Fremsat den 20. februar 2008 af
Christian H. Hansen (DF),
Colette L. Brix (DF),
Kim Christiansen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Marlene Harpsøe (DF),
Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om et dyreværnspoliti
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
forslag om oprettelse af et særligt
dyreværnspoliti.
Bemærkninger til forslaget
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der er behov for et
særligt dyreværnspoliti. Dyreværnssager
kræver en speciel ekspertise og viden og adskiller sig fra
mere almindeligt politiarbejde på en lang række
områder. Derfor er det sund fornuft at samle viden og
kompetencer på området i en afdeling.
Problemets omfang
Langt fra alle sager om dyremishandling kommer til
myndighedernes kendskab. Derfor er det heller ikke muligt at sige
noget om, hvor omfattende problemet er. Det kan dog konstateres, at
der har været en markant stigning i antallet af anmeldelser
vedrørende dyreværnsloven i de senere år.
Ifølge Rigspolitiets anmeldelsesstatistik fra 3. kvartal
2007 ser antallet af anmeldelser vedrørende
dyreværnsloven i perioden 2002 til 2007 således ud:
2002: 625 anmeldelser. 2003: 720 anmeldelser. 2004: 959
anmeldelser. 2005: 1.014 anmeldelser. 2006: 1.186 anmeldelser. I de
første ni måneder af 2007 har der været 735
anmeldelser. Vi kan håbe på, at stigningen i
anmeldelserne de seneste år er et udtryk for, at folk er
blevet bedre til at anmelde overtrædelser af
dyreværnsloven, og at stigningen således er udtryk for
et faldende mørketal. Det stigende antal anmeldelser kan
også være et udtryk for en stigende interesse for
dyrevelfærd. En lang række foreninger og hjemmesider
vedrørende dyrevelfærd oplever en stadig stigende
interesse. For at nævne nogle få: Dyrenes Beskyttelse,
Undulatsiderne.dk og dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret. Den
sidstnævnte har påbegyndt en underskriftsindsamling til
fordel for et dyreværnspoliti. Primo 2008 har foreningen
indsamlet ca. 56.000 underskrifter.
På Dyrenes Beskyttelses hjemmeside er omtalt en lang
række sager om misrøgt og mishandling af dyr. Nedenfor
er nævnt nogle af de seneste sager, som er kommet til
foreningens kendskab. På www.dyrenes-beskyttelse.dk findes
flere eksempler.
Importerede hvalpe døde i
stort tal
»28. januar 2008. Importerede hvalpe døde i stort
tal. Tre kvinder fra Højer ved Tønder importerede 64
hvalpe fra Polen for at sælge dem videre. Efter den ene af
kvindernes eget udsagn døde et sted mellem tyve og tredive
af hvalpene på grund af diarre, afkræftelse og
afmagring. Kvinderne blev ved retten i Tønder idømt
en bøde på tilsammen 17.000 kr. for ikke at have
papirerne i orden og for i et tilfælde at have importeret og
solgt en hvalp under otte uger.«
Vanrøgt af herefordkvæg
og fåreflok
»25. januar 2008. Vanrøgt af herefordkvæg
og fåreflok. Udegående dyrehold nær Roskilde gik
i mudret indhegning uden mulighed for læ og tørt leje.
Herefordkvæget, 6 stk., var afmagrede, og det eneste foder,
de havde adgang til, var vådt halm. Fåreflokken, ca. 50
stk., gik i en lade med meterhøje lag af gammel
gødning. Fårene gik på udstrøet halm, der
ligeledes havde funktion som foder. Der var adgang til en
plørefold, men for at komme derud skulle fårene
igennem 30 cm mudder. Store samlinger af mudder på
fårenes buge hæmmede deres bevægelsesfrihed. Uden
for laden lå 4 døde får, mere eller mindre
ædt af ræve. I laden lå et dødt opsvulmet
får.«
Vanrøgtede køer
på vinterfold
»11. januar 2008. Vanrøgtede køer på
vinterfold. 3 køer og 2 kalve af racen Skotsk
Højlandskvæg på lille fold uden synderlige
læmuligheder og med dybt mudder i det meste af folden. Der
var ingen mulighed for at ligge tørt, og der sås kun
enkelte græstotter i det dybe mudder. Da Dyrenes Beskyttelses
kredsformand kom til folden, var den ene ko allerede død, og
de resterende dyr var magre. Eneste synlige mulighed for foder til
dyrene var en balle muggent wraphø, der var smidt ind i
folden. Dyreejeren, der bor 10 km væk, er anmeldt til
politiet.«
Travheste går ude om vinteren
uden læskur
»4. januar 2008. Travheste går ude om vinteren
uden læskur. Eneboer har 5 travheste gående ude
på en bar mark i vintervejret. Stalden er ubrugelig og bliver
ikke anvendt, og der findes intet naturlæ. Hestene har heller
ikke fri adgang til vand.«
I forbindelse med politireformen, der trådte i kraft den
1. januar 2007, og »Flerårsaftale for politiet og
anklagemyndigheden 2007-2010« er der i nogen grad taget
højde for den stigende fokus, der i de senere år har
været på dyrevelfærd, og behovet for at
gøre mere for at beskytte dyr mod mishandling. Det
fremgår således af aftalen, at
»dyreværnslovgivningen skal håndhæves
ensartet og effektivt over hele landet. Enheder med specialuddannet
personale skal være til rådighed i alle politikredse,
og håndhævelsen af reglerne skal skærpes,
herunder ved indførelse af klippekortordning for
dyretransporter«.
Forslagsstillerne hilser ethvert tiltag, der øger
beskyttelsen af dyr, velkommen. Det er dog forslagsstillernes
opfattelse, at der sker for mange overtrædelser af
dyreværnsloven, og i en række tilfælde magter det
eksisterende politi ikke at efterforske og opklare forbrydelserne.
De eksisterende tiltag med nogle småkurser til relativt
få betjente i hele landet gør ikke en
tilstrækkelig forskel. For at styrke indsatsen i
dyreværnssager burde der integreres et fag om
dyreværnsloven, dyreadfærd og dyrs rettigheder og deres
naturlige behov i selve politiuddannelsen. Den særlige
dyreværnsenhed, dyreværnspolitiet, burde så
bestå af betjente med yderligere uddannelse og viden, som
bygges oven på den grundlæggende viden relateret til
dyreværn, som den pågældende betjent har fra
politiuddannelsen.
Langtfra alle af de mere end tusinde anmeldelser
vedrørende dyreværnsloven fører til sanktioner.
En del sager henlægges af forskellige årsager hos
politiet, en del sager afsluttes med, at sigtede erklærer sig
skyldig og accepterer en bøde, og en del sager ender i
egentlig domfældelse. Det har ikke været muligt for
forslagsstillerne at finde en opgørelse over, hvorledes
disse er fordelt. Medierne har dog omtalt en række
dyreværnssager, hvor der angiveligt har været en
langsommelig eller slet ingen politiefterforskning. Der kan f.eks.
henvises til artiklen: »Vrede kennelfolk: Politiet svigter
hundene« i Ekstra Bladet den 16. juni 2007, hvoraf det
fremgår, at Dansk Kennel Klub har rejst kritik af politiets
prioritering af sager om dyremishandling, særlig i forhold
til anmeldelser om hundeopdræt, der ikke foregår efter
reglerne.
Årsagen til den manglende efterforskning kan være,
at det lokale politi ikke tager anmeldelsen alvorligt. En anden
årsag kan være, at de lokale politifolk ikke har de
rette kvalifikationer til at efterforske dyreværnssager,
måske fordi kendskabet til dyreværnsloven er
begrænset. En tredje årsag kan være, at politiet
ud fra ressourcemæssige hensyn fravælger
dyreværnssager.
Men det skal være slut med sager om hængte hunde,
udsultede får, udmarvede heste og andre grusomme
dyremishandlinger. Dyreværnssager kræver en speciel
ekspertise, viden og indgående kendskab til
dyreværnsloven. Forslagsstillerne ønsker derfor, at
politiet samler ressourcerne på dyreværnsområdet
i et særligt dyreværnspoliti. Det er fornuftigt at
samle kræfterne, så dyreværnssagerne kan blive
efterforsket og opklaret på en kompetent måde. Tanken
er, at dyreværnspolitiet skal tage sig af alle
overtrædelser af dyreværnslovgivningen. Et
dyreværnspoliti med en række ildsjæle, der med
hjertet brænder for dyrenes vilkår, blandt betjentene
vil gøre en stor forskel.
I en række andre lande, herunder USA, England,
Australien og Tyskland, er der oprettet dyreværnspoliti eller
korps for at fordele og håndtere den tunge og konstante
byrde, der er inden for dyreværnssager.
Forslagsstillerne opfordrer Folketingets øvrige partier
til at støtte op om forslaget.
Skriftlig fremsættelse
Christian H.
Hansen (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
dyreværnspoliti.
(Beslutningsforslag nr. B 60).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.