Skatteministeren (Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
(Lovforslag nr. L 20).
Lovforslaget indeholder en tilpasning af skattereglerne til
den nye begrebsanvendelse, der er indført i den finansielle
lovgivning som følge af det såkaldte MiFID-direktiv.
Tilpasningen indebærer bl.a., at betegnelsen
"børsnoteret" erstattes af betegnelsen "optaget til handel
på et reguleret marked". Dermed sker der en ændring af
den gældende sondring mellem børsnoterede og unoterede
aktier.
For yderligere at styrke aktiekulturen indeholder lovforslaget
tillige en udvidelse af personers adgang til fradrag for tab
på aktier, der efter gældende regler anses for
børsnoterede. Det foreslås således, at der
også for disse aktier er adgang til fuldt fradrag i
tabsåret. Adgangen til fuldt fradrag betinges af, at SKAT har
modtaget oplysning om erhvervelse af den pågældende
aktie.
I tilknytning til disse ændringer foreslås en
ændring af indberetningsreglerne. For det første
indføres der pligt for fondshandlere til at indberette
køb af aktier i lighed med de regler, der i dag gælder
for salg. For det andet udvides reglerne om depotførernes
indberetning om beholdningen ved årets udgang fra alene at
omfatte børsnoterede aktier til at omfatte alle deponerede
aktier.
Dernæst indeholder lovforslaget justering af en
række skatteregler for at sikre, at skattelovgivningen er i
overensstemmelse med EU-retten. Lovforslaget indeholder
tilpasninger inden for fem områder.
I lovforslaget indgår således en ophævelse
af reglerne om virksomhedernes fradragsret for visse udgifter til
repræsentation i eksportøjemed over for udenlandske
forretningsforbindelser og en ophævelse af reglerne om det
særlige fradrag for eksportmedarbejdere i forbindelse med
rejse og ophold i udlandet. Der indføres regler om, at
velgørende foreninger, som er godkendt i andre EU/EØS
lande, kan modtage gaver og løbende ydelser efter de samme
regler, som gælder for danske velgørende foreninger.
Endvidere nedsættes beskatningen af udbyttebetalinger m.v.
til modtagere i udlandet, således at beskatningen ikke er
højere, end hvis betalingen var til en modtager i Danmark.
Som det sidste punkt ændres indkomstreguleringen for
pensionisters nedslag i ejendomsværdiskatten, således
at også udbytter af udenlandske aktier kan fragå i
indkomstgrundlaget.
Endelig indeholder lovforslaget en række elementer, som
har til formål at opnå en mere hensigtsmæssig
indretning af skattereglerne.
Det drejer sig bl.a. om en ophævelse af adgangen til
genoptagelse af afgørelser fra Landsskatteretten, så
klagesystemet fremstår mere tydeligt. Et andet element er
indførelse af en regel om at en udenlandsk
lønmodtager, som er socialt sikret i et andet EU/EØS
land, kan få fradrag for udenlandske arbejdsgiverafgifter ved
dansk beskatning. Reglen vil f.eks. få betydning for en
lønmodtager med bopæl i Sverige og
hovedbeskæftigelse i Danmark samt bibeskæftigelse i
Sverige.
Ændringen af indberetningsreglerne og reglerne for
personers aktietab foreslås indført med virkning fra
2009. De øvrige ændringer skal i hovedtræk have
virkning fra 2008.
Adgang til fuldt fradrag i tabsåret for personers
aktietab skønnes at give et årligt rentetab på
50 mio. kr. og et provenutab for staten i 2009 på ca. 200
mio. kr. Ophævelsen af fradraget for udenlandsk
repræsentation og det særlige fradrag for
eksportmedarbejdere anslås skønsmæssig at
medføre et årligt merprovenu på 35 mio.
kr.
Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til
lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets
velvillige behandling.