Fremsat den 4. april 2008 af
Per Clausen (EL), Line Barfod (EL),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at afskaffe skattesubsidiering af
arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer og overføre
provenuet herved til den offentlige sundhedssektor
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
et lovforslag, således at skattesubsidieringen af de
arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer ophører med
udgangen af 2008, og overføre de ekstraindtægter,
dette giver staten, til den offentlige sundhedssektor.
Bemærkninger til forslaget
I 2002 indførte regeringen sammen med Dansk Folkeparti
en ordning, hvor arbejdsgiverne kunne trække indbetalinger
til medarbejdernes sygeforsikringer fra i skat, mens dette gode var
skattefrit for lønmodtagerne. Siden er der sket en eksplosiv
vækst i arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer, og disse
ordninger formodes i dag at omfatte over 700.000 mennesker og
kostede i 2007 staten 645 mio. kr. i mistede skatteindtægter
(mod 405 mio. kr. i 2006). Alt tyder på, at væksten i
disse ordninger vil fortsætte i de kommende år, og det
er ikke usandsynligt, at staten i 2009 vil tabe omkring 1 mia. kr.
på skattesubsidieringen af sundhedsforsikringerne, hvis der
ikke gribes ind.
Sundhedsforsikringerne betyder, at mennesker, som har en
sådan forsikring, får hurtigere behandling end
mennesker, der ikke har en sådan forsikring, uanset om de har
den samme sygdom eller lidelse. Dette fremgår ikke bare af
det materiale, forsikringsselskaberne har udarbejdet om
sundhedsforsikringerne, men er også underbygget af konkrete
eksempler fra speciallægernes praksis. Forklaringen på
dette er bl.a., at lægerne kan tjene mere end det dobbelte
på at behandle en patient, der er omfattet af en
sundhedsforsikring, end på at behandle en patient, der ikke
har en sådan forsikring. Forsikringsordningerne skaber
altså ulighed i adgangen til sundhedsbehandling.
Fri og lige adgang til sundhedsydelserne har været et
uvurderligt gode og har været så dybt og
selvfølgeligt forankret i vores kultur, at det syntes
umisteligt. Men dette gode er ikke længere umisteligt. Der er
et stigende antal initiativer og regler, som støtter og
motiverer en privatisering af sundhedsvæsenet. Den nye
sundhedslov fra 2005 har nu formuleringen »let og lige adgang
til sundhedsvæsenet« (§ 2). Tilsyneladende en
lille ændring fra »fri« til »let«,
men den er hverken tilfældig eller ubetydelig.
Det er helt indlysende, at skattesubsidieringen af
arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer skaber større
ulighed mellem dem, der er inde på arbejdsmarkedet, og dem,
der er udenfor. Taberne er folkepensionister,
førtidspensionister og kontanthjælps- og
dagpengemodtagere. De dårligst stillede danskere er taberne,
når det skal afgøres, hvem der først kommer til
behandling.
Også de grupper, der er på arbejdsmarkedet, rammer
ordningen socialt skævt. Selv om en arbejdsgiver skal lade
ordningen omfatte alle ansatte i virksomheden for at opnå
skattefrihed, viser det sig, at der er stor forskel på, hvor
udbredt ordningen er. Således har 51 pct. af alle
ingeniører adgang til en sådan ordning, og i
medicinalindustrien er 73 pct. af alle ansatte omfattet, mens
tallet for tekstil- og beklædningsindustrien er 21 pct.
Ifølge en statusrapport fra en række ministerier i
december 2007 får de 14 pct. højest lønnede
erhvervsaktive (alle, der tjener over 400.000 kr.) 53 pct. af alle
de skattesubsidierede frynsegoder, som arbejdsgiverne uddeler. Den
ene procent af alle erhvervsaktive, der tjener over 750.000 kr.,
sidder på 10 pct. af de skattesubsidierede frynsegoder.
Skattesubsidieringen af sundhedsforsikringer er entydigt til
størst fordel for mennesker med de højeste indkomster
og til ugunst for de dårligst stillede danskere.
Skattesubsidieringen af sundhedsforsikringer er med til at
suge arbejdskraft fra det offentlige sundhedsvæsen, hvor der
i forvejen er mangel på sygeplejersker og læger, til
det private sundhedsvæsen. Dette afvises med, at
sundhedsforsikringerne spiller en meget lille rolle i forhold til
det samlede sundhedsvæsen. Det er indtil videre rigtigt, selv
om udviklingen på området er eksplosiv. Det er
imidlertid ikke nok at forholde sig til virkningen på det
samlede sundhedsvæsen. Det private marked er et nichemarked,
som fokuserer sit forretningsområde på en lille del af
det samlede sundhedsområde. Det drejer sig typisk om
planlagte kirurgiske indgreb, der udgør ca. 10 pct. af den
samlede aktivitet i sundhedsvæsenet. Derfor kan en meget
lille andel af den samlede aktivitet let være udtryk for en
ikke ubetydelig andel af alle de planlagte kirurgiske indgreb. Det
er da også et faktum, at der f.eks. inden for det
ortopædkirurgiske område er en stærk konkurrence
om arbejdskraften.
De 645 mio. kr., som sundhedsforsikringerne kostede staten i
2007, kan opfattes som et lille beløb, når det
sammenholdes med de samlede udgifter til det offentlige
sundhedsvæsen. Dette skal dog sammenholdes med, at regeringen
og Dansk Folkeparti kun kunne finde penge til at indføre en
vaccination mod livmoderhalskræft ved at forringe
medicintilskuddet. En lille del af de 645 mio. kr. kunne have
finansieret indførelsen af denne vaccination, når nu
regeringen og Dansk Folkeparti ikke ville tage pengene fra
medicinalindustrien ved at indføre en effektiv priskontrol
af parallelimporteret og kopiproduceret medicin.
Forsikringsordningerne vil også medføre reduceret
vilje til over skatterne at finansiere sundhedsvæsenet.
Når man opretter en forsikring for at få en hurtig og
god behandling, vil man tilsvarende tabe vilje til at betale en
høj skat for at finansierede det offentlige
sundhedsvæsen. Formålet med at oprette en forsikring
vil jo altid være, at man er bedre stillet, end hvis man ikke
gjorde det. Dette vil yderligere understøtte udviklingen i
retning af mere ulighed i sundhedssystemet.
Erfaringerne fra USA viser, at et sundhedssystem, der er
baseret på forsikringsordninger og private hospitaler, ikke
bare skaber større ulighed, men også er dyrt.
Væksten i sundhedsforsikringer øger risikoen for dyre
unødvendige behandlinger og overflødige operationer.
Det skyldes, at forsikringspatienterne forventer at få noget
mere på den konto, når de har en forsikring, og fordi
private sygehuse og klinikker har en økonomisk interesse i
at gennemføre så mange behandlinger og operationer,
som muligt. Denne tendens understøttes af, at patienter med
en sundhedsforsikring ikke er forpligtede til at skaffe en
henvisning fra deres egen læge. Behandling skal blot ske
efter lægelig henvisning eller lægelig
godkendelse.
Vi risikerer at få et system, hvor samfundsmæssige
ressourcer og sundhedspersonale trækkes væk fra
nødvendige behandlinger og operationer for de
økonomisk svageste grupper og over i unødvendige
eller overflødige behandlinger og operationer for de
privilegerede grupper i samfundet. Også på denne
måde medvirker de skattesubsidierede forsikringsordninger til
at øge uligheden i adgangen til sundhedsbehandling i
Danmark. Hertil kommer, at sygdom i Danmark er socialt meget
skævt fordelt. Fattigdom og sygdom følges lige
så ofte ad som sundhed og rigdom. Derfor er der brug for mere
lighed i sundhedssystemet. Ulighed har vi nok af.
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
afskaffe skattesubsidiering af arbejdsgiverbetalte
sundhedsforsikringer og overføre provenuet herved til den
offentlige sundhedssektor.
(Beslutningsforslag nr. B 91).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.