Fremsat den 8. april 2008 af
Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Line Barfod (EL),
Per Clausen (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om adskillelse af kirke og stat
Folketinget pålægger regeringen inden den 1. april
2009 at fremsætte lovforslag og foretage de nødvendige
ændringer i administrative forskrifter, der skal have til
formål
- at afskaffe
kirkeskatten,
- at erstatte faget
kristendomskundskab med et fag om livsanskuelse i folkeskolen,
- at lægge
konfirmationsforberedelsen uden for skoletiden,
- at afskaffe
blasfemibestemmelsen i straffeloven,
- at afskaffe
statsanerkendelsen af trossamfund og
- at
pålægge kommunerne at gennemføre registreringen
af fødsler, dødsfald, vielser og navne.
Bemærkninger til forslaget
Kirke og stat bør efter forslagsstillernes opfattelse
være adskilte institutioner. Verdslige opgaver bør
ligge i verdsligt regi og religiøse i religiøst regi.
I Danmark er religionsfriheden sikret i grundloven. Samtidig gives
den evangeliske lutherske folkekirke en række privilegier.
Forslagsstillerne ønsker, at der i forbindelse med en
eventuel grundlovsændring foretages en formel adskillelse af
kirke og stat. Forslagsstillerne mener imidlertid, at der kan
gennemføres en række tiltag og
ændringer som led i adskillelsen af kirke og stat
også uden en grundlovsændring, derfor fremsættes
dette forslag.
En følge af den - ofte særdeles hysteriske -
indvandrerdebat er, at det hyppigere og hyppigere hævdes, at
»Danmark er et kristent land«. Det er blevet et
stående mantra i debatten, der synes at have kristen
genoprustning som modtrækket mod konkurrencen fra andre
religioner. Enhedslisten ønsker ikke at blive gjort til part
i en strid mellem forskellige religiøse retninger og mener
ikke, svaret på vor tids udfordringer består i at
styrke den ene eller anden eller tredje religion. Tværtimod
understreger de religiøse slagsmål behovet for at
føre verdsliggørelsen af det danske samfund til
bunds. Demokratiet blev etableret blandt andet ved at trænge
kirkens dominans tilbage. En konsolidering og uddybelse af
demokratiet forudsætter, at man fører processen videre
og konsekvent adskiller kirke og stat.
Samfundet bør bekende sig til fuld religionsfrihed og
-lighed, herunder selvfølgelig retten til ikke at være
religiøs. Samfundet bør understrege, at religion er
en privatsag, og at en sammenblanding af kirke og statsmagt er
utilstedelig. En sådan sammenblanding ses i dag i en
række lande, heriblandt beklageligvis Danmark. Skal man med
nogen vægt kunne imødegå krav fra eksempelvis
islamiske fundamentalister om en islamisk stat, er det
nødvendigt at gøre op med de »kristne
elementer« i den danske stat og dermed folkekirkens
særstatus og på den måde klart markere, at
religion og politik er to forskellige ting, som bør holdes
adskilt.
Kirkeskatten
Folkekirken må efter forslagsstillernes opfattelse
opkræve kontingenter på linje med alle andre foreninger
og indhente offentlige tilskud på linje med disse. Staten
bør udelukkende yde støtte til bevarelse af kirker og
genstande af almen fredningsmæssig, kulturel og historisk
interesse.
Kristendomsundervisningen afskaffelse
til fordel for fag om livsanskuelser
Kristendomsundervisning skal efter forslagsstillernes
opfattelse sløjfes fra skolens skemaer. Faget skal erstattes
af et fag, der inddrager forskellige livsanskuelser, både
religiøse og ikkereligiøse. Gamle græske
filosoffer, oplysningsfilosofi, menneskerettigheder og andre
forestillinger, som har haft afgørende betydning for
Danmarks demokratiske udvikling i dag, sættes i skammekrogen
i folkeskolen og er noget, folk først stifter bekendtskab
med i gymnasiet eller sågar først i visse uddannelser
i universitetssystemet.
Det bør være en del af den almene dannelse i
folkeskolen, at eleverne stifter bekendtskab med et bredt udsnit af
menneskesyn og livsanskuelser, herunder også de
religiøse.
Afskaffelse af blasfemiparagraffen i
straffeloven
Straffelovens bestemmelse i § 140 om beskyttelse af
lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller
gudsdyrkelse ønsker forslagsstillerne afskaffet. Efter
forslagsstillernes opfattelse forskelsbehandler bestemmelsen ved
kun at beskytte »lovligt bestående« og dermed de
af staten anerkendte trossamfund. Efter forslagsstillernes
opfattelse bør der endvidere ikke gælde særlige
regler, der beskytter religioner og guder mod ytringer. Derimod er
der god grund til at beskytte mennesker mod forhånelse og
beskyldninger. Denne beskyttelse findes i henholdsvis injurie- og
racismebestemmelsen. Sidstnævnte siger udtrykkeligt, at man
ikke må forhåne folk på grund af deres tro. Som
led i en adskillelse af stat og kirke bør straffelovens
§ 140 derfor afskaffes, således at enhver religion kan
være grundlag for en diskussion, uden at dette i sig selv er
kriminaliseret.
Konfirmationsforberedelse
I dag fastlægger kommunalbestyrelse og præster i
forening, hvornår konfirmationsforberedelsen skal ligge. Den
skal dog ligge inden for normal skoletid. Dette skal efter
forslagsstillernes opfattelse bringes til ophør. Vil folk
konfirmeres, må den slags foregå i fritiden. Et bestemt
trossamfund - folkekirken - skal ikke have en privilegeret adgang
til at flytte rundt på folkeskolens skemaer. Det er
åbenlys diskrimination af andre trossamfund, og det medvirker
til at skabe et socialt pres på elever af andre
religiøse overbevisninger samt ikkereligiøse elever.
Konfirmationsforberedelsen bør ligesom alle andre
religiøse aktiviteter foregå i fritiden. Og den danske
folkeskole bør under ingen omstændigheder tildele en
religiøs retning bestemte privilegier.
Statsanerkendte trossamfund
I dag tager staten stilling til, om et trossamfund nu
også er et rigtigt trossamfund. Forslagsstillerne mener, at
det er folk selv, der definerer deres religion, og ikke
staten.
Derfor skal staten ikke anerkende trossamfund, og trossamfund
skal ikke have særlige fradragsmuligheder og
skattebegunstigelser, men derimod have tilskudsmuligheder på
linje med alle andre foreninger.
Fødsler, dødsfald,
ægteskaber, partnerskaber og navne
Registrering af partnerskaber og ægteskaber skal
foretages af de offentlige myndigheder. Folkekirken og andre
trossamfund skal ingen juridisk autoritet have i dette
spørgsmål. Hvad folk i øvrigt måtte have
lyst til at gennemgå af ritualer i den forbindelse, vedkommer
ikke det offentlige.
Registrering af fødsler, navne og dødsfald skal
ligeledes foretages af offentlige myndigheder og ikke af kirken,
altså sådan som det allerede foregår i
Sønderjylland i dag.
Skriftlig fremsættelse
Johanne
Schmidt-Nielsen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
adskillelse af kirke og stat.
(Beslutningsforslag nr. B 94).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.