L 57 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social pension. (Gradvis forhøjelse af
folkepensionsalderen til 67 år m.v.).
Fremsat den 3. november 2006 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social
pension
(Gradvis forhøjelse af
folkepensionsalderen til 67 år m.v.)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 759 af 2. august 2005, som
ændret ved § 10 i lov nr. 523 af 24. juni 2005,
§ 14 i lov nr. 545 af 24. juni 2005, § 2 lov
nr. 369 af 1. maj 2006 og § 29 i lov nr. 515 af 7. juni
2006, foretages følgende ændringer:
1. Efter § 1
indsættes:
Ȥ 1 a.
Folkepensionsalderen er:
1) 65 år for personer, der er født
før den 1. januar 1959.
2) 65 ½ år for personer, der er
født i perioden fra den 1. januar 1959 til den 30. juni
1959.
3) 66 år for personer, der er født i
perioden fra den 1. juli 1959 til den 31. december 1959.
4) 66½ år for personer, der er
født i perioden fra den 1. januar 1960 til den 30. juni
1960.
5) 67 år for personer, der er født
efter den 30. juni 1960.
Stk. 2. I 2015 og herefter hvert 5.
år beregnes, jf. stk. 3, om folkepensionsalderen for personer
født efter den 31. december 1962 skal reguleres.
Stk. 3. Folkepensionsalderen for personer
født efter den 31. december 1962 forhøjes, hvis den
gennemsnitlige levetid for 60-årige i de seneste 2 år
på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse heraf
overstiger levetiden i 2004-2005 på 81,4 år. Levetiden
opgøres som et simpelt gennemsnit for mænd og kvinder.
Folkepensionsalderen fastsættes af socialministeren til
levetiden for 60-årige i de seneste 2 år tillagt en
forudsat stigning i levetiden på 0,6 år og fratrukket
en forudsat folkepensionsperiode på 14,5 år. Der
afrundes til nærmeste halve år. Folkepensionsalderen
reguleres med højst 1 år ad gangen.
Folkepensionsalderen fastsættes med virkning pr. 1. januar i
kalenderåret 15 år efter det år, hvori
folkepensionsalderen reguleres.«
2. I § 2,
stk. 2, nr. 1, ændres »og det fyldte 65.
år« til: »år og
folkepensionsalderen«, »efter det fyldte 65.
år« ændres til: »efter
folkepensionsalderen«, og »ved det fyldte 65.
år« ændres til: »ved
folkepensionsalderen«.
3. I § 3,
stk. 2, § 4 og § 10 ændres
»og det fyldte 65. år« til: »år og
folkepensionsalderen«.
4. I § 3,
stk. 2 , og § 12 ændres »er
fyldt 65 år« til: »har nået
folkepensionsalderen«.
5. To steder i
§ 3, stk. 3, i § 5, stk. 3,
og i § 15 a, stk. 1, ændres »det
fyldte 65. år« til:
»folkepensionsalderen«.
6. I § 5,
stk. 1 , og § 6 ændres »65
år« til: »folkepensionsalderen«.
7. I
§ 13 ændres »fylder 65
år« til: »når
folkepensionsalderen«.
8. I § 16,
stk. 1, ændres »18 til 65 år« til:
»18 år til folkepensionsalderen«.
9. I § 33
d, stk. 2 , og § 33 e, stk. 2 ,
ændres »det fyldte 65. år, eller 67. år,
hvis personen er født før den 1. juli 1939«
til: »folkepensionsalderen«.
10. I § 33
d, stk. 3 , ændres »fylder 65 år, eller 67
år, hvis personen er født før den 1. juli
1939« til: »når folkepensionsalderen«.
11. I § 33
e, stk. 1 , ændres »det 65. år, eller fra
det 67. år, hvis personen er født før den 1.
juli 1939« til: »folkepensionsalderen«.
12. I
§ 37 ændres: »det fyldte 65.
år« til: »at have nået
folkepensionsalderen«.
13. Efter § 72
d indsættes:
» § 72 e.
Socialministeren fremsætter i 2015 forslag om revision af
denne lovs § 1 a.«
§ 2
I lov nr. 287 af 12. maj 1999 om
ændring af lov om social pension (Nedsættelse af
folkepensionsalderen fra 67 til 65 år m.v.) foretages
følgende ændring:
1. § 2, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli
2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslagets formål og
baggrund
Lovforslaget er et led i udmøntningen af
den del af aftalen af 20. juni 2006 mellem regeringen (Venstre og
Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti
og Det Radikale Venstre om initiativer til sikring af fremtidens
velstand og velfærd og investeringer i fremtiden
(velfærdsreformen), der vedrører senere
tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. Lovforslaget
vedrører ændring af folkepensionsalderen.
Følgende fremgår af aftalen:
»Danskerne lever længere og
længere. Det er en positiv udvikling, som bl.a. afspejler
medicinske fremskridt, og at færre bliver fysisk nedslidt.
Danskerne får stadig flere raske år at leve i.
Med uændrede regler vil længere
levetid automatisk betyde, at danskerne bruger en stadig
større del af deres raske liv med efterløn og
pension. Det skaber risiko for ubalancer i den offentlige
økonomi på længere sigt. Det begrænser
samtidig mulighederne for forbedringer på andre
områder.
Der er derfor enighed om at justere i
tilbagetrækningssystemet, så det bliver mere robust
over for stigende levetid.
Ændringerne i
tilbagetrækningssystemet vil sikre finansiering af det danske
velfærdssamfund mange årtier frem og give plads til
større udgifter til sundhed og pleje, når der bliver
flere ældre.
Ambitionen er at sikre, at længere levetid
er en god udvikling både for den enkelte og for samfundet
€" og at balancen i den offentlige økonomi ikke
sættes over styr på grund af utidssvarende
tilbagetrækningsregler.
Tilbagetrækningsreglerne skal indrettes,
så de passer til vilkårene om 10, 20 og 30 år.
Systemet skal naturligvis fortsat sikre gode
tilbagetrækningsmuligheder for nedslidte, men skal samtidig
indrettes, så længere levetid også omsættes
til længere arbejdsliv for raske og aktive mennesker.
Samtidig skal der gøres en særlig
indsats for at reducere nedslidning og styrke
arbejdsmiljøet. Det skal sikres, at de aldersdiskriminerende
barrierer på arbejdsmarkedet fjernes, og at jobmulighederne
for de ældre styrkes.
De nødvendige beslutninger tages nu, fordi
der skal være god tid til planlægning af
pensionisttilværelsen. Og fordi tilpasningerne skal virke,
inden befolkningsudviklingen for alvor sætter finansieringen
af velfærdssamfundet under pres.
Justeringerne i tilbagetrækningssystemet
kan opdeles under følgende overskrifter:
€" Gradvist højere
efterløns- og folkepensionsalder
€" Mere fleksibel
efterlønsordning
€" Tilpasninger som følge af
højere efterløns- og folkepensionsalder
€" Styrkede jobmuligheder for de
ældre
€" Styrket forebyggelse og
arbejdsmiljø
€" Afvikling af aldersdiskriminerende
barrierer på arbejdsmarkedet.«
Lovforslagets indhold
Hovedelementerne i lovforslaget er:
€" Forhøjelse af
folkepensionsalderen til 67 år. Folkepensionsalderen
forhøjes gradvis således, at forhøjelsen
får virkning for personer, der overgår til folkepension
fra 2024. Fra 2027 er folkepensionsalderen 67 år.
€" Indeksering af folkepensionsalderen.
Folkepensionsalderen reguleres med virkning fra 2030, hvis
levealderen øges. Reguleringer af folkepensionsalderen sker
med et varsel på 15 år.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med de
af beskæftigelsesministeren samtidig fremsatte lovforslag om
tilbagetrækning m.v., herunder forslag om ændring af
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov om
påligningen af indkomstskat til staten, der bl.a. justerer
efterlønsreglerne. Lovforslaget skal endvidere ses i
sammenhæng med det af socialministeren samtidig fremsatte
lovforslag om ændring af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension og forskellige andre love, der indeholder
konsekvensændringer i en række love som følge af
den foreslåede forhøjelse af efterløns- og
folkepensionsalderen.
Forhøjelse af
folkepensionsalderen til 67 år
For at sikre, at danskernes stigende levetid
også fører til flere aktive år på
arbejdsmarkedet, foreslås en gradvis forhøjelse af
folkepensionsalderen.
Aldersgrænsen for ret til folkepension er i
dag 65 år. Det foreslås, at folkepensionsalderen
forhøjes gradvist fra 65 år til 67 år med
virkning fra 2024 og frem til 2027. Efterlønsalderen er
tilsvarende foreslået forhøjet gradvist til 62
år med virkning fra 2019 og frem til 2022, jf. forslag om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov
om påligningen af indkomstskat til staten.
Folkepensionsalderen forhøjes gradvist på en
sådan måde, at folkepensionsalderen stiger med ½
år med virkning fra henholdsvis 2024, 2025, 2026 og 2027.
Efterlønsperioden vil vedvarende være 5 år.
Personer, der er fyldt 48 år ved udgangen
af 2006, berøres ikke af ændringen af
folkepensionsalderen. De pågældende vil være
fyldt 65 år, dvs. nået den gældende
folkepensionsalder, inden udgangen af 2023. Personer, som ikke er
fyldt 48 år ved udgangen af 2006, vil blive berørt af
ændringen, og vil have god tid til at forberede sig
herpå.
Den gradvise forhøjelse af
aldersgrænsen for folkepension samt indekseringen af
aldersgrænsen betyder, at den alder, hvor en person kan
overgå til folkepension, vil afhænge af
pågældendes fødselsdato, jf. tabellen
nedenfor:
Sammenhæng mellem
fødselsdato og folkepensionsalder
Fødselsdato | Folkepensionsalder |
31. december 1958 eller tidligere | 65 år |
1. januar 1959 - 30. juni 1959 | 65 ½ år |
1. juli 1959 - 31. december 1959 | 66 år |
1. januar 1960 - 30. juni 1960 | 66 ½ år |
1. juli 1960 €" 31. december 1962 | 67 år |
1. januar 1963 eller senere | 67 år + evt. indeksering |
Der henvises i øvrigt til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1.
Indeksering af
aldersgrænserne i tilbagetrækningssystemet
Det foreslås at indeksere
aldersgrænsen for ret til folkepension, således at
aldersgrænsen på længere sigt følger den
stigende levetid. Tilsvarende foreslås
efterlønsalderen indekseret, jf. forslag om ændring af
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov om
påligningen af indkomstskat til staten, der bl.a. justerer
efterlønsreglerne.
Det skal derfor beregnes, om der skal ske
regulering af aldersgrænserne for ret til folkepension og
efterløn. Beregningen sker hvert 5. år, første
gang i 2015, og reguleringen af folkepensionsalderen indfases med
virkning fra og med året 15 år efter.
Folkepensionsalderen fastsættes, så
perioden med folkepension på længere sigt bliver
omkring 14½ år, hvilket omtrent er det samme som fra
efterlønnens indførelse i 1979 og frem til 1995.
Folkepensionsalderen reguleres med ½ eller
højest 1 år ad gangen afhængig af udviklingen i
levetiden.
Hvis levetiden ikke stiger fra i dag, dvs. i
forhold til den opgjorte levetid på 81,4 år i
2004-2005, fastholdes folkepensionsalderen på 67 år og
efterlønsalderen på 62 år.
Indekseringsmekanismen er nærmere beskrevet
i bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Samfundsøkonomiske
virkninger af aftalen om velfærdsreformen
Reformerne øger arbejdsstyrken og
reducerer ledigheden. Samlet skønnes reformerne at styrke
beskæftigelsen med 110.000 personer i 2025 og med 125.000
personer i 2040.
De aftalte initiativer inden for arbejdsmarkeds-
og integrationspolitik skaber grundlag for en stigning i
beskæftigelsen, som skønsmæssigt er omkring
13.000 personer frem mod 2010, jf. nedenstående
tabel.
Løft i beskæftigelsen ved
velfærdsreformen
1000 personer | 2010 | 2015 | 2025 | 2040 |
Arbejdsmarked og integration | 13 | 13 | 14 | 13 |
Uddannelse mv. | -2 | -3 | 10 | 16 |
Senere tilbagetrækning mv. | 2 | 4 | 86 | 96 |
I alt | 13 | 14 | 110 | 126 |
Anm:. Som følge af afrunding kan
totalen afvige fra summen af de enkelte linier.
På længere sigt giver senere
tilbagetrækning det største bidrag til fremgang i
beskæftigelsen, ca. 85.000 personer i 2025 og op mod 100.000
i 2040.
Samlet skønnes reformerne at betyde, at
væsentligt færre mennesker vil modtage offentlig
forsørgelse. Det ventes, at det samlede antal
overførselsmodtagere vil kunne falde med ca. 145.000
personer i 2025 og ca. 200.000 i 2040 set i forhold til en
situation uden reformer.
Initiativerne på
tilbagetrækningsområdet sigter på at gøre
velfærdssamfundet og den offentlige økonomi mere
robust over for stigende levetid. I de sidste 10 år er
levetiden for 60-årige steget med ca. 2 år. Regulering
af aldersgrænserne i tilbagetrækningssystemet sikrer,
at længere levetid og bedre helbred også
medfører flere aktive år på arbejdsmarkedet.
Den foreslåede reform af
tilbagetrækningssystemet styrker samlet set de offentlige
finanser med knap 1½ pct. af BNP (målt i
holdbarhedstermer).
Tilbagetrækningsreformerne gør
velfærdssamfundet og den offentlige økonomi robust
over for stigende levetid. Reformerne medfører
finanspolitisk holdbarhed forstået sådan, at de
merudgifter, som vil optræde på længere sigt
€" bl.a. som følge af længere levetid (pension,
ældrepleje og sundhedsvæsen) €" kan finansieres,
uden at den offentlige gæld vokser ukontrolleret. Det
gælder under de anvendte forudsætninger omkring rente,
levetid, fertilitet mv.
Den gennemsnitlige levetid for 60-årige kan
stige hurtigere end forudsat i den anvendte befolkningsprognose.
Med den aftalte indekseringsmekanisme sikres større
robusthed i velfærdssamfundet over for ændringer i
levetiden. Det skønnes, at omkring tre fjerdedele af den
forringelse af de offentlige finanser, som længere levetid
for 60-årige isoleret set kan føre med sig, kan blive
modgået af reguleringen af aldersgrænserne i
pensionssystemet i takt med den stigende levetid og bedre
sundhedstilstand.
Administrative konsekvenser
En implementering af forslagene til
udmøntning af velfærdsaftalen skønnes at
medføre engangsudgifter af et vist omfang til
systemmæssige ændringer i en række administrative
systemer, herunder de af SKAT€™s systemer, der har
berøring med folkepensionsalderen eller
efterlønsalderen. Det er ikke muligt på
nuværende tidspunkt at konkretisere skønnet
nærmere, idet den lange tidshorisont, som forslagene opererer
med, skaber for stor usikkerhed.
Forslagene skønnes endvidere at
medføre en forøget aktivitet for statsforvaltningerne
i sekretariatsbetjenening af de sociale nævn og
beskæftigelsesankenævnene, samt øgede udgifter
til vederlag og kørselsgodtgørelse m.v. til
medlemmerne af disse nævn. Det er ikke muligt på
nuværende tidspunkt at konkretisere skønnet
nærmere, idet den lange tidshorisont, som forslagene operere
med, skaber for stor usikkerhed.
Gradvis forhøjelse af
folkepensionsalderen
Forslaget om gradvis forhøjelse af
folkepensionsalderen til 67 år i årene 2024-2027
indebærer isoleret set en lavere tilgang til folkepension og
mindreudgifter hertil på henholdsvis 2.901 mio. kr. i 2024,
5.998 mio. kr. i 2025, 9.137 mio. kr. i 2026 og 12.347 mio. kr. i
2027.
Økonomiske konsekvenser af
gradvis forhøjelse af folkepensionsalderen
| 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Folkepensionsalder (år) | 65½ | 66 | 66½ | 67 | 67 | 67 |
Ændring i antal helårsmodtagere
(1.000) | -31 | -63 | -95 | -127 | -131 | -136 |
Ændring i udgifter til folkepension
(mio.kr., 2007-niveau) | -2.901 | -5.998 | -9.137 | -12.347 | -12.698 | -13.226 |
Lovforslaget om indeksering af
folkepensionsalderen indebærer, at folkepensionsalderen kan
stige igen i 2030, hvis middellevetiden for 60-årige er
steget i forhold til 2004-2005.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal
forud for det tidspunkt, hvor den gradvise forhøjelse af
folkepensionsalderen får virkning, forhandles med de
kommunale parter.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt til
høring i Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Miljøministeriet,
Skatteministeriet, Statsministeriet, Undervisningsministeriets,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Ankestyrelsen, Den Sociale
Sikringsstyrelse, KL, De Samvirkende Invalideorganisationer,
Landsforeningen Ældre Sagen, Det Centrale Handicapråd,
Ældremobiliseringen, Dansk Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark, ATP, Forsikring & Pension,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring og Finansrådet.
Lovforslagets konsekvenser i
hovedtræk
| Positive konsekvenser/
mindre udgifter | Negative konsekvenser/
merudgifter | |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | 12,5 -13 mia. kr. i mindreudgift for staten
ved fuldt indfaset pensionsalder på 67 år. | Ingen | |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommunerne og Den Sociale Sikringsstyrelse
vil få en midlertidig mindre belastning til behandling af
ansøgninger om folkepension i årene 2024-2027. | Engangsudgifter til ændring af
administrative systemer og øget aktivitet i
statsforvaltningerne. | |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at folkepensionsalderen og
indekseringen af folkepensionsalderen fastsættes i en ny
§ 1 a.
I stk. 1 og 2 defineres begrebet
»folkepensionsalderen«, og den konkrete
aldersgrænse, som folkepensionsalderen refererer til,
fastsættes. I andre bestemmelser i loven samt i anden
lovgivning, der i dag anfører den konkrete
aldersgrænse for folkepension, kan der herefter i stedet
refereres til »folkepensionsalderen«, som bestemt i lov
om social pension. Derved sikres det, at der ved senere
ændringer af folkepensionsalderen som følge af
indeksering af aldersgrænsen sker en automatisk tilpasning af
tilknyttede bestemmelser i loven samt i en række andre love.
Folkepensionsalderen, der i dag er 65 år, skal ifølge
velfærdsaftalen forhøjes gradvist til 67 år med
virkning i perioden fra 2024 til 2027, dvs. med ½ år i
2024, ½ år i 2025, ½ år i 2026 og
½ år 2027.
Folkepensionsalderen vil således efter
forslaget afhænge af fødselstidspunktet. I tabellen
nedenfor er vist den aldersgrænse for folkepension, der efter
forslaget gælder for de forskellige
fødselsårgange:
Fødselsdato | Alder ultimo 2006 | Folkepensionsalder |
31. dec. 1958 eller tidligere | 48 år eller ældre | - 31.dec. 2023 | 65 år |
1. jan. 1959 - 30. juni 1959 | 47½ - *48 år | 1. jan. 2024 - | 65 ½ år |
1. juli 1959 - 31. dec. 1959 | 47 - *47 ½ år | 1. jan. 2025 - | 66 år |
1. jan. 1960 - 30. juni 1960 | 46½ - *47 år | 1. jan. 2026 - | 66 ½ år |
1. juli 1960 €" 31. dec. 1962 | 44 - *46 ½ år | 1. jan. 2027 - | 67 år |
1. jan. 1963 eller senere | 43 år eller yngre | 1. jan. 2030- | 67 år + evt. indeksering |
Note: »*« betyder, at
intervalgrænsen ikke indgår i intervallet.
Personer, der er fyldt 48 år ved udgangen
af 2006, berøres ikke af ændringerne. For dem vil
folkepensionsalderen fortsat være 65 år.
En person, der fx er født 1. januar 1959,
vil fylde 65 år den 1. januar 2024. Da folkepensionsalderen
den 1. januar 2024 forhøjes til 65½ år, vil
pågældende først kunne overgå til
folkepension den 1. juli 2024. Der vil derfor ikke være
tilgang af folkepensionister i 1. halvår 2024 (med mindre det
drejer sig om personer, der var fyldt 65 år inden 1. januar
2024, og som først efterfølgende søger
pension).
Det foreslås i stk. 2, at det i 2015 og
derefter hvert 5. år på baggrund af de objektive
kriterier, der er nævnt i stk. 3, beregnes, om
folkepensionsalderen skal reguleres.
Skal folkepensionsalderen forhøjes,
fastsættes folkepensionsalderen af socialministeren, jf. stk.
3. Det følger af forslaget til ny § 72 e, jf.
forslagets § 1, nr. 13, at forslag til revision af
§ 1 a skal fremsættes for Folketinget i 2015.
Baggrunden herfor er, at der mellem forligspartierne er enighed om,
at en eventuel forhøjelse af folkepensionsalderen skal ske
ved lov. Der henvises til bemærkningerne til § 1,
nr. 13.
Grundlaget for fastsættelsen af
folkepensionsalderen vil ifølge stk. 3 være Danmarks
Statistiks opgørelse af den gennemsnitlige resterende
levetid for 60-årige i de 2 foregående år, dvs.
det gennemsnitlige antal år, som 60-årige har tilbage
at leve i, hvis deres dødelighed fremover svarer til det
niveau, som er konstateret i den aktuelle periode. Levetiden for
60-årige, jf. stk. 3, defineres som 60 år tillagt den
gennemsnitlige resterende levetid for 60-årige.
Opgørelserne offentliggøres af
Danmarks Statistik hvert år i februar. Tallene er et
gennemsnit for 2 år for at reducere tilfældige udsving
fra år til år. Den resterende levetid opgøres af
Danmarks Statistik for mænd og kvinder separat.
Fastsættelsen af folkepensionsalderen baseres på et
simpelt gennemsnit af levetiden for mænd og kvinder.
Folkepensionsalderen reguleres, hvis den
gennemsnitlige levetid for 60-årige i de seneste 2 år
på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse heraf
overstiger levetiden i 2004-2005 på 81,4 år på
grundlag Danmarks Statistiks 2006-opgørelse.
Folkepensionsalderen fastsættes til levetiden for
60-årige i de seneste 2 år tillagt en forudsat stigning
i levetiden på 0,6 år og fratrukket en forudsat
folkepensionsperiode på 14,5 år. Den beregnede
folkepensionsalder afrundes til nærmeste halve år,
således at et resultat på f.eks. 67,7 år afrundes
til 67,5 år, mens et resultat på f.eks. 67,8 år
afrundes til 68 år.
Følgen vil kunne blive, at
folkepensionsalderen skal fastholdes, at den skal stige med et
halvt år, eller at den skal stige med et helt år, der
foreslås at være den højst mulige
forhøjelse ved den enkelte regulering.
Den foreslåede forudsatte stigning i
levealderen på 0,6 år fra den seneste opgørelse
og 10 år frem svarer til den nuværende langsigtede
tendens i udviklingen i levealderen i løbet af en periode
på 11,5 år, f.eks. fra 2013-14 til 2025. Den
langsigtede tendens er vurderet på basis af udviklingen i
levetiden gennem det sidste århundrede.
Den foreslåede forudsatte efterløns-
og folkepensionsperiode på 19,5 år og dermed 14,5
år med folkepension, forstået som forskellen mellem
efterlønsalderen henholdsvis folkepensionsalderen og
levetiden for 60-årige, svarer til den efterløns- og
folkepensionsperiode, der er opgjort for 1995, hvor den kraftige
stigning i levetiden satte ind. Fra efterlønnens
indførelse i 1979 til 1995 udgjorde efterløns- og
folkepensionsperioden i gennemsnit ca. 19,5 år.
Eksempel på anvendelsen af
reguleringsbestemmelsen i 2015:
Hvis levetiden stiger i overensstemmelse med den
nuværende langsigtede trendmæssige stigning, vil et
simpelt gennemsnit af levetiden for 60-årige mænd og
kvinder i 2013-14 være ca. 81,8 år. Til brug for
reguleringen tillægges den forudsatte stigning i levetiden
fra 2013-14 og frem til 2025 på 0,6 år, hvilket giver
82,4 år.
Folkepensionsalderen beregnes derefter ved at
trække 14,5 års folkepensionsperiode fra den beregnede
levetid i 2025, hvilket giver et resultat på 67,9 år,
der afrundes til nærmeste halve år, dvs. til 68
år.
Folkepensionsalderen skal således efter
eksemplet i 2015 fastsættes til 68 år per 1. januar
2030 med virkning for personer, der er født efter den 31.
december 1962.
Forslaget indebærer, at
folkepensionsalderen vil kunne stige igen i 2030, hvis levetiden er
steget yderligere i forhold til i 2004-2005. Er der ikke sket en
stigning i levetiden, fastholdes folkepensionsalderen på 67
år.
Falder levealderen fra ét
vurderingstidspunkt til det næste, skal der ifølge
aftalen om velfærdsreformen tages særskilt stilling
til, om folkepensionsalderen skal reguleres.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 13, om
revision af § 1 a.
Til nr. 2-8 og 12
Begrebet »folkepensionsalderen«, og
den konkrete aldersgrænse, som folkepensionsalderen refererer
til, er fastsat i den foreslåede § 1a, jf.
bemærkningerne til nr. 1. Som konsekvens af den gradvise
forhøjelse af folkepensionsalderen og den fremtidige
indeksering foreslås henvisningen til en konkret
folkepensionsalder derfor ændret således, at der alene
henvises til »folkepensionsalderen«.
Den foreslåede forhøjelse af
folkepensionsalderen betyder en mindre lempelse af
optjeningsreglerne for folkepension. Efter de gældende regler
er retten til fuld folkepension betinget af 40 års
bopæl i Danmark i perioden fra det fyldte 15. år til
det fyldte 65. år. Hvis bopælstiden er mindre end 40
år fastsættes pensionen til en andel af fuld pension,
der svarer til forholdet mellem bopælstiden og 40 år.
En forhøjelse af folkepensionsalderen medfører
således en længere optjeningsperiode, og dermed at
flere vil kunne nå at optjene fuld folkepension eller en
større brøkpension end ellers. Da
folkepensionsalderen ved lov nr. 287 af 12. maj 1999 om
ændring af lov om social pension blev nedsat fra 67 til 65
år, blev optjeningsreglerne ikke justeret som følge af
den skærpelse af reglerne som dette indebar.
Den foreslåede forhøjelse af
folkepensionsalderen betyder endvidere, at
førtidspensionister, der overgår til at modtage
folkepension, når de når folkepensionsalderen, vil
modtage førtidspension i en længere periode.
Til nr. 9-11
I de gældende bestemmelser refereres dels
til en aldersgrænse på 65 år, svarende til
folkepensionsalderen, dels til en aldersgrænse på 67
år for personer, der er født før 1. juli 1939.
Da folkepensionsalderen ved lov nr. 287 af 12. maj 1999 om
ændring af lov om social pension blev nedsat fra 67 til 65
år, fik nedsættelsen ikke virkning for personer, der
var født før 1. juli 1939 (dvs. personer, der var
fyldt 60 år den 1. juli 1999). For disse personer forblev
folkepensionsalderen 67 år. Da alle disse personer nu er
fyldt 67 år, er der ikke grund til særskilt at referere
til denne gruppe. Det er derfor tilstrækkeligt at referere
til folkepensionsalderen.
Til nr. 13
Det fremgår af afsnit 2 i aftalen om
velfærdsreformen, at der skal træffes beslutning om
aldersgrænsen for bl.a. folkepension hvert 5. år,
første gang i 2015. De nærmere regler for beregningen
heraf forslås indsat som stk. 2 og 3 i § 1 a i lov
om social pension. Der henvises til bemærkningerne til denne
bestemmelse.
Som det fremgår af bemærkningerne til
den foreslåede § 1 a i lov om social pension, skal
folkepensionsalderen som udgangspunkt reguleres af socialministeren
i overensstemmelse med bestemmelsen i den foreslåede
§ 1 a, stk. 2.
Der er imidlertid mellem forligspartierne enighed
om, at en eventuel forhøjelse af folkepensionsalderen skal
ske ved lov. Baggrunden herfor er, at partierne finder, at
fastlæggelsen af folkepensionsalderen har særdeles
central betydning for borgernes planlægning af deres
arbejdsliv.
Ifølge aftalen om velfærdsreformen
skal der tages særskilt stilling til, om folkepensionsalderen
skal reguleres, hvis levealderen falder fra ét
vurderingstidspunkt til det næste.
Det foreslås på denne baggrund, at
der indsættes en revisionsbestemmelse i lov om social
pension, som indebærer, at socialministeren i 2015
fremsætter forslag til revision af den foreslåede
§ 1 a i lov om social pension. Det er tanken med
revisionsbestemmelsen, at socialministeren på baggrund af
reglerne i den foreslåede § 1 a i lov om social
pension tager stilling til, hvorvidt der bør
fremsættes lovforslag om regulering af
folkepensionsalderen.
Uanset om der sker en regulering af
folkepensionsalderen eller ej, skal revisionsbestemmelsen
ændres, således at der 5 år senere igen skal
tages stilling til revision.
Til § 2
Der er tale om en overgangsbestemmelse, som
foreslås ophævet. Ved lov nr. 287 af 12. maj 1999 om
ændring af lov om social pension blev folkepensionsalderen
nedsat fra 67 til 65 år. I en overgangsbestemmelse blev det
fastsat, at (1) førtidspensionister, som har fået
tilkendt førtidspension eller invaliditetsydelse med
virkning fra før den 1. januar 2002, og som umiddelbart
inden det fyldte 65. år modtager førtidsbeløb,
invaliditetsbeløb eller erhvervsudygtighedsbeløb,
bevarer disse tillæg som 65- og 66-årige; at (2) staten
afholder udgifterne til de tillæg, der ydes til
folkepensionister som 65- og 66-årige, og (3) at
erhvervsudygtighedsbeløbet ikke indgår i
opgørelsen af indtægtsgrundlaget for
pensionstillæg og personlige tillæg efter lovens
§ 29. Da en tilsvarende overgangsbestemmelse senere er
blevet indarbejdet i § 65 i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., er overgangsbestemmelsen i lov om
social pension overflødig.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2009.
Loven vil herved først træde i
kraft, efter at der har været valg til Folketinget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 759 af 2. august 2005, som
ændret ved § 10 i lov nr. 523 af 24. juni 2005,
§ 14 i lov nr. 545 af 24. juni 2005, § 2 lov
nr. 369 af 1. maj 2006 og § 29 i lov nr. 515 af 7. juni
2006, foretages følgende ændringer: |
| | 1. Efter § 1
indsættes: »§ 1 a.
Folkepensionsalderen er: 65 år for personer, der er født
før den 1. januar 1959. 2) 65 ½ år for personer, der er
født i perioden fra den 1. januar 1959 til den 30. juni
1959. 3) 66 år for personer, der er født i
perioden fra den 1. juli 1959 til den 31. december 1959. 4) 66½ år for personer, der er
født i perioden fra den 1. januar 1960 til den 30. juni
1960. 5) 67 år for personer, der er født
efter den 30. juni 1960. Stk. 2. I 2015 og herefter hvert 5.
år beregnes, jf. stk. 3, om folkepensionsalderen for personer
født efter den 31. december 1962 skal reguleres. Stk. 3. Folkepensionsalderen for personer
født efter den 31. december 1962 forhøjes, hvis den
gennemsnitlige levetid for 60-årige i de seneste 2 år
på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse heraf
overstiger levetiden i 2004-2005 på 81,4 år. Levetiden
opgøres som et simpelt gennemsnit for mænd og kvinder.
Folkepensionsalderen fastsættes af socialministeren til
levetiden for 60-årige i de seneste 2 år tillagt en
forudsat stigning i levetiden på 0,6 år og fratrukket
en forudsat folkepensionsperiode på 14,5 år. Der
afrundes til nærmeste halve år. Folkepensionsalderen
reguleres med højst 1 år ad gangen.
Folkepensionsalderen fastsættes med virkning pr. 1. januar i
kalenderåret 15 år efter det år, hvori
folkepensionsalderen reguleres.« |
| | |
§ 2. € Stk. 2. Dette gælder dog ikke: 1) Personer, der har haft fast bopæl her i
riget i mindst 10 år mellem det fyldte 15. og det fyldte 65.
år, heraf mindst 5 år umiddelbart inden det tidspunkt,
hvorfra pensionen ydes. Indgives ansøgningen efter det
fyldte 65. år, skal bopælskravene være opfyldt
ved det fyldte 65. år. 2) ... | | 2. I § 2,
stk. 2, nr. 1, ændres »og det fyldte 65.
år« til: »år og
folkepensionsalderen«, »efter det fyldte 65.
år« ændres til: »efter
folkepensionsalderen«, og »ved det fyldte 65.
år« ændres til: »ved
folkepensionsalderen«. |
| | |
§ 3 € Stk. 2. Dette gælder dog ikke personer med dansk
indfødsret, som er fyldt 65 år, og som har haft fast
bopæl her i riget i mindst 30 år mellem det fyldte 15.
og det fyldte 65. år. Stk. 3. € § 4. Retten til
pension er betinget af mindst 3 års fast bopæl her i
riget mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år. § 10. Ved
opgørelse af bopælstid medregnes kun
bopælsperioder mellem det fyldte 15. og det fyldte 65.
år. Flere bopælsperioder sammenlægges, og den
samlede bopælstid nedsættes til nærmeste hele
antal år. Ved beregning af forholdet i § 6, stk. 2,
afrundes de nævnte tider dog til nærmeste hele antal
måneder. | | 3. I § 3,
stk. 2, § 4 og § 10 ændres
»og det fyldte 65. år« til: »år og
folkepensionsalderen«. |
| | |
§ 3€ Stk. 2. Dette gælder dog ikke personer med
dansk indfødsret, som er fyldt 65 år, og som har haft
fast bopæl her i riget i mindst 30 år mellem det fyldte
15. og det fyldte 65. år. § 12.
Folkepension, der består af grundbeløb og
pensionstillæg, kan udbetales til personer, der er fyldt 65
år. | | 4. I § 3,
stk. 2 , og § 12 ændres »er
fyldt 65 år« til: »har nået
folkepensionsalderen«. |
| | |
§ 3. € Stk. 3. Personer med dansk
indfødsret, som tager bopæl i udlandet efter at have
fået tillagt pension, bevarer retten til pension, hvis de
efter det fyldte 15. år har haft fast bopæl her i riget
i mindst 10 år eller i mindst 1/4 af tiden fra det fyldte 15.
år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.
Bopælskravet efter 1. pkt. skal være opfyldt
umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Er
ansøgningen indgivet efter det fyldte 65. år, skal
bopælskravet være opfyldt ved det fyldte 65.
år. Stk. 4 ... § 5 ... Stk. 3. Når en
førtidspensionist overgår til folkepension fra det
fyldte 65. år, udbetales pensionen med samme antal
fyrretyvendedele som det, hvormed pensionen hidtil har været
fastsat. § 15 a.
Personer, der opfylder betingelserne i kapitel 1 for ret til
folkepension, kan opsætte udbetalingen af folkepension til et
tidspunkt, der ligger efter det fyldte 65. år. Stk. 2. € | | 5. To steder i
§ 3, stk. 3, i § 5, stk. 3,
og i § 15 a, stk. 1, ændres »det
fyldte 65. år« til:
»folkepensionsalderen«. |
| | |
§ 5. Ret til
fuld pension for personer over 65 år er betinget af mindst 40
års fast bopæl her i riget. Stk. 2. € § 6. Ret til
fuld pension for personer under 65 år er betinget af, at
bopælstiden udgør mindst 4/5 af årene fra det
fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Stk. 2. € | | 6. I § 5,
stk. 1 , og § 6 ændres »65
år« til: »folkepensionsalderen«. |
| | |
§ 13.
Ansøgning om folkepension indgives til kommunalbestyrelsen.
Kommunalbestyrelsen skal sende meddelelse om ret til folkepension i
rimelig tid, inden den pågældende fylder 65 år.
Meddelelsen skal indeholde oplysning om muligheden for at
opsætte pension efter kapitel 2 a. | | 7. I
§ 13 ændres »fylder 65
år« til: »når
folkepensionsalderen«. |
| | |
§ 16.
Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 til
65 år. Stk. 2. € | | 8. I § 16,
stk. 1, ændres »18 til 65 år« til:
»18 år til folkepensionsalderen«. |
| | |
§ 33 d. ... Stk. 2. Ved dødsfald
før det fyldte 65. år, eller 67. år, hvis
personen er født før den 1. juli 1939, udbetales
indeståendet på kontoen i Arbejdsmarkedets
Tillægspension til boet. § 33 e.... Stk. 2 Ved dødsfald
før det fyldte 65. år, eller 67. år, hvis
personen er født før den 1. juli 1939, udbetales
værdien af den erhvervede pensionsret i et
livsforsikringsselskab eller en pensionskasse til boet eller til
den begunstigede ifølge pensionsaftalen. | | 9. I § 33
d, stk. 2 , og § 33 e, stk. 2 ,
ændres »det fyldte 65. år, eller 67. år,
hvis personen er født før den 1. juli 1939«
til: »folkepensionsalderen«. |
| | |
§ 33 d. ... Stk. 3. Når kontohaveren, der har
indbetalt bidrag til den supplerende arbejdsmarkedspension i
Arbejdsmarkedets Tillægspension, fylder 65 år, eller 67
år, hvis personen er født før den 1. juli 1939,
anvendes indeståendet på kontoen til erhvervelse af
livsvarig pensionsret i Arbejdsmarkedets Tillægspension. | | 10. I § 33
d, stk. 3 , ændres »fylder 65 år, eller 67
år, hvis personen er født før den 1. juli
1939« til: » når folkepensionsalderen«. |
| | |
§ 33 e.
Beløb, som indbetales til et livsforsikringsselskab eller en
pensionskasse, skal anvendes til erhvervelse af en livsvarig
pensionsret for førtidspensionsmodtageren. Den livsvarige
pensionsret udbetales fra det 65. år eller fra det 67.
år, hvis personen er født før den 1. juli 1939.
Den supplerende arbejdsmarkedspension kan også anvendes til
en specificeret forhøjelse af en eksisterende livsvarig
pensionsret. Stk. 2 Ved dødsfald før det
fyldte 65. år, eller 67. år, hvis personen er
født før den 1. juli 1939, udbetales værdien af
den erhvervede pensionsret i et livsforsikringsselskab eller en
pensionskasse til boet eller til den begunstigede ifølge
pensionsaftalen. | | 11. I
§ 33 e, stk. 1 , ændres »det 65.
år, eller fra det 67. år, hvis personen er født
før den 1. juli 1939« til:
»folkepensionsalderen«. |
| | |
§ 37. Personer,
der har ret til førtidspension, overgår uden
ansøgning fra den 1. i måneden efter det fyldte 65.
år til at modtage folkepension. | | 12. I § 37
ændres: »det fyldte 65. år« til: »at
have nået folkepensionsalderen«. |
| | |
| | 13. Efter § 72
d indsættes: »§ 72 e.
Socialministeren fremsætter i 2015 forslag om revision af
denne lovs § 1 a.« |
| | |
| | § 2 I lov nr. 287 af 12. maj 1999 om
ændring af lov om social pension (Nedsættelse af
folkepensionsalderen fra 67 til 65 år m.v.) foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 2.€ Stk. 3. Personer, der er omfattet af
stk. 2, som har fået tilkendt førtidspension
eller invaliditetsydelse med virkning fra før den 1. januar
2002, og som umiddelbart inden det fyldte 65. år modtager
førtidsbeløb, invaliditetsbeløb eller
erhvervsudygtighedsbeløb, jf. § 13 i lov om social
pension, bevarer fortsat disse tillæg som 65- og
66-årige. Staten afholder udgifterne til de tillæg, der
ydes til folkepensionister som 65- og 66-årige.
Erhvervsudygtighedsbeløbet indgår ikke i
opgørelsen af indtægtsgrundlaget for
pensionstillæg og personlige tillæg efter
§ 29 i lov om social pension. Stk. 4€ | | 1. § 2, stk. 3,
ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. |