|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            1. april 2008 J nr.            004-U18-379  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 11. marts 2008 stillet mig følgende spørgsmål 332 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Ministeren bedes oplyse, hvorvidt Post Danmark A/S - ikke blot på magasinpostområdet - men også inden for andre produkt- og ydelsesområder, gør brug af individuelle pris- og rabatlister til udvalgte enkeltkunder, eller anvender priser og rabatter, der uden omkostningsmæssig begrundelse diskriminerer mellem kunder, der er i indbyrdes konkurrence, og om ministeren i givet fald finder, at en sådan praksis er i overensstemmelse med § 9 stk. 2 i koncessionen for Post Danmark A/S. Der henvises til, at Konkurrencerådet den 30. august 2007 fastslog, at Post Danmark A/S i 2004 og 2005 på markedet for magasinpost havde misbrugt sin dominerende stilling jf. Konkurrencelovens § 11 og Traktatens artikel 82 gennem at anvende en pris- og rabatstruktur, som er loyalitetsskabende og markedsafskærmende, uden at denne struktur kan omkostningsbegrundes. Post Danmark A/S blev derfor påbudt senest den 1. januar 2008 at indrette sit pris- og rabatsystem, således, at de konkurrenceretlige regler opfyldes. Det fastslås ligeledes i afgørelsen, at Post Danmark A/S bl.a. har gjort brug af individuelle prislister eller individuelle rabatter til udvalgte enkeltkunder, ligesom man har diskrimineret kunder, der er i indbyrdes konkurrence gennem at tilbyde disse kunder forskellige priser og rabatter, uden omkostningsmæssig begrundelse. Det oplyses samtidig i afgørelsen, at Konkurrencestyrelsen ikke har kendskab til, om Post Danmark fortsat i 2007 gør brug af sådanne ikke-omkostningsbegrundede individuelle pris og rabatlister til udvalgte enkeltkunder, eller anvender priser og rabatter, der uden omkostningsmæssig begrundelse diskriminerer mellem kunder, der er i indbyrdes konkurrence.
Post Danmark er et selvstændigt aktieselskab, der skal drives på forretningsmæssige vilkår, og det er selskabets bestyrelse, som inden for konkurrencelovgivningens rammer fastsætter selskabets prispolitik. Det er således Post Danmark A/S selv, der fastsætter priser og vilkår for de ydelser, der ikke er omfattet af eneretten, og som selskabet tilbyder i konkurrence med andre post- og distributionsvirksomheder.
Post Danmark har overfor Færdselsstyrelsen oplyst, at selskabet som følge af Konkurrencerådets afgørelse i august 2007 den 1. oktober 2007 offentliggjorde nye priser og vilkår for magasinpost gældende fra 1. januar 2008, og at Konkurrencestyrelsen efterfølgende har godkendt Post Danmarks prisstruktur for magasinpostproduktet for 2008, og har således fundet, at denne er i overensstemmelse med konkurrencelovgivningen.
På baggrund af ovennævnte oplysninger har jeg derfor tillid til, at selskabet fastsætter priser og vilkår i overensstemmelse med de sektor- og konkurrenceretlige regler.
Med venlig hilsen
Carina Christensen