L 82 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om afgift af mineralvand m.v. samt emballageafgiftsloven.
(Nedsættelse af mineralvandsafgiften samt emballageafgiften
for kildevandsflasker).
Fremsat den 15. november 2006 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Lov om ændring af lov om afgift af
mineralvand m.v. samt
emballageafgiftsloven
(Nedsættelse af mineralvandsafgiften
samt emballageafgiften for kildevandsflasker)
I lov om afgift af mineralvand m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 562 af 3. august 1998, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1063 af 17. december
2002 og senest ved § 2 i lov nr. 509 af 7. juni 2006,
foretages følgende ændringer:
I lov om afgift af visse emballager,
poser, engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 101 af 13. februar 2001, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1057 af 17. december
2002, § 2 i lov nr. 1217 af 27. december 2003,
§ 5 i lov nr. 1392 af 20. december 2004, § 19 i
lov nr. 428 af 6. juni 2005, § 3 i lov nr. 1410 af 21.
december 2005, og senest ved § 7 i lov nr. 515 af 7. juni
2006, foretages følgende ændringer:
»e. Mineralvand, som er uden kulsyre,
henhørende under position 2201 i EU€™s
kombinerede nomenklatur samt vand.«
Nr. 5 - 17 bliver herefter nr. 4 - 16.
»Dette gælder dog ikke beholdere, som er
beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af
§ 1, nr. 2, litra e, eller er påfyldt varer
omfattet af § 1, nr. 2, litra e, og som ikke indgår
i pant- og retursystemet.«
»Dette gælder også beholdere, som
er beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af
§ 1, nr. 2, litra e, eller er påfyldt varer
omfattet af § 1, nr. 2, litra e, og som ikke indgår
i pant- og retursystemet, jf. stk. 5.«
Bilag 2
Oversigt over det afgiftspligtige
vareområde i den volumenbaserede emballageafgift
§ 1 | Lovtekstens ordlyd €" samt den
kortere version af navngivningen af varegruppen | Omfattede varegrupper |
1) | Ej omfattet af det obligatoriske
pant- og retursystem |
a. | Spiritus henhørende under position
2208 i EU€™s kombinerede nomenklatur. Spiritus | Omfatter følgende: €" Spiritus, likør og andre
spiritusholdige drikkevarer €" uanset alkoholindhold. Omfatter ikke følgende: €" Blandinger af ikkealkoholholdige
drikkevarer med spiritus med et alkoholindhold på over 0,5
pct. vol., men ikke over 10 pct. vol., som er omfattet af nr. 2,
litra c, nedenfor (spiritusbaseret alkoholsodavand). |
b. | Vin henhørende under position 2204
eller 2205 i EU€™s kombinerede nomenklatur. Vin | Omfatter følgende: €" Vin af friske druer, herunder vin tilsat
alkohol og druemost. €" Vermouth og anden vin af friske
druer. Omfatter ikke følgende: €" Kulsyreholdige drikkevarer, herunder
druemost, med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller
derunder, som er omfattet af nr. 2, litra b, nedenfor
(kulsyreholdig mineralvand). €" Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et
alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er
omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede emballageafgift. |
c. | Frugtvin henhørende under position
2206 i EU€™s kombinerede nomenklatur, og som har et
alkoholindhold på over 10 pct. vol. Endvidere
færdigblandet gløgg bestående af rødvin
og gløggekstrakt. Frugtvin | Omfatter følgende: €" Frugtvin og andre gærede
drikkevarer samt blandinger af gærede drikkevarer med et
alkoholindhold på over 10 pct. vol. €" Færdigblandet gløgg
bestående af rødvin og gløggekstrakt €"
uanset alkoholindhold. |
| | Omfatter ikke følgende: €" Andre gærede drikkevarer,
blandinger af gærede drikkevarer og gærbaserede
alkoholsodavand med et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller
derunder, som er omfattet af nr. 2, litra d, nedenfor (andre
gærede drikkevarer). |
| | €" Kulsyreholdige drikkevarer med et
alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er
omfattet af nr. 2, litra b, nedenfor (kulsyreholdig
mineralvand). |
| | €" Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et
alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er
omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede emballageafgift. |
2) | Omfattet af det obligatoriske
pant- og retursystem |
a. | Øl henhørende under position
2203 i EU€™s kombinerede nomenklatur. Øl | Omfatter følgende: €" Øl med et alkoholindhold på
over 0,5 pct. vol. Omfatter ikke følgende: €" Andre gærede drikkevarer med et
alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder, herunder
maltbaserede alkoholsodavand, som er omfattet af nr. 2, litra d,
nedenfor (andre gærede drikkevarer). |
| | €" Andre gærede drikkevarer med et
alkoholindhold på over 10 pct. vol., som er omfattet af nr.
1, litra c, ovenfor (frugtvin). |
b. | Mineralvand, limonade og andre varer, som
indeholder kulsyre, henhørende under position 2201 og 2202 i
EU€™s kombinerede nomenklatur. Kulsyreholdigt mineralvand | Omfatter følgende: €" Kulsyreholdige drikkevarer med et
alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, herunder: €" Vand af »dansk vand-typen«,
naturligt mineralvand og kildevand med naturligt eller tilsat
indhold af kulsyre, hvad enten disse er aromatiserede eller ej. |
| | €" Sødede eller aromatiserede
læskedrikke med kulsyre. |
| | €" Andre ikkealkoholholdige drikkevarer med
kulsyre, såsom lavalkoholholdigt øl, vin og frugtvin,
herunder æble- og pærecider m.v., med et alkoholindhold
på 0,5 pct. vol. eller derunder. |
| | Omfatter ikke følgende: €" Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et
alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, herunder
bl.a. frugt- og grønsagssafter eller -most og drikkeklare
drikkevarer på basis af mælk eller kakao og mælk,
som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede
emballageafgift. |
c. | Blandinger af ikkealkoholholdige drikkevarer
med spiritus henhørende under position 2208 i
EU€™s kombinerede nomenklatur, som har et alkoholindhold
på 10 pct. vol. eller derunder. Ikkealkoholholdige
drikkevarer omfatter ud over position 2201 og 2202 i
EU€™s kombinerede nomenklatur tillige position 2009. Spiritusbaseret
alkoholsodavand | Omfatter følgende: €" Blandinger af spiritus med: €" Kulsyreholdige ikkealkoholholdige
drikkevarer, jf. litra b. €" Ikkekulsyreholdige drikkevarer, herunder
bl.a. kakaomælk eller mælk. €" Frugt- eller grønsagssafter eller
-most. Såfremt blandingens alkoholindhold er
på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol. |
| | Omfatter ikke følgende: €" Hvis de ovennævnte blandingers
alkoholindhold overstiger 10 pct. vol., hvorved blandingen omfattes
af nr. 1, litra a (spiritus). |
d. | Andre gærede drikkevarer og blandinger
af gærede drikkevarer henhørende under position 2206 i
EU€™s kombinerede nomenklatur samt blandinger af
ikkealkoholholdige drikkevarer med gærede drikkevarer
henhørende under position 2206 i EU€™s
kombinerede nomenklatur, hvis drikkevarens eller blandingens
alkoholindhold er på 10 pct. vol. eller derunder. Undtaget er
dog færdigblandet gløgg bestående af
rødvin og gløggekstrakt, jf. nr. 1, litra c.
Ikke-alkoholholdige drikkevarer omfatter ud over position 2201 og
2202 i EU€™s kombinerede nomenklatur tillige position
2009. Andre
gærede drikkevarer €" herunder
gærbaserede alkoholsodavand (vin-, frugtvins- og
maltbaserede) | Omfatter følgende: €" Andre gærede drikkevarer og
blandinger af drikkevarer med et alkoholindhold på 10 pct.
vol. eller derunder. €" Blandinger af gærede drikkevarer,
dvs. øl, vin eller frugtvin, med: €" Kulsyreholdige ikkealkoholholdige
drikkevarer, jf. litra b. €" Ikkekulsyreholdige drikkevarer, herunder
bl.a. kakaomælk eller mælk. €" Frugt- eller grønsagssafter eller
-most. Såfremt blandingens alkoholindhold er
på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol. Omfatter ikke følgende: €" Hvis de ovennævnte drikkevarers
eller blandingers alkoholindhold overstiger 10 pct. vol., hvorved
drikkevaren eller blandingen omfattes af nr. 1, litra c
(frugtvin). €" Færdigblandet gløgg
bestående af rødvin og gløggekstrakt, som er
omfattet af nr. 1, litra c (frugtvin). |
e. | Mineralvand, som er uden kulsyre,
henhørende under position 2201 samt vand, når
emballager med disse varer indgår i pant- og
retursystemet. | Omfatter følgende: Vand, herunder naturligt eller kunstigt
mineralvand, og vand uden kulsyre, ikke tilsat sukker eller andre
sødemidler og ikke aromatiseret samt is og sne. |
| Ikkekulsyreholdigt
mineralvand | Naturligt mineralvand og kildevand er
beskyttede betegnelser, der er forbeholdt vand, der indvindes fra
en nærmere afgrænset kilde, og som opfylder
særlige regler om bl.a. indhold af mikroorganismer,
behandling og mærkning. For naturligt mineralvand er der
yderligere krav om bl.a. myndighedsgodkendelse af kilden. Vand er
andet drikkevand, der er emballeret, og som ikke opfylder kravene
til naturligt mineralvand eller kildevand, men som opfylder bl.a.
kvalitetskrav for drikkevand. |
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Dette forslag er en del af finanslovsaftalen
for 2007 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti)
og Dansk Folkeparti.
2. Baggrund
Nedsættelse af
mineralvandsafgiften
Jf. Skatteministeriets »Status over
grænsehandel 2006« fra juni 2006 (offentliggjort
på Skatteministeriets hjemmeside; www.skm.dk) er danskernes
grænsehandel med nydelsesmidler samlet set faldet fra 4.175
mio. kr. i 2003 til 3.450 mio. kr. i 2005 og grænsehandlen
ventes at falde yderligere til 3.375 mio. kr. i 2006.
For så vidt angår salget af
mineralvand m.v. udgjorde grænsehandlen i 2003 100 mio. liter
og i 2005 120 mio. liter. Det skønnes, at tallet for 2006
vil være 115 mio. liter. Omsat til kr. udgjorde
grænsehandlen i 2003 450 mio. kr., i 2005 575 mio. kr. og
skønnes til 550 mio. kr. i 2006.
Med andre ord har grænsehandlen og den
ulovlige indførsel af mineral m.v. været stigende til
og med 2005. I ovennævnte status vurderes det, at
væksten i grænsehandlen er stoppet, således at
grænsehandlen har stabiliseret sig, men på et
højt niveau. For 2006 forventes et mindre fald til 550 mio.
kr. fra 575 mio. kr. i 2005.
Ikke kun den almindelige grænsehandel
tager markedsandele fra det danske salg. Også det ulovlige
salg af mineralvand m.v. påvirker salget herhjemme. Omfanget
af den ulovlige indførsel af mineralvand m.v. vurderes til
at udgøre 3 €" 5 pct. af det samlede forbrug i
Danmark.
Regeringen har allerede gennemført
flere Fair play-initiativer, som skal bekæmpe snyd og sort
arbejde, men med denne afgiftsnedsættelse forventes det, at
både grænsehandlen og den ulovlige indførsel af
mineralvand m.v. vil falde yderligere.
Nedsættelse af
emballageafgiften
I Folketingsåret 2005/06 blev der
fremsat et beslutningsforslag (B 86) om pant på
kildevandsflasker af plast. Forslaget gik ud på at udvide
pant- og retursystemet, således at der kommer pant på
kildevandsflasker i lighed med emballager til dansk vand med brus,
sodavand, øl m.v. Udvidelse af pant- og retursystemet med
kildevandsflasker blev støttet af miljøministeren og
samtlige partiers miljøordførere. En udvidelse af
pant- og retursystemet kræver en ændring af
pantbekendtgørelsen.
Når en emballage omfattes af pant- og
retursystemet overvejes om man samtidig skal nedsætte
emballageafgiften fra den vægtbaserede afgift til den
volumenbaserede afgift. Da pant- og retursystemet i 2004 blev
udvidet med emballager til alkoholsodavand og cider, blev afgiften
således nedsat til den lavere volumenbaserede afgift.
3. Lovforslagets indhold
Nedsættelse af
mineralvandsafgiften
Afgiften af mineralvand m.v. er udformet som
en literafgift. Afgiften udgør efter gældende regler
1,15 kr. pr. liter. Tabel 1 nedenfor viser udviklingen i
mineralvandsafgiften siden 1984.
Tabel 1 Udvikling i
afgiftssatser
Tidspunkt | Afgiftssats, kr. pr. liter før
moms |
1. januar 1984 1. juli 1991 1. januar 1998 1. januar 2001 1. oktober 2003 | 1,60 0,80 1,00 1,65 1,15 |
Det foreslås nu at sænke
afgiften på mineralvand m.v. yderligere ved at nedsætte
afgiftssatsen med 24 øre/liter til 91 øre/liter
før moms. Incl. moms udgør nedsættelsen 30
øre/liter.
Formålet med afgiftsnedsættelsen
er at mindske grænsehandlen med mineralvand m.v. samt at
bekæmpe den ulovlige indførsel af de samme varer.
Afgiftsnedsættelsen på 1½
l sodavand udgør således 45 øre, jf. tabel 2
herunder:
Tabel 2
Afgiftsnedsættelse
Mængde af sodavand | Afgiftsnedsættelse pr. stk |
2 liter 1,5 liter 0,5 liter 0,25 liter 1 kasse med 30 stk. a 0,25 liter | 60 øre 45 øre 15 øre 7,50 øre 2 kr. 25 øre |
Afgiftsnedsættelsen på
1½ l mærkevaresodavand vil betyde et prisfald på
knap 3 pct. forudsat, at afgiftsnedsættelserne kommer
forbrugerne til gode. Prisfaldet på discountsodavand vil
derimod være godt 6 pct.
Nedsættelsen af afgiften med 30
øre pr. l inkl. moms vil betyde, at en person, som drikker
1½ l sodavand dagligt får en gevinst på ca. 164
kr. årligt, såfremt afgiftsnedsættelsen
slår igennem på prisfastsættelsen. Er forbruget
derimod ½ l dagligt bliver gevinsten ca. 55 kr.
årligt. En gennemsnitsforbruger drikker ca. 1½ l om
ugen, hvilket svarer til en årlig besparelse på ca. 25
kr.
Nedsættelse af
emballageafgiften
Det foreslås at nedsætte afgiften
på emballager, som er beregnet til at blive påfyldt
naturligt eller kunstigt mineralvand samt andet vand, der ikke
indeholder kulsyre og som ikke er tilsat sukker, sødemiddel,
aroma eller andet.
Nedsættelsen gælder de
emballager, som omfattes af det obligatoriske pant- og retursystem.
Eksempelvis vil emballager af plast, glas og metal være
omfattet. Visse emballager kan imidlertid ikke uden
væsentlige økonomiske konsekvenser håndteres i
pant- og retursystemet, som i vid udstrækning er baseret
på returtagning i automater. Emballager af karton og evt.
laminater af forskellige materialer, som ikke kan roteres i
automaterne, vil med den nuværende teknologi for
aflæsning af pantmærkning alene kunne håndteres
manuelt. Alternativet €" ændring af automater €"
skønnes at være uforholdsmæssigt dyrt.
Emballager af karton og evt. laminater af forskellige materialer
vil således ikke blive omfattet af pant- og retursystemet, og
derfor skal der fortsat betales den vægtbaserede afgift for
disse. Større beholdere af plast, som anvendes til
drikkevand, vil heller blive omfattet af pant- og retursystemet.
Disse beholdere er kendetegnet ved, at der er tale om dunke typisk
i størrelsesordenen 15 €" 20 liter og som regel
på 19 liter, dunkene sælges især til
erhvervsdrivende og dunkene monteres på et anlæg med
køl og evt. varmelegeme, hvor der løbende kan tappes
vand. Leverandører af drikkevand i større plastdunke
tager dunkene retur, når de er tomme og genpåfylder dem
typisk 40 €" 60 gange.
Afgiftsnedsættelsen består rent
teknisk i at overføre de beholdere, som nu vil blive
omfattet af det obligatoriske pant- og retursystem fra den
vægtbaserede afgiftssats til den volumenbaserede afgiftssats.
Eksempelvis nedsættes afgiften af en 50 cl plastflaske
således med 10 øre (fra 26 øre til 16
øre) og afgiften af en 150 cl plastflaske nedsættes
med 6 øre (fra 54 øre til 48 øre).
4. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Nedsættelse af
mineralvandsafgiften
Nedsættes afgiften med 30 øre/l
incl. moms, vil staten brutto miste provenu på ca. 105 mio.
kr., men ca. 25 mio. kr. skønnes at komme tilbage ved en
reduktion af grænsehandlen og øget forbrug af
sodavand. Nettoprovenutabet kan dermed opgøres til ca. 80
mio. kr. årligt. Dette fordeler sig med en reduktion af
indtægterne fra mineralvandsafgiften på 89 mio. kr., en
forøgelse af momsindtægterne på 7,5 mio. kr.
samt en forøgelse af indtægterne fra emballageafgiften
på 1,5 mio. kr.
Forbrugeren får et prisfald på
ca. 30 øre/liter for mineralvand m.v. forudsat at
afgiftsnedsættelsen kommer forbrugerne til gode. Prisfaldet
medfører endvidere at nettogrænsehandlen og de
ulovlige indførsler reduceres med ca. 45 mio. kr.
Den samfundsøkonomiske gevinst er dog
ikke inklusive eventuelle sundhedsskader. Disse må
således ikke overstige 25 mio. kr., før gevinsten
vendes til et samfundsøkonomisk tab. I forbrugerpriser er
dette ca. 30 mio. kr. Det svarer til, at sundhedsomkostningerne
ikke må overstige ca. 4,15 kr. pr. l, forbruget
forøges. Det vurderes, at omkostningerne ved
sodavandsforbrug næppe er så høje.
Der er ingen økonomiske konsekvenser
for regioner og kommuner.
Nedsættelse af
emballageafgiften
Det skønnes, at det årlige salg
af drikkevand udgør ca. 70 mio. liter eksklusiv salg i dunke
til anlæg. Det skønnes endvidere, at halvdelen af
drikkevandet emballeres i 50 cl plastflasker og den anden halvdel i
150 cl plastflasker. Dette medfører et umiddelbart
provenutab fra nedsættelsen af afgiften på ca. 8,5 mio.
kr. I finansåret 2007 kan provenutabet blive på 4,25
mio. kr., forudsat at skatteministeren fastsætter
virkningstidspunktet til 1. juli 2007.
Der er ingen økonomiske konsekvenser
for regioner og kommuner.
5. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Nedsættelse af
mineralvandsafgiften
Nedsættelsen af mineralvandsafgiften
medfører tilretning af SAP38-systemet. Denne tilretning kan
udføres af SKAT med eventuel supplerende
driftsstøtte. Tilretningen skønnes at medføre
engangsudgifter på indtil 10.000 kr. Dertil kommer tilretning
af satsen i Erhvervssystemet og i TastSelv/eService.
Engangsudgiften hertil skønnes at udgøre 50.000
kr.
Der er på nuværende tidspunkt ca.
300 virksomheder registreret på dette område. Der skal
derfor anvendes ca. 3.000 kr. til udsendelse af nyhedsbrev. De
øvrige tiltænkte informationstiltag er ikke
omkostningstunge.
Forslaget skønnes endvidere at
medføre ikke nævneværdige og administrative
konsekvenser til administration og kontrol i forbindelse med
godtgørelsen.
Der er ingen administrative konsekvenser for
regioner og kommuner.
Nedsættelse af
emballageafgiften
Forslaget medfører tilretning af
vejledningsteksten på to afgiftsangivelser vedrørende
emballageafgiften (stykafgift), hvilket medfører en
skønnet engangsudgift på 15.000 kr.
Der er på nuværende tidspunkt ca.
2100 virksomheder registreret på dette område og det
medfører en engangsudgift på 22.000 kr. til udsendelse
af et nyhedsbrev. Øvrige tiltænkte informationstiltag
er ikke omkostningstunge.
Forslaget skønnes ikke at
medføre nævneværdige administrative konsekvenser
til administration og kontrol af godtgørelse af differencen
mellem den gamle og den nye afgift.
Samlet set skønnes forslaget at
medføre engangsudgifter og driftsudgifter af ikke
nævneværdigt omfang.
Der er ingen administrative konsekvenser for
regioner og kommuner.
Kommunikationsplan
Målgruppen for forslaget er både
detailhandlere, producenter og importører af mineralvand
m.v. og emballager til kildevand.
Lovforslaget er sendt i høring hos
relevante parter kort tid forud for fremsættelsen af
lovforslaget og blev samtidig gjort offentlig tilgængeligt
på Skatteministeriets hjemmeside www.skm.dk.
Når lovforslaget er endeligt vedtaget,
vil også loven være tilgængelig på
Skatteministeriets hjemmeside.
SKAT vil efter vedtagelsen af lovforslaget
informere om de nye regler på sin hjemmeside www.skat.dk.
SKAT vil desuden sende et nyhedsbrev til de virksomheder, der er
registreret efter mineralvandsafgiftsloven og
emballageafgiftsloven.
De nye regler vil endvidere komme til at
fremgå af SKAT€™s punktafgiftsvejledning, som
også findes på SKAT€™s hjemmeside.
6. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Nedsættelse af
mineralvandsafgiften
Forslaget vil påvirke detailhandlen og
producenter af mineralvand m.v.
Afgiftsnedsættelsen vil medføre
en stigende omsætning i detailhandlen i Danmark, idet
grænsehandlen mindskes. Endvidere forventes det, at
afgiftsnedsættelsen vil gøre det mindre rentabelt at
indføre og forhandle mineralvand m.v. ulovligt, hvormed den
legale omsætning vil påvirkes i positiv retning.
Nedsættelse af
emballageafgiften
Nedsættelsen af emballageafgiften
medfører som sådan ikke økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet, såfremt nedsættelsen kommer
forbrugerne til gode. Det skal dog bemærkes, at samtidig med
afgiftsnedsættelsen sker der en udvidelse af pantordningen,
hvilket bl.a. medfører at erhvervslivet skal betale et
pantgebyr.
7. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget er i forbindelse med
høringen af forslaget blevet sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
Nedsættelse af
mineralvandsafgiften
Forslaget skønnes umiddelbart ikke at
medføre nævneværdige administrative konsekvenser
bortset fra en engangsbyrde ved en ny prismærkning og en evt.
lageropgørelse, såfremt der søges om
godtgørelse af afgift.
Selvom loven træder i kraft 1. januar
2007 foreslås det, at nedsættelsen af sodavandsafgiften
først får virkning fra og med 8. januar 2007.
Virkningstidspunktet er udskudt til den 8. januar 2007 for at sikre
bl.a. detailhandelen mulighed for at foretage
lageropgørelsen i weekenden uden for åbningstiden
€" uden at dette skal foregå hen over nytåret.
Nedsættelse af
emballageafgiften
Forslaget skønnes umiddelbart ikke at
medføre nævneværdige administrative konsekvenser
bortset fra en engangsbyrde ved en ny prismærkning og en evt.
lageropgørelse, såfremt der søges om
godtgørelse af afgift.
Fastsættelse af lovens
ikrafttrædelsestidspunkt er udskudt indtil
Miljøministeriet har notificeret udvidelsen af pant- og
retursystemet med kildevandsflasker. Ved fastsættelsen af
ikrafttrædelsestidspunktet vil der blive taget mest muligt
hensyn til de administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Ikrafttrædelsestidspunktet fastsættes således
under hensyntagen til den sædvanlige afgiftstermin for
afregning af emballageafgift.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Nedsættelse af
mineralvandsafgiften
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
Nedsættelse af
emballageafgiften
Lovforslaget vil ikke i sig selv have
miljømæssige konsekvenser, men en nedsættelse af
afgiften skal ses i sammenhæng med, at emballagerne omfattes
af det obligatoriske pant- og retursystem for emballager til
øl og visse læskedrikke. I stedet for at ca. 100 mio.
kildevandsemballager enten henkastes i naturen, på gader mv.
eller bortskaffes sammen med andet husholdningsaffald til
forbrænding, vil hovedparten af emballagematerialet via pant-
og retursystemet blive genanvendt. Dette er samlet set en
miljømæssig fordel.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Hverken nedsættelsen af
mineralvandsafgiften eller emballageafgiften skønnes at
medføre administrative konsekvenser for borgerne.
10. Forholdet til EU-retten
Nedsættelse af
mineralvandsafgiften
Denne del af forslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
Nedsættelse af
emballageafgiften
Lovforslaget vil blive notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet), i henhold til
Rådets direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner (provenumæssige konsekvenser) | Ingen | Nedsættelse af
mineralvandsafgiften Udgiften for staten er et bruttoprovenutab
på ca. 105 mio. kr., men ca. 25 mio. kr.skønnes at
komme tilbage ved en reduktion af grænsehandlen og
øget forbrug af sodavand. Nettoprovenutabet udgør
dermed ca. 80 mio. kr. årligt. |
| | Nedsættelse af
emballageafgiften |
| | Det umiddelbare provenutab skønnes at
udgøre 8,5 mio. kr. Såfremt virkningstidspunktet
fastsættes til 1. juli 2007 vil provenutabet i
finansåret 2007 udgøre 4,25 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Nedsættelse af
mineralvandsafgiften Tilretning af systemer og informationstiltag
skønnes at medføre engangsudgifter på 63.000
kr. |
| | Nedsættelse af
emballageafgiften |
| | Tilretning af tekst på angivelser samt
informationstiltag skønnes at medføre engangsudgifter
på 37.000 kr. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Nedsættelse af
mineralvandsafgiften Grænsehandelseffekten, som er
beskrevet under konsekvenser for det offentlige, vil medføre
øget omsætning i detailhandlen i Danmark. Det
forventes endvidere, at den illegale indførsel af
mineralvand m.v. vil mindskes. Nedsættelse af
emballageafgiften Ingen økonomiske konsekvenser | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Skatteministeriet vurderer, at begge forslag
ikke skønnes at medføre nævneværdige
administrative konsekvenser andet end en engangsbyrde ved en evt.
ny prismærkning og en evt.
lageropgørelse/-ansøgning ifm. godtgørelse af
afgift. | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Nedsættelse af
mineralvandsafgiften Ingen Nedsættelse af
emballageafgiften Forslaget om nedsættelse af afgiften
skal ses i sammenhæng med en udvidelse af pantordningen for
kildevandsflasker. Indførelse af pant på
kildevandsflasker vil reducere henkastede kildevandsflasker i
naturen og bybilledet. | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Nedsættelse af
mineralvandsafgiften Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. Nedsættelse af
emballageafgiftsloven Lovforslaget vil blive notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet), i henhold til
Rådets direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald. |
13. Høring
Lovforslaget er kort tid forinden
fremsættelsen sendt i høring med høringsfrist
den 17. november kl. 12 hos følgende:
A.Brands, Advokatrådet, AffaldDanmark,
Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Bryggeriforeningen/Danske
Læskedrikfabrikanter, Coca Cola Danmark A/S, Coop Danmark,
Dagrofa, Dakofa, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Dagligvareleverandørforening, Dansk Handel og Service, Dansk
Industri, Dansk Supermarked Gruppen, Danske Drikkevare
Importører, Den Danske Skatteborgerforening, De samvirkende
Købmænd, EmballageIndustrien, Erhvervs- og
Selskabstyrelsen, Finansministeriet, Forbrugerstyrelsen,
Forbrugerrådet, Foreningen Danske revisorer, Foreningen af
registrerede revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen af Dagligvare Grossister, Frederiksberg Kommune,
Greenlaw.dk, Handel, Transport og Serviceerhvervene, HCS A/S,
Horesta, Håndværksrådet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Kommunernes Landsforening,
Konkurrencestyrelsen, Københavns Kommune,
Miljøministeriet, Nærbutikkernes Landsforening,
Plastindustrien i Danmark, RenoSam, Sektor for Aluminium &
Miljø, Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen,
Uniscrap A/S, VSOD, Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Nr. 1
Det foreslås at nedsætte afgiften
på mineralvand m.v. fra 1 kr. 15 øre til 91
øre.
Til § 2
Nr. 1
Det foreslås, at der skal betales
volumenbaseret afgift af emballager, der er beregnet til at blive
påfyldt eller er påfyldt kildevand og naturligt
mineralvand samt andet drikkevand, som er uden kulsyre og uden
sukker, sødemiddel eller aroma. Hermed flyttes kildevand og
naturligt mineralvand samt andet vand uden kulsyre, sukker,
sødemiddel eller aroma fra den vægtbaserede afgift til
den volumenbaserede afgift.
Nr. 2
Det foreslås som en konsekvens af nr.
1, at mineralvand m.v. som er uden kulsyre og sukker,
sødemiddel og aroma udgår fra den vægtbaserede
afgift. Mineralvand som er sødet eller aromatiseret er
således fortsat omfattet af den vægtbaserede afgift,
idet emballager med disse varer ikke indgår i pant- og
retursystemet.
Nr. 3
Det foreslås også som en
konsekvens af nr. 1, at vand også udgår fra den
vægtbaserede afgift, idet den jf. nr. 1 foreslås
omfattet af den volumenbaserede afgift. Pkt. 5 til 17 bliver
herefter til pkt. 4 til 16.
Nr. 4
Efter § 2, stk. 5 skal der som
udgangspunkt betales volumenbaseret afgift af emballager, der er
beregnet til at blive påfyldt eller er påfyldt varer
omfattet af § 1, nr. 2. Dette gælder således
også varerne nævnt i det ny litra e (mineralvand m.v.
uden kulsyre, sukker, sødemiddel eller aroma). Forslaget
indebærer, at emballager med sådant mineralvand ikke
omfattes af den volumenbaserede afgift, såfremt emballagerne
ikke indgår i pant- og retursystemet. Der skal derfor fortsat
beregnes vægtbaseret afgift efter § 2, stk. 7,
af emballager til mineralvand m.v., når disse ikke er
omfattet af pant- og retursystemet. Dette gælder
således eks.vis beholdere af karton eller evt. af laminater
af forskellige materialer, samt større plastdunke til
vandkølingsanlæg, der typisk genpåfyldes et
større antal gange.
Nr. 5
Forslaget er en konsekvens af § 1,
nr. 3, og indebærer ingen indholdsmæssige
ændringer.
Nr. 6
Det foreslås som en konsekvens af nr.
4, at emballager, der er beregnet til at blive påfyldt eller
er påfyldt mineralvand m.v. uden kulsyre, sukker,
sødemiddel eller aroma, og som ikke indgår i
pantordningen fortsat skal være omfattet af den
vægtbaserede afgift.
Nr. 7
I bilag 1 til loven findes en oversigt som er
rettet som konsekvens af ændringerne i dette lovforslag.
Nr. 8
I bilag 2 til loven findes en oversigt som er
rettet som en konsekvens af ændringerne i dette
lovforslag.
Til § 3
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
For så vidt angår
nedsættelsen af emballageafgiften (forslagets § 2)
foreslås, at Skatteministeren bemyndiges til at
fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelse. Dette
skyldes, at nedsættelsen af emballageafgiften først
skal have virkning fra det tidspunkt kildevandsflaskerne kan
håndteres i pant- og retursystemet og efter at den nye
pantordning er notificeret for EU.
Nedsættelsen af mineralvandsafgiften
foreslås at få virkning fra og med 8. januar 2007.
Tidspunktet for ikrafttrædelse er udskudt til den 8. januar
2007 for at sikre bl.a. detailhandelen mulighed for at foretage
lageropgørelsen i weekenden uden for åbningstiden
€" uden at dette skal foregå hen over nytåret.
Angivelsesperioden for december 2006 ændres også,
således at den medtager de dage i det nye år, hvor der
fortsat skal beregnes »gammel« afgift med 1 kr. 15
øre. Afgiftsperioden for januar 2007 dækker derfor kun
fra den 8. januar 2007 (tidspunktet for ikrafttrædelse) til
den 31. januar 2007.
Til § 4
Bestemmelsen omhandler godtgørelse af
afgift. Virksomheder, der på tidspunktet for
afgiftsnedsættelsen, ligger inde med et lager af mineralvand
m.v., hvor der er betalt afgift efter de gamle regler med 1 kr. 15
øre, kan få godtgjort differencen mellem den gamle og
den nye afgift på 91 øre. Godtgørelse ydes dog
kun for uåbnede emballager.
Endvidere kan virksomheder, der på
tidspunktet for afgiftsnedsættelsen, ligger inde med et lager
af påfyldte eller nye ubrugte (tomme) engangsemballager
beregnet til påfyldning eller påfyldt med mineralvand
uden kulsyre, kildevand m.v., hvor der er betalt afgift efter de
gamle regler, få godtgjort differencen mellem den gamle og
den nye afgift. Godtgørelse ydes dog kun for
pantmærkede emballager.
Der ydes kun godtgørelse for varer,
som er bestemt for afsætning og kun såfremt
godtgørelsesbeløbet overstiger 500 kr.
Beløbsgrænsen er en bagatelgrænse, således
at overstiger godtgørelsen 500 kr., udbetales
godtgørelsen fra første krone.
Det er en betingelse for at opnå
godtgørelse, at virksomheden overholder de almindelige
regnskabsbestemmelser i henholdsvis mineralvandsafgiftsloven og
emballageafgiftsloven. Desuden skal virksomheden udarbejde en
lageropgørelse over lagerbeholdningen enten pr. 8. januar
2007 (mineralvandsafgiften) eller på tidspunktet for
ikrafttrædelse (emballageafgiften) for de varer som der
ønskes godtgørelse for. Opgørelsen skal
indeholde oplysninger om leverandørens navn, adresse og CVR-
eller SE-nummer. Told- og skatteforvaltningen kan gøre
godtgørelsen betinget af, at virksomheden fremlægger
dokumentation for, at afgiften er betalt. Ansøgningen om
godtgørelse samt lageropgørelsen skal være SKAT
i hænde enten senest den 15. januar 2007
(mineralvandsafgiften) eller 8 dage efter tidspunktet for
ikrafttrædelse (emballageafgiften).
Ved ansøgning om
afgiftsgodtgørelse finder de almindelige kontrolbestemmelser
i mineralvandsafgiftsloven og emballageafgiftsloven anvendelse.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for
afgiftsgodtgørelse og yderligere krav til dokumentation.