L 83 Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre skattelove.

(Bedre mulighed for generationsskifte).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 15-11-2006

Fremsat: 15-11-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l83_som_fremsat (html)

L 83 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre skattelove. (Bedre mulighed for generationsskifte).

Fremsat den 15. november 2006 af skatteministeren (Kristian Jensen)

Forslag

til

Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og
forskellige andre skattelove

( Bedre mulighed for generationsskifte)

 

§ 1

I lov om den skattemæssige behandling af gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1017 af 10. oktober 2006, foretages følgende ændring:

1. I § 34, stk. 6, 1. pkt., ændres to steder »50 pct.« til: »75 pct.«.

§ 2

I lov om beskatning ved dødsfald (dødsboskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 908 af 28. august 2006, foretages følgende ændring:

1. I § 29, stk. 3, 5. pkt., ændres to steder »50 pct.« til: »75 pct.«.

§ 3

I lov om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 824 af 25. august 2005, som ændret bl.a. ved § 15 i lov nr. 1414 af 21. december 2005 og senest ved § 55 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændring:

1. I § 15 A, stk. 4, 1. pkt., ændres to steder »50 pct.« til: »75 pct.«

§ 4

I lov om indkomstbeskatning af selvstændige erhvervsdrivende (virksomhedsskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 925 af 4. september 2006, foretages følgende ændring:

1. I § 22 c, stk. 2, nr. 4, 4. pkt., ændres to steder »50 pct.« til: »75 pct.«.

§ 5

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Stk. 2. § 1 finder anvendelse for overdragelser, der finder sted den 1. januar 2007 eller senere.

Stk. 3. § 2 finder anvendelse for boer vedrørende personer, der afgår ved døden den 1. januar 2007 eller senere samt for skifte af uskiftede boer i den efterlevende ægtefælles levende live, når anmodningen om skifte indgives den 1. januar 2007 eller senere.

Stk. 4. § 3 finder anvendelse for hel eller delvis afståelse af erhvervsmæssig virksomhed, der finder sted den 1. januar 2007 eller senere.

Stk. 5. § 4 finder anvendelse for aktie- og anpartserhvervelser, der finder sted den 1. januar 2007 eller senere.

Bemærkninger til lovforslaget

1. Indledning

Som et led i aftalen om finansloven for 2007 har regeringspartierne (Venstre og Det Konservative Folkeparti) indgået aftale med Dansk Folkeparti om bedre mulighed for generationsskifte i erhvervslivet.

Parterne ønsker at forbedre mulighederne for generationsskifte i familieejede danske virksomheder.

Reglerne har til formål at mindske likviditetsbelastningen for virksomheder, hvis kapital er bundet i bygninger, maskiner, igangværende arbejder m.v., når virksomheden overdrages til nære slægtninge eller ledende medarbejdere.

Parterne er derfor enige om at ændre den såkaldte pengetanksregel, således at et generationsskifte med skattemæssig succession kan ske, når andelen af finansielle aktiver eller indtægter i virksomheden udgør op til 75 pct.

Forslaget vil blandt andet forbedre mulighederne for, at velkonsoliderede familieejede erhvervsvirksomheder kan begå sig i konkurrencen med f.eks. kapitalfonde.

2. Gældende regler

Efter de gældende regler i aktieavancebeskatningsloven er der mulighed for at overtage aktierne i en virksomhed ved succession. Succession indebærer, at der ikke sker beskatning i forbindelse med overdragelsen, men at køber indtræder i sælgers skattemæssige forpligtelser. Dermed drænes virksomheden ikke for midler ved generationsskiftet.

Der findes i dag en række betingelser for, at der kan ske succession ved overdragelse af aktier. Der er krav til den eller de personer, der overtager aktierne. Enten skal der være tale om den nære familie eller om en nær medarbejder. Skattemæssig succession gælder herudover kun for hovedaktionæraktier, og den enkelte overdragelse skal udgøre mindst 15 pct. af stemmeværdien i selskabet.

Der kan efter de gældende regler ikke ske succes­sion ved overdragelse af aktier i de selskaber, der betegnes som »pengetanke«. Dette er defineret som selskaber, hvis væsentligste aktivitet er passiv pengeanbringelse og/eller udlejning af fast ejendom. Vurderingen af, hvornår der foreligger en »pengetank« er objektiv. Efter de gældende regler kan der ikke ske succession, hvis 50 pct. af selskabets indtægt eller aktiver vedrører pengeanbringelse og udlejning af fast ejendom.

3. Lovforslaget

Grænsen for, hvornår en virksomhed anses for at udgøre en »pengetank«, blev forhøjet fra 25 pct. til 50 pct. ved udmøntningen af regeringens konkurrenceevnepakke i 2002, jf. lov nr. 394 af 6. juni 2002 om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kildeskatteloven, virksomhedsskatteloven og andre skattelove (Succession for nære medarbejdere, aktier i selskaber af finansiel karakter, generationsskifte).

Baggrunden for forhøjelsen af grænsen for de finansielle aktiver fra 25 pct. til 50 pct. var, at en grænse på 25 pct. kunne betyde, at der i en række tilfælde ikke kunne succederes i velkonsoliderede selskaber. Det var opfattelsen, at det var uheldigt, at reglerne på denne måde kunne vanskeliggøre videreførelsen af en ellers veldrevet og rentabel virksomhed.

Det foreslås ved dette lovforslag yderligere at forhøje grænsen for, hvornår succession afskæres. Det foreslås, at succession først afskæres, hvis 75 pct. af selskabets indtægt eller aktiver vedrører pengeanbringelse og udlejning af fast ejendom.

Uanset forhøjelsen af grænsen i 2002 kan de gældende regler stadig risikere at ramme virksomheder med reel erhvervsaktivitet. En virksomhed kan have et ønske om at have en god likviditet f.eks. til brug for opkøb, større investeringer eller udtræk til afgifter m.v. i forbindelse med et generationsskifte. En sådan likviditet bør ikke afskære muligheden for at kunne foretage et hensigtsmæssigt generationsskifte af virksomheden.

Efter lovforslaget er det afgørende, om der også foreligger reel erhvervsaktivitet i virksomheden. Reglen om »pengetanke« bør ikke stille sig hindrende i vejen for, at reelle familieejede erhvervsvirksomheder kan generationsskiftes. Med forslaget om at forhøje 50 pct.-grænsen til 75 pct. forbedres sådanne erhvervsvirksomheders muligheder for at begå sig i konkurrencen med f.eks. kapitalfonde. Forslaget vil forbedre virksomhedsejernes muligheder for, at de kan overdrage deres virksomheder til familiemedlemmer og nære medarbejdere i stedet for at lade kapitalfonde overtage dem.

I dødsboskatteloven, virksomhedsskatteloven og pensionsbeskatningsloven er der regler med samme afgrænsning af virksomheder med finansielle aktiver som i aktieavancebeskatningsloven. Det foreslås, at 50 pct.-grænsen i disse regler også forhøjes til 75 pct.

4. Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Lovforslaget om at hæve successionsgrænsen for finansielle aktiver fra 50 pct. til 75 pct. vil i en række tilfælde udskyde beskatningstidspunktet og dermed medføre et umiddelbart provenutab. Når aktierne sælges, vil provenutabet blive modsvaret af et større provenu, således at forslaget på langt sigt alene indebærer et rentetab.

Der foreligger ikke statistiske oplysninger, der kan danne grundlag for en præcis opgørelse af virkningerne af at forhøje successionsgrænsen for finansielle aktiver i virksomheder til 75 pct. Det er rent skønsmæssigt anslået, at en forhøjelse til 75 pct. vil indebære et umiddelbart provenutab på 50 mio. kr. årligt. På langt sigt vil provenutabet blive genindvundet, når de pågældende aktier endeligt afstås, således at forslaget på langt sigt alene indebærer et rentetab. Den varige virkning skønnes til ca. 20 mio. kr.

I 2007 og 2008 skønnes provenutabet til henholdsvis ca. 30 mio. kr. og ca. 40 mio. kr., da lovforslaget alene har virkning for gaveoverdragelser efter 1. januar 2007 og for udlodninger fra dødsboer, hvor dødsfaldet er sket efter denne dato. Det fulde provenutab på 50 mio. kr. årligt skønnes at fremkomme fra og med 2009.

Provenutabet vedrører alene staten, da skatteudskydelsen vedrører aktieindkomstskat.

5. Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Lovforslaget skønnes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for staten.

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for regionerne og kommunerne, da skatteadministrationen varetages af staten.

6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Den foreslåede forhøjelse af grænsen for virksomheders finansielle aktiver ved succession giver mulighed for succession ved overtagelse af velkonsoliderede virksomheder.

7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget skønnes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.

8. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

9. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

10. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

11. Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser 

Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Ingen.

Den udvidede adgang til succession ved generationsskifte skønnes umiddelbart at medføre et provenutab på årligt ca. 50 mio. kr. fra 2009. I 2007 og 2008 skønnes provenutabet til ca. 30 mio. kr. henholdsvis 40 mio. kr. årligt.

Den årlige varige virkning skønnes at være et rentetab på ca. 20 mio. kr.

Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Ingen.

Ingen.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Forhøjelsen af grænsen for virksomheders finansielle aktiver ved succession giver mulighed for succession ved overtagelse af velkonsoliderede virksomheder.

Ingen.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen.

Ingen.

Miljømæssige konsekvenser

Ingen.

Ingen.

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen.

Ingen.

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

12. Høring

Lovforslaget blev den 23. oktober 2006 sendt i høring hos følgende organisationer og myndigheder med svarfrist den 17. november 2006:

Advokatrådet, ATP, Business Danmark, CEPOS €" Center for Politiske Studier, Dansk Iværksætterforening, Dansk Byggeri, Dansk Landbrug, Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Dansk Told & Skatteforbund, Center for Kvalitet i Reguleringen, Finansrådet, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension, Foreningen Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, HTS €" Handel, Transport og Serviceerhvervene, Den Danske Fondsmæglerforening, HTS-A Arbejdsgiverforeningen, Håndværksrådet, InvesteringForeningsRådet, It-Branchen, Kommunernes Landsforening, Landbrugsraadet, Ledernes Hovedorganisation, Landsorganisationen i Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Realkreditrådet, Dansk Aktionærforening, Danmarks Rederiforening, Skatterevisorforeningen, SKAT, Den Danske Skatteborgerforening, Københavns Fondsbørs og Finansministeriet.

En oversigt over modtagne høringssvar med tilhørende kommentarer vil blive sendt til Folketinget snarest efter udløbet af høringsfristen den 17. november 2006.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Efter aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 6, kan der ske overdragelse af aktier ved succession, hvis under 50 pct. af selskabets indtægter stammer fra pengeanbringelse og/eller udlejning af fast ejendom. Det foreslås, at denne grænse forhøjes til 75 pct. Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger.

Til § 2

Til nr. 1

Efter dødsboskattelovens § 29, stk. 3, kan der ske succession i aktier udloddet fra et dødsbo, hvis under 50 pct. af de samlede indtægter stammer fra finansielle aktiver og udlejning af fast ejendom i en erhvervsvirksomhed. Det foreslås, at denne grænse forhøjes til 75 pct. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.

Til § 3

Til nr. 1

Efter pensionsbeskatningslovens § 15 A, stk. 4, kan den særlige pensionsordning for tidligere selvstændigt erhvervsdrivende anvendes, hvis under 50 pct. af de samlede indtægter stammer fra finansielle aktiver og udlejning af fast ejendom i erhvervsvirksomheden.

Det foreslås, at denne grænse forhøjes til 75 pct. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.

Til § 4

Til nr. 1

Efter virksomhedsskattelovens § 22 c, stk. 2, nr. 4, kan den særlige kapitalafkastberegning anvendes for aktier og anparter, hvis under 50 pct. af indtægterne stammer fra finansielle aktiver og udlejning af fast ejendom i erhvervsvirksomheden. Det foreslås, at denne grænse forhøjes til 75 pct. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.

Til § 5

Til stk. 1

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Til stk. 2-5

Det foreslås, at ændringerne får virkning fra den 1. januar 2007. Definitionen af »pengetank« anvendes i flere love og forskellige sammenhænge. Som følge heraf er virkningstidspunkterne ikke formuleret helt ens, men afhænger af den konkrete situation.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov om den skattemæssige behandling af gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1017 af 10. oktober 2006, foretages følgende ændring:

 

 

 

§ 34.Stk. 1-5. - - -

 

 

Stk. 6. Selskabets virksomhed anses for i overvejende grad at bestå i udlejning af fast ejendom eller besiddelse af kontanter, værdipapirer el.lign. som nævnt i stk. 1, nr. 4, såfremt mindst 50 pct. af selskabets indtægter, hvorved forstås den regnskabsmæssige nettoomsætning tillagt summen af øvrige regnskabsførte indtægter, opgjort som gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår stammer fra sådan aktivitet, eller hvis handelsværdien af selskabets udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer el.lign. enten på overdragelsestidspunktet eller opgjort som gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår udgør mindst 50 pct. af handelsværdien af selskabets samlede aktiver. Besiddelse af andele omfattet af § 18 anses ved bedømmelsen ikke som besiddelse af værdipapirer. Afkastet og værdien af aktier i datterselskaber, hvori selskabet direkte eller indirekte ejer mindst 25 pct. af aktiekapitalen m.v., medregnes ikke. I stedet medregnes den del af datterselskabets indtægter og aktiver, som svarer til ejerforholdet. Ved bedømmelsen ses der bort fra indkomst ved udlejning af fast ejendom mellem selskabet og et datterselskab eller mellem datterselskaber. Fast ejendom, der udlejes mellem selskabet og et datterselskab eller mellem datterselskaber, og som lejer anvender i driften, anses ved bedømmelsen ikke som en udlejningsejendom.

 

1. I § 34, stk. 6, 1. pkt., ændres to steder »50 pct.« til: »75 pct.«.

 

 

 

 

 

§ 2

 

 

I lov om beskatning ved dødsfald (dødsboskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 908 af 28. august 2006, foretages følgende ændring:

§ 29.Stk. 1-2. - - -

 

 

Stk. 3. Gevinst ved udlodning af aktier mv. omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 12, § 21, stk. 1, eller § 22 medregnes ved opgørelsen af bobeskatningsindkomsten, medmindre der er tale om udlodning af aktier mv. i et selskab mv., hvis virksomhed ikke i overvejende grad består i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter, værdipapirer eller lignende. 1. pkt. finder dog ikke anvendelse, hvis selskabet mv. udøver næring ved køb og salg af værdipapirer eller finansieringsvirksomhed. Bortforpagtning af fast ejendom som nævnt i vurderingslovens § 33, stk. 1 og 7, anses ikke i denne forbindelse som udlejning af fast ejendom. Uanset 1.-3. pkt. skal gevinst ved udlodning af de i 1. pkt. nævnte aktier m.v. medregnes ved opgørelsen af bobeskatningsindkomsten, hvis udlodningen til den enkelte modtager udgør mindre end 1. pct. af aktiekapitalen i det pågældende selskab m.v., jf. i øvrigt stk. 4. Selskabets virksomhed anses for i overvejende grad at bestå i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter, værdipapirer eller lignende, såfremt mindst 50 pct. af selskabets indtægter, hvorved forstås den regnskabsmæssige nettoomsætning tillagt summen af øvrige regnskabsførte indtægter, opgjort som gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår stammer fra sådan aktivitet, eller hvis handelsværdien af selskabets udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer eller lignende enten på overdragelsestidspunktet eller opgjort som gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår udgør mindst 50 pct. af handelsværdien af selskabets samlede aktiver. Besiddelse af andele omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 18 anses ved bedømmelsen ikke som besiddelse af værdipapirer. Afkastet og værdien af aktier i datterselskaber, hvori selskabet m.v. direkte eller indirekte ejer mindst 25 pct. af aktiekapitalen, medregnes ikke. I stedet medregnes en til ejerforholdet svarende del af datterselskabets indtægter og aktiver ved bedømmelsen. Ved bedømmelsen ses der bort fra indkomst ved udlejning af fast ejendom mellem selskabet og et datterselskab eller mellemdatterselskaber. Fast ejendom, som udlejes mellem selskabet og et datterselskab eller mellem datterselskaber, og som lejer anvender i driften, anses ved bedømmelsen ikke som en udlejningsejendom.

 

1. I § 29, stk. 3, 5. pkt. , ændres to steder »50 pct.« til: »75 pct.«.

Stk. 4-5.---

 

 

 

 

 

 

 

§ 3

 

 

I lov om beskatning af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 824 af 25. august 2005, som ændret bl.a. ved § 15 i lov nr. 1414 af 21. december 2005 og senest ved § 55 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændring:

 

 

 

§ 15 A. Stk. 1-3. ---

 

 

Stk. 4. En persons erhvervsmæssige virksomhed anses for i overvejende grad at have bestået i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter, værdipapirer eller lignende som nævnt i stk. 3, 1. pkt., hvis mindst 50 pct. af indtægterne, hvorved forstås den regnskabsmæssige nettoomsætning tillagt summen af øvrige regnskabsførte indtægter, fra den erhvervsmæssige virksomhed opgjort som gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår stammer fra sådan aktivitet, eller hvis handelsværdien af virksomhedens udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer eller lignende enten på overdragelsestidspunktet eller opgjort som gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår udgør mindst 50 pct. af handelsværdien af virksomhedens samlede aktiver. Besiddelse af andele omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 18 anses ved bedømmelsen ikke som besiddelse af værdipapirer. Afkastet og værdien af aktier i selskaber, hvori virksomheden direkte eller indirekte ejer mindst 25 pct. af aktie- eller anpartskapitalen, medregnes ikke. I stedet medregnes en til ejerforholdet svarende del af selskabets indtægter og aktiver ved bedømmelsen. Ved bedømmelsen ses der bort fra indkomst ved udlejning af fast ejendom mellem virksomheden og et selskab som nævnt i 3. pkt. eller mellem sådanne selskaber. Fast ejendom, som udlejes mellem virksomheden og et selskab som nævnt i 3. pkt. eller mellem sådanne selskaber, og som lejer anvender i driften, anses ved bedømmelsen ikke som en udlejningsejendom.

 

1. I § 15 A, stk. 4, 1. pkt., ændres to steder »50 pct.« til: »75 pct.«

 

 

 

 

 

§ 4

 

 

I lov om indkomstbeskatning af selvstændige erhvervsdrivende (virksomhedsskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 925 af 4. september 2006, foretages følgende ændring:

 

 

 

§ 22 c. - - -

 

 

Stk. 2. For at anvende ordningen i stk. 1 skal følgende betingelser være opfyldt:

 

 

- - -

 

 

4) Aktierne eller anparterne skal være i et selskab, hvis virksomhed i den periode, hvor ordningen anvendes, ikke i overvejende grad består i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter, værdipapirer eller lignende. Bortforpagtning af fast ejendom, som benyttes til landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug, jf. vurderingslovens § 33, stk. 1 eller 7, anses i denne forbindelse ikke for virksomhed ved udlejning af fast ejendom. 1. pkt. gælder dog ikke, hvis selskabet udøver næring ved køb og salg af værdipapirer eller finansieringsvirksomhed. Selskabets virksomhed anses for i overvejende grad at bestå i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter, værdipapirer eller lignende, såfremt mindst 50 pct. af selskabets indtægter, hvorved forstås den regnskabsmæssige nettoomsætning tillagt summen af selskabets øvrige regnskabsførte indtægter, i et indkomstår stammer fra sådan virksomhed, eller hvis handelsværdien af selskabets udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer eller lignende udgør mindst 50 pct. af handelsværdien af selskabets samlede aktiver opgjort ultimo indkomståret. Besiddelse af andele omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 18 anses ved bedømmelsen ikke som besiddelse af værdipapirer. Afkastet og værdien af aktier i datterselskaber, hvori selskabet direkte eller indirekte ejer mindst 25 pct. af aktie- eller anpartskapitalen, medregnes ikke. I stedet medregnes en til ejerforholdet svarende del af datterselskabets indtægter og aktiver ved bedømmelsen. Ved bedømmelsen ses der bort fra indkomst ved udlejning af fast ejendom mellem selskabet og et datterselskab eller mellem to datterselskaber. Fast ejendom, som udlejes mellem selskabet og et datterselskab eller mellem datterselskaber, og som lejer anvender i driften, anses ved bedømmelsen ikke som en udlejningsejendom.

 

1. I § 22 c, stk. 2, nr. 4, 4. pkt., ændres to steder »50 pct.« til: »75 pct.«.

- - -

 

 

Stk. 2-7. - - -