Skriftlig fremsættelse (15. november
2006)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
udlevering af lovovertrædere og om ophævelse af lov om
udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og
Sverige (Gennemførelse af Konvention om overgivelse for
strafbare forhold mellem de nordiske lande (Nordisk arrestordre)
m.v.)
(Lovforslag nr. L 72).
Formålet med lovforslaget er navnlig at
gennemføre de ændringer i udleveringslovgivningen, der
er nødvendige for, at Danmark kan tiltræde Konvention
om overgivelse for strafbare forhold mellem de nordiske lande
(Nordisk arrestordre). Ved en vedtagelse af lovforslaget giver
Folketinget sit samtykke efter grundlovens § 19 til, at
Danmark ratificerer konventionen.
Formålet med den nordiske arrestordre er
som led i det nordiske samarbejde på dette område at
udvide adgangen til og forenkle procedurerne for udlevering mellem
de nordiske lande af personer, der er sigtet, tiltalt eller
dømt for en lovovertrædelse.
Der har i mange år eksisteret et godt og
nært samarbejde mellem de nordiske lande på
udleveringsområdet. Dette samarbejde bygger på
ensartede love i de nordiske lande (for Danmarks vedkommende den
nordiske udleveringslov). Reglerne om udlevering mellem de nordiske
lande har traditionelt været mere vidtgående end
reglerne om udlevering til andre lande, herunder EU-medlemsstater,
men gennemførelsen af Rådets rammeafgørelse af
13. juni 2002 om den europæiske arrestordre, jf. lov nr. 433
af 10. juni 2003, har betydet, at reglerne om udlevering mellem de
nordiske lande i dag på en række punkter er mindre
vidtgående end reglerne om udlevering mellem
EU-medlemsstater. Det betyder f.eks., at der i dag vil være
tilfælde, hvor der kan ske udlevering af en person til
Sverige eller Finland efter reglerne om udlevering til
EU-medlemsstater, men hvor der i tilsvarende tilfælde ikke
ville kunne udleveres til Norge eller Island efter reglerne i den
nordiske udleveringslov.
Bl.a. på den baggrund blev det på
det nordiske justitsministermøde på Svalbard i juni
2002 besluttet, at den gældende udleveringsordning mellem de
nordiske lande skulle revideres og udvides med respekt af
grundlæggende retsprincipper og i overensstemmelse med de
internationale forpligtelser bl.a. i forhold til EU, herunder
specielt rammeafgørelsen om den europæiske
arrestordre.
"Konvention om overgivelse for strafbare
forhold mellem de nordiske lande (Nordisk arrestordre)" (den
nordiske udleveringskonvention) blev herefter undertegnet af de
nordiske regeringer den 15. december 2005.
Den nordiske udleveringskonvention
medfører en række udvidelser af pligten til udlevering
i forhold til såvel den gældende nordiske
udleveringsordning som reglerne om udlevering til EU-medlemsstater.
Dette er baseret dels på den nære tillid og det
indarbejdede tætte samarbejde, der er mellem de nordiske
landes myndigheder i forbindelse med bl.a.
kriminalitetsbekæmpelse, dels på den betydelige
ensartethed, der er i landenes retssystemer. På den baggrund
kan Justitsministeriet tilslutte sig, at reglerne om udlevering
mellem de nordiske lande efter konventionen på visse punkter
skal være mere vidtgående end reglerne i den
europæiske arrestordre om udlevering mellem
EU-medlemsstaterne.
Den nordiske udleveringskonvention ligner
på mange områder den europæiske arrestordre, men
indeholder som nævnt også nogle udvidelser i forhold
til denne. Der er bl.a. færre fakultative afslagsgrunde (dvs.
afslagsgrunde, som det anmodede land kan vælge at
påberåbe sig) end efter rammeafgørelsen om den
europæiske arrestordre, og efter konventionen skal en nordisk
arrestordre behandles og fuldbyrdes inden for kortere tidsfrister
end dem, der gælder efter rammeafgørelsen om den
europæiske arrestordre.
Den nordiske arrestordre indebærer, at
de nordiske lande i højere grad skal anerkende hinandens
retsafgørelser, og samtidig begrænses som
anført mulighederne for at afslå en anmodning om
udlevering. I forhold til den nuværende nordiske ordning, der
er en "kan-ordning", dvs. at udlevering kan finde sted,
indebærer den nordiske udleveringskonvention, at der som
udgangspunkt skal ske udlevering i medfør af en
nordisk arrestordre. Der sker som nævnt endvidere en
forenkling og effektivisering af udleveringsprocedurerne,
således at en person, der har begået en
lovovertrædelse, hurtigere kan udleveres til
strafforfølgning eller straffuldbyrdelse i det land, hvor
lovovertrædelsen er begået.
I overensstemmelse med den nordiske
udleveringskonvention vil der efter lovforslaget skulle ske
udlevering af danske statsborgere og udlændinge til
strafforfølgning i et andet nordisk land på grundlag
af en nordisk arrestordre, hvis den strafbare handling i det
pågældende land kan medføre frihedsstraf mv.,
uanset om en tilsvarende handling ville være strafbar efter
dansk ret. Derudover vil der skulle ske udlevering med henblik
på straffuldbyrdelse, hvis den pågældende ved
dommen er idømt frihedsstraf mv., selv om en tilsvarende
handling ikke ville være strafbar efter dansk ret. I
medfør af konventionens bestemmelser ophæves
således kravet om dobbelt strafbarhed (dvs. kravet om, at den
handling, der ønskes udlevering for, tillige er strafbar
efter dansk lovgivning).
Endvidere skelnes der efter forslaget ikke
mellem udlevering af danske statsborgere og udlevering af
udlændinge.
Lovforslaget indeholder i overensstemmelse med
den nordiske udleveringskonvention en række afslagsgrunde,
hvorefter udlevering enten skal eller kan afslås. De
foreslåede afslagsgrunde svarer i vidt omfang til de
afslagsgrunde, der gælder i henhold til den europæiske
arrestordre, men den europæiske arrestordre indeholder dog
visse afslagsgrunde - f.eks. at strafansvaret for det
pågældende forhold er forældet efter det anmodede
lands lovgivning - som ikke findes i den nordiske
udleveringskonvention, og som derfor heller ikke er medtaget i
lovforslaget.
Det foreslås, at der ved udlevering med
henblik på strafforfølgning af en person, der er dansk
statsborger eller har fast bopæl her i landet, kan stilles
vilkår om, at den pågældende skal
overføres til Danmark med henblik på fuldbyrdelse,
hvis der idømmes frihedsstraf. Endvidere kan udlevering til
straffuldbyrdelse afslås, hvis straffen i stedet fuldbyrdes
her i landet.
Efter lovforslaget kan udlevering med visse
undtagelser ikke betinges af, at den udleverede ikke må
drages til ansvar for andre strafbare handlinger begået
før udleveringen end den, der er sket udlevering for.
Udlevering kan endvidere som udgangspunkt ikke betinges af, at den
udleverede ikke må videreudleveres til et tredje nordisk land
for andre strafbare handlinger begået før udleveringen
end den, der er sket udlevering for.
En nordisk arrestordre skal efter lovforslaget
sendes til politidirektøren på det sted, hvor den, som
søges udleveret, opholder sig, og afgørelsen om,
hvorvidt udlevering skal ske, træffes som udgangspunkt af
politidirektøren. Kun i de tilfælde hvor der samtidig
med en nordisk arrestordre foreligger en europæisk
arrestordre eller en udleveringsbegæring fra en stat uden for
EU, skal afgørelsen om udlevering efter forslaget
træffes af justitsministeren.
Lovforslaget indeholder i henhold til den
nordiske udleveringskonvention visse frister for afgørelser
om udlevering mv. Sager mellem de nordiske lande vil normalt kunne
behandles hurtigt under hensyn til den tillid og det tætte
løbende samarbejde, der er mellem de nordiske landes
myndigheder på dette område, og de foreslåede
frister er væsentlig kortere end de frister, der gælder
ved udlevering i henhold til en europæisk arrestordre.
Politidirektørens afgørelse om
udlevering skal således efter forslaget træffes snarest
og så vidt muligt inden 3 dage efter, at den, der
begæres udleveret, er anholdt her i landet eller har meddelt
samtykke til udleveringen.
Den gældende adgang til
domstolsprøvelse af beslutningen om udlevering til et andet
nordisk land foreslås opretholdt, men den 3-dages frist for
fremsættelse af en anmodning om domstolsprøvelse, der
efter udleveringsloven gælder både i forhold til
udlevering til stater inden for og uden for EU, foreslås
udvidet til også at gælde ved udlevering til de
nordiske lande.
Udleveringen skal efter forslaget
gennemføres snarest og så vidt muligt inden 5 dage
efter, at der foreligger en endelig afgørelse om
udlevering.
Lovforslaget er udformet sådan, at den
nordiske udleveringslov ophæves, således at reglerne om
udlevering til de nordiske lande i stedet indsættes i
udleveringsloven. Samtlige regler om udlevering vil dermed fremover
være samlet i én lov.
Med lovforslaget gennemføres endelig de
ændringer i udleveringslovgivningen, der er nødvendige
for, at Danmark kan tiltræde en aftale mellem Den
Europæiske Union, Det Europæiske Fællesskab og
Det Schweiziske Forbund om Det Schweiziske Forbunds associering i
gennemførelsen, anvendelsen og udviklingen af
Schengen-reglerne. En vedtagelse af lovforslaget indebærer,
at Folketinget meddeler samtykke efter grundlovens § 19 til,
at Danmark giver samtykke til at være bundet af aftalen
mellem EU og Schweiz.
Lovforslaget indebærer, at der ved
udlevering til Schweiz (og andre lande, der i fremtiden måtte
indgå en lignende aftale) vil gælde regler, der i vidt
omfang svarer til de regler, der gjaldt ved udlevering til
EU-medlemsstater indtil gennemførelsen af den
europæiske arrestordre, jf. lov nr. 433 af 10. juni 2003.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved
anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige
behandling.