L 71 Forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven.

(Befordring af børn på motorcykel og trehjulet knallert, måling og vejning af børn, reservation af parkeringspladser til bestemte køretøjer og betaling af pasgebyr).

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Delt

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 15-11-2006

Fremsættelse: 15-11-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l71_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (15. november 2006)

 

 

Justitsministeren (Lene Espersen):

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven (Befordring af børn på motorcykel og trehjulet knallert, måling og vejning af børn, reservation af parkeringspladser til bestemte køretøjer og betaling af pasgebyr)

(Lovforslag nr. L 71).

Lovforslaget har for det første til formål at sikre, at børn, der befordres på motorcykel eller knallert, anvender enten sikkerhedssele eller styrthjelm med henblik på at beskytte de pågældende børn mod risiko for tilskadekomst i trafikken.

Da børn under 5 år kan være for små til at anvende styrthjelm, indeholder lovforslaget således et forslag om at forbyde befordring af børn under denne alder på motorcykel og trehjulet knallert, hvor der ikke er sikkerhedssele. Det foreslås samtidig, at føreren af en motorcykel eller knallert forpligtes til at påse, at enhver passager i alderen 5-14 år €" og ikke som efter de gældende regler alene passagerer i alderen 8-14 år €" anvender styrthjelm, hvor der ikke er sikkerhedssele.

Overtrædelse af det foreslåede forbud mod befordring af børn under 5 år vil i henhold til lovforslaget €" ligesom overtrædelse af førerens pligt til at påse, at barnet anvender styrthjelm €"medføre et klip i kørekortet.

Lovforslaget har for det andet til formål at sikre en effektiv håndhævelse af reglerne om sikkerhedsudstyr til børn, der befordres i bil mv.

Færdselslovens § 80 a, som trådte i kraft den 1. maj 2006, indeholder regler om anvendelse af sikkerhedsudstyr til børn, der befordres i bil, på knallert eller på motorcykel. Barnets højde og vægt er i mange tilfælde bestemmende for, hvilket sikkerhedsudstyr barnet skal anvende. Endvidere er barnets højde i visse tilfælde bestemmende for, hvor barnet skal placeres i køretøjet.

På den baggrund foreslås det, at politiet får hjemmel til at foretage måling og vejning af børn med henblik på at kontrollere, om føreren har iagttaget sin pligt til at påse, at mindre børn anvender korrekt sikkerhedsudstyr og er korrekt placeret.

Endvidere foreslås det, at der indføres hjemmel for vejbestyrelser og vejmyndigheder til €" når særligt tungvejende hensyn taler herfor €" med politiets samtykke at reservere parkeringspladser til bestemte køretøjer, der anvendes af personer med handicap.

Baggrunden for forslaget er et ønske fra bl.a. invalideorganisationer om, at der skabes hjemmel til at oprette individuelle handicapparkeringspladser, f. eks. i nærheden af en handicappet persons bolig eller arbejdsplads.

Endelig foreslås det, at bestemmelsen i pasloven om, at der allerede ved indgivelsen af en pasansøgning skal betales et gebyr for udstedelse af pas, ophæves. Formålet med dette forslag er at give kommunerne mulighed for frit at tilrettelægge betalingsprocedurerne i forbindelse med pasansøgninger, når de som led i kommunalreformen den 1. januar 2007 overtager ekspeditionsopgaverne i forbindelse med ansøgninger om pas.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.