B 12 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om lavere moms på sunde fødevarer og på
økologiske fødevarer samt højere afgifter
på usunde fødevarer.
Forslag til folketingsbeslutning
om lavere moms på sunde fødevarer og
på økologiske fødevarer samt højere
afgifter på usunde fødevarer
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2008 at fremsætte et lovforslag, der nedsætter/fjerner
momsen på sunde fødevarer og øger afgifterne
på usunde fødevarer og herudover giver et
særligt nedslag på momsen/afgifterne for
økologiske fødevarer.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 21 fra folketingssamlingen 2007-08, 1.
samling. Akademiet for de Tekniske Videnskaber fremlagde i maj 2007
en rapport, der viser, at der kan opnås meget positive
effekter for folkesundheden ved at ændre den danske moms- og
afgiftsstruktur, så afgifterne bliver sat op for usunde
fødevarer og momsen bliver fjernet for sunde
fødevarer.
Rapporten påviser, at der er betydelige
sundhedsmæssige fordele at hente for både individet og
samfundet som helhed, ved at det offentlige anvender
økonomiske indgreb/incitamenter. Afgiftsregulering er oplagt
for enkelte fødevarer med et højt indhold af fedt
eller sukker, der ikke i sig selv er skadelige, men hvor et
overforbrug er sundhedsskadeligt. Tilsvarende er økonomiske
incitamenter som afgiftslettelser oplagte, hvis man vil øge
forbruget af f.eks. frugt og grønt.
En klassificering af fødevarer i sunde og usunde er
ikke ukompliceret, men bør ske med udgangspunkt i de
»officielle« kostråd. Det vil udgøre den
mest hensigtsmæssige basis for udformningen af
økonomiske virkemidler på et
ernæringsmæssigt grundlag.
Akademiet for de Tekniske Videnskaber sandsynliggør i
deres rapport, at den omlægning af afgifter og moms vil
føre til ændringer i forbruget af samme
størrelsesorden som de ændringer, der i dag er
ønskelige i befolkningens kost i forhold til de officielle
kostråd.
På længere sigt vil en sådan regulering
medføre samfundsøkonomiske gevinster. På kort
sigt vil der dog være tale om et provenutab på op imod
2 mia. kr.
Institut for Miljøvurdering påviste i 2006 i
rapporten »Fødevarers miljøeffekter - det
politiske ansvar og det personlige valg«, at valg af sund
kost også vil give en markant miljømæssig
gevinst. Forslagsstillerne vil yderligere understøtte dette
ved ekstraordinært at sætte momsen ned på
økologiske produkter.
Ændrede afgifter - og dermed ændrede
fødevarepriser - er et virkningsfuldt middel, som
naturligvis vil indebære økonomiske konsekvenser for
forbrugerne. Det vil være forbrugere med lave
indtægter, som vil have de største økonomiske
gevinster og den største sundhedsmæssige gevinst ved
en omlægning af forbrugsvaner.
Økonomiske virkemidler bør ikke anvendes alene,
men i samspil med andre virkemidler som oplysning, undervisning og
ernæringsmærkning. Indførelsen af gratis sund
økologisk mad i skoler og daginstitutioner er også et
vigtigt led i en forandring af menneskers spisevaner.
Inden økonomiske virkemidler tages i brug, bør
der gennemføres mere nøjagtige beregninger af
afgiftsændringernes størrelse og placering for at
sikre, at afgiftsændringerne får de ønskede
virkninger.
Det er baggrunden for, at forslagsstillerne foreslår, at
ændringerne først skal have virkning fra udgangen af
2008.
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om lavere
moms på sunde fødevarer og på økologiske
fødevarer samt højere afgifter på usunde
fødevarer.
(Beslutningsforslag nr. B 12).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.