L 96 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. og lov om produktionsskoler.
(Modernisering af erhvervsgrunduddannelsen, målretning af
produktionsskoler mod kompetencegivende uddannelse m.v.).
Fremsat den 30. november 2006 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. og lov om produktionsskoler
(Modernisering af erhvervsgrunduddannelsen,
målretning af produktionsskoler mod kompetencegivende
uddannelse m.v.)
§ 1
I lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 997 af 4. oktober 2006, foretages
følgende ændringer:
1. § 1, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
tilrettelægger i samarbejde med de lokale
uddannelsesinstitutioner erhvervsgrunduddannelse for unge under 30
år, der
1) bor i kommunen,
2) ikke er under uddannelse, herunder i
produktionsskoleforløb, eller i beskæftigelse, og
3) ikke har forudsætninger for umiddelbart
at gennemføre en anden kompetencegivende
ungdomsuddannelse.«
2. § 1,
stk. 5 og
6,ophæves og i
stedet indsættes :
»Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan
overlade til institutioner for erhvervsrettet uddannelse og
produktionsskoler at tilrettelægge erhvervsgrunduddannelse
eventuelt i samarbejde med andre institutioner og skoler.
Kommunalbestyrelsen kan i så fald overlade til den
tilrettelæggende institution eller skole at udøve de
beføjelser og varetage de funktioner, som er tillagt
kommunalbestyrelsen ved denne lov, dog bortset fra de
beføjelser og funktioner, der er nævnt i
§ 13, stk. 1, 2 og 4. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler herom.«
3. I § 5, stk. 3,
udgår », jf. dog § 1, stk. 5 og
6«.
4. § 5, stk. 6,
ophæves.
Stk. 7 bliver herefter stk. 6.
5. § 7, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3. Kommunen kan kun
godkende en praktikaftale, jf. stk. 2, når virksomheden
har erklæret, at aftalen ikke fortrænger en
uddannelsesaftale efter lov om erhvervsuddannelser.«
6. I § 13, stk. 2, 2.
pkt., indsættes efter »Når«:
»en institution godkendt efter lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse eller« og »stk. 6«
ændres til: »stk. 5«.
7.§ 13, stk. 5,
ophæves.
Stk. 6 bliver herefter stk. 5.
§ 2
I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 785 af 6. juli 2006, som ændret
ved § 1 i lov nr. 593 af 24. juni 2005 og § 18 i lov nr.
578 af 9. juni 2006, foretages følgende ændringer:
1. I § 2 indsættes
efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. For elever, der
gennemfører et produktionsskoleforløb på mere
end tre måneder, skal der i forløbet indgå
meritgivende kombinationsforløb til kompetencegivende
uddannelse, medmindre særlige forhold taler herimod.
Kombinationsforløbet skal vare mindst to uger og
højst fem uger.«
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9.
2. I § 2, stk. 8, der
bliver stk. 9, ændres »stk. 1-5« til:
»stk. 1-6« og »stk. 7«
ændres til: »stk. 8«.
3. Efter
§ 2 indsættes:
Ȥ 2 a.
Produktionsskoler skal samarbejde med institutioner godkendt efter
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Samarbejdet
skal bygge på en skriftlig aftale mellem produktionsskolen og
den institution, som produktionsskolen udsluser eller forventer at
udsluse flest elever til. En produktionsskole kan indgå
aftaler med flere institutioner. Produktionsskoler kan
gennemføre dele af erhvervsuddannelsernes
grundforløb, hvis det indgår i en
samarbejdsaftale.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om aftalerne samt om omfang,
tilrettelæggelse og indhold af samarbejdet og aktiviteten
efter stk. 1.«
4. I § 4, stk. 4,
ændres »§ 2, stk. 7,« til:
»§ 2, stk. 8,«.
5.§ 10, stk. 5,
affattes således:
»Stk. 5. Staten yder et
særligt tilskud ud fra antallet af årselever, hvori
indgår deltagere i meritgivende kombinationsforløb i
henhold til § 2, stk. 4. Tilskuddet ydes på
betingelse af, at udgiften til den pågældende
undervisning afholdes af produktionsskolen.«
6. I § 11, stk. 2, 3.
pkt., udgår », der er tilrettelagt af
kommunalbestyrelser og institutioner godkendt efter lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse,«.
7. I § 11, stk. 6,
ændres »§ 2, stk. 6« til:
»§ 2, stk. 7«.
§ 3
Loven træder i kraft den 15. august
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrund
Regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre indgik den 20. juni 2006 "Aftale om fremtidens velstand og
velfærd og investeringer i fremtiden", i det følgende
benævnt Velfærdsaftalen. Af aftalens kapitel 6 om
"Ungdomsuddannelse til alle" fremgår det, at alle unge skal
have mulighed for at påbegynde og gennemføre en
kompetencegivende ungdomsuddannelse.
Velfærdsaftalens kapitel 6 retter et
særligt fokus på elever med svage forudsætninger
og elever, som er uafklarede i deres uddannelsesvalg, idet denne
gruppe af unge har den største risiko for at falde fra en
ungdomsuddannelse. En del af initiativerne i aftalen tager
således udgangspunkt i at placere et tydeligt ansvar hos
kommunerne, arbejdsgiverne, uddannelsesinstitutionerne,
forældrene og de unge selv, så alle bliver mere
bevidste om deres ansvar for, at de unge påbegynder og
gennemfører en ungdomsuddannelse.
Et af indsatsområderne i
velfærdsaftalen er, at alle unge skal have en
ungdomsuddannelse, så de er rustet til arbejdsmarkedet og
videre uddannelse. De unge skal enten have en erhvervsuddannelse
eller en gymnasial uddannelse. Der peges bl.a. på, at
næsten alle unge starter på en ungdomsuddannelse, men
at mange falder fra €" især fra erhvervsuddannelserne.
Det er målet, at mindst 95 pct. af alle unge i 2015 skal
gennemføre en ungdomsuddannelse.
Nogle unge har ikke forudsætninger for
at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse. Derfor
sætter Velfærdsaftalen fokus på
erhvervsgrunduddannelsen og produktionsskolerne, idet disse kan
bidrage positivt til, at målgruppen kan påbegynde og
gennemføre en kompetencegivende ungdomsuddannelse.
I Velfærdsaftalens kapitel 6 peges der
blandt andet på, at erhvervsgrunduddannelsen (egu)
er et relevant tilbud til de unge, der ikke har
forudsætninger for at gennemføre en
erhvervsuddannelse, og at der er positive erfaringer med
forløbene på erhvervsgrunduddannelsen set i forhold
til de unges forudsætninger. Endvidere peges der på, at
det er uhensigtsmæssigt, at kommunerne i dag kan
fravælge at bruge egu, idet 60 pct. af kommunerne ikke
tilbyder de unge egu. Den årlige tilgang har en
størrelsesorden på ca. 700 elever. Mange unge
får derfor ikke mulighed for at gennemføre en
kompetencegivende ungdomsuddannelse på et niveau, der svarer
til deres forudsætninger.
På den baggrund indgår det i
Velfærdsaftalen, at kommunerne skal forpligtes til at tilbyde
egu til den relevante målgruppe, og at kommunerne ikke
nødvendigvis selv skal stå for
tilrettelæggelsen, men skal kunne benytte egu udbudt af
erhvervsskoler og produktionsskoler. Endvidere indgår det, at
der skal gennemføres en modernisering af egu med henblik
på at skabe fleksible og tidssvarende uddannelsestilbud, som
kommunerne uden vanskeligheder kan henvise de unge til.
I Velfærdsaftalens kapitel 6 er det
blandt andet anført, at: » Produktionsskolerne vil
kunne blive udnyttet bedre, hvis de i højere grad
målrettes mod at forberede de unge, der har særlige
behov, til at påbegynde og fuldføre en
kompetencegivende uddannelse.
Produktionsskolernes aktivitet skal
derfor i større udstrækning end i dag målrettes
kompetencegivende uddannelse, herunder især
erhvervsuddannelserne. Der skal som hovedregel indgå
meritgivende brobygning til kompetencegivende uddannelse i
produktionsskoleforløbene. «
I lovforslaget anvendes ordet
kombinationsforløb i stedet for ordet brobygning for at
undgå forveksling med anvendelsen af sidstnævnte i
forbindelse med vejledningsaktiviteter i overgangen fra grundskole
til ungdomsuddannelser.
Danmarks Evalueringsinstituts rapport fra
sommeren 2006 "Sammenhænge mellem produktionsskoler og
erhvervsskoler" dokumenterer, at der er et uudnyttet potentiale af
elever, der kunne have glæde af et forløb, som
kombinerer produktionsskoleforløb med erhvervsuddannelse.
Produktionsskolerne og institutioner med ungdomsuddannelser skal
derfor i højere grad prioritere at oprette
kombinationsforløb og dermed sikre, at alle elever, der kan
have glæde af det, indgår i et
kombinationsforløb.
Af evalueringsrapporten fremgår det
endvidere, at et obligatorisk samarbejde mellem produktionsskoler
og institutioner godkendt efter lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse kan sikre, at elever med behov for ekstra
støtte får bedre mulighed for at påbegynde en
kompetencegivende erhvervsuddannelse. Samarbejdet kan forbedre
produktionsskolernes muligheder for at støtte og tilbyde
fleksible overgange til flere forskellige typer uddannelser og
dermed til en større gruppe af skolens elever. Et
velfungerende samarbejde mellem skoleformerne om blandt andet
kombinationsforløb kan derved ifølge rapporten
bidrage til at fastholde frafaldstruede elever i de
kompetencegivende uddannelser.
Det fremgår af aftalen af 2. november
2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om
udmøntning af globaliseringspuljen og opfølgning
på velfærdsaftalen, at der i 2009 foretages: »en
evaluering af den samlede effekt, herunder en evaluering af
skolernes indsats overfor de svage elever.« Evalueringen skal
således også omfatte effekterne af dette
lovforslag,
2. Lovforslagets indhold
Erhvervsgrunduddannelse
(egu)
Efter forslaget om ændring af lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. i lovforslagets § 1
, forpligtes kommunerne til at tilrettelægge
erhvervsgrunduddannelse i samarbejde med lokale
uddannelsesinstitutioner for den relevante målgruppe.
Målgruppen for egu præciseres og
vil efter forslaget omfatte unge under 30 år, der bor i
kommunen, som hverken er under uddannelse, herunder i
produktionsskoleforløb, eller i beskæftigelse, og som
ikke har forudsætninger for umiddelbart at gennemføre
en anden kompetencegivende ungdomsuddannelse.
Kommunalbestyrelsen kan efter forslaget
vælge at lade institutioner, som er godkendt efter lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse eller produktionsskoler
foretage tilrettelæggelsen på sine vegne.
Reglerne om godkendelse af praktikaftaler
forenkles, så de ikke udgør en unødig barriere
mod oprettelse af egu-aftaler, samtidig med, at praktikaftalerne
ikke må fortrænge uddannelsesaftaler i henhold til lov
om erhvervsuddannelser.
Produktionsskoler
Efter forslaget om ændring af lov om
produktionsskoler i lovforslagets § 2 , skal der
som hovedregel indgå meritgivende kombinationsforløb
til kompetencegivende uddannelse i et produktionsskoleforløb
af mere end tre måneders varighed.
Produktionsskolerne skal indgå aftaler
om samarbejde med institutioner godkendt efter lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse blandt andet om gennemførelse
af dele af erhvervsuddannelsernes grundforløb.
Det nuværende tilskud i form af et
tillægstaxameter erstattes af et tilskud i form af et
kombinationsforløbs-taxameter, der skal øge
produktionsskolernes incitament til at tilbyde
kombinationsforløb.
3. Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Merudgifter forbundet med
stigning i antallet af erhvervsgrunduddannelsesforløb
Som følge af lovforslaget samt
parallelle initiativer for at opfylde 95 pct.-
målsætningen skønnes det, at aktiviteten
på erhvervsgrunduddannelserne stiger fra aktuelt ca. 700
forløb årligt til 3000 forløb årligt i
2015. Stigningen i aktiviteten vil medføre merudgifter til
vejledning, skoleydelser, kommunale undervisningsudgifter og
særtilskud. Kommunernes udgifter til egu-forløb er
omfattet af budgetgarantien. Lovforslaget er derfor samlet set
udgiftsneutralt for kommunerne.
Lovforslaget medfører en forventet
meraktivitet, som bidrager til at realisere opfyldelsen af
målsætningen om, at 95 pct. af en ungdomsårgang
skal have en ungdomsuddannelse.
Finansieringen af disse merudgifter afholdes
af de midler, der er afsat til øget undervisningskapacitet
for at realisere målsætningen om stigende tilgang af
elever til ungdomsuddannelserne og forbedret fastholdelse, jf.
aftale af 2. november 2006 mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og
Det Radikale Venstre om globaliseringspuljen og opfølgning
på Velfærdsaftalen.
Udgifter ved modernisering af
erhvervsgrunduddannelsen
Der gennemføres med forslaget en
modernisering af egu, som indebærer, at der skal skabes mere
fleksible og tidssvarende uddannelsestilbud, som kommunerne uden
vanskeligheder kan henvise til. Der afsættes en pulje til
blandt andet materialer, konferencer samt redskaber til at forbedre
samspillet mellem kommunerne, erhvervsskolerne, produktionsskolerne
m.m., så tilbuddet om egu bliver udviklet og samspillet
mellem de relevante aktører bliver effektivt.
Oversigt over merudgifter ved
modernisering af erhvervsgrunduddannelsen
Mio. kr. (2007
prisniveau) | 2007 | 2008 | 2009 |
Udgifter til modernisering af
uddannelsen | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Merudgifter ved obligatoriske
kombinationsforløb på produktionsskolerne
På baggrund af Danmarks
Evalueringsinstituts evaluering af sammenhængene mellem
produktionsskoler og erhvervsskoler skønnes det, at den
hidtidige lave aktivitet for kombinationsforløb skyldes, at
produktionsskolerne ikke har fået dækning for de
faktiske ekstraudgifter til administration, elevvejledning og
skolesamarbejde gennem det hidtidige takstniveau. Det vurderes
derfor hensigtsmæssigt, at kombinationsforløbstaksten
forhøjes og udvides til at omfatte alle meritgivende
elementer fra de erhvervsrettede ungdomsuddannelser og ikke kun fra
de tekniske grundforløb.
Det skønnes, at forslaget om
obligatorisk kombinationsforløb ved produktionsskoleophold
på mere end tre måneder vil øge
kombinationsforløbene med 14.100 uger årligt, svarende
til ca. 350 årselever. De forventede merudgifter
fremgår af nedenstående tabel:
Oversigt over merudgifter ved
obligatorisk kombinationsforløb på
produktionsskoler
Mio. kr. (2007 prisniveau) | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
Udgift
kombinationsforløbstaxameter | 6,9 | 14,5 | 14,5 | 14,5 |
Finansieringen af merudgifterne er indeholdt
i den forannævnte politiske aftale af 2. november 2006 om
globaliseringspuljen og opfølgning på
Velfærdsaftalen. I forbindelse med aftalen om
udmøntning af globaliseringspuljen er der anvist
finansiering for en række af initiativerne i perioden
2007-2009. Der er blandt forligspartierne enighed om, at
initiativerne som hovedregel skal evalueres i 2009 med henblik
på at beslutte, om initiativerne skal fortsætte,
justeres eller omprioriteres til andet. Dette vil indgå i
forhandlingerne mellem aftaleparterne om de uudmøntede
ressourcer i globaliseringspuljen fra 2010 og frem.
Der er i beregningen taget udgangspunkt i, at
der i 2005 var ca. 4.700 elever med produktionsskoleophold på
mere end tre måneder. Der forudsættes, at
kombinationsforløbene gennemsnitligt varer tre uger, og at
enhedsomkostningen til kombinationsforløbstilskuddene er
på 47.500 kr. pr. årselev. Det forudsættes
endvidere, at kravet om obligatoriske kombinationsforløb
træder i kraft den 15. august 2007.
Eventuelle besparelser i taxametertilskud til
erhvervsskolerne som følge af, at elever i
kombinationsforløb får meritoverførsel til
erhvervsuddannelser for hele eller dele af deres
kombinationsforløb, er ikke medtaget i beregningen.
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne.
4. Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Med lovforslaget skabes en smidig procedure
for godkendelse af en virksomhed som praktiksted. Lovforslaget har
ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Rådet om Kortuddannedes Fortsatte
Uddannelse, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser, Produktionsskoleforeningen, Forstanderkredsen for
produktionsskoler og produktionshøjskoler, Danske
Produktionsskolers Læreforening, Rigsrevisionen, Foreningen
af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Registrerede
Revisorer, Kommunernes Landsforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark og Danmarks Evalueringsinstitut.
10. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Udgiftsneutralt for kommunerne | Statslige merudgifter til aktivitetsstigning
og modernisering i forbindelse med egu-forløb |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Smidig procedure for godkendelse som
praktiksted | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge
erhvervsgrunduddannelse for målgruppen.
Målgruppen præciseres ved
forslaget, og vil herefter omfatte unge under 30 år, der bor
i kommunen, som hverken er under uddannelse, herunder i
produktionsskoleforløb, eller i beskæftigelse, og som
ikke har forudsætninger for umiddelbart at gennemføre
en anden kompetencegivende ungdomsuddannelse.
Det vil herefter være
kommunalbestyrelsens ansvar, at kommunens unge i målgruppen
tilbydes egu.
Til nr. 2
Siden 1996 har en institution godkendt efter
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse haft mulighed
for at tilrettelægge erhvervsgrunduddannelse, men alene for
ledige dagpengeberettigede under 25 år. Denne hjemmel har
ikke været brugt i nævneværdigt omfang. Med
lovforslaget får kommunalbestyrelserne mulighed for at
overlade til institutioner godkendt efter lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse at tilrettelægge
erhvervsgrunduddannelse for hele egu-målgruppen, hvorved
kommunerne får bedre muligheder for at tilrettelægge
udbuddet af erhvervsgrunduddannelser på en rationel
måde. Kommunerne har ikke tidligere haft denne mulighed.
I 2003 fik produktionsskolerne mulighed for
at tilbyde egu for unge, som efter et gennemført
produktionsskoleforløb ikke havde opnået
tilstrækkelige forudsætninger for at kunne
gennemføre en generel kompetencegivende ungdomsuddannelse
eller for at opnå varig beskæftigelse. Kommunerne
får med forslaget mulighed for at overlade til
produktionsskolerne at kunne tilrettelægge egu for hele
målgruppen, således at kommunerne også herved
får mulighed for en rationel anvendelse af den lokale
uddannelseskapacitet.
Når en institution godkendt efter lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse eller en
produktionsskole efter lovforslaget tilrettelægger egu,
varetager institutionerne de funktioner, som efter loven i
øvrigt er tillagt kommunalbestyrelsen. Dette gælder
dog ikke kommunalbestyrelsens muligheder for at supplere de tilskud
til undervisning, som finansieres af staten, amtsrådene eller
kommunalbestyrelsen efter bestemmelsen i § 13,
stk. 1, og heller ikke de tilsvarende muligheder for at yde
særlige tilskud efter bestemmelsen i § 13,
stk. 2, herunder tilskud til undervisning på
værkstedsskole, ligesom udgiften til skoleydelse afholdes af
kommunalbestyrelsen, jf. § 13, stk. 4. Det er
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor eleven er tilmeldt
folkeregistret, der afholder disse udgifter.
Når egu tilrettelægges af en
institution godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse eller en produktionsskole, kan kommunalbestyrelsen efter
forslaget gøre tilskud i henhold til § 13,
stk. 1, 2. pkt., henholdsvis § 13, stk. 2,
afhængigt af kommunalbestyrelsens forudgående
tilslutning til den konkrete uddannelsesplan.
Denne finansieringsordning svarer til den
hidtidige ordning for egu tilrettelagt af produktionsskoler.
Til nr. 3, 4, 6 og 7
Forslagene er konsekvenser af forslaget i
§ 1, nr. 2.
Til nr. 5
For at skabe et mere fleksibelt og
tidssvarende uddannelsestilbud, som kommunerne uden vanskeligheder
kan henvise til, skal det sikres, at reglerne for godkendelse af
praktikaftaler ikke udgør en unødig barriere mod
oprettelse af egu-aftaler, samtidig med, at praktikaftalerne ikke
må fortrænge uddannelsesaftaler i henhold til lov om
erhvervsuddannelser.
Bestemmelsen i lovens § 7,
stk. 3, har hidtil haft det indhold, at kommunalbestyrelsen
kun må godkende en praktikaftale, når en institution,
der er godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, i området efter kommunens anmodning har
erklæret, at virksomheden ikke for tiden opfylder
betingelserne for at ansætte en elev med tilsvarende
arbejdsområde og funktion med uddannelsesaftale inden for en
erhvervsuddannelse eller landbrugets grunduddannelse eller, at
skolen ikke kan anvise virksomheden en sådan elev.
Forslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen, henholdsvis den tilrettelæggende skole,
jf. forslaget i nr. 2, skal kunne godkende en praktikaftale, hvis
virksomheden erklærer, at aftalen ikke fortrænger en
uddannelsesaftale efter lov om erhvervsuddannelser. Virksomheden
kommer herved til at indestå for, at den ikke kunne have
ansat en erhvervsuddannelseselev i stedet for egu-eleven.
Forslaget i nr. 1 om præcisering af
målgruppen bidrager også til at hindre
fortrængning, da forslaget indebærer, at egu-elever
ikke må have forudsætninger for at indgå
uddannelsesaftale efter lov om erhvervsuddannelser.
I forbindelse med den evaluering, som er
omtalt i de almindelige bemærkninger, vil det blandt andet
blive undersøgt, om bestemmelsen får den
ønskede effekt.
Til § 2
Til nr. 1
Af Velfærdsaftalens kapitel 6
fremgår det blandt andet, at produktionsskolerne vil kunne
blive udnyttet bedre, hvis de i højere grad målrettes
mod at forberede de unge, der har særlige behov, på at
påbegynde og fuldføre en kompetencegivende uddannelse.
Produktionsskolernes aktivitet skal derfor i større
udstrækning end i dag målrettes kompetencegivende
uddannelse, herunder især erhvervsuddannelserne. Der skal
derfor som hovedregel indgå meritgivende
kombinationsforløb til kompetencegivende uddannelse i
produktionsskoleforløbene. Kombinationsforløb er
undervisningsforløb, der indeholder elementer fra
undervisningen på produktionsskolen og på en
kompetencegivende ungdomsuddannelse. Kombinationsforløbene
er derfor velegnede til at bygge bro mellem skoleformerne og skabe
en glidende og individuelt tilrettelagt overgang til bl.a.
erhvervsuddannelsessystemet. Det giver deltagerne mulighed for at
få erfaringer med krav og indhold i en kompetencegivende
ungdomsuddannelse samtidig med, at de er tilknyttet
produktionsskolens værkstedstilbud og tætte
lærerkontakt og vejledning.
Hvis særlige forhold taler imod, at der
indgår meritgivende kombinationsforløb i en deltagers
produktionsskoleophold, kan det undlades. Hermed tænkes
på forhold, der helt åbenlyst medfører, at et
kombinationsforløb ikke vil styrke deltagerens mulighed for
at gå videre i en kompetencegivende ungdomsuddannelse. For
eksempel kan en deltager efter et produktionsskoleforløb
på tre måneder være så afklaret, at der via
den individuelle forløbsplan planlægges en udslusning
til en uddannelse, hvortil der ikke kan etableres et meningsfyldt
kombinationsforløb inden deltagerens udslusning. Eller der
kan være tale om en deltager, for hvem
udslusningsperspektivet er fleksjob eller lignende, hvortil der
ikke umiddelbart kan tilknyttes et meritgivende
kombinationsforløb.
Når deltageren starter sit
produktionsskoleforløb, udarbejdes en skriftlig plan for
deltagerens forløb på skolen. På baggrund af en
afprøvning af planens enkeltdele sker der en løbende
revision af forløbsplanen, så den i sin endelige form
peger frem mod det videre forløb i forlængelse af
produktionsskoleforløbet. Et gennemsnitligt
produktionsskoleforløb varer cirka 20 uger, hvoraf de
første tre måneder ofte bruges til afklaring,
afprøvning og igangsættelse af vejledningsprocessen,
der skal føre til et realistisk uddannelsesvalg. Revision af
forløbsplanen skal ske mindst hver 3. måned, og det
vil ofte være et naturligt tidspunkt efter de første
tre måneders produktionsskoleophold at tilrettelægge et
kombinationsforløb til afprøvning af en
udslusnings-plan. Kombinationsforløbet skal således
indarbejdes i den enkelte deltagers forløbsplan, som
deltageren har pligt til at følge.
Det forudsættes, at udarbejdelsen af
forløbsplanen i videst muligt omfang tager højde for
iværksættelse af meritgivende kombinationsforløb
så tidligt som muligt i forløbet og gerne inden
udløbet af de tre måneder.
Et kombinationsforløb skal efter
forslaget vare mindst to og højst fem uger.
Mindstemålet skyldes hensynet til at statuere en
bagatelgrænse. Begrænsningen på fem uger skyldes
hensynet til at sikre, at elever, der i længere tid kan
følge en kompetencegivende uddannelse på en
erhvervsskole, ikke skal være elev på en
produktionsskole. For det enkelte forløb begrænses
varigheden af det kombinerede forløb desuden af bestemmelsen
i lovens § 2, stk. 6, som bliver stk. 7, om at
1/3 af et produktionsskoleforløb kan anvendes til
undervisning, uddannelser og kurser, som er oprettet ved eller i
medfør af anden uddannelseslov. Hvis det samlede
forløb for en elev varer 12 uger kan kombinationen med en
erhvervsuddannelse således højst vare en tredjedel,
altså 4 uger, hvilket yderligere forudsætter, at der
ikke i de resterende 8 uger indgår undervisning, uddannelser
eller kurser, som er oprettet ved eller i medfør af anden
uddannelseslov.
Det følger af lovens § 2,
stk. 8, som bliver stk. 9, at undervisningsministeren kan
fastsætte regler om omfang, tilrettelæggelse og indhold
af tilbud om kombinationsforløb.
Til nr. 2, 4 og 7
Forslagene er konsekvenser af forslaget i
§ 2, nr. 1.
Til nr. 3
For at målrette produktionsskolernes
virksomhed mod at forberede de unge, der har særlige behov,
på at påbegynde og fuldføre en kompetencegivende
uddannelse, herunder især erhvervsuddannelserne skal
produktionsskolerne samarbejde med institutioner, som er godkendt
efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse (tekniske
skoler, handelsskoler, landbrugsskoler, social- og sundhedsskoler,
arbejdsmarkedsuddannelsescentre samt kombinationsskoler).
Produktionsskolerne skal som minimum indgå i et samarbejde
med den institution for erhvervsrettet uddannelse, som
produktionsskolen udsluser flest elever til, men gerne med flere
institutioner. Samarbejdet skal have til formål at
kvalificere eleverne til at påbegynde og gennemføre en
kompetencegivende uddannelse. En aftale kan omfatte, at dele af en
erhvervsuddannelses grundforløb gennemføres på
produktionsskole på vegne af den deltagende
erhvervsuddannelsesskole. Hensigten hermed er at give
erhvervsuddannelsesskolerne en ny mulighed i bekæmpelsen af
frafaldet fra erhvervsuddannelserne og samtidig give
produktionsskolerne en ny mulighed for at målrette
produktionsskoleforløb mod kompetencegivende uddannelse.
Aftalerne om samarbejde mellem produktionsskolerne og
erhvervsuddannelsesskolerne skal indgås skriftligt for at
sikre samarbejdets kvalitet og vedvarende karakter.
Undervisningsministeren får efter
forslaget en bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om de aftaler, der skal indgås mellem
produktionsskolerne og erhvervsskolerne, samt om omfanget,
tilrettelæggelsen og indholdet af samarbejdet mellem
produktionsskolerne og erhvervsskolerne.
Til nr. 4
Efter den nuværende bestemmelse kan staten
yde et tilskud i form af et tillægstaxameter ud fra antallet
af årselever, hvori indgår deltagere, der deltager i
undervisning på institutioner for erhvervsrettet uddannelse i
grundforløb eller dele af grundforløb i
erhvervsuddannelserne i indtil 1/3 af et
produktionsskoleforløb. Tilskuddet ydes på betingelse
af, at udgiften til den pågældende undervisning
afholdes af produktionsskolen. Af rapporten "Sammenhænge
mellem produktionsskoler og erhvervsskoler" fremgår det, at
nogle produktionsskoler finder, at produktionsskolens almindelige
taxameter og det nuværende tillægstaxameter ikke
dækker de administrative udgifter, der er forbundet med
kombinationsforløb. Produktionsskolerne oplever
således, at der er et økonomisk tab forbundet med at
have elever i kombinationsforløb. Efter forslaget erstattes
dette tilskud i form af et tillægstaxameter med et tilskud i
form af et kombinationsforløbstaxameter som foreslået
i rapporten. Kombinationsforløbstaxameteret skal udligne
forskellen mellem de to skoleformers taxametre i forbindelse med
kombinationsforløb og give bedre økonomiske
vilkår for et forpligtende samarbejde mellem
produktionsskolerne og institutioner for erhvervsrettet
uddannelse.
Forslaget har således til formål at
erstatte det nuværende tilskud i form af et
tillægstaxameter med et tilskud i form af et
kombinationsforløbstaxameter, der i højere grad vil
dække produktionsskolernes omkostninger ved
kombinationsforløb. Med forslaget udvides den særlige
tilskudsordning idet tillægstaksten hidtil kun er ydet ved
kombinationsforløb til grundforløb i de tekniske
erhvervsuddannelser. Forslaget indebærer, at der fremover vil
blive ydet et tilskud i form af et tillægstaxameter ved
kombinationsforløb, som består af meritgivende
elementer fra grundforløb i alle erhvervsuddannelser
herunder de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser samt
landbrugets grunduddannelse. Tilskuddet ydes på betingelse
af, at udgiften til den pågældende undervisning
afholdes af produktionsskolen.
Til nr. 5
Den gældende bestemmelse i lovens
§ 11, stk. 2, indebærer den begrænsning
for egu på en produktionsskole, at en egu-elev højst
kan medregnes i tilskudsgrundlaget med i alt ét års
produktionsskoleophold inklusive det eller de
produktionsskoleophold, der er gået forud for
egu-forløbet.
Denne begrænsning ophæves efter
lovforslaget, idet produktionsskolerne ellers ikke vil kunne
bidrage med uddannelseselementer i det ønskede omfang i
forbindelse med den egu-aktivitetsforøgelse, som er
nødvendig for at opnå Velfærdsaftalens mål
om ungdomsuddannelse til alle, ligesom kommunernes styrkede ansvar
for at tilrettelægge egu forudsætter en øget
egu-aktivitet på produktionsskolerne.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 15. august 2007. Dette tidspunkt er sammenfaldende med
det hyppigst forekommende begyndelsestidspunkt for
ungdomsuddannelserne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 997 af 4. oktober 2006, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 1. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
tilrettelægger i samarbejde med de lokale
uddannelsesinstitutioner erhvervsgrunduddannelse for unge, der bor
i kommunen, jf. § 5, og som er i en utilfredsstillende
uddannelses- eller beskæftigelsesmæssig situation. Stk. 3. --- Stk. 4. --- | | 1. § 1, stk. 2,
affattes således: »Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
tilrettelægger i samarbejde med de lokale
uddannelsesinstitutioner erhvervsgrunduddannelse for unge under 30
år, der 1) bor i kommunen, 2) ikke er under uddannelse, herunder i
produktionsskoleforløb, eller i beskæftigelse, og 3) ikke har forudsætninger for umiddelbart
at gennemføre en anden kompetencegivende
ungdomsuddannelse.« |
| | |
§ 1. Stk. 5. En institution
godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
kan tilrettelægge erhvervsgrunduddannelse for ledige
dagpengeberettigede under 25 år. Skolen udøver i
så fald de beføjelser og varetager de funktioner, som
er tillagt kommunalbestyrelsen ved denne lov, og kan samarbejde med
andre uddannelsesinstitutioner herom. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om skolernes varetagelse af
opgaven. Stk. 6. En produktionsskole kan
tilrettelægge erhvervsgrunduddannelse for unge, der har behov
for at opnå de kvalifikationer, der er nævnt i
stk. 1, efter at de har gennemført et forløb
på produktionsskolen. Produktionsskolen udøver i
så fald de beføjelser og varetager de funktioner, som
er tillagt kommunalbestyrelsen ved denne lov, dog bortset fra de
beføjelser og funktioner, der er nævnt i
§ 13, stk. 1, 2. pkt., stk. 2 og 4, og
samarbejder med andre uddannelsesinstitutioner herom. Ministeren
kan fastsætte nærmere regler om skolernes varetagelse
af opgaven. | | 2. § 1, stk. 5 og
6, ophæves og i stedet indsættes: »Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan
overlade til institutioner for erhvervsrettet uddannelse og
produktionsskoler at tilrettelægge erhvervsgrunduddannelse
eventuelt i samarbejde med andre institutioner og skoler.
Kommunalbestyrelsen kan i så fald overlade til den
tilrettelæggende institution eller skole at udøve de
beføjelser og varetage de funktioner, som er tillagt
kommunalbestyrelsen ved denne lov, dog bortset fra de
beføjelser og funktioner, der er nævnt i
§ 13, stk. 1, 2 og 4. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler herom.« |
| | |
§ 5. Stk. 3. I skoleperioderne
modtager eleven skoleydelse, der udbetales af kommunen, jf. dog
§ 1, stk. 5 og 6. Skoleydelsens størrelse
fastsættes på de årlige finanslove. Eleverne
modtager skoleydelsen månedsvis bagud. | | 3. I § 5, stk. 3 ,
udgår », jf. dog § 1, stk. 5 og
6«. |
| | |
§ 5. Stk. 6. Skoleydelsen
finansieres af staten, når uddannelsen udbydes i
medfør af § 1, stk. 5. Stk. 7. Kommunen kan ophæve
aftalen, hvis eleven ikke følger den fastsatte
uddannelsesplan. I øvrigt kan aftalen kun ophæves
efter aftale mellem parterne. | | 4.§ 5, stk. 6 ,
ophæves. Stk. 7 bliver herefter stk. 6. |
| | |
§ 7. Stk. 3. Kommunen kan kun
godkende en praktikaftale, jf. stk. 2, når en
institution godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse i området efter kommunens anmodning har
erklæret, at virksomheden ikke for tiden opfylder
betingelserne for at ansætte en elev med tilsvarende
arbejdsområde og funktion med uddannelsesaftale inden for en
erhvervsuddannelse eller landbrugets grunduddannelse eller, at
skolen ikke kan anvise virksomheden en sådan elev. | | 5. § 7, stk. 3,
affattes således: »Stk. 3. Kommunen kan kun
godkende en praktikaftale, jf. stk. 2, når virksomheden
har erklæret, at aftalen ikke fortrænger en
uddannelsesaftale efter lov om erhvervsuddannelser.« |
| | |
§ 13. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
yder tilskud til de dele af skoleundervisningen, jf. § 3,
stk. 3 og 4, der ikke er finansieret som nævnt i
stk. 1. Når en produktionsskole varetager opgaver i
henhold til § 1, stk. 6, kan kommunalbestyrelsen
gøre ydelse af tilskud efter denne bestemmelse betinget af
sin forudgående tilslutning til uddannelsesplanen, jf.
§ 5. | | 6. I § 13,
stk. 2, 2. pkt. indsættes efter
»Når«: »en institution godkendt efter lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse eller« og
»stk. 6« ændres til:
»stk. 5«. |
| | |
§ 13. Stk. 5. Når en
institution godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse varetager opgaver i henhold til § 1,
stk. 5, yder staten tilskud til de dele af uddannelsen, jf.
§ 3, der ikke er finansieret som nævnt i
stk. 1 eller 2. Tilskuddet ydes pr. elevuge i op til 40 uger
pr. uddannelsesår og administreres af den
uddannelsesansvarlige skole. Tilskuddet pr. elevuge
fastlægges på de årlige finanslove. Stk. 6. Staten yder et tilskud pr.
elev til uddannelsesansvarlige skoler til rådgivning,
vejledning og administration. Tilskuddet fastsættes på
de årlige finanslove. | | 7. § 13,
stk. 5, ophæves. Stk. 6 bliver herefter stk. 5. |
| | |
| | § 2 I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 785 af 6. juli 2006, som ændret
ved § 1 i lov nr. 593 af 24. juni 2005 og § 18 i lov nr.
578 af 9. juni 2006, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 2.
Produktionsskoletilbud omfatter praktisk arbejde, produktion og
teoretisk undervisning i tilknytning hertil. Den teoretiske
undervisning skal være af betydeligt omfang og i
størst muligt omfang integreres med det praktiske
arbejde. Stk. 2.--- Stk. 3.--- | | 1. I
§ 2 indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke: »Stk. 4. For elever, der
gennemfører et produktionsskoleforløb på mere
end tre måneder, skal der i forløbet indgå
meritgivende kombinationsforløb til kompetencegivende
uddannelse, medmindre særlige forhold taler herimod.
Kombinationsforløbet skal vare mindst to uger og
højst fem uger.« Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9. |
| | |
§ 2. Stk. 8.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om omfang,
tilrettelæggelse og indhold af tilbud efter stk. 1-5,
samt om kravene til lokaler og udstyr efter stk. 7. | | 2. I § 2,
stk. 8, der bliver stk. 9, ændres
»stk. 1-5« til: »stk. 1-6« og
»stk. 7« ændres til:
»stk. 8«. |
| | |
| | 3. Efter
§ 2 indsættes: »§ 2 a.
Produktionsskoler skal samarbejde med institutioner godkendt efter
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Samarbejdet
skal bygge på en skriftlig aftale mellem produktionsskolen og
den institution, som produktionsskolen udsluser eller forventer at
udsluse flest elever til. En produktionsskole kan indgå
aftaler med flere institutioner. Produktionsskoler kan
gennemføre dele af erhvervsuddannelsernes
grundforløb, hvis det indgår i en
samarbejdsaftale. |
| | Stk. 2. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om aftalerne samt om omfang,
tilrettelæggelse og indhold af samarbejdet og aktiviteten
efter stk. 1.« |
| | |
§ 4. Stk. 4. Ved godkendelse af
vedtægterne skal kommunalbestyrelsen eller amtsrådet
påse, at skolen råder over egnede lokaler, jf.
§ 2, stk. 7, og kan påbegynde sin virksomhed
på et realistisk økonomisk grundlag. | | 4. I § 4,
stk. 4, ændres »§ 2,
stk. 7,« til: »§ 2,
stk. 8,«. |
| | |
§ 10. Stk. 5. Staten yder et
særligt tilskud ud fra antallet af årselever, hvori
indgår deltagere, der deltager i undervisning i henhold til
§ 2, stk. 6, på institutioner for
erhvervsrettet uddannelse i grundforløb eller dele af
grundforløb i erhvervsuddannelserne. Tilskuddet ydes,
på betingelse af at udgiften til den pågældende
undervisning afholdes af produktionsskolen. | | 5. § 10, stk. 5,
affattes således: »Stk. 5. Staten yder et
særligt tilskud ud fra antallet af årselever, hvori
indgår deltagere i meritgivende kombinationsforløb i
henhold til § 2, stk. 4. Tilskuddet ydes på
betingelse af, at udgiften til den pågældende
undervisning afholdes af produktionsskolen.« |
| | |
§ 11. Stk. 2. Ved beregningen af
årselever kan der for den enkelte deltager højst
medregnes et års produktionsskoleophold. Ved beregningen
heraf indgår såvel det aktuelle produktionsskoleophold
som eventuelle tidligere ophold på samme eller andre
produktionsskoler, herunder eventuelle forløb som led i en
fri ungdomsuddannelse. Forløb som led i en
erhvervsgrunduddannelse, der er tilrettelagt af kommunalbestyrelser
og institutioner godkendt efter lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, samt forløb som led i aktivering
i henhold til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
indgår ikke i beregningen. | | 6. I § 11,
stk. 2, 3. pkt., udgår », der er tilrettelagt
af kommunalbestyrelser og institutioner godkendt efter lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse,«. |
| | |
§ 11. Stk. 6.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at
undervisning i medfør af § 2, stk. 6, ikke
indgår i årselevberegningen. | | 7. I § 11,
stk. 6, ændres »§ 2,
stk. 6« til: »§ 2,
stk. 7«. |