L 97 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v.
(Udvidelse af Kvalifikationsnævnets kompetence).
Fremsat den 30. november 2006 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vurdering af
udenlandske
uddannelseskvalifikationer m.v.
(Udvidelse af Kvalifikationsnævnets
kompetence)
§ 1
I lov om vurdering af udenlandske
uddannelseskvalifikationer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
74 af 24. januar 2003, foretages følgende
ændringer:
1. I § 1 indsættes
efter »uddannelsessystem«: »samt sikre bedre
mulighed for at få godskrevet danske og udenlandske
uddannelseskvalifikationer i en dansk uddannelse«.
2. I § 2, stk. 1, nr.
3, ændres »uddannelseskvalifikationer, og«
til: »uddannelseskvalifikationer, «
3. I § 2, stk. 1, nr.
4, ændres ».« til: », og«.
4. I § 2, stk. 1,
indsættes som nr. 5:
»5) arbejdsløshedskasser, der skal
træffe afgørelse om optagelse af en person, der har
udenlandske uddannelseskvalifikationer.«
5. I § 2, stk. 4, 1.
pkt., ændres »nr. 2-4« til: »nr.
2-5«
6. I § 2 a, stk. 4, 1.
pkt., ændres »ved årets slutning«
til: »én gang årligt«.
7. § 5 a, stk. 2-5,
ophæves, og i stedet indsættes:
» Stk. 2 . Personer med
udenlandske uddannelseskvalifikationer, der har søgt
optagelse på, er optaget på eller er indskrevet ved en
uddannelse, der udbydes efter regler fastsat af
undervisningsministeren, ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling eller kulturministeren, kan indbringe en institutions
afgørelse af, om kvalifikationerne kan erstatte dele af den
pågældende uddannelse, for
Kvalifikationsnævnet.
Stk. 3. Personer med danske
uddannelseskvalifikationer, der har søgt optagelse på,
er optaget på eller er indskrevet ved en uddannelse, der
udbydes efter regler fastsat af undervisningsministeren eller
kulturministeren, kan indbringe en institutions afgørelse
af, om kvalifikationerne kan erstatte dele af den
pågældende uddannelse, for
Kvalifikationsnævnet.
Stk. 4. Personer, der er optaget
på eller indskrevet ved en uddannelse, der udbydes efter
regler fastsat af undervisningsministeren eller kulturministeren,
kan indbringe en institutions afgørelse af, om et kommende
studieophold i udlandet eller ophold ved en anden dansk
uddannelsesinstitution kan erstatte dele af den
pågældende uddannelse, for
Kvalifikationsnævnet.
Stk. 5. Klage over en
uddannelsesinstitutions afgørelse, jf. stk. 2-4, kan af
den, afgørelsen vedrører, indbringes for
Kvalifikationsnævnet inden 4 uger efter, at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen. Klagen skal være
skriftlig og begrundet.
Stk. 6. Kvalifikationsnævnet kan
i særlige tilfælde se bort fra overskridelse af fristen
i stk. 5.
Stk. 7. Klagen stiles til
Kvalifikationsnævnet og sendes til den
uddannelsesinstitution, der har truffet afgørelsen. Hvis
institutionen fastholder afgørelsen, sender institutionen
klagen til Kvalifikationsnævnet med en udtalelse.
Kvalifikationsnævnet træffer den endelige
administrative afgørelse.
Stk. 8. Undervisningsministeren
fastsætter regler om nævnets sammensætning,
virksomhed, sagsbehandling af klager og
forretningsorden.«
8. I § 8, stk. 4, nr.
6, ændres »,«til: »og«.
9. § 8, stk. 4, nr.
7, affattes således:
»7) uddannelsesinstitutioners medvirken ved
vurderinger.«
10.§ 11 affattes
således:
» § 11.
Undervisningsministeren afgiver én gang årligt en
beretning til Folketinget om vurdering og anerkendelse af
udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v. Beretningen indeholder
bl.a. en redegørelse for aktiviteter efter § 2 a
og Kvalifikationsnævnets virksomhed.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for
lovforslaget
Lovforslaget fremsættes som
opfølgning på regeringens strategi for Danmark i den
globale økonomi »Fremgang, fornyelse og
tryghed«, der blev offentliggjort den 20. april 2006.
Som en del af strategien skal uddannelserne
tilrettelægges, så forsinkelser i studieforløbet
bliver mindst mulige. Dette kan ske ved, at mulighederne for at
få godskrevet relevante uddannelseskvalifikationer fra en
dansk uddannelse til en anden (merit) styrkes for at nedbringe
unødvendige forlængelser af studietiden, så
eleven eller den studerende ikke skal begynde forfra fx ved
studieskift.
Manglende merit for gennemførte
studieelementer kan være med til at forlænge elevens
eller den studerendes samlede studietid, og en bedre sikring af
muligheden for merit vil give eleven eller den studerende, der
ønsker at skifte mellem uddannelser eller
uddannelsesinstitutioner, større motivation til at
gennemføre en uddannelse.
For at sikre ensartet praksis og bedre
mulighed for meritoverførsel og som middel til at nedbringe
studietiden for elever eller studerende, der foretager studieskift
mellem danske uddannelser eller uddannelsesinstitutioner, og elever
og studerende, der ønsker at tage en del af deres uddannelse
i udlandet, foreslås det eksisterende
Kvalifikationsnævns kompetence udvidet på to
områder.
Der er allerede i dag adgang for personer med
udenlandske uddannelseskvalifikationer til at indbringe en
uddannelsesinstitutions afgørelse om merit for
Kvalifikationsnævnet. Med lovforslaget udvides nævnets
kompetence til også at omfatte behandling af klager over
visse institutioners afgørelser om merit for
uddannelsesforløb gennemført ved danske
uddannelsesinstitutioner. Dette vil være relevant bl.a. for
studerende, der ønsker at foretage studieskift mellem danske
uddannelser eller uddannelsesinstitutioner.
Det er regeringens mål, at alle unge
skal have en uddannelse med globalt perspektiv, og at mange flere
danske elever og studerende skal på uddannelsesophold i
udlandet, så de kan få international indsigt og
større forståelse for andre kulturer. For at et
studieophold i udlandet kan gennemføres med SU og anden
støtte, fx fra EU€™s uddannelsesprogram Erasmus,
er det en betingelse, at opholdet på forhånd er
godkendt af den danske uddannelsesinstitution som fuldt
meritgivende - det vil sige erstatter en tilsvarende del af den
danske uddannelse (forhåndsmerit).
Det er vigtigt at undgå, at betingelsen
om forhåndsmerit bliver en unødig barriere for danske
elevers og studerendes udlandsophold, og med lovforslaget udvides
Kvalifikationsnævnets kompetence derfor desuden til at
behandle klager fra elever og studerende over institutionernes
afgørelser om forhåndsmerit i forbindelse med
studieophold i udlandet.
Forhåndsmerit bruges tillige i
forbindelse med ønske om ophold ved en anden dansk
uddannelsesinstitution. Klage over afgørelser om
forhåndsmerit i sådanne sager foreslås også
omfattet af Kvalifikationsnævnets kompetence.
Den endelige merit forudsætter, at
eleven eller den studerende gennemfører og består de
prøver og eksamener, som er forudsat i afgørelsen om
forhåndsmerit.
Maritime uddannelser under Økonomi- og
Erhvervsministeriet omfattes ikke af Kvalifikationsnævnets
nye kompetence. Disse uddannelser er heller ikke i dag omfattet af
Kvalifikationsnævnets kompetence, idet der allerede er en
klageadgang for disse uddannelser til Søfartsstyrelsen.
Forslaget gælder endvidere ikke klager
fra studerende med danske uddannelseskvalifikationer, der har
søgt optagelse på, er optaget på eller
indskrevet ved en uddannelse omfattet af universitetsloven, jf.
bemærkningerne til § 1 til § 5 a,
stk. 3 og 4.
Kvalifikationsnævnets nuværende
kompetence til at behandle klager fra elever og studerende med
udenlandske uddannelseskvalifikationer, der har søgt
optagelse på, er optaget på eller er indskrevet ved en
uddannelse, der udbydes efter regler fastsat af
undervisningsministeren, ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling eller kulturministeren berøres ikke af
lovforslaget.
2. Den gældende ordning
for adgang til at klage over en institutions afgørelse om
merit for udenlandske uddannelseskvalifikationer
Den gældende ordning for adgang til at
klage over en institutions afgørelse om merit for
udenlandske uddannelseskvalifikationer er fastlagt i lov om
vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 74 af 24. januar 2003.
Ifølge denne lov og i henhold til
regler udstedt med hjemmel i loven kan personer med udenlandske
uddannelseskvalifikationer, der har søgt optagelse eller er
optaget på en uddannelse under Undervisningsministeriet,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling eller
Kulturministeriets ressort, indbringe en institutions
afgørelse af, om kvalifikationerne kan erstatte dele af den
pågældende uddannelse (merit), for
Kvalifikationsnævnet.
Kvalifikationsnævnet er nedsat i 2002
med hjemmel i lov om vurdering af udenlandske
uddannelseskvalifikationer. Kvalifikationsnævnet består
af en formand, der har bestået juridisk kandidateksamen, og
en række sagkyndige (i øjeblikket er der beskikket 119
sagkyndige), som tilsammen har sagkundskab inden for alle
uddannelser, der hører under Undervisningsministeriet,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling og
Kulturministeriets ressortområder. Formanden og de sagkyndige
beskikkes af undervisningsministeren. Sagkyndige i forhold til
uddannelsesområder, der henhører under en anden
ministers ressort, beskikkes efter indstilling fra vedkommende
minister. Nævnet består i hver sag af formanden samt
mindst to sagkyndige med sagkundskab i forhold til det
pågældende uddannelsesområde.
Kvalifikationsnævnets kompetence er
behandling af klager over indholdet af en institutions
afgørelse vedrørende merit for udenlandske
uddannelseskvalifikationer. Klager over retlige
spørgsmål kan ikke indbringes for nævnet, men
kan indbringes for det uddannelsesansvarlige ministerium. Klager
over indholdet af en meritafgørelse sendes til
Kvalifikationsnævnet via uddannelsesinstitutionen. En
afgørelse, der er truffet af nævnet, er den endelige
administrative afgørelse.
Den eksisterende klagemulighed omfatter ikke
personer med danske uddannelseskvalifikationer, og der er
således ikke i dag en klageadgang for elever og studerende,
der ved studieskift fra en dansk uddannelse til en anden dansk
uddannelse eller uddannelsesinstitution får en fagligt
(indholdsmæssigt) utilfredsstillende meritafgørelse,
som eleven eller den studerende ønsker at klage over.
Der eksisterer heller ikke i dag en
klageadgang til Kvalifikationsnævnet for elever og
studerende, der ønsker at klage over en institutions
afgørelse om forhåndsmerit i forbindelse med et
studieophold i udlandet eller ophold ved en anden dansk
uddannelsesinstitution.
3. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget udvides
Kvalifikationsnævnets beføjelser til også at
kunne behandle klager over en uddannelsesinstitutions
afgørelse om merit for danske uddannelseskvalifikationer fx
i forbindelse med studieskift og til at behandle klager
vedrørende forhåndsmerit i forbindelse med
ønske om studieophold i udlandet eller ophold ved en anden
dansk uddannelsesinstitution.
Personer med danske
uddannelseskvalifikationer, der har søgt optagelse på,
er optaget på eller er indskrevet ved en uddannelse, der
udbydes efter regler fastsat af undervisningsministeren eller
kulturministeren, får efter lovforslaget adgang til -
på lige fod med personer med udenlandske
uddannelseskvalifikationer - at klage til
Kvalifikationsnævnet over uddannelsesinstitutionens
afgørelse om merit for danske uddannelseskvalifikationer ind
i en anden dansk uddannelse eller fx ved optagelse på samme
uddannelse ved en anden dansk uddannelsesinstitution. Personer med
danske uddannelseskvalifikationer får herved adgang til at
klage over indholdet i en institutions afgørelse om
merit.
Med forslaget styrkes elever og studerendes
retssikkerhed, og der sikres en ensartet praksis for
afgørelser om merit for danske
uddannelseskvalifikationer.
Med lovforslaget udvides
Kvalifikationsnævnets beføjelser tillige til
også at omfatte klage over en institutionens afgørelse
om forhåndsmerit. Forhåndsmerit bruges i forbindelse
med ønske om studieophold i udlandet eller ophold ved en
anden dansk uddannelsesinstitution, og forhåndsmerit er en
forudsætning for at få SU og andre former for
støtte - fx stipendier fra EU-programmet Erasmus - til
uddannelsesforløb i udlandet.
Nævnets afgørelse vil være
den endelige administrative afgørelse både for
så vidt angår afgørelser om merit for danske
uddannelseskvalifikationer og afgørelser om
forhåndsmerit.
Undervisningsministeren fastsætter som
hidtil regler om Kvalifikationsnævnets sammensætning,
virksomhed og forretningsorden. Den gældende
bekendtgørelse nr. 547 af 1. juli 2002 om
Kvalifikationsnævnet vil skulle ændres, så den
omfatter nævnets nye beføjelser.
Undervisningsministeren afgiver efter den
gældende lov en beretning til Folketinget om vurdering og
anerkendelse af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v. ved
årets slutning. Beretningen omfatter bl.a. en
redegørelse for aktiviteter efter lovens § 5 a,
som omhandler Kvalifikationsnævnets kompetence til at
behandle klager fra personer med udenlandske
uddannelseskvalifikationer. Det vil være naturligt at lade
nævnets nye opgaver omfatte af beretningen.
Det foreslås derfor, at nævnets
nye opgaver indgår som en del af den årlige beretning,
som undervisningsministeren afgiver til Folketinget.
Med den foreslåede udvidelse af
Kvalifikationsnævnets kompetence sikres, at alle
meritsøgende personer på uddannelser under
Undervisnings- og Kulturministeriets område får samme
mulighed for at klage over en institutions afgørelse, uanset
om der er tale om en klage over en afgørelse om merit for et
gennemført og bestået uddannelsesforløb i
Danmark eller i udlandet eller forhåndsmerit i forbindelse
med et udenlandsk studieophold eller ophold ved en anden dansk
uddannelsesinstitution. Denne mulighed vil give en klar og ensartet
retsstilling med hensyn til merit for både danske og
udenlandske uddannelseskvalifikationer.
Udvidelsen af Kvalifikationsnævnets
kompetence vil tillige kunne sikre ensartede standarder og praksis
for behandling af meritklagesager.
Lovforslaget indeholder endvidere en
række tekniske ændringer og præciseringer,
herunder er det præciseret, at også personer, der er
indskrevet ved en uddannelsesinstitution, er omfattet af
lovforslaget.
4. Økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Den forventede årlige merudgift til
sekretariatsbetjening m.v. af Kvalifikationsnævnet
anslås til 0,625 mio. kr. for staten. Merudgifterne
finansieres inden for Undervisningsministeriets eksisterende ramme.
Lovforslaget indebærer ingen økonomiske konsekvenser
for regioner og kommuner.
5. Administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner
Antallet af nye sager til behandling af
Kvalifikationsnævnet som følge af de udvidede
ankemuligheder er vanskeligt at forudsige. Det skønnes, at
der vil komme ca. 40-50 flere sager til nævnet pr. år.
Den direkte udgift til behandlingen af sagerne er honorering af
nævnsmedlemmer og formand. Udgiften skønnes at
beløbe sig til ca. 150.000 kr. pr. år. Hertil kommer
udgifter til andre driftsomkostninger, herunder
sekretariatsbetjening, kontorhold, informationsmateriale m.v. i alt
625.000 kr. Sekretariatsbetjeningen af nævnet vurderes til
½ årsværk og varetages af
Undervisningsministeriet ved CIRIUS. Lovforslaget indebærer
ingen administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
6. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Høring
Følgende myndigheder, organisationer
m.fl. har været hørt over udkastet til lovforslaget,
der desuden har været offentliggjort på
Undervisningsministeriets hjemmeside og på
Høringsportalen.
Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen,
Energistyrelsen, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Finanstilsynet, Færdselsstyrelsen,
Fødevarestyrelsen, Justitsministeriet, Civil- og
Politiafdelingen, Justitsministeriet, Rigspolitiets
Færdselsafdeling, Kirkeministeriet, Kort- &
Matrikelstyrelsen, Københavns Politi,
Lægemiddelstyrelsen, Miljøstyrelsen, Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Plantedirektoratet,
Psykolognævnet, Sikkerhedsstyrelsen, Sundhedsstyrelsen,
Statens Luftsfartsvæsen, Søfartsstyrelsen,
Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet,
Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Justitsministeriet, Kulturministeriet, Ligestillingsafdelingen,
Miljøministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og
Integration, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,
Rigspolitichefen, Socialministeriet, Statsministeriet, Transport-
og Energiministeriet, Udenrigsministeriet, Økonomi- og
Erhvervsministeriet, CVU-Rektorkollegiet, Danmarks
Forvaltningshøjskole, Danmarks Journalisthøjskole,
Danmarks Skolelederforening, Den Grafiske Højskole,
Ergoterapeutskolernes Rektorforsamling, Foreningen for Frie
Samarbejdende MVU-inst., Foreningen af Skoleledere ved de Tekniske
Skoler, Fysioterapeutskolernes Rektorforsamling, Gymnasieskolernes
Rektorforening, Handelsskolernes Forstander- og
Inspektørforening (HFI), Kulturministeriets Rektorer,
Lærerseminariernes Rektorforsamling,
Pædagogseminariernes Rektorforsamling, Rektorforsamlingen for
de sociale højskoler, Rektorforsamlingen for
Sygeplejerskeuddannelsen, Rektorkollegiets sekretariat, Suhr's
Seminarium, Danmarks Erhvervsskoleforening, Dansk Friskoleforening,
Dansk Vejlederforening, Danske Landbrugsskoler, Foreningen af
Husholdnings- og Håndarbejdsskoler, Handelsskolernes
Bestyrelsesforening HBF, Lærerseminariernes
bestyrelsesforeninger, Pædagogseminariernes
bestyrelsesforeninger, Skole og Samfund, Danske Gymnasieelevers
sammenslutning, Danske Studerendes Fællesråd,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen af Universitets- og
Handelshøjskolestuderende, Landssammenslutningen af
handelsskoleelever, Lærerstuderendes Landskreds,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Studierådet for
Ingeniørstuderende i Danmark, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning, Erhvervsakademirådet,
Grundskolerådet, REU Rådet f. de grundl. erhversrettede
udd, Rådet for erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse,
Rådet for de gymnasiale uddannelser, MVU-Rådet,
Amtsrådsforeningen, Arbejdsgiverforeningen for Transport og
Logistik, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Handel og Service,
Dansk Industri, Danske Regioner, Erhvervsorganisationen HTSI,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, HORESTA -
Hotel, Restaurant og Turisterhvervet, HTS-A - arbejdsgiver- og
erhvervsorganisation, Håndværksrådet, Kommunernes
Landsforening, Landbrugsrådet, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Arbejdsløshedskassernes
Samvirke, Akademikernes Centralorganisation, Børne- og
Kulturchefforeningen, Danmarks Lærerforening, Dansk
Journalistforbund, Dansk Laborantforening i Danmark (IDA), Dansk
Sygeplejeforbund, Fagforening for højtuddannede (DM),
Foreningen af socialchefer i Danmark, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd,
Gymnasielærernes Lærerforening, Handels- og
Kontorfunktionærernes Forbund (HK), Ingeniørforeningen
i Danmark, Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes
Hovedorganisation, Lærernes Centralorganisation,
Politiforbundet i Danmark, Statsansattes Kartel,
Statstjenestemændenes Centralorganisation II (COII), Danmarks
Evalueringsinstitut, Dansk Ungdoms Fællesråd, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicap
Råd, Foreningen til Unge Handelsmænds Uddannelse
(FUHU), Kvinderådet, Udlændingeservice, Dansk
Flygtningehjælp, Dokumentations- og rådgivningscentret
om racediskrimination, Foreningen Nydansker, Akademikere for etnisk
ligestilling - Akelin, Mellemfolkeligt Samvirke, Dansk Røde
Kors, Rådet for etniske minoriteter.
Vurderinger af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Forslaget forventes at medføre
merudgifter på 0,625 mio. kr. årligt for staten.
Lovforslaget indebærer ingen økonomiske konsekvenser
for regioner og kommuner |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Det skønnes, at der vil komme ca.
40-50 flere sager til Kvalifikationsnævnet pr. år |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Tilføjelsen er en konsekvens af, at
lovens formål udover at lette tilgangen til det danske
arbejdsmarked og til det danske uddannelsessystem med lovforslaget
udvides til at sikre bedre mulighed for at lade
uddannelseskvalifikationer erstatte dele af en uddannelse (merit),
både for så vidt angår danske og udenlandske
uddannelseskvalifikationer.
Til nr. 2, 3 og 5
Der er tale om tekniske ændringer, som
følge af, at der indsættes et nyt § 2,
stk. 1, nr. 5, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 4
Tilføjelsen skal ses i
sammenhæng med lovens § 3, stk. 4, nr. 2.
Forslaget er en følge af, at det af lovens § 3,
stk. 4, nr. 2, fremgår, at en arbejdsløshedskasse
skal lægge en vurdering fra CIRIUS til grund for
arbejdsløshedskassens afgørelse af, om en person med
udenlandske uddannelseskvalifikationer kan optages i
arbejdsløshedskassen. I overensstemmelse med dette får
en arbejdsløshedskasse ifølge lovforslaget ret til at
få foretaget en vurdering af en persons udenlandske
udannelseskvalifikationer. Vurderingen skal lægges til grund
for arbejdsløshedskassens afgørelse om optagelse i
arbejdsløshedskassen.
Til nr. 6
Forslaget er en konsekvens af § 1,
nr. 10.
Til nr. 7
I lovforslagets § 5 a ophæves
stk. 2-5, og der indsættes nye stykker 2-8.
Til § 5 a,
stk. 2
Forslaget præciserer, at ud over
personer med udenlandske uddannelseskvalifikationer, der har
søgt optagelse eller er optaget på en uddannelse, der
udbydes efter regler fastsat af undervisningsministeren, ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling eller kulturministeren, kan
også personer, der er indskrevet ved en sådan
uddannelse, indbringe en institutions afgørelse af, om
kvalifikationerne kan erstatte dele af den pågældende
uddannelse, for Kvalifikationsnævnet. Forslaget
præciserer således, at en person med udenlandske
uddannelseskvalifikationer, der fx er gæsteindskrevet ved en
dansk uddannelsesinstitution, kan indbringe institutionens
afgørelse om merit for Kvalifikationsnævnet.
Til § 5 a,
stk. 3
Efter forslagets stk. 3 får
personer med danske uddannelseskvalifikationer, der har søgt
optagelse på, er optaget på eller indskrevet ved en
uddannelse, der udbydes efter regler fastsat af
undervisningsministeren eller kulturministeren, mulighed for at
indbringe en institutions indholdsmæssige - det vil sige
faglige - afgørelse af, om kvalifikationerne kan erstatte
dele af den pågældende uddannelse, for
Kvalifikationsnævnet. Elever og studerendes retssikkerhed
styrkes, og der sikres en ensartet praksis for afgørelser om
merit for danske uddannelseskvalifikationer.
Forslaget ændrer ikke den eksisterende
adgang til at klage over retlige forhold vedrørende
institutionernes afgørelser om merit.
Personer med udenlandske
uddannelseskvalifikationer fik med lov nr. 344 af 6. maj 2001 om
vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer med senere
ændringer adgang til at klage over indholdet af
uddannelsesinstitutionens afgørelse til
Kvalifikationsnævnet, jf. lovens § 5 a,
stk. 2.
Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 3, får personer med danske
uddannelseskvalifikationer den samme mulighed for at klage over en
afgørelse om merit på uddannelser, der udbydes efter
regler fastsat af undervisningsministeren og kulturministeren.
Som opfølgning på regeringens
strategi for Danmark i den globale økonomi »Fremgang,
fornyelse og tryghed« forventes det, at der på
uddannelser, der udbydes efter regler fastsat af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, etableres en klagemulighed med
hjemmel i universitetsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 280
af 21. marts 2006 som ændret ved lov nr. 544 af 8. juni 2006.
Det er tanken, at der på hvert enkelt universitet etableres
et meritankenævn, der kan behandle klager over et
studienævns afslag på merit for dele af en uddannelse
bestået ved et dansk universitet eller en anden dansk
videregående uddannelsesinstitution og afslag på
forhåndsmerit i forbindelse med planlagte udlandsophold og
ophold på en anden dansk uddannelsesinstitution.
Universitetet (rektor) nedsætter det fagkyndige
ankenævn med et udefrakommende medlem og et medlem fra
universitetet.
Personer med udenlandske
uddannelseskvalifikationer, der har søgt optagelse på,
er optaget på eller er indskrevet ved en uddannelse, der
udbydes efter regler fastsat af ministeren for videnskab, teknologi
og udvikling, er fortsat omfattet af § 5 a,
stk. 2.
Forslaget om udvidelsen af klageadgang
omfatter ikke maritime uddannelser under Økonomi- og
Erhvervsministeriet. Uddannelsesinstitutionernes afgørelser
om fritagelse for dele af en maritim uddannelse og
forhåndsmerit kan allerede i dag indbringes for
Søfartsstyrelsen, både for så vidt angår
afgørelser om merit for danske uddannelseskvalifikationer og
afgørelser om forhåndsmerit.
Til § 5 a,
stk. 4
Elever og studerende, der er i gang med en
uddannelse på en dansk uddannelsesinstitution, har som led i
uddannelsen mulighed for at tage SU med til et studieophold i
udlandet.
For at et studieophold i udlandet kan
gennemføres med SU og anden støtte, fx fra
EU€™s uddannelsesprogram Erasmus, er det en betingelse,
at opholdet på forhånd er godkendt af den danske
uddannelsesinstitution som fuldt meritgivende - det vil sige
erstatter en tilsvarende del af den danske uddannelse
(forhåndsmerit). Den endelige merit forudsætter, at
eleven eller den studerende gennemfører og består de
prøver og eksamener, som er forudsat i afgørelsen om
forhåndsmerit.
Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 4 får personer, der er optaget på eller
indskrevet ved en uddannelse, der udbydes efter regler fastsat af
undervisningsministeren eller kulturministeren, mulighed for at
indbringe en institutions afgørelse om forhåndsmerit
for Kvalifikationsnævnet i forbindelse med ønske om
studieophold i udlandet samt afgørelse om
forhåndsmerit i forbindelse med ophold ved en anden dansk
uddannelsesinstitution.
For så vidt angår uddannelser,
der udbydes efter regler fastsat af ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling, er det tanken, at der etableres en
klagemulighed med hjemmel i universitetsloven. Der henvises til
bemærkningerne til § 5 a, stk. 3, ovenfor.
Forslaget om udvidelsen af klageadgang
omfatter endvidere ikke maritime uddannelser under Økonomi-
og Erhvervsministeriet. Uddannelsesinstitutionernes
afgørelser om fritagelse for dele af en maritim uddannelse
og forhåndsmerit kan allerede i dag indbringes for
Søfartsstyrelsen, både for så vidt angår
afgørelser om merit for danske uddannelseskvalifikationer og
afgørelser om forhåndsmerit.
Til § 5 a,
stk. 5-8
Forslaget er i vidt omfang en
videreførelse af gældende lov. Som noget nyt
foreslås i stk. 6, at Kvalifikationsnævnet i
særlige tilfælde kan se bort fra fristen på 4
uger for at indbringe en institutions afgørelse om merit.
Særlige tilfælde kan fx være egen
lægedokumenterede sygdom eller dødsfald i nær
familie.
Den gældende bekendtgørelse nr.
547 af 1. juli 2002 om Kvalifikationsnævnet skal
konsekvensændres, så den omfatter nævnets nye
beføjelser. Bekendtgørelsen vil endvidere omfatte
nævnets beføjelser, der følger af anden
lovgivning.
Til nr. 8 - 9
Der er tale om en teknisk rettelse.
Til nr. 10
Af den gældende lov fremgår, at
undervisningsministeren ved årets slutning afgiver en
beretning til Folketinget om vurdering og anerkendelse af
udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v. Det er af hensyn til
indsamlingen af data m.v. ikke hensigtsmæssigt, at
beretningen nødvendigvis afgives ved årets slutning.
Det foreslås derfor, at beretningen afgives én gang
årligt.
Den beretning, som undervisningsministeren
årligt afgiver til Folketinget, vil som hidtil indeholde en
redegørelse for status for området for anerkendelse af
udenlandske uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer.
Med forslaget præciseres, at redegørelsen vil omfatte
Kvalifikationsnævnets samlede virksomhed.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. april 2007.
Bestemmelsen indebærer, at loven kun
finder anvendelse for de sager, hvori der ikke inden lovens
ikrafttræden er truffet afgørelse af
uddannelsesinstitutionen.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 344 af 16. maj 2001 om vurdering af
udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 74 af 24. januar 2003, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 1. Loven har til formål at sikre adgang til
at få udenlandske uddannelseskvalifikationer vurderet med
henblik på at lette tilgangen til det danske arbejdsmarked og
til det danske uddannelsessystem. | | 1. I
§ 1 indsættes efter
»uddannelsessystem«: »samt sikre bedre mulighed
for at få godskrevet danske og udenlandske
uddannelseskvalifikationer i en dansk uddannelse«. |
| | |
§ 2. | | |
Stk. 1. Ret til at få foretaget
en vurdering har | | |
1) alle, der har udenlandske
udannelseskvalifikationer, jf. dog stk. 2-3, | | |
2) myndigheder, der har behov for en vurdering i
deres sagsbehandling, | | |
3) arbejdsgivere, der har behov for en vurdering
for at kunne tage stilling til spørgsmålet om
ansættelse af en person, der har udenlandske
uddannelseskvalifikationer, og | | 2. I § 2,
stk. 1, nr. 3 , ændres
»uddannelseskvalifikationer, og« til:
»uddannelseskvalifikationer,« |
4) uddannelsesinstitutioner. | | 3. I § 2,
stk. 1, nr. 4 , ændres ».« til:
», og« |
| | |
| | 4. I § 2,
stk. 1 , indsættes som nr. 5 : »5) arbejdsløshedskasser, der
skal træffe afgørelse om optagelse af en person, der
har udenlandske uddannelseskvalifikationer.« |
| | |
---- | | |
Stk. 4. Vurdering efter kapitel 3 kan
kun kræves, efter stk. 1, nr. 2-4, når der
foreligger samtykke fra den person, hvis uddannelseskvalifikationer
ønskes vurderet. | | 5. I § 2,
stk. 4 , 1. pkt., ændres »nr.
2-4« til: »nr. 2 - 5« |
| | |
§ 2 a. | | |
--- | | |
Stk. 4. En myndighed, der
træffer afgørelse om adgang til udøvelse af
lovregulerede erhverv, skal til brug for den beretning, som
undervisningsministeren skal afgive ved årets slutning, jf.
§ 11, indberette oplysninger om myndighedernes
afgørelser om adgang til udøvelse af lovregulerede
erhverv på grundlag af udenlandske
uddannelseskvalifikationer. | | 6. I
§ 2 a, stk. 4 , 1. pkt. ,
ændres »ved årets slutning« til:
»én gang årligt«. |
| | |
§ 5 a. ---- Stk. 2. Personer med udenlandske
uddannelseskvalifikationer, der har søgt optagelse eller er
optaget på en uddannelse under Undervisningsministeriets,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udviklings eller
Kulturministeriets ressort, | | 7. § 5 a, stk. 2-5,
ophæves og i stedet indsættes: » Stk. 2. Personer med
udenlandske uddannelseskvalifikationer, der har søgt
optagelse på, er optaget på eller er indskrevet ved en
uddannelse, der udbydes efter regler fastsat af
undervisningsministeren, ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling eller kulturministeren, kan indbringe en institutions
afgørelse af, om kvalifikationerne kan erstatte dele af den
pågældende uddannelse, for
Kvalifikationsnævnet. |
| | Stk. 3. Personer med danske
uddannelseskvalifikationer, der har søgt optagelse på,
er optaget på eller er indskrevet ved en uddannelse, der
udbydes efter regler fastsat af undervisningsministeren eller
kulturministeren, kan indbringe en institutions afgørelse
af, om kvalifikationerne kan erstatte dele af den
pågældende uddannelse, for
Kvalifikationsnævnet. |
| | Stk. 4. Personer, der er optaget
på eller indskrevet ved en uddannelse, der udbydes efter
regler fastsat af undervisningsministeren eller kulturministeren,
kan indbringe en institutions afgørelse af, om et kommende
studieophold i udlandet eller ophold ved en anden dansk
uddannelsesinstitution kan erstatte dele af den
pågældende uddannelse, for
Kvalifikationsnævnet. |
Stk. 3. Klage efter stk. 2,
kan af den, afgørelsen vedrører, indbringes for
Kvalifikationsnævnet inden 4 uger efter, at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen. | | Stk. 5. Klage over en
uddannelsesinstitutions afgørelse, jf. stk. 2-4, kan af
den, afgørelsen vedrører, indbringes for
Kvalifikationsnævnet inden 4 uger efter, at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen. Klagen skal være
skriftlig og begrundet. |
| | Stk. 6. Kvalifikationsnævnet kan
i særlige tilfælde se bort fra overskridelse af fristen
i stk. 5. |
Stk. 4. Klagen stiles til
Kvalifikationsnævnet og sendes til den
uddannelsesinstitution, der har truffet afgørelsen. Hvis
uddannelsesinstitutionen fastholder afgørelsen, sender
institutionen klagen til Kvalifikationsnævnet med en
udtalelse. Kvalifikationsnævnet træffer den endelige
administrative afgørelse. | | Stk. 7. Klagen stiles til
Kvalifikationsnævnet og sendes til den
uddannelsesinstitution, der har truffet afgørelsen. Hvis
institutionen fastholder afgørelsen, sender institutionen
klagen til Kvalifikationsnævnet med en udtalelse.
Kvalifikationsnævnet træffer den endelige
administrative afgørelse. |
Stk. 5. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om nævnets
sammensætning, virksomhed og forretningsorden. | | Stk. 8. Undervisningsministeren
fastsætter regler om nævnets sammensætning,
virksomhed, sagsbehandling af klager og
forretningsorden.« |
| | |
§ 8. ---- Stk. 4. | | |
6) frister for besvarelse af høringer, | | 8. I § 8,
stk. 4, nr. 6 , indsættes efter »,«:
»og« |
7) uddannelsesinstitutioners medvirken ved
vurderinger, og1) | | 9. § 8, stk. 4, nr. 7
, affattes således: »7) uddannelsesinstitutioners medvirken
ved vurderinger.« |
| | |
| | 10. § 11. affattes
således: |
§ 11.
Undervisningsministeren afgiver ved årets slutning en
beretning til Folketinget om vurdering og anerkendelse af
udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v. Beretningen indeholder
bl.a. en redegørelse for aktiviteter efter § 2 a
og § 5 a. | | » § 11.
Undervisningsministeren afgiver én gang årligt en
beretning til Folketinget om vurdering og anerkendelse af
udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v. Beretningen indeholder
bl.a. en redegørelse for aktiviteter efter § 2 a
og Kvalifikationsnævnets virksomhed.« |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. april 2007. |