Fremsat den 15. april 2008 af
Peter Skaarup (DF), Colette L. Brix (DF),
Kim Christiansen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Christian H. Hansen (DF),
Marlene Harpsøe (DF) og Pia Kjærsgaard (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at beskytte kvinder mod seksuelle overgreb
m.v.
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
indeværende kalenderår at fremsætte forslag om et
eller flere af nedenstående initiativer, der har til
formål at skærpe straffen for voldtægt, sikre, at
flere anmelder voldtægt, forbedre kvinders retsstilling i
voldtægtssager samt øge opklaringsprocenten og mindske
frifindelsesprocenten i voldtægtssager.
- Strafferammen for
voldtægt skærpes, og der indføres
minimumsstraffe i voldtægtssager. Det foreslås, at
straffelovens § 216, stk. 1, affattes således:
»Den, der tiltvinger sig samleje ved vold eller trussel om
vold, straffes for voldtægt med fængsel fra 2 år
indtil 10 år. Med vold sidestilles hensættelse i en
tilstand, i hvilken den pågældende er ude af stand til
at modsætte sig handlingen«. Og straffelovens §
216, stk. 2, affattes således: »Straffen er
fængsel fra 4 år indtil 14 år, hvis
voldtægten har haft en særlig farlig karakter eller der
i øvrigt foreligger særlig skærpende
omstændigheder«.
- Indførelse
af uagtsomhedsbegrebet i voldtægtssager. Voldtægt ved
grov uagtsomhed kriminaliseres. Det foreslås, at man straffes
med fængsel indtil 5 år ved grov uagtsomhed og i
særlig grove tilfælde med fængsel indtil 8
år.
- Flere sager om
voldtægt indbringes for domstolene.
- Større
gennemsigtighed i sagsbehandlingen vedrørende sager om
seksuelle overgreb mod kvinder.
- Større
specialisering af politi, anklagere og dommere i forbindelse med
sager om seksuelle overgreb mod kvinder.
- Etablering af en
indberetningsordning for alle afsluttede voldtægtssager med
forklaring på, hvorfor der ikke er rejst tiltale.
- Flere ressourcer
til de nuværende modtagelsescentre for voldtægtsofre,
således at centrene kan håndtere stigningen i
henvendelser og yde hurtig og nødvendig psykologisk bistand
til de berørte. Det skal endvidere undersøges, om der
bør etableres flere modtagelsescentre.
- Der udarbejdes en
national drejebog for håndtering af voldtægtssager.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med nærværende forslag er at sikre
kvinder mod seksuelle overfald. Der foreslås en række
initiativer, som skal hæve straffen for voldtægt og
sikre en højere opklaringsprocent og en lavere
frifindelsesprocent i voldtægtssager. Initiativerne skal
endvidere forbedre kvinders retsstilling i voldtægtssager og
få flere til at anmelde voldtægt.
Problemets omfang
Der foreligger ikke en nøjagtig opgørelse over,
hvor mange voldtægter der begås i Danmark.
Ifølge Danmarks Statistik blev der anmeldt 527
voldtægter i 2006. Antallet af anmeldte voldtægter har
ligget omkring 500 i løbet af de seneste 10 år med 418
anmeldelser i 1998 som det laveste og 562 i 2004 som det
højeste. Det er dog almindeligt kendt, at langt fra alle
voldtægter anmeldes. En hel del tyder faktisk på, at
det kan være langt under halvdelen, der bliver anmeldt.
Rigshospitalets Center for Voldtægtsofre udgav i 2006
rapporten »Var det voldtægt?« Det fremgår
af rapporten, at estimaterne for antallet af voldtægter, der
årligt begås i Danmark, ligger mellem 1.000 og 10.000.
Det fremgår ligeledes, at offer og gerningsmand kender
hinanden i langt de fleste tilfælde. Ifølge en
opgørelse over henvendelser vedrørende
voldtægtssager i 2004 fra Rigshospitalets Center for
Voldtægtsofre udgjorde overfaldsvoldtægt 21 pct.,
partnervoldtægt udgjorde 11,3 pct. og kontaktvoldtægt
udgjorde 62,5 pct. (korterevarende bekendtskaber udgjorde 27 pct.
og længerevarende bekendt- eller venskaber udgjorde 35,5
pct.). De resterende sager, som udgør ca. 5 pct., er
registreret som uoplyste (»Var det voldtægt?«,
2006).
Ganske få anmeldelser fører dog til
domfældelse. I rapporten »Vold og overgreb mod
kvinder« fra Justitsministeriets Forskningsenhed fra 2006
estimeres, at ca. 1.000 kvinder udsættes for voldtægt i
løbet af et år (i dette tilfælde i 2003). Der
sker anmeldelse i ca. halvdelen af tilfældene, og der rejses
sigtelse i ca. 60 pct. af disse forhold - det vil sige omkring 300.
Omkring 100 af disse sager ender med, at den tiltalte
idømmes en frihedsstraf for voldtægt (»Vold og
overgreb mod kvinder«, 2006). To tredjedele af de sigtede i
voldtægtssager går således fri. De mange
frikendelser skyldes oftest, at anklagemyndigheden ikke mener at
have tilstrækkeligt med beviser til domfældelse. Af de
562 anmeldelser i 2004 blev der rejst sigtelse i 68,7 pct. af
sagerne. Ifølge rapporten »Var det
voldtægt?« blev der rejst sigtelse i 350
tilfælde. Anklagemyndigheden undlod at rejse sag i 227 af
disse. Af de 123 sager, der kom for retten, endte 68 med en
ubetinget frihedsstraf, 1 med betinget frihedsstraf, 25 med
»anden afgørelse« og 29 med frifindelse
(»Var det voldtægt«?, 2006).
Tidligere stramninger
I 2002 vedtog regeringen sammen med Dansk Folkeparti,
Socialdemokratiet og Kristeligt Folkeparti lovforslag nr. L 118:
Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
færdselsloven. Formålet var at hæve
strafferammerne for en række kriminalitetsformer. Med hensyn
til straffelovens § 216 var formålet at hæve
strafferammerne, således at det fik den virkning, at der
skete en generel stigning i strafudmålingsniveauet på
omkring et år for både voldtægt og forsøg
på voldtægt (Rigsadvokaten Informerer, nr. 17/2007, se
bilag vedrørende redegørelse om § 216). Forud
for vedtagelsen af de skærpede straffe i 2002 var
strafferammen i straffelovens § 216, stk. 1, fængsel
indtil 6 år. Denne blev hævet til 8 år.
Strafferammen i straffelovens § 216, stk. 2, var 10 år.
Denne blev hævet til 12 år.
Forud for stramningerne i 2002 havde Rigsadvokaten
gennemgået strafniveauet i voldtægtssager på
baggrund af indberettede domme. Konklusionerne fremgår af
Rigsadvokatens redegørelse, Rigsadvokaten Informerer, fra
januar 2001. Straffeudmålingerne er opdelt på
følgende former for voldtægt: Forsøg på
overfaldsvoldtægt, fuldbyrdet overfaldsvoldtægt,
forsøg på kontaktvoldtægt, fuldbyrdet
overfaldsvoldtægt, forsøg på parvoldtægt
og fuldbyrdet parvoldtægt.
For forsøg på overfaldsvoldtægt varierede
straffene fra 4 måneders til 2 års fængsel. Det
blev i redegørelsen antaget, at »normalstraffen«
måtte være i niveauet 6-9 måneders fængsel,
dog med mulighed for både mildere og strengere straffe. Det
var på grundlag af det foreliggende materiale vanskeligt at
vurdere »normalstraffen« for fuldbyrdet
overfaldsvoldtægt. Et forsigtigt skøn førte dog
frem til, at udgangspunktet for straffastsættelsen, hvis der
ikke forelå skærpende omstændigheder, formentlig
lå i niveauet omkring 1 år og 6 måneders
fængsel. Hvis der forelå skærpende
omstændigheder udmåltes straffen til mellem 2 og 3
års fængsel. Med hensyn til forsøg på
kontaktvoldtægt skønnedes det i redegørelsen,
at strafniveauet nogenlunde svarede til niveauet for forsøg
på overfaldsvoldtægt, dvs. 6-9 måneders
fængsel, dog med mulighed for både mildere og strengere
straffe.
For så vidt angår straffen for fuldbyrdet
kontaktvoldtægt, fremgår det af redegørelsen, at
de fleste straffe lå i niveauet mellem fængsel i 6
måneder og fængsel i 1 år og 6 måneder, og
hvis der ikke var anvendt vold af betydning eller ikke forelå
andre skærpende omstændigheder, lå straffen i
niveauet 6-10 måneders fængsel. Vedrørende
forsøg på parvoldtægt forelå der kun en
dom, hvor straffen blev udmålt til 6 måneders
fængsel betinget med vilkår om samfundstjeneste. For
så vidt angår fuldbyrdet parvoldtægt, blev det
antaget, at »normalstraffen« lå i niveauet 6-8
måneders fængsel, men der var i det undersøgte
materiale også flere eksempler på højere straffe
i sager, hvor der forelå skærpende
omstændigheder. (Rigsadvokaten Informerer, nr. 17/2007, se
bilag vedr. redegørelse om § 216).
Rigsadvokaten har løbende fulgt strafudmålingen i
sager vedrørende voldtægt siden vedtagelsen af
lovforslag nr. L 118 den 6. juni 2002 og har siden januar 2004
afgivet 4 redegørelser vedrørende straffeniveauet i
voldtægtssager. Konklusionerne i disse redegørelser
er, at strafskærpelsen på ca. et år er
slået igennem i forbindelse med voldtægt i langt
hovedparten af sagerne vedrørende voldtægt. I de
sager, hvor dette ikke har været tilfældet, har der for
de flestes vedkommende været tale om formildende
omstændigheder (f.eks. at der ikke har været anvendt
vold af betydning osv.). I den seneste redegørelse,
Rigsadvokaten Informerer, nr. 17/2007, bilag vedrørende
redegørelse om § 216, som i alt omfattede 27 by- og
landsretsdomme afsagt i perioden fra den 1. september 2006 til
udgangen af februar 2007, skriver Rigsadvokaten: »I det
omfang, der ikke er sket en skærpelse af straffen med fuldt
ud 1 år, er der dog i de fleste sager sket en væsentlig
forhøjelse af straffen, ligesom det i dommenes
præmisser er anført, at der foreligger formildende
omstændigheder, der har begrundet fastsættelse af en
lavere straf, og at der ikke er anvendt vold af betydning, ligesom
parternes indbyrdes forhold er tillagt betydning (…) Der
foreligger dog også i undersøgelsen enkelte domme,
hvor straffen efter min opfattelse burde have været
højere, selv om der må antages at være sket en
vis skærpelse i forhold til tidligere praksis (…)
på trods af disse enkelte sager er det fortsat min
opfattelse, at det samlede billede af domspraksis viser, at
strafskærpelsen er gennemført i praksis.«
I det store hele viser Rigsadvokatens gennemgang af domme
vedrørende § 216, at stramningen i lovgivningen har
haft den ønskede virkning.
Justitsministeren har dog i en besvarelse til Folketingets
Retsudvalg i forbindelse med behandlingen af beslutningsforslag nr.
B 111 i folketingsåret 2006-07 fremlagt en opgørelse
over antallet af ubetingede domme og den gennemsnitlige
straflænge af disse vedrørende § 216 år for
år i perioden 2001 til 2005.
Udviklingen i længden af
ubetingede fængselsstraffe vedr. § 216.
| 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
| Antal ubetingede domme | Straf-længde (i mdr.) | Antal ubetingede domme | Straf-længde (i mdr.) | Antal ubetingede domme | Straf-længde (i mdr.) | Antal ubetingede domme | Straf-længde (i mdr.) | Antal ubetingede domme | Straf-længde (i mdr.) |
§ 216 | 59 | 14,9 | 59 | 16,8 | 59 | 20,8 | 47 | 24,3 | 46 | 20,8 |
Kilde: Svar på spørgsmål nr. 5 af 30. april
2007 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende B 111, 2006-07,
(Forslag til folketingsbeslutning om beskyttelse af børn og
unge mod seksuelle overgreb).
Det fremgår tydeligt af tabellen, at der er sket en
stigning i straffen efter vedtagelsen af skærpelsen i juni
2002. I 2001 var den gennemsnitlige straflængde ca. 15
måneder. Dette var steget til ca. 24 måneder i 2004,
hvorefter det faldt til ca. 21 måneder i 2005. De store
udsving skyldes sandsynligvis, at der er relativt få domme,
og at antallet svinger en del fra år til år. Det er dog
helt klart, at straflængden i praksis ikke er steget med et
helt år, som det ellers var intentionen med skærpelsen
i 2002. Der kan være flere årsager til dette.
Formildende omstændigheder kan f.eks.
retfærdiggøre en lavere straf i nogle sager. Det
trækker naturligvis gennemsnittet ned.
Højere strafferamme eller
minimumsstraffe
Dansk Folkeparti erkender, at de højere strafferammer
vedrørende § 216 i det store og hele har
medført, at strafskærpelsen på 1 år i
voldtægtssager er gennemført. Det er dog vigtigt at
fortsætte diskussionen om, hvorvidt strafniveauet for denne
form for forbrydelse står mål med forbrydelsens
karakter - på trods af de skærpede straffe siden 2002.
Voldtægt er en af de alvorligste forbrydelser, der findes.
Dansk Folkeparti mener derfor, at der er grund til at
gennemføre yderligere skærpelser i lovgivningen med
henblik på at forhøje strafniveauet for
voldtægter og forsøg herpå. Rigsadvokaten
skriver da også, at der ifølge Rigsadvokaten har
været eksempler på domme, der burde have været
højere. Ved at indføre minimumsstraffe på 1
år i straffelovens § 216, stk. 1, og 2 år i
straffelovens § 216, stk. 2, undgås de helt lave domme
fremover, samtidig med at man sender et vigtigt signal til
domstolene om, at de skal idømme strengere straffe, idet
strafferammen hæves med 2 år.
Uagtsom voldtægt
De færreste gerningsmænd i voldtægtssager
ender med at blive dømt. Af de mere end 500 anmeldelser
på årsbasis ender under 100 med, at gerningsmanden
idømmes en ubetinget frihedsstraf. En væsentlig
årsag til dette er, at mange voldtægtsforbrydere
går fri, fordi det ikke har været muligt at bevise
voldtægtsmandens forsæt. Der har således
været mange sager gennem årene, hvor domstolene har
været nødt til at frifinde formodede
voldtægtsmænd, fordi anklagemyndigheden ikke har
været i stand til at bevise, at manden ikke vidste eller
forstod, at kvindens modstand var alvorlig ment. Som eksempel kan
nævnes en gruppevoldtægt på en 25-årig
kvinde i forbindelse med en julefrokost. De fem mænd, der
havde deltaget i voldtægten, blev frifundet ved retten
på Frederiksberg i januar 2003. 2 af de 3 domsmænd
stemte for frifindelse (»Frifindelse bliver anket«,
B.T. den 21. januar 2003). Dette er et ekstremt eksempel på,
hvor vanskeligt det er at føre bevis for, at der foreligger
forsæt.
Det må ligeledes antages, at anklagemyndigheden i mange
tilfælde på forhånd opgiver at rejse tiltale,
idet man ved, at det vil være umuligt at bevise, at der er
tale om forsæt. Dette problem har man også i andre
lande. I Norge tog man konsekvensen af problemet med at bevise
voldtægtsmandens forsæt.
Siden år 2000 har man i Norge straffet for uagtsom
voldtægt. Bestemmelsen om uagtsom voldtægt blev
indført, da det norske Storting ændrede bestemmelserne
om voldtægt på en række punkter. Det
fremgår således af den norske straffelovs § 192:
»Den som ved grov uaktsomhet gjør seg skyldig i
voldtekt etter første ledd, straffes med fengsel inntil 5
år. Foreligger omstendigheter som nevnt i tredje ledd, er
straffen fengsel inntil 8 år«. Begrundelsen for at
indføre uagtsomhedsbegrebet var, at de norske politikere
ønskede at sende et signal om, at samfundet ikke accepterer
voldtægt, ligesom de håbede, at lovændringen
ville få flere kvinder til at anmelde voldtægt
(»Uagtsom voldtægt eller omvendt bevisbyrde?«,
www.kvinfo.dk).
Vagn Greve, professor i strafferet ved Københavns
Universitet, har ligeledes foreslået, at uagtsomhedsbegrebet
indføres. Han har bl.a. udtalt: »En
voldtægtsmand skal ikke kunne gå ustraffet fra en
retssal, bare fordi kvinden ikke gjorde nok modstand, derfor skal
begrebet uagtsom voldtægt ind i den danske straffelov
(…) Som straffeloven er indrettet i dag, frifindes
voldtægtsmanden i en række voldtægtssager, fordi
det ikke anses for godtgjort, at kvindens modstand var alvorligt
ment, eller når hun af angst slet ikke turde gøre
modstand (…) Jeg mener, at der sker frifindelser i
voldtægtssager, fordi det lykkes gerningsmanden at overbevise
dommer og nævninge om, at han ikke havde viden om, at kvinden
ikke ville voldtages. Det er et alvorligt problem, som
indførelse af begrebet uagtsom voldtægt vil kunne
dæmme op for«. (»Frifundet fordi pigen ikke
skreg«, B.T. den 24. januar 2003).
Begrebet uagtsomhed eller grov uagtsomhed bruges i forvejen
ofte i dansk lovgivning. Således sker en stor del af
overtrædelserne af dansk lovgivning ved uagtsomhed -
især vedrørende særlovgivning, hvor det er
relativt få lovovertrædelser, der kræver
forsæt.
Voldtægt er en af de værste forbrydelser, en
kvinde kan udsættes for. Når voldtægtsmanden
går fri, kan det for kvinden føles som endnu en
voldtægt. Og det sker desværre alt for ofte. Dansk
Folkeparti mener, at dette tiltag kan være med til, at der
oftere rejses tiltale i voldtægtssager, og at der falder
flere domme, ligesom det sandsynligvis vil have en præventiv
effekt.
Yderligere initiativer
I et brev til justitsministeren dateret den 7. juni 2007
foreslog Amnesty International en række initiativer, der har
til formål at forbedre retsstillingen for kvinder udsat for
seksuelle overgreb i Danmark. Amnesty International foreslog bl.a.
følgende:
- Flere
voldtægtssager bør afgøres i retten, så
der i højere grad forekommer domstolsprøvelse af
offers og anklagedes forklaringer. Denne anbefaling er motiveret af
det meget lave antal sager, der kommer for retten. Der argumenteres
bl.a. med, at da voldtægt hovedsagelig er en forbrydelse, der
begås mod kvinder, kan den lave andel af
domstolsprøvelser og domsfældelser ses som et udtryk
for diskrimination af kvinder.
- Specialisering af
politi, anklagemyndighed og dommere. Ideen er at koncentrere
ekspertisen inden for denne form for forbrydelser på
færre aktører, således at vi opnår
højt specialiserede enheder. Specialisering og uddannelse
vil medvirke til at optimere erfaring, viden og kompetencer hos de
professionelle.
-
Indberetningsordning og løbende monitorering af eksisterende
initiativer. Formålet er at tilvejebringe sammenlignelig
viden som grundlag for mulige forbedringer af retssystemets
måde at håndtere voldtægtssager på, ligesom
det sikrer ensartethed og kontrol mellem politikredsene og
forbedrer mulighederne for at foretage sammenligning af sager, som
ofte fortolkes og vurderes forskelligt af de involverede
aktører. Amnesty International anbefaler endvidere, at
myndighederne systematisk overvåger dette område, for
at sikre at nye og eksisterende tiltag virker, og også er en
del af den daglige praksis i politikredsene.
(Amnesty Internationals brev til justitsministeren forefindes
på foreningens hjemmeside på følgende adresse:
www.amnesty.dk/log/D2720-da.pdf).
Foruden de foreslåede stramninger i straffeloven og
Amnesty Internationals anbefalinger foreslås det endvidere,
at der afsættes flere ressourcer til landets
modtagelsescentre for voldtægtsofre. I de senere år har
centrene oplevet en stigning i ofre, som henvender sig. I 2006
modtog Center for Voldtægtsofre i Århus 136
henvendelser, hvilket ifølge centeret var det højeste
tal nogensinde. I 2000 modtog man 83 henvendelser
(www.voldtaegt.dk). I 2007 steg antallet af henvendelser til 177
(Jyllands-Posten, »Voldtægtsofre må henvises til
egen læge«, den 14. februar 2008). På Center for
Voldtægtsofre i København steg antallet fra 296 i 2005
til 330 i 2006. Der foreligger endnu ikke tal for 2007. (Ekstra
Bladet, »Pres på voldtægtscentre«, den 12.
februar 2008). Det stigende antal henvendelser
nødvendiggør, at centrene får flere ressourcer.
I Århus har de mange henvendelser medført, at kun
kvinder, der henvender sig inden for 2 døgn af
voldtægten, får tilbud om behandling. Tidligere var
grænsen 6 måneder (ibid.). Voldtægtsofre, der
henvender sig efter 2 døgn, bliver henvist til egen
læge. Center for Voldtægtsofre i Århus har regnet
sig frem til, at hvis behovet for behandling skulle dækkes,
ville det kræve 1,5 ekstra psykolog, og det har centeret ikke
penge til.
I dag er der 8 modtagelsescentre for voldtægtsofre
på landsplan: Århus, København, Herning,
Hillerød, Kolding, Bornholm, Odense og Aalborg. Det
bør undersøges, om det er tilstrækkeligt. Noget
kunne tyde på, at det ville give god mening at etablere flere
centre, da der tilsyneladende er større geografiske
områder, der er udækkede. Der skal endvidere udarbejdes
en national drejebog for håndtering af voldtægtssager.
Det sidstnævnte forslag kan eventuelt kombineres med Amnesty
Internationals forslag om koncentration af ekspertise.
Afsluttende bemærkninger
Dansk Folkeparti er af den overbevisning, at alle
ovenstående forslag vil være med til at yde kvinder
større beskyttelse. Der er ingen tvivl om, at disse tiltag
vil forbedre kvinders retsstilling i forbindelse med
voldtægtssager, ligesom de vil få flere kvinder til at
anmelde voldtægt. Det er ligeledes Dansk Folkepartis
opfattelse, at tiltagene vil være med til at hæve
opklaringsprocenten og mindske frifindelsesprocenten i
voldtægtssager. En sådan virkning kan have en
præventiv effekt. De forskellige estimater over antallet af
voldtægter i Danmark ligger mellem 1.000 og 10.000. Omkring
100 ender med en ubetinget frihedsstraf. Det vil sige, at kun
mellem 1 pct. og 10 pct. af alle voldtægtsforbrydere ender
bag tremmer. Vi kan naturligvis håbe på, at det reelle
antal voldtægter ligger i den lave ende af estimaterne. Men
selv hvis dette er tilfældet, straffes blot 10 pct. af
landets voldtægtsforbrydere. Det er helt uacceptabelt. Vi er
tæt på at have straffrihed for voldtægt.
Det er Dansk Folkepartis håb, at alle ovenstående
initiativer gennemføres hurtigst muligt. Men såfremt
der ikke kan findes flertal for dette, er Dansk Folkeparti
indstillet på, at der fremsættes lovforslag, der kun
indeholder et eller flere af ovenstående foreslåede
initiativer.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
beskytte kvinder mod seksuelle overgreb m.v..
(Beslutningsforslag nr. B 123).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.