Fremsat den 15. april 2008 af
Karl H. Bornhøft (SF),
Anne Baastrup (SF), Jonas Dahl (SF),
Kamal Qureshi (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ligebehandling af private og offentlige
sygehuse
Folketinget opfordrer regeringen til inden den 1. januar 2009
at fremsætte lovforslag og eller indgå aftaler, der
sikrer,
1) at der sker
tilpasninger af DRG-takstsystemet, så de private sygehuse
ikke får bedre økonomiske incitamenter end offentlige
sygehuse til at tilbyde behandlinger,
2) at de private
sygehuse får forpligtelser til uddannelse af sygeplejersker
og speciallæger, og
3) at de private
sygehuse får de samme forpligtelser til at medvirke aktivt i
samarbejdet med kommunerne i forbindelse med udskrivning og
genoptræning af patienterne som offentlige sygehuse.
Bemærkninger til forslaget
De seneste 5 år er behandlingerne på private
sygehuse vokset betragteligt, således at de fra at være
tilbud til de få på et enkelt eller to sygehuse i
Danmark nu er en del af det almene behandlingstilbud og for enkelte
behandlinger, f.eks. fedmekirurgi, enerådende.
I november 2007 opgjorde Ugebrevet A4 udviklingen siden 2001
til,
- at fire gange
så mange danskere nu har en sundhedsforsikring,
- at tre gange
så mange skattekroner ender i den private sundhedssektor,
- at over dobbelt
så mange patienter bliver behandlet på privathospitaler
på det offentliges regning.
Denne udvikling vil blive forstærket i de kommende
år i takt med, at private sundhedsforsikringer får
stadig større udbredelse. Der er derfor behov for, at
området reguleres bedre, og at man får sat en
foreløbig stopper for favoriseringen af de private sygehuse,
så vi undgår en stadig større skævvridning
af sundhedsområdet. Derfor vil forslagsstillerne gerne have
regeringen til at fremlægge lovforslag eller indgå
aftaler, der sikrer, at favoriseringen af private sygehuse stoppes.
Offentlige og private sygehuse skal behandles lige på bl.a.
takstområdet og i forpligtelser til uddannelse af
sundhedspersonale. Private sygehuse skal også
pålægges de samme forpligtelser som offentlige sygehuse
i forbindelse med udskrivning og genoptræning af
patienter.
Man kan have mange holdninger til private sygehuse.
Forslagsstillerne skal da heller ikke lægge skjul på,
at SF ikke er begejstret for private sygehuse, da de i samvirke med
private sundhedsforsikringer er med til både at fordyre det
danske sundhedsvæsen og - hvad der er endnu værre - at
opdele borgerne i et A- og et B-hold. Men da både regeringen
og Dansk Folkeparti hele tiden har haft som politisk mål at
få introduceret privat behandling, har SF ingen illusioner
om, at der kan ske substantielle ændringer her og nu.
Omvendt har forslagsstillerne en forhåbning om, at
regeringen og Dansk Folkeparti er parate til at diskutere de
værste vildskud på området og sikre, at der ikke
sker en skjult offentlig subventionering af private sygehuse,
således at private sygehuse får mulighed for at
overbyde offentlige sygehuse, da det blot vil gøre de
nuværende rekrutteringsproblemer på området
værre.
Regeringen har hidtil afslået at regulere det private
behandlingsområde, da den mener, at private sygehuse er med
til at øge den samlede behandlingskapacitet, jf. f.eks.
ministeren for sundhed og forebyggelses svar på SUU alm. del
- spørgsmål. Men rekrutteringsproblemerne på
sundhedsområdet handler ikke kun om at sikre det
tilstrækkelige antal behandlingsmuligheder på det
kirurgiske område, så man kan leve op til
kontraktpolitikkens ventelistegarantier. Det stadig stigende
aftræk af personale til det private område vil på
relativt kort sigt gøre det endnu sværere både
at sikre det tilstrækkelige personale til det medicinske
område og at sikre akutfunktionerne på de offentlige
sygehuse. Dette er uhensigtsmæssigt, da cirka to tredjedele
af dem, der indlægges, indlægges akut og den private
sektor aldrig, medmindre vi får et amerikansk sundhedssystem,
vil have tilstrækkeligt med økonomiske incitamenter
til at oppebære et udbygget vagtberedskab og en
tilstrækkelig sengekapacitet.
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Ad 1. Regeringen har i sit eget lovkatalog peget på, at
der i dag er problemer med de gældende DRG-takster i
forbindelse med de private sygehuse, og det fremgår da
også på side 10 i rapporten fra Udvalget om
vilkår for den udvidede fritvalgsordning på
sygehusområdet fra september 2007, at de private sygehuse
på en række områder har rammevilkår for
deres produktion, der er forskellige fra de offentlige sygehuses,
og som bidrager til at give de private sygehuse/klinikker bedre
eller dårligere muligheder for at tilbyde behandling til de
offentlige DRG-takster. Der er derfor brug for, at der bliver set
nøje på afregningerne med de private sygehuse,
så der ikke opstår en ulige konkurrence på
området.
Ad 2. Det er uholdbart og konkurrenceforvridende, at private
sygehuse ikke har de samme udgifter og forpligtelser til at
medvirke til uddannelse af læger, sygeplejersker og
SOSU-assistenter som offentlige sygehuse. Derfor skal der enten
indgås forpligtende aftaler med de private sygehusejere eller
laves egentlig lovgivning på området.
Ad 3. Sundhedsstyrelsen skal sikre klare aftaler mellem de
private sygehusejere og regionerne/kommunerne om
udskrivningsprocedurer og genoptræning, så der på
dette område ikke opstår konkurrenceforvridning mellem
private og offentlige sygehuse.
Skriftlig fremsættelse
Karl H.
Bornhøft (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ligebehandling af private og offentlige sygehuse.
(Beslutningsforslag nr. B 125).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.