L 81 Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.

(Den almene sektors midler, sammenlægning af boligorganisationer og indberetning af data til en boligportal).

Af: Socialminister Eva Kjer Hansen (V)
Udvalg: Boligudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 15-11-2006

Fremsættelse: 15-11-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l81_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (15. november 2006)

 

 

Socialministeren (Eva Kjer Hansen) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Den almene sektors midler, sammenlægning af boligorganisationer og indberetning af data til en boligportal)

(Lovforslag nr. L 81)

Lovforslaget udmønter boligaftalen af 5. november 2006 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om anvendelse af den almene sektors midler og den fremtidige styring, og ønskes vedtaget inden jul med henblik på ikrafttræden den 1. januar 2007 og den 1. januar 2008.

Lovforslaget indebærer, at den almene boligsektors midler fortsat skal anvendes til en bred indsats til gavn for både nuværende og kommende lejere. Der afsættes midler til en forstærket renovering af det almene byggeri, således at der sikres en tidssvarende kvalitet, som gør de almene boliger attraktive for en bredere kreds af boliger og dermed også kan styrke indsatsen for at vende udviklingen i de problemramte områder.

Lovforslaget indeholder således forslag om at forhøje Landsbyggefondens ramme til renovering af almene boliger i 2007 og 2008 fra 1.500 mio. kr. til 2.400 mio. kr. årligt, og at forlænge fondens ramme i årene 2009-2012 med 2.400 mio. kr. årligt, hvoraf mindst 150 mio. kr. årligt skal anvendes til forbedring af handicaptilgængeligheden.

Hertil kommer, at der i årene 2007-2010 afsættes en årlig ramme på 400 mio. kr. til en social og forebyggende indsats i de problemramte boligområder, hvoraf indtil 200 mio. kr. kan anvendes til målrettede huslejenedsættelser.

Linien fra boligaftalen fra 2002 og 2005 videreføres, hvorefter Landsbyggefonden skal bidrage til nybyggeriet. Det indgår således i lovforslaget, at landsbyggefonden skal bidrage med 25 pct. af ydelsesstøtten til nye almene boliger med tilsagn i årene 2007-2010.

Der skal ske yderligere indbetalinger til Landsbyggefonden fra de lokale dispositionsfonde. Indbetalingerne fra udamortiserede lån til Landsbyggefonden for byggerier med tilsagn før 1999 forhøjes, således at 2/3 indbetales til Landsbyggefonden, mens 1/3 indbetales til dispositionsfonden. Dermed ligestilles byggerier med tilsagn før og efter 1999 og sikrer en bedre fordeling af midlerne med henblik på en styrelse af renoverings- og ghettoindsatsen i de enkle boligafdelinger.

Endelig foreslås ændrede regler for anvendelsen af midlerne i dispositionsfondene, afsættelse af midler til innovation i byggeriet, bedre mulighed for sammenlægning af boligorganisationer og obligatorisk indberetning af data til en boligportal.

Lovforslaget har følgende hovedelementer:

1. Fortsat renovering

2. Fortsat social og forebyggende indsats samt huslejenedsættelser i problemramte afdelinger

3. Landsbyggefondens bidrag til nybyggeri

4. Yderligere indbetaling af likvide midler til Landsbyggefonden

5. Anvendelse af midlerne i de lokale dispositionsfonde

6. Innovation i byggeriet

7. Sammenlægning af boligorganisationer

8. Obligatorisk indberetning af data til boligportal

9. Teknisk ændring

Forslaget om Landsbyggefondens bidrag til nybyggeri skønnes at medføre statslige mindreudgifter på 421 mio. kr. i 2007 og 2008 samt 366 mio. kr. i 2009 og 2010.

Forslaget om huslejetilskud skønnes at medføre statslige mindreudgifter på 2 mio. kr. i 2007, 6 mio. kr. i 2008, 10 mio. kr. i 2009 og 14 mio. kr. i 2010, og kommunale mindreudgifter på 1 mio. kr. i 2007, 5 mio. kr. i 2008, 8 mio. kr. i 2009 og 11 mio. kr. i 2010.

Forslaget vil have positive miljømæssige konsekvenser, idet en del af den foreslåede investeringsramme kan anvendes til miljøforbedrende foranstaltninger.

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.