B 49 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om ligestilling mellem kvinder og mænd ved ansættelse
som præster i den danske folkekirke.
Fremsat den 1. februar 2008 af
Lone Dybkjær (RV), Bente Dahl (RV), Niels Helveg
Petersen (RV) og Margrethe Vestager (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om ligestilling mellem kvinder og mænd ved
ansættelse som præster i den danske folkekirke
Folketinget pålægger regeringen at sikre kvinder
og mænd lige adgang til ansættelse som præster i
den danske folkekirke.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne skal understrege, at dette forslag handler
om ligestilling af mandlige og kvindelige præsters adgang til
ansættelse i folkekirken.
Dermed bliver forslaget også et spørgsmål
om rækkevidden af den generelle dispensation fra
ligebehandlingsloven, der i dag er gældende for
præster, der søger stilling i folkekirken.
Hjemmelen findes i bekendtgørelse nr. 350 af 10. juli
1978 om fravigelse af lov om ligebehandling af mænd og
kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v. for så vidt
angår præstestillinger - en generel dispensation, som
gør det muligt at diskriminere på grund af køn
i forbindelse med ansættelse af præster i den danske
folkekirke.
Det er efter forslagsstillernes opfattelse afgørende,
at der som udgangspunkt er lige muligheder for mandlige og
kvindelige præster, når de søger stillinger som
præster i den danske folkekirke, og afslag på en
ansættelse bør, som det er muligt i dag, ikke kunne
begrundes i køn.
Dispensationen har ifølge Kirkeministeriet hjemmel i
grundlovens § 67 om beskyttelse af trosfriheden, jf. svar
på PØU alm. del - spm. 39, folketingsåret
2006-07.
Grundlovens § 67 siger således:
»Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at
dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres
overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som
strider imod sædeligheden eller den offentlig
orden.«
Det antages i den juridiske litteratur, at friheden til
gudsdyrkelsen også omfatter praktiske foranstaltninger med
direkte betydning for gudsdyrkelsen, herunder f.eks. uddannelse og
udpegning af præster (se f.eks. »Grundloven med
kommentarer«, redigeret af Henrik Zahle, 2. udg., s. 415,
Kbh.: Jurist- og Økonomforbundet, 2006).
Beskæftigelsesministeriet og senest Kirkeministeriet har
besvaret spørgsmål fra henholdsvis
Arbejdsmarkedsudvalget og Det Politisk-økonomiske Udvalg
1)om bekendtgørelse nr. 350 af 10.
juli 1978 om fravigelse af lov om ligebehandling af mænd og
kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v. for så vidt
angår præstestillinger.
Bekendtgørelsen undtager folkekirken og andre
trossamfund fra at følge reglerne i ligebehandlingsloven ved
besættelse af præstestillinger.
Kirkeministeren besvarede et spørgsmål,
ovennævnte spm. 39, fra Folketingets
Politisk-økonomiske Udvalg om bekendtgørelsen
således:
»Hvad er begrundelsen for, at ligestillingsloven ikke
skal gælde for den danske folkekirke, og mener ministeren, at
det fortsat skal være tilladt for de mandlige præster
at diskriminere deres kvindelige kolleger?«
Svar:
»Jeg kan oplyse, at Kirkeministeriets
bekendtgørelse af 10. juli 1978 om fravigelse af lov om
ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v. for så vidt angår
præstestillinger, indeholder en dispensation fra
ligebehandlingsloven, som er generel for ansættelse i
præstestillinger og dertil svarende stillinger for alle
trossamfund.
Grundlovens § 67 giver borgerne ret til at forene sig i
samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med
deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som
strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.
Bekendtgørelsen er begrundet i grundlovens bestemmelse
om trosfrihed i § 67 og var i sin tid en forudsætning i
forbindelse med behandlingen af lovforslaget .«.
Forslagsstillerne mener, at svaret kan læses
sådan, at grundlovens § 67 gjorde det nødvendigt
at undtage såvel folkekirken som øvrige trossamfund
fra reglerne i ligebehandlingsloven.
Det fremgår dog af forarbejderne til
ligebehandlingsloven, at Kirkeministeriet oprindelig
påpegede, at grundlovens § 67 alene gjorde det
nødvendigt at undtage andre trossamfund end folkekirken fra
ligestillingsloven.
Det fremgår således bl.a. af bemærkningerne
til lovforslagets § 11 (L 148 af 10. januar 1978), at som
eksempel på, hvor en sådan undtagelse kan være
påkrævet, kan det nævnes, at det af hensyn til
grundlovens bestemmelser om trosfrihed kan være
nødvendigt at give bestemte trossamfund mulighed for alene
at ansætte mandlige eller kvindelige præster.
Kirkeministeriet har i den forbindelse oplyst, at
spørgsmålet alene kan blive aktuelt for de uden for
folkekirken stående trossamfund.
I den forbindelse kan det nævnes, at Kirkeministeriet
blev spurgt af Arbejdsministeriet, om der var områder under
Kirkeministeriet, som blev berørt af det princip om
ligebehandling, som fulgte af det EF-direktiv, som
ligebehandlingsloven skulle gennemføre. Kirkeministeriet
svarede hertil, at der ikke var bestemmelser på ministeriets
område, der forventedes ændret som følge af
lovforslaget, og at der ikke var behov for undtagelser fra
ligebehandlingsprincippet på Kirkeministeriets område.
2)Senere skrev Arbejdsministeriet på
vegne af et udvalg til nedsat til forberedelse af lovforslaget til
Kirkeministeriet med særligt henblik på at afklare, om
grundloven nødvendiggjorde undtagelser fra
ligebehandlingsprincippet.
»Efter udvalgets opfattelse er det tvivlsomt, om
direktivet umiddelbart tillader, at der ved menigheders valg af
præst lægges vægt på ansøgerens
køn. Da det på den anden side vil kunne anses for
stridende mod grundloven at nægte en menighed en sådan
ret, såfremt denne må anses for at være en del af
deres religion, vil man efter udvalgets opfattelse formentlig i
dette tilfælde skulle benytte sig af dispensationsadgangen i
direktivets art. 2, stk. 2. (.)« Arbejdsministeriet sigtede
herved til bestemmelsen i grundlovens § 67 (.).
Kirkeministeriet svarede hertil:
»Således foranlediget skal man meddele, at
Kirkeministeriet er enig i udvalgets vurderinger, idet
bemærkes, at det rejste problem har betydning i relation til
uden for folkekirken stående trossamfund. På den
baggrund må Kirkeministeriet finde det ønskeligt, at
de uden for folkekirken stående trossamfunds valg af
præster udelukkes fra gennemførelseslovgivningens
anvendelsesområde i medfør af undtagelsesbestemmelsen
i direktivet . (.).
På denne baggrund blev bemærkningerne til
lovforslagets § 11 udformet som nævnt ovenfor.
I forbindelse med førstebehandlingen af forslaget
udtalte Bolvig (RV) bl.a.:
»Vi bør respektere ideologiske opfattelser,
hvorfor jeg er glad for, at ministeren i bemærkningerne til
§ 11 i L 148 præciserer, at trossamfunds bibelbestemte
modvilje mod at ansætte kvindelige præster respekteres.
Ministeren bør dog også være opmærksom
på, at lovteksten i modsætning til forslagets
bemærkninger kan blive aktuel for folkekirken. Et
menighedsråd kan eksempelvis ikke nægte en kvindelig
præst ansættelse, såfremt der ikke er mandlige
ansøgere. Jeg tror, at der i loven bør stå, at
religiøse samfund er undtaget. Vi kan ikke være
bekendt at henvise f.eks. Mosaisk Trossamfund til at søge
dispensation i arbejdsministeriet, når det skal ansætte
en rabbiner.«
I forbindelse med udvalgsbehandlingen af lovforslaget blev der
stillet spørgsmål om, hvorvidt et menighedsråd
kan afvise en kvindelig ansøger, der er fuldt ud
kvalificeret, til et præsteembede med henvisning til, at
menigheden af religiøse grunde ikke ønsker kvindelige
præster.
Hertil svarede Arbejdsministeriet:
»På grundlag af en fra Kirkeministeriet indhentet
udtalelse skal Arbejdsministeriet meddele, at
spørgsmålet om, hvorvidt et menighedsråd kan
afvise en kvindelig ansøger til en præstestilling med
henvisning til, at menigheden af religiøse grunde ikke
ønsker kvindelige præster, skal besvares
benægtende i den forstand, at ligebehandlingsloven også
omfatter besættelse af præsteembeder. Såfremt en
menighed imidlertid finder, at det vil stride mod menighedens
religiøse opfattelse at ansætte en kvindelig
præst, vil der være mulighed for at søge
dispensation efter ligebehandlingslovens § 11, stk.
1.«
Herefter blev der afholdt samråd i
Arbejdsmarkedsudvalget, hvor det blev oplyst, at Kirkeministeriet
var villigt til at udsende en bekendtgørelse, der undtog
præstestillinger i folkekirken og lignende stillinger inden
for trossamfund fra loven. Dette blev nævnt af flere
ordførere under andenbehandlingen og bl.a. hilst med
tilfredshed af den radikale ordfører, Bolvig.
Herefter blev den nævnte bekendtgørelse, der
generelt undtager præstestillinger såvel i folkekirken
som i andre trossamfund, udstedt.
Efterfølgende tog Folketingets Ombudsmand stilling til
en klage, hvor Ligestillingsrådet klagede over, at
Kirkeministeriet ikke afventede et høringssvar fra
rådet i forbindelse med udstedelsen af
bekendtgørelsen. I den forbindelse anførte
Kirkeministeriet bl.a., at man var forpligtet til at udstede
bekendtgørelsen for at være i overensstemmelse med
Folketingets forudsætninger for lovens vedtagelse.
Dette gav ikke Folketingets Ombudsmand anledning til
bemærkninger. Ombudsmanden anførte bl.a., at der ikke
kunne herske tvivl om, at Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg var
gået ud fra, at der ville blive udstedt en
bekendtgørelse med det nævnte indhold. Ombudsmanden
anførte dog også, at han på den baggrund ikke
fandt anledning til at tage stilling til, om der »bestod en
egentlig forpligtelse (i retlig forstand) til at udstede
bekendtgørelsen«.
På baggrund af forløbet vedrørende
udformningen af lovforslaget og folketingsbehandlingen m.v. kan det
efter forslagsstillernes opfattelse konkluderes, at det var
Kirkeministeriets opfattelse, at grundlovens § 67 alene
krævede, at andre trossamfund end folkekirken måtte
undtages fra ligebehandlingsloven.
Forløbet under og efter folketingsbehandlingen af
lovforslaget tyder efter forslagsstillernes opfattelse på, at
det »kun« var ud fra almindelige politiske synspunkter,
også folkekirken blev undtaget fra ligebehandlingsloven.
Grundlovens § 67 ses endvidere ikke i forbindelse med
behandlingen af lovforslaget m.v. at være
påberåbt som grundlag for at undtage folkekirken.
Forslagsstillerne skal dog understrege, at dette ikke
omhandler spørgsmålet om manglende respekt eller
krænkelse af trosfriheden eller af grundlovens §§
4, 66 og 67.
Men når der henses til historikken bag den generelle
dispensation fra ligebehandlingsloven, og når der er tale om
en offentligt finansieret folkekirke, mener forslagsstillerne
klart, at man kan sætte spørgsmålstegn ved en
generel dispensation fra ligebehandlingsloven, når det
gælder præstestillinger i folkekirken.
Forslagsstillerne håber derfor også, at der med
baggrund i forslaget kan åbnes op for en undersøgelse
af rækkevidden og det rimelige i dispensationen fra
ligebehandlingsloven, når det drejer sig om
præstestillinger i folkekirken. Forslagsstillerne har i den
forbindelse overvejet en forespørgselsdebat om
spørgsmålet, men mener, at behandling af dette forslag
kan give en mere dybtgående og bredere debat om
spørgsmålet, da der også er det
efterfølgende udvalgsarbejde til at behandle forslaget
yderligere i.
Diskrimination
Den diskrimination af kvindelige præster i den danske
folkekirke, der er kommet frem i medierne i denne tid, hænger
efter forslagsstillernes opfattelse sammen med, at der er givet en
generel dispensation fra kravet om at behandle kvindelige og
mandlige præster ens uanset køn.
10 pct. af de mandlige præster i den danske folkekirke
mener, at kvinder ikke bør være præster, jf.
oplysninger fra TV 2. Der henvises som begrundelse herfor til
Paulus' første brev til Korintherne kap. 14, hvor der
står, at kvinder skal tie i forsamlinger. Derfor må
kvindelige præster - ifølge oplysninger fra TV 2 -
finde sig i, at der arrangeres ekstragudstjenester med en mandlig
præst, efter at de har prædiket.
Forslagsstillerne mener, at det offentlige ikke skal
finansiere en folkekirke, der har hjemmel til at forskelsbehandle
mandlige og kvindelige præster, når det gælder
adgangen til præstestillinger.
Forslagsstillerne skal endvidere bemærke, at der i dag
ikke er tale om begrænsninger i den lige adgang til
uddannelsen som præst for såvel mænd som kvinder,
selv om der vel er mulighed for en begrænsning med hjemmel i
grundloven. Det antages i den juridiske litteratur, at friheden til
gudsdyrkelsen også omfatter praktiske foranstaltninger med
direkte betydning for gudsdyrkelsen, herunder f.eks. uddannelse og
udpegning af præster (se f.eks. »Grundloven med
kommentarer«, 2. udg., s. 415).
Forslagsstillerne mener, at der ikke bør være
forskel på at være ansat under Kirkeministeriet og at
være studerende under
Kirkeministeriet/Undervisningsministeriet.
I den forbindelse finder forslagsstillerne det endvidere
problematisk, at det ikke er muligt for kvinder at få
kendskab til deres reelle jobmuligheder som præst i den
danske folkekirke, før de vælger studium, eftersom det
ikke er offentligt tilgængeligt, hvilke
præstestillinger der alene er forbeholdt mandlige
præster. Forslagsstillerne finder ikke, at denne
problemstilling bliver mindre - snarere tværtimod - når
stillingen som præst i folkekirken er en statslig
ansættelse. Der må fra et kvindesynspunkt være
tale om bristede forudsætninger, når der
efterfølgende viser sig en sådan generel ret til denne
begrænsning fra job til job.
Forslagsstillerne mener også, at der er mulighed for at
sikre denne ligestilling af mandlige og kvindelige præster
uden at krænke trosfriheden.
Preben Espersen nævner i »Kirkeret, almindelig
del«, 1999, 2. udgave, s. 66, Kbh.: Jurist- og
Økonomforbundet, bl.a.:
»Der findes en række bestemmelser i grundloven,
som Folketinget må respektere, f.eks. § 4 om, at den
evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke, og § 6
om, at kongen skal høre til den evangelisk-lutherske kirke.
(.) At lovgivningsmagten er kompetent, også for så vidt
angår kirkens »indre anliggender«, er der da
også enighed om i den juridiske teori. (.) Som yderligere
eksempler kan nævnes lovgivningen om kvinders adgang til at
søge præsteembede og om adgang for biskopper til
fritagelse i visse tilfælde for at føre tilsyn med en
menighed og dennes præster.«
Det, at der er lovgivet om kvinders adgang til
præsteembedet, understøtter forslagsstillernes
opfattelse af, at der fra lovgivers side nu også kan sikres
lige adgang til præsteembedet for både mandlige og
kvindelige præster.
Herudover skal det nævnes, at Preben Espersen samme sted
på s. 75 anfører, at » . Berlin udtaler, at der,
ligesom det allerede var tilfældet før grundloven,
må være plads for en opfattelse, der stemmer med
tidsånden«.
Derfor er det forslagsstillernes opfattelse, at det i 2008 vil
være relevant at have en lovgivning, der sikrer ligestilling
af kvindelige og mandlige præsters adgang til
præstestillinger i folkekirken - om ikke andet, at afvigelsen
herfra kun kan gives ved konkret begrundet dispensation fra
ligebehandlingsloven.
Bilag 1
Dispensationsbestemmelsen i
ligebehandlingsloven:
§ 13 (tidligere § 11). Hvis det ved visse former for
erhvervsudøvelse og uddannelse er afgørende, at
udøveren er af et bestemt køn, og dette krav
står i rimeligt forhold til den pågældende
erhvervsaktivitet, kan den minister, under hvis
forretningsområde den pågældende virksomhed
hører, fravige bestemmelserne i §§ 2-6.
Stk. 2. Den minister, under hvis forretningsområde en
virksomhed hører, kan tillade foranstaltninger, der fraviger
§§ 2-6, med henblik på at fremme lige muligheder
for kvinder og mænd, navnlig ved at afhjælpe de
faktiske uligheder, som påvirker adgangen til
beskæftigelse, uddannelse m.v.
Stk. 3. Ministeren for ligestilling kan efter lov om
ligestilling af kvinder og mænd fastsætte nærmere
regler for, i hvilke tilfælde der kan iværksættes
foranstaltninger til fremme af lige muligheder for kvinder og
mænd uden tilladelse efter stk. 2.
Stk. 4. De i stk. 1 og 2 nævnte fravigelser skal
indberettes til ministeren for ligestilling af vedkommende minister
mindst hvert andet år inden den 1. november, første
gang i 2002.
Bekendtgørelse 1978-07-10 nr. 350 om fravigelse af lov
om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v. for så vidt angår
præstestillinger:
I medfør af § 11, stk. 1, i lov nr. 161 af 12.
april 1978 om ligebehandling af mænd og kvinder m.v.
fastsættes:
§ 1. Præstestillinger i folkekirken og dertil
svarende stillinger inden for trossamfund undtages fra lovens
område.
§ 2. Denne bekendtgørelse træder i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Skriftlig fremsættelse
Lone Dybkjær
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ligestilling mellem kvinder og mænd ved ansættelse som
præster i den danske folkekirke.
(Beslutningsforslag nr. B 49).
Forslagsstillerne håber, at der med baggrund i forslaget
kan åbnes op for en undersøgelse af rækkevidden
og det rimelige i dispensationen fra ligebehandlingsloven,
når det drejer sig om præstestillinger i
folkekirken.
Efter forslagsstillernes opfattelse hænger den
diskrimination af kvindelige præster i den danske folkekirke,
der er kommet frem i medierne i denne tid, bl.a. sammen med, at der
er givet en generel dispensation fra kravet om at behandle
kvindelige og mandlige præster ens uanset køn.
Hertil kommer, at den eksisterende dispensation alene blev
gennemført, fordi der var et politisk ønske om det.
Det fremgår nemlig af bemærkninger til lovforslaget, at
som eksempel på, hvor en sådan undtagelse kan
være påkrævet, kan det nævnes, at det af
hensyn til grundlovens bestemmelser om trosfrihed kan være
nødvendigt at give bestemte trossamfund mulighed for alene
at ansætte mandlige eller kvindelige præster.
Kirkeministeriet har i den forbindelse oplyst, at
spørgsmålet alene kan blive aktuelt for de uden for
folkekirken stående trossamfund.
Der er siden 1978 sket en markant ændring i samfundets
holdning til spørgsmålet om ligestilling, og det
bør også afspejles i den konkrete lovgivning
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.
Officielle noter
1) Spørgsmål 39
af 17. april 2007 fra Folketingets Politisk-økonomiske
Udvalg og spørgsmål fra Arbejdsmarkedsudvalget L 17 -
spm. 8 af 29. november 2005.
2) Korrespondancen mellem
Kirkeministeriet og Arbejdsministeriet m.v. er her refereret fra en
udtalelse i Folketingets Ombudsmands beretning 1979 s. 431 ff.