L 85 Forslag til lov om ændring af ligningsloven og skattekontrolloven. (Forhøjelse af fradraget for gaver til almenvelgørende foreninger m.v. og obligatorisk indberetning for disse).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 15-11-2006

Fremsat: 15-11-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l85_som_fremsat (html)

L 85 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af ligningsloven og skattekontrolloven. (Forhøjelse af fradraget for gaver til almenvelgørende foreninger m.v. samt obligatorisk indberetning for disse).

Fremsat den 15. november 2006 af skatteministeren (Kristian Jensen)

Forslag

til

Lov om ændring af ligningsloven og skattekontrolloven

(Forhøjelse af fradraget for gaver til almenvelgørende foreninger mv. samt obligatorisk indberetning for disse)

 

§ 1

I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af 24. oktober 2006, foretages følgende ændringer:

1. I § 8 A, stk. 1, 3. pkt., ændres »3.900 kr.« til: »7.850 kr.«

2. I § 8 A, stk. 1, indsættes efter 3. pkt.:

»Endelig er fradrag betinget af, at foreningen mv. har indberettet indbetalingen til told- og skatteforvaltningen, jf. § 8 Æ i skattekontrolloven.«

3. I § 12, stk. 2, indsættes efter 4. pkt.:

»Fradraget er betinget af, at foreningen mv. har indberettet indbetalingen til told- og skatteforvaltningen, jf. § 8 Æ i skattekontrolloven.«

§ 2

I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1126 af 24. november 2005, som senest ændret ved § 11 i lov nr. 516 af 7. juni 2006, foretages følgende ændringer:

1.§ 8 Æ affattes således:

» § 8 Æ. Foreninger, stiftelser, institutioner mv. som nævnt i ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 1-3, skal til brug for skatteligningen hvert år indberette til told- og skatteforvaltningen, hvilke indbetalinger de har modtaget det foregående kalenderår. Indberetningen skal indeholde oplysninger til identifikation af indbetaler og modtager. Endvidere skal den indeholde oplysninger om størrelsen af det indbetalte beløb og om, efter hvilke bestemmelser i skattelovgivningen indbetalingen er ydet. Den enkelte yder af indbetalinger til foreningerne kan inden kalenderårets udgang pålægge foreningen ikke at foretage indberetning.

Stk. 2. Den, der har indbetalt til foreningen mv., skal give foreningen oplysning om identifikation, undtagen i de tilfælde som er nævnt i stk. 1, 4. pkt.

Stk. 3. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om indberetningen efter stk. 1 og 2.«

2. I § 9 A, stk. 1, indsættes efter »§ 8 V,«: »§ 8 Æ,«.

§ 3

Stk. 1. Lovens § 1, nr. 1, træder i kraft den 1. januar 2007 og har virkning fra og med indkomståret 2007.

Stk. 2. Tidspunktet for ikrafttræden af lovens § 1, nr. 2 og 3, samt § 2 fastsættes af skatteministeren.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund

Lovforslaget er en del af finanslovsaftalen for 2007 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.

Af finanslovsaftalen for 2007 fremgår følgende:

»Parterne er enige om at kompensere de velgørende foreninger for stigningen i deres købsmoms i forhold til 2004 (basisår) med en andel svarende til deres egenfinansieringsgrad. Egenfinansieringsgraden er de private indtægters andel af foreningernes samlede indtægter. Foreningernes indtægter kommer desuden fra offentlige tilskud. Med kompensationen for købs­moms af privat indsamlede midler får de velgørende foreninger et stærkere incitament til at øge egenfinansieringen.

Udbetaling fra tilskudspuljen forudsætter, at foreningerne forøger deres privatfinansierede udgifter til købsmoms i forhold til 2004.

Endvidere er parterne enige om at fordoble skattefradraget for gaver til velgørende foreninger. Det giver et styrket incitament til at give gaver til de velgørende foreninger. Og det bidrager til, at de velgørende foreninger kan øge deres indsamlinger.

Samlet set følges der hermed op på finanslovsaftalen for 2005 om at undersøge mulighederne for delvis kompensation af de almennyttige foreningers købsmoms.

Foreninger godkendt efter ligningslovens § 8A er omfattet af tilskudspuljen og forhøjelsen af gavefradraget. Købsmomsen vedrører foreningernes momsfri virksomhed og undtages moms, som allerede er godtgjort, jf. momsloven § 45. Foreningerne skal indberette størrelsen af gavebidraget pr. donor.«

2. Lovforslagets indhold

Lovforslaget udmønter den del af aftalen, der vil gøre det mere attraktivt for danskerne at give bidrag til velgørende foreninger.

Det foreslås, at det maksimale fradragsbeløb for gaver til almenvelgørende foreninger mv. ændres fra et grundbeløb på 3.900 kr. (6.800 kr. i 2007) til et grundbeløb på 7.850 kr. (13.600 kr. i 2007).

Grundbeløbet er i 1987-niveau og reguleres efter personskattelovens § 20.

Efter de gældende regler kan gavegiver fradrage beløb, som gavegiver har ydet til foreninger, stiftelser, institutioner mv., hvis midler anvendes i almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af personer.

Retten til fradrag for gaver er betinget af, at gavemodtager er godkendt af SKAT som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen.

Der kan kun foretages fradrag for gaver, der til den enkelte forening udgør mindst 500 kr. i løbet af et indkomstår. Der kan endvidere kun foretages fradrag for det samlede ydede gavebeløb, der overstiger 500 kr. årligt. Fradraget kan i dag som nævnt højst udgøre 6.800 kr. (2007) om året for gaver fordelt på én eller flere foreninger. Det maksimale fradrag opnås således først, når de gaver, som kan tages i betragtning, sammenlagt udgør grundbeløbet plus 500 kr.

Endvidere udmønter lovforslaget den del af aftalen, hvorefter foreningerne skal indberette modtagne gaver til SKAT.

Ved indberetningen skønnes det, at omkring 90.000 skatteydere vil kunne slippe for at selvangive ydede gavebeløb. Da ca. 49.000 borgere kun skal selvangive denne ene oplysning, vil forslaget kunne føre til, at disse borgere umiddelbart kan nøjes med kun at modtage en årsopgørelse. Ved forslaget opnår borgerne sikkerhed for, at de ydede gavebeløb bliver fradraget i den skattepligtige indkomst.

Efter forslaget skal foreningerne mv. indberette, hvilke indbetalinger de har modtaget det foregående kalenderår til SKAT. Indberetningen skal foretages i overensstemmelse med fristen i skattekontrollovens § 9 A, stk. 1, som er den 20. januar i året efter det kalenderår, hvori beløbene er ydet. Endvidere skal indberetningen indeholde oplysninger til identifikation af indbetaler og modtager. Endelig skal den indeholde oplysninger om størrelsen af det indbetalte beløb og om, efter hvilke bestemmelser i skattelovgivningen indbetalingen er ydet.

Fradrag for giveren er betinget af, at foreningen mv. har indberettet beløbet til SKAT. Dog kan den enkelte yder inden kalenderårets udgang pålægge foreningen mv. ikke at foretage indberetning. I så fald opnås der ikke fradrag.

Det foreslås samtidig, at yderen skal give foreningen mv. oplysning om sin identifikation.

Det foreslås endvidere, at skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om indberetningsordningen.

Endelig foreslås det, at tidspunktet for ikrafttrædelsen af forslaget på dette punkt fastsættes af skatteministeren.

Lovforslaget vurderes ikke at have selvstændige retssikkerhedsmæssige konsekvenser.

Tilskudspuljen til delvis kompensation af de velgørende foreningers mv. købsmoms foreslås hjemlet på finanslovens § 9, Skatteministeriet.

3. Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Den foreslåede fordobling af det maksimale gavefradrag fra 6.800 kr. til 13.600 kr. vil forventeligt øge omfanget af gaveindbetalinger til de almenvelgørende foreninger som følge af muligheden for at trække et højere beløb fra i skat.

Det skønnes med stor usikkerhed, at fordoblingen af fradraget vil kunne medføre en stigning i gaveindbetalingerne til foreningerne med ca. 30 mio. kr. Derudover antages det, at en række donorer ikke ændrer adfærd som følge af forøgelsen af det maksimale fradragsbeløb, men udelukkende får glæde af det større fradrag. Samlet set skønnes dette beløb til 15 mio. kr. (beregnet som forskellen mellem den samlede forøgelse af fradraget og det øgede gavebidrag til organisationerne). Gavefradraget er et ligningsmæssigt fradrag. Det kan således fratrækkes i grundlaget for sundhedsbidraget, kommune- og kirkeskat. Skatteværdien af fradraget udgør i en gennemsnitskommune ca. 33,3 pct.

På grundlag af den samlede anslåede forøgelse af fradraget på 45 mio. kr. skønnes provenutabet til ca. 15 mio. kr. årligt. Heraf vedrører ca. 11 mio. kr. kommunerne og ca. 4 mio. kr. staten (sundhedsbidrag).

Forslaget om at etablere en obligatorisk indberetningspligt for de almennyttige foreninger mv. skønnes ikke at medføre nævneværdige provenumæssige konsekvenser.

Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for regionerne, da det ikke påvirker deres bloktilskud.

For finansåret 2007 skønnes lovforslaget at medføre et provenutab på 15 mio. kr.

Den store usikkerhed ved skønnet skyldes dels, at villigheden til at forøge donationerne ikke kendes, dels at der ikke foreligger statistiske oplysninger om fradrag for gaver til godkendte foreninger. Disse fradrag deler felt på selvangivelsen med bl.a. fradrag for løbende ydelser. Det er ikke muligt at adskille, hvad der vedrører de forskellige regelsæt. På baggrund af lovmodelberegninger er det dog skønnet, at ca. 17.000 personer i dag udnytter det maksimale gavefradragsbeløb. Ved provenuvurderingen er det antaget, at det er personer blandt disse ca. 17.000, der vil gøre brug af muligheden for forhøjede gaveindbetalinger til organisationerne.

Der findes ikke umiddelbart tilgængelige oplysninger om selskabers mv. fradrag for gaver til velgørende foreninger mv. Det vurderes dog, at selskaber mv. kun i begrænset omfang giver gaver til velgørende foreninger efter ligningslovens § 8 A.

4. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

En implementering af forslaget om forhøjelsen af gavefradraget skønnes at medføre meromkostninger af ringe omfang for SKAT.

Finansieringen af en gaveindberetningsordning er indbudgetteret som en del af moderniseringen af SKATs it-systemer på borgerområdet.

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for kommunerne og regionerne, da skatteadministrationen varetages af staten.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget om en obligatorisk gaveindberetningsordning har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Derimod lettes selvangivelsesarbejdet for de erhvervsdrivende, som yder gaver mv. til foreninger mv., som efter forslaget skal indberette beløbene til SKAT.

Fradrag for ydede gaver mv. er dog betinget af, at den erhvervsdrivende har afgivet identifikationsoplysninger til foreningen. Det skønnes imidlertid, at der er tale om en mindre belastning af de erhvervsdrivendes administrative opgaver.

6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne

Det skønnes med stor usikkerhed, at borgerne vil øge donationerne til almenvelgørende foreninger med ca. 30 mio. kr. årligt. Endvidere vil en del borgere, der i dag yder større gaver end svarende til det maksimale gavefradrag, opnå et større skattefradrag. Samlet set skønnes lovforslaget at betyde et øget bidrag fra borgerne på ca. 15 mio. kr. årligt opgjort netto efter skat.

Forslaget om en obligatorisk gaveindberetningsordning betyder, at flere borgere €" ca. 90.000 - fritages for at selvangive på dette punkt, eftersom de indberettede oplysninger fra foreningerne mv. kan fortrykkes direkte. Da ca. 49.000 borgere kun skal selvangive denne ene oplysning, vil forslaget kunne føre til, at disse borgere umiddelbart kan nøjes med kun at modtage en årsopgørelse. Derved opnår borgerne sikkerhed for, at de ydede gavebeløb bliver fradraget i den skattepligtige indkomst.

En forudsætning for fradraget er dog, at yder har givet oplysninger om identifikation til foreningen mv., og at denne har indberettet beløbet til SKAT.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

9. Kommunikationsplan

SKAT vil informere om de nye regler på følgende måde:

* Pjecen om gaver kommer til at indeholde et afsnit om de nye regler

* Et elektronisk nyhedsbrev på skat.dk fortæller om de nye regler.

10. Sammenfatning af lovforslagets konsekvenser

 

Positive

konsekvenser/mindreudgifter

Negative

konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Forslaget om et forhøjet fradrag skønnes at medføre et årligt provenutab på ca. 15 mio. kr. Heraf vedrører ca. 11 mio. kr. kommunerne og ca. 4 mio. kr. staten. Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for regionerne. For finansåret 2007 skønnes provenutabet til ca. 15 mio. kr.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

En implementering af forslaget om forhøjelsen af gavefradraget skønnes at medføre meromkostninger af ringe omfang for SKAT.

Finansieringen af en gaveindberetningsordning er indbudgetteret som en del af moderniseringen af SKATs it-systemer på borgerområdet.

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for kommunerne og regionerne, da skatteadministrationen varetages af staten.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget om en obligatorisk gaveindberetningsordning letter selvangivelsesarbejdet for de erhvervsdrivende, som yder gaver mv. efter ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 1-3.

Fradrag for ydede gaver mv. er betinget af, at den erhvervsdrivende har afgivet identifikationsoplysninger til foreningen. Det skønnes, at der er tale om en mindre belastning af de erhvervsdrivendes administrative opgaver.

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget om en obligatorisk gaveindberetningsordning betyder, at flere borgere €" ca. 90.000 - fritages for at selvangive på dette punkt, da de indberettede oplysning fra foreningerne om ydede bidrag kan fortrykkes.

En forudsætning for fradraget er, at yder har givet oplysninger om identifikation til foreningen mv. Det skønnes, at der er tale om en mindre administrativ byrde for borgerne.

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

11. Høring

Lovforslaget er sendt til høring i Advokatrådet, Datatilsynet, Den Danske Skatteborgerforening, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering), Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, ISOBRO (Indsamlerorganisationernes Brancheorganisation), Skatterevisorforeningen og SKAT.

Lovforslaget er sendt på høring den 10. november 2006 med svarfrist den 17. november 2006. Høringssvar og høringsnotat vil blive sendt til Skatteudvalget inden førstebehandlingen.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det foreslås i stk. 1, at grundbeløbet på 3.900 kr. ændres til et grundbeløb på 7.850 kr. (1987-niveau). Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens § 20. Med et reguleringstal i personskattelovens § 20 for 2007 på 172,2 vil det maksimale fradragsbeløb i 2007 hermed blive fordoblet fra 6.800 til 13.600 kr. (2007-niveau).

Gavegiver kan ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrage det samlede ydede gavebeløb, som overstiger 500 kr. Det maksimale fradrag på 13.600 kr. i 2007 opnås således, når de gaver, der kan tages i betragtning, udgør 14.100 kr. tilsammen.

Til nr. 2

Det foreslås at gøre fradraget efter ligningslovens § 8 A betinget af, at foreningen mv. har indberettet indbetalingen til SKAT.

Forslaget skal ses i lyset af § 2, nr. 1, hvorefter den, som indbetaler til foreningen mv., skal give foreningen mv. oplysning om identifikation.

Der henvises til bemærkningerne til § 2, nr. 1.

Til nr. 3

Det foreslås at gøre fradraget efter ligningslovens § 12, stk. 1-3, betinget af, at den pågældende forening mv. har indberettet indbetalingen til SKAT.

Forslaget skal ses i lyset af § 2, nr. 1, hvorefter den, som indbetaler til foreningen mv., skal give foreningen mv. oplysning om identifikation.

Der henvises til bemærkningerne til § 2, nr. 1.

Til § 2

Til nr. 1

Efter de gældende regler skal foreninger, stiftelser, institutioner mv., som nævnt i ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 1-3, ikke foretage indberetning til told- og skatteforvaltningen om modtagne indbetalinger fra yderen. Om fradragsbetingelserne for disse indbetalinger henvises til bemærkningerne til § 1.

Det foreslås, at de pågældende foreninger mv. får pligt til årligt at indberette til SKAT om de modtagne bidrag.

Tilsvarende foreslås det, at foreningerne mv. også får pligt til at indberette beløb, som selvstændigt erhvervsdrivende, selskaber og andre skattepligtige institutioner har ydet efter ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 1-3.

Foreningen mv. skal give oplysninger til identifikation af foreningen mv. selv og af indbetaleren. Foreningen skal oplyse sit SE.nr. eller CVR.nr. og skal oplyse indbetalerens CPR-nummer eller CVR.nr. Endvidere skal foreningen mv. oplyse størrelsen på det modtagne beløb, samt hvorvidt ydelsen er omfattet af ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 1-3. Endelig skal foreningen mv. indberette oplysningerne til SKAT senest den 20. januar i året efter det kalenderår, hvori beløbene er ydet.

Det foreslås endvidere, at skatteministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for indberetningen, herunder regler om markering af ydelsernes art, og om den nærmere identifikation af gaveyder og gavemodtager.

Til nr. 2

Efter skattekontrollovens § 9 A, stk. 1, skal obligatorisk indberetning til SKAT foretages senest den 20. januar eller, hvis denne dag er en lørdag eller søndag, senest den følgende mandag. SKAT kan pålægge en virksomhed, der indberetter efter den frist, der er angivet i stk. 1, at underrette den, som de indberettede oplysninger vedrører, om det indberettede inden for en nærmere angiven frist.

Efter skattekontrollovens § 14, stk. 1, straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt afgiver urigtige eller vildledende oplysninger til brug ved kontrollen med skatteligningen og skatteberegningen med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289. Begås handlingen af grov uagtsomhed er straffen bøde.

Efter bestemmelsen i § 14, stk. 2, kan den der, uden at forholdet omfattes af stk. 1, forsætligt eller af grov uagtsomhed undlader rettidigt at opfylde en pligt, der påhviler ham i medfør af bl.a. § 9 A straffes med bøde.

Forslaget går ud på i § 9 A at indsætte en henvisning til § 8 Æ, således at foreningerne mv. får pligt til at indberette oplysningerne til SKAT senest den 20. januar i året efter det kalenderår, hvori beløbene er ydet. Forslaget indebærer, at en overtrædelse af indberetningspligten kan strafsanktioneres.

Til § 3

Det foreslås i stk. 1, at lovens § 1, nr. 1, træder i kraft den 1. januar 2007 og har virkning fra og med indkomståret 2007.

Det foreslås i stk. 2, at tidspunktet for ikrafttræden af forslagets § 1, nr. 2 og 3, om betinget fradragsret samt § 2 om en obligatorisk gaveindberetningsordning fastsættes af skatteministeren.

Om baggrunden herfor henvises der til de almindelige bemærkninger.

Det forventes, at foreningerne mv. første gang i januar 2009 til SKAT indberetter beløb, som er modtaget af foreningerne i kalenderåret 2008. Først fra dette tidspunkt skønnes foreningerne at være i stand til at kunne indberette oplysninger til identifikation af gaveyderne.


Bilag

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov om påligning af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af 24. oktober 2006, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 8 A. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages gaver, som det godtgøres, at giveren har ydet til foreninger, stiftelser, institutioner m.v., hvis midler anvendes i almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af personer. Det er en forudsætning for fradrag, at gaven til den enkelte forening, stiftelse, institution m.v. i det pågældende indkomstår har andraget mindst 500 kr. Fradrag kan endvidere kun indrømmes for det beløb, hvormed de gaver, som herefter kommer i betragtning, tilsammen overstiger 500 kr. årligt, og det kan ikke udgøre mere end et grundbeløb på 3.900 kr., som reguleres efter personskattelovens § 20.

Stk. 2-3 . - - -

 

1. I § 8 A, stk. 1, 3. pkt. , ændres »3.900« til: »7.850«.

 

2. I § 8 A, stk. 1 , indsættes efter 3. pkt.:

»Endelig er fradrag betinget af, at foreningen mv. har indberettet indbetalingen til told- og skatteforvaltningen, jf. § 8 Æ i skattekontrolloven.«

 

 

 

§ 12. Udgifter til løbende ydelser, som den skattepligtige ensidigt har forpligtet sig til at udrede, kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter reglerne i stk. 2-6.

 

 

Stk. 2. Udgifter til ensidigt påtagne forpligtelser som nævnt i stk. 1 kan fradrages, hvis ydelsen tilfalder foreninger, stiftelser, institutioner m.v. eller religiøse samfund som godkendt efter stk. 3. Fradrag indrømmes kun for årlige ydelser, der ikke overstiger 15 pct. af yderens personlige indkomst med tillæg af positiv kapitalindkomst. For selskaber og andre skattepligtige institutioner indrømmes fradrag kun for årlige ydelser, der ikke overstiger 15 pct. af yderens skattepligtige indkomst. Årlige ydelser, der ikke overstiger 15.000 kr., kan dog fradrages fuldt ud uanset begrænsningen i 2. og 3. pkt.

 

3. I § 12, stk. 2 , indsættes efter 4. pkt.:

»Fradraget er betinget af, at foreningen mv. har indberettet indbetalingen til told- og skatteforvaltningen, jf. § 8 Æ i skattekontrolloven.«

Stk. 3. Fradragsret efter stk. 2 er betinget af, at told- og skatteforvaltningen har godkendt foreningen, stiftelsen, institutionen m.v. eller det religiøse samfund som berettiget til at modtage løbende ydelser med den virkning, at yderen får fradrag for dem. Religiøse samfund kan godkendes, hvis de er hjemmehørende her i landet. Foreninger, stiftelser, institutioner m.v. kan godkendes, hvis de er hjemmehørende her i landet, er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige og anvender deres midler, herunder de modtagne ydelser, til humanitære formål, til forskning eller til beskyttelse af naturmiljøet.

 

 

Stk. 4. Udgifter til ydelser som nævnt i stk. 1 kan fradrages, hvis ydelsen udredes i form af hel eller delvis fribolig for modtageren. Begrænsningen af fradragsretten i stk. 2 finder ikke anvendelse på sådanne ydelser.

 

 

Stk. 5. De i stk. 4 nævnte ydelser kan ikke fradrages i det omfang, yderen som gave eller arveforskud har forpligtet sig til at udrede dem til livsarvinger eller disses ægtefæller. Stedbørn og plejebørn sidestilles med livsarvinger. Bestemmelserne i 1. og 2. pkt. medfører ingen begrænsning i adgangen til at fradrage de i §§ 10 og 11 nævnte underholdsbidrag.

 

 

Stk. 6. Uanset begrænsningen i stk. 5 kan der indrømmes fradrag for ydelser som nævnt i stk. 4, hvis ydelsen tilfalder den skattepligtiges barnebarn. Fradrag indrømmes endvidere for ydelser, der tilfalder et barnebarn af den med den skattepligtige samlevende ægtefælle. Udgifter til sådanne ydelser kan fradrages med i alt højst 3.000 kr. årligt pr. barnebarn. Fradragsretten er betinget af, at en af barnebarnets forældre er afgået ved døden før indkomstårets begyndelse. Fradrag indrømmes ikke for ydelser, der forfalder til betaling efter udgangen af det kalenderår, hvori barnebarnet fylder 18 år.

 

 

Stk. 7. Udgifter til løbende ydelser, som den skattepligtige ifølge en gensidigt bebyrdende aftale indgået før den 1. juli 1999 har forpligtet sig til at udrede, kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Udgifter til sådanne ydelser kan dog ikke fradrages, når yderen er forpligtet til at udrede dem til selvejende institutioner, stiftelser, fonde m.v., som er stiftet af den skattepligtige. Det samme gælder, hvis institutionen m.v. er stiftet af den skattepligtiges ægtefælle, af disses forældre eller livsarvinger, eller hvis disse personer har en indflydelse, der er egnet til at påvirke de beslutninger, institutionen m.v. træffer. Stedbørn og plejebørn sidestilles med livsarvinger.

 

 

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1126 af 24. november 2005, som senest ændret ved § 11 i lov nr. 516 af 7. juni 2006, foretages følgende ændringer:

 

 

 

 

 

1. § 8 Æ affattes således:

 

 

» § 8 Æ. Foreninger, stiftelser, institutioner mv. som nævnt i ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 1-3, skal til brug for skatteligningen hvert år indberette til told- og skatteforvaltningen, hvilke indbetalinger de har modtaget det foregående kalenderår. Indberetningen skal indeholde oplysninger til identifikation af indbetaler og modtager. Endvidere skal den indeholde oplysninger om størrelsen af det indbetalte beløb og om, efter hvilke bestemmelser i skattelovgivningen indbetalingen er ydet. Den enkelte yder af indbetalinger til foreningerne kan inden kalenderårets udgang pålægge foreningen ikke at foretage indberetning.

 

 

Stk. 2. Den, der har indbetalt til foreningen mv., skal give foreningen oplysning om identifikation, undtagen i de tilfælde som er nævnt i stk. 1, 4. pkt.

 

 

Stk. 3. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om indberetningen efter stk. 1 og 2.«

 

 

 

§ 9 A. Indberetning til told- og skatteforvaltningen efter § 7, § 7 A, § 7 B, § 7 C, § 7 D, § 7 F, § 7 G, § 7 J, § 7 K, § 8 A, § 8 B, § 8 E, § 8 F, § 8 H, § 8 P, § 8 Q, § 8 T, § 8 U, § 8 V, § 9 B, § 10, § 10 A eller § 10 B skal foretages senest den 20. januar eller, hvis denne dag er en lørdag eller søndag, senest den følgende mandag.

 

2. I § 9 A, stk. 1 , indsættes efter »§ 8 V,«: »§ 8 Æ«.

Stk. 2. Indbetalinger til pensionsordninger, som er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 1, 4. pkt., skal uanset stk. 1 dog først indberettes senest den 1. august eller, hvis denne dag er en lørdag eller søndag, senest den følgende mandag.

 

 

Stk. 3. Told- og skatteforvaltningen kan pålægge en virksomhed, der indberetter efter den frist, der er angivet i stk. 1, at underrette den, som de indberettede oplysninger vedrører, om det indberettede inden for en nærmere angiven frist.