Skriftlig fremsættelse (30. november
2006)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
forskellige love på Undervisningsministeriets område
(Udbygning af anerkendelse af realkompetence på voksen- og
efteruddannelsesområdet m.v.)
(Lovforslag nr. L 94).
Lovforslaget bygger på regeringens
redegørelse til Folketinget "Anerkendelse af realkompetencer
i uddannelserne", november 2004, på Aftale om fremtidens
velstand og velfærd og investeringer i fremtiden
(velfærdsaftalen), juni 2006, og på Aftale om
udmøntning af globaliseringspuljen og Opfølgning
på velfærdsaftalen, november 2006.
Lovforslaget medfører, at der på
voksen- og efteruddannelsesområdet indføres adgang til
anerkendelse af realkompetence, hvor der ikke allerede er mulighed
herfor, og en udbygning af anerkendelse af realkompetence på
områder, hvor muligheden allerede findes. Anerkendelse af
realkompetence vil ske efter fælles principper.
Realkompetence omfatter en person samlede kvalifikationer, viden,
færdigheder og kompetencer, uanset hvor og hvordan de er
erhvervet.
Vurdering og anerkendelse af realkompetence
vil ske i forhold til en konkret uddannelse eller et fagligt
niveau, som indgår i en uddannelse, eller adgangskrav, og
foretages af de uddannelsesinstitutioner, der er godkendt til at
foretage realkompetencevurderinger. Den enkelte skal bidrage til at
dokumentere sine realkompetencer. Resultatet af
kompetencevurderingen dokumenteres gennem udstedelse af bevis for
dele af den pågældende uddannelse eller for hele
uddannelsen, hvis betingelserne herfor er opfyldt efter reglerne
for uddannelsen.
Erfaringer viser, at en dokumentation og
anerkendelse af kompetencer øger motivationen for deltagelse
i voksen- og efteruddannelse og i læringsaktiviteter på
arbejdspladsen. Anerkendelse af realkompetence kan medvirke til, at
flere borgere får mulighed for at bidrage mere aktivt, og at
færre er henvist til passiv forsørgelse.
Den foreslåede udbygning af anerkendelse
af realkompetence omfatter især følgende:
Der foretages en udbygning og nyorientering af
individuel kompetenceafklaring i arbejdsmarkedsuddannelserne, der
kan understøtte en samordning på
uddannelsesinstitutionerne af individuel kompetencevurdering i
forhold til erhvervsrettet grunduddannelse for voksne (GVU). Der
indføres adgang til individuel kompetencevurdering i
videregående voksenuddannelse (VVU) og diplomuddannelse i
Videreuddannelsessystemet for Voksne. Der etableres som nævnt
mulighed for udstedelse af kompetencebevis eller, hvis der er
grundlag for det, et uddannelsesbevis alene på grundlag af
realkompetencevurdering for hele den pågældende
uddannelse eller for afsluttede dele i overensstemmelse efter
reglerne for de enkelte uddannelser. Der indføres adgang til
realkompetencevurdering alene med henblik på udstedelse af
kompetencebevis i forhold til faglige niveauer inden for almen
voksenuddannelse og gymnasiale uddannelser, der udbydes på
VUC.
Kvaliteten i arbejdet med vurdering og
anerkendelse af realkompetence vil blive understøttet gennem
krav til redskaber, metoder og procedurer. Undervisningsministeriet
vil udarbejde administrative regler herom.
Der foreslås endvidere indført
adgang til at klage til en uvildig klageinstans over
uddannelsesinstitutionernes afgørelser om anerkendelse af
realkompetence, hvor der ikke allerede er klageadgang, og hvor en
klageadgang vurderes relevant. Som klageinstans foreslås
Kvalifikationsnævnet.
Der ydes offentligt tilskud i form af
taxametertilskud til realkompetencevurdering. Der skal være
deltagerbetaling for realkompetencevurdering, dog ikke for
ikke-faglærte og faglærte.
Foruden ændringer vedrørende
udbygning af anerkendelse af realkompetence foreslås andre
ændringer i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., herunder
ændringer som opfølgning på
velfærdsaftalen. Der foreslås bl.a. sikring af hjemmel
til at udbyde korte fagunderstøttende
arbejdsmarkedsuddannelser i fx dansk som andetsprog og hjemmel til
at tilbyde deltagerne i arbejdsmarkedsuddannelse og individuel
kompetencevurdering en vurdering af deres basale færdigheder
i læsning, skrivning og regning mv. I lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. forslås
konsekvensændringer som følge af ændret
lovgivning.
Det foreslås, at lovændringerne
træder i kraft den 1. august 2007, dog den 1. august 2008 med
hensyn til realkompetencevurdering på VUC i forhold til fag
inden for almen voksenuddannelse og fag tilrettelagt som enkeltfag
i de gymnasiale uddannelser.
Endvidere foreslås det, at bestemmelser
om vurdering og anerkendelse af realkompetence i lov om almen
voksenuddannelse, lov om arbejdsmarkedsuddannelser mv. og lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, for så vidt
angår videregående uddannelse, omfattes af
lovovervågning og tages op til revision i
folketingsåret 2010-11.
Lovforslaget er i udkast sendt i høring
den 17. november 2006 med anmodning om bidrag snarest, men med
oplysning om, at høringssvar vil kunne indgå i det
lovforberedende arbejde også efter lovforslagets
fremsættelse.
Idet jeg henviser til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
lovforslaget til hurtig og velvillig behandling.