Fremsat den 6. maj 2008 af
Ole Sohn (SF), Eigil Andersen (SF),
Karl Bornhøft (SF),
Karsten Hønge (SF), Astrid Krag (SF)
og Villy Søvndal (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en ligelønskommission
Folketinget opfordrer regeringen til snarest muligt at
nedsætte en ligelønskommission og fra den 1. oktober
2009 at afsætte 2 mia. kr. årligt til
ekstraordinære ligelønsforbedringer i den offentlige
sektor.
Ligelønskommissionen skal analysere forskellige
årsager til lønforskelle mellem kvinder og mænd,
herunder effekter af det kønsopdelte arbejdsmarked. Med
udgangspunkt heri og på baggrund af
ligestillingsmæssige målsætninger skal
ligestillingskommissionen vurdere og komme med forslag til, hvad
der kan bidrage til at mindske eller fjerne lønforskelle
mellem kvinder og mænd, herunder specielt komme med forslag
til, hvordan der i den offentlige sektor sammenlignet med det
samlede danske arbejdsmarked kan sikres en mere lige løn
mellem kvinder og mænd med lige niveau i uddannelse og
jobansvar. Kommissionen skal aflevere sin betænkning senest
den 1. juli 2009 og skal undervejs i sit arbejde foretage
konsultationer med en referencegruppe sammensat af arbejdsmarkedets
parter.
De 2 mia. kr. årligt, der afsættes fra den 1.
oktober 2009, skal bruges til at fremme ligeløn ved
hjælp af ekstraordinære lønforbedringer, hvis
virkning på reguleringsordningen neutraliseres. De 2 mia. kr.
årligt fordeles mellem stat, kommuner og regioner på
baggrund af trepartsforhandlinger og udmøntes gennem
ekstraordinære forhandlinger mellem de
overenskomstbærende parter på det offentlige
arbejdsmarked.
Bemærkninger til forslaget
Danmark klarer sig rimelig godt, når det gælder om
at give kvinderne adgang til arbejdsmarkedet. Til gengæld
ligger det tungere med at sikre kvinderne ligeløn. Selv om
kvindernes uddannelsesniveau er ved at overhale mændenes, er
der således fortsat en betydelig uligeløn. Selv
når man tager højde for forskelle i uddannelse,
arbejdsfunktioner og deltidsarbejde, eksisterer uligelønnen
fortsat.
Ifølge den officielle EU-statistik var der i 2006
større lønforskelle mellem mænd og kvinder i
Danmark end i EU-lande som Belgien, Bulgarien, Irland,
Grækenland, Spanien, Frankrig, Letland, Litauen, Luxembourg,
Polen, Portugal, Rumænien, Slovenien og Sverige. Det danske
løngab mellem mænd og kvinder i Danmark var i 2006
på 17 pct.
Dette løngab betyder billedlig talt, at når vi
når til november, har mænd i gennemsnit tjent det
samme, som kvinderne skal bruge hele 2008 til at tjene. Nogle tal
siger, at mændene allerede den 1. november har tjent det,
kvinder tjener på hele året. Andre tal sætter
tidspunktet senere i november.
Udviklingen går tilmed mod mere ulige løn.
Løngabet er vokset fra 12 pct. i 1998 til 17 pct. i
2006.
Forslagsstillerne foreslår, at
ligelønskommissionen bl.a. får følgende
opgaver:
- Kommissionen skal
på baggrund af eksisterende forskning og statistik foretage
analyser, der belyser både den aktuelle og den historiske
udvikling i lønforskelle mellem kvinder og mænd i
Danmark. Herunder skal kommissionen foretage sammenligninger mellem
mænd og kvinder på tværs af sektorer og
brancher.
- Kommissions
analyser skal tage udgangspunkt i løn pr. times aftalt
ansættelse, hvor forskelle i arbejdstid, genetillæg og
fravær er renset bort.
- Kommissionen skal
afdække og vurdere forskellige årsager til
lønforskelle mellem kvinder og mænd. Kommissionen skal
i denne forbindelse bl.a. foretage en historisk og aktuel analyse
af aftalesystemerne i henholdsvis den private og den offentlige
sektor ud fra et ligelønsperspektiv. Kommissionen skal
endvidere undersøge, hvordan løndannelsen historisk
har været påvirket af bl.a. fordelingen af del- og
fuldtidsarbejde, graviditet og barselorlov samt andelen af
arbejdsfunktioner, som historisk-traditionelt primært har
været varetaget af kvinder (som f.eks. pasning, omsorg,
pleje, husholdning og rengøring).
- Kommissionen skal
på baggrund heraf komme med anbefalinger til, hvad der vil
kunne bidrage til at reducere lønforskelle mellem kvinder og
mænd.
- Kommissionen skal
basere sine anbefalinger på en bred ligestillingspolitisk
målsætning om lige lønmæssige muligheder
på arbejdsmarkedet og i jobbet for mænd og kvinder, som
bl.a. sikrer, at kvinder og mænd aflønnes på
samme måde i forhold til bl.a. kvalifikationsniveau og ansvar
i jobbet uden hensyn til køn eller kønsmæssig
sammensætning af arbejdsstyrken inden for bestemte faggrupper
og/eller delarbejdsmarkeder, og som bidrager til effektiv
udnyttelse af arbejdskraftressourcerne.
- Kommissionen skal
i forbindelse med sine anbefalinger redegøre for mulige
konsekvenser for ændringer i livslønninger knyttet til
forskellige uddannelser, for eventuelle ændringer i de
offentlige budgetter, for ændringer i arbejdsmarkedets og
aftalesystemernes virkemåde, for det samlede
arbejdskraftudbud og for mulighederne for i fremtiden at rekruttere
og fastholde medarbejdere i den offentlige sektor inden for bl.a.
sundhed, omsorg og pleje, undervisning, dagtilbud til børn
og unge, offentlige service m.v. Kommissionen skal endvidere
analysere de mulige virkninger på udviklingen af det i dag
kønsopdelte arbejdsmarked.
- Kommissionens
forslag til løsninger skal fremsættes under den
forudsætning, at det fortsat er arbejdsmarkedets parter, der
forhandler og indgår aftaler om overenskomster og løn,
og at det, for så vidt angår de offentligt ansatte,
fortsat er de valgte politikere, der udstikker de økonomiske
rammer og opstiller de politiske målsætninger på
arbejdsgiversiden.
Kommissionen sammensættes af forskere og eksperter inden
for ligestilling og ligeløn.
Kommissionen skal løbende inddrage en referencegruppe
bestående af arbejdsmarkedets parter.
Kommissionen skal fremlægge sin rapport og
anbefalingerne inden udgangen af juni 2009.
På grundlag af kommissionens analyser og anbefalinger
opfordres de respektive overenskomstparter på det offentlige
område til inden den 1. april 2009 at optage forhandlinger om
eventuelle ændringer i løn- og
ansættelsesvilkår. I den forbindelse afsættes
allerede nu 2 mia. kr. årligt fra 1. oktober 2009 til
ekstraordinære lønforbedringer. Virkningen af de 2
mia. kr. årligt på reguleringsordningen neutraliseres,
således at beløbet ikke indgår, når
reguleringsordningen, der skal sikre en parallel
lønudvikling i den private og den offentlige sektor,
udmøntes, og således at det ikke bliver andre
faggrupper, der kommer til at undvære lønstigninger,
ved at der kan tages skridt mod ligeløn.
De 2 mia. kr. årligt fordeles mellem stat, kommuner og
regioner på baggrund af trepartsforhandlinger og
foreslås udmøntet gennem ekstraordinære
forhandlinger mellem de overenskomstbærende parter på
det offentlige arbejdsmarked.
Forslagsstillerne vurderer, at forslaget vil indebære en
merudgift på 500 mio. kr. i 2009 og 2. mia. kr. i 2010 og
frem. Forslagsstillerne har tidligere fremsat forslag om en
lavtlønspulje på 2 mia. kr. pr. 1. april 2008.
Forslaget var en del af SF's finanslovforslag og var baseret
på beslutningsforslag nr. B 28 fra folketingsåret
2006-07. Da dette forslag ikke har nydt fremme forud for
2008-overenskomstforhandlingerne, agter forslagsstillerne ikke at
genfremsætte dette forslag, men ønsker i stedet at
bruge midlerne herfra til at finansiere dette forslag
vedrørende ligeløn.
Skriftlig fremsættelse
Ole Sohn (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
ligelønskommission.
(Beslutningsforslag nr. B 136).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.