Ministeren bedes oplyse, hvorvidt Post Danmark A/S - ikke blot på magasinpostområdet - men også inden for andre produkt- og ydelsesområder, gør brug af individuelle pris- og rabatlister til udvalgte enkeltkunder, eller anvender priser og rabatter, der uden omkostningsmæssig begrundelse diskriminerer mellem kunder, der er i indbyrdes konkurrence, og om ministeren i givet fald finder, at en sådan praksis er i overensstemmelse med § 9 stk. 2 i koncessionen for Post Danmark A/S. Der henvises til, at Konkurrencerådet den 30. august 2007 fastslog, at Post Danmark A/S i 2004 og 2005 på markedet for magasinpost havde misbrugt sin dominerende stilling jf. Konkurrencelovens § 11 og Traktatens artikel 82 gennem at anvende en pris- og rabatstruktur, som er loyalitetsskabende og markedsafskærmende, uden at denne struktur kan omkostningsbegrundes. Post Danmark A/S blev derfor påbudt senest den 1. januar 2008 at indrette sit pris- og rabatsystem, således, at de konkurrenceretlige regler opfyldes. Det fastslås ligeledes i afgørelsen, at Post Danmark A/S bl.a. har gjort brug af individuelle prislister eller individuelle rabatter til udvalgte enkeltkunder, ligesom man har diskrimineret kunder, der er i indbyrdes konkurrence gennem at tilbyde disse kunder forskellige priser og rabatter, uden omkostningsmæssig begrundelse. Det oplyses samtidig i afgørelsen, at Konkurrencestyrelsen ikke har kendskab til, om Post Danmark fortsat i 2007 gør brug af sådanne ikke-omkostningsbegrundede individuelle pris og rabatlister til udvalgte enkeltkunder, eller anvender priser og rabatter, der uden omkostningsmæssig begrundelse diskriminerer mellem kunder, der er i indbyrdes konkurrence.
Dato: 11-03-2008
Status: Endeligt besvaret