Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 15. maj 2007
Forslag
til
Lov om ændring af forskellige love
på Undervisningsministeriets område
(Udbygning af anerkendelse af realkompetence
på voksen- og efteruddannelsesområdet m.v.)
§ 1
I lov om almen voksenuddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 852 af 11. juli 2006, foretages
følgende ændringer:
1. Efter § 4
indsættes:
Ȥ 4 a. Et
voksenuddannelsescenter og anden uddannelsesinstitution, der
udbyder almen voksenuddannelse, jf. lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.,
afgør ud fra en konkret vurdering af ansøgerens
kvalifikationer, om vedkommende kan optages på et fag inden
for almen voksenuddannelse og i bekræftende fald på
hvilket niveau. Undervisningsministeren fastsætter regler
herom.«
2. Efter § 11
indsættes:
»Kapitel 1 a
Individuel kompetencevurdering
§ 11 a. Et
voksenuddannelsescenter og anden uddannelsesinstitution, der
udbyder almen voksenuddannelse, jf. lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., har
pligt til at tilbyde alle, der har adgang til uddannelse efter
denne lov samt efter lov om uddannelsen til højere
forberedelseseksamen (hf-loven), lov om uddannelsen til
studentereksamen (stx) (gymnasieloven) og lov om uddannelserne til
højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen
(htx), en individuel kompetencevurdering (realkompetencevurdering)
i forhold til målene for et eller flere af de fag, der
indgår i de nævnte uddannelser, og som udbydes af den
pågældende institution som led i en almengymnasial
uddannelse. Uddannelsesinstitutionen træffer afgørelse
om anerkendelse af realkompetence.
Stk. 2. Den individuelle
kompetencevurdering efter stk. 1 finder sted uden samtidig
ansøgning om optagelse på almen voksenuddannelse eller
en gymnasial uddannelse, henholdsvis ansøgning om som
selvstuderende at aflægge prøve i enkelte fag, der
udbydes af en uddannelsesinstitution, der er omfattet af stk.
1.
§ 11 b.
Individuel kompetencevurdering har til formål at give
ansøgeren anerkendelse af dennes samlede viden,
færdigheder og kompetencer (realkompetence) i forhold til
målene for et eller flere fag i almen voksenuddannelse eller
i de gymnasiale uddannelser.
Stk. 2. Ansøgeren skal
fremlægge fornøden dokumentation for de kompetencer,
der ønskes vurderet.
Stk. 3. Uddannelsesinstitutionen kan
afslå at iværksætte en realkompetencevurdering,
hvis den skønner, at ansøgerens dokumenterede
kompetencer ikke eller kun i meget begrænset omfang
indgår i målene for det eller de fag, som kompetencerne
ønskes vurderet i forhold til.
§ 11 c.
Uddannelsesinstitutionen udsteder et kompetencebevis, hvis den
pågældende ansøger har dokumenteret og
institutionen har vurderet og anerkendt, at ansøgerens
realkompetence giver grundlag herfor.
Stk. 2. Kompetencebeviset kan omfatte
afgrænsede dele af et fag eller et helt fag på
G-A-niveau.
§ 11 d.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
realkompetencevurdering, herunder om tilrettelæggelse,
varighed og gennemførelse, samt om kompetencebeviset og de
rettigheder, kompetencebeviset giver.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om krav til kvalifikationer for personer,
der foretager individuel kompetencevurdering.
§ 11 e.
Afgørelser om anerkendelse af realkompetence i forbindelse
med individuel kompetencevurdering efter § 11 a, stk. 1, kan,
for så vidt angår den faglige vurdering, indbringes for
Kvalifikationsnævnet, der er nedsat i henhold til lov om
vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v. Klagen kan
indbringes af den, afgørelsen vedrører, inden 4 uger
efter, at denne har fået meddelelse om afgørelsen.
Klagen skal være skriftlig og begrundet.
Stk. 2. Klagen stiles til
Kvalifikationsnævnet og sendes til den
uddannelsesinstitution, der har truffet afgørelsen. Hvis
institutionen fastholder afgørelsen, sender institutionen
klagen til Kvalifikationsnævnet med en udtalelse.
Stk. 3. Kvalifikationsnævnet
træffer den endelige administrative afgørelse.
Stk. 4. Kvalifikationsnævnet kan i
særlige tilfælde se bort fra overskridelse af fristen i
stk. 1.
Stk. 5. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om uddannelsesinstitutionernes behandling af
klager.
§ 11 f.
Undervisningsministeren kan hos institutionen kræve alle
oplysninger i forbindelse med realkompetencevurdering. Ministeren
kan fastsætte regler herom, herunder om, i hvilken form
oplysningerne skal gives.«
3. Efter § 19
indsættes:
Ȥ 19 a.
§§ 11 a-11 d tages op til revision i folketingsåret
2010-11.«
§ 2
I lov nr. 575 af 9. juni 2006 om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. foretages følgende ændring:
1. Efter § 34
indsættes:
Ȥ 34 a.
Undervisningsministeren kan yde tilskud til dækning af
udgiften til individuel kompetencevurdering efter § 11 a, stk.
1, i lov om almen voksenuddannelse. Tilskud ydes med en takst pr.
årselev, der fastsættes på de årlige
finanslove.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om tilskud efter stk. 1, herunder om
aktivitetsindberetninger og udbetaling af tilskud, opgørelse
af årselever efter stk. 1 samt om tilbagebetaling og kontrol
af udbetalte tilskud.«
§ 3
I lov nr. 446 af 10. juni 2003 om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., som ændret ved § 4 i lov
nr. 1228 af 27. december 2003, § 19 i lov nr. 523 af 24. juni
2005 og § 5 i lov nr. 593 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I § 3, stk.
1, indsættes efter »kompetencebeskrivelser«:
», om individuel kompetencevurdering, om vurdering af basale
færdigheder i læsning, skrivning, stavning, regning
eller matematik«.
2. § 12,
stk. 1, affattes således:
»Uddannelsesinstitutionerne udsteder
bevis for deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelse, for prøver
aflagt som selvstuderende og for individuel kompetencevurdering.
Institutionerne udsteder certifikat for uddannelser med
myndighedskrav.«
3. Overskriften til
§ 14 affattes således:
»Arbejdsmarkedsuddannelse
tilrettelagt som særlige uddannelsesforløb for
flygtninge og indvandrere«.
4. I § 14
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Undervisningsministeren kan
udvikle arbejdsmarkedsuddannelser, jf. § 10, stk. 5, der kun
kan udbydes i forbindelse med særlige
uddannelsesforløb efter stk. 1, og som har til formål
at understøtte deltagerens gennemførelse af faglig
arbejdsmarkedsuddannelse.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
5. Efter § 14
indsættes:
»Vurdering af basale
færdigheder
§ 14 a. Alle,
der deltager i arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse eller individuel
kompetencevurdering efter denne lov, skal have mulighed for at
få vurderet deres basale færdigheder i læsning,
skrivning, stavning, regning eller matematik samt vejledning i
tilknytning hertil.
Stk. 2. Vurdering af basale
færdigheder efter stk. 1 anvendes som grundlag for at
1) tilrettelægge undervisningen i
overensstemmelse med vurderingsresultatet,
2) vejlede deltageren til uddannelse og
undervisning i læsning, skrivning, stavning, regning eller
matematik efter anden lovgivning, herunder forberedende
voksenundervisning, og
3) vejlede deltageren til og tilrettelægge
uddannelsesforløb, der kombinerer uddannelse efter denne lov
med uddannelse og undervisning i læsning, skrivning,
stavning, regning eller matematik efter anden lovgivning, herunder
forberedende voksenundervisning.
Stk. 3. Vurdering af basale
færdigheder efter stk. 1 foretages af
uddannelsesinstitutionerne.
Stk. 4. Undervisningsministeren kan efter
udtalelse fra Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og
Efteruddannelse fastsætte regler om vurdering af basale
færdigheder i læsning, skrivning, regning eller
matematik og vejledning i tilknytning hertil, herunder om indhold,
afholdelse, tilrettelæggelse og varighed.«
6. § 15 med tilhørende
overskrift ophæves, og i stedet indsættes:
»Individuel
kompetencevurdering
§ 15.
Individuel kompetencevurdering efter denne lov er
realkompetencevurdering og har til formål at give deltageren
anerkendelse af dennes samlede viden, færdigheder og
kompetencer som grundlag for videre og tilpasset erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse inden for denne lovs rammer og til brug
på arbejdsmarkedet.
Stk. 2. Anerkendelse af realkompetence sker
på baggrund af afklaring, dokumentation og vurdering af
deltagerens realkompetencer i forhold til målbeskrivelserne i
arbejdsmarkedsuddannelserne og enkeltfag optaget i de fælles
kompetencebeskrivelser. Deltageren bidrager til at dokumentere de
realkompetencer, der ønskes vurderet.
Stk. 3. Anerkendelse af realkompetence
gives i form af en individuel uddannelsesplan bestående af
den eller de arbejdsmarkedsuddannelser eller enkeltfag optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse, der kan supplere deltagerens
realkompetencer i forhold til dennes ønskede
uddannelsesmål, som kompetencebevis, jf. § 15 b, stk. 1,
eller uddannelsesbevis, jf. § 15 b, stk. 2.
Stk. 4. Alle, der har adgang til uddannelse
inden for rammerne af denne lov, har adgang til individuel
kompetencevurdering. Uddannelsesinstitutionen kan afslå at
iværksætte en individuel kompetencevurdering, hvis den
skønner, at ansøgerens kompetencer ikke eller kun i
meget begrænset omfang indgår i målene for den
eller de arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i en fælles
kompetencebeskrivelse, som kompetencerne ønskes vurderet i
forhold til.
Stk. 5. Individuel kompetencevurdering
foretages forud for eventuel optagelse til
arbejdsmarkedsuddannelse.
Stk. 6. Undervisningsministeren
fastsætter efter udtalelse fra Rådet for Erhvervsrettet
Voksen- og Efteruddannelse nærmere regler om mål,
rammer og indhold m.v. for individuel kompetencevurdering.
§ 15 a.
Individuel kompetencevurdering foretages af
uddannelsesinstitutionerne i forhold til de
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse, som de er godkendt til at udbyde.
Stk. 2. Individuel kompetencevurdering kan
afholdes på en virksomhed.
Stk. 3. Individuel kompetencevurdering kan
tilrettelægges på heltid eller deltid.
Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter efter udtalelse fra Rådet for Erhvervsrettet
Voksen- og Efteruddannelse nærmere regler om afholdelse,
tilrettelæggelse og varighed af individuel
kompetencevurdering m.v.
§ 15 b.
Uddannelsesinstitutionerne udsteder efter anmodning fra deltageren
kompetencebevis for de dele af en arbejdsmarkedsuddannelse eller
enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, som
deltageren har dokumenteret og uddannelsesinstitutionen har
vurderet og anerkendt at dennes realkompetencer svarer til.
Stk. 2. Uddannelsesinstitutionerne udsteder
uddannelsesbevis for arbejdsmarkedsuddannelse eller enkeltfag
optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, hvis deltageren
har dokumenteret og uddannelsesinstitutionen har vurderet og
anerkendt, at dennes realkompetencer giver grundlag herfor.
§ 15 c.
Undervisningsministeren kan efter udtalelse fra Rådet for
Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse fastsætte regler om
krav til kvalifikationer for personer, der foretager individuel
kompetencevurdering.«
7. §
16 affattes således:
Ȥ 16.
Undervisningsministeren godkender efter udtalelse fra Rådet
for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse, hvilke offentlige og
private uddannelsesinstitutioner der kan udbyde de
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse. Godkendelsen omfatter samtlige
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i den fælles
kompetencebeskrivelse. Undervisningsministeren kan bestemme, at
dele af en fælles kompetencebeskrivelse ikke er omfattet af
godkendelsen.
Stk. 2. Godkendelsen efter stk. 1 omfatter
udbud af særlige forløb for flygtninge og indvandrere
efter § 14 og vurdering af basale færdigheder i
læsning, skrivning, stavning, regning eller matematik efter
§ 14 a, medmindre undervisningsministeren bestemmer, at
godkendelsen ikke skal omfatte disse forløb og
vurderinger.
Stk. 3. Udbud af individuel
kompetencevurdering efter § 15 følger udbuddet af
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse. Undervisningsministeren kan bestemme, at
godkendelsen efter stk. 1 ikke skal omfatte udbud af individuel
kompetencevurdering.
Stk. 4. Uddannelsesinstitutionerne
fastsætter antallet af uddannelsespladser ved
arbejdsmarkedsuddannelserne, jf. dog bestemmelserne om
aktivitetslofter i § 6, stk. 8 og 9, i lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.«
8. I § 18
indsættes efter »arbejdsmarkedsuddannelserne«:
», vurdering af basale færdigheder i læsning,
skrivning, stavning, regning eller matematik samt individuel
kompetencevurdering efter denne lov«.
9. § 19,
stk. 1, affattes således:
»Staten kan yde tilskud til udvikling af
fælles kompetencebeskrivelser, jf. § 2,
arbejdsmarkedsuddannelser, jf. § 10, vurdering af basale
færdigheder i læsning, skrivning, stavning, regning
eller matematik og vejledning i tilknytning hertil, jf. § 14
a, samt individuel kompetencevurdering, jf. § 15.«
10. § 20,
stk. 1, affattes således:
»Uddannelsesinstitutioner, der er godkendt til
at udbyde uddannelse efter § 10, herunder særlige
forløb for flygtninge og indvandrere efter § 14,
vurdering af basale færdigheder i læsning, skrivning,
stavning, regning eller matematik og vejledning i tilknytning
hertil efter § 14 a eller individuel kompetencevurdering efter
§ 15, modtager tilskud efter reglerne i lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og opkræver
eventuel betaling for deltagelse efter samme lov.«
11. I § 20,
stk. 2, 1. pkt., ændres
»kompetenceafklaring« til: »kompetencevurdering
efter denne lov«.
12. I § 21,
stk. 1, indsættes efter
»kompetencebeskrivelse«: », og ved deltagelse i
individuel kompetencevurdering efter denne lov«.
13. I § 21,
stk. 4, indsættes efter »uddannelse«:
», i vurdering af basale færdigheder i læsning,
skrivning, stavning, regning eller matematik og i vejledning i
tilknytning hertil eller i individuel kompetencevurdering efter
denne lov«.
14. I § 21,
stk. 5, indsættes efter »former«:
»eller individuel kompetencevurdering efter denne
lov«.
15. I § 25
indsættes efter »undervisningsministeren«:
», Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte«.
16. I § 28,
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»undervisningen«: », vurderinger af basale
færdigheder i læsning, skrivning, stavning, regning
eller matematik og vejledning i tilknytning hertil, individuelle
kompetencevurderinger efter denne lov«.
17. §
30 affattes således:
Ȥ 30. Under ophold
på uddannelsesinstitutioner er deltagere i
arbejdsmarkedsuddannelse eller individuel kompetencevurdering efter
denne lov, der ikke er omfattet af en arbejdsgivers sikringspligt
efter lov om arbejdsskadesikring, berettiget til ydelser efter
reglerne i lov om arbejdsskadesikring. Retten til ydelser omfatter
skader, der er pådraget som følge af undervisning
eller individuel kompetencevurdering under arbejdspladslignende
forhold. Udgifterne afholdes af staten.«
18. I § 38
ændres »2007-08« til: »2008-09«.
19. I § 38
indsættes som stk. 2 :
»Stk. 2. §§ 15-15 c tages
op til revision i folketingsåret 2010-11.«
§ 4
I lov nr. 488 af 31. maj 2000 om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, som ændret ved §
45 i lov nr. 343 af 16. maj 2001, § 6 i lov nr. 297 af 30.
april 2003, § 2 i lov nr. 401 af 28. maj 2003, § 3 i lov
nr. 447 af 10. juni 2003 og § 6 i lov nr. 593 af 24. juni
2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 7, stk.
2, ændres »(kompetencevurdering)« til:
»(individuel kompetencevurdering)«.
2. Overskriften til
§ 15 affattes således:
»Adgang til uddannelserne og
individuel kompetencevurdering«.
3. § 15,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Til de i stk. 1, nr. 1 og 2,
nævnte uddannelser optager institutionen ansøgere, som
har realkompetencer, der efter en individuel kompetencevurdering
anerkendes som svarende til adgangsbetingelserne. Institutionen kan
i øvrigt optage ansøgere, der ikke opfylder
adgangsbetingelserne, men som ud fra en konkret vurdering har
uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles
hermed.«
4. Efter § 15
indsættes før overskriften »Tilrettelæggelse af
uddannelserne m.v.«:
Ȥ 15 a. Individuel
kompetencevurdering har til formål at give ansøgeren
anerkendelse af dennes samlede viden, færdigheder og
kompetencer (realkompetencer) i forhold til en videregående
voksenuddannelse eller en diplomuddannelse. Anerkendelse af
kompetence sker på baggrund af afklaring, dokumentation og
vurdering af deltagerens individuelle kompetencer i forhold til
adgangskrav til uddannelsen eller målbeskrivelserne i
uddannelsesreglerne.
Stk. 2. Anerkendelse af realkompetencer
gives af den institution, der har gennemført
kompetencevurderingen efter ansøgerens anmodning, jf. dog
stk. 6 og § 15 b, stk. 3.
Stk. 3. Anerkendelse gives i form af
1) bevis for adgang til en uddannelse eller til
dele af en uddannelse, jf. § 15,
2) bevis for dele af en uddannelse, jf. §
20, eller
3) bevis for fuldført uddannelse, jf.
§ 21.
Stk. 4. Individuel kompetencevurdering
foretages efter anmodning fra ansøgeren. Når
vurderingen skal give grundlag for ansøgning om adgang til
en uddannelse, gennemføres kompetencevurderingen forud for
optagelsen.
Stk. 5. Ansøgeren fremlægger
fornøden dokumentation for de kompetencer, der ønskes
vurderet.
Stk. 6. Uddannelsesinstitutionen kan
afslå at iværksætte en realkompetencevurdering,
hvis den skønner, at ansøgerens dokumenterede
kompetencer ikke eller kun i begrænset omfang svarer til
adgangskravene til eller målene for den uddannelse eller de
uddannelsesdele, som kompetencerne ønskes vurderet i forhold
til.
§ 15 b.
Kompetencevurdering foretages af uddannelsesinstitutionen i forhold
til de uddannelser og dele heraf, som institutionen er godkendt til
at udbyde, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Personer, der deltager i individuel
kompetencevurdering, er ud over reglerne om uddannelsens mål
ikke omfattet af de regler, der i øvrigt gælder for
studerende på institutionen.
Stk. 3. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om kompetencevurdering,
herunder om tilrettelæggelse, varighed og
gennemførelse, samt om beviset og de rettigheder, beviset
giver.
Stk. 4. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om krav til kvalifikationer
for personer, der foretager individuel
kompetencevurdering.«
5. § 18,
stk. 4, ophæves.
6. I overskriften til
§ 20 udgår »(merit)«.
7. §
20 affattes således:
Ȥ 20.
Uddannelsesinstitutionen kan godkende, at allerede
gennemførte uddannelseselementer eller anerkendte
kompetencer i øvrigt efter en individuel
kompetencevurdering, jf. § 15 a, kan erstatte dele af et
reguleret forløb.«
8. § 21,
stk. 1, affattes således:
»Uddannelsessøgende, der har
gennemført en videregående uddannelse i
videreuddannelsessystemet eller har fået vurderet og
anerkendt realkompetencer svarende hertil, har ret til at få
et uddannelsesbevis herfor. Beviset udstedes af den
uddannelsesinstitution, hvor afgangsprojektet eller
realkompetencevurderingen er gennemført.«
9. I § 25
indsættes som stk.
4:
»Stk. 4. Institutionen modtager
tilskud og opkræver betaling for individuel
kompetencevurdering efter § 15 a i medfør af lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v.«
10. Efter § 30
indsættes:
Ȥ 30 a.
Afgørelser om anerkendelse af kompetence i forbindelse med
individuel kompetencevurdering efter § 7, stk. 2, og § 15
a, stk. 1, kan, for så vidt angår den faglige
vurdering, indbringes for Kvalifikationsnævnet, der er nedsat
i henhold til lov om vurdering af udenlandske
uddannelseskvalifikationer m.v., jf. dog § 7, stk. 4. Klagen
kan indbringes af den, afgørelsen vedrører, inden 4
uger efter, at denne har fået meddelelse om
afgørelsen. Klagen skal være skriftlig og
begrundet.
Stk. 2. Klagen stiles til
Kvalifikationsnævnet og sendes til den
uddannelsesinstitution, der har truffet afgørelsen. Hvis
institutionen fastholder afgørelsen, sender institutionen
klagen til Kvalifikationsnævnet med en udtalelse og sagens
akter.
Stk. 3. Kvalifikationsnævnet
træffer den endelige administrative afgørelse.
Stk. 4. Kvalifikationsnævnet kan i
særlige tilfælde se bort fra overskridelse af fristen i
stk. 1.
Stk. 5. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om uddannelsesinstitutionernes behandling af
klager.«
11. Efter § 34
indsættes:
Ȥ 34 a.
Bestemmelser vedrørende individuel kompetencevurdering i
§§ 15-15 b tages op til revision i folketingsåret
2010-11.«
§ 5
I lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 956 af 28. november 2003, som
ændret ved § 7 i lov nr. 334 af 18. maj 2005, § 4 i
lov nr. 593 af 24. juni 2005 og § 1 i lov nr. 380 af 3. maj
2006, foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk.
2, nr. 1, udgår »og ledige med
rådighedsforpligtelse«.
2. I § 1, stk.
2, nr. 2, udgår », og ledige uden
rådighedsforpligtelse under uddannelsen«.
3. § 2,
stk. 2, affattes således :
»Stk. 2. Supplerende
uddannelsesaktiviteter med henblik på at opfylde adgangskrav
til uddannelser, hvor der er fastsat adgangskrav, og individuel
kompetencevurdering kan udbydes efter reglerne i denne lov.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler
herom.«
4. I § 3
indsættes som stk. 10 :
»Stk. 10. Udbud af individuel
kompetencevurdering følger udbuddet af uddannelserne.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
udbuddet.«
5. I § 4, stk. 2, ændres
»§ 6, stk. 4 og 6, jf. § 6, stk. 1 og 9« til:
»§ 6, stk. 5 og 7, jf. § 6, stk. 1 og
10«.
6. I § 6, stk. 1, ændres
»jf. dog stk. 2, 7 og 8« til: »jf. dog stk. 2, 8
og 9«.
7. I § 6, stk.
1, indsættes som 2. pkt. :
»Staten yder endvidere tilskud til
delvis dækning af udgifterne til individuel
kompetencevurdering, jf. dog stk. 3.«
8. § 6,
stk. 2, nr. 9, ophæves.
9. I § 6
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Staten yder tilskud til
dækning af individuel kompetencevurdering i forbindelse med
uddannelser og uddannelsesaktiviteter efter stk. 2, nr.1-8, og i
forbindelse med grunduddannelse for voksne efter lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne.«
Stk. 3-10 bliver herefter stk. 4-11.
10. I § 8, stk. 1, indsættes
som 3. pkt.:
»Uddannelsesinstitutionerne
opkræver betaling for individuel kompetencevurdering med
undtagelse af vurderingerne efter § 6, stk. 3, og med
undtagelse af vurderinger efter lov om erhvervsrettet
grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, for så vidt
angår personer med uddannelse til og med
erhvervsuddannelsesniveau, der deltager i individuel
kompetencevurdering i forbindelse med videregående
uddannelse.«
§ 6
I lov om godtgørelse ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 795 af 18. august 2005, som
ændret ved § 16 i lov nr. 523 af 24. juni 2005 og §
7 i lov nr. 176 af 27. februar 2007, foretages følgende
ændring:
1. § 3,
stk. 1, nr. 8, affattes således:
»8) Individuel kompetencevurdering efter
lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og efter lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne.«
§ 7
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. august 2007, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 1, nr. 2 og 3, og
§ 2 træder i kraft den 1. august 2008.