Skriftlig fremsættelse (15. november
2006)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
sygedagpenge og forskellige andre love. (Ændring af regler om
forlængelse af sygedagpengeperioden, sygedagpenge til delvist
sygemeldte, udvidelse af arbejdsgiverperioden samt
konsekvensændringer).
(Lovforslag nr. L 73).
Som led i aftalen mellem regeringen og Dansk
Folkeparti om finansloven for 2007 er det besluttet at
fremsætte forslag om ændring af reglerne i lov om
sygedagpenge på følgende punkter med henblik på
at gennemføre målrettede forbedringer for udsatte
sygedagpengemodtagere:
1. Udvidelse af reglerne om
forlængelse af sygedagpengeperioden
Forslaget har til formål at udvide
muligheden for at forlænge sygedagpengeudbetalingen for
sygemeldte, der er under eller venter på
lægebehandling, og som forventes inden for en overskuelig
fremtid at kunne genoptage arbejdet.
Forslaget indebærer, at der åbnes
mulighed for, at forlængelsen af udbetalingen af sygedagpenge
i denne situation udvides med op til 52 uger. Det betyder, at
sygedagpengene efter denne bestemmelse kan forlænges i op til
to år, hvis den sygemeldte vurderes at kunne genoptage
arbejdet inden for dette tidsrum.
2. Sygedagpenge til delvist
sygemeldte
Formålet med dette forslag er at sikre
særlige grupper af delvist sygemeldte lønmodtagere en
ydelse på niveau med den ydelse, som de ville have
været berettiget til ved en fuld sygemelding.
Det drejer sig om henholdsvis forsikrede
ledige, som bliver delvist sygemeldt, lønmodtagere, der
mister arbejdet under en delvis sygemelding, og delvist sygemeldte
lønmodtagere i et arbejdsforhold, hvor arbejdsgiveren ikke
tilbyder beskæftigelse på nedsat tid.
3. Udvidelse af
arbejdsgiverperioden med 1 dag
Arbejdsgiveren afholder i dag udgifterne til
løn eller sygedagpenge i de første 2 uger af den
ansattes fraværsperiode (arbejdsgiverperioden). Det
foreslås, at arbejdsgiverperioden udvides med 1 dag til 2
uger og 1 dag, svarende til 15 kalenderdage.
Den foreslåede udvidelse af
arbejdsgiverperioden vil også blive indarbejdet i de regler,
der er fastsat for forsikringsordningen for private arbejdsgivere,
således at der også tegnes forsikring for den ekstra
dag i arbejdsgiverperioden.
Herudover er det formålet med
lovforslaget at gennemføre en række
konsekvensændringer af teknisk art i såvel
Beskæftigelsesministeriets som andre ministeriers lovgivning
som følge af, at Folketinget den 2. juni 2006 vedtog lov nr.
563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge, og lov nr. 566 af 9. juni 2006
om ret til orlov og dagpenge ved barsel (barselloven).
Endelig indeholder lovforslaget forslag om
nogle rent tekniske ændringer i lov om sygedagpenge, som
følge af kommunalreformen.
Lovforslaget forventes samlet at
medføre merudgifter for det offentlige på -8 mio. kr.
i 2007, 7 mio. kr. i 2008 og 25 mio. kr. i 2009 og frem.
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser og indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Det foreslås at ændringerne som
følge af kommunalreformen og konsekvensændringerne
træder i kraft den 1. januar 2007. Ændringerne som
følge af finanslovsaftalen foreslås at træde i
kraft den 2. april 2007.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.