L 83 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre skattelove.
(Bedre mulighed for generationsskifte).
Fremsat den 15. november 2006 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af
aktieavancebeskatningsloven og
forskellige andre skattelove
( Bedre mulighed for
generationsskifte)
§ 1
I lov om den skattemæssige
behandling af gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v.
(aktieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
1017 af 10. oktober 2006, foretages følgende
ændring:
1. I § 34, stk. 6, 1.
pkt., ændres to steder »50 pct.« til:
»75 pct.«.
§ 2
I lov om beskatning ved dødsfald
(dødsboskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 908 af
28. august 2006, foretages følgende ændring:
1. I § 29, stk. 3, 5.
pkt., ændres to steder »50 pct.« til:
»75 pct.«.
§ 3
I lov om
beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 824 af 25. august 2005, som
ændret bl.a. ved § 15 i lov nr. 1414 af 21. december
2005 og senest ved § 55 i lov nr. 538 af 8. juni 2006,
foretages følgende ændring:
1. I § 15 A, stk. 4, 1.
pkt., ændres to steder »50 pct.« til:
»75 pct.«
§ 4
I lov om indkomstbeskatning af
selvstændige erhvervsdrivende (virksomhedsskatteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 925 af 4. september 2006, foretages
følgende ændring:
1. I § 22 c, stk. 2, nr. 4, 4.
pkt., ændres to steder »50 pct.« til:
»75 pct.«.
§ 5
Stk. 1. Loven træder
i kraft den 1. januar 2007.
Stk. 2. § 1 finder
anvendelse for overdragelser, der finder sted den 1. januar 2007
eller senere.
Stk. 3. § 2 finder
anvendelse for boer vedrørende personer, der afgår ved
døden den 1. januar 2007 eller senere samt for skifte af
uskiftede boer i den efterlevende ægtefælles levende
live, når anmodningen om skifte indgives den 1. januar 2007
eller senere.
Stk. 4. § 3 finder
anvendelse for hel eller delvis afståelse af
erhvervsmæssig virksomhed, der finder sted den 1. januar 2007
eller senere.
Stk. 5. § 4 finder
anvendelse for aktie- og anpartserhvervelser, der finder sted den
1. januar 2007 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Som et led i aftalen om finansloven for 2007
har regeringspartierne (Venstre og Det Konservative Folkeparti)
indgået aftale med Dansk Folkeparti om bedre mulighed for
generationsskifte i erhvervslivet.
Parterne ønsker at forbedre
mulighederne for generationsskifte i familieejede danske
virksomheder.
Reglerne har til formål at mindske
likviditetsbelastningen for virksomheder, hvis kapital er bundet i
bygninger, maskiner, igangværende arbejder m.v., når
virksomheden overdrages til nære slægtninge eller
ledende medarbejdere.
Parterne er derfor enige om at ændre
den såkaldte pengetanksregel, således at et
generationsskifte med skattemæssig succession kan ske,
når andelen af finansielle aktiver eller indtægter i
virksomheden udgør op til 75 pct.
Forslaget vil blandt andet forbedre
mulighederne for, at velkonsoliderede familieejede
erhvervsvirksomheder kan begå sig i konkurrencen med f.eks.
kapitalfonde.
2. Gældende regler
Efter de gældende regler i
aktieavancebeskatningsloven er der mulighed for at overtage
aktierne i en virksomhed ved succession. Succession
indebærer, at der ikke sker beskatning i forbindelse med
overdragelsen, men at køber indtræder i sælgers
skattemæssige forpligtelser. Dermed drænes virksomheden
ikke for midler ved generationsskiftet.
Der findes i dag en række betingelser
for, at der kan ske succession ved overdragelse af aktier. Der er
krav til den eller de personer, der overtager aktierne. Enten skal
der være tale om den nære familie eller om en nær
medarbejder. Skattemæssig succession gælder herudover
kun for hovedaktionæraktier, og den enkelte overdragelse skal
udgøre mindst 15 pct. af stemmeværdien i
selskabet.
Der kan efter de gældende regler ikke
ske succession ved overdragelse af aktier i de selskaber, der
betegnes som »pengetanke«. Dette er defineret som
selskaber, hvis væsentligste aktivitet er passiv
pengeanbringelse og/eller udlejning af fast ejendom. Vurderingen
af, hvornår der foreligger en »pengetank« er
objektiv. Efter de gældende regler kan der ikke ske
succession, hvis 50 pct. af selskabets indtægt eller aktiver
vedrører pengeanbringelse og udlejning af fast ejendom.
3. Lovforslaget
Grænsen for, hvornår en
virksomhed anses for at udgøre en »pengetank«,
blev forhøjet fra 25 pct. til 50 pct. ved
udmøntningen af regeringens konkurrenceevnepakke i 2002, jf.
lov nr. 394 af 6. juni 2002 om ændring af
aktieavancebeskatningsloven, kildeskatteloven,
virksomhedsskatteloven og andre skattelove (Succession for
nære medarbejdere, aktier i selskaber af finansiel karakter,
generationsskifte).
Baggrunden for forhøjelsen af
grænsen for de finansielle aktiver fra 25 pct. til 50 pct.
var, at en grænse på 25 pct. kunne betyde, at der i en
række tilfælde ikke kunne succederes i velkonsoliderede
selskaber. Det var opfattelsen, at det var uheldigt, at reglerne
på denne måde kunne vanskeliggøre
videreførelsen af en ellers veldrevet og rentabel
virksomhed.
Det foreslås ved dette lovforslag
yderligere at forhøje grænsen for, hvornår
succession afskæres. Det foreslås, at succession
først afskæres, hvis 75 pct. af selskabets
indtægt eller aktiver vedrører pengeanbringelse og
udlejning af fast ejendom.
Uanset forhøjelsen af grænsen i
2002 kan de gældende regler stadig risikere at ramme
virksomheder med reel erhvervsaktivitet. En virksomhed kan have et
ønske om at have en god likviditet f.eks. til brug for
opkøb, større investeringer eller udtræk til
afgifter m.v. i forbindelse med et generationsskifte. En
sådan likviditet bør ikke afskære muligheden for
at kunne foretage et hensigtsmæssigt generationsskifte af
virksomheden.
Efter lovforslaget er det afgørende,
om der også foreligger reel erhvervsaktivitet i virksomheden.
Reglen om »pengetanke« bør ikke stille sig
hindrende i vejen for, at reelle familieejede erhvervsvirksomheder
kan generationsskiftes. Med forslaget om at forhøje 50
pct.-grænsen til 75 pct. forbedres sådanne
erhvervsvirksomheders muligheder for at begå sig i
konkurrencen med f.eks. kapitalfonde. Forslaget vil forbedre
virksomhedsejernes muligheder for, at de kan overdrage deres
virksomheder til familiemedlemmer og nære medarbejdere i
stedet for at lade kapitalfonde overtage dem.
I dødsboskatteloven,
virksomhedsskatteloven og pensionsbeskatningsloven er der regler
med samme afgrænsning af virksomheder med finansielle aktiver
som i aktieavancebeskatningsloven. Det foreslås, at 50
pct.-grænsen i disse regler også forhøjes til 75
pct.
4. Økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget om at hæve
successionsgrænsen for finansielle aktiver fra 50 pct. til 75
pct. vil i en række tilfælde udskyde
beskatningstidspunktet og dermed medføre et umiddelbart
provenutab. Når aktierne sælges, vil provenutabet blive
modsvaret af et større provenu, således at forslaget
på langt sigt alene indebærer et rentetab.
Der foreligger ikke statistiske oplysninger,
der kan danne grundlag for en præcis opgørelse af
virkningerne af at forhøje successionsgrænsen for
finansielle aktiver i virksomheder til 75 pct. Det er rent
skønsmæssigt anslået, at en forhøjelse
til 75 pct. vil indebære et umiddelbart provenutab på
50 mio. kr. årligt. På langt sigt vil provenutabet
blive genindvundet, når de pågældende aktier
endeligt afstås, således at forslaget på langt
sigt alene indebærer et rentetab. Den varige virkning
skønnes til ca. 20 mio. kr.
I 2007 og 2008 skønnes provenutabet
til henholdsvis ca. 30 mio. kr. og ca. 40 mio. kr., da lovforslaget
alene har virkning for gaveoverdragelser efter 1. januar 2007 og
for udlodninger fra dødsboer, hvor dødsfaldet er sket
efter denne dato. Det fulde provenutab på 50 mio. kr.
årligt skønnes at fremkomme fra og med 2009.
Provenutabet vedrører alene staten, da
skatteudskydelsen vedrører aktieindkomstskat.
5. Administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget skønnes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for
staten.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for regionerne og kommunerne, da
skatteadministrationen varetages af staten.
6. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Den foreslåede forhøjelse af
grænsen for virksomheders finansielle aktiver ved succession
giver mulighed for succession ved overtagelse af velkonsoliderede
virksomheder.
7. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen. | Den udvidede adgang til succession ved
generationsskifte skønnes umiddelbart at medføre et
provenutab på årligt ca. 50 mio. kr. fra 2009. I 2007
og 2008 skønnes provenutabet til ca. 30 mio. kr. henholdsvis
40 mio. kr. årligt. Den årlige varige virkning
skønnes at være et rentetab på ca. 20 mio.
kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen. | Ingen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forhøjelsen af grænsen for
virksomheders finansielle aktiver ved succession giver mulighed for
succession ved overtagelse af velkonsoliderede virksomheder. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
12. Høring
Lovforslaget blev den 23. oktober 2006 sendt
i høring hos følgende organisationer og myndigheder
med svarfrist den 17. november 2006:
Advokatrådet, ATP, Business Danmark,
CEPOS €" Center for Politiske Studier, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Byggeri, Dansk Landbrug,
Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Dansk Told &
Skatteforbund, Center for Kvalitet i Reguleringen,
Finansrådet, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring &
Pension, Foreningen Registrerede Revisorer, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, HTS €" Handel, Transport og
Serviceerhvervene, Den Danske Fondsmæglerforening, HTS-A
Arbejdsgiverforeningen, Håndværksrådet,
InvesteringForeningsRådet, It-Branchen, Kommunernes
Landsforening, Landbrugsraadet, Ledernes Hovedorganisation,
Landsorganisationen i Danmark, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Økonomi- og Erhvervsministeriet,
Realkreditrådet, Dansk Aktionærforening, Danmarks
Rederiforening, Skatterevisorforeningen, SKAT, Den Danske
Skatteborgerforening, Københavns Fondsbørs og
Finansministeriet.
En oversigt over modtagne høringssvar
med tilhørende kommentarer vil blive sendt til Folketinget
snarest efter udløbet af høringsfristen den 17.
november 2006.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter aktieavancebeskatningslovens
§ 34, stk. 6, kan der ske overdragelse af aktier ved
succession, hvis under 50 pct. af selskabets indtægter
stammer fra pengeanbringelse og/eller udlejning af fast ejendom.
Det foreslås, at denne grænse forhøjes til 75
pct. Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Efter dødsboskattelovens
§ 29, stk. 3, kan der ske succession i aktier
udloddet fra et dødsbo, hvis under 50 pct. af de samlede
indtægter stammer fra finansielle aktiver og udlejning af
fast ejendom i en erhvervsvirksomhed. Det foreslås, at denne
grænse forhøjes til 75 pct. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1
Efter pensionsbeskatningslovens
§ 15 A, stk. 4, kan den særlige
pensionsordning for tidligere selvstændigt erhvervsdrivende
anvendes, hvis under 50 pct. af de samlede indtægter stammer
fra finansielle aktiver og udlejning af fast ejendom i
erhvervsvirksomheden.
Det foreslås, at denne grænse
forhøjes til 75 pct. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til § 4
Til nr. 1
Efter virksomhedsskattelovens § 22
c, stk. 2, nr. 4, kan den særlige kapitalafkastberegning
anvendes for aktier og anparter, hvis under 50 pct. af
indtægterne stammer fra finansielle aktiver og udlejning af
fast ejendom i erhvervsvirksomheden. Det foreslås, at denne
grænse forhøjes til 75 pct. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger.
Til § 5
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Til stk. 2-5
Det foreslås, at ændringerne
får virkning fra den 1. januar 2007. Definitionen af
»pengetank« anvendes i flere love og forskellige
sammenhænge. Som følge heraf er virkningstidspunkterne
ikke formuleret helt ens, men afhænger af den konkrete
situation.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om den skattemæssige
behandling af gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v.
(aktieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
1017 af 10. oktober 2006, foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 34.Stk. 1-5. - - - | | |
Stk. 6. Selskabets virksomhed anses
for i overvejende grad at bestå i udlejning af fast ejendom
eller besiddelse af kontanter, værdipapirer el.lign. som
nævnt i stk. 1, nr. 4, såfremt mindst 50 pct. af
selskabets indtægter, hvorved forstås den
regnskabsmæssige nettoomsætning tillagt summen af
øvrige regnskabsførte indtægter, opgjort som
gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår stammer fra
sådan aktivitet, eller hvis handelsværdien af
selskabets udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer
el.lign. enten på overdragelsestidspunktet eller opgjort som
gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår udgør mindst
50 pct. af handelsværdien af selskabets samlede aktiver.
Besiddelse af andele omfattet af § 18 anses ved
bedømmelsen ikke som besiddelse af værdipapirer.
Afkastet og værdien af aktier i datterselskaber, hvori
selskabet direkte eller indirekte ejer mindst 25 pct. af
aktiekapitalen m.v., medregnes ikke. I stedet medregnes den del af
datterselskabets indtægter og aktiver, som svarer til
ejerforholdet. Ved bedømmelsen ses der bort fra indkomst ved
udlejning af fast ejendom mellem selskabet og et datterselskab
eller mellem datterselskaber. Fast ejendom, der udlejes mellem
selskabet og et datterselskab eller mellem datterselskaber, og som
lejer anvender i driften, anses ved bedømmelsen ikke som en
udlejningsejendom. | | 1. I § 34, stk. 6, 1.
pkt., ændres to steder »50 pct.« til:
»75 pct.«. |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om beskatning ved dødsfald
(dødsboskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 908 af
28. august 2006, foretages følgende ændring: |
§ 29.Stk. 1-2. - - - | | |
Stk. 3. Gevinst ved udlodning af
aktier mv. omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 12,
§ 21, stk. 1, eller § 22 medregnes ved
opgørelsen af bobeskatningsindkomsten, medmindre der er tale
om udlodning af aktier mv. i et selskab mv., hvis virksomhed ikke i
overvejende grad består i udlejning af fast ejendom,
besiddelse af kontanter, værdipapirer eller lignende. 1. pkt.
finder dog ikke anvendelse, hvis selskabet mv. udøver
næring ved køb og salg af værdipapirer eller
finansieringsvirksomhed. Bortforpagtning af fast ejendom som
nævnt i vurderingslovens § 33, stk. 1 og 7,
anses ikke i denne forbindelse som udlejning af fast ejendom.
Uanset 1.-3. pkt. skal gevinst ved udlodning af de i 1. pkt.
nævnte aktier m.v. medregnes ved opgørelsen af
bobeskatningsindkomsten, hvis udlodningen til den enkelte modtager
udgør mindre end 1. pct. af aktiekapitalen i det
pågældende selskab m.v., jf. i øvrigt stk. 4.
Selskabets virksomhed anses for i overvejende grad at bestå i
udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter,
værdipapirer eller lignende, såfremt mindst 50 pct. af
selskabets indtægter, hvorved forstås den
regnskabsmæssige nettoomsætning tillagt summen af
øvrige regnskabsførte indtægter, opgjort som
gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår stammer fra
sådan aktivitet, eller hvis handelsværdien af
selskabets udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer eller
lignende enten på overdragelsestidspunktet eller opgjort som
gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår udgør mindst
50 pct. af handelsværdien af selskabets samlede aktiver.
Besiddelse af andele omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§ 18 anses ved bedømmelsen ikke som besiddelse af
værdipapirer. Afkastet og værdien af aktier i
datterselskaber, hvori selskabet m.v. direkte eller indirekte ejer
mindst 25 pct. af aktiekapitalen, medregnes ikke. I stedet
medregnes en til ejerforholdet svarende del af datterselskabets
indtægter og aktiver ved bedømmelsen. Ved
bedømmelsen ses der bort fra indkomst ved udlejning af fast
ejendom mellem selskabet og et datterselskab eller
mellemdatterselskaber. Fast ejendom, som udlejes mellem selskabet
og et datterselskab eller mellem datterselskaber, og som lejer
anvender i driften, anses ved bedømmelsen ikke som en
udlejningsejendom. | | 1. I § 29,
stk. 3, 5. pkt. , ændres to steder »50
pct.« til: »75 pct.«. |
Stk. 4-5.--- | | |
| | |
| | § 3 |
| | I lov om beskatning af pensionsordninger
m.v. (pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
824 af 25. august 2005, som ændret bl.a. ved § 15 i lov
nr. 1414 af 21. december 2005 og senest ved § 55 i lov nr. 538
af 8. juni 2006, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 15
A. Stk. 1-3. --- | | |
Stk. 4. En persons
erhvervsmæssige virksomhed anses for i overvejende grad at
have bestået i udlejning af fast ejendom, besiddelse af
kontanter, værdipapirer eller lignende som nævnt i
stk. 3, 1. pkt., hvis mindst 50 pct. af indtægterne,
hvorved forstås den regnskabsmæssige
nettoomsætning tillagt summen af øvrige
regnskabsførte indtægter, fra den
erhvervsmæssige virksomhed opgjort som gennemsnittet af de
seneste 3 regnskabsår stammer fra sådan aktivitet,
eller hvis handelsværdien af virksomhedens
udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer eller lignende
enten på overdragelsestidspunktet eller opgjort som
gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår udgør mindst
50 pct. af handelsværdien af virksomhedens samlede aktiver.
Besiddelse af andele omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§ 18 anses ved bedømmelsen ikke som besiddelse af
værdipapirer. Afkastet og værdien af aktier i
selskaber, hvori virksomheden direkte eller indirekte ejer mindst
25 pct. af aktie- eller anpartskapitalen, medregnes ikke. I stedet
medregnes en til ejerforholdet svarende del af selskabets
indtægter og aktiver ved bedømmelsen. Ved
bedømmelsen ses der bort fra indkomst ved udlejning af fast
ejendom mellem virksomheden og et selskab som nævnt i 3. pkt.
eller mellem sådanne selskaber. Fast ejendom, som udlejes
mellem virksomheden og et selskab som nævnt i 3. pkt. eller
mellem sådanne selskaber, og som lejer anvender i driften,
anses ved bedømmelsen ikke som en udlejningsejendom. | | 1. I § 15 A, stk. 4, 1.
pkt., ændres to steder »50 pct.« til:
»75 pct.« |
| | |
| | § 4 |
| | I lov om indkomstbeskatning af
selvstændige erhvervsdrivende (virksomhedsskatteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 925 af 4. september 2006, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 22 c. - -
- | | |
Stk. 2. For at anvende ordningen i
stk. 1 skal følgende betingelser være
opfyldt: | | |
- - - | | |
4) Aktierne eller anparterne skal være i et
selskab, hvis virksomhed i den periode, hvor ordningen anvendes,
ikke i overvejende grad består i udlejning af fast ejendom,
besiddelse af kontanter, værdipapirer eller lignende.
Bortforpagtning af fast ejendom, som benyttes til landbrug,
gartneri, planteskole, frugtplantage eller skovbrug, jf.
vurderingslovens § 33, stk. 1 eller 7, anses i denne
forbindelse ikke for virksomhed ved udlejning af fast ejendom. 1.
pkt. gælder dog ikke, hvis selskabet udøver
næring ved køb og salg af værdipapirer eller
finansieringsvirksomhed. Selskabets virksomhed anses for i
overvejende grad at bestå i udlejning af fast ejendom,
besiddelse af kontanter, værdipapirer eller lignende,
såfremt mindst 50 pct. af selskabets indtægter, hvorved
forstås den regnskabsmæssige nettoomsætning
tillagt summen af selskabets øvrige regnskabsførte
indtægter, i et indkomstår stammer fra sådan
virksomhed, eller hvis handelsværdien af selskabets
udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer eller lignende
udgør mindst 50 pct. af handelsværdien af selskabets
samlede aktiver opgjort ultimo indkomståret. Besiddelse af
andele omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 18
anses ved bedømmelsen ikke som besiddelse af
værdipapirer. Afkastet og værdien af aktier i
datterselskaber, hvori selskabet direkte eller indirekte ejer
mindst 25 pct. af aktie- eller anpartskapitalen, medregnes ikke. I
stedet medregnes en til ejerforholdet svarende del af
datterselskabets indtægter og aktiver ved bedømmelsen.
Ved bedømmelsen ses der bort fra indkomst ved udlejning af
fast ejendom mellem selskabet og et datterselskab eller mellem to
datterselskaber. Fast ejendom, som udlejes mellem selskabet og et
datterselskab eller mellem datterselskaber, og som lejer anvender i
driften, anses ved bedømmelsen ikke som en
udlejningsejendom. | | 1. I § 22 c, stk. 2, nr. 4, 4.
pkt., ændres to steder »50 pct.« til:
»75 pct.«. |
- - - | | |
Stk. 2-7. - - - | | |