B 13 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at afholde folkeafstemning om den nye EU-traktat.
Forslag til folketingsbeslutning
om at afholde folkeafstemning om den nye
EU-traktat
Såfremt EU-landenes regeringskonference når til
enighed om en ny EU-traktat, pålægger Folketinget
regeringen at sikre afholdelse af en folkeafstemning om den nye
EU-traktat.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en uændret genfremsættelse
af beslutningsforslag nr. B 8, folketingsåret 2007-08, 1.
samling (se Folketingstidende, tillæg A side 714 og
712.)
Det er af allerstørste betydning for både Danmark
og EU, hvilke traktatmæssige rammer der bliver for de
kommende års samarbejde i EU. Efter EU's udvidelse fra 15 til
27 medlemmer er der brug for et nyt sæt spilleregler for
EU-samarbejdet, også af hensyn til kommende udvidelser.
På Det Europæiske Råds møde i juni 2007
og på udenrigsministrenes rådsmøde i juli
2007 er der fastlagt detaljerede retningslinjer for den nye
traktat, der siden er omsat til et konkret udkast til den endelige
traktat. Denne indeholder - med få undtagelser -
de samme ændringer, som forfatningstraktaten indeholdt.
Medmindre der skulle ske afgørende ændringer, er der
således tale om traktatændringer, der i al
væsentlighed svarer til den traktat, der skulle have
været til folkeafstemning i september 2005. På denne
baggrund mener vi, at der naturligvis bør afholdes en
folkeafstemning om det nye traktatforslag. Juridisk set kan en
folkeafstemning efter grundlovens § 20 formentlig afvises med,
at de ni punkter i forfatningstraktaten, der betød afgivelse
af suverænitet, er »forsvundet« undervejs i
processen. Hvis disse forbliver »forsvundne«, må
folkeafstemningen i stedet udskrives som en vejledende
folkeafstemning, hvor de i Folketinget repræsenterede partier
forhåbentlig vil love at respektere resultatet. Denne metode
har været anvendt tidligere.
Som bekendt anbefalede SF et ja til den nu bortfaldne
forfatningstraktat. Det gjorde vi på grund af indholdet,
herunder de klare værdier og målsætninger; den
øgede indflydelse til de nationale parlamenter; den
betydeligt større indflydelse til Europa-Parlamentet;
muligheden for at 1 million borgere i EU kan opfordre Kommissionen
til at fremsætte forslag; enklere stemmeregler; den
øgede forpligtelse til åbenhed; forpligtelsen for EU
til at følge charteret om grundlæggende rettigheder;
tilføjelsen af et separat retsgrundlag for energipolitikken
og styrkelsen af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
m.v. Disse fremskridt er - med mindre ændringer - fastholdt i
den nye traktat. Formen er ganske vist ændret, idet der
nu er tale om en lang række ændringsforslag til den
eksisterende traktat. Det gør den desværre mindre
læselig og mindre overskuelig end forfatningstraktaten. For
os er det imidlertid indholdet, der tæller, og her
lægger vi vægt på, at stort set alle forbedringer
fra forfatningstraktaten er fastholdt, ligesom det som noget nyt er
lykkedes at få spørgsmålet om
klimaændringer skrevet ind i teksten, og vi ser derfor frem
til debatterne med befolkningen om de væsentlige fremskridt,
som traktaten indeholder.
Der er i Danmark skabt en politisk tradition for, at der i
forbindelse med dansk tiltrædelse til nye EU-traktater af
væsentlig betydning for det danske samfund gennemføres
en folkeafstemning.
Forud for den danske tilslutning til EF i 1972 var det
åbenlyst for enhver, at Folketingets politiske
sammensætning ikke nødvendigvis afspejlede holdningen
i befolkningen - der var især tale om store interne
uenigheder i S og RV. Bl.a. derfor besluttede både regeringen
og Folketinget allerede forud for Folketingets behandling af lov om
dansk tilslutning til EF, at Folketinget ønskede en
folkeafstemning, selv om grundloven gav mulighed for dansk
indmeldelse, hvis mindst fem sjettedele af Folketingets medlemmer
stemte for.
I 1986 (EF-pakken) var situationen en noget anden. Her havde
daværende statsminister Poul Schlüter ganske enkelt et
flertal imod sig i Folketinget, idet S, SF, RV og VS var imod
EF-pakken, der ikke indebar dansk suverænitetsafgivelse i
grundlovens forstand. Schlüter valgte i denne situation at
komme uden om flertallet ved at udskrive en vejledende
folkeafstemning.
Maastrichttraktaten i 1992 blev som bekendt forkastet i den
danske folkeafstemning.
Den efterfølgende folkeafstemning i 1993 om
Maastrichttraktaten plus Edinburghafgørelsen blev det
konkrete eksempel på, at ønsket om en folkeafstemning
om en vigtig traktatmæssig ændring blev
gennemført, selv om der i Folketinget var fem sjettedeles
flertal for at ratificere traktaten med de deri indeholdte
suverænitetsafgivelser. Det skete dengang ved en særlig
lov ved siden af loven om dansk ratifikation.
Da Danmark i 1998 skulle tage stilling til Amsterdamtraktaten,
blev partierne allerede forud for behandlingen af forslag til lov
om dansk ratifikation enige om, at der skulle afholdes dansk
folkeafstemning, uanset om der viste sig at være fem
sjettedeles flertal i Folketinget. Det endte så med, at
flertallet bag ratifikationsloven var mindre end fem sjettedele af
Folketinget. Ratifikationsloven blev på denne baggrund sat
til folkeafstemning i henhold til grundlovens § 20.
Et stort flertal i Folketinget fandt ikke, at Nicetraktaten
fra 2001 indeholdt så væsentlige ændringer for
det danske samfund, at det var nødvendigt for Folketinget at
træffe særskilt beslutning om en dansk folkeafstemning.
Nicetraktaten tog kun hul på at forberede EU's institutioner
på at kunne fungere efter udvidelsen - en opgave, der efter
alt at dømme gøres færdig med den kommende
EU-traktats nye spilleregler for EU-samarbejdet. Da Nicetraktaten
ikke indebar dansk suverænitetsafgivelse, kunne Danmark
ratificere traktaten udelukkende under anvendelse af grundlovens
§ 19 gennem vedtagelse i Folketinget.
Inden den såkaldte forfatningstraktat var forhandlet
færdig, tilkendegav både statsminister Anders Fogh
Rasmussen og en lang række partiledere, at der ville blive
tale om så omfattende ændringer, at det eneste rigtige
ville være at afholde en folkeafstemning, også selv om
det dengang fortsat var uklart, om det rent juridisk ville
være nødvendigt at udskrive en afstemning som led i en
§ 20-procedure. Som omtalt tyder alt på, at den kommende
EU-traktat vil indeholde langt hovedparten af de vigtigste
ændringer i forfatningstraktaten. Derfor er der grund til at
drage den samme konklusion, som Anders Fogh Rasmussen og et enigt
Folketing drog forud for den endelige forfatningstraktat.
Skriftlig fremsættelse
Anne Grete
Holmsgaard (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
afholde folkeafstemning om den nye EU-traktat.
(Beslutningsforslag nr. B 13).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.