Fremsat den 20. februar 2008 af
Karina Lorentzen (SF), Anne Baastrup (SF) og Ole Sohn
(SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om mulighed for eftergivelse af sagsomkostninger
i straffesager
Folketinget opfordrer regeringen til at skabe mulighed for, at
der kan ske hel eller delvis eftergivelse af sagsomkostninger i
straffesager efter endt afsoning, herunder at der skal ske
eftergivelse af sagsomkostninger i straffesager for personer, som
ikke har begået ny kriminalitet i en periode på 5
år efter endt afsoning.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund og formål
Mange indsatte i institutioner under kriminalforsorgen
står efter endt afsoning i en situation med meget betydelig
gæld til det offentlige, fordi de hæfter for
sagsomkostningerne i forbindelse med straffesagen. Det kan dreje
sig om ganske store beløb, som de pågældende
reelt ikke har mulighed for at betale. For mange tidligere indsatte
er konsekvensen af en uoverskuelig og uoverstigelig gæld til
det offentlige, at de ikke er aktive på arbejdsmarkedet, men
i stedet er på offentlig bistand. Dette er hindrende for
resocialisering af tidligere indsatte.
Socialistisk Folkeparti foreslår på den baggrund,
at der skabes mulighed for eftergivelse af sagsomkostninger i
straffesager. Forslaget vil efter forslagsstillernes vurdering
få begrænsede økonomiske konsekvenser for det
offentlige - om nogen overhovedet - da forslaget vil bevirke en
bedre resocialisering af tidligere kriminelle og et større
incitament for disse til at indgå på det almindelige
arbejdsmarked.
Sagsomkostninger i straffesager
Reglerne om sagsomkostninger i straffesager fremgår af
retsplejelovens kapitel 91. I straffesager udredes omkostningerne
ved sagens behandling og straffens fuldbyrdelse af det offentlige
med forbehold af ret til at få dem erstattet efter de regler,
som følger af de øvrige bestemmelser i
retsplejelovens kapitel 91 om sagsomkostninger. En sigtet, som
findes skyldig, er pligtig til at erstatte det offentlige de
nødvendige udgifter, som er medgået til sagens
behandling. Statens regres omfatter de nødvendige udgifter,
som er medgået til den pågældende sags
behandling, herunder f.eks. forsvarersalær og udgifter til
lægeundersøgelser samt tekniske og
regnskabsmæssige undersøgelser. Retten til regres
omfatter derimod ikke politiets og anklagemyndighedens almindelige
driftsudgifter. Justitsministeren kan fastsætte takster til
brug ved opgørelsen af det beløb, som den sigtede
skal betale til dækning af udgifter til sagkyndig bistand ved
sagens behandling.
Størrelsen af
sagsomkostningerne
I 2003 blev der opkrævet i alt ca. 234 mio. kr. for
sagsomkostninger, fordelt på ca. 80.000 sager, hvilket svarer
til et gennemsnitligt beløb på 3.000 kr. pr. sag. De
80.000 registrerede sagsomkostninger, der blev opkrævet i
2003, var fordelt på 29.575 domfældte. De
opkrævede beløb kan fordeles i følgende
intervaller:
Beløb | Antal |
Under 2.500 | 16.401 |
2.500-5.000 | 4.994 |
5.000-10.000 | 4.199 |
10.000-25.000 | 2.789 |
25.000-50.000 | 762 |
50.000-100.000 | 285 |
Over 100.000 | 145 |
(Kilde: Retsudvalgets alm. del - bilag 1007 og 1175,
2003-04)
Inddrivelsen af
sagsomkostningerne
Det er restanceinddrivelsesmyndigheden under SKAT, som efter
den 1. november 2005 står for inddrivelsen af bl.a.
sagsomkostninger. Sagsomkostninger, som ikke betales, skal
inddrives, medmindre restanceinddrivelsesmyndigheden
skønner, at inddrivelse ikke er mulig eller væsentligt
vil forringe skyldnerens levevilkår.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan tillade henstand med eller
afdragsvis betaling af sagsomkostninger. Ved henstand med
betalingen af sagsomkostninger stilles inddrivelsen i bero,
når skyldneren ikke aktuelt har betalingsevne.
Restanceinddrivelsesmyndigheden træffer endvidere
afgørelse om eftergivelse af bøder og
konfiskationsbeløb bortset fra tvangsbøder. Der er
derimod ikke hjemmel til at eftergive sagsomkostninger i
straffesager, hverken helt eller delvis.
En regelharmonisering på eftergivelsesområdet har
endvidere betydet, at den tidligere praksis, hvorefter en
bidragsskyldig, der var indsat i en institution under
kriminalforsorgen, i forbindelse med løsladelsen havde
mulighed for at få eftergivet den bidragsrestance, som den
indsatte havde oparbejdet i indsættelsesperioden, er
ophævet. En sådan skyldners ansøgning om
eftergivelse skal nu behandles efter opkrævningslovens
bestemmelser om eftergivelse.
Forslaget
Socialistisk Folkeparti foreslår, at Folketinget
opfordrer regeringen til at skabe mulighed for, at der kan ske hel
eller delvis eftergivelse af sagsomkostninger i straffesager efter
endt afsoning. Dette indebærer, at der ved endt afsoning skal
tages stilling til, om sagsomkostninger har en sådan
størrelse, at der skal ske hel eller delvis eftergivelse,
eksempelvis på baggrund af en vurdering af den
pågældendes forventede reelle betalingsevne og
økonomiske forhold i øvrigt, eller om det er rimeligt
og tilstrækkeligt at anvende de almindelige (gældende)
regler om afdragsordning, lønindeholdelse og henstand.
Socialistisk Folkepart foreslår endvidere, at der under
alle omstændigheder skal ske fuldstændig eftergivelse
af sagsomkostninger i straffesager for personer, som ikke har
begået ny kriminalitet i en periode på 5 år efter
endt afsoning.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
mulighed for eftergivelse af sagsomkostninger i straffesager
(Beslutningsforslag nr. B 57).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.