B 144 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
i henhold til grundlovens § 47 med hensyn til Statsregnskabet
for finansåret 2006.
Betænkning afgivet af Finansudvalget
den 4. juni 2008
Betænkning og indstilling
vedrørende
den af statsrevisorerne afgivne betænkning
over statsregnskabet for finansåret 2006
1.Udvalgsarbejdet
Statsrevisorerne afgav den 9. april 2008 den endelige
betænkning over statsregnskabet for finansåret 2006 og
foretog i overensstemmelse med grundlovens § 47, stk. 3,
indstilling til Folketingets beslutning med hensyn til
statsregnskabet for finansåret 2006. Statsrevisorerne
indstillede i lighed med tidligere år, at statsregnskabet
godkendes.
Møder
Finansudvalget påbegyndte behandlingen af endelig
betænkning den 8. maj 2008 og har behandlet
betænkningen samt de af statsrevisorerne afgivne beretninger
i 4 møder.
Spørgsmål
Udvalget har løbende behandlet statsrevisorernes
beretninger og de rigsrevisorrapporter, der ligger til grund for
disse, efterhånden som de har foreligget. Udvalget har bl.a.
stillet spørgsmål til finansministeren om beretning
7/06 om effekten af regelforenklingsindsatsen og har i forbindelse
med gennemgangen af de årlige bevillingsforslag stillet
spørgsmål til eller anmodet om samråd med
ministre, hvor der har været anledning hertil.
2.Politiske bemærkninger
Vedrørende statsrevisorernes beretning 3/06 om
anskaffelse af IC4-tog bemærkes, at Finansudvalget har fulgt
denne sag i mange år. Finansudvalget har løbende siden
udvalget ved akt 113 den 6. december 2000 tiltrådte, at DSB
indgik kontrakt om levering af IC4-tog, stillet
spørgsmål vedrørende sagen og herunder om
forsinkelsen af leveringen af togene, der efter DSB's første
kontrakt skulle være leveret fra 15. april 2003 og sat i
drift fra januar 2004. Transport- og energiministeren har herudover
været i samråd i Finansudvalget om sagen den 11. maj
2006, og udvalget har anmodet om et
samråd om sagen med transportministeren, der forventes
afholdt den 18. juni 2008.
Vedrørende forsinkelserne af leveringen har udvalget
noteret sig, at statsrevisorerne finder, at leveringsforsinkelserne
især skyldes projektstyringsproblemer hos
leverandøren. Finansudvalget har endvidere bemærket,
at statsrevisorerne
- fandt det
utilfredsstillende, at DSB's vurderinger af AnsaldoBredas
leveringsplaner har vist sig at være for optimistiske,
- kritiserede
Transport- og Energiministeriets håndtering af de
økonomiske konsekvenser af leveringsforsinkelserne,
- konstaterede, at
transport- og energiministeren i perioden 2000-2006 på
tilfredsstillende vis havde orienteret Folketinget om anskaffelsen
af IC4-tog, men at ministerens orienteringer i 3 tilfælde
kunne have været bedre.
Finansudvalget kan tiltræde de af statsrevisorerne
fremsatte bemærkninger.
Finansudvalget konstaterer herudover, at såfremt
AnsaldoBreda ikke overholder leverancefristen for et kontraktuelt
og typegodkendt togsæt senest maj 2009, ophæves
kontrakten omgående både for så vidt angår
IC4- og IC2-togsættene.
Finansudvalget forudsætter, at statsrevisorernes
bemærkninger og den i beretningerne samt i endelig
betænkning i øvrigt rejste kritik allerede har givet
de berørte ministerier og styrelser anledning til
dybtgående overvejelser om en forbedring på de punkter,
som omfattes af kritikken.
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder, at indkøbet af IC4- og IC2- tog er en
skandale. Der er tale om gentagne forsinkelser i leverancen fra den
oprindelige leveringstid på 3½ år til en
leveringstid, der nu er på ikke under 8 år. Til skade
for en effektiv afvikling af togdriften i Danmark. Og til gene for
mange tusinder passagerer. Der er tale om et samlet køb for
i alt 5,7 mia. kr., hvor leverancen bare er trukket i langdrag.
Staten er til grin for sine egne penge.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti finder anledning
til at understrege, at det er transportministeren, der som ejer af
DSB har det endelige ansvar. Ministeren skal orienteres om sager af
væsentlig betydning, ministeren
kan begære enhver oplysning om
virksomheden og som ejer (eneaktionær) har ministeren
det endelige ansvar for selskabets
aktiviteter. I forbindelse med indkøbet af IC2 og IC4
har ministeren været aktivt
involveret bl.a. ved afholdelse af tre møder med den
italienske trafikminister.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti finder, at
grundlaget for valget af AnsaldoBreda var alt, alt for spinkelt.
Forud for indgåelse af kontrakten med AnsaldoBreda den 11.
december 2000 havde DSB kun 2 kontakter til andre købere: De
Norske Statsbaner (NSB) og Metro Danmark, jf. svar af 18. januar
2007 til Finansudvalget på spørgsmål 34.
I 1997 afgav De Norske Statsbaner (NSB) ordre på
køb af 36 elektriske togsæt (lokaltog) for 1,9 mia.
nkr. hos AnsaldoBreda. Disse tog har lavere standard end
IC4-togene. Kontrakten blev underskrevet den 26. september 1997, og
leverancen skulle finde sted i perioden juni 2000 - september 2001,
men fandt rent faktisk først sted i perioden juni 2002 -
marts 2006. Leverancen af første tog var altså
forsinket 2 år.
DSB havde i maj 2000 møde med NSB. På det
tidspunkt var der 1 måned til, at leverancerne til NSB skulle
påbegyndes. Det forekommer helt usandsynligt, at NSB ikke
på det tidspunkt vidste, at leverancen var forsinket, og at
DSB ikke blev orienteret om denne forsinkelse. DSB tog heller ikke
i perioden maj 2000 til indgåelse af kontrakten i december
2000 kontakt til NSB for at indhente oplysning om
leveranceforløbet.
DSB havde også i maj 2000 møde med Metro Danmark
for at undersøge erfaringerne med Breda (senere fusioneret
med Ansaldo).
Baggrunden var, at i oktober 1996 havde
Ørestadsselskabet og Frederiksbergbaneselskabet
indgået kontrakter med The Copenhagen Metro Construction
Group (Comet) om anlæg af tunnelrør, tunnelstationer,
højbane med stationer m.m. og med Ansaldo Transporti S.p.A.
(Ansaldo) om levering af transportsystem og 5- års- drift af
metroen.
Allerede i juni 1997 var Ansaldo forsinket i forhold til
kontrakten og lå frem til sommeren 1999 (altså over en
periode på 2 år) på mellem 60 og 80 procents
afvigelse mellem planlagt og aktuel fremdrift.
Den daværende trafikminister orienterede i april 1999
Folketingets Finansudvalg og Trafikudvalg om, at trafikministeren
mildest talt var overrasket over, at Ansaldo var bagud på
vitale dele, især med hensyn til softwaren og
dokumentationen, som skulle danne grundlag for
sikkerhedsgodkendelsen, jf. Statsrevisorernes beretning 2/00 om
Ørestads- og Metroprojektet, især siderne 80-82.
Advarselslamperne havde for længst været
tændt, men alligevel vurderede DSB, på baggrund af de
hos Metro Danmark indhentede erfaringer, kun, at der kunne
være behov for tiltag over for AnsaldoBreda i relation til
planlægning og overholdelse af tidsfrister!
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti finder
orienteringen af Folketinget stærkt mangelfuld.
Rigsrevisor og Statsrevisorerne finder imidlertid »at
transport- og energiministeren i perioden 2000-2006 på
tilfredsstillende vis har orienteret Folketinget om anskaffelsen af
IC4-tog, men at ministerens orientering i 3 tilfælde kunne
have været bedre og mere præcis.«
I forbindelse med behandlingen af aktstykke 9 i oktober 2005
svarede transport- og energiministeren på
spørgsmål 1, hvorefter der ønskedes »en
redegørelse for status og fremtidsperspektiver - herunder
tidsplan - for gennemførelsen af IC4- projektet«, at
»DSB oplyser. at det fortsat er DSB's mål, at de
første IC4- tog indsættes i kommerciel drift i januar
2006 (ved køreplansskiftet). DSB oplyser dog også, at
DSB anser det for usikkert, om den italienske leverandør
AnsaldoBreda vil være i stand til at levere de første
IC4- tog til tiden til indsættelse på dette
tidspunkt«. Og på spørgsmål 2: »I
forlængelse af spørgsmål 1 ønskes oplyst,
hvornår IC4- togene forventes leveret«, henviser
ministeren i sit svar til besvarelsen af spørgsmål
1!
Disse to besvarelser efterlader et klart indtryk af, at
leverancerne er »lige om hjørnet«, hvilket jo
langt fra var tilfældet. Der er snarere tale om vildledning
end oplysning.
Til belysning af ministeriets orientering af Folketinget
henviser Rigsrevisionen til, at partiernes ordførere havde
været indbudt til orientering om IC4-projektet hos DSB den
19. oktober 2004, den 9. marts 2005 og den 22. november 2005. I
alle tre tilfælde havde ordførerne ifølge
ministeriet mulighed for at stille uddybende spørgsmål
til ministeren samt DSB's ledelse.
Et møde, hvori kun ordførerne har mulighed for
at deltage, kan efter Socialdemokratiets og Socialistisk
Folkepartis opfattelse ikke betegnes som en fyldestgørende
orientering af Folketinget, og slet ikke, når ikke alle
ordførere eller andre fra partierne har været
repræsenteret ved alle tre møder. Det har f.eks. ikke
været muligt at få oplyst, hvem der deltog i
møderne, da ministeriet ikke har »mulighed for med
sikkerhed at genskabe deltagerkredsen i disse møder«,
jf. besvarelse af udvalgsspørgsmål nr. 49 af 14.
februar 2007.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti finder det
stærkt kritisabelt, at DSB ikke ved indgåelse af aftale
med AnsaldoBreda i november 2002 om leveringen af 23 IC2-diesel-
togsæt (konvertering af 8 IC4 togsæt til 14 IC2-
togsæt samt 9 IC2- togsæt yderligere) stillede krav om
skærpede bodsbestemmelser.
DSB havde nemlig opdaget, at det ikke gik som det skulle, og
fra midten af 2001 og i stigende grad i løbet af 2002
påtalte DSB gentagne gange problemerne med projektets
fremdrift over for AnsaldoBreda. I september 2002 besøgte
den samlede bestyrelse og direktion i DSB AnsaldoBreda i Italien og
fremhævede vigtigheden af overholdelse af
tidsterminerne.
Endvidere skulle de første leverancer til NSB for
længst have fundet sted (juni 2000) men var først
påbegyndt i juni 2002. Disse norske erfaringer burde
være ministeren - og i hvert fald DSB - bekendt, og
understregede yderligere behovet for skærpede
bodsbestemmelser.
DSB's inspektionsleder var udstationeret i Pistoia fra maj
2002 til juli 2004, og DSB havde ved egne
produktionskvalitetsinspektører en kontinuerlig
repræsentation på de samme produktionsfaciliteter og
har i alle faser af projektet haft medarbejdere i Italien i kortere
eller længere perioder, jf. svar på FIU § alm. del
- § 28 spm. 41 og 48, Folketingsåret 2006-07.
Det må forventes, at disse medarbejdere rapporterede til
DSB's ledelse om forsinkelserne - også forud for
indgåelsen af kontrakten om køb af IC2- togene.
Alligevel indgik DSB i november 2002 aftale med AnsaldoBreda
om køb af 23 dieseltogsæt, (IC2) uden at købet
blev benyttet til yderligere opstramning af kravene til
AnsaldoBreda.
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti finder, at
regeringen har udvist manglende handleevne og initiativkraft til at
sikre danske interesser ved indkøb af nyt rullende materiel
til DSB.
Ved misligholdelse af kontrakter, som den her omhandlede,
må køber naturligvis på et tidspunkt overveje,
om man skal fortsætte kontraktforholdet uanfægtet,
kræve yderligere leveringsgarantier (f.eks. skærpet
bod) eller stoppe købet. Det foreligger ikke belyst, hvilke
overvejelser DSB eller ministeriet har gjort sig herom, f.eks. da
DSB's konsulent Det Norske Veritas (DNV) i starten af 2004
vurderede, at togleverandøren ikke ville kunne overholde sin
reviderede tidsplan, og at DSB's projektmedarbejdere ikke var i
stand til at gribe ind over for AnsaldoBreda, hvis egne
projektmedarbejderes evner heller ikke slog til.
Først da de politiske partier i Folketinget i maj 2008
rejste krav om stærkere reaktion over for AnsaldoBreda,
f.eks. ved at ophæve købekontrakten, blev der strammet
op på kravene.
3.Indstillinger
Udvalget indstiller herefter i
overensstemmelse med statsrevisorerne følgende:
Forslag til
folketingsbeslutning
i henhold til grundlovens §
47 med hensyn til
statsregnskabet for
finansåret 2006
Statsregnskabet for finansåret 2006
godkendes.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Inger Støjberg V
Flemming Damgaard Larsen V nfmd. Peter Christensen V
Kim Andersen V Jacob Jensen V
Kristian Thulesen Dahl DF fmd. Tina Petersen DF
Lars Barfoed KF Henriette Kjær KF
Morten Bødskov S Klaus Hækkerup S
Jens Peter Vernersen S Nick Hækkerup S
Ole Sohn SF Jesper Petersen SF
Morten Helveg Petersen RV Frank Aaen EL
Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Ny Alliance (NY) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 17 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) Enhedslisten (EL) | 9 4 | | Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 2 |
| | | | |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B
144
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
FIU § alm. del - § 7 bilag
25 | 1. udkast til betænkning og
indstilling over statsregnskabet for 2006 |
FIU § alm. del - § 7 bilag
27 | 2. udkast til betænkning og
indstilling over statsregnskabet for 2006 |
FIU § alm. del - § 7 bilag
28 | 3. udkast til betænkning og
indstilling over statsregnskabet for 2006 |
FIU § alm. del - § 7 bilag
29 | 4. udkast til betænkning og
indstilling over statsregnskabet for 2006 |