L 31 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af teaterloven. (Godkendelse af kollektive overenskomster for visse
teatre).
Forslag
til
Lov om ændring af teaterloven
(Godkendelse af kollektive overenskomster
for visse teatre)
§ 1
I teaterloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1003 af 29. november 2003, som ændret ved § 3 i lov
nr. 1156 af 19. december 2003, lov nr. 519 af 21. juni 2005, lov
nr. 459 af 23. maj 2007 og lov nr. 460 af 23. maj 2007, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 31 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Kollektive
overenskomster om løn- og ansættelsesvilkår for
ansatte på landsdelsscenerne i Århus, Odense og Aalborg
samt Den Jyske Opera, folketeatret.dk og Københavns Teater
skal godkendes af finansministeren.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Formålet med nærværende lovforslag er at
skabe hjemmel for staten til at godkende aftalte løn- og
ansættelsesvilkår for personalegrupperne på
Aarhus Teater, Odense Teater, Aalborg Teater, Den Jyske Opera,
folketeatret.dk og Københavns Teater. Teatrene er omfattet
af teaterlovens kapitel 3, 5 og 6.
2. Gældende Ret
I den gældende teaterlovs kapitel 3, 5 og 6 findes en
række bestemmelser om de selvejende institutioner: Aarhus
Teater, Odense Teater, Aalborg Teater, Den Jyske Opera,
folketeatret.dk, Peter Schaufuss Balletten og Københavns
Teater. I §§ 30 og 31 er der desuden fastsat en
række generelle vilkår for støtte efter kapitel
3-8, herunder er det i § 31, stk. 1, fastsat, at den
offentlige hovedtilskudsyder skal godkende ansættelser af
teaterledelse og de vilkår, der gælder for
ansættelsen, for de teatre, der modtager støtte efter
lovens kapitel 3-8.
Der er i den gældende lovgivning ikke fastsat
bestemmelser vedrørende løn- og
ansættelsesvilkår for de øvrige medarbejdere
på teatrene.
3. Baggrund for lovforslaget
Før kommunalreformen blev forhandlinger af
overenskomster for Aarhus Teater, Odense Teater, Aalborg Teater,
Den Jyske Opera, Det Danske Teater (nu folketeatret.dk) og Det
Storkøbenhavnske Teaterfællesskab (nu
Københavns Teater) forestået af
Amtsrådsforeningen på baggrund af, at teatrenes
ledelser delegerede forhandlingskompetencen til foreningen.
Kompetencen til at forhandle overenskomster efter kommunalreformen
ligger igen hos det enkelte teater, men teatrenes ledelser har over
for Kulturministeriet givet udtryk for, at det enkelte teater ikke
har tilstrækkelig faglig ekspertise til at løfte
opgaven alene.
Teatrene ønsker derfor at etablere et fælles
forhandlingssekretariat, som kan forhandle overenskomster for
teatrene. Teatrene ønsker desuden at få mulighed for
at blive bistået af staten i forhandlingerne. Staten har ikke
hjemmel i den gældende lovgivning til at godkende aftaler om
løn- og ansættelsesvilkår for ansatte på
de pågældende teatre.
4. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indebærer, at der etableres en hjemmel til,
at finansministeren skal godkende kollektive overenskomster om
løn- og ansættelsesvilkår for ansatte på
Aarhus Teater, Odense Teater, Aalborg Teater, Den Jyske Opera,
folketeatret.dk og Københavns Teater. Efter forslaget skal
finansministeren alene godkende kollektive overenskomster.
Lovændringen medfører ikke i sig selv, at de
ansatte på teatrene bliver omfattet af statens regler om
løn- og ansættelsesforhold.
Såfremt teatrene opretter et fælles
forhandlingssekretariat, finansierer de involverede teatre selv
udgifterne hertil. Såfremt et eller flere af de
pågældende teatre ikke ønsker at tilslutte sig
fællessekretariatet, forventes det, at teatret selv varetager
forhandlingerne af løn- og ansættelsesvilkår for
sit personale, men finansministeren skal fortsat godkende
indgåede aftaler om løn- og
ansættelsesvilkår.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner.
Der må dog forventes visse administrative konsekvenser
for staten i forbindelse med ydelse af forhandlingsbistand til
teatrene. Det skønnes, at disse konsekvenser vil
udgøre ca. ¼ årsværk. Der vil ikke
være administrative konsekvenser for kommuner og
regioner.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. De administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har forud for fremsættelsen været
sendt til høring hos:
Kommunernes Landsforening, Rigsrevisionen, Københavns
Teater, Aarhus Teater, Aalborg Teater, Odense Teater, Den Jyske
Opera, folketeatret.dk, Peter Schaufuss Balletten, Camp X,
Nørrebro Teater, Gasværket, Betty Nansen Teatret,
Danske Dramatikeres Forbund, Danmarks Teaterforeninger, Dansk
Skuespillerforbund, Teknisk Landsforbund, Danske Teatres
Fællesorganisation, Sammenslutningen af Danske Scenografer,
Foreningen af Danske Sceneinstruktører, Foreningen af Danske
Dramaturger, Dansk Kunstnerråd, Dansk Musiker forbund, Dansk
Artistforbund, De frie koreografer, Danske Populærautorer,
HKStat, Dansk Metal, Forbundet Træ-Industri-Byg.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Der må forventes administrative
konsekvenser for staten i forbindelse med ydelse af
forhandlingsbistand til teatrene i et omfang af ca. ¼
årsværk. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 31, stk. 1, i den gældende
teaterlov skal den offentlige hovedtilskudsyder godkende
ansættelser af teaterledelse og de vilkår, der
gælder for ansættelsen, for de teatre, der modtager
støtte efter lovens kapitel 3-8.
Der er i den gældende lovgivning ikke fastsat
bestemmelser vedrørende løn- og
ansættelsesvilkår for de øvrige medarbejdere
på teatrene.
Den foreslåede bestemmelse i § 31,
stk. 2, etablerer en hjemmel til, at finansministeren skal
godkende kollektive overenskomster for de ansatte på Aarhus
Teater, Odense Teater, Aalborg Teater, Den Jyske Opera,
folketeatret.dk og Københavns Teater.
Hvis et teater vælger ikke at indgå i et
forhandlingssamarbejde med de øvrige teatre, forhandler det
pågældende teater selv overenskomster. Det er dog under
alle omstændigheder en betingelse, at finansministeren skal
godkende de indgåede aftaler om ansættelse m.v.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2008, således at finansministeren får hjemmel
til at godkende kollektive overenskomster for 2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I teaterloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1003 af 29. november 2003, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1156 af 19. december 2003,
lov nr. 519 af 21. juni 2005, lov nr. 459 af 23. maj 2007 og lov
nr. 460 af 23. maj 2007, foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 31.
Den offentlige hovedtilskudsyder skal godkende ansættelser af
teaterledelse og de vilkår, der gælder for
ansættelsen. | | 1. I § 31 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke: |
Stk. 2.
Der må ikke uden kulturministerens godkendelse gøres
indskrænkninger i teaterledelsens ret til frit og
uafhængigt at træffe bestemmelse om repertoire,
engagement og øvrige kunstneriske
spørgsmål. | | »Stk. 2. Kollektive overenskomster om
løn- og ansættelsesvilkår for ansatte på
landsdelsscenerne i Århus, Odense og Aalborg samt Den Jyske
Opera, folketeatret.dk og Københavns Teater skal godkendes
af finansministeren.« Stk. 2 bliver herefter
stk. 3. |