L 63 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet.
(Visse tekniske krav til udbydere af elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester - opfølgning på regeringens
handlingsplan for terrorbekæmpelse).
Fremsat den 3. november 2006 af
videnskabsministeren (Helge Sander)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om konkurrence- og
forbrugerforhold
på telemarkedet
(Visse tekniske krav til udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester - opfølgning
på regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse)
§ 1
I lov om konkurrence- og forbrugerforhold
på telemarkedet, jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 28.
juli 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 1427 af 21.
december 2005 og § 1 i lov nr. 545 af 8. juni 2006,
foretages følgende ændringer:
1. I § 15, stk. 1,
indsættes som nyt nummer:
»1) at det tekniske udstyr og de tekniske
systemer, udbyderen anvender, er indrettet således, at
politiet kan få adgang til oplysninger om teletrafik samt til
at foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden i form af historisk
teleoplysning og udvidet teleoplysning, jf. lov om rettens pleje
kapitel 71 og 74,«.
Nr. 1-5 bliver herefter nr. 2-6.
2. I § 15, stk. 3,
ændres »stk. 1, nr. 3» til:
»stk. 1, nr. 4«.
3. I § 15, stk. 4,
indsættes efter »fremskaffelse af«: »
oplysninger om teletrafik samt«.
4. I § 15, stk. 5,
ændres »stk. 1, nr. 1-3« til:
»stk. 1, nr. 1-4«.
§ 2
Loven træder i kraft den 15.
september 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
A. Baggrunden for
lovforslaget
Regeringen fremlagde den 16. november 2005 en
handlingsplan for terrorbekæmpelse på baggrund af
rapporten »Det danske samfunds beredskab og indsats mod
terror« fra en tværministeriel arbejdsgruppe nedsat af
Statsministeriet.
Ved lov nr. 545 af 8. juni 2006 om
ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet, lov om radiofrekvenser og lov om radio- og
teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold (Opfølgning
på regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse) blev
der vedtaget nogle ændringer, som gennemfører
forskellige anbefalinger i regeringens handlingsplan. Af
forarbejderne til den nævnte ændring af lov om
konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet (jf.
Folketingstidende 2005-06, tillæg A, s. 7311 ff.)
fremgår det, at der vil blive fremsat et lovforslag om
indretning af udstyr og systemer til registrering og opbevaring af
historiske oplysninger i oktober 2006. Dette lovforslag
gennemfører den del af anbefaling 15 i »Regeringens
handlingsplan for terrorbekæmpelse«, som
vedrører indretning af udstyr og systemer til registrering
og opbevaring af oplysninger om teletrafik, historiske
teleoplysninger og udvidede teleoplysninger.
På teleområdet bliver der i
handlingsplanen lagt vægt på behovet for at
iværksætte et udredningsarbejde i samarbejde med
branchen med henblik på afklaring af de tekniske konsekvenser
af de forskellige anbefalinger - og i muligt omfang
omkostningsskøn. Anbefaling 15 har været behandlet i
en teknisk arbejdsgruppe under Videnskabsministeriet med de
relevante parter i branchen, Justitsministeriet, Politiets
Efterretningstjeneste og IT- og Telestyrelsen. Lovforslaget bygger
på dette udredningsarbejde.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 988 af 28. september
2006 om udbydere af elektroniske kommunikationsnets og elektroniske
kommunikationstjenesters registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logningsbekendtgørelsen), der er udstedt i
medfør af retsplejeloven § 786, stk. 4. I
denne bekendtgørelse fastlægges omfanget af de
oplysninger, der er pligt til at registrere og opbevare.
B. Gældende regler
1. Lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet
I medfør af den nuværende
§ 15 er udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester forpligtet til at indrette det udstyr og de systemer,
udbyderen anvender, så det er muligt for politiet at foretage
fremadrettede indgreb i meddelelseshemmeligheden. Med fremadrettede
indgreb forstås tilvejebringelse af oplysninger fra det
tidspunkt, der fastslås i en retskendelse og fremad.
Pligten er afgrænset til at gælde
for udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til
slutbrugere som nævnt i § 6, stk. 1, i lov om
konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, hvorved
forstås parter, som på kommercielt grundlag stiller net
eller tjenester til rådighed for flere slutbrugere.
Bestemmelsen omfatter ikke anvendelse af it-
og efterbehandlingsudstyr til registrering af historisk
teleoplysning og udvidet teleoplysning.
2. Persondatabeskyttelse
Persondataloven gælder ifølge
lovens § 1 for al behandling af personoplysninger som
helt eller delvis foretages ved hjælp af elektronisk
databehandling og for ikke elektronisk behandling af
personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register.
Behandling omfatter enhver form for håndtering af
personoplysninger, herunder bl.a. videregivelse.
Lovforslaget ændrer ikke de rettigheder
og forpligtelser, der gælder for behandling af
personoplysninger, jf. persondataloven eller anden lovgivning, der
indeholder regler om beskyttelse af personoplysninger. Dette
gælder således også de bestemmelser om
beskyttelse af personoplysninger, der er fastsat i
telelovgivningen.
Hermed tænkes navnlig på reglerne
om behandlingssikkerhed i persondatalovens kapitel 11, samt
§ 13, stk. 3, i lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, hvorefter udbyderne skal
træffe de nødvendige foranstaltninger med henblik
på at sikre, at oplysninger om andres brug af nettet eller
tjenester eller indholdet heraf ikke er tilgængelige for
uvedkommende.
De i lovforslaget indeholdte ændringer
af regler om udbydernes udstyr og systemer skal alene
muliggøre adgang for politiet i henhold til retsplejeloven.
Ændringerne vil således ikke medføre, at det
bliver lettere for andre - herunder for personer, der er ansat hos
eller udfører arbejde for udbyderne - at få adgang til
oplysninger, som er dem uvedkommende.
3. Forholdet til retsplejeloven
og regler vedtaget i medfør heraf
Kravene til hvilke oplysninger, der skal
registreres og opbevares, fremgår af
logningsbekendtgørelsen. Disse krav afgrænser
forpligtelsen i forhold til indretning af udstyr og systemer efter
dette lovforslag.
Dette lovforslags ikrafttræden må
på grund af den nære sammenhæng med
logningsbekendtgørelsen fastsættes, så den
falder sammen med logningsbekendtgørelsens
ikrafttræden, da udbyderne først skal have pligt til
at indrette deres udstyr, når forpligtelsen til registrering
og opbevaring af oplysninger i medfør af
logningsbekendtgørelsen træder i kraft.
Lovforslaget skal sikre, at udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester forpligtes til at
indrette deres systemer således, at politiet kan få
adgang til at foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden. Indgreb
i meddelelseshemmeligheden er reguleret i retsplejelovens kapitel
71.
Politiet vil derudover i medfør af
reglerne om edition i retsplejelovens kapitel 74 kunne få
adgang til de oplysninger, som udbyderne registrerer og
opbevarer.
4. Den tværministerielle
arbejdsgruppes overvejelser
I november 2005 afgav Statsministeriets
tværministerielle arbejdsgruppe vedrørende
terrorbekæmpelse en rapport med titlen »Det danske
samfunds beredskab og indsats mod terror«.
Rapporten indeholder arbejdsgruppens
overvejelser og anbefalinger om ændring af bl.a.
telelovgivningen.
Rapportens anbefalinger dannede grundlag for
»Regeringens handlingsplan for
terrorbekæmpelse«.
4.1. Arbejdsgruppens
overvejelser vedr. pligter for udbydere af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester
Oplysninger om telekommunikation vil ofte
have væsentlig betydning for politiets efterforskning.
Arbejdsgruppen anbefaler derfor, at der stilles en række krav
til udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester med
henblik på at sikre politiet en hurtig og effektiv adgang til
oplysninger om telekommunikation som led i konkret
efterforskning.
4.2. Arbejdsgruppens
overvejelser vedr. teknisk indretning hos udbydere af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester
Arbejdsgruppen anfører, at der ikke i
medfør af den dagældende § 15 i lov om
konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 784 af 28. juli 2005, kunne antages at
gælde en pligt for de af loven omfattede udbydere til at
sikre (uden udgift for staten, herunder politiet), at det tekniske
udstyr er indrettet, så det teknisk er muligt at foretage
indgreb i meddelelseshemmeligheden i relation til pakkebaseret
kommunikation (datatransmission, f.eks. over internettet).
Arbejdsgruppen bemærker endvidere, at
indgreb i meddelelseshemmeligheden i fremtidige
kommunikationsformer kunne være forbundet med store
omkostninger for politiet, da omkostningerne i forbindelse med
etablering af indgrebet vil påhvile staten.
På den baggrund opstiller
arbejdsgruppen følgende anbefaling:
15. Arbejdsgruppen
anbefaler, at § 15 i lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet ændres, så
udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester får
pligt til at indrette deres tekniske udstyr på en måde,
der gør indgreb i meddelelseshemmeligheden muligt uanset
teknologisk fremføringsform.
Arbejdsgruppen bemærker, at det
muligvis vil være nødvendigt at udvikle nye tekniske
løsninger for at kunne opfylde en sådan
forpligtelse.
Arbejdsgruppen bemærker endvidere, at
det danske telemarked i dag er kendetegnet ved, at der er mange
teleudbydere af meget varierende størrelse. Det kan til
illustration heraf nævnes, at 6 % af teleselskaberne i 2004
stod for 94 % af omsætningen. Der findes således ved
siden af de store udbydere en lang række mindre udbydere, der
på kommerciel basis tilbyder teleydelser til danske
forbrugere.
Arbejdsgruppen har hæftet sig ved, at
der ud over store og mindre store »traditionelle«
teleselskaber findes bl.a. en række foreninger (der skal
tælles i tusinder) - f.eks. boligforeninger eller
antenneforeninger - der udbyder typisk internettjenester eller
telefoni gennem etablering af lokale net.
Arbejdsgruppen finder, at det, med henblik
på at sikre et bredt konkurrence- og innovationspræget
telemarked, må overvejes at undtage de helt små
udbydere, herunder f.eks. andelsbolig- og antenneforeninger fra
lovens anvendelsesområde. Arbejdsgruppen begrunder dette med,
at behovet for at kunne foretage indgreb primært retter sig
mod de større udbydere, og at omkostningerne ved at
ændre de tekniske systemer vil kunne virke meget byrdefulde
for især mindre udbydere.
Samtidig anfører arbejdsgruppen, at
det kan overvejes at give udbyderne mulighed for at out-source
forpligtelsen, således at indgrebet rent faktisk finder sted
hos f.eks. den netværksudbyder, hvis net den
pågældende mindre udbyder benytter.
C. Lovforslagets indhold
1. Ændring af lov om
konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet
Anbefaling 15 i »Regeringens
handlingsplan for terrorbekæmpelse« blev delvist
gennemført i medfør af lov nr. 545 af 8. juni 2006 om
ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet, lov om radiofrekvenser og lov om radio- og
teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold (Opfølgning
på regeringens handlingsplan for terrorbekæmpelse). Ved
denne lov blev det tidligere centralbegreb i den daværende
§ 15, stk. 1, ændret til »udstyr og
systemer« for at sikre, at der fremover kan foretages indgreb
i meddelelseshemmeligheden i form af fremadrettet teleoplysning og
udvidet teleoplysning uanset den teknologi, der anvendes til at
fremføre kommunikationen.
Formålet med lovforslaget er at sikre,
at udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester
indretter deres udstyr og systemer således, at disse kan
registrere og opbevare oplysninger om teletrafik, jf.
retsplejelovens § 786, stk. 4, og at der kan
gøres indgreb i meddelelseshemmeligheden i form af
oplysninger om teletrafik, historisk teleoplysning og udvidet
teleoplysning, jf. retsplejelovens kapitel 71.
Kravene til hvilke oplysninger, der skal
registreres og opbevares, fremgår af Justitsministeriets
bekendtgørelse nr. 988 af 28. september 2006 om udbydere af
elektroniske kommunikationsnets og elektroniske
kommunikationstjenesters registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logningsbekendtgørelsen). Disse krav
afgrænser forpligtelsen i forhold til indretning af udstyr og
systemer efter dette lovforslag.
Der har i forbindelse med udarbejdelse af
logningsbekendtgørelsen været nedsat en arbejdsgruppe
under Justitsministeriet med repræsentanter fra it- og
telebranchen og boligforeninger og -selskaber.
Logningsbekendtgørelsen har hjemmel i
retsplejelovens § 786, stk. 4. Bestemmelsen blev
indsat i retsplejeloven i medfør af lov nr. 378 af 6. juni
2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om
konkurrence og forbrugerforhold på telemarkedet m.v., der
bl.a. indsatte nye bestemmelser i retsplejelovens § 786
om registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik og om
telenet- og teletjenesteudbyderes praktiske bistand til
politiet.
Efter retsplejelovens § 786,
stk. 4, påhviler det udbydere af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester at foretage registrering og
opbevaring i 1 år af oplysninger om teletrafik til brug for
efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
Justitsministeren fastsætter i henhold til bestemmelsen efter
forhandling med ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
nærmere regler om denne registrering og opbevaring.
Historiske teleoplysninger skal som
udgangspunkt - i overensstemmelse med reglerne i retsplejeloven -
udleveres i Danmark. Der kan imidlertid forekomme tilfælde,
hvor en teleudbyder i overensstemmelse med reglerne i
retsplejeloven skal udlevere historiske teleoplysninger, men hvor
oplysningerne rent fysisk opbevares i et andet EU-land eller et
tredjeland. Hvis oplysningerne i en sådan situation efter
reglerne i det pågældende lands lovgivning ikke
umiddelbart kan udleveres i Danmark, vil de danske myndigheder
skulle indhente oplysningerne i overensstemmelse med de relevante
retshjælpsinstrumenter på området.
De i lovforslaget indeholdte ændringer
af regler om udbydernes udstyr og systemer skal alene
muliggøre adgang for politiet i henhold til retsplejeloven.
Ændringerne vil således ikke medføre, at det
bliver lettere for andre - herunder for personer, der er ansat hos
eller udfører arbejde for udbyderne - at få adgang til
oplysninger, som er dem uvedkommende.
2. Undtagelser til
anvendelsesområdet
Det fremgår af den
tværministerielle arbejdsgruppes rapport »Det danske
samfunds indsats og beredskab mod terror«, at:
»Da behovet for at kunne foretage
indgreb primært retter sig mod de større udbydere, og
da omkostningerne ved at ændre de tekniske systemer vil kunne
virke meget byrdefulde for især mindre udbydere, bør
det efter arbejdsgruppens opfattelse - med henblik på at
sikre et bredt konkurrence- og innovationspræget telemarked -
overvejes at undtage de helt små udbydere, herunder f.eks.
andelsbolig- og antenneforeninger.«
På grund af den nære
sammenhæng med logningsbekendtgørelsen kan ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling, jf. den foreslåede
ændring af lovens § 15, stk. 5, efter
forhandling med justitsministeren fastsætte regler, hvorefter
de i den foreslåede § 15, stk. 1, nr. 1,
nævnte krav til indretning af udstyr og systemer kan fraviges
for samme gruppe af foreninger eller sammenslutninger heraf, som er
undtaget forpligtelsen til registrering og opbevaring af
oplysninger efter logningsbekendtgørelsen.
3. Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser
Det er nødvendigt at sikre
sammenhæng til ikrafttrædelse af
logningsbekendtgørelsen således, at udbyderne ikke
forpligtes til at indrette deres systemer med henblik på
logning, før forpligtelserne i
logningsbekendtgørelsen er trådt i kraft.
Det foreslås derfor, at loven skal
træde i kraft den 15. september 2007, dvs. samme dato som
logningsbekendtgørelsen træder i kraft.
D. Lovforslagets
administrative, økonomiske, erhvervsmæssige og
miljømæssige konsekvenser
1. Administrative og
økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget får visse administrative
konsekvenser for IT- og Telestyrelsen i forbindelse med styrelsens
tilsyn med reglerne om pligten til indretning af udstyr og systemer
til brug for registrering og opbevaring af oplysninger. Samlet set
er det vurderingen, at IT- og Telestyrelsens administrative
omkostninger herved årligt vil udgøre ca. 0,8 mio.
kr., som afholdes indenfor de gældende
bevillingsmæssige rammer.
2. Administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Der må forventes nogle administrative
byrder for udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester til slutbrugere, jf. § 6, stk. 1, i lov
om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, f.eks. i
forbindelse med drift og vedligeholdelse af udstyr og systemer.
Derudover vil forslaget have betydelige
økonomiske konsekvenser for udbydere af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere, jf.
§ 6, stk. 1, i lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet.
Størrelsen af investeringerne for den
danske it- og telebranche vil imidlertid afhænge af, hvor
meget de eksisterende net og systemer skal ændres.
Omkostningerne kan således fordele sig meget forskelligt fra
udbyder til udbyder.
Omkostningerne må forventes at variere
alt afhængig af indretningen af de nuværende systemer,
herunder om disse i tilstrækkeligt omfang giver mulighed for
specifikke indgreb til indhentning af udvalgte data. Der kan for at
opfylde forpligtelsen være behov for at optimere de
nuværende generelle systemer eller opbygge
parallel-systemer.
Omkostningerne til registrering og opbevaring
af oplysninger skønnes at udgøre en engangsomkostning
i størrelsesordenen 100-200 mio. kr. Dertil kommer visse
omkostninger til drift og vedligeholdelse.
De samlede økonomiske konsekvenser for
it- og telebranchen, af lovforslaget, er bestemt af de samlede
økonomiske konsekvenser af kravene til registrering og
opbevaring af oplysninger i medfør af
logningsbekendtgørelsen.
Skønnet over omkostninger til udstyr
og systemer er baseret på en række
forudsætninger, herunder at data om kundernes anvendelse af
tjenesterne ikke uddrages.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
3. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
E. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget gennemfører ikke
EU-retlig regulering, men logningsbekendtgørelsen
implementerer dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/247/EF af 15. marts 2006 om lagring af data genereret eller
behandlet i forbindelse med tilvejebringelse af offentligt
tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester eller
elektroniske kommunikationsnet og om ændring af direktiv
2002/58/EF.
F. Høring
Lovforslaget har ved brev af 6. september
2006 været udsendt i høring hos:
Advokatfirmaet DLA Nordic A/S, Advokat Hans
Abildstrøm, Advokatfirmaet Jonas Bruun, Advokatrådet,
Amtsrådsforeningen i Danmark, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, Arrownet A/S, Banedanmark,
Beredskabsstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet,
Bolignetforeningen, c/o Kristian Mikael Olesen,Boligselskabernes
Landsforening, Brancheorganisationen for Forbruger Elektronik,
Broadcom, Center for Teleinformation, Danmarks Tekniske
Universitet, Direktør Knud Erik Skouby, Christian Rovsing
A/S, Consorte Danmark A/S, Steen Malmberg, Crossroads Copenhagen,
Direktør Pouline Middleton, CyberCity A/S, DanCell A/S, Erik
Hornung, Danish Institute for Human Rights, Danmarks Meteorologisk
Institut, 22, Danmarks Radio, Direktionssekretariatet KH 12. sal,
Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Bredbånd A/S, Advokat Andreas F. Nørfelt, Dansk
Elektronik, Co. HTS Interesseorganisationer, Dansk EL-Forbund,
Dansk Energi, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk
Internet Forum, DANSK IT, Dansk Management Råd (DMR), Dansk
Metal, Hovedkontor, Dansk Metal, IT-Sekr., Michael Antonsen, Dansk
Standard, Christian M Verholt, Danske Dagblades Forening, Adm.
direktør Ebbe Dal, Danske Mediers Forum, Danske Telecom A/S,
Danske Telecom, Peter Jerry Sørensen, Danske
Uddannelsesmedier, Datatilsynet, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Debitel, Per Nielsen, Demokratisk
Lokalstation, Den Kristne Producentkomite, Mogens Videbæk,
Det Centrale Handicapråd, Devoteam Fischer & Lorentz A/S,
Digital Marketing Support ApS, Anani Voulé, DMR, Susanne
Andersen, DSB, Ementor Danmark A/S, Equant, Erhvervs- og
Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, FAEM, FDA, FDIH -
Foreningen for Dansk Internethandel, Finansministeriet,
Finansrådet - Danske Pengeinstitutters Forening,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen,
Foreningen af Danske InternetMedier (FDIM), Forsikring &
Pension, Forsikringens Hus, Forsvarsministeriet, Frederiksberg
Kommune, Økonomidirektoratet, Færøernes
Landsstyre, Føroya Tele, Global Connect, Grønlands
Hjemmestyre, Direktoratet for Boliger og Infrastruktur,
Handelskartellet i Danmark, HK-/Privat, Morten Skov, Hovedstadens
Udviklingsråd (HUR), HTS Interesseorganisationen, IASTAR
Danmark, c/o universitetsradioen, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, ISPA DK (Foreningen af
Internetleverandører) C/O Daisynet A/S, Basse Bergqvist,
IT-Branchen, Underdirektør Jane Eis Larsen, ITEK, John
Kristensen, ITEK/Dansk Industri, Justitsministeriet,
Kirkeministeriet, KL, Økonomisk Sekretariat, Komm, Carsten
Warming, Konkurrencestyrelsen, Kulturministeriet, Københavns
Kommune, Udenbys afdeling, Københavns Universitet, Det
Retsvidenskabelige Institut A, Professor dr. jur. Mads Bryde
Andersen Landbrugsraadet, Landsforeninge EDR, LO -
Landsorganisationen i Danmark, Managing Director, SuperTEL Danmark,
John Topp, Miljø- og Energiministeriet, Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri, Fødevareministeriets Rådgivende
Forskningsudvalg, Mobiltelebranchen, Motorola A/S, Nordic Connect,
Henrik Borup, Plesner, PMR-industrien, Radio- og tv-nævnet,
Mediesektariatet, Realkreditrådet, Samarbejdsforum for Danske
Lytter og seerorganisationer, Sammenslutningen af Lokale Radio- og
TV-stationer, SAT gruppen, Sekretariat ved IRE Management,
Sekretariatet for Teleklagenævnet, Service Partner
Sjælland, Service 900 Nævnet, Skatteministeriet, Skov-
og Naturstyrelsen, Socialministeriet, Sonofon, Kristian Dyhr Toft,
Statsministeriet, Stofa, Sundhedsstyrelsen,
Søfartsstyrelsen, TDC, TEKNIQ, TELE Greenland A/S, Tele 2
A/S, Teleankenævnet, Telekommunikationsindustrien,
Direktør Ib Tolstrup, Tele-Punkt Søborg A/S, Telia
A/S, Jens Ottosen-Støtt, TELMORE A/S, Telogic, Nicolai
Palmquist, TetraNet, c/o Motorola A/S, TetraStar A/S, Tiscali
Danmark Co/Tele 2, Transport- og Energiministeriet, TV Danmark
kanal 60 A/S, TV 2, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet,
UNI-C, Divisionsdirektør Martin Bech, WorldCOM,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Århus Universitet,
Institut for Informations- og Medievidenskab, Professor Frands
Mortensen og 3.
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Administrative og økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget får visse administrative
konsekvenser for IT- og Telestyrelsen i forbindelse med styrelsens
tilsyn med reglerne om pligten til indretning af udstyr og systemer
til brug for registrering og opbevaring af oplysninger om
teletrafik. Samlet set er det vurderingen, at IT- og
Telestyrelsens administrative omkostninger herved vil udgøre
en årlig omkostning på ca. 0,8 mio. kr. |
Administrative og økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | | Der må forventes nogle administrative
byrder for erhvervslivet i forbindelse med den praktiske bistand
til politiet. Forslaget vil have betydelige
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Størrelsen af investeringerne for den
danske it- og telebranche vil fordele sig meget forskelligt fra
udbyder til udbyder. Registrering og opbevaring af de historiske
oplysninger, der kræves i henhold til
logningsbekendtgørelsen, skønnes at involvere
omkostninger i størrelsesordenen 100-200 mio. kr. Dertil
kommer visse omkostninger til drift og vedligeholdelse. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget til nr. 1 følger af
anbefaling 15 i »Regeringens handlingsplan for
terrorbekæmpelse«. Det følger af
handlingsplanen, at det hidtidige anvendelsesområde for
§ 15 udvides.
Lovforslaget indebærer, at det fremover
også sikres, at udbydere af elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester forpligtes til at indrette deres udstyr og
systemer således, at et indgreb i meddelelseshemmeligheden i
form af historisk teleoplysning og udvidet teleoplysning er muligt.
Forpligtelsen omfatter alle typer af elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester uanset anvendt teknologi.
Pligtsubjektet i den gældende
§ 15 i lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet er afgrænset til udbydere af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere, jf.
§ 6, stk. 1, i lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet. Dette gælder
således også forslaget til § 15, stk. 1,
nr. 1.
Med »historisk« menes
oplysninger, der er registreret forud for tidspunktet for
retskendelsen.
Teleoplysning er oplysning om, hvilke
telefoner eller andre tilsvarende kommunikationsapparater der
sættes i forbindelse med en bestemt telefon eller andet
kommunikationsapparat, selv om indehaveren af dette ikke har
meddelt tilladelse hertil, jf. retsplejelovens § 780,
stk. 1, nr. 3.
Udvidet teleoplysning er oplysning om, hvilke
telefoner eller andre tilsvarende kommunikationsapparater inden for
et nærmere angivet område der sættes i
forbindelse med andre telefoner eller kommunikationsapparater, jf.
retsplejelovens § 780, stk. 1, nr. 4.
Udvidet teleoplysning, som er registreret
forud for retskendelsen (historisk), vil f.eks. være de
masteoplysninger, som udbydere af elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester er forpligtede til at registrere og opbevare i
medfør af logningsbekendtgørelsen.
Formålet med bestemmelsen er tillige at
sikre, at udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester indretter deres udstyr og systemer, så disse kan
registrere og opbevare oplysninger om teletrafik, jf.
retsplejeloven § 786, stk. 4, og at der kan
gøres indgreb i meddelelseshemmeligheden i form af
oplysninger om teletrafik, jf. retsplejelovens kapitel 71.
Forpligtelsen i medfør af
§ 15, stk. 1, i lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet udvides således fra
kun at omfatte indgreb i meddelelseshemmeligheden i form af
fremadrettet teleoplysning og udvidet teleoplysning til at omfatte
alle typer af indgreb i meddelelseshemmeligheden på
teleområdet.
Formålet er at sikre, at udbydere skal
kunne give politiet adgang til oplysninger vedrørende en
kommunikation til/fra en bestemt kunde eller et bestemt
fælles radiobaseret accesspunkt uafhængig af den
teknologi, der anvendes til fremføring af
kommunikationen.
Med teknisk udstyr og tekniske systemer skal,
jf. forarbejderne til lov om ændring af lov om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet mv. (jf.
Folketingstidende 2005-06, tillæg A, s. 7311 ff.)
forstås det udstyr og de systemer, der er nødvendige
for at foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden. Præcis
hvilket udstyr, der vil være relevant at indrette, så
et indgreb er muligt, vil variere mellem net og teknologier.
Specielt registrering og opbevaring af oplysninger vil stille krav
til de af teleudbyderne anvendte administrative systemer og udstyr
til opbevaring af data.
Omfanget af de oplysninger, der skal
registreres og opbevares i medfør af
logningsbekendtgørelsen, afgrænser forpligtelsen i
forhold til indretning af udstyr og systemer efter dette
lovforslag.
Faciliteterne i udstyret og systemerne til
indgreb i meddelelseshemmeligheden bør, så vidt det er
muligt, være baseret på fælleseuropæiske
standarder. Men som også anført i forarbejderne til
lov nr. 545 af 8. juni 2006 om ændring af lov om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet, lov om radiofrekvenser
og lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold
(jf. Folketingstidende 2005-06, tillæg A, s. 7311 ff.)
foreligger sådanne standarder imidlertid indtil videre kun
for aflytning af telefoni og data i et vist omfang, mens
standardisering af udstyr og systemer til brug for overdragelse af
historiske data endnu ikke er påbegyndt.
Det nærmere omfang af de oplysninger,
som teleudbyderne forpligtes til at udlevere efter en kendelse i
medfør af retsplejeloven om indgreb i
meddelelseshemmeligheden og dermed hvilke oplysninger, der skal
registreres og opbevares, er specificeret i
logningsbekendtgørelsen.
Til nr. 2
Ændringen er en konsekvensrettelse
på grund af indsættelsen af det nye nr. 1 i
§ 15, stk. 1.
Til nr. 3
Med forslaget til ændring af
§ 15, stk. 4, præciseres det, at der
også er pligt til straks at behandle politiets anmodning om
oplysninger om teletrafik, jf. lovforslagets nr. 1.
Til nr. 4
På grund af den nære
sammenhæng med logningsbekendtgørelsen kan ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling, jf. den foreslåede
ændring af lovens § 15, stk. 5, efter
forhandling med justitsministeren fastsætte regler, hvorefter
de i den foreslåede § 15, stk. 1, nr. 1,
nævnte krav til indretning af udstyr og systemer kan fraviges
for samme gruppe af foreninger eller sammenslutninger heraf, som
undtages forpligtelsen til registrering og opbevaring af
oplysninger efter logningsbekendtgørelsen.
I logningsbekendtgørelsen er fastsat
regler, der undtager andelsforeninger, ejerforeninger,
antenneforeninger og lignende foreninger eller sammenslutninger
heraf, der inden for foreningen eller sammenslutningen udbyder
elektroniske kommunikationsnet eller €"tjenester til
færre end 100 enheder, fra forpligtelsen til at registrere og
opbevare oplysninger om teletrafik.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 15. september 2007, dvs. samme dato som
logningsbekendtgørelsen.
Baggrunden er, at det er nødvendigt at
sikre sammenhæng til ikrafttrædelse af
logningsbekendtgørelsen således, at udbyderne ikke
forpligtes til at indrette deres systemer med henblik på
logning, før logningsbekendtgørelsen er trådt i
kraft.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om konkurrence- og forbrugerforhold
på telemarkedet, jf. lovbekendtgørelse nr. 784 af 28.
juli 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 1427 af 21.
december 2005, og lov nr. 545 af 8. juni 2006 foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 15. Udbydere
af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere
som nævnt i § 6, stk. 1, skal uden udgift for
staten, herunder for politiet, sikre, | | 1. I§ 15, stk. 1,
indsættes som nyt nummer: |
| | »1) at det tekniske udstyr og de tekniske
systemer, udbyderen anvender, er indrettet således, at
politiet kan få adgang til oplysninger om teletrafik samt til
at foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden i form af historisk
teleoplysning og udvidet teleoplysning, jf. lov om rettens pleje
kapitel 71 og 74,« |
| | Nr. 1-5 bliver herefter nr. 2-6. |
€ | | |
Stk. 3. Det påhviler udbyderen
at bistå politiet ved gennemførelse af indgreb i
meddelelseshemmeligheden i de i stk. 1, nr. 3, nævnte
tilfælde. | | 2. I § 15, stk. 3,
ændres »stk. 1, nr. 3« til:
»stk. 1, nr. 4«. |
| | |
Stk. 4. Det påhviler udbyderen
at sikre, at politiets anmodninger om fremskaffelse af historisk
teleoplysning og udvidet teleoplysning behandles straks og på
en måde, så hensigten med indgrebet ikke
forspildes. | | 3. I § 15,
stk. 4 , indsættes efter »fremskaffelse
af«: »oplysninger om teletrafik samt«. |
| | |
Stk. 5. Ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte regler, hvorefter de i stk. 1, nr. 1-3,
nævnte krav til indretning af udstyr og systemer kan fraviges
i særlige tilfælde, hvor tekniske eller praktiske
hensyn nødvendiggør dette. | | 4.I § 15, stk. 5,
ændres »stk. 1, nr. 1-3« til:
»stk. 1, nr. 1-4«. |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 15.
september 2007. |