L 61 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet
m.v. (Forhøjelse af aldersgrænsen for aftaler om
fratræden).
Fremsat den 3. november 2006 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forbud mod
forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet m.v.
(Forhøjelse af aldersgrænsen for
aftaler om fratræden)
§ 1
I lov om forbud mod forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet m.v. jf. lovbekendtgørelse nr. 31
af 12. januar 2005, som ændret ved lov nr. 240 af 27. marts
2006 foretages følgende ændringer:
1. I § 5 a, stk. 4,
ændres »65 år« til: »70
år«.
2. I § 5 a, stk. 4,
indsættes som 2. pkt.: »Bestemmelser i kollektive
aftaler eller overenskomster om ophør af
ansættelsesforholdet før lønmodtageren fylder
70 år, som er omfattet af stk. 3, kan dog ændres,
således at aldersgrænsen hæves til en alder under
70 år.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder
i kraft den 1. januar 2008.
Stk. 2. Bestemmelser i kollektive
aftaler eller overenskomster om ophør af
ansættelsesforholdet, når lønmodtageren fylder
65 år eller mere, indgået efter den 27. december 2004,
men inden denne lovs ikrafttræden, er dog fortsat gyldige
indtil det tidspunkt, hvor den pågældende overenskomst
kan opsiges til ophør.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Som led i opfyldelsen af aftalepunkterne i
velfærdsaftalen om senere tilbagetrækning fra
arbejdsmarkedet foreslås det at hæve
forskelsbehandlingslovens aldersgrænse for adgang til at
indgå individuelle eller kollektive aftaler om ophør
af ansættelsesforholdet på grund af alder fra 65
år til 70 år. Det fremgår af aftalen, at
partierne er enige om, at der generelt ikke bør være
aldersgrænser for tilbagetrækning, og at
spørgsmålet om, hvornår man skal stoppe på
arbejdsmarkedet, ikke skal afgøres af utidssvarende regler.
Forslaget er begrundet i ønsket om at sikre kvalificerede
lønmodtagere en fortsat adgang til beskæftigelse
også efter det fyldte 65. år. Forhøjelsen af
aldersgrænsen for, hvornår det kan aftales, at
ansættelsesforholdet ophører på grund af alder,
skyldes, at danskerne lever længere, at færre bliver
nedslidt, og at den generelle helbredstilstand er blevet forbedret
og dermed også, at der er et øget antal arbejdsparate
kvalificerede ældre lønmodtagere.
2. Lovforslagets indhold
Forskelsbehandlingsloven indeholder bl.a. et
forbud mod forskelsbehandling på grund af alder. Det
følger af lovens § 5 a, stk. 4, at loven i
dag ikke er til hinder for individuelle aftaler eller kollektive
overenskomster eller aftaler om pligtmæssig fratræden
på grund af alder, når lønmodtageren fylder 65
år. Denne aldersgrænse foreslås nu
forhøjet til 70 år. Forslaget betyder, at bestemmelser
i individuelle aftaler om fratræden på grund af alder
før det 70. år fremover vil være ugyldige, jf.
velfærdsaftalens appendiks 2.1
Forslaget griber ikke umiddelbart ind i
eksisterende kollektive overenskomster eller aftaler om
pligtmæssig fratræden på grund af alder ved det
65. år. I den sammenhæng sondres der mellem
aldersbestemmelser i kollektive overenskomster, der er
indgået før gennemførelsen af forbuddet mod
forskelsbehandling på grund af alder (der trådte i
kraft den 28. december 2004) og aldersbestemmelser i kollektive
overenskomster, der er indgået efter gennemførelsen af
forbuddet mod forskelsbehandling på grund af alder. Efter
forslaget vil der ikke fremover kunne indgås kollektive
overenskomster eller aftaler om ophør af
ansættelsesforholdet før det 70. år.
Forligspartierne bag Velfærdsaftalen
har endvidere fundet, at spørgsmålet om den
pligtmæssige fratræden er så vigtigt et emne, at
de er enige om at opfordre overenskomstparterne til »at
vurdere behovet for den fortsatte opretholdelse af evt.
bestemmelser i kollektive overenskomster om pligtmæssig
fratræden på grund af alder før det 65.
år, jf. forskelsbehandlingslovens § 5a,
stk. 3.« , jf. forligets appendiks 2.1, side 37.
Det fremgår endvidere samme sted af Velfærdsaftalen, at
regeringen vil forhandle med de berørte
tjenestemandsorganisationer om at løfte de pligtige
afgangsaldre i bl.a. politiet, forsvaret og kriminalforsorgen.
Disse pligtige afgangsaldre følger af kollektive
overenskomster, der er indgået inden 28. december 2004. De er
derfor omfattet af forskelsbehandlingslovens § 5 a,
stk. 3 hvorefter aldersbestemmelser i kollektive
overenskomster, der var gældende før forbuddet mod
forskelsbehandling på grund af alder blev gennemført i
dansk ret, kan opretholdes, hvis de er objektivt og rimeligt
begrundet i et legitimt formål. For at sikre lovhjemmel til
at disse pligtige afgangsaldre kan løftes, uden at dette
betyder, at der skal indgås en egentlig
implementeringsoverenskomst i forhold til beskyttelsen mod
aldersdiskrimination, jf. forskelsbehandlingslovens § 1,
stk. 7, foreslås det i loven, at sådanne
bestemmelser om pligtig afgangsalder kan hæves, jf.
bemærkningerne til forslagets pkt. 1.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige. Forslaget har ikke nogen direkte
økonomiske konsekvenser for det offentlige, men det
forventes, at arbejdskraftudbuddet vil blive forøget som
følge af forhøjelsen af aldersgrænsen for
adgangen til at aftale ophør af ansættelsesforholdet
på grund af alder.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Ansættelsesbeviser og individuelle
ansættelseskontrakter, der indeholder bestemmelser om
ophør af ansættelsesforholdet ved det fyldte 65.
år, vil skulle ændres som følge af lovforslaget.
Arbejdsgivere pålægges derved en administrativ
omstillingsbyrde.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget er i overensstemmelse med
Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv (EF Tidende 2000 nr. L 303, s. 16).
Direktivets bestemmelser om forbud mod forskelsbehandling på
grund af alder er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1417 af
22. december 2004 og lov nr. 240 af 27. marts 2005. Et af
formålene med direktivet er at forbyde forskelsbehandling
på grund af alder. Med forhøjelsen af
aldersgrænsen for pligtmæssig fratræden fra 65
til 70 år udvides beskyttelsen mod forskelsbehandling
på grund af alder.
Høring
Forslaget er sendt i høring hos: Dansk
Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation,
Sundhedskartellet, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Ledernes Hovedorganisation, KTO, CFU, Kristelig Fagbevægelse,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kommunernes Landsforening, Danske
Regioner, Frederiksberg Kommune, Advokatrådet,
Ældresagen og Ældremobiliseringen.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ansættelsesbeviser og individuelle
ansættelseskontrakter, der indeholder bestemmelser om
ophør af ansættelsesforholdet ved det fyldte 65.
år, vil skulle ændres som følge af lovforslaget.
Arbejdsgivere pålægges derved en administrativ
omstillingsbyrde. Forslaget har været sendt til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at
forslaget indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet
i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt
virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget indebærer, at individuelle
kontrakter med bestemmelser om pligtmæssig fratræden
ved det 65. år, skal ændres. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget er i overensstemmelse med
Rådets direktiv 2000/78/EF om generelle rammebestemmelser om
ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv
(EF-Tidende 2000 nr. L 303, s. 16). |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at aldersgrænsen
for, hvornår det i individuelle eller kollektive aftaler og
overenskomster kan aftales, at et ansættelsesforhold
ophører på grund af alder i lovens § 5 a,
stk. 4, forhøjes fra 65 år til 70 år.
Forslaget betyder, at bestemmelser i individuelle aftaler om
fratræden på grund af alder før det 70. år
fremover vil være ugyldige. En efterfølgende isoleret
ændring af en aldersgrænse i
ansættelseskontrakten for at bringe denne i overensstemmelse
med aldersgrænsen i forskelsbehandlingslovens § 5
a, stk. 4 vil efter Beskæftigelsesministeriets
opfattelse ikke skulle betragtes som en væsentlig
vilkårsændring med den konsekvens, at
lønmodtageren vil kunne betragte sig som opsagt.
Forslaget betyder, at der ikke fremover vil
kunne indgås nye kollektive overenskomster eller aftaler om
pligtmæssig fratræden på grund af alder under 70
år, med mindre dette sker som led i en generel
gennemførelse af et forbud mod forskelsbehandling på
grund af alder på det pågældende
overenskomstområde i medfør af
forskelsbehandlingslovens § 1, stk. 7. Det vil i en
sådan sammenhæng fortsat være en
forudsætning, at evt. aftalte aldersgrænser er
objektivt og rimeligt begrundet i et legitimt formål indenfor
rammerne af national ret, jf. art. 6 i direktiv 2000/78/EF om
generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv. Forslaget hindrer ikke kollektive
overenskomster eller aftaler om ophør af
ansættelsesforholdet på grund af alder ved det 70.
år.
Det bemærkes, at forhøjelsen af
aldersgrænsen fra 65 til 70 år ikke indebærer, at
lønmodtageren har ret til at bevare ansættelsen til
det tidspunkt, hvor lønmodtageren fylder 70 år, men
alene at lønmodtageren i den periode ikke vil kunne
afskediges under henvisning til sin alder. Er der ikke i en
ansættelsesaftale indgået en aftale om
pligtmæssig fratræden ved det 70. år,
gælder forbuddet mod forskelsbehandling på grund af
alder uanset om lønmodtageren er over 70 år.
Bestemmelsen udelukker naturligvis ikke afskedigelse af de
sædvanlige grunde under iagttagelse af de almindelige
ansættelsesretlige regler og bestemmelser i kollektive
aftaler og overenskomster.
Til nr. 2
For så vidt angår bestemmelser om
pligtmæssig fratræden på grund af alder
før lønmodtageren fylder 70 år i kollektive
overenskomster eller aftaler, der er indgået inden den 28.
december 2004, dvs. bestemmelser med aldersgrænser, der er
omfattet af lovens § 5 a, stk. 3, foreslås
det, at disse bestemmelser vil kunne reguleres i opadgående
retning, også til et tidspunkt inden lønmodtageren
fylder 70 år. Det vil sige, at aldersgrænsen for
pligtmæssig fratræden i disse overenskomster vil kunne
hæves til en alder, der ligger under den 70 års
grænse, der er fastsat i bestemmelsens 1. pkt. Det er fortsat
et krav, at aldersgrænsen er objektivt og rimeligt begrundet
i et legitimt formål indenfor rammerne af dansk ret, og at
midlerne til at opfylde formålet er hensigtsmæssige og
nødvendige.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at
lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2008. Herefter vil
bestemmelser i individuelle ansættelsesaftaler om
pligtmæssig fratræden før det 70. år
være ugyldige. I relation til ansættelsesbevisloven
betyder dette, at arbejdsgiveren skal tilpasse
ansættelsesbeviset, jf. ansættelsesbevislovens
§ 4, idet der er tale om et væsentligt
vilkår. Da vilkåret om pligtmæssig
fratræden ikke er omfattet af ansættelsesbevislovens
§ 2, stk. 2 pkt. 1-5 og 10, kan oplysningspligten
opfyldes ved udsendelse af en allonge til
ansættelsesbeviset.
Lovforslaget griber i første omgang
ikke ind i kollektive aftaler eller overenskomster indgået
efter den 27. december 2004 men inden denne lovs
ikrafttræden, og som har fastsat en pligtig
tilbagetrækningsalder på 65 år eller derover. Det
foreslås, at sådanne bestemmelser fortsat er gyldige
indtil det tidspunkt, til hvilket overenskomsten kan opsiges til
ophør. Det vil sige, at ændringen af
aldersgrænsen fra 65 til 70 år senest får
virkning på det tidspunkt, hvor overenskomsten i henhold til
dens opsigelsesbestemmelse kan ophøre, uanset om
overenskomstparterne faktisk opsiger overenskomsten til
ophør. Overgangsbestemmelsen kræver således
ikke, at der iværksættes
frigørelseskonflikt.
Dette indebærer endvidere, at for
så vidt angår lønmodtagere og arbejdsgivere
omfattet af gældende overenskomster med bestemmelser om
pligtmæssig fratræden på 65 år eller mere
aftalt efter 27. december 2004, får den foreslåede
ændring i nr. 1 først virkning fra det tidspunkt, hvor
overenskomsten kan opsiges til ophør. Der kan således
indtil dette tidspunkt lovligt ageres i henhold til overenskomstens
bestemmelse om pligtmæssig fratræden på grund af
alder ved det 65. år eller derover.
Overgangsbestemmelsen svarer
indholdsmæssigt til overgangsbestemmelsen i deltidsloven, jf.
ikrafttrædelsesbestemmelsen i lov nr. 433 af 10. juni 2002 om
ændring af lov om gennemførelse af deltidsdirektivet
(§ 2).
For ansættelsesforhold, der hviler
på kollektive overenskomster eller aftaler indgået
inden den 28. december 2004, hvor lov nr. 1417 af 22. december 2004
trådte i kraft, indeholder forskelsbehandlingsloven mulighed
for at opretholde aldersgrænser, herunder bestemmelser om
pligtmæssig fratræden også førend det 65.
år, såfremt aldersgrænsen er objektivt og
rimeligt begrundet i et legitimt formål inden for rammerne af
dansk ret, og midlerne til at opfylde det pågældende
formål er hensigtsmæssige og nødvendige, jf.
forskelsbehandlingslovens § 5 a, stk. 3.
Sådanne overenskomster eller aftaler berøres ikke af
lovforslaget. For så vidt angår muligheden for at
justere aldersgrænser for pligtmæssig fratræden i
disse kollektive overenskomster eller aftaler i opadgående
retning, henvises der til lovforslagets pkt. 2 samt
bemærkningerne hertil.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 5 a, stk. 4. Uanset § 2,
stk. 1, er loven ikke til hinder for bestemmelser i
individuelle eller kollektive aftaler og overenskomster om
ophør af ansættelsesforholdet, når
lønmodtageren fylder 65 år. | | 1. I § 5 a, stk. 4,
ændres »65 år« til: »70
år« |
| | |
| | 2. I § 5 a, stk. 4,
indsættes som 2. pkt.: »Bestemmelser i kollektive aftaler eller
overenskomster om ophør af ansættelsesforholdet
før lønmodtageren fylder 70 år, som er omfattet
af stk. 3, kan dog ændres, således at
aldersgrænsen hæves til en alder under 70
år.« |