Skriftlig fremsættelse (8. november
2006)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder
m.v. og forskellige andre love (Digital tinglysning m.v.)
(Lovforslag nr. L 66).
Forslaget indeholder primært
ændringer, som er et led i indførelsen af digital
tinglysning og digital skibs- og luftfartøjsregistrering.
Derudover foreslås det at indføre en afgiftsfritagelse
ved transaktioner i forbindelse med ændringer af den
kommunale inddeling m.v., samt at foretage en mindre teknisk
præcisering af vurderingslovens § 33, stk. 2.
Lovforslagets hovedtræk er
følgende:
1. Digital tinglysning m.v.
1.1 Indførelse af
angivelsesordning
Det foreslås, at den nugældende
storkundeordning, jf. tinglysningsafgiftslovens § 17,
ændres til en angivelsesordning. Fremover skal storkunderne
angive digitalt, hvad de skal betale, og så kan told- og
skatteforvaltningen kontrollere rigtigheden heraf. Ordningen
medfører administrative lettelser for storkunderne, og
ordningen forventes derfor anvendt i væsentligt større
omfang end i dag. Det foreslås, at told- og
skatteforvaltningen får kontrolbeføjelser svarende til
tilsvarende regler i punktafgiftslovene.
1.2. Ændring af
forfaldstidspunktet for tinglysnings- og registreringsafgiften
Det foreslås at ændre
forfaldstidspunktet fra tidspunktet for anmeldelse til tinglysning
eller registrering til tidspunktet for tinglysning eller
registrering. Dette betyder, at der alene skal betales afgift,
såfremt et dokument tinglyses. I dag skal der betales afgift
allerede ved anmeldelsen, uanset om dokumentet bliver
tinglyst/registreret eller afvist. Hvis dokumentet afvises, kan den
procentvise afgift godtgøres, jf. lovens § 22. En
ændring af forfaldstidspunktet vil være en
administrativ lettelse for både anmelderne og SKAT. Det
foreslås samtidig, at godtgørelsesbestemmelsen i
lovens § 22 ophæves.
1.3. Erklæringer erstatter
papirdokumentation
Forslaget indeholder endvidere krav om
afgivelse af flere erklæringer ved anmeldelse af et dokument
til tinglysning. I dag forudsætter en række
bestemmelser i tinglysningsafgiftsloven, at der indsendes
dokumentation i forbindelse med anmeldelsen af dokumentet. I e-TL
er det som udgangspunkt ikke hensigten, at der skal indsendes
papirdokumenter til Tinglysningsretten samtidig med anmeldelsen til
tinglysning. E-TL forudsættes at give mulighed for
indtastning af de fleste nødvendige oplysninger.
2. Afgiftsfritagelse ved
transaktioner i forbindelse med ændringer af den kommunale
inddeling m.v.
Forslaget indeholder bestemmelser om
fritagelse for afgift for tinglysninger og registreringer, der sker
som følge af overdragelse af aktiver og passiver samt
rettigheder og pligter i forbindelse med ændringer af den
kommunale eller regionale inddeling eller som følge af
opløsning og udpegelse af forpligtende kommunale
samarbejder. Der er tale om fritagelse for afgift for både
tinglysninger og registreringer efter tinglysningsafgiftsloven og
for afgift ved ejerskifte af et køretøj efter
færdselsloven og lov om registrering af
køretøjer.
3. Fritagelse for betaling af
variabel tinglysningsafgift ved gaveoverdragelse til diverse
foreninger m.v.
Det foreslås at udvide kredsen af fonde,
foreninger m.v., som er fritaget for betaling af den variable
tinglysningsafgift i forbindelse med gaveoverdragelse af en fast
ejendom, til også at omfatte foreninger m.v., der er godkendt
efter ligningslovens § 8 A, stk. 2, og § 12, stk. 3.
Da ingen af de digitale systemer endnu er
fuldt udviklede, foreslås det, at skatteministeren bemyndiges
til at fastsætte tidspunktet for lovens ikrafttræden
for så vidt angår de ændringer, der er en
følge af digital tinglysning og digital skibs- og
luftfartøjsregistrering.
De øvrige ændringer træder
i kraft dagen efter bekendtgørelsen af loven i
Lovtidende.
Lovforslaget skønnes ikke at have
nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
Med disse bemærkninger skal jeg anbefale
forslaget til Folketingets velvillige behandling.