L 9 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om arbejdsskadesikring og lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion. (Fællesopkrævning af arbejdsgiverbidrag
m.v.).
Fremsat den 5. oktober 2006 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsskadesikring og
lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion
(Fællesopkrævning af
arbejdsgiverbidrag m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 154 af 7. marts 2006, som ændret
ved § 4 i lov nr. 404 af 8. maj 2006, foretages
følgende ændringer:
1.§ 45 affattes
således:
» § 45. Klager over
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikrings eller Arbejdsmarkedets
Tillægspensions afgørelser efter denne lov kan, inden
for en frist på 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er
meddelt, indbringes for det i henhold til lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension § 28 nedsatte
ankenævn.«
2. I § 48, stk. 6,
indsættes efter 4. pkt.:
»Det samme gælder udgifter til
erhvervssygdomme, der overgår sikrede personer, som ikke er
omfattet af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.«
3. I § 55 indsættes
efter stk. 1 som nye stykker:
» Stk. 2. Bidraget beregnes
kvartalsvist på grundlag af indbetalte ATP-bidrag fra
virksomheden i en forudgående 3-måneders periode,
omregnet til antal fuldtidsstillinger ved anvendelse af de for
virksomheden relevante ATP-bidragssatser og ved anvendelse af den
for branchen relevante bidragssats, jf. § 58,
stk. 2.
Stk. 3. Bidraget opkræves fire
gange årligt. Bidraget kan opkræves af Arbejdsmarkedets
Tillægspension sammen med andre bidrag, der opkræves
fra arbejdsgiverne. De beføjelser, der tilkommer
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring vedrørende
opkrævning af bidrag i medfør af denne lov, kan
udøves af Arbejdsmarkedets Tillægspension i
forbindelse med en fælles opkrævning. Ved forsinket
betaling pålægges renter og rykkergebyr efter lov om
renter ved forsinket betaling m.v. Restancer for bidrag kan
indgå i en fællesopkrævning.«
Stk. 2 - 4 bliver herefter stk. 4 - 6.
4 . Efter § 55, stk. 4, som
bliver stk. 6, indsættes som stk. 7:
» Stk. 7. Til brug for
beregning, opkrævning og behandling af bidrag som led i en
fælles opkrævning, jf. stk. 3, kan der i
nødvendigt omfang videregives oplysninger om arbejdsgiveren
fra de ordninger, der er omfattet af en fælles
opkrævning, til Arbejdsmarkedets Tillægspension. Denne
videregivelse kan ske i elektronisk form.«
5.§ 56, stk. 1,
affattes således:
» Stk. 1. Bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring fastsætter de
nærmere regler om beregning af bidrag.«
6.§ 56, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter indstilling
fra bestyrelserne for Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og
Arbejdsmarkedets Tillægspension regler om opkrævning og
betaling af bidrag, der indgår i en fælles
opkrævning, jf. § 55, stk. 3. Det kan ved
disse regler bestemmes, at Arbejdsmarkedets Tillægspension
kan give henstand med betalingen samt eftergive bidrag og
renter.«
7.§ 58, stk. 2,
affattes således:
» Stk. 2. Bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring fastsætter
bidragssatserne for hvert kalenderår. Bidragssatserne
fastsættes branchevist på grundlag af de forventede
udgifter vedrørende den pågældende
branche.«
§ 2
I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion,
jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 5. juli 2006 med senere
ændringer, foretages følgende ændringer:
1. I § 18, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Den kvartalsvise overførsel finder
sted senest den 30. januar, 30. april, 30. juli og 30.
oktober.«
2. I § 18 indsættes
som stk. 4.:
» Stk. 4. Bidrag kan
opkræves sammen med finansieringsbidrag, der af
Arbejdsmarkedets Tillægspension opkræves fra
arbejdsgiverne. De beføjelser, der tilkommer Arbejdsgivernes
Elevrefusion vedrørende opkrævning af bidrag i
medfør af denne lov, kan udøves af Arbejdsmarkedets
Tillægspension i forbindelse med en fælles
opkrævning. Restancer for bidrag kan indgå i en
fælles opkrævning.«
3.§ 20, stk. 1,
affattes således:
»Bidrag efter § 18 beregnes
kvartalsvis på grundlag af de samlede bidrag, som
Arbejdsmarkedets Tillægspension har modtaget fra
arbejdsgiveren i en forudgående 3-måneders
periode.«
4.§ 20, stk. 2, 4.
punktum ophæves.
5.§ 21, stk. 3
affattes således:
» Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med undervisningsministeren og efter indstilling fra bestyrelserne
for Arbejdsgivernes Elevrefusion og Arbejdsmarkedets
Tillægspension regler om opkrævning og betaling af
bidrag, der indgår i en fælles opkrævning, jf.
§ 18, stk. 4. Det kan ved disse regler bestemmes, at
Arbejdsmarkedets Tillægspension kan give henstand med
betalingen samt eftergive bidrag og renter.«
6. I § 21 indsættes
som stk. 4:
» Stk. 4.
Undervisningsministeren kan efter indstilling fra bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Elevrefusion fastsætte særlige regler
om beregningen af bidraget til Arbejdsgivernes
Elevrefusion.«
7.§ 23 ophæves.
8. I § 26 indsættes
som stk. 2:
»Stk. 2. Til brug for beregning,
opkrævning og behandling af bidrag som led i en fælles
opkrævning, jf. § 18, stk. 4, kan der i
nødvendigt omfang videregives oplysninger om arbejdsgiveren
fra de ordninger, der er omfattet af en fælles
opkrævning, til Arbejdsmarkedets Tillægspension. Denne
videregivelse kan ske i elektronisk form.«
9.§ 27, affattes
således:
»Klager over Arbejdsgivernes Elevrefusions
eller Arbejdsmarkedets Tillægspensions afgørelser
efter denne lov kan, inden for en frist på 4 uger fra den
dag, hvor afgørelsen er meddelt, indbringes for det i
henhold til lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
§ 28 nedsatte ankenævn.«
10. §§ 34 - 37 og
§ 39 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion
ophæves
§ 3
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2008, jf. dog stk. 2 - 5.
Stk. 2. Bidrag til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring efter § 55, stk. 2 og 3, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, opkræves
første gang med forfaldsdato den 1. juli 2008. Ved beregning
af bidrag medtages kun ATP-bidrag, der vedrører
beskæftigelse efter lovens ikrafttræden. Det i
§ 68, stk. 1, første punktum i lov om
arbejdsskadesikring fastsatte krav kan fraviges i 2008.
Stk. 3. Bidrag til Arbejdsgivernes
Elevrefusion efter § 20, stk. 1, som affattet ved
denne lovs § 2, nr. 3, opkræves første gang
med forfaldsdato den 1. juli 2008 på grundlag af indbetalte
ATP-bidrag i perioden 13. februar til 22. maj 2008. Herefter
beregnes bidrag på grundlag af indbetalte ATP-bidrag i en
forudgående 3-måneders periode.
Stk. 4. Det i henhold til lov om
arbejdsskadesikring § 45 nedsatte ankenævn
nedlægges. Ankenævnet færdigbehandler klager over
afgørelser efter de hidtil gældende regler, som er
indbragt for nævnet inden ankefristens udløb.
Stk. 5. § 2, nr. 9,
træder i kraft den 1. januar 2007. Det i henhold til
§ 28 i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
nedsatte ankenævn behandler klager over afgørelser
truffet af Arbejdsgivernes Elevrefusion, der modtages denne dato
eller senere. Det i henhold til den hidtil gældende
§ 27 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion nedsatte
ankenævn nedlægges med virkning fra den 1. januar 2007,
men færdigbehandler klager, der er modtaget senest den 31.
december 2006, inden ankefristens udløb.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en udmøntning af
regeringsgrundlaget, og af regeringens målsætning om at
lette virksomhedernes administrative byrder.
Lovforslaget har således til
formål at lette virksomhedernes administrative byrder i
forbindelse med opkrævning af bidrag til følgende
arbejdsgiverfinansierede ordninger:
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
Arbejdsgivernes Elevrefusion
Finansiering af ATP-bidrag ved
arbejdsløshed, erhversvsrettet voksen- og efteruddannelse,
sygdom og barsel samt finansiering af Lønmodtagernes
Garantifond.
Efter gældende regler beregnes
bidragene til Arbejdsgivernes Elevrefusion, finansieringsbidraget
til Arbejdsmarkedets Tillægspension og til
Lønmodtagernes Garantifond på grundlag af
virksomhedens indbetaling af ATP-bidrag i en forudgående
3-måneders periode. Bidraget til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring beregnes på grundlag af en
selvstændig opgørelse af antallet af
fuldtidsbeskæftigede sikrede i virksomheden. Bidragene
opkræves til forskellige terminer af Arbejdsmarkedets
Tillægspension, som administrerer alle ordningerne.
Ifølge forslaget skal bidraget til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring ligesom de øvrige
arbejdsgiverbidrag beregnes på grundlag af virksomhedens
indbetaling af ATP-bidrag, og alle bidragene skal opkræves
samlet en gang i kvartalet af Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Som model for en fællesopkrævning
benyttes den eksisterende opkrævning af finansieringsbidrag
til Arbejdsmarkedets Tillægspension og til
Lønmodtagernes Garantifond, jf. bekendtgørelse nr.
836 af 24. juli 2006 om finansieringsbidrag.
Forslaget vil medføre lettelser i
virksomhedernes administration, idet bogføring, kontrol og
indbetaling kun skal foretages en gang i kvartalet på
grundlag af ATP-bidragene.
En yderligere lettelse kan opnås
på sigt ved brug af data fra indkomstregistret, jf. lov nr.
403 af 8. maj 2006 om et indkomstregister, som blandt andet
indeholder oplysninger om arbejdsgivernes indberettede ATP-bidrag.
Oplysninger fra dette register vil kunne udgøre
beregningsgrundlaget for ATP-bidraget, og dermed for beregning af
de her omhandlede arbejdsgiverbidrag i øvrigt.
2. Gældende regler i
hovedtræk
2.1 Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring (AES)
Beregning af bidragets
størrelse
Enhver, der antages til arbejde i Danmark, er
sikret mod følgerne af arbejdsskade i medfør af lov
om arbejdsskadesikring. Som arbejdsskade anses arbejdsulykker og
erhvervssygdomme. Arbejdsgiveren skal sikre den ansatte ved tegning
af forsikring for arbejdsulykker i et forsikringsselskab og ved
tilmelding til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring.
Sikringspligtig arbejdsgiver er den
arbejdsgiver i hvis tjeneste ulykken eller den skadelige
påvirkning er sket. I koncerner, staten og kommunerne er den
sikringspligtige arbejdsgiver den juridiske person, filial,
datterselskab, styrelse eller institution, der har rådighed
over den ansatte. Den sikringspligtige arbejdsgiver for vikarer er
den arbejdsgiver, der bruger vikaren i sin virksomhed.
Sikringspligten gælder også
ulønnet arbejdskraft, dog ikke medhjælp i privat
husholdning og privat tjeneste af indtil 400 timer årligt.
For sådan medhjælp er der ikke sikringspligt, og
udgifter til erstatning fordeles på samtlige
forsikringsselskaber for så vidt angår ulykker. For
så vidt angår erhvervssygdomme henføres
udgifterne til den relevante branche.
Selvstændige erhvervsdrivende, herunder
medarbejdende ægtefæller, kan sikre sig frivilligt ved
tilmelding til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, og vil da
blive opkrævet bidrag på samme måde som
arbejdsgiverne.
Bidragets størrelse for den enkelte
virksomhed beror på branchetilhørsforholdet
(risikovurderingen) samt antallet af fuldtidsansatte sikrede
(lineært beregnet), idet deltidsstillinger omregnes til
fuldtidsstillinger. Bidraget er fremadrettet og dækker
risikoen i det kommende sikringsår.
Bidraget for det kommende sikringsår
opkræves i december måned på grundlag af
virksomhedens opgørelse af antal fuldtidsansatte i det
foregående år. Bidraget skal betales senest den 20.
januar. Der udsendes reguleringsskemaer samtidigt med
opkrævningen, således, at der kan ske en regulering ved
ændringer i antallet af ansatte. Arbejdsmarkedets
Tillægspension varetager med hjemmel i lov om
arbejdsskadesikring den daglige administration af
sikringsordningen.
Ved forsinket betaling kan arbejdsgiveren
pålægges renter i medfør af lov om renter ved
forsinket betaling m.v. samt rykkergebyr. Størrelsen af
rykkergebyret fastsættes af bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, jf. lovens § 56.
2.2 Arbejdsgivernes
Elevrefusion (AER)
Alle arbejdsgivere, der er omfattet af lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension, betaler bidrag til
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER). Enkelte institutioner er
undtaget. Der opkræves to bidrag, der beregnes på
grundlag af virksomhedens antal ansatte. Bidragene opkræves
samlet som ét bidrag og består af et bidrag på
1.090 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget til de
ordninger, der administreres og finansieres af AER, og 530 kr.
årligt pr. fuldtidsbeskæftiget til finansiering af
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse. AER-bidraget beregnes kvartalsvis i forhold til
antallet af fuldtidsbeskæftigede i en forudgående
3-måneders periode. Antallet af fuldtidsbeskæftigede
opgøres svarende til det fra arbejdsgiverne modtagne
ATP-bidrag i en forudgående 3-måneders periode.
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP),
der efter loven administrerer Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER),
opkræver bidrag til AER.
AER-bidraget for et givet kalenderår
opkræves - bortset fra hos virksomheder, der skal betale
AER-bidrag for mindre end 4 ansatte - fire gange årligt med
forfaldsdage den 1. marts, 1. juni, 1. september og 1.
december.
2.3 Finansieringsbidrag
(FIB)
Private arbejdsgivere, der er moms- eller
lønsumsregistreret, skal betale bidrag til finansiering af
Lønmodtagernes Garantifond og til finansiering af
tillægspension for personer omfattet af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge samt lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse. Bidragspligten gælder også private
arbejdsgivere i Grønland og på Færøerne,
der indbetaler ATP-bidrag for de ansatte, selv om
registreringskravet ikke er opfyldt.
De nærmere regler om
finansieringsbidrag findes i bekendtgørelse nr. 836 af 24.
juli 2006 om finansieringsbidrag.
Bidragene beregnes på grundlag af de af
arbejdsgiverne indbetalte ATP-bidrag, og opkræves samlet af
Arbejdsmarkedets Tillægspension en gang i kvartalet.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
Der er to hovedpunkter i lovforslaget:
1) indførelse af en
fællesopkrævning, hvor bidragene til Arbejdsgivernes
Elevrefusion, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og
finansieringsbidragene til Lønmodtagernes Garantifond samt
til Arbejdsmarkedets Tillægspension opkræves samlet
én gang i kvartalet
2) en ændring af reglerne om beregning af
bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, således
at antallet af fuldtidsansatte opgøres på grundlag af
virksomhedens indbetaling af ATP-bidrag i en forudgående
3-måneders periode.
Derved opnås, at alle bidragene
beregnes på samme grundlag og opkræves samlet.
3.1
Fællesopkrævning
Fællesopkrævningen varetages af
Arbejdsmarkedets Tillægspension, som allerede varetager
opkrævning af finansieringsbidragene til
Lønmodtagernes Garantifond og til Arbejdsmarkedets
Tillægspension for personer omfattet af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om sygedagpenge samt lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse. Arbejdsmarkedets Tillægspension får i
forbindelse med fællesopkrævningen tillagt de samme
beføjelser som Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og
Arbejdsgivernes Elevrefusion.
Samtidigt foreslås, at klager over
beregning og opkrævning af bidrag til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring og til Arbejdsgivernes Elevrefusion samt
klager over udbetaling af ydelser fra Arbejdsgivernes Elevrefusion
kan indbringes for ankenævnet for Arbejdsmarkedets
Tillægspension som derved bliver fælles klageinstans
for alle ordningerne. Ankenævnet for Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring og ankenævnet for Arbejdsgivernes
Elevrefusion nedlægges.
3.2 Beregning af bidrag til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring på grundlag af
ATP-indbetalingerne
Det foreslås, at ATP-indbetalingerne
skal være grundlag for beregning af antallet af
fuldtidsbeskæftigede i virksomheden. Dette er
nødvendigt for at bidraget til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring kan indgå i en
fællesopkrævning med de øvrige
arbejdsgiverbidrag, idet de øvrige bidrag også
beregnes på grundlag af arbejdsgivernes indbetaling af
ATP-bidrag.
I følge forslaget skal arbejdsgivernes
indberetning af antallet af fuldtidsansatte i virksomhederne
afskaffes, og antallet af fuldtidsansatte skal i stedet
opgøres på grundlag af arbejdsgiverens indbetalinger
af ATP-bidrag i en forudgående 3-måners periode.
Indbetalingerne af ATP-bidrag sker efter en
»trappemodel«, jf. lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension § 15. Det er Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, der foretager opgørelsen. Den
sikringspligtige arbejdsgiver skal oplyse CVR- og SE-nummer ved
indbetalingen af ATP-bidrag. På dette grundlag kan
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring foretage en korrekt
branchehenføring af virksomheden.
Derved opnås den maksimale
administrative besparelse for arbejdsgiverne samtidigt med at
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring kan foretage en korrekt
bidragsfastsættelse i forhold til den enkelte
arbejdsgiver.
3.3 Andre konsekvenser for
bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
En overgang til beregning af bidraget til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring på grundlag af
ATP-indbetalingerne vil derudover have betydning for:
€" en forøgelse af det samlede
provenu med ca. 3,5 pct.
€" forskydninger i bidragets
størrelse for visse virksomheder
€" sikring af ulønnet arbejdskraft
m.v.
Forøgelse af det samlede
provenu
Beskæftigelsen opgjort på
grundlag af ATP-indbetalingerne er 3-4 pct. højere end
beskæftigelsen opgjort efter arbejdsgivernes indberetninger
efter de gældende regler, og det samlede provenu til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring forøges derfor med
3-4 pct. Da Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring ikke må
opkræve mere end det, der medgår til dækning af
udgifterne til erstatning og administration, jf. lovens
§ 58, stk. 3, vil dette udløse en tilsvarende
generel nedsættelse af bidragssatserne.
En ændring af beregningsgrundlaget for
bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring til at
følge ATP-indbetalingen vil ikke ændre på det
grundlæggende princip om, at ordningen skal hvile i sig selv.
Det samlede provenu, der skal opkræves fra virksomhederne, er
uafhængigt af beregningsmetoden. Den foreslåede
ændring er også provenuneutral indenfor de enkelte
branchegrupper.
Forskydninger i bidragets
størrelse for visse arbejdsgivere
ATP-beregningsmodellen er et mindre
fintmasket beregningsgrundlag end den time for time
opgørelse, der efter gældende lov anvendes af
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring.
Efter ATP-modellen opgøres
beskæftigelsen på grundlag af de indbetalte ATP-bidrag
sat i forhold til bidragstypen (A-, B-, C- eller D-bidrag) og i
forhold til ATP´s timeintervaller (trappemodellen).
Timeintervallerne er:
Under 9 timer/uge: Intet bidrag
Fra 9 til og med 17 timer /uge: 1/3
bidrag
Fra 18 til og med 26 timer/uge: 2/3
bidrag
Fra og med 27 timer/uge: Fuldt bidrag.
Dette medfører forskydninger af
bidragene for virksomheder med mange deltidsansatte.
Virksomheder, der udelukkende har
fuldtidsansatte eller mange fuldtidsansatte og en lille andel af
deltidsansatte, vil opleve et fald i AES-betalingen som
følge af det generelle fald i bidragssatserne, mens
virksomheder, som har mange deltidsansatte, kun i meget få
tilfælde vil opleve bidragsstigninger på over 10 pct.
som følge af overgangen til beregning på grundlag af
ATP-indbetalingerne.
Som eksempel vil en virksomhed med 10
ansatte, der hver arbejder 18,5 timer ugentligt, efter
nugældende regler skulle betale bidrag svarende til 5,00
fuldtidsansatte (185 : 37 timer). Efter forslaget skal virksomheden
betale for 6,67 fuldtidsansatte, idet der for de 10 ansatte
indbetales 10 x 2/3 ATP-bidrag svarende til 429,00 kr., der
divideres med ATP-ugebidraget for en fuldtidsansat på 64,35
kr.
Omvendt vil en virksomhed med 10 ansatte, der
arbejder hver 17 timer ugentligt efter nugældende regler
skulle betale bidrag svarende til 4,59 fuldtidsansatte (170 : 37
timer). Efter forslaget skal virksomheden betale for 3,33
fuldtidsansatte, idet der for de 10 ansatte indbetales 10 x 1/3
ATP-bidrag, svarende til 214,50 kr., der divideres med
ATP-ugebidraget for en fuldtidsansat på 64,35 kr.
En virksomhed med 5 ansatte, der hver
arbejder 18,5 timer ugentlig, og 5 ansatte, der hver arbejder 17
timer ugentlig, vil efter nugældende regler skulle betale
bidrag svarende til 4,80 fuldtidsansatte (177,5 : 37 timer). Efter
forslaget skal virksomheden betale for 5,00 fuldtidsansatte, idet
der for de 5 ansatte på 18,5 timer indbetales 5 x 2/3
ATP-bidrag svarende til 214,50 kr. og for de 5 ansatte på 17
timer indbetales 5 x 1/3 ATP-bidrag svarende til 107,25 kr. Det
samlede ATP-bidrag på 321,75 kr. divideres med
ATP-ugebidraget for en fuldtidsansat på 64,35 kr.
Sikring af ulønnet
arbejdskraft m.v.
ATP-indbetalingerne omfatter kun
lønmodtagere i alderen 16-66 år, som arbejder mindst 9
timer ugentligt, mens AES-bidragspligten omfatter alle, der er
ansat til at arbejde, uanset arbejdets omfang, og uanset om
arbejdet er lønnet eller ulønnet. Det foreslås
i § 1, nr. 2, at sikringen af denne personkreds
finansieres via de bidragspligtige arbejdsgivere. Der er tale om et
ubetydeligt antal sikrede, som især udfører
ulønnet arbejde i foreninger. Der opkræves ikke
ATP-bidrag for ulønnet arbejdskraft, idet ATP sidestiller
ulønnet arbejde med ikke-erhvervsmæssig
beskæftigelse. Der henvises herom til de særlige
bemærkninger til § 1, nr. 2.
3.4 Restancer
Den gældende bestemmelse i lov om
arbejdsskadesikring, § 56, stk. 2 om renter ved for
sen betaling, foreslås bibeholdt i princippet, idet en
ændring til det, der gælder for de øvrige
arbejdsgiverbidrag (»ATP-rentesatsen«) vil
medføre en stigning i udgifterne for virksomheder, som er i
restance, hvilket skønnes at være i modstrid med
skattestoppet. Den gældende regel henviser til § 5
i lov om renter ved forsinket betaling m.v., som fastsætter
renten ved forsinket betaling til Nationalbankens udlånsrente
pr. 1. januar og 1. juli med et tillæg af 7 pct.
Udlånsrenten er 3 pct. og morarenten er derfor 10 pct. pr.
år. Rentesatsen er for de øvrige ordninger 1½
pct. pr. måned, svarende til 18 pct. pr. år.
Det foreslås dog at erstatte reglen i
§ 56, stk. 1, om at Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring kan opkræve et ekspeditionsgebyr ved
påkrav for manglende betaling, med en generel henvisning til
lov om renter ved forsinket betaling m.v. Derved kan
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring/ Arbejdsmarkedets
Tillægspension opkræve et rykkergebyr med henvisning
til morarentelovens § 9b.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget medfører ikke udgifter for
det offentlige, men administrative besparelser for de offentlige
arbejdsgivere. Besparelsen skønnes i forhold til bidraget
til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring at udgøre 22
millioner for de offentlige arbejdsgivere.
Besparelserne opnås i hovedsagen ved
administrative lettelser i forbindelse med, at den årlige
opgørelse og indberetning til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring bortfalder.
Ændringen vil i forhold til bidraget
til Arbejdsgivernes Elevrefusion medføre den administrative
lettelse for stat, amter og kommuner, at de ikke længere skal
foretage beregning af AER-bidraget, men at beregning og
opkrævning foretages af ATP.
Skønnet beror på den i 2003
foretagne AMVAB-måling på
Beskæftigelsesministeriets område vedrørende de
administrative omkostninger ved indberetning til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, og er behæftet med betydelig
usikkerhed, idet AMVAB-målingen kun vedrører private
erhvervsvirksomheder. Skønnet medtager ikke de
økonomiske konsekvenser af, at bidraget til Arbejdsgivernes
Elevrefusion indgår i en fælles opkrævning, jf.
forslagets § 2. Dette vil medføre en yderligere
besparelse.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Omlægningen indebærer
administrative forenklinger for arbejdsgiverne og for
Arbejdsmarkedets Tillægspension€™s administration
af bidragsordningerne.
Forslaget om en fællesopkrævning
betyder, at virksomhederne får én fælles
opkrævning én gang i kvartalet, hvor bidraget til
Arbejdsgivernes Elevrefusion, Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring og finansieringsbidragene (FIB-ordningen)
vil indgå. De forskellige bidrag vil fortsat være
specificeret i opkrævningen, men virksomhederne får kun
tilsendt én opkrævning.
En harmonisering af betalingstidspunkterne
vil lette virksomhedernes administration, idet bogføring,
kontrol og indbetaling kun skal foretages én gang i
kvartalet i modsætning til i dag, hvor bidragene skal
håndteres selvstændigt på forskellige
tidspunkter.
Besparelsen skønnes at udgøre
45 millioner kroner. Skønnet beror på den i 2003
foretagne AMVAB-måling på
Beskæftigelsesministeriets område vedrørende de
administrative omkostninger ved indberetning til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, og er behæftet med betydelig
usikkerhed. Skønnet medtager ikke de økonomiske
konsekvenser af, at bidraget til Arbejdsgivernes Elevrefusion
indgår i en fælles opkrævning, jf. forslagets
§ 2. Dette vil medføre en yderligere
besparelse.
De øvrige konsekvenser af forslaget
vedrørende Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, jf.
forslagets § 1, er beskrevet nedenfor i afsnit 5.1, og de
øvrige konsekvenser af forslaget vedrørende
Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf. forslagets § 2, er
beskrevet i afsnit 5.2.
5. 1 Overgangs- og
tilpasningsproblemer for Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring.
Visse persongrupper er ATP-sikret, men
ikke arbejdsskadesikret. De figurerer således i
virksomhedens ATP-indbetalinger, som derved bliver misvisende i
forhold til AES-bidragspligten. Det gælder medarbejdende
ægtefæller, som ikke har sikret sig frivilligt,
værnepligtige og folketingsmedlemmer. Værnepligtige er
arbejdsskadesikret efter en statslig særordning, mens
folketingsmedlemmer ikke er arbejdsskadesikret. Dette problem kan
løses ved at der benyttes særlige SE-numre for de
pågældende grupper. Det er nødvendigt for
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring/Arbejdsmarkedets
Tillægspension at benytte hjemmelen i lov om
arbejdsskadesikring § 55, stk. 3 €" som ved
forslaget bliver til § 55, stk. 5 €" til at
forlange oplysninger fra de sikringspligtige arbejdsgivere om
SE-nummer. Dette oplysningskrav svarer til oplysningskravet i
bekendtgørelsen om Arbejdsmarkedets Tillægspension,
§ 1.
Pligten til at indbetale ATP-bidrag og
pligten til at indbetale AES-bidrag kan påhvile forskellige
arbejdsgivere. Det gælder i forhold til koncerner,
kommuner og vikarbureauer, hvor moderselskabet/kommunen eller
vikarbureauet indbetaler ATP-bidrag, men hvor AES-bidragspligten
påhviler datterselskabet/den underliggende institution eller
brugervirksomheden. Problemet kan løses ved at
datterselskaber og underliggende institutioner indbetaler
ATP-bidrag på egne SE-numre og at vikarbureauet indsender
oplysninger om fordelingen af vikarer på brugervirksomheder.
Der er hjemmel i lovens § 55, stk. 3 til at
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring kan kræve de
oplysninger, der er nødvendige for fastsættelse af
bidrag efter loven. Fremgangsmåden til fremskaffelse af de
nødvendige oplysninger er den samme som nævnt
ovenfor.
Arbejdstagere, der er hjemmehørende
i Grønland, har ikke rettigheder efter lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension, men er sikret i
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (dog ikke arbejdstagere
omfattet af gruppeforsikringen, jf. Anordning om ikrafttræden
af lov om sikring mod følger af arbejdsskade i
Grønland, § 62). Der er dermed ikke
ATP-indbetalinger, som kan danne grundlag for AES-bidraget for
så vidt angår grønlandske arbejdstagere. Det vil
derfor være nødvendigt at opretholde den hidtidige
indberetning fra arbejdsgiverne til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring for arbejdstagere i Grønland.
Arbejdsmiljøbidrag og
søfarende. Sammen med AES-bidraget opkræves et
bidrag til Arbejdsmiljørådets virksomhed i
medfør af arbejdsmiljølovens § 68 og
arbejdsskadelovens § 58, stk. 4. Da
arbejdsmiljøloven ikke gælder for søfarende,
må der ikke opkræves arbejdsmiljøbidrag i
forhold til søfarende. Problemet kan løses ved
særlige oplysninger fra rederierne om antallet af sejlende
henholdsvis landarbejdende ansatte.
Bidragsunderskud for Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring.
Ved overgang til beregning af bidraget til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring på grundlag af
ATP-indbetalingerne i en forudgående 3-måneders
periode, sker der en ændring fra årsvist fremadrettet
opkrævning til kvartalsvist bagudrettet opkrævning.
Ifølge forslagets § 3 om ikrafttrædelse af
lovændringerne skal første opkrævning efter den
nye ordning ske pr. 1. juli 2008. Der opstår derved et
bidragsunderskud på halvdelen af det samlede årsbidrag
for perioden januar til juli 2008.
Udbetalingerne er imidlertid de samme som
hidtil. Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring skal
skønsmæssigt bruge 600 til 800 millioner kroner til
erstatningsudbetalinger i første halvdel af 2008.
Næsten alle udbetalinger i 1.
halvår af 2008 vedrører skader, som er anmeldt i 2007
eller tidligere. De forventede fremtidige udbetalinger
vedrørende skader, som er anmeldt i 2007 eller tidligere, er
afdækket med hensættelser pr. 31. december 2007.
Udbetalingerne i 1. halvår 2008 finansieres som
sædvanligt ved træk på hensættelserne, som
pr. 31. december 2007 forventes at udgøre over 4 milliarder
kroner.
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring ville
normalt ved udgangen af juni måned 2008 have foretaget
hensættelser for de skader, som er anmeldt i 1. halvår
2008, og Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring ville have
købt aktier og obligationer, som modsvarer værdien af
disse hensættelser. Da der ikke foretages indbetalinger til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring i 1. halvår 2008, vil
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring muligvis ikke være i
stand til at købe aktiver i samme takt, som
hensættelserne for skader anmeldt i 2008 bygges op.
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring vil
derfor i 2008 muligvis ikke fuldtud kunne leve op til kravet i
arbejdsskadesikringslovens § 68, hvorefter
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring til enhver tid skal have
aktiver omfattet af § 69 til en samlet værdi, der
mindst modsvarer størrelsen af de samlede
hensættelser. Det foreslås derfor, at dette krav kan
fraviges i hele 2008, jf. forslaget til § 3, stk. 2,
sidste punktum.
Der er tale om en tidsmæssig
forskydning af indbetalingerne, som kan medføre en senere
opbygning af aktiver og dermed færre indtægter af
investeringsvirksomhed. Dette vil i givet fald blive indregnet i
opkrævningerne af bidrag fra arbejdsgiverne vedrørende
2008. Det vil sige i opkrævningerne 1. juli og 1. oktober
2008 samt 1. januar og 1. april 2009.
For at kunne leve op til det omtalte krav i
arbejdsskadesikringslovens § 68 fra og med januar 2009 og
for at kompensere for de lavere indtægter af
investeringsvirksomhed, kan det blive nødvendigt at
opkræve det manglende beløb i 2008. En pessimistisk
vurdering viser, at det kan blive nødvendigt at
opkræve ca. 240 mio. ekstra fra 1. juli 2008 til 1. juli
2009. Dette beløb skal fordeles på ca. 2 mio.
fuldtidsbeskæftigede og giver i gennemsnit 120 kr. ekstra pr.
fuldtidsbeskæftiget, eller 30 kr. ekstra pr.
fuldtidsbeskæftiget i kvartalet. Dette skal sammenholdes med,
at arbejdsgiverne i 2008 kun indbetaler for to kvartaler.
Der er ingen risiko for soliditeten i
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring eller for udbetaling af
erstatninger til de berettigede tilskadekomne ved at benytte den
beskrevne metode.
5.2 Overgangs- og
tilpasningsproblemer for Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER)
Ved harmoniseringen af betalingstidspunkterne
og beregningsperioderne vil Arbejdsgivernes Elevrefusion opleve et
årligt rentetab som følge af, at arbejdsgivernes
indbetalingsterminer falder en måned senere end hidtil. AER
skønner, at rentetabet beløber sig til ca. 3,4 mio.
kr. årligt. Dette beløb skal ses i forhold til
AER€™s samlede indtægter i 2006 på ca. 3,2
mia. kroner. Arbejdsgiverne vil samlet set opnå en
tilsvarende rentegevinst. Ændringen vil derudover
medføre den administrative lettelse for stat, amter og
kommuner, at de ikke længere skal foretage beregning af
bidraget, men at beregning og opkrævning foretages af
Arbejdsmarkedets Tillægspension.
6. Andre konsekvenser af
lovforslaget
6.1 Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6.2 Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.3. Forholdet til
EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
Skema 1: Lovforslagets
konsekvenser i hovedtræk
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser /merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amter | Ingen | ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amter | Mindre administrativ lettelse | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | 45 mio. kr. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Administrative lettelser | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU retlige
aspekter | |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§ 1
Til nr. 1.
Bestemmelsen afløser gældende
lovs § 45. Ved lovens § 45 oprettedes med
virkning fra 1. januar 1999 et ankenævn for Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring. Nævnet er placeret i Ankestyrelsen.
Ved forslagets § 1, nr. 1 ændres klageadgangen,
således at klager over afgørelser fra Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring efter loven kan indbringes for det i henhold
til lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, § 28
nedsatte ankenævn. Samtidigt nedlægges Ankenævnet
for Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, som dog
færdigbehandler klager over afgørelser truffet efter
hidtil gældende regler, jf. forslagets § 3,
stk. 4. Ændringen i ankeadgangen gælder også
anke over afgørelser fra Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf.
forslagets § 2, nr. 9. Formålet med ændringen
er at samle behandlingen af klager over afgørelser fra
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og fra Arbejdsgivernes
Elevrefusion i et enkelt nævn. Ankenævnet for
Arbejdsmarkedets Tillægspension opkræver ikke gebyr for
klagesagsbehandlingen i modsætning til Ankenævnet for
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og Ankenævnet for
Arbejdsgivernes Elevrefusion, hvor gebyret udgør henholdsvis
500 kroner og 300 kroner, dog med tilbagebetaling, hvis klageren
får helt eller delvist medhold.
Til nr. 2.
Bestemmelsen er ny. Ved bestemmelsen gives
der lovhjemmel til at Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring kan
afholde udgifter til erstatning til personer, som er
arbejdsskadesikret, men som ikke er omfattet af ATP-ordningen.
Erstatningerne afholdes af de samlede indbetalinger til den
branchegruppe, som ifølge Arbejdsskadestyrelsens
afgørelse skal anvendes i det konkrete tilfælde. Det
foreslås, at den allerede eksisterende ordning i
medfør af lovens § 48, stk. 6, hvorefter der
ikke er sikringspligt for medhjælp i privat husholdning eller
privat tjeneste under 400 timer årligt, udvides til at
omfatte disse personer.
Det drejer sig om arbejdstagere, der arbejder
under 9 timer om ugen og arbejdstagere under 16 år eller over
66 år samt om personer, der udfører ulønnet,
men sikret, arbejde.
Antallet af personer, der udfører
ulønnet, men sikret arbejde, er ukendt, men skønnes
at være ubetydeligt, idet det er en forudsætning for at
være arbejdsskadesikret, at de pågældende faktisk
udfører et arbejde, der ellers skulle være
udført af betalt arbejdskraft. Der er typisk tale om en
ekstraordinær arbejdsindsats for en forening, som den
pågældende selv er medlem af. Det bemærkes, at
sædvanlige foreningsaktiviteter ikke er sikret arbejde.
Til nr. 3
I § 1, nr. 3 foreslås de for
fællesopkrævningen nødvendige ændringer af
lovens § 55 indsat efter stk. 1 som nye stykker.
Bestemmelserne er nye. Ved de foreslåede ændringer
skabes der lovhjemmel for, at arbejdsgivernes bidrag til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring kan beregnes på
grundlag af ATP-indbetalingerne og opkræves en gang i
kvartalet sammen med de øvrige arbejdsgiverbidrag.
Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 3, for så vidt angår
konsekvenserne af en omlægning til ATPs
»trappemodel«.
Ifølge lov om arbejdsskadesikring
§ 56, stk. 2 skal den bidragspligtige betale renter
efter lov om renter ved forsinket betaling m.v. Ifølge
§ 56, stk. 1 kan Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring opkræve et ekspeditionsgebyr ved
påkrav for sent betalte bidrag. Disse regler foreslås
opretholdt i princippet, men forenklet ved en henvisning til lov om
renter ved forsinket betaling m.v., som giver hjemmel for
både rentetilskrivning og rykkergebyr.
Til nr. 4
Bestemmelsen i nr. 4 er ny. Med henblik
på at opnå den størst mulige administrative
besparelse for arbejdsgiverne foreslås det at give mulighed
for videregivelse af oplysninger fra de ordninger, der er omfattet
af fællesopkrævningen, til Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Det drejer sig om oplysninger, som allerede
er indhentet fra arbejdsgiverne med hjemmel i lovgivningen om de
omfattede ordninger. Videregivelsen er primært tænkt
anvendt på oplysninger, der tilgår én af
ordningerne om f.eks. arbejdsgiverens status (ophør,
flytning, nyt telefonnummer, død, betalingsstandsning,
konkurs osv.), oplysninger om beløb, der kan anvendes til
modregning i udbetalinger, eller meddelelser fra arbejdsgiver om
særlige ønsker om fordelingen af en indbetaling, der
ikke dækker alle ordninger fuldtud.
En tilsvarende bestemmelse indsættes i
lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf. forslagets § 2,
nr. 8.
Til nr. 5
Bestemmelsen afløser gældende
lovs § 56, stk. 1. Det er efter forslaget
Arbejdsmarkedets Tillægspension, der skal opkræve
bidragene, mens Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring fortsat
skal beregne bidragenes størrelse. Der er derfor fortsat
behov for en hjemmel til at Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
som hidtil kan fastsætte regler i en selvstændig
bekendtgørelse om beregningen af bidragene. Beregningen sker
på grundlag af en risikovurdering (branchehenføring)
af virksomhederne og på grundlag af antallet af
fuldtidsstillinger i virksomheden. Opgørelsen af antallet af
fuldtidsstillinger skal ifølge forslagets nr. 3 foretages
på grundlag af ATP-indbetalingerne i forhold til de for
virksomheden relevante ATP-bidragssatser, som omregnes til antal
fuldtidsstillinger. Forslaget giver hjemmel til at Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring kan fastsætte de nærmere regler
herom i en bekendtgørelse som erstatter den gældende
bekendtgørelse nr. 1071 af 11. december 2003.
Til nr. 6
Forslagets § 1, nr. 6 skal
sammenholdes med forslagets § 2, nr. 5. Der
foreslås i disse bestemmelser indsat en hjemmel i lov om
arbejdsskadesikring og i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion til at
beskæftigelsesministeren kan udstede en bekendtgørelse
med regler om fællesopkrævning af bidrag til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og til Arbejdsgivernes
Elevrefusion.
Til nr. 7
Bestemmelsen afløser den
nugældende § 58, stk. 2. Med den
foreslåede affattelse af § 58, stk. 2
sammenholdt med den foreslåede affattelse af § 55,
stk. 2, jf. forslagets § 1, nr. 3, bliver det
tydeliggjort, hvordan den enkelte virksomheds bidrag
fastsættes. Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
udarbejder for hvert kalenderår de generelle bidragssatser
for branchegrupperne (»tariffen«), jf. den
foreslåede afattelse af § 58, stk. 2. Den
enkelte virksomheds bidrag fastsættes med udgangspunkt i en
branchehenføring, sammenholdt med antallet af
fuldtidsansatte i virksomheden, jf. den foreslåede affattelse
af § 55, stk. 2.
§ 2
Til nr. 1
Det foreslås, at datoerne for
overførsel af VEU-midler til Undervisningsministeriet
præciseres i loven. VEU-midler er bidrag, som arbejdsgiverne
indbetaler efter lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion
§ 18, stk. 2 til hel eller delvis finansiering af
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse. Baggrunden er, at det er af stor betydning for
Undervisningsministeriet, at indbetalingerne kan blive
bogført på det korrekte finansår, således
at periodiseringsproblemer undgås. Ved overgangen til
fælles opkrævning af arbejdsgiverbidrag forskydes
datoerne for overførsel af midlerne til
Undervisningsministeriet ca. to uger frem i tid i forhold til
gældende administrativ praksis, jf. nedenstående
tabel:
ATP-beregningsperiode | Kvartal | Forfaldsdag AER-bidrag | Sidste rettidige betalingsdag til
Undervisningsministeriet |
23. februar €" 22. maj | Januar | 1. juli | 30. juli |
23. maj €" 22. august | April | 1. oktober | 30. oktober |
23. august €" 22. november | Juli | 1. januar | 30. januar |
23. november €" 22. februar | Oktober | 1. april | 30. april |
Efter de nu gældende regler forfalder
bidragene til Arbejdsgivernes Elevrefusion for de private
arbejdsgivere den 1. marts, 1. juni, 1. september og 1. december
med sidste rettidige betalingsdag den 14. i forfaldsmåneden.
VEU-midlerne overføres til Undervisningsministeriet ca. 1
måned efter sidste rettidige betalingsdag. I
fællesopkrævningen forskydes forfaldsdatoerne for alle
arbejdsgivere med 1 måned til 1.4, 1.7, 1.10 og 1.1. med
sidste rettidige betalingsdag den 14. i forfaldsmåneden, dog
den 20. i januar. Det er derfor aftalt, at AER overfører
VEU-midlerne til Undervisningsministeriet hvert kvartal ca. 2 uger
efter de nye sidste rettidige betalingsdatoer.
Til nr. 2
Forslaget muliggør, at bidraget til
Arbejdsgivernes Elevrefusion indgår i en fælles
opkrævning, der administreres af Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Andet punktum præciserer, at alle
beføjelser i tilknytning til opkrævningen af bidraget,
for eksempel udsendelse af rykkere, beslutning om anvendelse af
udpantningsretten og indgivelse af fogedbegæringer, kan
varetages af Arbejdsmarkedets Tillægspension, som også
sikrer en korrekt fordeling af de indkomne bidrag mellem de
ordninger, der deltager i fællesopkrævningen, herunder
i de situationer, hvor arbejdsgiveren ikke indbetaler hele
bidraget.
Til nr. 3
Der er tale om en sproglig ændring i
overensstemmelse med affattelsen af den tilsvarende bestemmelse
vedrørende bidrag til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, jf. forslagets § 1, nr. 3.
Den i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion
§ 21, stk. 1 indeholdte henvisning til ATP-lovens
§ 2 a kan udgå, da der ikke længere betales
dobbelt ATP-bidrag af sygedagpenge under de første 2 ugers
sygdom (arbejdsgiverperioden) for de medarbejdere, der ikke
modtager løn under sygdom.
Til nr. 4
Det foreslås, at henvisningen til,
hvilken periode beskæftigelsen skal vedrøre,
udgår, da der ikke længere forekommer ATP-bidrag
vedrørende beskæftigelsen før 1. april 1991.
Der er tale om en overgangsbestemmelse ved genindførelsen af
det direkte arbejdsgiverbidrag i 1991. Formålet med den
tidsmæssige afgrænsning var, at ATP-indbetalinger, der
vedrørte tiden inden bidragets genindførelse, ikke
skulle tages med i beregningsgrundlaget. Bestemmelsen er
overflødig nu, da der ikke kan tænkes efter den 1.
januar 2008 at blive indbetalt ATP-bidrag, der vedrører
beskæftigelsen før den 1. april 1991 eller for den
sags skyld 1. oktober 1992, jf. § 36, stk. 2, der
også foreslås ophævet.
Til nr. 5
Forslagets § 2, nr. 5 skal
sammenholdes med forslagets § 1, nr. 6. Det
forudsættes, at der udarbejdes en egentlig
fællesopkrævningsbekendtgørelse. Det
foreslås, at beskæftigelsesministeren får
ansvaret for udstedelsen af bekendtgørelsen, men
således at bekendtgørelsen udstedes efter forhandling
med undervisningsministeren og efter indstilling fra bestyrelsen
for Arbejdsgivernes Elevrefusion, som har den nødvendige
specialviden.
Til nr. 6
Der tænkes især på reglerne
om fradrag for første ansatte, fradraget for hver 50.
ansatte og fradraget for elever, der er særegne for
AER-ordningen.
Til nr. 7
Bestemmelsen foreslås ophævet, da
den er overflødig, idet der i bemyndigelsen i
§ 21, stk. 3 og 4, som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 5 og 6, også findes hjemmel til udstedelse
af særlige regler om beregning, opkrævning og betaling
af bidrag for enkelte arbejdsgivere eller grupper af arbejdsgivere,
herunder hjemmel for de i dag eksisterende særregler om
håndtering af ATP-bidrag indbetalt med A-, B-, C- eller
D-bidraget.
Til nr. 8
Forslaget er en konsekvens af etableringen af
en fælles opkrævning af bidrag til Arbejdsgivernes
Elevrefusion, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og
FIB-ordningen. Bestemmelsen medfører, at oplysninger om en
arbejdsgiver, der er af betydning for bidragsberegningen og
-opkrævningen, og som tilgår en af ordningerne, kan
videregives til Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Videregivelsen kan ske i elektronisk form. Videregivelsen er
primært tænkt anvendt på oplysninger, der
tilgår én af ordningerne om f.eks. arbejdsgiverens
status (ophør, flytning, nyt telefonnummer, død,
betalingsstandsning, konkurs osv.), oplysninger om beløb,
der kan anvendes til modregning i udbetalinger, eller meddelelser
fra arbejdsgiver om særlige ønsker om fordelingen af
en indbetaling, der ikke dækker alle ordninger fuldtud.
Til nr. 9
Som led i forenklingen af administration af
arbejdsgiverbidragene foreslås det, at der indføres en
fælles klageinstans for de af fællesopkrævningen
omfattede arbejdsgiverbidrag.
Klager over afgørelser
vedrørende opkrævning af AER-arbejdsgiverbidrag
foreslås derfor fremover behandlet af ATP€™s
ankenævn.
Vedrørende reglerne om
ATP€™s ankenævn, henvises til bemærkningerne
til § 1, nr. 1.
Ud over klager over bidragsopkrævning
behandler AER€™s ankenævn klager over
afgørelser, som AER træffer vedrørende
udbetaling af ydelser.
Da lovforslaget har til formål at lette
og forenkle arbejdsgivernes administrative byrder, foreslås
som led heri, at AER€™s ankenævn nedlægges,
og at alle klager over AER€™s afgørelse
henlægges til ATP€™s ankenævn med virkning
fra 1. januar 2007. Denne dato er valgt af hensyn til den
nuværende bemanding i sekretariet for Ankenævnet for
Arbejdsgivernes Elevrefusion. En overgang af sagerne pr. 1. januar
2007 sikrer en smidig overgang til den nye ankeinstans.
Det bliver samtidigt gebyrfrit at klage over
afgørelser fra Arbejdsgivernes Elevrefusion, da
Ankenævnet for Arbejdsmarkedets Tillægspension ikke
opkræver gebyr for ankesagsbehandlingen.
I 2004 behandlede AER€™s
ankenævn i alt 18 sager, og i 2005 blev der behandlet 5
sager. I 2006 er der i første halvår indgivet 7
klager.
Udgifterne til varetagelsen af
sekretariatsfunktionen og udgifterne i øvrigt for
ankenævnet vil uændret blive dækket af
Arbejdsgivernes Elevrefusion.
Til nr. 10
§§ 34 €" 37 samt
§ 39 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion er
ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser til tidligere love,
som har mistet deres betydning.
§ 3
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. januar 2008, og at der opkræves
bidrag efter de nye regler første gang den 1. juli 2008.
Det betyder for Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, at der opstår et bidragsunderskud
på halvdelen af det samlede årsbidrag.
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring vil
derfor i 2008 muligvis ikke fuldtud kunne leve op til kravet i
arbejdsskadesikringslovens § 68, hvorefter AES til enhver
tid skal have aktiver omfattet af § 69 til en samlet
værdi, der mindst modsvarer størrelsen af de samlede
hensættelser. Det foreslås derfor, at dette krav kan
fraviges i hele 2008. Der henvises herom til lovforslagets
almindelige bemærkninger punkt. 5.1.
Beregningen af bidrag til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring, der opkræves den 1. juli 2008, sker
på grundlag af modtagne ATP-bidrag i perioden 23. februar til
22. maj 2008. Der medtages ikke ATP-bidrag, der vedrører
beskæftigelsen forud for 1. januar 2008.
Beregningen af første bidrag til
Arbejdsgivernes Elevrefusion sker på grundlag af modtagne
ATP-bidrag i perioden 13. februar til 22. maj 2008. Den
første beregningsperiode udvides således med 10-dages
perioden 13. €" 22. februar 2008, svarende til den
forskydning, der sker i beregningsperioderne i forhold til dem, der
gælder for AER i dag.
Restancer for bidrag kan indgå i en
fællesopkrævning. Det gælder også restancer
vedrørende tiden før lovens ikrafttræden.
Stk. 4 og 5:
Ankenævnet for Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring og Ankenævnet for Arbejdsgivernes
Elevrefusion nedlægges og klagesagerne samles i
ankenævnet for Arbejdsmarkedets Tillægspension . For
afgørelser fra Arbejdsgivernes Elevrefusion gælder
dette med virkning fra 1. januar 2007. Det gælder for
beregning, betaling og opkrævning af bidrag til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og til Arbejdsgivernes
Elevrefusion samt for udbetaling af ydelser fra Arbejdsgivernes
Elevrefusion.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
Lovbekendtgørelse nr. 154 af 7.
marts 2006 om arbejdsskadesikring. | | I lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 154 af 7. marts 2006, med senere
ændringer, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | § 1 |
| | |
§ 45. Klager over
afgørelser truffet af Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring efter denne lov kan inden 4 uger efter
meddelelsen af afgørelsen indbringes for et ankenævn.
Ankenævnet, der udnævnes for en periode af 3 år,
består af en formand, der beskikkes af
beskæftigelsesministeren og skal have bestået juridisk,
nationaløkonomisk eller anden dermed ligestillet eksamen, og
følgende udpegede medlemmer: | | 1. § 45 affattes
således: » § 45. Klager over
Arbejdsmarkedets Erhvervssygydomssikrings eller Arbejdsmarkedets
Tillægspensions afgørelser efter denne lov kan, inden
for en frist på 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er
meddelt, indbringes for det i henhold til lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension § 28 nedsatte
ankenævn.« |
1) 1 medlem udpeget af Landsorganisationen i
Danmark. | | |
2) 1 medlem udpeget af Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd og Akademikernes
Centralorganisation i fællesskab. | | |
3) 1 medlem udpeget af Dansk
Arbejdsgiverforening. | | |
4) 1 medlem udpeget af KL (Kommunernes
Landsforening), regionsrådene i forening og Finansministeriet
i fællesskab. | | |
Stk. 2. Der udpeges tillige en
suppleant for hvert af de i stk. 1 nævnte medlemmer. | | |
Stk. 3. Formanden kan se bort fra
overskridelse af klagefristen, når der er særlig grund
hertil. | | |
Stk. 4. Ankenævnet
fastsætter selv sin forretningsorden. | | |
Stk. 5. Ankenævnets udgifter
betales af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring. Klageren
betaler 500 kr. for ankenævnets behandling. Beløbet
betales tilbage til klageren, hvis denne får helt eller
delvist medhold. | | |
| | |
§ 48. | | |
Stk. 6. Sikringspligten omfatter ikke
medhjælp under arbejde i privat husholdning eller under
udførelse af privat tjeneste, hvis den samlede
beskæftigelse herved ikke overstiger 400 timer i et
kalenderår. Udgifter ved arbejdsulykker, der overgår
sådan medhjælp, betales forskudsvis af
Arbejdsskadestyrelsen og fordeles for hvert kalenderår
på alle forsikringsselskaber, som tegner
arbejdsskadeforsikringer. Arbejdsskadestyrelsen fastsætter i
samarbejde med Finanstilsynet nærmere regler for denne
fordeling. Udgifter ved erhvervssygdomme, der overgår
sådan medhjælp, betales af Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring. Arbejdsskadestyrelsen træffer
afgørelse om branchetilhørsforhold under hensyn til
arten af påvirkningerne, intensiteten og den
tidsmæssige udstrækning heraf. Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring henfører herefter udgifterne til en
branche. | | 2. I § 48,
stk. 6 indsættes efter 4. pkt.: »Det samme gælder udgifter til
erhvervssygdomme, der overgår sikrede personer, som ikke er
omfattet af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.« |
| | |
§ 55. Sikringspligtige
arbejdsgivere, jf. § 48, skal betale bidrag til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, jf. § 61. Det
samme gælder frivilligt sikrede efter § 48,
stk. 2. | | |
| | 3. I
§ 55 indsættes efter stk. 1 som nye
stykker: |
Stk. 2. Når Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring har overtaget en sikringspligtig
arbejdsgivers eller selvstændig erhvervsdrivendes risiko,
hæfter Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, selv om den
ved fastsættelsen af bidraget er gået ud fra urigtige
forudsætninger om risikoens art og omfang. | | » Stk. 2. Bidraget beregnes
kvartalsvist på grundlag af indbetalte ATP-bidrag fra
virksomheden i en forudgående 3-måneders periode,
omregnet til antal fuldtidsstillinger ved anvendelse af de for
virksomheden relevante ATP-bidragssatser og ved anvendelse af den
for branchen relevante bidragssats, jf. § 58,
stk. 2. |
Stk. 3. Den sikringspligtige,
forsikringsselskabet og offentlige myndigheder skal efter anmodning
give Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring oplysninger af
betydning for fastsættelse af bidrag efter loven. Det samme
gælder frivilligt sikrede efter § 48, stk. 2.
Pligten til at udlevere oplysninger til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring gælder ikke, i det omfang der efter
anden lovgivning er fastsat en særlig tavshedspligt. | | Stk. 3. Bidraget opkræves fire
gange årligt. Bidraget kan opkræves af Arbejdsmarkedets
Tillægspension sammen med andre bidrag, der opkræves
fra arbejdsgiverne. De beføjelser, der tilkommer
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring vedrørende
opkrævning af bidrag i medfør af denne lov, kan
udøves af Arbejdsmarkedets Tillægspension i
forbindelse med en fælles opkrævning. Ved forsinket
betaling pålægges renter og rykkergebyr efter lov om
renter ved forsinket betaling m.v. Restancer for bidrag kan
indgå i en fællesopkrævning.« |
Stk. 4. Til brug ved
bidragsopkrævning og behandling af anmeldelser af
erhvervssygdomme har Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
elektronisk adgang til stamoplysninger i Arbejdsmarkedets
Tillægspensions arbejdsgiver- og personregistre, til
oplysninger om arbejdsgivernes indbetalte ATP-bidrag i
Arbejdsmarkedets Tillægspensions opkrævningsregister
samt til arbejdsgiverrelationer og indbetalte ATP-bidrag på
personniveau i Arbejdsmarkedets Tillægspensions
lønmodtagerregister. | | Stk. 2 - 4 bliver herefter stk. 4 - 6. |
| | 4. Efter
§ 55, stk. 4 , som bliver stk. 6,
indsættes som nyt stykke: » Stk. 7. Til brug for
beregning, opkrævning og behandling af bidrag som led i en
fælles opkrævning, jf. stk. 3, kan der i
nødvendigt omfang videregives oplysninger om arbejdsgiveren
fra de ordninger, der er omfattet af en fælles
opkrævning, til Arbejdsmarkedets Tillægspension. Denne
videregivelse kan ske i elektronisk form.« |
| | |
§ 56. Bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring fastsætter de
nærmere regler om betaling af bidrag, herunder om frist for
betalingen. Det kan ved disse regler bestemmes, at Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring opkræver et ekspeditionsgebyr ved
påkrav på grund af manglende betaling og kan give
henstand med betaling samt eftergive bidrag, renter og
ekspeditionsgebyr. | | 5. § 56, stk. 1 ,
affattes således: » Stk. 1. Bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring fastsætter de
nærmere regler om beregning af bidrag.« |
| | 6. § 56, stk. 2 ,
affattes således: » Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter indstilling
fra bestyrelserne for Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og
Arbejdsmarkedets Tillægspension regler om opkrævning og
betaling af bidrag, der indgår i en fælles
opkrævning, jf. § 55, stk. 3. Det kan ved
disse regler bestemmes, at Arbejdsmarkedets Tillægspension
kan give henstand med betalingen samt eftergive bidrag og
renter.« |
| | |
§ 58. € Stk. 2. Bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring fastsætter
størrelsen af bidragene for den sikringspligtige
arbejdsgiver og for den frivilligt sikrede efter § 48,
stk. 2. Bidragene fastsættes ud fra
tilhørsforholdet til en branche, det beregnede antal
fuldtidsansatte og de forventede udgifter vedrørende den
pågældende arbejdsgiver eller selvstændige
erhvervsdrivende. | | 7. § 58, stk. 2 ,
affattes således: » Stk. 2. Bestyrelsen for
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring fastsætter
bidragssatserne for hvert kalenderår. Bidragssatserne
fastsættes branchevist på grundlag af de forventede
udgifter vedrørende den pågældende
branche.« |
| | |
| | § 2 |
| | |
Lovbekendtgørelse nr. 107 af 18. februar 2004
af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion. | | I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 767 af 5. juli 2006 med senere
ændringer, foretages følgende ændringer: |
| | |
18. Alle arbejdsgivere, jf.
§ 2, betaler bidrag til Arbejdsgivernes Elevrefusion til
dækning af udgifter i medfør af kapitel 2, bortset fra
§ 5, stk. 2, og udgifter i medfør af kapitel
3, 4 og 6, herunder administrationsudgifter. Bidraget udgør
1.090 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2006-pris-
og -lønniveau. Bidraget reguleres på finansloven for
pris- og lønudviklingen med 2 pct. tillagt den i
§ 3 i lov nr. 373 af 28. maj 2003 om en satsregulering
nævnte tilpasningsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste hele kronebeløb. | | |
Stk. 2. Alle arbejdsgivere, jf.
§ 2, betaler et bidrag på 530 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes Elevrefusion, som
overfører beløbet kvartalsvis til
Undervisningsministeriet til hel eller delvis finansiering af
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. § 15 b. Stk. 3. De i stk. 1 og 2
nævnte bidrag opkræves samlet. | | 1. I § 18, stk. 2 ,
indsættes som 2. pkt.
: »Den kvartalsvise overførsel finder
sted senest den 30. januar, 30. april, 30. juli og 30.
oktober.« |
| | 2. I
§ 18 indsættes som
stk. 4.: » Stk. 4. Bidrag kan
opkræves sammen med finansieringsbidrag, der af
Arbejdsmarkedets Tillægspension opkræves fra
arbejdsgiverne. De beføjelser, der tilkommer Arbejdsgivernes
Elevrefusion vedrørende opkrævning af bidrag i
medfør af denne lov, kan udøves af Arbejdsmarkedets
Tillægspension i forbindelse med en fælles
opkrævning. Restancer for bidrag kan indgå i en
fælles opkrævning.« |
| | |
§ 20. Bidrag
efter § 18 beregnes kvartalsvis i forhold til antallet af
fuldtidsbeskæftigede i det foregående kvartal. Antallet
af fuldtidsbeskæftigede opgøres svarende til det fra
arbejdsgiverne modtagne ATP-bidrag i en forudgående
3-måneders-periode, inkl. bidrag indbetalt i henhold til
§ 2 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension. | | 3.§ 20, stk. 1,
affattes således: »Bidrag efter § 18 beregnes
kvartalsvis på grundlag af de samlede bidrag, som
Arbejdsmarkedets Tillægspension har modtaget fra
arbejdsgiveren i en forudgående 3-måneders
periode.« |
Stk. 2. I det kvartalsvis beregnede
arbejdsgiverbidrag fratrækkes for hver arbejdsgiver et
beløb, der svarer til ¼ af det årlige bidrag
for een lønmodtager. Dette gælder, uanset hvor mange
kvartaler det ATP-bidrag, der danner grundlag for beregningen,
vedrører. Herudover fratrækkes et beløb, der
svarer til ¼ af det årlige bidrag for en
lønmodtager, for hver gang der er modtaget et ATP-bidrag
svarende til 50 fuldtidsansatte lønmodtagere. Ved
beregningen af bidraget medtages kun ATP-bidrag, der
vedrører beskæftigelse efter den 1. april 1991, jf.
dog § 36, stk. 2. | | 4. § 20,
stk. 2, 4. punktum ophæves. |
| | |
§ 21. Bidrag efter
§ 18 indbetales til Arbejdsgivernes Elevrefusion fire
gange årligt. Indbetaling af bidrag for mindre end 4 ansatte
kan dog ske een gang årligt. | | |
Stk. 2. Sker indbetaling ikke
rettidigt, kan Arbejdsgivernes Elevrefusion pålægge
arbejdsgiveren at betale renter af bidragene med l 1/2 pct. for
hver påbegyndt måned fra forfaldsdagen. | | |
Stk. 3. Undervisningsministeren
fastsætter efter indstilling fra bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Elevrefusion regler om betaling af bidrag, herunder
frist for indbetalingen. | | 5.§ 21, stk. 3
affattes således: » Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med undervisningsministeren og efter indstilling fra bestyrelserne
for Arbejdsgivernes Elevrefusion og Arbejdsmarkedets
Tillægspension regler om opkrævning og betaling af
bidrag, der indgår i en fælles opkrævning, jf.
§ 18, stk. 4. Det kan ved disse regler bestemmes, at
Arbejdsmarkedets Tillægspension kan give henstand med
betalingen samt eftergive bidrag og renter.« |
| | |
| | 6. I § 21 indsættes
som stk. 4 : » Stk. 4.
Undervisningsministeren kan efter indstilling fra bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Elevrefusion fastsætte særlige regler
om beregningen af bidraget til Arbejdsgivernes
Elevrefusion.« |
| | |
§ 23. Uanset
bestemmelserne i § 20, § 21, stk. 1, og
§ 36, stk. 2, kan undervisningsministeren efter
indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion
fastsætte særlige regler om beregning og indbetaling af
bidrag for enkelte arbejdsgivere eller grupper af arbejdsgivere.
« | | 7.§ 23 ophæves. |
| | |
§ 26.
Offentlige myndigheder, skoler, arbejdsgivere, elever og
arbejdsmarkedets organisationer skal i ansøgningen samt
efter anmodning give Arbejdsgivernes Elevrefusion og skolerne
oplysninger, der har betydning for afgørelser om udbetaling
af ydelser og opkrævning af bidrag efter loven. Oplysningerne
kan indhentes i elektronisk form. | | |
| | 8. I § 26 indsættes
som stk. 2 : » Stk. 2. Til brug for
beregning, opkrævning og behandling af bidrag som led i en
fælles opkrævning, jf. § 18, stk. 4, kan
der i nødvendigt omfang videregives oplysninger om
arbejdsgiveren fra de ordninger, der er omfattet af en fælles
opkrævning, til Arbejdsmarkedets Tillægspension. Denne
videregivelse kan ske i elektronisk form.« |
| | |
§ 27. Klager
over afgørelser truffet af Arbejdsgivernes Elevrefusion
efter denne lov kan inden fire uger efter meddelelsen af
afgørelsen indbringes for et ankenævn.
Ankenævnet består af en formand, der skal opfylde de
almindelige betingelser for at kunne blive dommer, og fire andre
medlemmer, hvoraf et medlem udpeges af Dansk Arbejdsgiverforening,
et medlem af Landsorganisationen i Danmark, et medlem af offentlige
arbejdsgivere og et medlem af organisationer, der
repræsenterer offentligt ansatte arbejdstagere, jf. dog
§ 41. Undervisningsministeren beskikker formanden.
Medlemmerne beskikkes og udpeges for 3 år. | | 9.§ 27 affattes
således: »Klager over Arbejdsgivernes Elevrefusions
eller Arbejdsmarkedets Tillægspensions afgørelser
efter denne lov kan, inden for en frist på 4 uger fra den
dag, hvor afgørelsen er meddelt, indbringes for det i
henhold til lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
§ 28 nedsatte ankenævn.« |
Stk. 2. Ankenævnet
fastsætter selv sin forretningsorden. | | |
Stk. 3. Der betales et gebyr på
300 kr. for ankenævnets behandling af klager.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om gebyret. | | |
| | |
| | 10. §§ 34 - 37 og
§ 39 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion
ophæves |
| | |