L 85 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af ligningsloven og skattekontrolloven. (Forhøjelse af
fradraget for gaver til almenvelgørende foreninger m.v. samt
obligatorisk indberetning for disse).
Fremsat den 15. november 2006 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven og
skattekontrolloven
(Forhøjelse af fradraget for gaver til
almenvelgørende foreninger mv. samt obligatorisk
indberetning for disse)
§ 1
I lov om påligningen af indkomstskat
til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061
af 24. oktober 2006, foretages følgende ændringer:
1. I § 8 A, stk. 1, 3.
pkt., ændres »3.900 kr.« til: »7.850
kr.«
2. I § 8 A, stk. 1,
indsættes efter 3. pkt.:
»Endelig er fradrag betinget af, at foreningen
mv. har indberettet indbetalingen til told- og skatteforvaltningen,
jf. § 8 Æ i skattekontrolloven.«
3. I § 12, stk. 2,
indsættes efter 4. pkt.:
»Fradraget er betinget af, at foreningen mv.
har indberettet indbetalingen til told- og skatteforvaltningen, jf.
§ 8 Æ i skattekontrolloven.«
§ 2
I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1126 af 24. november 2005, som senest
ændret ved § 11 i lov nr. 516 af 7. juni 2006,
foretages følgende ændringer:
1.§ 8 Æ affattes
således:
» § 8 Æ.
Foreninger, stiftelser, institutioner mv. som nævnt i
ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 1-3,
skal til brug for skatteligningen hvert år indberette til
told- og skatteforvaltningen, hvilke indbetalinger de har modtaget
det foregående kalenderår. Indberetningen skal
indeholde oplysninger til identifikation af indbetaler og modtager.
Endvidere skal den indeholde oplysninger om størrelsen af
det indbetalte beløb og om, efter hvilke bestemmelser i
skattelovgivningen indbetalingen er ydet. Den enkelte yder af
indbetalinger til foreningerne kan inden kalenderårets udgang
pålægge foreningen ikke at foretage indberetning.
Stk. 2. Den, der har indbetalt til
foreningen mv., skal give foreningen oplysning om identifikation,
undtagen i de tilfælde som er nævnt i stk. 1, 4.
pkt.
Stk. 3. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om indberetningen efter
stk. 1 og 2.«
2. I § 9 A, stk. 1,
indsættes efter »§ 8 V,«:
»§ 8 Æ,«.
§ 3
Stk. 1. Lovens
§ 1, nr. 1, træder i kraft den 1. januar 2007 og
har virkning fra og med indkomståret 2007.
Stk. 2. Tidspunktet for
ikrafttræden af lovens § 1, nr. 2 og 3, samt
§ 2 fastsættes af skatteministeren.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Lovforslaget er en del af finanslovsaftalen
for 2007 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti)
og Dansk Folkeparti.
Af finanslovsaftalen for 2007 fremgår
følgende:
»Parterne er enige om at kompensere de
velgørende foreninger for stigningen i deres købsmoms
i forhold til 2004 (basisår) med en andel svarende til deres
egenfinansieringsgrad. Egenfinansieringsgraden er de private
indtægters andel af foreningernes samlede indtægter.
Foreningernes indtægter kommer desuden fra offentlige
tilskud. Med kompensationen for købsmoms af privat
indsamlede midler får de velgørende foreninger et
stærkere incitament til at øge egenfinansieringen.
Udbetaling fra tilskudspuljen
forudsætter, at foreningerne forøger deres
privatfinansierede udgifter til købsmoms i forhold til
2004.
Endvidere er parterne enige om at fordoble
skattefradraget for gaver til velgørende foreninger. Det
giver et styrket incitament til at give gaver til de
velgørende foreninger. Og det bidrager til, at de
velgørende foreninger kan øge deres indsamlinger.
Samlet set følges der hermed op
på finanslovsaftalen for 2005 om at undersøge
mulighederne for delvis kompensation af de almennyttige foreningers
købsmoms.
Foreninger godkendt efter ligningslovens
§ 8A er omfattet af tilskudspuljen og forhøjelsen
af gavefradraget. Købsmomsen vedrører foreningernes
momsfri virksomhed og undtages moms, som allerede er godtgjort, jf.
momsloven § 45. Foreningerne skal indberette
størrelsen af gavebidraget pr. donor.«
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget udmønter den del af
aftalen, der vil gøre det mere attraktivt for danskerne
at give bidrag til velgørende foreninger.
Det foreslås, at det maksimale
fradragsbeløb for gaver til almenvelgørende
foreninger mv. ændres fra et grundbeløb på 3.900
kr. (6.800 kr. i 2007) til et grundbeløb på 7.850 kr.
(13.600 kr. i 2007).
Grundbeløbet er i 1987-niveau og
reguleres efter personskattelovens § 20.
Efter de gældende regler kan gavegiver
fradrage beløb, som gavegiver har ydet til foreninger,
stiftelser, institutioner mv., hvis midler anvendes i
almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt
øjemed til fordel for en større kreds af
personer.
Retten til fradrag for gaver er betinget af,
at gavemodtager er godkendt af SKAT som berettiget til at modtage
gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen.
Der kan kun foretages fradrag for gaver, der
til den enkelte forening udgør mindst 500 kr. i løbet
af et indkomstår. Der kan endvidere kun foretages fradrag for
det samlede ydede gavebeløb, der overstiger 500 kr.
årligt. Fradraget kan i dag som nævnt højst
udgøre 6.800 kr. (2007) om året for
gaver fordelt på én eller flere foreninger.
Det maksimale fradrag opnås således først,
når de gaver, som kan tages i betragtning, sammenlagt
udgør grundbeløbet plus 500 kr.
Endvidere udmønter lovforslaget den
del af aftalen, hvorefter foreningerne skal indberette modtagne
gaver til SKAT.
Ved indberetningen skønnes det, at
omkring 90.000 skatteydere vil kunne slippe for at selvangive ydede
gavebeløb. Da ca. 49.000 borgere kun skal selvangive denne
ene oplysning, vil forslaget kunne føre til, at disse
borgere umiddelbart kan nøjes med kun at modtage en
årsopgørelse. Ved forslaget opnår borgerne
sikkerhed for, at de ydede gavebeløb bliver fradraget i den
skattepligtige indkomst.
Efter forslaget skal foreningerne mv.
indberette, hvilke indbetalinger de har modtaget det
foregående kalenderår til SKAT. Indberetningen skal
foretages i overensstemmelse med fristen i skattekontrollovens
§ 9 A, stk. 1, som er den 20. januar i året
efter det kalenderår, hvori beløbene er ydet.
Endvidere skal indberetningen indeholde oplysninger til
identifikation af indbetaler og modtager. Endelig skal den
indeholde oplysninger om størrelsen af det indbetalte
beløb og om, efter hvilke bestemmelser i skattelovgivningen
indbetalingen er ydet.
Fradrag for giveren er betinget af, at
foreningen mv. har indberettet beløbet til SKAT. Dog kan den
enkelte yder inden kalenderårets udgang pålægge
foreningen mv. ikke at foretage indberetning. I så fald
opnås der ikke fradrag.
Det foreslås samtidig, at yderen skal
give foreningen mv. oplysning om sin identifikation.
Det foreslås endvidere, at
skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
indberetningsordningen.
Endelig foreslås det, at tidspunktet
for ikrafttrædelsen af forslaget på dette punkt
fastsættes af skatteministeren.
Lovforslaget vurderes ikke at have
selvstændige retssikkerhedsmæssige konsekvenser.
Tilskudspuljen til delvis kompensation af de
velgørende foreningers mv. købsmoms foreslås
hjemlet på finanslovens § 9, Skatteministeriet.
3. Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Den foreslåede fordobling af det
maksimale gavefradrag fra 6.800 kr. til 13.600 kr. vil forventeligt
øge omfanget af gaveindbetalinger til de
almenvelgørende foreninger som følge af muligheden
for at trække et højere beløb fra i skat.
Det skønnes med stor usikkerhed, at
fordoblingen af fradraget vil kunne medføre en stigning i
gaveindbetalingerne til foreningerne med ca. 30 mio. kr. Derudover
antages det, at en række donorer ikke ændrer
adfærd som følge af forøgelsen af det maksimale
fradragsbeløb, men udelukkende får glæde af det
større fradrag. Samlet set skønnes dette beløb
til 15 mio. kr. (beregnet som forskellen mellem den samlede
forøgelse af fradraget og det øgede gavebidrag til
organisationerne). Gavefradraget er et ligningsmæssigt
fradrag. Det kan således fratrækkes i grundlaget for
sundhedsbidraget, kommune- og kirkeskat. Skatteværdien af
fradraget udgør i en gennemsnitskommune ca. 33,3 pct.
På grundlag af den samlede
anslåede forøgelse af fradraget på 45 mio. kr.
skønnes provenutabet til ca. 15 mio. kr. årligt. Heraf
vedrører ca. 11 mio. kr. kommunerne og ca. 4 mio. kr. staten
(sundhedsbidrag).
Forslaget om at etablere en obligatorisk
indberetningspligt for de almennyttige foreninger mv.
skønnes ikke at medføre nævneværdige
provenumæssige konsekvenser.
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne, da det ikke påvirker deres
bloktilskud.
For finansåret 2007 skønnes
lovforslaget at medføre et provenutab på 15 mio.
kr.
Den store usikkerhed ved skønnet
skyldes dels, at villigheden til at forøge donationerne ikke
kendes, dels at der ikke foreligger statistiske oplysninger om
fradrag for gaver til godkendte foreninger. Disse fradrag deler
felt på selvangivelsen med bl.a. fradrag for løbende
ydelser. Det er ikke muligt at adskille, hvad der vedrører
de forskellige regelsæt. På baggrund af
lovmodelberegninger er det dog skønnet, at ca. 17.000
personer i dag udnytter det maksimale gavefradragsbeløb. Ved
provenuvurderingen er det antaget, at det er personer blandt disse
ca. 17.000, der vil gøre brug af muligheden for
forhøjede gaveindbetalinger til organisationerne.
Der findes ikke umiddelbart
tilgængelige oplysninger om selskabers mv. fradrag for gaver
til velgørende foreninger mv. Det vurderes dog, at selskaber
mv. kun i begrænset omfang giver gaver til velgørende
foreninger efter ligningslovens § 8 A.
4. Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
En implementering af forslaget om
forhøjelsen af gavefradraget skønnes at
medføre meromkostninger af ringe omfang for SKAT.
Finansieringen af en gaveindberetningsordning
er indbudgetteret som en del af moderniseringen af SKATs
it-systemer på borgerområdet.
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for kommunerne og regionerne, da
skatteadministrationen varetages af staten.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget om en obligatorisk
gaveindberetningsordning har ingen økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet. Derimod lettes selvangivelsesarbejdet for de
erhvervsdrivende, som yder gaver mv. til foreninger mv., som efter
forslaget skal indberette beløbene til SKAT.
Fradrag for ydede gaver mv. er dog betinget
af, at den erhvervsdrivende har afgivet identifikationsoplysninger
til foreningen. Det skønnes imidlertid, at der er tale om en
mindre belastning af de erhvervsdrivendes administrative
opgaver.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for borgerne
Det skønnes med stor usikkerhed, at
borgerne vil øge donationerne til almenvelgørende
foreninger med ca. 30 mio. kr. årligt. Endvidere vil en del
borgere, der i dag yder større gaver end svarende til det
maksimale gavefradrag, opnå et større skattefradrag.
Samlet set skønnes lovforslaget at betyde et øget
bidrag fra borgerne på ca. 15 mio. kr. årligt opgjort
netto efter skat.
Forslaget om en obligatorisk
gaveindberetningsordning betyder, at flere borgere €" ca.
90.000 - fritages for at selvangive på dette punkt, eftersom
de indberettede oplysninger fra foreningerne mv. kan fortrykkes
direkte. Da ca. 49.000 borgere kun skal selvangive denne ene
oplysning, vil forslaget kunne føre til, at disse borgere
umiddelbart kan nøjes med kun at modtage en
årsopgørelse. Derved opnår borgerne sikkerhed
for, at de ydede gavebeløb bliver fradraget i den
skattepligtige indkomst.
En forudsætning for fradraget er dog,
at yder har givet oplysninger om identifikation til foreningen mv.,
og at denne har indberettet beløbet til SKAT.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Kommunikationsplan
SKAT vil informere om de nye regler på
følgende måde:
* Pjecen om gaver kommer til at indeholde et
afsnit om de nye regler
* Et elektronisk nyhedsbrev på skat.dk
fortæller om de nye regler.
10. Sammenfatning af
lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget om et forhøjet fradrag
skønnes at medføre et årligt provenutab
på ca. 15 mio. kr. Heraf vedrører ca. 11 mio. kr.
kommunerne og ca. 4 mio. kr. staten. Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser for regionerne. For finansåret
2007 skønnes provenutabet til ca. 15 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | En implementering af forslaget om
forhøjelsen af gavefradraget skønnes at
medføre meromkostninger af ringe omfang for SKAT. Finansieringen af en
gaveindberetningsordning er indbudgetteret som en del af
moderniseringen af SKATs it-systemer på
borgerområdet. Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for kommunerne og regionerne, da
skatteadministrationen varetages af staten. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget om en obligatorisk
gaveindberetningsordning letter selvangivelsesarbejdet for de
erhvervsdrivende, som yder gaver mv. efter ligningslovens
§ 8 A og § 12, stk. 1-3. | Fradrag for ydede gaver mv. er betinget af,
at den erhvervsdrivende har afgivet identifikationsoplysninger til
foreningen. Det skønnes, at der er tale om en mindre
belastning af de erhvervsdrivendes administrative opgaver. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Forslaget om en obligatorisk
gaveindberetningsordning betyder, at flere borgere €" ca.
90.000 - fritages for at selvangive på dette punkt, da de
indberettede oplysning fra foreningerne om ydede bidrag kan
fortrykkes. | En forudsætning for fradraget er, at
yder har givet oplysninger om identifikation til foreningen mv. Det
skønnes, at der er tale om en mindre administrativ byrde for
borgerne. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
11. Høring
Lovforslaget er sendt til høring i
Advokatrådet, Datatilsynet, Den Danske Skatteborgerforening,
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering), Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer,
ISOBRO (Indsamlerorganisationernes Brancheorganisation),
Skatterevisorforeningen og SKAT.
Lovforslaget er sendt på høring
den 10. november 2006 med svarfrist den 17. november 2006.
Høringssvar og høringsnotat vil blive sendt til
Skatteudvalget inden førstebehandlingen.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås i stk. 1, at
grundbeløbet på 3.900 kr. ændres til et
grundbeløb på 7.850 kr. (1987-niveau).
Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens
§ 20. Med et reguleringstal i personskattelovens
§ 20 for 2007 på 172,2 vil det maksimale
fradragsbeløb i 2007 hermed blive fordoblet fra 6.800
til 13.600 kr. (2007-niveau).
Gavegiver kan ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst fradrage det samlede ydede
gavebeløb, som overstiger 500 kr. Det maksimale fradrag
på 13.600 kr. i 2007 opnås således, når de
gaver, der kan tages i betragtning, udgør 14.100 kr.
tilsammen.
Til nr. 2
Det foreslås at gøre fradraget
efter ligningslovens § 8 A betinget af, at foreningen mv.
har indberettet indbetalingen til SKAT.
Forslaget skal ses i lyset af § 2,
nr. 1, hvorefter den, som indbetaler til foreningen mv., skal give
foreningen mv. oplysning om identifikation.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 2, nr. 1.
Til nr. 3
Det foreslås at gøre fradraget
efter ligningslovens § 12, stk. 1-3, betinget af, at
den pågældende forening mv. har indberettet
indbetalingen til SKAT.
Forslaget skal ses i lyset af § 2,
nr. 1, hvorefter den, som indbetaler til foreningen mv., skal give
foreningen mv. oplysning om identifikation.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 2, nr. 1.
Til § 2
Til nr. 1
Efter de gældende regler skal
foreninger, stiftelser, institutioner mv., som nævnt i
ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 1-3,
ikke foretage indberetning til told- og skatteforvaltningen om
modtagne indbetalinger fra yderen. Om fradragsbetingelserne for
disse indbetalinger henvises til bemærkningerne til
§ 1.
Det foreslås, at de
pågældende foreninger mv. får pligt til
årligt at indberette til SKAT om de modtagne bidrag.
Tilsvarende foreslås det, at
foreningerne mv. også får pligt til at indberette
beløb, som selvstændigt erhvervsdrivende, selskaber og
andre skattepligtige institutioner har ydet efter ligningslovens
§ 8 A og § 12, stk. 1-3.
Foreningen mv. skal give oplysninger til
identifikation af foreningen mv. selv og af indbetaleren.
Foreningen skal oplyse sit SE.nr. eller CVR.nr. og skal oplyse
indbetalerens CPR-nummer eller CVR.nr. Endvidere skal foreningen
mv. oplyse størrelsen på det modtagne beløb,
samt hvorvidt ydelsen er omfattet af ligningslovens § 8 A
eller § 12, stk. 1-3. Endelig skal foreningen mv.
indberette oplysningerne til SKAT senest den 20. januar i
året efter det kalenderår, hvori beløbene er
ydet.
Det foreslås endvidere, at
skatteministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler for indberetningen, herunder regler om markering af
ydelsernes art, og om den nærmere identifikation
af gaveyder og gavemodtager.
Til nr. 2
Efter skattekontrollovens § 9 A,
stk. 1, skal obligatorisk indberetning til SKAT foretages
senest den 20. januar eller, hvis denne dag er en lørdag
eller søndag, senest den følgende mandag. SKAT kan
pålægge en virksomhed, der indberetter efter den frist,
der er angivet i stk. 1, at underrette den, som de
indberettede oplysninger vedrører, om det indberettede inden
for en nærmere angiven frist.
Efter skattekontrollovens § 14,
stk. 1, straffes den, der forsætligt eller groft
uagtsomt afgiver urigtige eller vildledende oplysninger til brug
ved kontrollen med skatteligningen og skatteberegningen med
bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter
straffelovens § 289. Begås handlingen af grov
uagtsomhed er straffen bøde.
Efter bestemmelsen i § 14,
stk. 2, kan den der, uden at forholdet omfattes af
stk. 1, forsætligt eller af grov uagtsomhed undlader
rettidigt at opfylde en pligt, der påhviler ham i
medfør af bl.a. § 9 A straffes med
bøde.
Forslaget går ud på i
§ 9 A at indsætte en henvisning til § 8
Æ, således at foreningerne mv. får pligt til at
indberette oplysningerne til SKAT senest den 20. januar i
året efter det kalenderår, hvori beløbene er
ydet. Forslaget indebærer, at en overtrædelse af
indberetningspligten kan strafsanktioneres.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1, at
lovens § 1, nr. 1, træder i kraft den 1. januar
2007 og har virkning fra og med indkomståret 2007.
Det foreslås i stk. 2, at
tidspunktet for ikrafttræden af forslagets § 1, nr.
2 og 3, om betinget fradragsret samt § 2 om en
obligatorisk gaveindberetningsordning fastsættes af
skatteministeren.
Om baggrunden herfor henvises der til de
almindelige bemærkninger.
Det forventes, at foreningerne mv.
første gang i januar 2009 til SKAT indberetter beløb,
som er modtaget af foreningerne i kalenderåret 2008.
Først fra dette tidspunkt skønnes foreningerne at
være i stand til at kunne indberette oplysninger til
identifikation af gaveyderne.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om påligning af indkomstskat til staten
(ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af 24.
oktober 2006, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 8 A. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages
gaver, som det godtgøres, at giveren har ydet til
foreninger, stiftelser, institutioner m.v., hvis midler anvendes i
almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt
øjemed til fordel for en større kreds af personer.
Det er en forudsætning for fradrag, at gaven til den enkelte
forening, stiftelse, institution m.v. i det pågældende
indkomstår har andraget mindst 500 kr. Fradrag kan endvidere
kun indrømmes for det beløb, hvormed de gaver, som
herefter kommer i betragtning, tilsammen overstiger 500 kr.
årligt, og det kan ikke udgøre mere end et
grundbeløb på 3.900 kr., som reguleres efter
personskattelovens § 20. Stk. 2-3 . - - - | | 1. I § 8
A, stk. 1, 3. pkt. , ændres »3.900«
til: »7.850«. 2. I § 8
A, stk. 1 , indsættes efter 3. pkt.: »Endelig er fradrag betinget af, at foreningen
mv. har indberettet indbetalingen til told- og skatteforvaltningen,
jf. § 8 Æ i skattekontrolloven.« |
| | |
§ 12. Udgifter
til løbende ydelser, som den skattepligtige ensidigt har
forpligtet sig til at udrede, kan fradrages ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst efter reglerne i stk. 2-6. | | |
Stk. 2. Udgifter til ensidigt
påtagne forpligtelser som nævnt i stk. 1 kan
fradrages, hvis ydelsen tilfalder foreninger, stiftelser,
institutioner m.v. eller religiøse samfund som godkendt
efter stk. 3. Fradrag indrømmes kun for årlige
ydelser, der ikke overstiger 15 pct. af yderens personlige indkomst
med tillæg af positiv kapitalindkomst. For selskaber og andre
skattepligtige institutioner indrømmes fradrag kun for
årlige ydelser, der ikke overstiger 15 pct. af yderens
skattepligtige indkomst. Årlige ydelser, der ikke overstiger
15.000 kr., kan dog fradrages fuldt ud uanset begrænsningen i
2. og 3. pkt. | | 3. I § 12,
stk. 2 , indsættes efter 4. pkt.: »Fradraget er betinget af, at foreningen mv.
har indberettet indbetalingen til told- og skatteforvaltningen, jf.
§ 8 Æ i skattekontrolloven.« |
Stk. 3. Fradragsret efter stk. 2
er betinget af, at told- og skatteforvaltningen har godkendt
foreningen, stiftelsen, institutionen m.v. eller det
religiøse samfund som berettiget til at modtage
løbende ydelser med den virkning, at yderen får
fradrag for dem. Religiøse samfund kan godkendes, hvis de er
hjemmehørende her i landet. Foreninger, stiftelser,
institutioner m.v. kan godkendes, hvis de er hjemmehørende
her i landet, er almenvelgørende eller på anden
måde almennyttige og anvender deres midler, herunder de
modtagne ydelser, til humanitære formål, til forskning
eller til beskyttelse af naturmiljøet. | | |
Stk. 4. Udgifter til ydelser som
nævnt i stk. 1 kan fradrages, hvis ydelsen udredes i
form af hel eller delvis fribolig for modtageren.
Begrænsningen af fradragsretten i stk. 2 finder ikke
anvendelse på sådanne ydelser. | | |
Stk. 5. De i stk. 4 nævnte
ydelser kan ikke fradrages i det omfang, yderen som gave eller
arveforskud har forpligtet sig til at udrede dem til livsarvinger
eller disses ægtefæller. Stedbørn og
plejebørn sidestilles med livsarvinger. Bestemmelserne i 1.
og 2. pkt. medfører ingen begrænsning i adgangen til
at fradrage de i §§ 10 og 11 nævnte
underholdsbidrag. | | |
Stk. 6. Uanset begrænsningen i
stk. 5 kan der indrømmes fradrag for ydelser som
nævnt i stk. 4, hvis ydelsen tilfalder den
skattepligtiges barnebarn. Fradrag indrømmes endvidere for
ydelser, der tilfalder et barnebarn af den med den skattepligtige
samlevende ægtefælle. Udgifter til sådanne
ydelser kan fradrages med i alt højst 3.000 kr. årligt
pr. barnebarn. Fradragsretten er betinget af, at en af barnebarnets
forældre er afgået ved døden før
indkomstårets begyndelse. Fradrag indrømmes ikke for
ydelser, der forfalder til betaling efter udgangen af det
kalenderår, hvori barnebarnet fylder 18 år. | | |
Stk. 7. Udgifter til løbende
ydelser, som den skattepligtige ifølge en gensidigt
bebyrdende aftale indgået før den 1. juli 1999 har
forpligtet sig til at udrede, kan fradrages ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst. Udgifter til sådanne ydelser
kan dog ikke fradrages, når yderen er forpligtet til at
udrede dem til selvejende institutioner, stiftelser, fonde m.v.,
som er stiftet af den skattepligtige. Det samme gælder, hvis
institutionen m.v. er stiftet af den skattepligtiges
ægtefælle, af disses forældre eller livsarvinger,
eller hvis disse personer har en indflydelse, der er egnet til at
påvirke de beslutninger, institutionen m.v. træffer.
Stedbørn og plejebørn sidestilles med
livsarvinger. | | |
| | |
| | § 2 |
| | I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1126 af 24. november 2005, som senest ændret ved
§ 11 i lov nr. 516 af 7. juni 2006, foretages
følgende ændringer: |
| | |
| | 1. § 8 Æ affattes
således: |
| | » § 8 Æ.
Foreninger, stiftelser, institutioner mv. som nævnt i
ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 1-3,
skal til brug for skatteligningen hvert år indberette til
told- og skatteforvaltningen, hvilke indbetalinger de har modtaget
det foregående kalenderår. Indberetningen skal
indeholde oplysninger til identifikation af indbetaler og modtager.
Endvidere skal den indeholde oplysninger om størrelsen af
det indbetalte beløb og om, efter hvilke bestemmelser i
skattelovgivningen indbetalingen er ydet. Den enkelte yder af
indbetalinger til foreningerne kan inden kalenderårets udgang
pålægge foreningen ikke at foretage indberetning. |
| | Stk. 2. Den, der har indbetalt til
foreningen mv., skal give foreningen oplysning om identifikation,
undtagen i de tilfælde som er nævnt i stk. 1, 4.
pkt. |
| | Stk. 3. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om indberetningen efter
stk. 1 og 2.« |
| | |
§ 9 A.
Indberetning til told- og skatteforvaltningen efter § 7,
§ 7 A, § 7 B, § 7 C, § 7 D,
§ 7 F, § 7 G, § 7 J, § 7 K,
§ 8 A, § 8 B, § 8 E, § 8 F,
§ 8 H, § 8 P, § 8 Q, § 8 T,
§ 8 U, § 8 V, § 9 B, § 10,
§ 10 A eller § 10 B skal foretages senest den
20. januar eller, hvis denne dag er en lørdag eller
søndag, senest den følgende mandag. | | 2. I § 9
A, stk. 1 , indsættes efter »§ 8
V,«: »§ 8 Æ«. |
Stk. 2. Indbetalinger til
pensionsordninger, som er omfattet af pensionsbeskatningslovens
§ 18, stk. 1, 4. pkt., skal uanset stk. 1 dog
først indberettes senest den 1. august eller, hvis denne dag
er en lørdag eller søndag, senest den følgende
mandag. | | |
Stk. 3. Told- og skatteforvaltningen
kan pålægge en virksomhed, der indberetter efter den
frist, der er angivet i stk. 1, at underrette den, som de
indberettede oplysninger vedrører, om det indberettede inden
for en nærmere angiven frist. | | |