Skriftlig fremsættelse (30. november
2006)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v. (Udvidelse
af Kvalifikationsnævnets kompetence)
(Lovforslag nr. L 97).
Lovforslaget fremsættes som
opfølgning på regeringens strategi for Danmark i den
globale økonomi "Fremgang, fornyelse og tryghed", der blev
offentliggjort den 20. april 2006.
Som en del af strategien skal uddannelserne
tilrettelægges, så forsinkelser i studieforløbet
bliver mindst mulige. Dette kan bl.a. ske ved, at mulighederne for
at få godskrevet relevante uddannelseskvalifikationer fra
én dansk uddannelse til en anden (merit) styrkes for at
nedbringe unødvendige forlængelser af studietiden,
så eleven eller den studerende ikke skal begynde forfra fx
ved studieskift.
Der er allerede i dag adgang for personer med
udenlandske uddannelseskvalifikationer til at indbringe en
uddannelsesinstitutions afgørelse om merit for
Kvalifikationsnævnet. Med lovforslaget udvides nævnets
kompetence til også at omfatte behandling af klager over
visse institutioners afgørelser om merit for
uddannelsesforløb gennemført ved danske
uddannelsesinstitutioner. Dette vil være relevant bl.a. for
elever eller studerende, der ønsker at foretage studieskift
mellem danske uddannelser eller uddannelsesinstitutioner.
Med lovforslaget udvides
Kvalifikationsnævnets beføjelser tillige til at
omfatte klager over en institutionens afgørelse om
forhåndsmerit til studieophold i udlandet eller ophold ved en
anden dansk uddannelsesinstitution.
Forhåndsmerit er en forudsætning
for at få SU og andre former for støtte - fx
stipendier fra EU-programmet Erasmus - til uddannelsesforløb
i udlandet.
Personer med danske
uddannelseskvalifikationer, der har søgt optagelse på,
er optaget på eller er indskrevet ved en uddannelse, der
udbydes efter regler fastsat af undervisningsministeren eller
kulturministeren, får efter lovforslaget således adgang
til - på lige fod med personer med udenlandske
uddannelseskvalifikationer - at klage til
Kvalifikationsnævnet over uddannelsesinstitutionens
afgørelse om merit for danske uddannelseskvalifikationer ind
i en anden dansk uddannelse eller fx ved optagelse på samme
uddannelse ved en anden dansk uddannelsesinstitution.
Med forslaget styrkes elever og studerendes
retssikkerhed, og der sikres en ensartet praksis for
afgørelser om merit for danske
uddannelseskvalifikationer.
Nævnets afgørelse vil være
den endelige administrative afgørelse.
Undervisningsministeren fastsætter som
hidtil regler om Kvalifikationsnævnets sammensætning,
virksomhed og forretningsorden samt ifølge lovforslaget om
sagsbehandlingen af klagerne. Den nu gældende
bekendtgørelse nr. 547 af 1. juli 2002 om
Kvalifikationsnævnet skal ændres, så den
også omfatter nævnets nye beføjelser.
Det foreslås, at nævnets nye
opgaver indgår som en del af den årlige beretning, som
undervisningsministeren efter den gældende lovgivning afgiver
til Folketinget.
Maritime uddannelser under Økonomi- og
Erhvervsministeriet omfattes ikke af Kvalifikationsnævnets
nye kompetence. Disse uddannelser er heller ikke i dag omfattet af
Kvalifikationsnævnets kompetence, idet der allerede er en
klageadgang for disse uddannelser til Søfartsstyrelsen.
Forslaget omfatter endvidere ikke klager fra
studerende med danske uddannelseskvalifikationer, der har
søgt optagelse på, er optaget på eller
indskrevet ved en uddannelse omfattet af universitetsloven.
Kvalifikationsnævnets nuværende
kompetence til at behandle klager fra elever og studerende med
udenlandske uddannelseskvalifikationer, der har søgt
optagelse på, er optaget på eller indskrevet ved en
uddannelse, der udbydes efter regler fastsat af
undervisningsministeren, ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling eller kulturministeren berøres ikke af
lovforslaget.
Loven foreslås at træde i kraft 1.
april 2007.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje
Ting.