Skriftlig fremsættelse (26. oktober
2006)
Miljøministeren (Lars
Barfoed, fg.):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om miljøgodkendelse
m.v. af husdyrbrug.
(Lovforslag nr. L 55).
Landbruget er inde i en markant udvikling,
hvor brugene bliver større, og hvor nye teknologier til
håndtering af husdyrbrugenes miljøbelastning hele
tiden er under udvikling. Landbruget er blevet en industri - og
derfor er der også behov for, at landbruget i højere
grad reguleres som industri. Denne udvikling stiller krav om en
sammenhængende miljøregulering, som skal sikre, at
produktionen af husdyr sker med en stadig mindre
miljøbelastning.
Strukturudviklingen vil medføre, at der
om få år vil være langt færre husdyrbrug.
Derfor er lovforslaget målrettet de husdyrbrug som udvider
eller nyetablerer sig, da det vil være disse bedrifter, der i
fremtiden står for langt hovedparten af produktionen og
dermed belastningen af natur, miljø og naboer. Det er
vigtigt, at disse brug ikke bliver placeret direkte op af naboer og
de særligt følsomme vand- og naturområder
€" og at vi får fremmet teknologiske løsninger
på de problemer, der er forbundet med husdyrproduktionen.
Den 1. januar 2007 overtager kommunerne
amternes hidtidige opgave med at vurdere påvirkningen
på miljøet af nye, ændrede og udvidede
husdyrproduktioner. Dette giver nye muligheder for at
samtænke den myndighedsbehandling, der hidtil er varetaget
efter miljøbeskyttelsesloven og planloven.
Lovforslaget, der bygger på en aftale
mellem regeringspartierne, Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre, indeholder forslag til en ny
miljøgodkendelsesordning for husdyrbrug, med udgangspunkt i
et ønske om skærpede miljøkrav, udvikling af ny
teknologi, færre lugtgener, bedre kontrol, større
ensartethed og færre administrative byrder.
Det foreslås, at alle husdyrbrug over 75
dyreenheder fremover skal miljøgodkendes i forbindelse med
en etablering, udvidelse eller ændring, som medfører
forøget forurening. Eksisterende krav fra
miljøbeskyttelsesloven og planloven foreslås samlet i
denne miljøgodkendelse. Myndighedsstrukturen forenkles,
så der kun vil være én førsteinstans
-kommunen - og én klageinstans -
Miljøklagenævnet.
Kommunerne skal efter lovforslaget stille
skærpede krav til udledning af ammoniak fra nye stalde og
påvirkningen af følsomme naturområder.
Lovforslaget indeholder desuden bestemmelser, der
gennemfører Vandmiljøplan-III aftalen om bufferzoner
i forhold til ammoniakfølsom natur. For husdyrbrug mellem 15
og 75 dyreenheder foreslås en forenklet tilladelse til
etablering, udvidelse eller ændring, som erstatter de
gældende regler om anmeldelse efter
husdyrgødningsbekendtgørelsen og
samlebekendtgørelsens regler om VVM-screening.
Godkendelsen omfatter som i dag hele
husdyrbruget. Hvis en ejer af et husdyrbrug ejer eller forpagter
flere ejendomme skal der efter lovforslaget meddeles en samlet
miljøgodkendelse af bedriftens samlede arealer. Hvis der
afsættes husdyrgødning til tredjemandsarealer, vil
disse kunne godkendes særskilt.
Endvidere åbnes mulighed for at foretage
en miljøvurdering og godkendelse af flere bedrifter eller
landområder, som det evt. kan blive aktuelt at afsætte
husdyrgødning til. Med en sådan rammegodkendelse
opnås en mere fleksibel administration i forhold til
vurdering og godkendelse af husdyrbrugets udbringning og
afsætning af husdyrgødning.
Husdyrbrug over IPPC-grænsen, som i dag
er miljøgodkendt, foreslås omfattet af den nye lov ved
revurdering samt ved udvidelser og ændringer af produktionen.
Lovforslaget omfatter ikke derudover eksisterende husdyrbrug, der
ikke udvider eller ændrer produktionen. Disse brug vil
fortsat være omfattet af husdyrbekendtgørelsens
generelle regler samt miljøbeskyttelseslovens regler om
påbud m.v.
Lovforslaget indeholder rammerne for en ny
godkendelsesordning, som vil blive yderligere udmøntet ved
bekendtgørelse og vejledning. Vejledningen om
miljøgodkendelse af husdyrbrug vil blive suppleret af et
elektronisk ansøgningssystem, som vil indeholde faste
modeller for beregningen af ansøgningens
miljøeffekt.
Målet er, at den nye regulering kan
træde i kraft fra den 1. januar 2007.
Idet jeg i øvrigt kan henvise til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.