L 82 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af mineralvand m.v. og emballageafgiftsloven.

(Nedsættelse af mineralvandsafgiften og emballageafgiften for kildevandsflasker).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2006-07
Status: Delt

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 15-11-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l82_som_fremsat (html)

L 82 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om afgift af mineralvand m.v. samt emballageafgiftsloven. (Nedsættelse af mineralvandsafgiften samt emballageafgiften for kildevandsflasker).

Fremsat den 15. november 2006 af skatteministeren (Kristian Jensen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om afgift af mineralvand m.v. samt
emballageafgiftsloven

(Nedsættelse af mineralvandsafgiften samt emballageafgiften for kildevandsflasker)

 

§ 1

I lov om afgift af mineralvand m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 562 af 3. august 1998, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1063 af 17. december 2002 og senest ved § 2 i lov nr. 509 af 7. juni 2006, foretages følgende ændringer:

1. I § 2, stk. 1, ændres to steder »1 kr. 15 øre« til: »91 øre«.

§ 2

I lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 13. februar 2001, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1057 af 17. december 2002, § 2 i lov nr. 1217 af 27. december 2003, § 5 i lov nr. 1392 af 20. december 2004, § 19 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, § 3 i lov nr. 1410 af 21. december 2005, og senest ved § 7 i lov nr. 515 af 7. juni 2006, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, nr. 2, indsættes som litra e :

»e. Mineralvand, som er uden kulsyre, henhørende under position 2201 i EU€™s kombinerede nomenklatur samt vand.«

2. I § 1, nr. 3, ændres »Mineralvand, limonade« til: »Limonade«, og »2201 og« udgår.

3. § 1, nr. 4, ophæves.

Nr. 5 - 17 bliver herefter nr. 4 - 16.

4. I § 2, stk. 5, indsættes som 2. pkt .:

»Dette gælder dog ikke beholdere, som er beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litra e, eller er påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litra e, og som ikke indgår i pant- og retursystemet.«

5. I § 2, stk. 7, ændres »3 - 17« til: »3 - 16«.

6. I § 2, stk. 7, indsættes efter 1. pkt.:

»Dette gælder også beholdere, som er beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litra e, eller er påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litra e, og som ikke indgår i pant- og retursystemet, jf. stk. 5.«

7. Bilag 1 til loven affattes som bilag 1 til denne lov.

8. Bilag 2 til loven affattes som bilag 2 til denne lov.

§ 3

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007 jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 2.

Stk. 3. Lovens § 1 finder anvendelse fra den 8. januar 2007 på varer, der fra og med denne dato udleveres fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning eller modtages fra udlandet.

Stk. 4. Afgiftsperioden for december 2006 omfatter for afgiftspligtige virksomheder i medfør af lov om afgift af mineralvand perioden fra den 1. december 2006 til og med den 7. januar 2007. Afgiftsperioden for januar 2007 omfatter perioden fra den 8. januar til den 31. januar 2007.

§ 4

Stk. 1. Virksomheder, der den 8. januar 2007 har et lager af varer omfattet af § 1, stk. 1 i lov om afgift af mineralvand m.v., der er afgiftsberigtiget med en højere afgift end afgiften efter denne lov, kan få godtgjort afgiftsdifferencen jf. dog stk. 3. Der ydes kun godtgørelse for uåbnede beholdere.

Stk. 2. Virksomheder, der på tidspunktet for ikrafttrædelse af § 2, har et lager af påfyldte og nye ubrugte (tomme) engangsemballager, der er afgiftsberigtiget med en højere afgift end afgiften efter denne lov, kan på basis af en specificeret lageropgørelse få godtgjort afgiftsdifferencen jf. dog stk. 3. Der ydes kun godtgørelse for emballager, der er pantmærket.

Stk. 3. Godtgørelse ydes kun for varer, der er bestemt til afsætning, og kun såfremt godtgørelsen af afgift af varerne overstiger 500 kr.

Stk. 4. Det er en betingelse for at opnå afgiftsgodtgørelse, at virksomheden overholder regnskabsbestemmelserne i den pågældende afgiftslov, jf. § 12 i lov om afgift af mineralvand m.v. og § 9 i lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier.

Stk. 5. For godtgørelse i henhold til stk. 1 skal virksomheden udarbejde en opgørelse af lagerbeholdningen pr. 8. januar 2007 for de varer, der ønskes godtgørelse for. Opgørelsen skal indeholde oplysninger om leverandørens navn, adresse og CVR- eller SE-nummer. Told- og skatteforvaltningen kan gøre godtgørelsen betinget af, at virksomheden fremlægger dokumentation for, at afgiften er betalt. Ansøgningen om godtgørelse samt lageropgørelsen med de anførte oplysninger skal være told- og skatteforvaltningen i hænde senest den 15. januar 2007. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for afgiftsgodtgørelse og yderligere krav til dokumentation og kontrol.

Stk. 6. For godtgørelse i henhold til stk. 2 skal virksomheden udarbejde en specificeret opgørelse af lagerbeholdningen på tidspunktet for ikrafttrædelse af § 2 for de varer, der ønskes godtgørelse for. Opgørelsen skal indeholde oplysninger om leverandørens navn, adresse og CVR- eller SE-nummer. Told- og skatteforvaltningen kan gøre godtgørelsen betinget af, at virksomheden fremlægger dokumentation for, at afgiften er betalt. Ansøgningen om godtgørelse samt den specificerede lageropgørelse skal være told- og skatteforvaltningen i hænde senest 8 dage efter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 2. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for afgiftsgodtgørelse og yderligere krav til dokumentation og kontrol.

Stk. 7. Reglerne i § 18, § 19 og § 21, stk. 1, nr. 1, samt stk. 3 og 4, i lov om mineralvandsafgift og § 18 og § 19 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. finder anvendelse i sager om afgiftsgodtgørelse efter stk. 1.

Stk. 8. Reglerne i § 15, § 16 og § 18, stk. 1, nr. 1, samt stk. 3 og 4, i emballageafgiftsloven samt § 18 og § 19 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. finder anvendelse i sager om afgiftsgodtgørelse efter stk. 2.



Bilag 1

Oversigt over afgiftssatserne i den volumenbaserede emballageafgift 1)

Emballagemateriale

Karton og laminater af forskellige materialer

Andre materialer, f.eks. glas, plast eller metal

Spiritus, vin og frugtvin:

kr. pr. stk.

kr. pr. stk.

Rumindhold (cl):2)

 

 

< 10

0,15

0,25

10 x 40

0,30

0,50

40 < x 60

0,50

0,80

60 < x 110

1,00

1,60

110 < x 160

1,50

2,40

> 160

2,00

3,20

Emballagemateriale

Alle materialer

Øl, andre gærede drikkevarer, sodavand, mineralvand 3)  og alkoholsodavand:

kr. pr. stk.

Rumindhold (cl):2)

 

< 10

0,05

10 x 40

0,10

40 < x 60

0,16

60 < x 110

0,32

110 < x 160

0,48

> 160

0,64


1) jf. lovens § 1, nr. 1 og 2, og § 2, stk. 1-6.

2) Ved rumindhold forstås beholderens bruttovolumen og ikke den mængde, der er påfyldt eller skal påfyldes.

3) jf. lovens § 2, stk. 5 gælder det kun emballager, som indgår i pant- og retursystemet.


Bilag 2

Oversigt over det afgiftspligtige vareområde i den volumenbaserede emballageafgift

§ 1

Lovtekstens ordlyd €" samt den kortere version af navngivningen af varegruppen

Omfattede varegrupper

1)

Ej omfattet af det obligatoriske pant- og retursystem

a.

Spiritus henhørende under position 2208 i EU€™s kombinerede nomenklatur.

 

Spiritus

Omfatter følgende:

€" Spiritus, likør og andre spiritusholdige drikkevarer €" uanset alkoholindhold.

Omfatter ikke følgende:

€" Blandinger af ikkealkoholholdige drikkevarer med spiritus med et alkoholindhold på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol., som er omfattet af nr. 2, litra c, nedenfor (spiritusbaseret alkoholsodavand).

b.

Vin henhørende under position 2204 eller 2205 i EU€™s kombinerede nomenklatur.

 

Vin

Omfatter følgende:

€" Vin af friske druer, herunder vin tilsat alkohol og druemost.

€" Vermouth og anden vin af friske druer.

Omfatter ikke følgende:

€" Kulsyreholdige drikkevarer, herunder druemost, med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 2, litra b, nedenfor (kulsyreholdig mineralvand).

€" Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede emballageafgift.

c.

Frugtvin henhørende under position 2206 i EU€™s kombinerede nomenklatur, og som har et alkoholindhold på over 10 pct. vol. Endvidere færdigblandet gløgg bestående af rødvin og gløggekstrakt.

 

Frugtvin

Omfatter følgende:

€" Frugtvin og andre gærede drikkevarer samt blandinger af gærede drikkevarer med et alkoholindhold på over 10 pct. vol.

€" Færdigblandet gløgg bestående af rødvin og gløggekstrakt €" uanset alkoholindhold.

 

 

Omfatter ikke følgende:

€" Andre gærede drikkevarer, blandinger af gærede drikkevarer og gærbaserede alkoholsodavand med et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 2, litra d, nedenfor (andre gærede drikkevarer).

 

 

€" Kulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 2, litra b, nedenfor (kulsyreholdig mineralvand).

 

 

€" Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede emballageafgift.

2)

Omfattet af det obligatoriske pant- og retursystem

a.

Øl henhørende under position 2203 i EU€™s kombinerede nomenklatur.

 

Øl

Omfatter følgende:

€" Øl med et alkoholindhold på over 0,5 pct. vol.

Omfatter ikke følgende:

€" Andre gærede drikkevarer med et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder, herunder maltbaserede alkoholsodavand, som er omfattet af nr. 2, litra d, nedenfor (andre gærede drikkevarer).

 

 

€" Andre gærede drikkevarer med et alkoholindhold på over 10 pct. vol., som er omfattet af nr. 1, litra c, ovenfor (frugtvin).

b.

Mineralvand, limonade og andre varer, som indeholder kulsyre, henhørende under position 2201 og 2202 i EU€™s kombinerede nomenklatur.

 

Kulsyreholdigt mineralvand

Omfatter følgende:

€" Kulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, herunder:

€" Vand af »dansk vand-typen«, naturligt mineralvand og kildevand med naturligt eller tilsat indhold af kulsyre, hvad enten disse er aromatiserede eller ej.

 

 

€" Sødede eller aromatiserede læskedrikke med kulsyre.

 

 

€" Andre ikkealkoholholdige drikkevarer med kulsyre, såsom lavalkoholholdigt øl, vin og frugtvin, herunder æble- og pærecider m.v., med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder.

 

 

Omfatter ikke følgende:

€" Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, herunder bl.a. frugt- og grønsagssafter eller -most og drikkeklare drikkevarer på basis af mælk eller kakao og mælk, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede emballageafgift.

c.

Blandinger af ikkealkoholholdige drikkevarer med spiritus henhørende under position 2208 i EU€™s kombinerede nomenklatur, som har et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder. Ikkealkoholholdige drikkevarer omfatter ud over position 2201 og 2202 i EU€™s kombinerede nomenklatur tillige position 2009.

 

Spiritusbaseret alkoholsodavand

Omfatter følgende:

€" Blandinger af spiritus med:

€" Kulsyreholdige ikkealkoholholdige drikkevarer, jf. litra b.

€" Ikkekulsyreholdige drikkevarer, herunder bl.a. kakaomælk eller mælk.

€" Frugt- eller grønsagssafter eller -most.

Såfremt blandingens alkoholindhold er på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol.

 

 

Omfatter ikke følgende:

€" Hvis de ovennævnte blandingers alkoholindhold overstiger 10 pct. vol., hvorved blandingen omfattes af nr. 1, litra a (spiritus).

d.

Andre gærede drikkevarer og blandinger af gærede drikkevarer henhørende under position 2206 i EU€™s kombinerede nomenklatur samt blandinger af ikkealkoholholdige drikkevarer med gærede drikkevarer henhørende under position 2206 i EU€™s kombinerede nomenklatur, hvis drikkevarens eller blandingens alkoholindhold er på 10 pct. vol. eller derunder. Undtaget er dog færdigblandet gløgg bestående af rødvin og gløggekstrakt, jf. nr. 1, litra c. Ikke-alkoholholdige drikkevarer omfatter ud over position 2201 og 2202 i EU€™s kombinerede nomenklatur tillige position 2009.

 

Andre gærede drikkevarer

€" herunder gærbaserede alkoholsodavand (vin-, frugtvins- og maltbaserede)

Omfatter følgende:

€" Andre gærede drikkevarer og blandinger af drikkevarer med et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder.

€" Blandinger af gærede drikkevarer, dvs. øl, vin eller frugtvin, med:

€" Kulsyreholdige ikkealkoholholdige drikkevarer, jf. litra b.

€" Ikkekulsyreholdige drikkevarer, herunder bl.a. kakaomælk eller mælk.

€" Frugt- eller grønsagssafter eller -most.

Såfremt blandingens alkoholindhold er på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol.

Omfatter ikke følgende:

€" Hvis de ovennævnte drikkevarers eller blandingers alkoholindhold overstiger 10 pct. vol., hvorved drikkevaren eller blandingen omfattes af nr. 1, litra c (frugtvin).

€" Færdigblandet gløgg bestående af rødvin og gløggekstrakt, som er omfattet af nr. 1, litra c (frugtvin).

e.

Mineralvand, som er uden kulsyre, henhørende under position 2201 samt vand, når emballager med disse varer indgår i pant- og retursystemet.

Omfatter følgende:

Vand, herunder naturligt eller kunstigt mineralvand, og vand uden kulsyre, ikke tilsat sukker eller andre sødemidler og ikke aromatiseret samt is og sne.

 

 

Ikkekulsyreholdigt mineralvand

Naturligt mineralvand og kildevand er beskyttede betegnelser, der er forbeholdt vand, der indvindes fra en nærmere afgrænset kilde, og som opfylder særlige regler om bl.a. indhold af mikroorganismer, behandling og mærkning. For naturligt mineralvand er der yderligere krav om bl.a. myndighedsgodkendelse af kilden. Vand er andet drikkevand, der er emballeret, og som ikke opfylder kravene til naturligt mineralvand eller kildevand, men som opfylder bl.a. kvalitetskrav for drikkevand.

 

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Dette forslag er en del af finanslovsaftalen for 2007 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.

2. Baggrund

Nedsættelse af mineralvandsafgiften

Jf. Skatteministeriets »Status over grænsehandel 2006« fra juni 2006 (offentliggjort på Skatteministeriets hjemmeside; www.skm.dk) er danskernes grænsehandel med nydelsesmidler samlet set faldet fra 4.175 mio. kr. i 2003 til 3.450 mio. kr. i 2005 og grænsehandlen ventes at falde yderligere til 3.375 mio. kr. i 2006.

For så vidt angår salget af mineralvand m.v. udgjorde grænsehandlen i 2003 100 mio. liter og i 2005 120 mio. liter. Det skønnes, at tallet for 2006 vil være 115 mio. liter. Omsat til kr. udgjorde grænsehandlen i 2003 450 mio. kr., i 2005 575 mio. kr. og skønnes til 550 mio. kr. i 2006.

Med andre ord har grænsehandlen og den ulovlige indførsel af mineral m.v. været stigende til og med 2005. I ovennævnte status vurderes det, at væksten i grænsehandlen er stoppet, således at grænsehandlen har stabiliseret sig, men på et højt niveau. For 2006 forventes et mindre fald til 550 mio. kr. fra 575 mio. kr. i 2005.

Ikke kun den almindelige grænsehandel tager markedsandele fra det danske salg. Også det ulovlige salg af mineralvand m.v. påvirker salget herhjemme. Omfanget af den ulovlige indførsel af mineralvand m.v. vurderes til at udgøre 3 €" 5 pct. af det samlede forbrug i Danmark.

Regeringen har allerede gennemført flere Fair play-initiativer, som skal bekæmpe snyd og sort arbejde, men med denne afgiftsnedsættelse forventes det, at både grænsehandlen og den ulovlige indførsel af mineralvand m.v. vil falde yderligere.

Nedsættelse af emballageafgiften

I Folketingsåret 2005/06 blev der fremsat et beslutningsforslag (B 86) om pant på kildevandsflasker af plast. Forslaget gik ud på at udvide pant- og retursystemet, således at der kommer pant på kildevandsflasker i lighed med emballager til dansk vand med brus, sodavand, øl m.v. Udvidelse af pant- og retursystemet med kildevandsflasker blev støttet af miljøministeren og samtlige partiers miljøordførere. En udvidelse af pant- og retursystemet kræver en ændring af pantbekendtgørelsen.

Når en emballage omfattes af pant- og retursystemet overvejes om man samtidig skal nedsætte emballageafgiften fra den vægtbaserede afgift til den volumenbaserede afgift. Da pant- og retursystemet i 2004 blev udvidet med emballager til alkoholsodavand og cider, blev afgiften således nedsat til den lavere volumenbaserede afgift.

3. Lovforslagets indhold

Nedsættelse af mineralvandsafgiften

Afgiften af mineralvand m.v. er udformet som en literafgift. Afgiften udgør efter gældende regler 1,15 kr. pr. liter. Tabel 1 nedenfor viser udviklingen i mineralvandsafgiften siden 1984.

Tabel 1 Udvikling i afgiftssatser

Tidspunkt

Afgiftssats, kr. pr. liter før moms

1. januar 1984

1. juli 1991

1. januar 1998

1. januar 2001

1. oktober 2003

1,60

0,80

1,00

1,65

1,15

Det foreslås nu at sænke afgiften på mineralvand m.v. yderligere ved at nedsætte afgiftssatsen med 24 øre/liter til 91 øre/liter før moms. Incl. moms udgør nedsættelsen 30 øre/liter.

Formålet med afgiftsnedsættelsen er at mindske grænsehandlen med mineralvand m.v. samt at bekæmpe den ulovlige indførsel af de samme varer.

Afgiftsnedsættelsen på 1½ l sodavand udgør således 45 øre, jf. tabel 2 herunder:

Tabel 2 Afgiftsnedsættelse

Mængde af sodavand

Afgiftsnedsættelse pr. stk

2 liter

1,5 liter

0,5 liter

0,25 liter

1 kasse med 30 stk. a 0,25 liter

60 øre

45 øre

15 øre

7,50 øre

2 kr. 25 øre

Afgiftsnedsættelsen på 1½ l mærkevaresodavand vil betyde et prisfald på knap 3 pct. forudsat, at afgiftsnedsættelserne kommer forbrugerne til gode. Prisfaldet på discountsodavand vil derimod være godt 6 pct.

Nedsættelsen af afgiften med 30 øre pr. l inkl. moms vil betyde, at en person, som drikker 1½ l sodavand dagligt får en gevinst på ca. 164 kr. årligt, såfremt afgiftsnedsættelsen slår igennem på prisfastsættelsen. Er forbruget derimod ½ l dagligt bliver gevinsten ca. 55 kr. årligt. En gennemsnitsforbruger drikker ca. 1½ l om ugen, hvilket svarer til en årlig besparelse på ca. 25 kr.

Nedsættelse af emballageafgiften

Det foreslås at nedsætte afgiften på emballager, som er beregnet til at blive påfyldt naturligt eller kunstigt mineralvand samt andet vand, der ikke indeholder kulsyre og som ikke er tilsat sukker, sødemiddel, aroma eller andet.

Nedsættelsen gælder de emballager, som omfattes af det obligatoriske pant- og retursystem. Eksempelvis vil emballager af plast, glas og metal være omfattet. Visse emballager kan imidlertid ikke uden væsentlige økonomiske konsekvenser håndteres i pant- og retursystemet, som i vid udstrækning er baseret på returtagning i automater. Emballager af karton og evt. laminater af forskellige materialer, som ikke kan roteres i automaterne, vil med den nuværende teknologi for aflæsning af pantmærkning alene kunne håndteres manuelt. Alternativet €" ændring af automater €" skønnes at være uforholdsmæssigt dyrt. Emballager af karton og evt. laminater af forskellige materialer vil således ikke blive omfattet af pant- og retursystemet, og derfor skal der fortsat betales den vægtbaserede afgift for disse. Større beholdere af plast, som anvendes til drikkevand, vil heller blive omfattet af pant- og retursystemet. Disse beholdere er kendetegnet ved, at der er tale om dunke typisk i størrelsesordenen 15 €" 20 liter og som regel på 19 liter, dunkene sælges især til erhvervsdrivende og dunkene monteres på et anlæg med køl og evt. varmelegeme, hvor der løbende kan tappes vand. Leverandører af drikkevand i større plastdunke tager dunkene retur, når de er tomme og genpåfylder dem typisk 40 €" 60 gange.

Afgiftsnedsættelsen består rent teknisk i at overføre de beholdere, som nu vil blive omfattet af det obligatoriske pant- og retursystem fra den vægtbaserede afgiftssats til den volumenbaserede afgiftssats. Eksempelvis nedsættes afgiften af en 50 cl plastflaske således med 10 øre (fra 26 øre til 16 øre) og afgiften af en 150 cl plastflaske nedsættes med 6 øre (fra 54 øre til 48 øre).

4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige

Nedsættelse af mineralvandsafgiften

Nedsættes afgiften med 30 øre/l incl. moms, vil staten brutto miste provenu på ca. 105 mio. kr., men ca. 25 mio. kr. skønnes at komme tilbage ved en reduktion af grænsehandlen og øget forbrug af sodavand. Nettoprovenutabet kan dermed opgøres til ca. 80 mio. kr. årligt. Dette fordeler sig med en reduktion af indtægterne fra mineralvandsafgiften på 89 mio. kr., en forøgelse af momsindtægterne på 7,5 mio. kr. samt en forøgelse af indtægterne fra emballageafgiften på 1,5 mio. kr.

Forbrugeren får et prisfald på ca. 30 øre/liter for mineralvand m.v. forudsat at afgiftsnedsættelsen kommer forbrugerne til gode. Prisfaldet medfører endvidere at nettogrænsehandlen og de ulovlige indførsler reduceres med ca. 45 mio. kr.

Den samfundsøkonomiske gevinst er dog ikke inklusive eventuelle sundhedsskader. Disse må således ikke overstige 25 mio. kr., før gevinsten vendes til et samfundsøkonomisk tab. I forbrugerpriser er dette ca. 30 mio. kr. Det svarer til, at sundhedsomkostningerne ikke må overstige ca. 4,15 kr. pr. l, forbruget forøges. Det vurderes, at omkostningerne ved sodavandsforbrug næppe er så høje.

Der er ingen økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner.

Nedsættelse af emballageafgiften

Det skønnes, at det årlige salg af drikkevand udgør ca. 70 mio. liter eksklusiv salg i dunke til anlæg. Det skønnes endvidere, at halvdelen af drikkevandet emballeres i 50 cl plastflasker og den anden halvdel i 150 cl plastflasker. Dette medfører et umiddelbart provenutab fra nedsættelsen af afgiften på ca. 8,5 mio. kr. I finansåret 2007 kan provenutabet blive på 4,25 mio. kr., forudsat at skatteministeren fastsætter virkningstidspunktet til 1. juli 2007.

Der er ingen økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner.

5. Administrative konsekvenser for det offentlige

Nedsættelse af mineralvandsafgiften

Nedsættelsen af mineralvandsafgiften medfører tilretning af SAP38-systemet. Denne tilretning kan udføres af SKAT med eventuel supplerende driftsstøtte. Tilretningen skønnes at medføre engangsudgifter på indtil 10.000 kr. Dertil kommer tilretning af satsen i Erhvervssystemet og i TastSelv/eService. Engangsudgiften hertil skønnes at udgøre 50.000 kr.

Der er på nuværende tidspunkt ca. 300 virksomheder registreret på dette område. Der skal derfor anvendes ca. 3.000 kr. til udsendelse af nyhedsbrev. De øvrige tiltænkte informationstiltag er ikke omkostningstunge.

Forslaget skønnes endvidere at medføre ikke nævneværdige og administrative konsekvenser til administration og kontrol i forbindelse med godtgørelsen.

Der er ingen administrative konsekvenser for regioner og kommuner.

Nedsættelse af emballageafgiften

Forslaget medfører tilretning af vejledningsteksten på to afgiftsangivelser vedrørende emballageafgiften (stykafgift), hvilket medfører en skønnet engangsudgift på 15.000 kr.

Der er på nuværende tidspunkt ca. 2100 virksomheder registreret på dette område og det medfører en engangsudgift på 22.000 kr. til udsendelse af et nyhedsbrev. Øvrige tiltænkte informationstiltag er ikke omkostningstunge.

Forslaget skønnes ikke at medføre nævneværdige administrative konsekvenser til administration og kontrol af godtgørelse af differencen mellem den gamle og den nye afgift.

Samlet set skønnes forslaget at medføre engangsudgifter og driftsudgifter af ikke nævneværdigt omfang.

Der er ingen administrative konsekvenser for regioner og kommuner.

Kommunikationsplan

Målgruppen for forslaget er både detailhandlere, producenter og importører af mineralvand m.v. og emballager til kildevand.

Lovforslaget er sendt i høring hos relevante parter kort tid forud for fremsættelsen af lovforslaget og blev samtidig gjort offentlig tilgængeligt på Skatteministeriets hjemmeside www.skm.dk.

Når lovforslaget er endeligt vedtaget, vil også loven være tilgængelig på Skatteministeriets hjemmeside.

SKAT vil efter vedtagelsen af lovforslaget informere om de nye regler på sin hjemmeside www.skat.dk. SKAT vil desuden sende et nyhedsbrev til de virksomheder, der er registreret efter mineralvandsafgiftsloven og emballageafgiftsloven.

De nye regler vil endvidere komme til at fremgå af SKAT€™s punktafgiftsvejledning, som også findes på SKAT€™s hjemmeside.

6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Nedsættelse af mineralvandsafgiften

Forslaget vil påvirke detailhandlen og producenter af mineralvand m.v.

Afgiftsnedsættelsen vil medføre en stigende omsætning i detailhandlen i Danmark, idet grænsehandlen mindskes. Endvidere forventes det, at afgiftsnedsættelsen vil gøre det mindre rentabelt at indføre og forhandle mineralvand m.v. ulovligt, hvormed den legale omsætning vil påvirkes i positiv retning.

Nedsættelse af emballageafgiften

Nedsættelsen af emballageafgiften medfører som sådan ikke økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, såfremt nedsættelsen kommer forbrugerne til gode. Det skal dog bemærkes, at samtidig med afgiftsnedsættelsen sker der en udvidelse af pantordningen, hvilket bl.a. medfører at erhvervslivet skal betale et pantgebyr.

7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget er i forbindelse med høringen af forslaget blevet sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.

Nedsættelse af mineralvandsafgiften

Forslaget skønnes umiddelbart ikke at medføre nævneværdige administrative konsekvenser bortset fra en engangsbyrde ved en ny prismærkning og en evt. lageropgørelse, såfremt der søges om godtgørelse af afgift.

Selvom loven træder i kraft 1. januar 2007 foreslås det, at nedsættelsen af sodavandsafgiften først får virkning fra og med 8. januar 2007. Virkningstidspunktet er udskudt til den 8. januar 2007 for at sikre bl.a. detailhandelen mulighed for at foretage lageropgørelsen i weekenden uden for åbningstiden €" uden at dette skal foregå hen over nytåret.

Nedsættelse af emballageafgiften

Forslaget skønnes umiddelbart ikke at medføre nævneværdige administrative konsekvenser bortset fra en engangsbyrde ved en ny prismærkning og en evt. lageropgørelse, såfremt der søges om godtgørelse af afgift.

Fastsættelse af lovens ikrafttrædelsestidspunkt er udskudt indtil Miljøministeriet har notificeret udvidelsen af pant- og retursystemet med kildevandsflasker. Ved fastsættelsen af ikrafttrædelsestidspunktet vil der blive taget mest muligt hensyn til de administrative konsekvenser for erhvervslivet. Ikrafttrædelsestidspunktet fastsættes således under hensyntagen til den sædvanlige afgiftstermin for afregning af emballageafgift.

8. Miljømæssige konsekvenser

Nedsættelse af mineralvandsafgiften

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

Nedsættelse af emballageafgiften

Lovforslaget vil ikke i sig selv have miljømæssige konsekvenser, men en nedsættelse af afgiften skal ses i sammenhæng med, at emballagerne omfattes af det obligatoriske pant- og retursystem for emballager til øl og visse læskedrikke. I stedet for at ca. 100 mio. kildevandsemballager enten henkastes i naturen, på gader mv. eller bortskaffes sammen med andet husholdningsaffald til forbrænding, vil hovedparten af emballagematerialet via pant- og retursystemet blive genanvendt. Dette er samlet set en miljømæssig fordel.

9. Administrative konsekvenser for borgerne

Hverken nedsættelsen af mineralvandsafgiften eller emballageafgiften skønnes at medføre administrative konsekvenser for borgerne.

10. Forholdet til EU-retten

Nedsættelse af mineralvandsafgiften

Denne del af forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Nedsættelse af emballageafgiften

Lovforslaget vil blive notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet), i henhold til Rådets direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald.

Vurdering af konsekvenser af lovforslag

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter 
(hvis ja, angiv omfang)

Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner (provenumæssige konsekvenser)

Ingen

Nedsættelse af mineralvandsafgiften

Udgiften for staten er et bruttoprovenutab på ca. 105 mio. kr., men ca. 25 mio. kr.skønnes at komme tilbage ved en reduktion af grænsehandlen og øget forbrug af sodavand. Nettoprovenutabet udgør dermed ca. 80 mio. kr. årligt.

 

 

Nedsættelse af emballageafgiften

 

 

Det umiddelbare provenutab skønnes at udgøre 8,5 mio. kr. Såfremt virkningstidspunktet fastsættes til 1. juli 2007 vil provenutabet i finansåret 2007 udgøre 4,25 mio. kr.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner

Ingen

Nedsættelse af mineralvandsafgiften

Tilretning af systemer og informationstiltag skønnes at medføre engangsudgifter på 63.000 kr.

 

 

Nedsættelse af emballageafgiften

 

 

Tilretning af tekst på angivelser samt informationstiltag skønnes at medføre engangsudgifter på 37.000 kr.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Nedsættelse af mineralvandsafgiften

Grænsehandelseffekten, som er beskrevet under konsekvenser for det offentlige, vil medføre øget omsætning i detailhandlen i Danmark. Det forventes endvidere, at den illegale indførsel af mineralvand m.v. vil mindskes.

Nedsættelse af emballageafgiften

Ingen økonomiske konsekvenser

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Skatteministeriet vurderer, at begge forslag ikke skønnes at medføre nævneværdige administrative konsekvenser andet end en engangsbyrde ved en evt. ny prismærkning og en evt. lageropgørelse/-ansøgning ifm. godtgørelse af afgift.

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Nedsættelse af mineralvandsafgiften

Ingen

Nedsættelse af emballageafgiften

Forslaget om nedsættelse af afgiften skal ses i sammenhæng med en udvidelse af pantordningen for kildevandsflasker. Indførelse af pant på kildevandsflasker vil reducere henkastede kildevandsflasker i naturen og bybilledet.

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Nedsættelse af mineralvandsafgiften

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Nedsættelse af emballageafgiftsloven

Lovforslaget vil blive notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet), i henhold til Rådets direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald.

13. Høring

Lovforslaget er kort tid forinden fremsættelsen sendt i høring med høringsfrist den 17. november kl. 12 hos følgende:

A.Brands, Advokatrådet, AffaldDanmark, Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bryggeriforeningen/Danske Læskedrikfabrikanter, Coca Cola Danmark A/S, Coop Danmark, Dagrofa, Dakofa, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Dagligvareleverandørforening, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Supermarked Gruppen, Danske Drikkevare Importører, Den Danske Skatteborgerforening, De samvirkende Købmænd, EmballageIndustrien, Erhvervs- og Selskabstyrelsen, Finansministeriet, Forbrugerstyrelsen, Forbrugerrådet, Foreningen Danske revisorer, Foreningen af registrerede revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Dagligvare Grossister, Frederiksberg Kommune, Greenlaw.dk, Handel, Transport og Serviceerhvervene, HCS A/S, Horesta, Håndværksrådet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Københavns Kommune, Miljøministeriet, Nærbutikkernes Landsforening, Plastindustrien i Danmark, RenoSam, Sektor for Aluminium & Miljø, Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen, Uniscrap A/S, VSOD, Økonomi- og Erhvervsministeriet.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Nr. 1

Det foreslås at nedsætte afgiften på mineralvand m.v. fra 1 kr. 15 øre til 91 øre.

Til § 2

Nr. 1

Det foreslås, at der skal betales volumenbaseret afgift af emballager, der er beregnet til at blive påfyldt eller er påfyldt kildevand og naturligt mineralvand samt andet drikkevand, som er uden kulsyre og uden sukker, sødemiddel eller aroma. Hermed flyttes kildevand og naturligt mineralvand samt andet vand uden kulsyre, sukker, sødemiddel eller aroma fra den vægtbaserede afgift til den volumenbaserede afgift.

Nr. 2

Det foreslås som en konsekvens af nr. 1, at mineralvand m.v. som er uden kulsyre og sukker, sødemiddel og aroma udgår fra den vægtbaserede afgift. Mineralvand som er sødet eller aromatiseret er således fortsat omfattet af den vægtbaserede afgift, idet emballager med disse varer ikke indgår i pant- og retursystemet.

Nr. 3

Det foreslås også som en konsekvens af nr. 1, at vand også udgår fra den vægtbaserede afgift, idet den jf. nr. 1 foreslås omfattet af den volumenbaserede afgift. Pkt. 5 til 17 bliver herefter til pkt. 4 til 16.

Nr. 4

Efter § 2, stk. 5 skal der som udgangspunkt betales volumenbaseret afgift af emballager, der er beregnet til at blive påfyldt eller er påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2. Dette gælder således også varerne nævnt i det ny litra e (mineralvand m.v. uden kulsyre, sukker, sødemiddel eller aroma). Forslaget indebærer, at emballager med sådant mineralvand ikke omfattes af den volumenbaserede afgift, såfremt emballagerne ikke indgår i pant- og retursystemet. Der skal derfor fortsat beregnes vægtbaseret afgift efter § 2, stk. 7, af emballager til mineralvand m.v., når disse ikke er omfattet af pant- og retursystemet. Dette gælder således eks.vis beholdere af karton eller evt. af laminater af forskellige materialer, samt større plastdunke til vandkølingsanlæg, der typisk genpåfyldes et større antal gange.

Nr. 5

Forslaget er en konsekvens af § 1, nr. 3, og indebærer ingen indholdsmæssige ændringer.

Nr. 6

Det foreslås som en konsekvens af nr. 4, at emballager, der er beregnet til at blive påfyldt eller er påfyldt mineralvand m.v. uden kulsyre, sukker, sødemiddel eller aroma, og som ikke indgår i pantordningen fortsat skal være omfattet af den vægtbaserede afgift.

Nr. 7

I bilag 1 til loven findes en oversigt som er rettet som konsekvens af ændringerne i dette lovforslag.

Nr. 8

I bilag 2 til loven findes en oversigt som er rettet som en konsekvens af ændringerne i dette lovforslag.

Til § 3

Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

For så vidt angår nedsættelsen af emballageafgiften (forslagets § 2) foreslås, at Skatteministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelse. Dette skyldes, at nedsættelsen af emballageafgiften først skal have virkning fra det tidspunkt kildevandsflaskerne kan håndteres i pant- og retursystemet og efter at den nye pantordning er notificeret for EU.

Nedsættelsen af mineralvandsafgiften foreslås at få virkning fra og med 8. januar 2007. Tidspunktet for ikrafttrædelse er udskudt til den 8. januar 2007 for at sikre bl.a. detailhandelen mulighed for at foretage lageropgørelsen i weekenden uden for åbningstiden €" uden at dette skal foregå hen over nytåret. Angivelsesperioden for december 2006 ændres også, således at den medtager de dage i det nye år, hvor der fortsat skal beregnes »gammel« afgift med 1 kr. 15 øre. Afgiftsperioden for januar 2007 dækker derfor kun fra den 8. januar 2007 (tidspunktet for ikrafttrædelse) til den 31. januar 2007.

Til § 4

Bestemmelsen omhandler godtgørelse af afgift. Virksomheder, der på tidspunktet for afgiftsnedsættelsen, ligger inde med et lager af mineralvand m.v., hvor der er betalt afgift efter de gamle regler med 1 kr. 15 øre, kan få godtgjort differencen mellem den gamle og den nye afgift på 91 øre. Godtgørelse ydes dog kun for uåbnede emballager.

Endvidere kan virksomheder, der på tidspunktet for afgiftsnedsættelsen, ligger inde med et lager af påfyldte eller nye ubrugte (tomme) engangsemballager beregnet til påfyldning eller påfyldt med mineralvand uden kulsyre, kildevand m.v., hvor der er betalt afgift efter de gamle regler, få godtgjort differencen mellem den gamle og den nye afgift. Godtgørelse ydes dog kun for pantmærkede emballager.

Der ydes kun godtgørelse for varer, som er bestemt for afsætning og kun såfremt godtgørelsesbeløbet overstiger 500 kr. Beløbsgrænsen er en bagatelgrænse, således at overstiger godtgørelsen 500 kr., udbetales godtgørelsen fra første krone.

Det er en betingelse for at opnå godtgørelse, at virksomheden overholder de almindelige regnskabsbestemmelser i henholdsvis mineralvandsafgiftsloven og emballageafgiftsloven. Desuden skal virksomheden udarbejde en lageropgørelse over lagerbeholdningen enten pr. 8. januar 2007 (mineralvandsafgiften) eller på tidspunktet for ikrafttrædelse (emballageafgiften) for de varer som der ønskes godtgørelse for. Opgørelsen skal indeholde oplysninger om leverandørens navn, adresse og CVR- eller SE-nummer. Told- og skatteforvaltningen kan gøre godtgørelsen betinget af, at virksomheden fremlægger dokumentation for, at afgiften er betalt. Ansøgningen om godtgørelse samt lageropgørelsen skal være SKAT i hænde enten senest den 15. januar 2007 (mineralvandsafgiften) eller 8 dage efter tidspunktet for ikrafttrædelse (emballageafgiften).

Ved ansøgning om afgiftsgodtgørelse finder de almindelige kontrolbestemmelser i mineralvandsafgiftsloven og emballageafgiftsloven anvendelse. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for afgiftsgodtgørelse og yderligere krav til dokumentation.



 

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

Lovbekendtgørelse om afgift af mineralvand m.v.

 

 

 

 

 

§ 2. Af de I § 1, stk. 1, nr. 1 €" 3, nævnte varer udgør afgiften 1 kr. 15 øre pr. l. Af de i § 1, stk. 1, nr. 4, nævnte varer udgør afgiften 1 kr. 15 øre pr. l læskedrik, der kan fremstilles af de pågældende varer, beregnet på grundlag af de oplysninger, der er angivet på pakningen, jf. § 5.

 

§ 2. Af de I § 1, stk. 1, nr. 1 €" 3, nævnte varer udgør afgiften 91 øre pr. l. Af de i § 1, stk. 1, nr. 4, nævnte varer udgør afgiften 91 øre pr. l læskedrik, der kan fremstilles af de pågældende varer, beregnet på grundlag af de oplysninger, der er angivet på pakningen, jf. § 5.

 

 

 

 

 

§ 1

Lov om ændring af bekendtgørelse af lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier

 

§ 1, nr. 2,

e. Mineralvand, som er uden kulsyre, henhørende under position 2201 samt vand.

 

 

 

§ 1, nr. 3

Mineralvand, limonade og andre varer, som er uden kulsyre, henhørende under position 2201 og 2202, saft og most samt koncentrater, der anvendes til fremstilling heraf, dog bortset fra vegetabilske produkter til erstatning for flydende sød-, let-, skummet- og kærnemælk, jf. nr. 14 og ernæringspræparater, der er tilskudsberettigede efter § 8 a i lov om offentlig sygesikring.

 

§ 1, nr. 3

Limonade og andre varer, som er uden kulsyre, henhørende under position 2202, saft og most samt koncentrater, der anvendes til fremstilling heraf, dog bortset fra vegetabilske produkter til erstatning for flydende sød-, let-, skummet- og kærnemælk, jf. nr. 14 og ernæringspræparater, der er tilskudsberettigede efter § 8 a i lov om offentlig sygesikring.

 

 

 

§ 1, nr. 4

Vand

 

§ 1, nr. 5 €" 17 bliver nr. 4 - 16

 

 

 

§ 2

Stk. 5. Hvis beholderen er beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2 eller er påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, er beholderen omfattet af afgiften efter stk. 6.

 

§ 2

Stk. 5. Hvis beholderen er beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, eller er påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, er beholderen omfattet af afgiften efter stk. 6. Dette gælder dog ikke beholdere, som er beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litra e, eller er påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litra e, og som ikke indgår i pant- og retursystemet.

 

 

 

§ 2

Stk. 7. For salgsemballager og multipak, som indeholder varer omfattet af § 1, nr. 3 €" 17, bortset fra de beholdere, der er omfattet af § 2, stk. 1 €" 6, betales der afgift efter vægt. Afgiften udgør for emballage af

 

§ 2

Stk. 7. For salgsemballager og multipak, som indeholder varer omfattet af § 1, nr. 3 €" 16, bortset fra de beholdere, der er omfattet af § 2, stk. 1 €" 6, betales der afgift efter vægt. Dette gælder også beholdere, der er beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, pkt. e, eller er påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, pkt. e, og som ikke indgår i retur- og pantsystemet, jf. stk. 5.