L 99 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service, lov om social pension og lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. (Bemyndigelse til at fastsætte
regler om administration af kommunale krav om mellemstatslig
refusion efter EF-retten m.v.).
Fremsat den 6. december 2006 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service,
lov om social pension og lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.
(Bemyndigelse til at fastsætte regler
om administration af kommunale krav om mellemstatslig refusion
efter EF-retten m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, som
ændret ved lov nr. 434 af 8. maj 2006, foretages
følgende ændring:
1. Efter § 180
indsættes:
» Mellemstatslig
refusion efter EF-retten
§ 180 a. Staten
refunderer kommunernes udgifter til ydelser efter denne lov,
når udgiften er omfattet af EF-rettens regler om
mellemstatslig refusion, kommunen anmelder krav herom og staten
modtager den anmeldte refusion fra debitorstatens sociale
sikringsmyndigheder.
Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter efter forhandling med socialministeren regler om
den nationale administrative gennemførelse af mellemstatslig
refusion i henhold til EF-retten.«
§ 2
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 759 af 2. august 2005, som
ændret ved § 2 i lov nr. 369 af 1. maj 2006 og
§ 29 i lov nr. 515 af 7. juni 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I § 3, stk. 5,
indsættes efter »§§ 14 og 69-72«:
», engangsbeløb efter § 15 d, stk.
4,«.
2. I § 14 a, stk. 1,
ændres »§ 148« til: »kapitel
42«.
3. I
§§ 41, stk. 1, og 43 a, stk. 2,
ændres »kapitel 3« til: »kapitel 3
a«.
4. Overskriften til
kapitel 9 affattes således:
»Finansiering og
refusion«
5. § 54, stk. 1 , affattes
således:
» Socialministeren
fastsætter efter aftale med henholdsvis
Færøernes Landsstyre og Grønlands Hjemmestyre
regler om afholdelse af udgifter til pension efter denne lov
til
1) personer, der på foranledning af
færøske eller grønlandske sociale myndigheder
får ophold i Danmark,
2) personer, der som følge af dom til
anbringelse på en særlig sikret afdeling eller
behandling på hospital for sindslidende får ophold i
Danmark, og
3) personer, der fra Danmark får ophold
på Færøerne eller i Grønland formidlet af
danske sociale myndigheder.«
6. Efter § 54
indsættes:
Ȥ 55. Staten
refunderer kommunernes udgifter til helbredstillæg efter
denne lov, når udgiften er omfattet af EF-rettens regler om
mellemstatslig refusion, kommunen anmelder krav herom og staten
modtager den anmeldte refusion fra debitorstatens sociale
sikringsmyndigheder.
Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter efter forhandling med socialministeren regler om
den nationale administrative gennemførelse af mellemstatslig
refusion i henhold til EF-retten.«
§ 3
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 760 af 2. august 2005, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1419 af 21. december
2005, § 3 i lov nr. 369 af 1. maj 2006, og senest ved
§ 30 i lov nr. 515 af 7. juni 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I § 18, stk. 1,
ændres »§ 148« til: »kapitel
42«.
2. I § 54, stk. 4,
ændres »kapitel 3« til: »kapitel 3
a«.
3. Overskriften til
kapitel 9 affattes således:
»Finansiering og
refusion«
4. § 52, stk. 1 , affattes
således:
» Socialministeren
fastsætter efter aftale med henholdsvis
Færøernes Landsstyre og Grønlands Hjemmestyre
regler om afholdelse af udgifter til pension efter denne lov
til
1) personer, der på foranledning af
færøske eller grønlandske sociale myndigheder
får ophold i Danmark,
2) personer, der som følge af dom til
anbringelse på en særlig sikret afdeling eller
behandling på hospital for sindslidende får ophold i
Danmark, og
3) personer, der fra Danmark får ophold
på Færøerne eller i Grønland formidlet af
danske sociale myndigheder.«
5. Efter § 52
indsættes:
Ȥ 52 a.
Staten refunderer kommunernes udgifter til helbredstillæg
efter denne lov, når udgiften er omfattet af EF-rettens
regler om mellemstatslig refusion, kommunen anmelder krav herom, og
staten modtager den anmeldte refusion fra debitorstatens sociale
sikringsmyndigheder.
Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter efter forhandling med socialministeren regler om
den nationale administrative gennemførelse af mellemstatslig
refusion i henhold til EF-retten.«
6. I § 54, stk. 2,
ændres »§ 23, stk. 1, nr. 2 i lov om dagpenge
ved sygdom eller fødsel« til: »§ 25,
stk. 1, nr. 2, i lov om sygedagpenge«.
§ 4
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. § 1, § 2,
nr. 6, og § 3, nr. 5, træder dog først i
kraft den 1. juli 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Indledning
Med lovforslaget indføres hjemmel til, at
staten udbetaler refusion til kommunerne, når de har haft
udgifter, der er omfattet af EF-rettens regler om mellemstatslig
refusion for naturalydelser ved sygdom efter lov om social service,
lov om social pension og lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., og hjemmel til, at indenrigs- og sundhedsministeren kan
fastsætte administrative regler om mellemstatslig
refusion.
Herudover indføres hjemmel i lov om social
pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. til, at
socialministeren efter aftale med henholdsvis
Færøernes Landsstyre og Grønlands Hjemmestyre
kan fastsætte regler om afholdelse af udgifter til pension
til personer, der som følge af dom til anbringelse på
en særlig sikret afdeling eller behandling på hospital
for sindslidende får ophold i Danmark.
Der foreslås endvidere
konsekvensændringer og præciseringer i lov om social
pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Hovedpunkterne i
lovforslaget
a. Administration af
mellemstatslig refusion for kommunernes udgifter til
naturalydelser
I medfør af servicelovens § 2
har enhver med lovligt ophold i Danmark ret til ydelser efter
serviceloven.
Når en dansk kommune yder hjælp i
form af en naturalydelse, som i medfør af EF-rettens regler
i Rådets forordninger nr. 1408/71 og 574/72, skal betales af
en anden stat, kan kommunen vælge at søge udgiften til
hjælpen refunderet fra den stat, der i medfør af
EF-retten er ansvarlig for modtagerens sociale sikring.
Hjemlen til at opkræve mellemstatslig
refusion for naturalydelser findes dermed i Rådets
forordninger af 14. juni 1971 om anvendelse af de sociale
sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige
erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for
Fællesskabet, nr. 1408/71, og Rådets forordning af 21.
marts 1972 om gennemførelse af forordning nr. 1408/71, nr.
574/72.
Disse regler finder anvendelse på
naturalydelser ved sygdom. Naturalydelser ved sygdom er et
fællesskabsretligt begreb, som efter EF-domstolens praksis
omfatter ydelser, der har til formål at fremme
plejekrævende personers selvstændighed, med henblik
på at forbedre den plejekrævende persons
sundhedstilstand og levevilkår.
Det betyder, at en del af servicelovens ydelser
er omfattede af begrebet naturalydelse ved sygdom. Det samme
gælder helbredstillæg i pensionslovene.
EF-rettens regler udpeger den stat, en borger
betragtes som socialsikret i. Når en borger midlertidigt
eller permanent opholder sig uden for den stat, hvori han eller hun
er sikret, følger det af EF-rettens principper om
ligebehandling og eksport, at denne borger har ret til at modtage
naturalydelser ved sygdom på samme vilkår, som de
borgere, der er sikrede i opholdsstaten. Herefter kan opholdsstaten
kræve udgiften refunderet af den myndighed, som er ansvarlig
for denne borgers sociale sikring. Dette gælder dog ikke,
hvis der er indgået aftale om at give afkald på
refusionskravene mellem to stater.
Refusionskravene ekspederes af medlemsstaternes
nationale kontaktorgan. I praksis er der kun ét nationalt
kontaktorgan for hver medlemsstat. I Danmark er Indenrigs- og
Sundhedsministeriet kontaktorgan.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har
etableret et elektronisk indberetningssystem, der hidtil har
været anvendt til amternes opkrævning af refusion af
udgifter til sundhedsydelser, som er omfattet af reglerne om
mellemstatslig refusion.
Kommunerne indberetter refusionskravene
elektronisk til Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet sender herefter kravene videre til den
udenlandske myndighed, som er ansvarlig for den borger, der har
fået en naturalydelse ved sygdom under ophold i Danmark. Den
udenlandske myndighed udbetaler refusionen til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, som herefter overfører beløbet
til den kommune, der har haft udgiften.
De nærmere regler om administration af
refusionskravene vil blive fastsat i en bekendtgørelse.
Lovforslaget indeholder hjemmel til, at indenrigs- og
sundhedsministeren efter forhandling med socialministeren udsteder
regler om administration af mellemstatslige refusionskrav
opstået som følge af udgifter til naturalydelser ved
sygdom efter serviceloven og pensionslovene.
EF-retten giver hjemmel til, at de enkelte
medlemsstater kan indgå aftaler om helt eller delvist at give
afkald på refusion af udgifter til naturalydelser ved sygdom.
Disse aftaler indgås for Danmarks vedkommende af Indenrigs-
og Sundhedsministeren.
b. Udvidet bemyndigelse til at
indgå aftale om refusion med Færøerne og
Grønland om personer, som får ophold i Danmark
En mindre gruppe grønlandske borgere er
dømt til anbringelse på en særlig sikret
afdeling eller til behandling på hospital for sindslidende i
Danmark. Disse personer er berettiget til dansk pension, hvis
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Førtidspension udbetales af de kommuner, hvori disse
institutioner er beliggende.
Efter de gældende regler kan kommunernes
udgifter til pension til personer, der på foranledning af
færøske eller grønlandske sociale myndigheder
får ophold i Danmark refunderes, mens der ikke er hjemmel til
at refundere kommunernes udgifter til pension til personer, der som
følge af dom til anbringelse på en særlig sikret
afdeling eller behandling på hospital for sindslidende
får ophold i Danmark.
De kommuner, hvori de særlige sikrede
afdelinger og hospitaler for sindslidende er beliggende, afholder
derfor endeligt den kommunale andel af udgifterne til
førtidspension til denne gruppe grønlandske
borgere.
Problemstillingen har været drøftet
med Grønlands Hjemmestyre, der har tilkendegivet, at man er
enig i grundlaget for at udvide den eksisterende bemyndigelse til
at indgå aftale med Grønland om refusion af udgifter
til førtidspension, således at bemyndigelsen
også omfatter personer, der dømmes til anbringelse
eller behandling i Danmark. På grundlag af dette lovforslag
vil der således kunne indgås aftale med
Grønlands Hjemmestyre om refusion.
I forbindelse med udmøntningen af
bemyndigelsen vil der blive optaget forhandlinger med
Grønlands Hjemmestyre og de kommunale parter om den samlede
finansiering.
Der har hidtil ikke været behov for at
indgå aftale med Færøerne.
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
a. Administration af
mellemstatslig refusion for kommunernes udgifter til
naturalydelser
Lovforslaget indfører hjemmel til, at
staten kan udbetale refusion til kommunerne for udgifter, der i
medfør af EF-retten kan kræves refunderet fra andre
stater, når kommunerne har anmeldt krav herom, og staten
modtager den omtalte refusion fra debitorstatens sociale
sikringsmyndigheder. Staten har dermed ingen selvstændig
refusionsforpligtelse.
Såfremt en kommune modtager statslig
refusion for nævnte udgifter, og kommunen
efterfølgende opnår fuld dækning af disse
udgifter via den mellemstatslige refusion, skal kommunen
tilbagebetale et beløb svarende til den tidligere modtagne
statslige refusion til staten. Efter de gældende regler
afholder staten 50 % af kommunens udgifter til
helbredstillæg.
Indenrigs €" og Sundhedsministeriet
opkræver efter de gældende regler et gebyr på kr.
60,- hos kommunerne pr. udgiftskrav (prisniveau 2006), som kommunen
har indberettet og frigivet over for ministeriet. Dette gebyr
dækker udgiften til administration i forbindelse med at
indhente refusion fra andre stater. Gebyret opkræves
én gang årligt, og reguleres én gang
årligt med satsreguleringsprocenten.
Kun enkelte ydelser må forventes at ligge
under gebyrets udgiftsniveau. Desuden vil kommunerne altid kunne
vælge ikke at gøre refusionskravet gældende.
Uanset det årlige antal krav vil der ikke være
nettoudgifter forbundet med det enkelte krav.
Der vil være begrænsede
merudgifter i staten forbundet med tilpasning
og udvikling af det elektroniske system for indberetning
af EU-regninger som følge af udvidelsen med de kommunale
ydelser under lov om social service m.fl. Der indgås en
driftsaftale mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet og
Socialministeriet om Socialministeriets betaling til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
b. Udvidet bemyndigelse til at
indgå aftale om refusion med Færøerne og
Grønland om personer som får ophold i Danmark
Forslaget har samlet set ingen økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for det offentlige.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget
medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget bør derfor ikke forelægges
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter. Det
indfører nationale regler om administration af
mellemstatslige refusionskrav efter EF-retten, jf. Rådets
forordninger nr. 1408/71 om anvendelse af de sociale
sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige
erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for
Fællesskabet, nr. 1408/71, og Rådets forordning af 21.
marts 1972 om gennemførelse af forordning nr. 1408/71, nr.
574/72.
Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring hos:
Statsministeriet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Finansministeriet, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Færøernes Landsstyre,
Grønlands Hjemmestyre, Den Sociale Sikringsstyrelse,
Ankestyrelsen, Foreningen af Regioner, KL, Socialchefforeningen,
DSI, Ældresagen, Ældremobiliseringen.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser/
Mindreudgifter | Negative konsekvenser/
Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, regioner
og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
Det indfører nationale regler om administration af
mellemstatslige refusionskrav efter EF-retten, jf. Rådets
forordninger nr. 1408/71 om anvendelse af de sociale
sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige
erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for
Fællesskabet, nr. 1408/71, og Rådets forordning af 21.
marts 1972 om gennemførelse af forordning nr. 1408/71, nr.
574/72. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Hjemlen til at opkræve mellemstatslig
refusion for naturalydelser findes i Rådets forordninger af
14. juni 1971 om anvendelse af de sociale sikringsordninger
på arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og
deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet,
nr. 1408/71, og Rådets forordning af 21. marts 1972 om
gennemførelse af forordning nr. 1408/71, nr. 574/72.
I Danmark forestår Indenrigs- og
Sundhedsministeriet hjemtagelse af mellemstatlig refusion efter
EF-retten.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har
etableret et elektronisk indberetningssystem, der hidtil har
været anvendt til amternes opkrævning af refusion af
udgifter til sundhedsydelser, som er omfattet af regler om
mellemstatslig refusion.
Kommunernes udgifter til naturalydelser efter
serviceloven, som er omfattet af EF-rettens regler om
mellemstatslig refusion, kan efter de gældende administrative
regler ikke hjemtages af Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Efter forslaget bemyndiges indenrigs- og
sundhedsministeren til efter forhandling med socialministeren at
fastsætte nærmere regler om den administrative
gennemførelse af mellemstatslige refusionskrav, og der
indføres hjemmel til, at staten refunderer kommunernes
udgifter, når kommunerne har anmeldt krav herom, og staten
modtager den anmeldte refusion fra debitorstatens sociale
sikringsmyndigheder.
De naturalydelser, der falder ind under
EF-rettens begreb "naturalydelser ved sygdom", er ydelser, der har
til formål at afhjælpe nedsat funktionsevne eller
plejebehov i forbindelse med sygdom. Mange af servicelovens ydelser
omfattes af dette forslag.
Personkredsen omfatter borgere, der i
medfør af EF-retten er sikrede i en anden stat, når de
har modtaget en naturalydelse ved sygdom under midlertidigt eller
permanent ophold i Danmark. Det kan bl.a. dreje sig om
udstationerede i Danmark, danske pensionister med bopæl uden
for Danmark, når de opholder sig i Danmark, udenlandske
pensionister med ophold i Danmark og statsborgere fra andre
EU-medlemsstater på ferie i Danmark.
Til § 2
Til nr. 1
Med bestemmelsen præciseres det, at retten
til at modtage pension i udlandet også omfatter
engangsbeløb, som udbetales i stedet for optjening af
venteprocent til opsat pension. Venteprocenten er den procentvise
forøgelse af folkepensionen, som kan opnås ved at
opsætte folkepensionen.
Til nr. 2
Der er tale om en korrektion af henvisningen i
§ 14 a til sundhedsloven. Ændringen har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af ny lovgivning.
Til nr. 4
Overskriften til kapitel 9 udvides til foruden
finansiering at omfatte refusion.
Til nr. 5
Efter de gældende regler i lov om social
pension, der omfatter folkepension samt førtidspension fra
den 1. januar 2003, er socialministeren bemyndiget til efter aftale
med Færøernes Landsstyre og Grønlands
Hjemmestyre at fastsætte regler om afholdelse af udgifter til
pension til personer, der får ophold i Danmark på
foranledning af færøske eller grønlandske
sociale myndigheder. Bemyndigelsen omfatter ikke personer, der
får ophold i Danmark som følge af dom til anbringelse
på en særlig sikret afdeling eller behandling på
hospital for sindslidende.
Forslaget indebærer, at socialministeren
bemyndiges til efter aftale med Færøernes Landsstyre
og Grønlands Hjemmestyre, at fastsætte regler om
afholdelse af udgifter til folkepension og førtidspension
til personer, der får ophold i Danmark som følge af
dom til anbringelse på en særlig sikret afdeling eller
behandling på hospital for sindslidende.
Til nr. 6
Helbredstillægget efter lov om social
pension er en naturalydelse ved sygdom, som er omfattet af
EF-rettens regler om mellemstatslig refusion. I lighed med
naturalydelser efter serviceloven foreslås der derfor
indført hjemmel til, at indenrigs og sundhedsministeren
efter forhandling med socialministeren kan fastsætte
nærmere regler om den administrative gennemførelse af
mellemstatslige refusionskrav. Der indføres desuden hjemmel
til, at staten refunderer kommunernes udgifter, når
kommunerne har anmeldt krav herom, og staten modtager den anmeldte
refusion fra debitorstatens sociale sikringsmyndigheder.
Personkredsen omfatter pensionister, der i
medfør af EF-retten er sikrede i en anden stat, når de
har modtaget en naturalydelse ved sygdom under midlertidigt eller
permanent ophold i Danmark. Det kan bl.a. dreje sig om danske
pensionister med bopæl uden for Danmark, når de
opholder sig i Danmark og pensionister med ophold i Danmark, der
alene modtager pension fra en anden medlemsstat.
Efter pensionslovens regler om finansiering
afholder staten 50 % af kommunernes udgifter til
helbredstillæg. Dette forslag har ingen konsekvenser for
statens medfinansiering.
Når kommunernes udgifter er dækket
fuldt ud af en anden stat, er der intet udgiftsgrundlag i relation
til den statslige medfinansiering, og kommunerne skal derfor
tilbagebetale et beløb svarende til den tidligere modtagne
statslige refusion til staten.
Til § 3
Til nr. 1
Der er tale om en korrektion af henvisningen i
§ 18 til sundhedsloven. Ændringen har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af ny lovgivning.
Til nr. 3
Overskriften til kapitel 9 udvides til foruden
finansiering at omfatte refusion.
Til nr. 4
Lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. indeholder
regler om førtidspension tilkendt efter reglerne før
1. januar 2003. Forslaget indebærer de samme konsekvenser som
beskrevet i bemærkningerne til § 2, nr. 5.
Til nr. 5
Lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. indeholder
regler om helbredstillæg for førtidspensionister
tilkendt efter reglerne før 1. januar 2003. Forslaget
indebærer de samme konsekvenser som beskrevet i
bemærkningerne til § 2, nr. 6.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensrettelse i
forbindelse med vedtagelse af lov om sygedagpenge.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, så der
så vidt muligt sikres sammenfald med tidspunktet for
kommunalreformens ikrafttræden, samt at der snarest kan
indledes forhandlinger med Grønlands Hjemmestyre om refusion
af pensionsudgifter. Det foreslås dog, at
bemyndigelsesbestemmelserne om administration af mellemstatslig
refusion for kommunernes udgifter til naturalydelser først
træder i kraft den 1. juli 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, som
ændret ved lov nr. 434 af 8. maj 2006, foretages
følgende ændring: |
| | 1. Efter § 180
indsættes: »
Mellemstatslig refusion efter EF-retten § 180 a.
Staten refunderer kommunernes udgifter til ydelser efter denne lov,
når udgiften er omfattet af EF-rettens regler om
mellemstatslig refusion, kommunen anmelder krav herom og staten
modtager den anmeldte refusion fra debitorstatens sociale
sikringsmyndigheder.« |
| | Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter efter forhandling med
socialministeren regler om den nationale administrative
gennemførelse af mellemstatslig refusion i henhold til
EF-retten. |
| | |
| | § 2 I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 759 af 2. august 2005, som
ændret ved § 2 i lov nr. 369 af 1. maj 2006 og
§ 29 i lov nr. 515 af 7. juni 2006, foretages
følgende ændringer: |
§ 3. € Stk. 5. Retten til at modtage pension i
udlandet efter stk. 2, 3 og 4 omfatter folkepensionens
grundbeløb, førtidspension og tillæg efter
§§ 14 og 69-72 og tillæg efter § 15
f beregnet på grundlag af folkepensionens
grundbeløb. | | 1. I § 3, stk. 5,
indsættes efter »§§ 14 og 69-72«:
», engangsbeløb efter § 15 d, stk.
4,«. |
§ 14 a. Der
ydes helbredstillæg til betaling af pensionistens egne
udgifter til ydelser, som regionsrådet yder tilskud til efter
sundhedslovens kapitel 15 og kapitel 42, jf. dog stk. 2.
Tillæg til medicinudgifter beregnes i forhold til
tilskudsprisen efter § 148 i sundhedsloven.
Helbredstillægget beregnes i forhold til 85 pct. af
pensionistens egen andel af udgiften. | | 2. I § 14 a, stk. 1,
ændres »§ 148« til: »kapitel
42«. |
§ 41.
Pensionisten skal oplyse kommunalbestyrelsen om forandringer i
forhold, der kan forventes at medføre ændringer af
pensionen, jf. kapitel 3 i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område. Stk .2. ... § 43 a.... Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan
træffe afgørelse om, at førtidspensionen
inddrages i tilfælde, hvor pensionisten ikke medvirker til de
nødvendige undersøgelser, jf. kapitel 3 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
optræning eller andre foranstaltninger, der må antages
mere varigt at kunne forbedre arbejdsevnen væsentligt. | | 3. I
§§ 41, stk. 1, og 43 a, stk. 2,
ændres »kapitel 3« til: »kapitel 3
a«. |
Kapitel 9 Finansiering | | 4. Overskriften til
kapitel 9 affattes således: »Finansiering og
refusion« |
§ 54.
Socialministeren fastsætter efter aftale med henholdsvis
Færøernes landsstyre og Grønlands hjemmestyre
regler om afholdelse af udgifter til pension efter denne lov til
personer, der på foranledning af færøske eller
grønlandske sociale myndigheder får ophold i Danmark,
og om afholdelse af udgifter til pension til personer, der fra
Danmark får ophold på Færøerne eller
Grønland formidlet af danske sociale myndigheder. Stk 2. ... | | 5. § 54, stk. 1 , affattes
således: » Socialministeren
fastsætter efter aftale med henholdsvis
Færøernes Landsstyre og Grønlands Hjemmestyre
regler om afholdelse af udgifter til pension efter denne lov
til 1) personer, der på foranledning af
færøske eller grønlandske sociale myndigheder
får ophold i Danmark, 2) personer, der som følge af dom til
anbringelse på en særlig sikret afdeling eller
behandling på hospital for sindslidende får ophold i
Danmark, og 3) personer, der fra Danmark får ophold
på Færøerne eller i Grønland formidlet af
danske sociale myndigheder.« |
| | 6. Efter § 54
indsættes: "§ 55. Staten refunderer
kommunernes udgifter til helbredstillæg efter denne lov,
når udgiften er omfattet af EF-rettens regler om
mellemstatslig refusion, kommunen anmelder krav herom og staten
modtager den anmeldte refusion fra debitorstatens sociale
sikringsmyndigheder. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter efter forhandling med socialministeren regler om
den nationale administrative gennemførelse af mellemstatslig
refusion i henhold til EF-retten. |
| | |
| | § 3 I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 760 af 2. august 2005, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1419 af 21. december
2005, § 3 i lov nr. 369 af 1. maj 2006, og senest ved
§ 30 i lov nr. 515 af 7. juni 2006, foretages
følgende ændringer: |
§ 18. Der ydes
helbredstillæg til betaling af pensionistens egne udgifter
til ydelser, som regionsrådet yder tilskud til efter
sundhedslovens kapitel 15 og kapitel 42, jf. dog stk. 2.
Tillæg til medicinudgifter beregnes i forhold til
tilskudsprisen efter § 148 i sundhedsloven.
Helbredstillægget beregnes i forhold til 85 pct. af
pensionistens egen andel af udgiften. Stk. 2 ... | | 1. I § 18, stk. 1,
ændres »§ 148« til: »kapitel
42«. |
§ 54.... Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan bestemme,
at sagen bortfalder, eller at ydelsen inddrages i de
tilfælde, hvor en person ikke medvirker til de
nødvendige undersøgelser, jf. kapitel 3 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
optræning eller andre foranstaltninger, der må antages
mere varigt at kunne forbedre erhvervsevnen væsentligt. | | 2. I § 54, stk. 4,
ændres »kapitel 3« til: »kapitel 3
a«. |
Kapitel 9 Finansiering | | 3. Overskriften til
kapitel 9 affattes således: »Finansiering og
refusion« |
§ 52.
Socialministeren fastsætter efter aftale med henholdsvis
Færøernes landsstyre og Grønlands hjemmestyre
regler om afholdelse af udgifter til pension efter denne lov til
personer, der på foranledning af færøske eller
grønlandske sociale myndigheder får ophold i Danmark,
og om afholdelse af udgifter til pension til personer, der fra
Danmark får ophold på Færøerne eller
Grønland formidlet af danske sociale myndigheder. Stk 2. ... | | 4. § 52, stk. 1 , affattes
således: » Socialministeren
fastsætter efter aftale med henholdsvis
Færøernes Landsstyre og Grønlands Hjemmestyre
regler om afholdelse af udgifter til pension efter denne lov
til 1) personer, der på foranledning af
færøske eller grønlandske sociale myndigheder
får ophold i Danmark, 2) personer, der som følge af dom til
anbringelse på en særlig sikret afdeling eller
behandling på hospital for sindslidende får ophold i
Danmark, og 3) personer, der fra Danmark får ophold
på Færøerne eller i Grønland formidlet af
danske sociale myndigheder.« |
| | 5. Efter § 52
indsættes: »§ 52 a.
Staten refunderer kommunernes udgifter til helbredstillæg
efter denne lov, når udgiften er omfattet af EF-rettens
regler om mellemstatslig refusion, kommunen anmelder krav herom, og
staten modtager den anmeldte refusion fra debitorstatens sociale
sikringsmyndigheder. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter efter forhandling med socialministeren regler om
den nationale administrative gennemførelse af mellemstatslig
refusion i henhold til EF-retten.« |
§ 54.
€ Stk. 2. Kommunalbestyrelsen afgør om
betingelserne for tilkendelse af pension er opfyldt ved
afgørelse om fortsat ret til dagpenge, jf. § 23,
stk. 1, nr. 2 i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. | | 6. I § 54, stk. 2,
ændres »§ 23, stk. 1, nr. 2 i lov om dagpenge
ved sygdom eller fødsel« til: »§ 25,
stk. 1, nr. 2, i lov om sygedagpenge«. |
| | |
| | § 4 Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. § 1, § 2,
nr. 6, og § 3, nr. 5, træder dog først i
kraft den 1. juli 2007. |