B 7 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om folkeafstemning om Danmarks tilslutning til reformtraktaten.
Forslag til folketingsbeslutning
om folkeafstemning om Danmarks tilslutning til
reformtraktaten
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
lovforslag om afholdelse af en vejledende folkeafstemning om
Danmarks tilslutning til Den Europæiske Unions reformtraktat,
så snart den endelige traktattekst foreligger.
Bemærkninger til forslaget
Tidligere fremsættelse
Beslutningsforslag er en uændret genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 25, folketingsåret 2007-08, 1.
samling (se Folketingstidende, tillæg A side 1130 og
1126).
Begrundelse
Formålet med forslaget er at sikre, at danskerne
får mulighed for at tage stilling til den kommende
EU-traktat, der under navnet »reformtraktat« i vidt
omfang er en videreførelse af den EU-forfatning, som
påtænkes indført for hele Den Europæiske
Union. Såfremt der opnås flertal for
nærværende forslag, pålægges regeringen at
fremsætte forslag til lov om, at der afholdes vejledende
folkeafstemning om, hvorvidt Danmark skal tiltræde
reformtraktaten.
Indledende bemærkninger
På EU-topmødet i juni 2007 lykkedes det for EU's
27 stats- og regeringschefer at nå frem til et kompromis om
en revision af de eksisterende traktater for EU, som i meget vidt
omfang skaber den model, som EU-forfatningen skulle have
indført. Det mest bemærkelsesværdige ved
aftalen, som dog ikke længere hedder en
»forfatning«, er ikke, at EU-systemet nok en gang tager
magt til sig fra nationalstaterne. Det mest
bemærkelsesværdige er snarere måden, hvorpå
det sker.
Efter at hollænderne og franskmændene forkastede
det første udkast til en ny forfatning for Den
Europæiske Union, gik EU-apparatet i tænkeboks, som
efterfølgende har vist sig blot at munde ud i en traktat,
der viderefører store dele af den faldne forfatning. Det
synes således åbenbart, at EU-systemet under og efter
tænkepausen har anstrengt sig til det yderste for at udforme
det nye udkast til traktat på en sådan måde, at
traktaten rent juridisk ikke behøver at skulle vedtages ved
en folkeafstemning i Danmark. Indtil videre har hverken
udenrigsministeren eller statsministeren imidlertid ønsket
at tage stilling til, hvorvidt den nye traktat åbner for en
procedure efter grundlovens § 20 eller traktaten kan
gennemføres som almindelig traktat uden at indeholde
overdragelse af beføjelser, »som tilkommer rigets
myndigheder«. På den baggrund er det endnu uklart, om
der i stringent juridisk forstand således behøves en
folkeafstemning for, at Folketinget, som ikke kan forventes at
kunne mønstre et fem sjettedeles-flertal, kan vedtage
reformtraktaten.
I Udenrigsministeriets redegørelse af 23. juli 2007 for
den kommende EU-traktat anbefaler Udenrigsministeriet
således, at der først tages stilling til
spørgsmålet om, hvorvidt der skal udskrives en
folkeafstemning, efter EU-topmødet i december 2007:
»Når regeringskonferencen om
reformtraktaten har udarbejdet et færdigt traktatudkast, skal
det i lighed med alle tidligere udkast til EU-traktater
underskrives af medlemsstaterne.Det
forventes at ske i december 2007..Når en
EU-ændringstraktat er undertegnet, er der i Danmark tradition
for, at Justitsministeriet udarbejder en skriftlig
forfatningsretlig redegørelse for den ny EU-traktat,
herunder især om traktaten efter grundlovens § 20 vil
indebære overdragelse af nye beføjelser til
EU.
Der vil blive taget stilling til
spørgsmålet om, hvorvidt der skal udskrives en
folkeafstemning i Danmark om godkendelse af Reformtraktaten,
når den endelige traktattekst er undertegnet, og
Justitsministeriet på den baggrund har udarbejdet sin
redegørelse.«
En række partier i Folketinget har ifølge pressen
allerede taget stilling til, hvorvidt de ønsker
reformtraktaten til folkeafstemning i Danmark. Således har
følgende partier udtalt støtte til forslaget om en
folkeafstemning - uanset traktatens suverænitetsafgivende
indhold: Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Ny Alliance.
Meningsmålinger foretaget efter EU-topmødet i
juni har vist, at danskerne ønsker en folkeafstemning om den
nye traktat. Således viste en meningsmåling foretaget
af Catinét (Information den 30. juli 2007: »Ny
Alliance kræver EU-afstemning«), at 52,7 pct. af de
adspurgte ønskede en afstemning. En anden måling,
foretaget af Synovate Vilstrup (Politiken.dk den 24. juni 2007:
»Stort flertal for dansk EU-folkeafstemning«), viste,
at 70 pct. af de adspurgte ønskede traktaten underkastet
folkeafstemning.
Reformtraktaten og
EU-forfatningen
Den forfatning, som de hollandske og de franske vælgere
meget klart forkastede i forbindelse med de pågældende
landes folkeafstemninger i 2005, blev kaldt forfatningstraktaten.
Den nye traktat kaldes reformtraktaten. Denne navneændring
må i det væsentligste tilskrives det forhold, at det er
gået op for EU's ledere, at ordet »forfatning«
skræmmer hovedparten af EU-landenes borgere, som
ønsker at bevare deres landes selvstændighed. Derfor
er titlen ændret - men hovedparten af indholdet er
desværre det samme som det, der blev forkastet af
hollænderne og franskmændene.
Det er derfor svært at se, hvori reformen i forhold til
den forkastede forfatning er, for på alle centrale
områder viderefører den nye traktat det, som den
forkastede forfatning indeholdt. EU-tilhængerne vil gerne
have vælgerne til at tro, at EU-forfatningen er død og
borte, at den nye forfatning ikke har noget med den gamle at
gøre, og at det nye dokument, som behændigt kaldes
»reformtraktaten«, blot skal revidere eksisterende
traktater. (Se f.eks. Anders Fogh Rasmussen i Jyllands-Posten den
21. juli 2007: »En bedre traktat for EU«). Det er en
let gennemskuelig strategi, for alle ved, at der i de
europæiske befolkninger er en udbredt modvilje imod at
indføre en forfatning med stadig flere
flertalsafgørelser, stadig mere kompetenceoverdragelse til
EU's organer, nye stemmeregler og de mange symboler, som var
indeholdt i forfatningen.
Problemet ved strategien er bare, at den grænser til det
bedrageriske. Ser vi bort fra symboler, hymne og flag, som EU's
ledere klogeligt har undladt at videreføre i deres
»reformtraktat«, er der ikke mange ændringer i
forhold til den oprindelige forfatning. Det er ikke blot noget,
forslagsstillerne insinuerer - selv EU-konventets tidligere
formand, Valéry Giscard d'Estaing, har klart sagt, at
ændringerne i forhold til forfatningen er rent kosmetiske, og
at han betragter Ministerrådets påstand om en helt ny
traktat som bedrageri over for vælgerne. Denne opfattelse
støttes af den irske premierminister, Bertie Ahern, som selv
er EU-tilhænger. Han har udtalt, at 90 pct. af den nye
»traktat« svarer til den forkastede forfatning. (Se
f.eks. Jyllands-Posten den 27. juli 2007: »Pres på for
EU-afstemning«). I Danmark støttes dette synspunkt af
lederen af Ny Alliance, Naser Khader, som også er
EU-tilhænger og fortaler for den nye EU-forfatning. Han har
således udtalt: »Principperne i
den nye traktat er udmærkede.Vi
vil ud og kæmpe for et ja.Man
lovede befolkningen en afstemning i forhold til den oprindelige
traktat. Og der er ikke den store
forskel på den gamle traktat og den, der ligger nu.Så man skylder befolkningen en
afstemning«. (Information den 30. juli 2007: »Ny
Alliance kræver EU-afstemning«).
Regeringen hævder, at den nye traktat er
nødvendig for, at EU kan løse sine opgaver, og at den
indeholder forbedringer på tre områder: styrkelse af
demokrati og åbenhed i EU, mere effektive beslutningsgange og
en styrket global rolle for EU (Anders Fogh Rasmussen i
Jyllands-Posten den 21. juli 2007: »En bedre traktat for
EU«).
Det hævdes, at den nye forfatning vil skabe en klarere
fordeling af ansvaret mellem EU og medlemsstaterne. Efter
forslagsstillernes opfattelse er denne ansvarsfordeling allerede
ganske klar, og det afgørende nye i reformtraktaten er, at
kompetencen overføres fra medlemsstaterne til EU på
flere politikområder end i dag. Det er ikke en styrkelse af
nærhedsprincippet, men reelt det modsatte. Det er svært
at se dette som en styrkelse af demokratiet, måske bortset
fra i visse af de nye medlemslande, hvor demokratiet ikke fungerer.
Der skabes formelt mere åbenhed omkring Ministerrådets
arbejde, men alle forarbejder i Coreper (medlemsstaternes
EU-ambassadørers komité) og de tusinder af
embedsmandsudvalg vil stadig være præget af
lukkethed.
Netop arbejdet med den nye traktat har været et
åbenlyst eksempel på lukkethed. Ingen borgere kendte
til aftalen om det mandat, der skulle danne rammen om
regeringskonferencen frem mod en ny traktat, da Det
Europæiske Råd vedtog mandatet på topmødet
den 21.-22. juni 2007. Selve det forhold, at en lang række
medlemslandes regeringer kæmper for at undgå
folkeafstemninger om den nye traktat, viser, at påstanden om
at skabe åbenhed og lytte til befolkningerne ikke
dækker over realiteter. Regeringscheferne ved godt, at deres
projekt ikke er deres folks projekt, og derfor tør de ikke
lade folket bestemme.
Den styrkelse af Europa-Parlamentet, som ligger i den nye
traktat, er ikke ubetinget et demokratisk fremskridt.
Europa-Parlamentets flertal er ikke repræsentativt for EU's
vælgere. Det er valgt af et mindretal af EU's vælgere,
og den helt overvejende del af medlemmerne er tilhængere af
den forkastede forfatning, der åbenlyst skulle skabe en
europæisk stat. Europa-Parlamentet vil bruge alle
kræfter på at sætte de nationale parlamenter ud
af spillet, og det er bestemt ikke i Danmarks interesse. Ikke
mindst i Europa-Parlamentets meget arrogante indstilling over for
COSAC kommer dette til udtryk.
Den anden forbedring, traktattilhængerne ser, er en
effektivisering af EU's arbejds- og beslutningsgange. Har vi ikke
et effektivt EU, kan vi ikke løse fremtidens opgaver i form
af skabelse af øget vækst, nedbringelse af
drivhusgasserne, bekæmpelse af fattigdom og kampen imod
terrorisme, hævdes det. Nu er det formodentlig ret få
inden for EU, som er modstandere af at bekæmpe fattigdom og
terrorisme. Derfor er det også vanskeligt at forstå,
hvorfor disse politikker skulle nødvendiggøre en ny
traktat. EU gør på disse områder allerede det
mulige; man har f.eks. taget lovgivningsmæssige skridt imod
terrorisme, som endog går videre end det, som visse af
medlemslandenes forfatninger giver hjemmel til.
Reelt dækker snakken om effektivitet over noget helt
andet. EU selv har nemlig ikke behov for at blive mere effektivt.
Ifølge Kommissionens egen årsberetning fremsattes
alene i 2006 mere end 400 forslag til direktiver, afgørelser
og beslutninger - og ifølge Udenrigsministeriets egen
årsberetning var 2006 da også et særdeles
effektivt år for EU, hvor man både kom i hus med en
reform af landbrugspolitikken, kemikaliedirektivet og en
række andre omfattende direktiver.
Det er imidlertid klart, at de ændrede stemmeregler har
afgørende betydning for magtfordelingen i EU. De store
landes indflydelse styrkes på de mellemstore og de små
landes bekostning. Flertalsafgørelserne vil betyde, at
munden lukkes på de mindre lande, og i realiteten vil de tre
store lande, Tyskland, Frankrig og England, kunne bestemme EU's
politik. Forslagsstillerne finder det ganske ejendommeligt, at
tilhængerne af de nye stemmeregler kan hævde, at
Danmarks indflydelse styrkes. Sandheden er, at vores
stemmevægt i Ministerrådet halveres - til kun 1 pct.
De, som kalder det en styrkelse, må jo simpelthen mene, at
Danmark er bedst tjent med at lade de store bestemme.
Med til effektiviseringen hører også
nedskæringen af Kommissionens medlemstal til 17. Denne
ændring vil betyde, at Danmark i perioder vil stå uden
kommissær. Da Kommissionen fortsat har monopol på at
fremsætte forslag i EU, vil dette medføre, at Danmark
i lange perioder vil være uden reel indflydelse.
Hertil kommer, at man med Charteret om Grundlæggende
Rettigheder, som England og muligvis Polen klogeligt har taget
forbehold over for, åbner en Pandoras æske af nye
muligheder for indflydelse for både EU's lovgivende organer
og i særdeleshed EF-Domstolen, hvis politiserende domspraksis
går uden om den demokratiske beslutningsproces.
EU-tilhængerne ønsker endvidere at styrke EU's
globale rolle. I den forbindelse nævnes eksempelvis
koordinering af udenrigs- og sikkerhedspolitikken, verdenshandelen,
udviklingspolitikken, klima- og energipolitikken, bekæmpelse
af voldelige konflikter, kampen mod terrorisme, organiseret
kriminalitet og illegal indvandring. Ingen af disse vigtige
områder kan begrunde behovet for en ny traktat. EU har
allerede de fornødne beføjelser til at
gennemføre det, som flertallet kan enes om. Det er klart, at
ændrede stemmevægte ville gøre det muligt for de
store lande at gennemtvinge deres politik imod de mindre landes
interesser, men det er svært at se, at en EU-udenrigsminister
- for sløringens skyld kaldet »den høje
repræsentant« - kan gøre noget, som Javier
Solana ikke kan gøre i dag. EU har kun mulighed for at
spille en større global rolle ved hjælp af den
økonomiske styrke, landene kan mobilisere. EU's problem er
her en forældet, overreguleret økonomi, som hindrer en
højere økonomisk vækst.
Folkeafstemning
Danmark har tradition for at afgøre vigtige
EU-relaterede emner ved folkeafstemning - uanset om det har
været påkrævet i medfør af bestemmelserne
i grundlovens § 20. Siden 1972 har danskerne seks gange stemt
om emner, der har med EF/EU at gøre. Første gang var
i 1972, hvor der blev stemt om Danmarks tiltrædelse af De
Europæiske Fællesskaber (vedtaget). Næste gang
var i 1986 vedrørende afstemningen om det indre marked
(vedtaget). Tredje gang var 1992, hvor der blev stemt om Danmarks
tiltrædelse af Maas-trichttraktaten (forkastet). Fjerde gang
var i 1993, hvor der blev stemt om Danmarks tiltrædelse af
Maas-trichttraktaten suppleret med Edinburghafgørelsen
(vedtaget). Femte gang var i 1998, hvor der blev stemt om Danmarks
tiltrædelse af Amsterdamtraktaten (vedtaget). Sjette gang var
i 2000, hvor der blev stemt om, hvorvidt Danmark skulle
indføre den fælles valuta, euroen (forkastet). Fem af
disse afstemninger blev afholdt i medfør af bestemmelserne i
grundlovens § 20. Afstemningen om det indre marked i 1986 var
af vejledende karakter, da Justitsministeriet i sin
redegørelse kom frem til, at der ikke var tale om
overdragelse af suverænitet. Endvidere var et flertal i
Folketinget, udenom regeringen, imod Danmarks tilslutning til
EF-pakken, hvorfor der blev udskrevet en vejledende folkeafstemning
om spørgsmålet.
Inden EU-forfatningen blev forkastet i 2005, havde Danmarks
statsminister, Anders Fogh Rasmussen, lovet, at denne ville blive
underkastet en folkeafstemning. (Se f.eks. Jyllands-Posten den 21.
juni 2007: »Bordet fanger«). EU-forfatningen skulle,
viste det sig, have været underkastet en folkeafstemning
efter grundlovens regler, hvilket fremgår af
»Redegørelse for visse forfatningsretlige
spørgsmål i forbindelse med Danmarks ratifikation af
traktat om en forfatning for Europa«. Redegørelsen
blev udarbejdet af Justitsministeriet i samarbejde med
Udenrigsministeriet og Statsministeriet og fremlagt den 22.
november 2004. I redegørelsen konkluderes det, at
forfatningen indeholder ni punkter, der nødvendiggør,
at der afholdes en folkeafstemning i henhold til grundlovens §
20. Disse punkter vedrører: beskyttelse af
personoplysninger, ret til at færdes på
medlemsstaternes område, diplomatisk beskyttelse,
kapitalbevægelser og betaling, intellektuelle
ejendomsrettigheder, rumpolitik, grænseoverskridende trusler
mod sundheden og EU's tiltrædelse af den europæiske
menneskerettighedskonvention samt fleksibilitetsbestemmelsen.
Ovennævnte ni punkter var den juridiske begrundelse for,
at der skulle afholdes folkeafstemning. Det tyske EU-formandskab,
som har udarbejdet og fremlagt den nye »reformtraktat«,
har meget behændigt ændret disse områder,
således at det efter al sandsynlighed ikke vil være
nødvendigt at underkaste det nye forfatningsudkast en
folkeafstemning i Danmark, selv om der ikke er sket
nævneværdige ændringer i forfatningens indhold
på de - politisk set - væsentligste
områder.
Afsluttende bemærkninger
Hvad enten man kalder den tekst, som det tyske formandskab har
fremlagt i forbindelse med EU-topmødet i juni 2007, en
reformtraktat, en kopi af forfatningen eller noget helt tredje, vil
den få meget stor indflydelse på deltagerlandenes
fremtid og række meget langt ind i EU-landenes borgeres
hverdag.
Uanset om de juridiske argumenter for at afholde en
folkeafstemning i henhold til grundlovens § 20 er luget ud, er
forslagsstillernes opfordring meget klar: Den danske befolkning
bør have lov til at give deres mening til kende, når
det drejer sig om et så vigtigt og vidtrækkende
spørgsmål. Demokrati handler ikke om eksperters
vurderinger af, i hvilket omfang der er afgivet suverænitet,
og om det lige præcis kvalificerer til en folkeafstemning i
juridisk forstand. Det handler om, at danskerne skal have
indflydelse på vidtrækkende beslutninger, som i mange
år frem vil have betydning for Danmark. Derfor skal danskerne
ved en vejledende folkeafstemning spørges, inden Danmark
tilslutter sig EU's reformtraktat.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
folkeafstemning om Danmarks tilslutning til reformtraktaten.
(Beslutningsforslag nr. B 7).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.