L 103 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer.
(Udvidelse af anvendelsesområdet).
Fremsat den 12. marts 2008 af
videnskabsministeren (Helge Sander)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om videreanvendelse
af den offentlige sektors informationer 1)
(Udvidelse af anvendelsesområdet)
§ 1
I lov nr. 596 af 24. juni 2005 om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 3, nr. 2,
ændres »,« til: »og«.
2. I
§ 2, stk. 3, nr. 3,
ændres »,« til: ».«.
3.§ 2, stk. 3, nr. 4 og 5
, ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan helt eller delvist ved kongelig
anordning sættes i kraft på Færøerne og i
Grønland med de afvigelser, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes for at udvide
anvendelsesområdet for lov om videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer (PSI-loven) således, at
også Folketinget med tilhørende institutioner og
domstolene omfattes.
2. Baggrund
PSI-loven er en implementering af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/98/EF af 17. november 2003 om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer
(PSI-direktivet). PSI-loven blev vedtaget den 24. juni 2005.
Ved udformningen af den gældende PSI-lov blev det fra
Danmarks side lagt til grund, at implementering af PSI-direktivet
skulle ske i overensstemmelse med de eksisterende aktindsigtsregler
i de enkelte medlemsstater. På den baggrund blev Folketinget
med dertil knyttede institutioner samt domstolene ikke omfattet af
den gældende PSI-lov, da disse institutioner ikke er omfattet
af reglerne om aktindsigt i offentlighedsloven.
Imidlertid har Europa-Kommissionen efterfølgende
meddelt Danmark, at Europa-Kommissionen vurderer, at både
Folketinget og dertil knyttede institutioner samt domstolene
principielt er omfattet af PSI-direktivet og dermed også
bør være omfattet af PSI-lovens
anvendelsesområde. Europa-Kommissionen begrunder dette med,
at de institutioner, der er omfattet af udbudsdirektivet
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2004/18/EF af 31.
marts 2004), også er omfattet af PSI-direktivet, idet
definitionen af anvendelsesområderne i disse direktiver er
identisk.
3. Gældende ret
Den gældende PSI-lov trådte i kraft den 1. juli
2005. Formålet med PSI-loven er at skabe ensartede
minimumsregler på fællesskabsplan for kommerciel og
ikke-kommerciel videreanvendelse af de informationer, som
offentlige myndigheder stiller til rådighed for
videreanvendelse.
PSI-loven regulerer området for videreanvendelse af
offentlige myndigheders dokumenter og datasamlinger, der er
indsamlet, reproduceret mv. som led i den offentlige myndigheds
virke. Loven omfatter dog ikke offentlige myndigheders kommercielle
aktiviteter, herunder indtægtsdækket virksomhed. Loven
giver mulighed for at anmode om videreanvendelse af offentlig
information og indeholder regler om fastsættelse af
betingelser herfor, regler om offentliggørelse heraf og
regler om indgåelse af eneretsaftaler.
Den gældende lov omfatter ikke Folketinget med
tilhørende institutioner og domstolene.
4. Lovforslagets hovedindhold
Med lovforslaget omfattes også Folketinget med
tilknyttede institutioner og domstolene af anvendelsesområdet
for den gældende PSI-lov.
Dermed omfattes de pågældende institutioner
også af det primære formål med PSI-loven nemlig
at nyttiggøre offentlige data til udarbejdelse af
kommercielle indholdstjenester og dermed understøtte
udviklingen af en sådan informationsindustri.
Når data allerede er udarbejdet i forbindelse med
offentlige myndigheders løsning af egne opgaver, vil der
være en samfundsøkonomisk gevinst ved at udnytte dem
så meget som muligt og derfor stille dem til rådighed
for andre. Lovforslaget skal sikre adgang til denne information
på lige vilkår for borgere og virksomheder, der
ønsker at udnytte potentialet heri.
Lovforslaget understøtter således regeringens
målsætning om, at Danmark i fremtiden skal være
et højteknologisk samfund, hvor højteknologiske
produkter og højteknologisk produktion skaber rammerne for
vækst og velstand.
Lovforslaget forpligter ikke Folketinget med tilhørende
institutioner og domstolene til at stille dokumenter og
datasamlinger til rådighed for videreanvendelse i videre
omfang, end hvad der følger af gældende ret i
dag.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Folketinget med tilknyttede institutioner og domstolene vil
blive omfattet af den gældende PSI-lovs gebyrbestemmelser.
Der henvises herved til bemærkningerne i det oprindelige
lovforslag (L 141, folketingsåret 2004-05, 2. samling),
hvoraf fremgår, at loven ikke har konsekvenser for
bestemmelser om betaling, der har skattemæssig karakter. Den
omstændighed, at domstolene foreslås inddraget under
loven, vil således ikke have betydning for
retsafgifterne.
Lovforslaget forpligter Folketinget med tilhørende
institutioner og domstolene til at offentliggøre en oversigt
over, hvilke dokumenter og datasamlinger der stilles til
rådighed for videreanvendelse efter denne lov. Omkostninger
ved denne offentliggørelse vil kunne indregnes i
marginalomkostningerne ved at stille dokumenterne til
rådighed og dermed i et gebyr.
Opfyldelsen af kravet til offentliggørelse kan ske ved,
at myndigheden offentliggør oversigten på myndighedens
egen hjemmeside, eller ved, at den offentlige myndighed indberetter
oplysningerne centralt til en fælles oversigt over
datasamlinger i den offentlige sektor, der er etableret
særligt til formålet af Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling på www.itst.dk.
Der vil kunne være afledte økonomiske gevinster
for den offentlige sektor i form af forøgede
skatteindtægter som følge af højere vækst
i private virksomheder, der bygger på videreanvendelse af
offentlige informationer.
Det vurderes, at arbejdsbyrden for indberetning af disse
datasamlinger vil være ubetydelig (ca. 15-30 minutter pr.
datasamling). Eventuelle administrative omkostninger forbundet med
denne offentliggørelse vil kunne indregnes i de marginale
omkostninger ved at stille data til rådighed og kan dermed
indgå i de opkrævede gebyrer.
Folketinget med tilhørende institutioner og domstolene
vil kunne forudsætte fuld brugerfinansiering af eventuelle
omkostninger, herunder generelle omkostninger ved at leve op til og
etablere en standardiseret grænseflade til eksempelvis et
kommunalt system, hvor disse er etableret på aftagers
foranledning.
I forbindelse med høring over lovudkastet har
såvel Folketinget med tilhørende institutioner som
domstolene tilkendegivet, at lovændringen ikke vurderes at
få administrative eller økonomiske konsekvenser.
Lovforslaget vurderes således ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for de
berørte institutioner.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for regioner og kommuner.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Den gældende PSI-lov, som dette lovforslag
indebærer en ændring af, blev sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR),
som vurderede, at lovforslaget ikke skulle forelægges et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
Det vurderes på den baggrund, at nærværende
lovforslag ikke indeholder administrative konsekvenser for
erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt
et virksomhedspanel. Forslaget er derfor ikke forelagt et af
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
Lovforslaget vurderes således ikke at have
nævneværdige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget implementerer dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/98/EF om videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer (PSI-direktivet) (EU-Tidende 2003
nr. L 345 s. 90).
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Erhvervs og Byggestyrelsen, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Frederiksberg Kommune, Færøernes
Landsstyre, Grønlands Hjemmestyre, Direktoratet for Kultur,
Uddannelse, Forskning og Kirke, IT-politisk koordinator,
Københavns Kommune, Advokatfirma DLA Nordic A/S,
Advokatfirmaet Jonas Bruun, Advokatfirmaet Brandt & Lauritzen,
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdstilsynet, Danish Institute for Human Rights, Danmarks
Meteorologisk Institut, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Energi,
Dansk Erhverv, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk IT,
Dansk Management Råd, Dansk Metal, Dansk Standard, Danske
Regioner, Datatilsynet, Danske Dagblades Forening, Danske Mediers
Forum, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Difo, Dansk Internet Forum, Digital Marketing
Support ApS, DSB, Ementor Danmark A/S, Equant, FAEM, FDA,
Finansrådet, Foreningen af Danske InternetMedier, Foreningen
for Dansk Internet Handel, Forsikring & Pension,
Handelskartellet i Danmark, HK/Privat, Hovedstadens
Udviklingsråd (HUR), Handel, Transport og Serviceerhvervenes
Arbejdsgiverforening, IASTAR Danmark, IT-Brancheforeningen, ITEK,
KL, Landsforeningen EDR, Københavns Universitet,
Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark, Nordic
Connect, Plesner, PMR-Industrien, Realkreditrådet, SAT
Gruppen, UNI-C, Århus Universitet.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Nærværende lovforslag
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/98/EF om videreanvendelse af den offentlige sektors
informationer. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget til ændring er en konsekvens af
ophævelsen af § 2, stk. 3, nr. 4 og 5, jf.
lovforslagets § 1 nr. 3.
Til nr. 2
Forslaget til ændring er en konsekvens af
ophævelsen af § 2, stk. 3, nr. 4 og 5, jf.
lovforslagets § 1 nr. 3.
Til nr. 3
Forslaget har til formål, at Folketinget med
tilhørende institutioner og domstolene omfattes af
loven.
Lovforslaget er en følge af en vurdering fra
Europa-Kommissionen om, at PSI-direktivet omfatter Folketinget med
tilhørende institutioner og domstolene, og at PSI-loven, der
implementerer PSI-direktivet i Danmark, dermed også skal
omfatte disse institutioner.
Til § 2
Loven træder efter forslaget i kraft den 1. juli
2008.
Til § 3
Loven kan helt eller delvist ved kgl. anordning sættes i
kraft på Færøerne og i Grønland med de
afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslag |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer, lov nr. 596 af 24. juni 2005
foretages følgende ændringer: |
§ 2.
Loven omfatter videreanvendelse af dokumenter og datasamlinger, som
offentlige myndigheder er i besiddelse af, jf. dog
stk. 2. | | |
Stk. 2.
Loven omfatter ikke dokumenter og datasamlinger | | |
1) der er tilvejebragt eller
kvalitetsforbedret som led i offentlige myndigheders kommercielle
aktiviteter, eller | | |
2) hvortil tredjemand besidder en
immateriel rettighed. | | |
Stk. 3.
Loven finder ikke anvendelse på | | |
1) programvirksomhed i tv- og
radio-organer, som er pålagt en public service
forpligtelse, | | |
2) uddannelses- og
forskningsinstitutioner, | | 1. I
§ 2, stk. 3, nr. 2, ændres »,«
til: »og«. |
3) kulturinstitutioner, | | 2. I
§ 2, stk. 3, nr. 3, ændres »,«
til: ».«. |
4) Folketinget og hertil knyttede organer
og | | |
5) domstolene. | | 3.
§ 2,stk. 3, nr. 4 og 5, ophæves. |
Officielle noter
1) Loven indeholder
bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/98/EF af 17. november 2003 om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer
(EU-Tidende 2003 nr. L 345, s. 90).