vedrørende visum. VIS skal således
lette grænsekontrollen, bistå ved identifikationen og
tilbagesendelsen af ulovlige indvandrere, lette anvendelsen af
Dublinforordningen om fastsættelse af, hvilken medlemsstat
der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning samt
bidrage til den indre sikkerhed i Schengenområdet.
2) Forordning om
ændring af de fælles konsulære instrukser
I de fælles konsulære instrukser til de
diplomatiske og konsulære repræsentationer er der
fastlagt visse grundlæggende regler for behandling af en
visumansøgning. Forslaget til forordning skal ses i
sammenhæng med VIS-forordningen. Formålet er
således at skabe et selvstændigt retligt instrument for
medlemsstaternes indsamling af visumansøgeres biometriske
kendetegn og skabe en retlig ramme for registrering af
ansigtsbillede og fingeraftryk og for organiseringen af
medlemsstaternes diplomatiske repræsentationer med henblik
på gennemførelsen af VIS.
3)
Rådsafgørelse om adgang til søgning i VIS for
efterretningstjenester og Europol
Baggrunden for forslaget til rådsafgørelsen om
adgang til søgning i VIS for de udpegede myndigheder i
medlemsstaterne og for Europol er, at oplysningerne i VIS kan
være nødvendige med henblik på at forebygge og
bekæmpe terrorisme og alvorlig kriminalitet.
Efterretningstjenesterne og Europol bør derfor på de
betingelser, der er fastsat i afgørelsen, kunne søge
i disse oplysninger.
Lovforslaget indebærer, at danske myndigheder
(ambassader og konsulater i udlandet samt politiet i Danmark) skal
optage fingeraftryk og personfotografi af alle
førstegangsvisumansøgere med henblik på
indlæsning i VIS.
Myndighederne skal i forbindelse med visumsagsbehandlingen
anvende VIS med henblik på at fastlægge
ansøgerens identitet, indhente oplysninger om tidligere
ansøgninger og indlæse data i relation til den nye
ansøgning. VIS kan endvidere anvendes i forbindelse med
politiets opgaver vedrørende grænsekontrol og kontrol
af, om hvorvidt en udlænding har lovligt ophold i Danmark.
Endelig kan oplysningerne i VIS anvendes af de danske
asylmyndigheder.
Politiets Efterretningstjeneste vil kunne få adgang til
oplysningerne i VIS med henblik på efterforskning af
terrorhandlinger og andre alvorlige strafbare handlinger.
EU-retsakterne er endnu ikke endeligt vedtaget. Lovforslaget
fremsættes på nuværende tidspunkt, da den
endelige vedtagelse af EU-retsakterne blandt andet afventer et
dansk parlamentarisk forbehold til ovennævnte
rådsafgørelse, der først kan hæves,
når Folketinget med sin vedtagelse giver samtykke efter
grundlovens § 19, stk. 1.
Der er i juni 2007 opnået enighed mellem
Europa-Parlamentet og Rådet om udkastet til
VIS-forordningen.
Forslaget til forordning om ændring af de fælles
konsulære instrukser er fortsat under forhandling mellem
Europa-Parlamentet og Rådet. Udeståenderne
vedrører blandt andet spørgsmålet om
visumgebyrets størrelse i de tilfælde, hvor
medlemsstaten har overladt de praktiske dele af
visumsagsbehandlingen til et privat firma samt aldersgrænsen
for, hvornår der kan optages fingeraftryk af børn. Det
forventes, at der opnås enighed om forslaget medio 2008.
På den baggrund - og under hensyntagen til, at forslaget er
knyttet til VIS-forordningen - er forslaget medtaget i
lovforslaget
Mens Danmark deltager i vedtagelsen af
rådsafgørelsen, vil Danmark som følge af
forbeholdet på området for retlige og indre anliggender
ikke deltage i Rådets vedtagelse af de to forordningsforslag.
Da forordningerne imidlertid udbygger Schengenreglerne,
træffer Danmark inden 6 måneder efter, at Rådet
har vedtaget forordningerne, afgørelse om, hvorvidt Danmark
vil gennemføre forordningerne i dansk ret.
Hvis lovforslaget vedtages, vil regeringen herefter meddele
Rådet, at Danmark har gennemført forordningerne og
rådsafgørelsen i sin nationale lovgivning.