B 27 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at øremærke 12 uger af barselorloven til
fædre.
Forslag til folketingsbeslutning
om at øremærke 12 uger af
barselorloven til fædre
Folketinget opfordrer regeringen til at tage de
nødvendige initiativer med henblik på at lovsikre
mænds ret til 12 ugers barselorlov. Orloven skal indgå
i den samlede barselperiode, og de 12 uger bortfalder, hvis ikke
faderen tager dem.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en uændret genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 66, folketingsåret 2005-06 (se
Folketingstidende 2005-06, forhandlingerne side 4494 og 7720,
tillæg A side 3705 og 3707 og tillæg B side
1250).
Barseludligningsloven, der trådte i kraft den 1. oktober
2006, er et meget stort skridt fremad for ligestillingen mellem
mænd og kvinder. Næste store skridt for ligestillingen
er, at mænd skal tage en større del af barselorloven,
end de gør i dag. Kvinder tager stadig langt den
største del af barselorloven - det gælder også
den del af barselperioden, der frit kan deles mellem mænd og
kvinder. Barselfondens eksistens vil ikke i sig selv ændre
dette forhold, og derfor ønsker forslagsstillerne at
øremærke 12 af de 52 ugers barselorlov til barnets
fader.
Andelen af mænd, der benytter sig af muligheden for at
tage barselorlov, er i stigning, men mænd tager i dag i
gennemsnit stadig kun 3,8 uger af 52 ugers barselorlov.
Opfordringer til at tage en større del af barselorloven er
ikke tilstrækkeligt. Det skyldes i mange tilfælde ikke
uvilje for fædrenes vedkommende, men at der ikke i dag er en
sikret ret for mænd til at tage barselorlov. Det betyder, at
mænd kan være bange for at spørge deres
arbejdsgiver om barselorlov, fordi de frygter at blive fyret. Det
ses i de undersøgelser, der er foretaget, og det ses
på, at mens antallet af sager med kvinder, der bliver
afskediget på grund af graviditet, er stagneret, oplever et
stigende antal fædre at blive fyret eller chikaneret, fordi
de vil holde orlov (Kristeligt Dagblad den 25. august 2005).
Undersøgelser (bl.a. Lea Drewes) viser også, at der
ofte er en uudtalt overenskomst i familien om, at moderen er
førstevælger til orloven, og derfor kommer det ofte
slet ikke på tale, at faderen kan få en større
del af tiden med barnet. (Magisterbladet nr. 19, 2005:
»Norden har fundet barselsløsningen«).
Det har i dag store konsekvenser for kvinderne, at det er dem,
der tager barselorloven. De får mindre i pension end deres
mænd, de bliver sprunget over ved lønforhandlingerne,
og de mister karrieremuligheder. Men det faktum, at mænd
tager så få ugers barselorlov, betyder også, at
de får et mindre tæt forhold til deres barn, er i
større fare for at blive skilt og mister muligheden for at
oparbejde de kompetencer, som en barselorlov giver, og som moderne
virksomheder i dag efterspørger i stigende grad.
Endelig har det også betydning for
samfundsøkonomien, at barselorloven er så ulige
fordelt, som tilfældet er i dag. Når kvinden tager en
meget stor del af orloven, påvirker det hendes muligheder for
eksempelvis at stige i løn, ligesom det påvirker
hendes pensionsopsparing og livsindkomst. Tilknytningen til
arbejdsmarkedet falder, og derfor vil det også være til
gavn for samfundet, hvis barselorloven fordeles mere
ligeligt.
Mere barselorlov til mænd vil ligestille kvinder og
mænd på arbejdsmarkedet. Samtidig vil mere barselorlov
til mænd give et langt mere helstøbt familieliv, hvor
moderen og faderen deler ansvaret for børnene.
Undersøgelser - f.eks. »Gendering Family Dynamics: The
Case of Sweden and Hungary«, foretaget af doktor i demografi
ved Stockholms Universitet Livia Sz. Oláh i 2001 - peger
på, at skilsmisseraten falder, når faderen tager en
større del af barselorloven. Undersøgelsen tog
udgangspunkt i statistisk materiale fra knap 5.000 svenskere og
viste, at denne tendens især gjorde sig gældende i
familier, hvor begge forældre er højtuddannede. Her
bliver risikoen for skilsmisse halvt så stor, hvis faderen
tager orlov.
I de øvrige nordiske lande er lovgivningen en del
længere fremme.
I Norge gør forskellige ordninger, at 5 ugers orlov er
forbeholdt fædrene. Resultatet er, at 90 pct. af
fædrene nu tager orlov og i snit har 6,5 uger hjemme med
barnet, mens de får løn.
I Island har fædre 3 måneders
øremærket barselorlov, og op mod 90 pct. af
fædrene bruger deres barselorlov.
I Sverige er 2 måneder af orloven reserveret til
fædrene.
Barselregler i
Norden
Island
Længde i alt efter fødsel: 9 måneder
Reserveret til moderen: 3 måneder
Reserveret til faderen: 3 måneder
Kompensation: 80 pct. af indkomsten op til 50.000 kroner om
måneden
Finansiering: En fælles statslig kasse, som alle
lønmodtagere og arbejdsgivere indbetaler til. Kassen
fungerer bl.a. også som statslig a-kasse.
Norge
Længde i alt efter fødsel: 43 eller 53 uger
Reserveret til moderen: 6 uger
Reserveret til faderen: 5 uger
Kompensation: 100 pct. af lønnen i 43 uger eller 80
pct. i 53 uger
Finansiering: En såkaldt Folketrygd, som både
lønmodtagere, arbejdsgivere og selvstændige indbetaler
til. Folketrygden betaler bl.a. også sygedagpenge og
pension.
Sverige
Længde i alt efter fødsel: 16 måneder
Reserveret til moderen: 2 måneder
Reserveret til faderen: 2 måneder
Kompensation: 80 pct. af lønnen
Finansiering: En ordning, hvor arbejdsgiveren indbetaler 1,5
pct. af lønsummen til en fælles kasse.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Vigsø
Bagge (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
øremærke 12 uger af barselorloven til fædre.
(Beslutningsforslag nr. B 27).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.