L 6 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af registreringsafgiftsloven og lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. (Nedvejning af varebiler).
Fremsat den 2. oktober 2007 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven
og lov om vægtafgift af motorkøretøjer mv.
(Nedvejning af varebiler)
§ 1
I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv. (registreringsafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 804 af 29. juni 2007, som ændret
ved § 23 i lov nr. 309 af 19. april 2006 og
§ 3, stk. 2, i lov nr. 541 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 1
indsættes:
Ȥ 1
a. Et køretøj, der er afgiftsberigtiget efter
denne lov, og som derefter op- eller nedvejes hen over en af de
vægtgrænser for køretøjets tilladte
totalvægt, der er lagt til grund for afgiftsberigtigelsen,
eller en af de vægtgrænser for køretøjets
tilladte totalvægt, der gælder på tidspunktet for
registreringen af op- eller nedvejningen, skal afgiftsberigtiges
på ny.
Stk. 2. Den del af
bilens værdi, der er registreringsafgift fra den tidligere
afgiftsberigtigelse, modregnes ved opgørelsen af den nye
registreringsafgift, jf. § 7 b, stk. 2. Overskydende
registreringsafgift tilbagebetales ikke.
Stk. 3.
Bestemmelsen gælder ikke biler, der er omfattet af
§ 29 eller § 29 a.«
2. I
§ 22, stk. 1,
indsættes som 2. pkt.:
»Ved anmeldelse til registrering af en bil
til op- eller nedvejning skal der fremlægges bevis for den
betalte registreringsafgift efter regler, der fastsættes af
skatteministeren.«
3.
Efter § 28 indsættes
efter overskriften »Andre
bestemmelser«:
Ȥ 29. En varebil, der er
registreret første gang før den 25. april 2007, og
som derefter registreres første gang i Centralregisteret for
Motorkøretøjer med en tilladt totalvægt
på ikke over 2 tons, afgiftsberigtiges med 95 pct. ud over
det afgiftsfrie beløb.
Stk. 2. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse på en varebil,
1) der hidtil har
været helt eller delvis fritaget for registreringsafgift,
hvis bilen fremover skal afgiftsberigtiges uden afgiftslempelse,
eller
2) for hvilken der
tidligere er udbetalt godtgørelse efter § 7 b, men
som registreres på ny i Centralregisteret for
Motorkøretøjer.
§ 29
a. En varebil, der er afgiftsberigtiget med 30 pct. ud over
den afgiftsfrie beløbsgrænse, afgiftsberigtiges med 95
pct. ud over den afgiftsfrie beløbsgrænse, hvis bilen
omregistreres i Centralregisteret for Motorkøretøjer
fra en tilladt totalvægt på over 2 tons til en tilladt
totalvægt på 2 tons eller mindre.
Stk. 2. Den del af
bilens værdi, der er registreringsafgift fra den tidligere
afgiftsberigtigelse, modregnes ved opgørelsen af den nye
registreringsafgift, jf. § 7 b, stk. 2, nr. 4.
Overskydende registreringsafgift tilbagebetales ikke.
Stk. 3. På
samme måde som nævnt i stk. 1 og 2
afgiftsberigtiges en varebil, hvoraf der skal betales afgift efter
§ 20 a i vægtafgiftsloven, hvis bilen omregistreres
til en anden tilladt totalvægt, medmindre omregistreringen er
til en tilladt totalvægt på over 2.000 kg.«
§ 2
I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer mv., jf. lovbekendtgørelse nr.
978 af 4. december 2003, som ændret senest ved § 2
i lov nr. 541 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 20
indsættes:
Ȥ 20
a. Der betales afgift efter denne lov af en varebil, der i
perioden fra den 25. april 2007 til og med den 2. oktober 2007 er
omregistreret fra en tilladt totalvægt på over 2 tons
til en tilladt totalvægt på 2 tons eller mindre, efter
satserne for varebiler med en tilladt totalvægt i intervallet
2.001-2.500 kg. Dette gælder dog ikke varebiler, der er
afgiftsberigtiget med 50 pct. efter registreringsafgiftslovens
§ 5.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af registreringsafgiftslovens § 29 a,
stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, og
denne lovs § 2.
Stk. 3.
Registreringsafgiftslovens § 29 og § 29 a,
stk. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, har
virkning fra den 3. oktober 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets formål og
baggrund
Dette forslag har til formål at fjerne en utilsigtet
konsekvens af ændringerne i registreringsafgiften ved lov nr.
541 af 6. juni 2007 om ændring af registreringsafgiftsloven
og vægtafgiftsloven.
Før omlægningen af bilafgifterne i foråret
2007 var registreringsafgiften på 95 procent marginalt for
varebiler med en totalvægt på 2 tons eller mindre og 30
procent for varebiler med en totalvægt over 2 tons. Til
gengæld var den årlige vægtafgift samt et
tillæg for privat anvendelse lavere for varebiler med en
totalvægt på 2 tons eller mindre.
Ejere af varebiler kunne dermed vælge mellem på
den ene side en høj registreringsafgift og lavere
årlige afgifter og på den anden side en lav
registreringsafgift og højere årlige afgifter.
Set over en årrække var den billigste af de to
muligheder kombinationen med den lave registreringsafgift. For at
opnå en mindre registreringsafgift, blev en del varebiler
registreret med en totalvægt på lige over 2 tons,
f.eks. 2.025 kg.
Med ændringen af bilafgifterne i foråret 2007 ved
lov nr. 541 af 6. juni 2007 om ændring af
registreringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven blev
registreringsafgiften ens for varebiler lige under og lige over 2
tons; nemlig 50 procent. Til gengæld er der stadig forskel
på vægtafgiften af biler over 2 tons og biler på
2 tons eller derunder. Det samme gælder tillæg for
privat anvendelse af biler, der er indregistreret mellem den 2.
juni 1998 og den 25. april 2007.
Lovændringerne har gjort det attraktivt at nedveje
varebiler med en tilladt totalvægt over 2 tons, der er
registret første gang før den 25. april 2007, til 2
tons eller mindre, for derved at spare privatbenyttelsesafgift,
udligningsafgift og vægtafgift. Tilsvarende gælder
visse varebiler, der er registreret første gang efter den
24. april 2007, men afgiftsberigtiget efter den tidligere sats
på 30 pct.
Disse nedvejede biler ønskes nu afgiftsmæssigt
tilbageført til tiden før den 25. april 2007,
således at der fremover betales vægtafgift,
udligningsafgift og privatbenyttelsesafgift af
køretøjerne, som om nedvejning ikke har fundet
sted.
Efter forslaget bestemmer skatteministeren det tidspunkt,
hvorfra den ændrede afgift skal betales. Det forventes at
blive fra den 12. januar 2008.
Det foreslås, at der skal betales en registreringsafgift
på 95 pct., hvis en varebil, der er afgiftsberigtiget med 30
pct. efter de tidligere regler, nedvejes efter lovforslagets
fremsættelse.
Det foreslås, at der skal betales registreringsafgift
på 95 pct. for en varebil på ikke over 2 tons, der er
registreret første gang før den 25. april 2007 i
Danmark eller i udlandet, og som efter den 2. oktober registreres i
Centralregisteret for Motorkøretøjer.
Det samme gælder en varebil, der trods registrering i
Centralregisteret for Motorkøretøjer har været
afgiftsfritaget helt eller delvis efter registreringsafgiftsloven,
jf. til eksempel § 2 og § 5, men efter den 2.
oktober 2007 registreret uden afgiftsfritagelse eller
afgiftslempelse.
Ligeledes vil der skulle betales registreringsafgift på
95 pct. for en varebil på ikke over 2 tons, for hvilken der
er udbetalt godtgørelse efter § 7 b i forbindelse
med eksport af køretøjet, hvis bilen efter den 2.
oktober 2007 ønskes registret i Centralregisteret for
Motorkøretøjer på ny.
Herved sikres, at det kun bliver muligt at betale den lavere
vægtafgift samt privatbenyttelsesafgift, hvis varebilen er
afgiftsberigtiget med 95% i registreringsafgift.
Det foreslås, at denne del af lovforslaget får
virkning fra dagen efter lovforslagets fremsættelse i
Folketinget. Dette skyldes, at loven har til formål at
forhindre, at der opnås en utilsigtet afgiftsbesparelse med
et provenutab for staten til følge.
For at forhindre lignende situationer fremover foreslås
en bestemmelse om, at der generelt skal ske ny afgiftsberigtigelse
af et køretøj, der efter lovforslagets
ikrafttræden op- eller nedvejes hen over en
vægtgrænse, der er lagt til grund for
køretøjets afgiftsberigtigelse efter
registreringsafgiftsloven, eller en vægtgrænse, der er
gældende på tidspunktet for op- eller
nedvejningen.
Samlet set vil en gennemførelse af lovforslaget stoppe
et hul i skattelovgivningen, der medfører et løbende
tab for statskassen. Dermed skabes fremover en ligestilling mellem
de, der her udnyttet hullet, og de, der ikke har udnyttet hullet.
For at skabe denne ligestilling hurtigst mulig, er dele af
lovforslaget tillagt virkning allerede fra dagen efter
lovforslagets fremsættelse.
2. Gældende regler
For varebiler afhænger satserne i vægtafgiftsloven
af bilernes totalvægt. Således udgør
vægtafgiften for en varebil med en totalvægt i
intervallet 1.001-2.000 kg årligt 1.810 kr. For en dieselbil
er der yderligere udligningsafgift på 710 kr.
årligt.
For en varebil med en totalvægt i intervallet
2.001-2.500 kg udgør vægtafgiften 3.140 kr.
årligt, hvortil for en dieselbil kommer udligningsafgiften
på 890 kr. årligt.
For varebiler, der er indregistreret den 3. juni 1998 eller
senere, og som anvendes helt eller delvis privat, skal der
derudover betales et tillæg for privat anvendelse.
Tillægget udgør 5.040 kr. årligt for varebiler
over 2.000 kg totalvægt. For varebiler under 2.001 kg
totalvægt er tillægget 900 kr. årligt, hvis bilen
er indregistreret i perioden 3. juni 1998 til 24. april 2007, og
5.040 kr. årligt, hvis varebilen er indregistreret efter 24.
april 2007.
En varebils totalvægt kan ændres. Det
kræver, at bilen synes og at der foretages en ny registrering
med den nye totalvægt. Der er visse begrænsninger
på, hvor meget et køretøj kan op- eller
nedvejes.
Typisk sker en ændring i totalvægten for varebiler
uden fysiske ændringer af bilen. Egenvægten
ændres således ikke.
En ændring af en varebils totalvægt kan
medføre ændringer i vægtafgiften m.v., hvis
ændringen i totalvægten sker henover en af de
vægtgrænser, der er defineret i vægtafgiftsloven.
Hvis f.eks. totalvægten for en varebil ændres fra over
2 tons, men ikke over 2,5 tons, til 2 tons eller derunder, vil
vægtafgiften blive reduceret med 1.330 kr. årligt. Er
der tale om en dieselbil, sker der yderligere en reduktion i
udligningsafgiften på 180 kr. årligt. Dertil kommer
yderligere en reduktion i tillægsafgiften for privat
anvendelse på 4.140 kr. årligt, hvis bilen anvendes
rent privat, og halvdelen af dette beløb, hvis bilen
anvendes blandet erhvervsmæssigt og privat.
Det betyder, at for en dieseldrevet varebil, der er
indregistreret før den 25. april og som anvendes rent
privat, kan en nedvejning fra over 2 tons til 2 tons eller derunder
føre til en reduktion af de årlige afgifter på
5.650 kr.
Efter registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1,
udgør afgiften 0 kr. af de første 15.900 kr. af den
afgiftspligtige værdi og 50 pct. af resten for nye varebiler
og for biler, der har mistet deres identitet, hvis bilen har en
tilladt totalvægt på ikke over 4 tons, og bilen
utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport.
Det følger af registreringsafgiftslovens § 5,
stk. 2, at for nye varebiler med tilladt totalvægt over
2,5 tons, som er enten åbne eller uden sideruder bag
førersædet i bilens venstre side, herunder uden
udskæring til sideruder bag førersædet i bilens
venstre side, udgør afgiften 0 kr. af de første
34.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 30 pct. af resten.
For sådanne varebiler med en tilladt totalvægt over 3
tons kan afgiften dog højst udgøre 56.800 kr.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget er rettet mod varebiler, der er nedvejet eller
nedvejes fra en tilladt totalvægt over 2.000 kg. til en
tilladt totalvægt på 2.000 kg. eller mindre.
Lovforslaget er baseret på følgende to
elementer:
1) Der skal betales
en registreringsafgift på 95 pct., hvis en varebil, der er
afgiftsberigtiget med 30 pct. efter de tidligere regler, nedvejes
efter lovforslagets fremsættelse, jf. § 1, nr. 3,
fsva. § 29 a, stk. 1.
Det samme gælder en varebil, der trods registrering i
Centralregisteret for Motorkøretøjer har været
afgiftsfritagen helt eller delvis efter registreringsafgiftsloven,
jf. til eksempel § 2 og § 5, men som efter den
2. oktober 2007 registreres uden afgiftsfritagelse eller
afgiftslempelse, jf. § 1, nr. 3, fsva. § 29,
stk. 2, nr. 1.
Og det samme gælder en varebil, for hvilken der er
udbetalt godtgørelse efter § 7 b i forbindelse med
eksport af køretøjet, hvis bilen efter den 2. oktober
2007 ønskes registret i Centralregisteret for
Motorkøretøjer på ny, jf. § 1, nr. 3,
fsva. § 29, stk. 2, nr. 2.
Der skal i øvrigt betales en registreringsafgift
på 95 pct., hvis en varebil er registreret første gang
før den 25. april 2007, og afgiftsberigtiges efter den 2.
oktober 2007 på baggrund af en tilladt totalvægt
på ikke over 2 tons, jf. § 1, nr. 3, fsva.
§ 29, stk. 1.
Herved sikres, at det kun bliver muligt at betale den lavere
vægtafgift samt privatbenyttelsesafgift, hvis varebilen er
afgiftsberigtiget med 95 pct. i registreringsafgift.
I øvrigt lovfæstes, at der generelt skal ske ny
afgiftsberigtigelse af et køretøj, der efter
lovforslagets ikrafttræden op- eller nedvejes hen over en
vægtgrænse, der er lagt til grund for
køretøjets afgiftsberigtigelse efter
registreringsafgiftsloven, eller en vægtgrænse, der er
gældende på tidspunktet for op- eller nedvejningen, jf.
§ 1, nr. 1.
Generelt modregnes den del af bilens værdi, der efter
brugtbilreglerne er registreringsafgift fra en tidligere
afgiftsberigtigelse.
2) Varebiler, der
er nedvejet til 2.000 kg eller mindre efter den 24. april 2007 og
indtil tidspunktet for lovforslagets fremsættelse, får
en anmærkning i Centralregisteret for
Motorkøretøjer om, at vægtafgift mv. skal
beregnes efter en højere tilladt totalvægt end den
aktuelt registrerede, jf. § 2. Det vil sige efter
reglerne for varebiler med en tilladt totalvægt i intervallet
2.001-2.500 kg.
Der kan være enkelte køretøjer, der er
nedvejet fra over 2.500 kg totalvægt til under 2.000 kg.
Disse vil ligeledes få en anmærkning om, at beregning
af vægtafgift og privatbenyttelsesafgift skal ske som om
bilen var i en vægtklasse over den registrerede
totalvægt. Dermed vil de komme til at betale mindre i
vægtafgift end før nedvejningen, men samme
privatbenyttelsesafgift.
Det indebærer, at oplysningerne i Centralregisteret for
Motorkøretøjer om et køretøjs tilladte
totalvægt fortsat er dén vægt, som er relevant i
forhold til færdselsloven mv.
Med en forventet skæringsdato den 12. januar 2008
opkræves nye afgifter for det kommende år.
Skatteministeren bemyndiges til at bestemme denne dato.
Ønskes en anmærkning i registeret slettet,
således at der bliver overensstemmelse mellem den
registrerede tilladte totalvægt og den vægtafgift mv.,
der opkræves for køretøjet, kan det ske mod
betaling af ny registreringsafgift, jf. § 1, nr. 3, fsva.
§ 29 a, stk. 2.
De nye regler vil blive administreret af told- og
skatteforvaltningen. Klager over told- og skatteforvaltningens
afgørelser eller beslutninger i øvrigt vil kunne ske
efter de almindelige regler herom i skatteforvaltningsloven.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
4.1. Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Der er ca. 96.000 varebiler, der ved nedvejning kan opnå
en reduktion af vægtafgiften samt tillægget til
vægtafgiften for privat anvendelse. For yderligere 116.000
varebiler, der ikke anvendes privat, kan der ske en reduktion af
vægtafgiften ved nedvejning.
Hvis alle disse varebiler, uanset om de anvendes privat eller
ej, nedvejes, vil statens indtægter blive reduceret med godt
600 mio. kr. årligt i forhold til en situation, hvor de ikke
nedvejes. Det må dog formodes, at ikke alle varebiler vil
blive nedvejet, selv om der ikke ændres på reglerne som
foreslået.
Det skønnes, at på tidspunktet for lovforslagets
fremsættelse er ca. 35.000 varebiler nedvejet siden 25.
april. Hvad angår de allerede nedvejede biler skønnes
lovforslaget at medføre, at staten undgår et tab
på ca. 140 mio. kr. på årsbasis som følge
af nedvejningen.
De 35.000 nedvejede biler skønnes tilsammen at have
reduceret betalingen af vægtafgift m.v. med i
størrelsesordenen 60-65 mio. kr. som følge af lavere
satser i perioden fra nedvejningen til 12. januar 2008.
Forslaget har ikke økonomiske konsekvenser for kommuner
eller regioner.
Det skønnes, at forslaget vil medføre udgifter
for Rigspolitiet på omkring ½ mio. kr. til tilretning
af Centralregistret for Motorkøretøjer.
Det skønnes, at forslaget vil medføre udgifter
for SKAT på omkring 2½ mio. kr. til tilretning af
Digitalt Motor Register og information.
4.2. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for regioner
og kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
5.1. Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Med forslaget forøges vægtafgiften for
erhvervenes varebiler. Erhvervene vil således få en
øget afgiftsbetaling i forhold til en situation uden
indgriben. Der er dog alene tale om, at erhvervene vil skulle
betale den vægtafgift, der var gældende forud for
ændringen af bilafgifterne med lov nr. 541 af 6. juni
2007.
5.2. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget skønnes umiddelbart ikke at medføre
administrative konsekvenser for erhvervslivet udover behandling af
indbetalingen ved påbegyndelsen af den nye afgiftsperiode i
januar 2008.
Lovforslaget vil blive sendt i høring i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens bemærkninger vil
efterfølgende blive sendt til Folketingets
Skatteudvalg.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget skønnes ikke at medføre
nævneværdige administrative konsekvenser for borgerne
ud over indbetalingen ved påbegyndelsen af den nye
afgiftsperiode i januar 2008.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke nævneværdige
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Lovforslaget sendes i høring samtidig med lovforslagets
fremsættelse i Folketinget den 2. oktober 2007, jf.
nedenstående høringsliste.
Udover relevante ministerier og styrelsen foretages der
høring af Autobranchens Handels- og Industriforening i
Danmark, Business Danmark, Centralforeningen af
Autoreparatører i Danmark, Danmarks Motor Union, Dansk
Automobilforhandler Forening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk
Bilforhandler Union, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd,
Dansk Erhverv, Dansk Landbrug, Danske Motorcyklisters Råd,
Danske Speditør Forening, Dansk Industri, Dansk Transport og
Logistik, De Danske Bilimportører, Den Danske Bilbranche,
Den Danske Skatteborgerforening, HTS, Finansieringsinstituttet for
Industri og Håndværk, Finans og Leasing,
Finansrådet, FDM, Forsikring og Pension,
Håndværksrådet, IT-Brancheforeningen,
Landsbrugsrådet, Landsskatteretten, Rigspolitichefen.
De modtagne høringssvar med bemærkninger og
kommentarer hertil vil efterfølgende blive sendt til
Folketingets Skatteudvalg.
11. Sammenfatning af lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser
| Positive
konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner. | Der er ca. 96.000 varebiler, der ved
nedvejning kan opnå en reduktion af vægtafgiften samt
tillægget til vægtafgiften for privat anvendelse. For
yderligere 116.000 varebiler, der ikke anvendes privat, kan der ske
en reduktion af vægtafgiften ved nedvejning. | Det skønnes, at forslaget vil
medføre udgifter for Rigspolitiet på omkring ½
mio. kr. til tilretning af CRM3. Det skønnes, at forslaget vil
medføre udgifter for SKAT på omkring 2½ mio.
kr. til tilretning af DMR og information. |
| Forslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for kommuner eller regioner. | |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen. | Ingen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Med forslaget forøges
vægtafgiften for erhvervenes varebiler. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Forslaget vurderes overordnet ikke at
indeholde EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen afspejler, at der er en sammenhæng mellem
afgift efter registreringsafgiftsloven og afgift efter
vægtafgiftsloven.
Derfor præciserer bestemmelsen, at det udløser
afgift efter registreringsafgiftsloven, hvis et
køretøj efter første registrering i
Centralregisteret for Motorkøretøjer op- eller
nedvejes hen over en af de grænser for
køretøjers tilladte totalvægt, der enten
fremgik af registreringsafgiftsloven på tidspunktet for
køretøjets afgiftsberigtigelse eller på det
tidspunkt, hvor køretøjet nu op- eller
nedvejes.
Sker en sådan op- eller nedvejning, skal
køretøjet afgiftsberigtiges på ny efter
registreringsafgiftsloven.
Udløses ny registreringsafgift, vil der ske modregning
med den del af den tidligere betalte registreringsafgift, der
svarer til køretøjets nuværende
værdi.
Beløbet vil blive opgjort efter principperne i
§ 7 b, stk. 2, for opgørelse af den
godtgørelse af registreringsafgift, der udbetales ved
eksport af et køretøj.
Det beløb, der modregnes med, kan dog ikke overstige
det beløb, der modregnes i, således at
afgiftstilsvaret bliver negativt.
Bestemmelsen gælder ikke i det omfang, der er tale om en
nedvejning omfattet af § 29 eller § 29 a.
Til nr. 2
Bestemmelsen er et middel til kontrol af, at en bil er
afgiftsberigtiget på ny efter registreringsafgiftsloven, hvis
bilen anmeldes til registrering med en anden tilladt
totalvægt end den, hvormed bilen er registret første
gang i Centralregisteret for Motorkøretøjer, og
vægtændringen overskrider en vægtgrænse i
registreringsafgiftsloven.
Dette indebærer, at bilens tilladte totalvægt ikke
kan ændres i afgiftsmæssig henseende i forhold til den
vægt, bilen er afgiftsberigtiget efter eller som er
gældende på tidspunktet for omregistreringen.
Bestemmelsen skal således ses i sammenhæng med
§ 1 a, og § 29 a, jf. henholdsvis
§ 1, nr. 1, og § 1, nr. 3.
Efter bestemmelsen vil skatteministeren fastsætte
nærmere regler herom.
Denne bemyndigelse vil blive benyttet til mere præcist
at beskrive de vægtgrænser, der er relevante i denne
sammenhæng. Det vil således ikke blive enhver op- eller
nedvejning, der udløser beviskravet. Eksempelvis vil der
ikke skulle fremlægges bevis ved omregistrering af en bil fra
en tilladt totalvægt på 1.950 kg. til en tilladt
totalvægt på 1.800 kg.
Bemyndigelsen vil også blive benyttet til mere
præcist at beskrive, hvilke biler der omfattes af
beviskravet. Eksempelvis vil der ikke skulle fremlægges bevis
ved omregistrering af en personbil, der er indrettet til befordring
af højst 9 personer, føreren medregnet, til en lavere
tilladt totalvægt.
Til nr. 3
Efter § 29
afgiftsberigtiges en varebil med 95 pct., hvis bilen er registreret
første gang før den 25. april 2007 her i landet eller
i udlandet, og bilen registreres første gang i
Centralregisteret for Motorkøretøjer efter den 2.
oktober 2007 med en tilladt totalvægt på ikke over 2
tons.
Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse på en
varebil, der trods registrering i Centralregisteret for
Motorkøretøjer har været afgiftsfritaget helt
eller delvist efter registreringsafgiftsloven, jf. til eksempel
§ 2 og § 5 i registreringsafgiftsloven, men
efter den 2. oktober 2007 registreret uden afgiftsfritagelse eller
afgiftslempelse, jf. § 29, stk. 2, nr. 1.
Bestemmelsen finder også anvendelse på en varebil,
for hvilken der er udbetalt godtgørelse efter § 7
b, i registreringsafgiftsloven i forbindelse med eksport af
køretøjet, hvis bilen efter den 2. oktober 2007
ønskes registreret i Centralregisteret for
Motorkøretøjer på ny, jf. § 29,
stk. 2, nr. 2.
Beregningen af registreringsafgiften af en varebil
fremgår i øvrigt af § 5.
Eksempel:
Indføres en varebil med tilladt totalvægt under 2
tons, der f.eks. er 4 år gammel, med en værdi ved salg
til bruger på f.eks. 211.000 kr., vil afgiften kunne beregnes
som den andel, de 95 pct. udgør af den almindelige pris ved
salg til bruger her i landet (0,95*(211.000-5.600)/1,95) eller ca.
100.000 kr., hvor de 5.600 kr. er den afgiftsfri bundgrænse
for 4 - 5 år gamle 50 pct.-biler (tidligere 95
pct.-biler).
Efter § 29 a,
afgiftsberigtiges en varebil, der er afgiftsberigtiget efter den
hidtidige sats på 30 pct., med 95 pct., hvis bilen den 3.
oktober 2007 eller senere nedvejes til 2 tons eller mindre i
tilladt totalvægt.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med overgangsreglen i
§ 4, stk. 2, i lov nr. 541 af 6. juni 2007.
Beregningen af registreringsafgiften af en varebil
fremgår i øvrigt af § 5.
Ved afgiftsberigtigelsen vil der ske modregning med den del af
den tidligere betalte registreringsafgift, der svarer til
køretøjets nuværende værdi.
Beløbet vil blive opgjort efter principperne i
§ 7 b, stk. 2, for opgørelse af den
godtgørelse af registreringsafgift, der udbetales ved
eksport af et køretøj.
Det beløb, der modregnes med, kan dog ikke overstige
det beløb, der modregnes i, således at
afgiftstilsvaret bliver negativt.
Eksempel:
For en varebil, der er 4 år gammel med en værdi
som nedvejet ved salg til bruger på f.eks. 156.000 kr., vil
afgiften ved nedvejning kunne beregnes som den andel, de 95 pct.
udgør af den almindelige pris ved salg til bruger her i
landet (0,95*(156.000-5.600)/1,95) eller godt 73.000 kr., hvor de
5.600 kr. er den afgiftsfri bundgrænse for 4 - 5 år
gamle 50 pct.-biler (tidligere 95 pct.-biler).
I denne afgift modregnes et beløb svarende til det
beløb, der ville blive udbetalt i godtgørelse ved
udførsel af samme bil, forud for nedvejningen, dog uden det
sædvanlige fradrag på 15 pct.
Forudsættes, at den ikke nedvejede bil har en
værdi på 116.000 kr., bliver modregningsbeløbet
0,3*(116.000-12.000)/1,3=24.000 kr., hvor beløbet på
12.000 kr. er det afgiftsfri beløb for 4 - 5 år gamle
30 pct.-biler.
I dette eksempel vil der således skulle betales en
registreringsafgift i forbindelse med nedvejningen på godt
49.000 kr. (godt 73.000 kr. -24.000 kr.).
Efter § 29 a, stk. 3, skal en varebil, der er
omfattet af § 20 a i vægtafgiftsloven om betaling
af forhøjet vægtafgift mv., afgiftsberigtiges efter
§ 29 a, stk. 1 og 2, hvis bilen omregistreres til en
anden tilladt totalvægt, medmindre denne er på over
2.000 kg., jf. nedenfor om § 2.
Til § 2
Til nr. 1
Formålet med bestemmelsen er at standse det
løbende provenutab, der er udløst ved nedvejning af
varebiler til en tilladt totalvægt på 2 tons eller
mindre i perioden fra den 24. april 2007 til og med den 2. oktober
2007.
Efter bestemmelsen skal der fremover betales afgift efter
vægtafgiftsloven af varebiler, der er nedvejet efter satserne
for varebiler med en tilladt totalvægt i intervallet
2.001-2.500 kg.
Administrativt vil disse varebiler få en
anmærkning i Centralregisteret for
Motorkøretøjer om, at afgifter efter
vægtafgiftsloven ikke skal opkræves efter den
registrerede tilladte totalvægt, men efter reglerne for
varebiler med en tilladt totalvægt i intervallet 2.001-2.500
kg.
Det forventes, at opkrævningen administrativt kan
iværksættes den 12. januar 2008. Hvis det skulle vise
sig, at den systemudvikling, der skal styre opkrævningen, mod
forventning ikke kan være klar den 12. januar 2008, er
skatteministeren bemyndiget til at fastsætte en senere
skæringsdag.
De biler, der skal have en anmærkning, findes som
udgangspunkt ved en maskinel udsøgning i Centralregisteret
for Motorkøretøjer. Bilerne udsøges efter
følgende kriterier:
1) Varebil.
2) Omregistreret i
CRM efter den 24. april 2007 til en lavere tilladt
totalvægt.
3) Omregistreringen
i CRM skal være sket inden den 3. oktober 2007.
4) Seneste
godkendelse ved syn er sket efter den 24. april 2007.
5) Den i CRM
registrerede tilladte totalvægt før nedvejningen skal
overstige 2.000 kg.
6) Den i CRM
registrerede tilladte totalvægt efter nedvejningen må
ikke overstige 2.000 kg.
Herved udsøges alle varebiler, der er registreret
første gang før den 24. oktober 2007, og omregistret
i perioden fra den 25. april 2007 til og med den 2. oktober 2007
fra en tilladt totalvægt på over 2 tons til en tilladt
totalvægt på 2 tons eller mindre.
Fra disse varebiler vil SKAT manuelt udskille de varebiler,
der er afgiftsberigtiget efter den 24. april 2007 og frem til og
med den 2. oktober 2007 med en registreringsafgift på 50 pct.
efter lov nr. 541 af 6. juni 2007. Disse biler skal ikke betale
forhøjet vægtafgift mv. efter bestemmelsen.
Resten af de udsøgte biler vil få en
anmærkning i Centralregisteret for
Motorkøretøjer om, at der fra den 12. januar 2008
skal betales afgift efter vægtafgiftsloven af bilen efter
satserne for biler med en tilladt totalvægt i intervallet
2.001-2.500 kg, uanset at bilen er registreret med en tilladt
totalvægt på ikke over 2.000 kg.
Denne anmærkning vil ske, uanset om bilen er afmeldt fra
Centralregisteret for Motorkøretøjer.
Hvis det efterfølgende skulle vise sig, at en bil,
hvoraf der efter bestemmelsen skal betales forhøjet afgift
efter vægtafgiftsloven, ikke er fundet ved den maskinelle
udsøgning, vil der efter omstændighederne til den tid
kunne efteropkræves afgift efter vægtafgiftsloven
tilbage fra den 12. januar 2007.
Hvis en anmærkning i Centralregisteret for
Motorkøretøjer om betaling af vægtafgift mv.
efter denne bestemmelse ønskes fjernet, kan det ske mod
afgiftsberigtigelse af bilen med 95 pct. efter § 29 a,
stk. 3, i registreringsafgiftsloven eller ved omregistrering
af bilen til en tilladt totalvægt på over 2.000
kg.
En anmærkning om betaling af vægtafgift mv. efter
denne bestemmelse udelukker i øvrigt ikke, at bilen kan
omregistreres til en anden tilladt totalvægt på ikke
over 2.000 kg. Men anmærkningen om betaling af
vægtafgift mv. efter reglerne for biler med en tilladt
totalvægt på mellem 2.001-2.500 kg følger med,
medmindre bilen afgiftsberigtiges på ny efter § 1 a
eller § 29 a i registreringsafgiftsloven.
Til § 3
Efter stk. 1 træder loven i kraft dagen efter
lovens offentliggørelse i Lovtidende.
Efter stk. 2 er skatteministeren bemyndiget til at
fastsætte det tidspunkt, hvorfra varebiler, der er nedvejet i
perioden 25. april 2007 til 3. oktober 2007 skal betale den
højere afgift efter vægtafgiftsloven, jf.
§ 1, nr. 3, fsva. § 29 a, stk. 2, og
§ 2.
Efter stk. 3 har bestemmelserne i § 29 og
§ 29 a, i registreringsafgiftsloven, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 3, virkning allerede fra den 3.
oktober 2007.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv. (registreringsafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 804 af 29. juni 2007, som ændret
ved § 23 i lov nr. 309 af 19. april 2006 og § 3, stk. 2,
i lov nr. 541 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer: |
| | |
| | 1. Efter § 1 indsættes: |
§ 1. - -
- | | Ȥ 1
a. Et køretøj, der er afgiftsberigtiget efter
denne lov, og som derefter op- eller nedvejes hen over en af de
vægtgrænser for køretøjets tilladte
totalvægt, der er lagt til grund for afgiftsberigtigelsen,
eller en af de vægtgrænser for køretøjets
tilladte totalvægt, der gælder på tidspunktet for
registreringen af op- eller nedvejningen, skal afgiftsberigtiges
på ny. |
| | Stk. 2. Den
del af bilens værdi, der er registreringsafgift fra den
tidligere afgiftsberigtigelse, modregnes ved opgørelsen af
den nye registreringsafgift, jf. § 7 b, stk. 2. Overskydende
registreringsafgift tilbagebetales ikke. |
| | Stk. 3.
Bestemmelsen gælder ikke biler, der er omfattet af § 29
eller § 29 a.«. |
| | |
§ 22.
Ved anmeldelse af et køretøj til registrering samt
ved anmeldelse af ejerskifte for et køretøj skal der
for registreringsmyndigheden fremlægges bevis for, at der af
hensyn til afgiften efter denne lov intet er til hinder for
køretøjets registrering. Stk. 2-4.
- - - | | 2. I§ 22,
stk. 1, indsættes som 2. pkt.: »Ved anmeldelse til registrering af
en bil til op- eller nedvejning skal der fremlægges bevis for
den betalte registreringsafgift efter regler, der fastsættes
af skatteministeren.« |
| | |
| | 3. Efter §
28 indsættes efter overskriften »Andre bestemmelser«: |
§ 29. - -
- | | Ȥ
29. En varebil, der er registreret første gang
før den 25. april 2007, og som derefter registreres
første gang i Centralregisteret for
Motorkøretøjer med en tilladt totalvægt
på ikke over 2 tons, afgiftsberigtiges med 95 pct. ud over
det afgiftsfrie beløb. |
| | Stk. 2. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse på en varebil, |
| | 1) der hidtil har været helt eller
delvis fritaget for registreringsafgift, hvis bilen fremover skal
afgiftsberigtiges uden afgiftslempelse, eller |
| | 2) for hvilken der tidligere er udbetalt
godtgørelse efter § 7 b, men som registreres på
ny i Centralregisteret for Motorkøretøjer. |
| | |
| | § 29 a. En
varebil, der er afgiftsberigtiget med 30 pct. ud over den
afgiftsfrie beløbsgrænse, afgiftsberigtiges med 95
pct. ud over den afgiftsfrie beløbsgrænse, hvis bilen
omregistreres i Centralregisteret for Motorkøretøjer
fra en tilladt totalvægt på over 2 tons til en tilladt
totalvægt på 2 tons eller mindre. |
| | Stk. 2. Den
del af bilens værdi, der er registreringsafgift fra den
tidligere afgiftsberigtigelse, modregnes ved opgørelsen af
den nye registreringsafgift, jf. § 7 b, stk. 2, nr. 4.
Overskydende registreringsafgift tilbagebetales ikke. |
| | Stk. 3.
På samme måde som nævnt i stk. 1 og 2
afgiftsberigtiges en varebil, hvoraf der skal betales afgift efter
§ 20 a i vægtafgiftsloven, hvis bilen omregistreres til
en anden tilladt totalvægt, medmindre omregistreringen er til
en tilladt totalvægt på over 2.000 kg.«. |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om vægtafgift af
motorkøretøjer mv., jf. lovbekendtgørelse nr.
978 af 4. december 2003, som ændret senest ved § 2 i lov
nr. 541 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændring: |
| | |
| | 1. Efter § 20 indsættes: |
§ 20. - -
- | | Ȥ 20
a. Der betales afgift efter denne lov af en varebil, der i
perioden fra den 25. april 2007 til og med den 2. oktober 2007 er
omregistreret fra en tilladt totalvægt på over 2 tons
til en tilladt totalvægt på 2 tons eller mindre, efter
satserne for varebiler med en tilladt totalvægt i intervallet
2.001-2.500 kg. Dette gælder dog ikke varebiler, der er
afgiftsberigtiget med 50 pct. efter registreringsafgiftslovens
§ 5.« |