Fremsat den 18. januar 2008 af
Marlene Harpsøe (DF),
Kim Christiansen (DF), Colette L. Brix (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Christian H. Hansen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om videoovervågning i taxaer
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
folketingsåret at fremsætte lovforslag om at
indføre pligt for taxavognmænd til at installere
tv-overvågning i taxaer, som kører taxakørsel
uden for dagtimerne i større byer, med henblik på at
forebygge og opklare røverier mod og overfald på
taxachauffører.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 23, forslag til folketingsbeslutning om
obligatorisk videoovervågning i taxaer, folketingsåret
2006-07 (se Folketingstidende 2006-07, forhandlingerne side 2045 og
5715, tillæg A side 2248 og 2250 og tillæg side B 727).
Forslaget blev fremsat den 3. november 2006.
Gældende regler
Tv-overvågning, der alene sker inde i taxaer, er ikke
omfattet af det generelle forbud mod privates tv-overvågning
i § 1, stk. 1, i tv-overvågnings-loven. Hvis der
foretages tv-overvågning inde i taxaer, skal der oplyses om
overvågningen ved skiltning eller på anden tydelig
måde, jf. tv-overvågnings-lovens § 3, stk.
1.
Transport- og energiministeren har ifølge lov om
taxakørsel, § 12, stk. 1, nr. 8, bemyndigelse til at
fastsætte regler om bl.a. køretøjernes
indretning og udstyr. Efter Transport- og Energiministeriets
opfattelse (Retsudvalget 2005-06, alm. del - svar på spm.
485) bør taxalovgivningens krav til taxaers indretning og
udstyr imidlertid alene være begrundet i hensynet til sikring
af en fornuftig betjening af kunderne og en effektiv kontrol med
omsætningen i erhvervet, hvorimod andre forhold om taxaers
tekniske indretning og udstyr, f.eks. forsyning af taxaer med
tv-overvågnings- eller GPS-udstyr, ikke bør ske ved
regulering, men installeres på grundlag af erhvervets egne
ønsker og behov.
Det er således efter gældende lovgivning lovligt
at anvende tv-overvågning i taxaer, men der er ikke en
forpligtelse for taxavognmændene hertil.
Tidligere fremsættelse
Beslutningsforslag nr. B 23, forslag til folketingsbeslutning
om obligatorisk videoovervågning i taxaer,
folketingsåret 2006-07, blev støttet af
Socialdemokratiet, mens Venstre, Det Konservative Folkeparti, Det
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
indstillede forslaget til forkastelse.
Venstre og Det Konservative Folkeparti begrundede afvisningen
med, at der vil være tale om »et unødvendigt
indgreb i den aftalefrihed, der følger af den danske
arbejdsmarkedsmodel« (betænkning afgivet af
Retsudvalget den 29. marts 2007).
Enhedslisten begrundede sin afvisning af forslaget med, at man
fandt, at videoovervågning i taxaer var en for stor
indskrænkning i privatlivets fred, og at man i øvrigt
mente, at videoovervågning ikke ville have hjulpet i en
række af de overfald, der fandt sted i 2006, da en del af
disse angiveligt fandt sted uden for taxaen (Retsudvalgets
betænkning af 29. marts 2007).
Det Radikale Venstre ønskede ikke at lovgive på
området, da det i forvejen er lovligt for
taxavognmændene at installere overvågning i taxaerne,
hvis de ønsker det. Desuden fandt Det Radikale Venstre ikke,
at der var samme behov for videoovervågning i taxaer i
dagtimerne og i landdistrikter, som der er i de større
byer.
SF var inde på noget lignende. SF begrundede sin
afvisning således (Retsudvalgets betænkning af 29.
marts 2007):
»Socialistisk Folkeparti har stor forståelse for
de alvorlige problemer i forbindelse med hensyn til
arbejdsmiljøet, som er kommet frem i henvendelser og
foretræde for udvalget, og som fører til behov for
mulighed for at overvåge passagerer i storbyen om
natten.
Der er helt givet behov i de store byer for, at man som
chauffør på visse tidspunkter af døgnet har
mulighed for, at der kan foretages overvågning af
passagererne. Omvendt finder Socialistisk Folkeparti, at det kan
være et overflødigt krav for mange chauffører
og vognmænd i mindre provinsbyer og landdistrikter, hvor der
ikke er samme problemer som i storbyerne.
Socialistisk Folkeparti afviser derfor forslaget, men
opfordrer i stedet til, at taxinævnene overvejer, om der
konkret er behov for overvågning i taxaen i det lokale
område, nævnet dækker. Herved kan dette initiativ
målrettes, uden at den lille vognmand, som fortrinsvis
kører pensionister og skolebørn, tvinges til denne
investering.«
Dansk Folkeparti er enigt i, at det er vigtigt at tage hensyn
til privatlivets fred. Efter udvalgsbehandlingen af B 23 og efter
at have hørt argumenterne fra SF, Det Radikale Venstre og
Enhedslisten fandt Dansk Folkeparti, at det ville være mest
hensigtsmæssig at begrænse forslaget til at gælde
i de større byer og uden for dagtimerne. Dansk Folkeparti
fremsatte ændringsforslag herom.
Ændringsforslaget blev stadig afvist af Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Enhedslisten.
SF anerkendte, at ændringsforslaget i en vis grad
imødegik SF's betænkeligheder: »SF anerkender,
at ændringsforslaget i et vist omfang imødekommer SF's
betænkeligheder ved beslutningsforslaget, men finder, at
ændringsforslaget er for upræcist som retningslinje for
lovgivning. SF henviser endvidere til SF's betænkningsbidrag,
hvoraf det bl.a. fremgår, at SF opfordrer taxinævnene
til at overveje, om der konkret er behov for overvågning i
det lokale område, som nævnet dækker.«
(Tilføjelse til betænkning afgivet af Retsudvalget den
3. maj 2007).
SF og Det Radikale Venstre stemte hverken for eller imod.
Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet stemte for forslaget.
Forslag om videoovervågning i
taxaer
Dansk Folkeparti foreslår, at der indføres pligt
for taxavognmænd til at installere tv-overvågning i
taxaer, som kører taxakørsel uden for dagtimerne i
større byer, med henblik på at forebygge og opklare
røverier mod og overfald på
taxachauffører.
Overfald på taxachauffører er et stigende
problem. Det vil relativt nemt kunne forebygges ved, at der
installeres videoovervågning i hyrevognene.
Videoovervågning er nu blevet så billig at installere i
taxaerne, at det er rimeligt og fornuftigt at indføre
videoovervågning som en lovbestemt forpligtelse for
taxavognmændene med henblik på at sikre deres
chauffører mod overfald.
Transport- og energiministeriet oplyser således i
besvarelsen af udvalgsspørgsmål nr. 3
vedrørende B 23 i folketingssamlingen 2006-07:
»Færdselsstyrelsen oplyser, at den billigste form for
videoovervågning kan installeres for ca. 3.500 kr. (inkl.
videoudstyr, moms og montering) per taxi, og at den dyreste vil
ligge i prisklassen fra 15.000 kr. og opefter. Endvidere er det
oplyst, at et gennemsnitligt videoovervågningssystem inkl.
moms og installation vil ligge på ca. 8.000 kr. Derudover
kommer omkostninger i forbindelse med opbevaring af
videooptagelser, reparationer m.v.«
Taxachauffører er en af de dårligst
lønnede og mest udsatte faggrupper i Danmark, og med en
beskeden investering kan man sikre, at deres arbejdsmiljø
forbedres væsentligt. Derved kan taxachaufførerne
også fastholdes længere i en branche, der er
kendetegnet ved store udskiftninger blandt de ansatte.
Videoovervågningen vil samtidig udgøre en garanti for
både kunder og chauffører i tilfælde af f.eks.
voldelige konfrontationer under kørslen eller
taxachaufførers chikane af eksempelvis unge piger (eller
påstande herom). Videoovervågning vil også
være en god investering for vognmændene på grund
af lavere udgifter til vedligeholdelse m.v. af hyrevognene,
når kunderne er bekendt med, at taxaerne er
videoovervåget.
En lovpligtig forpligtelse til at installere
videoovervågning i taxaer skal bl.a. indeholde regler
om:
- Tekniske krav til
videoovervågningen, så der sikres ensartethed i
branchen.
- Krav om
overholdelse af persondataloven, herunder krav om, at optagelserne
skal slettes løbende og kun må opbevares i en kort
periode, og at taxachaufførerne gives oplysninger om
formålet med overvågningen, hvor længe
oplysningerne bliver bevaret, i hvilke tilfælde optagelserne
vil blive gennemgået, at optagelserne kan blive videregivet
til politiet, og i hvilke tilfælde dette vil kunne ske.
- Kravene til
skiltningen m.v. over for kunderne.
- Overgangsperiode
på f.eks. 1-2 år for de taxavognmænd, hvis
taxakøretøjer ikke p.t. har udstyr, som lever op til
tekniske krav m.v.
Forslaget om indførelse af videoovervågning
støttes af mange i branchen, herunder Storkøbenhavns
Taxi-Fører Forening, som har mere end 600 medlemmer. I en
henvendelse til Retsudvalget den 20. juli 2006 skrev foreningen
bl.a.: »Vi ønsker, at der nu strammes op på
sikkerhedsområdet ved, at man nu ad lovgivningens vej tvinger
vognmændene til at indføre videoovervågning i
bilerne, idet det desværre ikke har været muligt at
få vognmændene til det af frivillighedens vej.«
(Retsudvalget 2005-06, alm. del - bilag 753).
Nogle taxavognmænd har allerede indført
videoovervågning. Således har f.eks. Nykøbing
Falster Taxa installeret videoovervågning i samtlige vogne
til en pris af ca. 3.500 kr. pr. vogn. Ifølge det
daværende Transport- og Energiministeriet er der ikke lavet
en fuldstændig opgørelse over, hvor mange
taxavognmænd der har installeret videoovervågning i
deres vogne. Men ministeriet oplyste i forbindelse med besvarelse
af udvalgsspørgsmål nr. 2 vedrørende B 23 i
folketingssamlingen 2006-07: »Færdselsstyrelsen har dog
oplyst, at videoovervågning i vid udstrækning allerede
er indført flere steder i landet, herunder bl.a.
Århus, Herning, Esbjerg og Odense samt i en række
øvrige provinsbyer. Denne videooptagelse fungerer enten ved
stillbilleder eller ved egentlig videooptagelse.«
Efter Dansk Folkepartis opfattelse er frivillighedens vej
imidlertid ikke tilstrækkelig eller hensigtsmæssig. Det
er naturligvis glædeligt, at flere og flere vognmænd
vælger at installere overvågning ad frivillighedens
vej. Henvendelsen fra Storkøbenhavns Taxi-Fører
Forening viser ligeledes, at det langtfra er alle vognmænd,
der er indstillede på at indføre overvågningen
ad frivillighedens vej.
Taxachaufførernes Landsklub har indtil december 2007
registreret 28 overfald mod taxachauffører mod 50 i 2006.
Tallet kan dog stige i forbindelse med de mange julefrokoster i
december. Opgørelsen er heller ikke fuldstændig og er
behæftet med en vis usikkerhed (www.3f.dk,
»Taxi-chauffører frygter julevold«, 7. december
2007).
I forbindelse med behandlingen af B 23 modtog Retsudvalget
høringssvar fra Taxachaufførernes Landsklub, hvis
formål det er at samle og koordinere det faglige arbejde
inden for taxabranchen samt virke for og værne om
organiserede hyrevognschaufførers interesser
(www.landsklubtaxa.dk). Taxachaufførernes Landsklub
støttede forslaget, da man mente, at det ville føre
til en forbedring af sikkerheden og dermed også
arbejdsmiljøet for chaufførerne. Under henvisning til
de steder, hvor man ad frivillighedens vej har indført
videoovervågning, skriver Taxachaufførernes Landsklub:
»Vores erfaringer, ganske vist indsamlet gennem
erfaringsudvekslinger med kolleger rundt om i landet, siger, at i
de byer, hvor man allerede har indført kameraer, er antallet
af overfald faldet markant. Der er for os i Taxachaufførnes
Landsklub under 3F ingen som helst tvivl om den effekt, en
indførelse af overvågningen har haft i disse byer,
vores chaufførkollegaer har ganske simpelt fået det
bedre rent psykisk, de føler sig mere trygge, inden de
møder på jobbet«. (Høringssvar af 23.
februar 2007 fra Taxachaufførernes Landsklub til
Retsudvalget).
Afsluttende bemærkninger
De væsentlige argumenter mod et forslag om
videoovervågning i taxaer er hensynet til privatlivets fred
samt usikkerheden om, hvilken effekt overvågning vil have.
Dansk Folkeparti er enigt i, at hensynet til privatlivets fred
vejer tungt. Derfor var B 23 som fremsat den 3. november 2006
måske også for vidtgående. Dansk Folkeparti
mener, at der blev rådet bod på dette med det senere
fremsatte ændringsforslag. Med hensyn til effekten af
videoovervågning mener Dansk Folkeparti, at oplysningerne fra
Taxachaufførernes Landsklub viser, at videoovervågning
har en effekt. Ifølge Taxachaufførernes Landsklub er
der i hvert fald tale om et klart fald i antallet af overfald
på taxachauffører i de byer, hvor der er
indført frivillig videoovervågning (www.3f.dk,
»Taxi-chauffører frygter julevold«).
Dansk Folkeparti er villigt til at diskutere den nærmere
udformning af reglerne for, hvorledes forslaget om
videoovervågning kan gennemføres i praksis.
Skriftlig fremsættelse
Marlene
Harpsøe (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
videoovervågning i taxaer.
(Beslutningsforslag nr. B 34).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.