L 99 Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

(Bemyndigelse til at fastsætte regler om administration af kommunale krav om mellemstatslig refusion efter EF-retten m.v.).

Af: Socialminister Eva Kjer Hansen (V)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 06-12-2006

Fremsættelse: 06-12-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l99_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (6. december 2006)

 

 

Socialministeren (Eva Kjer Hansen) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. (Bemyndigelse til at fastsætte regler om administration af kommunale krav om mellemstatslig refusion efter EF-retten m.v.).

(Lovforslag nr. L 99).

I lov om social service, lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., indføres hjemmel til, at indenrigs- og sundhedsministeren efter forhandling med socialministeren kan udstede regler om administration af mellemstatslige refusionskrav for udgifter til det, der i medfør af fællesskabsretten kaldes naturalydelser ved sygdom, efter serviceloven og pensionslovene.

I medfør af serviceloven har enhver med lovligt ophold i Danmark, ret til hjælp efter loven. Når hjælpen ydes som en naturalydelse ved sygdom til en borger, der er sikret i en anden medlemsstat, kan kommunerne med hjemmel i fællesskabsretten kræve udgiften refunderet fra sikringsstaten.

Refusionskravene skal anmeldes til det nationale kontaktorgan. Det er i Danmark Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Da sundhedsloven kun indeholder hjemmel til at udbetale refusion til kommunerne for ydelser, der er omfattet sundhedsloven, er det nødvendigt at indføre en tilsvarende hjemmel i Socialministeriets lovgivning. Lovforslaget indfører hjemmel til, at staten kan udbetale refusion til kommunerne for udgifter, der i medfør af EF-retten kan kræves refunderet fra andre stater, når kommunerne har anmeldt krav herom, og staten modtager den omtalte refusion fra debitorstatens sociale sikringsmyndigheder. Staten har dermed ingen selvstændig refusionsforpligtelse.

Lovforslaget indeholder desuden en bemyndigelse til, at socialministeren efter aftale med henholdsvis Færøernes Landsstyre og Grønlands Hjemmestyre kan fastsætte regler om afholdelse af udgifter til pension til personer, der som følge af dom til anbringelse på en særlig sikret afdeling eller behandling på hospital for sindslidende får ophold i Danmark.

Baggrunden for ændringen er, at en mindre gruppe grønlandske borgere er dømt til anbringelse på en særlig sikret afdeling eller til behandling på hospital for sindslidende i Danmark, og at disse personer er berettiget til dansk pension, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Førtidspension udbetales af de kommuner, hvori disse institutioner er beliggende. Kommunernes udgifter til pension til personer, der på foranledning af færøske eller grønlandske sociale myndigheder får ophold på institutioner i Danmark refunderes efter de gældende regler, mens der ikke er hjemmel til at refundere kommunernes udgifter til pension til den førstnævnte gruppe af personer. Med lovforslaget indføres bemyndigelse til at indgå en tilsvarende aftale for disse personer.

Endelig indsættes der med lovforslaget en række konsekvensændringer og præciseringer i lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg på Regeringens vegne anbefale forslaget til Tingets velvillige og hurtige behandling.