Skriftlig fremsættelse (30. november
2006)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. og lov om produktionsskoler
(Modernisering af erhvervsgrunduddannelsen, målretning af
produktionsskoler mod kompetencegivende uddannelse m.v.)
(Lovforslag nr. L 96).
Lovforslaget bygger på Aftale om
fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden
(Velfærdsaftalen), juni 2006, og på Aftale om
udmøntning af globaliseringspuljen og Aftale om
opfølgning på velfærdsaftalen, november
2006.
Af aftalerne fremgår det blandt andet,
at et af de overordnede mål med aftalerne er, at alle unge
skal have mulighed for at påbegynde og gennemføre en
kompetencegivende ungdomsuddannelse.
Målsætningen er konkret, at mindst
95 pct. af alle unge i 2015 skal gennemføre en
ungdomsuddannelse. Stort set alle unge begynder i dag på en
ungdomsuddannelse €" men alt for mange falder
efterfølgende fra uden at overgå til en anden
uddannelse, som de kan gennemføre.
Lovforslaget tager sigte på, at
erhvervsgrunduddannelse og produktionsskoleforløb skal yde
et væsentligt bidrag til at flere unge påbegynder og
gennemfører en kompetencegivende ungdomsuddannelse.
Erhvervsgrunduddannelsen (egu) er et godt
tilbud til de unge, der ikke har forudsætninger for at
gennemføre en af de øvrige erhvervsrettede
kompetencegivende ungdomsuddannelser. Kommunerne forpligtes efter
forslaget til at udbyde egu, men kan overlade til institutioner for
erhvervsrettet uddannelse og produktionsskoler at varetage opgaven
helt eller delvis. Der er afsat midler til en modernisering af egu
med henblik på at skabe fleksible og tidssvarende
uddannelsestilbud, og lovforslaget giver de retlige rammer for
denne udvikling af uddannelsen, blandt andet ved at
målgruppen for egu præciseres, og ved at reglerne om
godkendelse af virksomheder til egu-praktik forenkles.
Produktionsskolernes aktivitet skal i
større udstrækning end i dag målrettes
kompetencegivende uddannelser, herunder især
erhvervsuddannelserne. Der skal efter forslaget som hovedregel
indgå meritgivende kombinationsforløb til
kompetencegivende uddannelse i produktionsskoleforløb, der
varer mere end tre måneder. Hvis det er muligt, kan
meritgivende forløb også iværksættes inden
udløbet af de tre måneder.
Kombinationsforløbene skal bidrage til,
at deltagerne i produktionsskoleforløb vil opleve en
glidende overgang til erhvervsuddannelserne, hvilket forventes at
ville modvirke frafald.
Skolerne skal samarbejde med institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, som de udsluser elever til, og
produktionsskolerne skal efter aftale med en sådan
institution kunne gennemføre dele af erhvervsuddannelsernes
grundforløb.
For at sikre, at produktionsskolerne får
økonomiske muligheder for at tilbyde
kombinationsforløb, erstattes det nuværende
tillægstaxameter med et kombinationsforløbstaxameter,
som differentieres i forhold til produktionsskolernes udgifter til
kombinationer med henholdsvis tekniske og merkantile
erhvervsuddannelser samt landbrugsuddannelser og
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser.
Lovforslaget er i udkast sendt i høring
den 17. november 2006 med anmodning om bidrag snarest, men med
oplysning om, at høringssvar vil kunne indgå i det
lovforberedende arbejde også efter lovforslagets
fremsættelse.
Idet jeg henviser til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
lovforslaget til hurtig og velvillig behandling.