B 32 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om dansk sømilitært bidrag til ledsagelse af skibe med
nødhjælp til Somalia chartret af FN€™s
Verdensfødevareprogram.
Fremsat den 15. januar 2008 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag til folketingsbeslutning
om dansk sømilitært bidrag til
ledsagelse af skibe med nødhjælp til Somalia chartret
af FN's Verdensfødevareprogram
Folketinget meddeler sit samtykke til, at et dansk
sømilitært bidrag stilles til rådighed med
henblik på ledsagelse i farvandet omkring Afrikas Horn af
skibe med nødhjælp til Somalia chartret af FN's
Verdensfødevareprogram.
I. Danmark har primo november 2007 modtaget en henvendelse fra
Frankrig om at overtage ledsagelsen i farvandet omkring Afrikas
Horn af skibe med nødhjælp til Somalia chartret af
FN's Verdensfødevareprogram (herefter benævnt World
Food Programme, WFP) med det formål at afskrække
forsøg fra pirater på at kapre skibene.
Den forværrede humanitære situation i Somalia har
resulteret i, at ca. 1,5 million somaliere har behov for
nødhjælp for at overleve. Fødevaresituationen i
Somalia er meget kritisk og må forventes forværret i
løbet af 2008. På grund af situationen på land
gennemføres transport af nødhjælp primært
ad søvejen. WFP transporterer således næsten 80
pct. af nødhjælpen ad denne kanal. Samtidig har det
stigende problem med pirateri i farvandet omkring Afrikas Horn
også ramt WFP-transporterne. Dels i form af egentlige
piratoverfald - tre WFP-skibe blev overfaldet i 2007 - og dels
gennem en markant nedgang i tilgængeligheden af rederier og
skibe, der er villige til at påtage sig
nødhjælpstransporterne til Somalia samt
forøgelse af shippingomkostningerne.
På den baggrund har WFP og International Maritime
Organisation (IMO) den 10. juli 2007 udsendt en fælles
erklæring, der opfordrer til en mere fokuseret tilgang til
problemet, så det undgås, at
nødhjælpsforsyningslinjerne til Somalia
afskæres. I forlængelse heraf vedtog FN's
Sikkerhedsråd resolution 1772 af 20. august 2007 om Somalia
med hjemmel i FN-pagtens kapitel VII. Resolutionen udtrykte
bekymring over konsekvenserne af pirateri, og bemyndigede den
Afrikanske Unions medlemsstater til at træffe alle
nødvendige foranstaltninger for at bidrage til at skabe de
nødvendige sikkerhedsmæssige forhold med henblik
på tilvejebringelse af humanitær bistand. Samtidig
opfordrede Sikkerhedsrådet alle FN's medlemsstater med
flådefartøjer og militærfly i området ud
for Somalia til at være opmærksomme på
tilfælde af pirateri og at træffe passende
foranstaltninger til at beskytte den merkantile skibsfart i
overensstemmelse med folkeretten, herunder særligt skibe med
humanitær nødhjælp.
Den 25. september 2007 meddelte den franske præsident
Sarkozy, at Frankrig i en periode vil levere sømilitær
ledsagelse af WFP-transporterne. Frankrig har siden medio november
2007 forestået ledsagelsen af
nødhjælpstransporterne fra Mombasa i Kenya til
destinationer i Somalia. Ledsagelsen er udmøntet i tæt
koordination og efter aftale med WFP og den somaliske regering, som
støtter operationen. WFP udtrykker stor tilfredshed med
arrangementet, der bidrager til at skabe større
forudsigelighed om nødhjælpsleverancerne, hvilket
letter arbejdet for både WFP og for de øvrige
nødhjælpsaktører i Somalia.
Initiativet er tilrettelagt som en national fransk indsats til
støtte for WFP i en tidsbegrænset periode. Der er
således ikke tale om en multinational indsats, men om et
initiativ, der giver mulighed for, at interesserede lande i en
periode kan forestå ledsagelsen af WFP-transporterne. Det
franske bidrag består af et større skib samt maritime
specialstyrker placeret ombord på de ledsagede skibe.
II. Regeringen finder, at dansk deltagelse i initiativet med
et flådeskib og maritime specialstyrker vil kunne medvirke
væsentligt til sikring af nødhjælpsforsyninger
til Somalia og være i overensstemmelse med regeringens
målsætninger om en styrket indsats mod pirateri. Fra
dansk side vil der kunne stilles et inspektionsskib af
THETIS-klassen (uden helikopter) med maritime specialstyrker samt
et nationalt logistisk støtteelement - i alt op til ca. 80
personer - i perioden fra den 14. januar til den 30. april 2008
inklusiv forlægning fra/til Danmark. Det danske bidrag vil
være klar i operationsområdet fra starten af februar og
vil kunne operere frem til starten af april. I denne periode vil
det alene være Danmark, der varetager opgaven med at ledsage
WFP-transporterne. Det danske sømilitære kontingent
vil være under national dansk kommando.
Det danske sømilitære kontingent vil kunne
ledsage op til to WFP-skibe ad gangen. Det er forventningen, at de
danske maritime specialstyrker vil opholde sig om bord på de
ledsagede skibe i forbindelse med det danske inspektionsskibs
ledsagelse heraf i umiddelbar nærhed. Det nationale
logistiske støtteelement planlægges placeret i
Djibouti.
III. Det sømilitære kontingent vil være
undergivet folkeretten. Det følger af folkeretten, at
flådefartøjer frit kan bevæge sig på det
åbne hav, herunder ledsage andre skibe. Da
operationsområdet i denne sag omfatter såvel det
åbne hav som somalisk, kenyansk og tanzaniansk
territorialfarvand, og da der forudses udstationeret danske
specialstyrker på de af WFP chartrede skibe, er det
imidlertid nødvendigt at tilvejebringe et supplerende
folkeretligt grundlag. Dette vil ske gennem indgåelse af et
antal bilaterale aftaler, hvorved dels Somalia, Kenya og Tanzania
dels flagstaterne for WPF-skibene giver samtykke til den danske
sømilitære tilstedeværelse.
FN's havretskonvention indeholder i kapitel VII om det
åbne hav en række bestemmelser om
flådefartøjers adgang til at træffe
foranstaltninger til bl.a. bekæmpelse af pirateri. Disse
bestemmelser indebærer adgang for flådefartøjer
til at opbringe piratskibe eller skibe, som pirater har
bemægtiget sig og har kontrol over samt til at tilbageholde
personer om bord på disse skibe. Endvidere er der adgang til
at inspicere skibe, der bl.a. mistænkes for at blive anvendt
til pirateri. Da alle danske flådefartøjer, der
opererer på det åbne hav, folkeretligt kan træffe
sådanne foranstaltninger, gælder det også det i
beslutningsforslaget omfattede danske styrkebidrag. Herudover vil
det danske sømilitære bidrag have mandat til
magtanvendelse i selvforsvar af flådebidraget og de ledsagede
skibe.
Forsvarets personel vil under udsendelsen være omfattet
af forsvarets særlige erstatnings- og
godtgørelsesordning.
IV. Forsvarets Efterretningstjeneste har afgivet
følgende trusselsvurdering for farvandet ud for Afrikas Horn
under hensyntagen til flådebidragets planlagte
operationsmønster, hvor det forudsættes, at
havneanløb kun finder sted i Djibouti, Kenya og
Tanzania:
"FE vurderer, at truslen fra terrorangreb i forbindelse med
kystnære operationer er MIDDEL ved Somalia, mens den er LAV
ved Kenya og Tanzania. Ved havneanløb er terrortruslen
MIDDEL i Kenya og Djibouti, mens den er LAV i Tanzania. På
åbent hav vurderer FE, at terrortruslen i hele området
er LAV. Generelt vurderer FE, at der INGEN trussel er fra
piratangreb mod et dansk flådefartøj i området.
FE vurderer dog, at truslen fra piratangreb mod handelsskibe er
HØJ i Somalia og Tanzania og MIDDEL i Kenya. FE vurderer, at
der INGEN militær trussel er mod et dansk flådebidrag
fra Djibouti, Kenya og Tanzania. FE vurderer, at den militære
trussel fra Somalias centralregerings sikkerhedsstyrker og militser
loyale mod centralregeringen er LAV. FE vurderer, at truslen fra
oprørsgrupper i Somalia er MIDDEL ved kystnære
operationer. FE vurderer, at truslen fra civile uroligheder mod et
dansk sømilitært bidrag er LAV i Kenya, Tanzania og
Djibouti. Den generelle trussel fra civile uroligheder i Kenya er
HØJ, mens den er LAV i Tanzania."
V. Danmark har i 2007 givet 12,8 mio. kr. i humanitær
bistand til Somalia gennem Red Barnet og UNICEF, og 36 mio. kr. til
nærområdeindsatser i det nordlige Somalia. I december
2007 bidrog Danmark endvidere med fem mio. kr. efter appel fra WFP
som fødevarebistand. Da fødevaremangelen er stigende,
forventes den danske humanitære støtte til Somalia at
stige i 2008. Danmark støtter herudover med 40 mio. kr.
FN-programmer, der skal bistå med en helt nødvendig
reformering af rets- og sikkerhedssektoren. Der planlægges
desuden bistand til kapacitetsopbygning af både centrale og
lokale myndigheder i Somalia.
VI. Regeringen foreslår, at Folketinget meddeler sit
samtykke til, at et dansk sømilitært bidrag stilles
til rådighed med henblik på ledsagelse i farvandet
omkring Afrikas Horn af skibe med nødhjælp til Somalia
chartret af WFP. Det danske sømilitære kontingent vil
deployere til operationsområdet medio januar 2008, men vil
først påbegynde ledsagelsesopgaven, når
Folketinget har meddelt sit samtykke.
Regeringen vil løbende vurdere det danske bidrags
sammensætning med henblik på at sikre en effektiv
opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at forlænge bidragets udsendelse eller
genindtræde i skibsledsagelsesfunktionen på et senere
tidspunkt vil regeringen rådføre sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn herom. Skulle det vise sig
hensigtsmæssigt at justere kontingentet væsentligt,
eller såfremt der skulle ske en væsentlig ændring
i opgavernes karakter eller i operationsområdet, vil
regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller på ny forelægge sagen for
Folketinget.
VII. Udsendelsen af et inspektionsskib af THETIS-klassen med
specialstyrker og nationalt støtteelement i perioden fra 14.
januar 2008 til 30. april 2008 inklusiv forlægning fra/til
Danmark vurderes at kunne medføre merudgifter på op
til ca. 25 mio. kr. i 2008. Merudgifterne afholdes inden for den
ramme, der forventes afsat på forslag til finanslov for 2008
til forsvarets internationale operationer på
§ 35.11.26.10 og medfører ikke, at reserven
øges i forhold til det forudsatte på det bortfaldne
forslag til finanslov for 2008.