Fremsat den 8. april 2008 af
Julie Skovsby (S),
Kristen Touborg (SF) og Per Clausen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om krav om uddannelse af dyrehandlere og ansatte
i dyrehandler
Folketinget pålægger justitsministeren at
fastsætte krav om, at det er en betingelse for at kunne drive
virksomhed som dyrehandler eller arbejde i en dyrehandel, at man
har gennemført et relevant uddannelsesforløb.
Bemærkninger til forslaget
1. Formål og baggrund
Formålet med beslutningsforslaget er at forbedre
kæledyrenes velfærd og sikre en bedre dyreetik, for
så vidt angår kæledyr, ved at fastsætte
krav om, at det er en betingelse for at kunne drive virksomhed som
dyrehandler eller arbejde i en dyrehandel, at man har
gennemført et relevant uddannelsesforløb.
Der stilles i dag ikke krav om, at dyrehandlere eller ansatte
i en dyrehandel har gennemgået et særligt
uddannelsesforløb.
Forslaget fremsættes i lyset af debatten om, hvorvidt de
gældende regler om kæledyr er gode nok til at tilgodese
dyrenes velfærd. Kæledyr dør, må aflives
eller mistrives, fordi de ikke bliver passet og fodret rigtigt af
deres ejere. Dyrlæger, zoologer og andre eksperter
anfører, at det i høj grad skyldes, at dyrehandlerne
giver dårlig eller forkert rådgivning og vejledning i
forbindelse med kundernes valg og køb af
kæledyr.
Justitsministeren har i et svar til Folketinget den 22. januar
2008 på spørgsmål nr. S 364 bl.a. oplyst, at
ministeren har overvejet, om der er behov for at stramme reglerne
for hold af kæledyr yderligere, for eksempel således at
der indføres krav om obligatorisk efteruddannelse og
specifikke mål for de enkelte dyreanlæg, og at
Justitsministeriet ved brev af 13. december 2004 har anmodet Det
Dyreetiske Råd om en udtalelse om rådets vurdering af
forholdene og reglerne for hold af kæledyr i Danmark,
herunder reglerne om erhvervsmæssig handel med disse
dyr.
Forslagsstillerne bemærker, at det nu er mere end 3
år siden, at Det Dyreetiske Råd blev anmodet om en
udtalelse, at denne endnu ikke foreligger, og at ministerens svar
ikke tyder på, at udtalelsen vil foreligge foreløbig.
Forslagsstillerne mener ikke, at der kan være tvivl om, at
det er nødvendigt for at stramme op på reglerne, og
fremsætter derfor dette forslag for hurtigst muligt at
få forbedret kæledyrenes velfærd.
Gældende regler
Gældende regler om dyrehandlere er fastsat i
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 1022 af 12. december
2002 om erhvervsmæssig handel med dyr (dyrehandlere), som
trådte i kraft den 1. januar 2003. Bekendtgørelsen
omfatter hold af dyr som led i erhvervsmæssig handel med dyr
fra eller uden for fast forretningssted, der efter
dyreværnslovens § 18, stk. 1, 1. pkt., kun må
drives med politidirektørens tilladelse.
Bekendtgørelsen indeholder bl.a. nærmere regler om
betingelser for udstedelse af tilladelse, indretning af lokaler og
dyreanlæg, personale og tilsyn.
Med hensyn til dyrehandleres uddannelsesmæssige forhold
fremgår det af bekendtgørelsens § 23, at den
eller de personer, der har det daglige ansvar for virksomheden,
skal have en sådan faglig viden, at virksomheden kan drives
dyreværnsmæssigt forsvarligt og således, at
virksomhedens kunder kan vejledes og rådgives om forsvarligt
hold af dyrene.
De pågældende personer skal have den
fornødne viden om
- den
gældende lovgivning om dyreværn, smittebeskyttelse for
dyr og indførsel af dyr,
- dyreadfærd
og dyrevelfærd,
- pasning og
transport af de dyr, som sælges,
- hygiejne,
rengøring, desinfektion og affaldshåndtering,
-
ernæringslære og foderhåndtering,
-
smittebeskyttelse,
- håndtering
af dyr og
- dyrs
følsomhed over for miljøpåvirkninger og
stress.
Det beror på en konkret vurdering, om kravene i
bekendtgørelsens § 23 er opfyldt, hvori den eller de
pågældende personers erfaring og uddannelse bør
indgå. Der stilles ikke krav om, at ansøgeren har
gennemgået et særligt uddannelsesforløb.
3. Forslaget om krav om uddannelse af
dyrehandlere og ansatte i dyrehandler
Forslagsstillerne foreslår, at justitsministeren
pålægges at fastsætte krav om, at det er en
betingelse for at kunne drive virksomhed som dyrehandler eller
arbejde i en dyrehandel, at man har gennemført et relevant
uddannelsesforløb.
De nuværende krav til personale gælder kun for
den, der har det daglige ansvar for dyrehandelen. Forslagsstillerne
finder, at det foreslåede uddannelseskrav skal omfatte alle
ansatte i dyrehandler, som arbejder med pasning og håndtering
af dyr og køb og salg af dyr. Den nærmere
afgrænsning af personkredsen må finde sted i
forbindelse med udmøntningen af forslaget. Uddannelseskravet
bør dog ikke omfatte ansatte, som giver en hånd med i
en dyrehandel en gang i mellem, forudsat at disse ikke har
kundebetjening.
Forslagsstillerne har ikke lagt sig fast på den
præcise udformning af uddannelseskravet. Det kan i den
forbindelse overvejes, om den nuværende uddannelse som
dyrepasserassistent kan være en mulighed. Uddannelsen som
dyrepasserassistent er et led i uddannelsen som dyrepasser.
Uddannelsen kan gennemføres på 2 år. Den
uddannede dyrepasserassistent skal, jf. bekendtgørelse om
uddannelse til dyrepasser, kunne udføre normalt forekommende
arbejdsopgaver i dyrehandler, dambrug, mindre dyreparker eller
besøgslandbrug og lign.
Forslagsstillerne forudsætter, at reglerne om
udannelseskrav kommer til at indeholde overgangsregler, som sikrer,
at eksisterende dyrehandler får en rimelig tid til at
indrette sig på de nye regler.
Skriftlig fremsættelse
Julie Skovsby
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om krav
om uddannelse af dyrehandlere og ansatte i dyrehandler.
(Beslutningsforslag nr. B 99).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.