Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 12. december 2006
Forslag
til
Lov om miljøgodkendelse m.v. af
husdyrbrug 1)
Kapitel 1
Formål og
anvendelsesområde
§ 1. Loven skal
medvirke til at værne om natur, miljø og landskab,
så udviklingen af husdyrproduktionen kan ske på et
bæredygtigt grundlag i respekt for menneskers
livsvilkår og for bevarelsen af dyre- og plantelivet.
Stk. 2. Med denne lov tilsigtes
særlig
1) at forebygge og begrænse forurening af
luft, vand, jord og undergrund samt at begrænse lugt-, lys-,
støv-, støj- og fluegener fra husdyrbrug, herunder
fra produktion, opbevaring og anvendelse af husdyrgødning
m.v.,
2) at tilvejebringe hygiejnisk begrundede
afgørelser af betydning for miljøet og for
mennesker,
3) at begrænse anvendelse og spild af
råstoffer og andre ressourcer,
4) at fremme anvendelse af bedste
tilgængelige teknik, herunder renere teknologi,
5) at fremme genanvendelse og begrænse
problemer i forbindelse med affaldsbortskaffelse,
6) at beskytte naturen med dens bestande af vilde
planter og dyr og deres levesteder,
7) at skabe og bevare værdifulde
bebyggelser, kultur- og bymiljøer samt landskaber,
8) at de åbne kyster fortsat skal
udgøre en væsentlig natur- og landskabsressource
og
9) at inddrage offentligheden i sager efter
loven.
§ 2. Loven
finder anvendelse på husdyrbrug.
Stk. 2. Loven finder endvidere
anvendelse på andre landbrug, hvor der indgås aftale om
afsætning af husdyrgødning fra husdyrbrug omfattet af
stk. 1.
§ 3. I loven
forstås ved:
1) Husdyrbrug: Ejendom, hvorpå der er et
dyrehold af mere end 3 dyreenheder, dyreholdet med
tilhørende stalde og lign., gødnings- og
ensilageopbevaringsanlæg samt øvrige faste
konstruktioner og tilhørende arealer.
2) Anlæg: Dyreholdet med tilhørende
stalde og lignende, samt husdyrbrugets gødnings- og
ensilageopbevaringsanlæg.
3) Arealer: Ejede og forpagtede markarealer til
ejendommen.
§ 4.
Miljøbeskyttelseslovens § 14, stk. 3 og 4, og
regler udstedt i medfør af miljøbeskyttelseslovens
§ 13 og § 14, stk. 1 og 2, finder tilsvarende
anvendelse for afgørelser truffet med hjemmel i
nærværende lov eller regler udstedt i medfør
heraf.
Stk. 2. Vilkår fastsat i
tilladelser efter § 10 eller godkendelser efter §§
11, 12 eller 16 finder ikke anvendelse, i det omfang de strider mod
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders regler om
forebyggelse og bekæmpelse af smitsomme sygdomme.
§ 5.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at visse
dyrearter ikke er omfattet af loven.
Stk. 2. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, hvilke omregningsfaktorer der skal
anvendes ved beregning af dyreenheder.
Stk. 3. Miljøministeren kan
fastsætte regler om anmeldepligt for husdyrbrug over 3
dyreenheder.
Kapitel 2
Forbud mod etablering af husdyrbrug
m.v. og placering af staldanlæg
§ 6. Etablering
af anlæg samt udvidelser og ændringer af eksisterende
husdyrbrug for mere end 3 dyreenheder, der medfører
forøget forurening, er ikke tilladt
1) i et eksisterende eller ifølge
kommuneplanens rammedel fremtidigt byzone- eller
sommerhusområde,
2) i et område i landzone, der i lokalplan
er udlagt til boligformål, blandet bolig og
erhvervsformål eller til offentlige formål med henblik
på beboelse, institutioner, rekreative formål og
lign.,
3) i en afstand mindre end 50 m fra de i nr. 1 og
2 nævnte områder eller
4) i en afstand mindre end 50 m fra en
nabobeboelse.
Stk. 2. Miljøministeren kan for
nærmere specificerede dyrearter fastsætte andre
afstandskrav end de i stk. 1, nr. 1-4, fastsatte og flere
typer af afstandskrav, inden for hvilke etablering, udvidelse eller
ændring ikke kan finde sted.
Stk. 3. Miljøministeren skal
fastsætte regler om særlige afstandskrav for etablering
af folde til frilandssvin, hvor folden er uden fast bund og
afløb.
§ 7. Etablering
af anlæg for mere end 15 dyreenheder er ikke tilladt, hvis
anlægget ligger helt eller delvis inden for, eller der er
mindre end 300 m fra anlægget til følgende beskyttede
naturtyper:
1) Højmose.
2) Lobeliesø.
3) Hede større end 10 ha, som er omfattet
af naturbeskyttelseslovens § 3 og beliggende uden for
internationale naturbeskyttelsesområder.
4) Overdrev større end 2,5 ha, som er
omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3 og beliggende
uden for internationale naturbeskyttelsesområder.
5) Hede, som er omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3 og beliggende inden for
internationale naturbeskyttelsesområder.
6) Overdrev, som er omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3 og beliggende inden for
internationale naturbeskyttelsesområder.
7) Ammoniakfølsomme søer, herunder
kalkrige søer og vandhuller med kransnålalger og
brunvandede søer og vandhuller, som er omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3 og beliggende inden for
internationale naturbeskyttelsesområder.
Stk. 2. Bestemmelserne i stk. 1
gælder tillige for udvidelse og ændring af husdyrbrug,
der er eller derved bliver større end 15 dyreenheder, hvis
udvidelsen eller ændringen medfører forøget
ammoniakfordampning fra anlægget.
Stk. 3. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, hvilke søer der er omfattet af
stk. 1, nr. 7.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen giver
efter anmodning fra offentlige myndigheder berørte ejere
elller brugere oplysning om placeringen og udstrækningen af
de i stk. 1 nævnte naturtyper og bufferzoner.
Stk. 5. Miljøministeren kan for
nærmere specificerede dyrearter fastsætte regler om, at
der gælder lavere grænser end den i stk. 1
fastsatte minimumsgrænse på 15 dyreenheder for
etablering af husdyrbrug og den i stk. 2 fastsatte
grænse for udvidelse og ændring, som medfører
forøget ammoniakfordampning.
§ 8. Stalde og
lign. samt gødningsopbevaringsanlæg for husdyrbrug for
mere end 3 dyreenheder må ikke etableres inden for
følgende afstande:
1) 25 m til ikkealmene
vandforsyningsanlæg.
2) 50 m til almene vandforsyningsanlæg.
3) 15 m til vandløb (herunder dræn)
og søer.
4) 15 m til offentlig vej og privat
fællesvej.
5) 25 m til levnedsmiddelvirksomhed.
6) 15 m til beboelse på samme ejendom.
7) 30 m til naboskel.
Stk. 2. Ensilageopbevaringsanlæg
må ikke etableres inden for de i stk. 1, nr. 1-5 og 7,
nævnte afstande.
Stk. 3. Miljøministeren kan for
nærmere specificerede dyrearter fastsætte andre
afstandskrav, inden for hvilke etablering, udvidelse eller
ændring ikke kan finde sted.
Skærpelser og dispensationer
§ 9.
Kommunalbestyrelsen kan meddele dispensation fra afstandskravene,
jf. § 6, til rideskoler og hestepensioner for mere end 3
dyreenheder. Dispensationen kan gives på vilkår om
særlige krav til driften af ejendommen, indretning af stalde,
møddinger m.v.
Stk. 2. Hvor overholdelse af de i
§ 8 nævnte afstandskrav ikke vil sikre
tilstrækkeligt mod væsentlige gener eller forurening,
kan kommunalbestyrelsen påbyde, at anlægget placeres
mere hensigtsmæssigt, og fastsætte vilkår for
indretning og drift. Kommunalbestyrelsen fastsætter
vilkår om placering, indretning og drift i forbindelse med
tilladelser efter § 10 eller godkendelser efter
§ 11 og § 12.
Stk. 3. Hvor overholdelse af de i
§ 8 nævnte afstandskrav ikke er mulig for
husdyrbrug, kan kommunalbestyrelsen dispensere herfra og
fastsætte vilkår til indretning og drift.
Kommunalbestyrelsen fastsætter vilkår om indretning og
drift i forbindelse med tilladelser eller godkendelser efter
§§ 10-12. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte
vilkår, som sikrer, at der ikke opstår forurening eller
væsentlige gener.
Kapitel 3
Tilladelser og godkendelser
§ 10.
Kommunalbestyrelsen kan meddele tilladelse til etablering,
udvidelse eller ændring af husdyrbrug for mere end 15 og til
75 dyreenheder.
Stk. 2. Husdyrbrug omfattet af
stk. 1 må ikke etableres uden kommunalbestyrelsens
forudgående tilladelse. En udvidelse eller ændring af
et husdyrbrug, der medfører, at husdyrbruget bliver
større end 15 dyreenheder, må heller ikke
påbegyndes uden kommunalbestyrelsens forudgående
tilladelse.
Stk. 3. Husdyrbrug omfattet af
stk. 1 må ikke udvides eller ændres på en
måde, som kan indebære forøget forurening eller
andre virkninger på miljøet, uden kommunalbestyrelsens
forudgående tilladelse til udvidelsen eller
ændringen.
§ 11.
Kommunalbestyrelsen kan meddele godkendelse af etablering,
udvidelse eller ændring af husdyrbrug for mere end 75
dyreenheder, som ikke er omfattet af § 12.
Stk. 2. Husdyrbrug omfattet af
stk. 1 må ikke etableres uden kommunalbestyrelsens
forudgående godkendelse. En udvidelse eller ændring af
et husdyrbrug, der medfører overskridelse af den i
stk. 1 fastsatte grænse, må heller ikke
påbegyndes uden kommunalbestyrelsens forudgående
godkendelse af det samlede husdyrbrug.
Stk. 3. Husdyrbrug omfattet af
stk. 1 må ikke udvides eller ændres på en
måde, som kan indebære forøget forurening eller
andre virkninger på miljøet, uden kommunalbestyrelsens
forudgående godkendelse af udvidelsen eller
ændringen.
§ 12.
Kommunalbestyrelsen kan meddele godkendelse af etablering,
udvidelse eller ændring af husdyrbrug for mere end 250
dyreenheder, dog
1) 270 dyreenheder, hvis mindst 90 pct. af
dyreenhederne stammer fra søer med tilhørende
smågrise indtil 30 kg, eller 750 stipladser til
søer,
2) 100 dyreenheder, hvis der er tale om
slagtekyllinger, eller 40.000 stipladser til slagtekyllinger,
3) 230 dyreenheder, hvis der er tale om
æglæggende høns, eller 40.000 stipladser til
æglæggende høns eller
4) 210 dyreenheder, hvis der er tale om
slagtesvin (over 30 kg), eller 2.000 stipladser til slagtesvin
(over 30 kg).
Stk. 2. Husdyrbrug omfattet af
stk. 1 må ikke etableres uden kommunalbestyrelsens
forudgående godkendelse. En udvidelse eller ændring af
et husdyrbrug, der medfører overskridelse af de i
stk. 1 fastsatte grænser, må heller ikke
påbegyndes uden kommunalbestyrelsens forudgående
godkendelse af det samlede husdyrbrug.
Stk. 3. Husdyrbrug omfattet af
stk. 1 må ikke udvides eller ændres på en
måde, som kan indebære forøget forurening eller
andre virkninger på miljøet, uden kommunalbestyrelsens
forudgående godkendelse af udvidelsen eller
ændringen.
§ 13.
Indgår der i bedriften flere ejendomme med tilhørende
anlæg, og er den ejendoms anlæg, som der ansøges
om etablering, udvidelse eller ændring af, teknisk og
forureningsmæssigt forbundet med en anden ejendoms
anlæg, skal de pågældende anlæg tillades
eller godkendes samlet.
§ 14. En
godkendelse efter §§ 11, 12 eller 16 kan omfatte
yderligere planlagte udvidelser eller ændringer på
betingelse af, at
1) der i ansøgningen er
tilstrækkelige oplysninger om de planlagte udvidelser eller
ændringer til, at kommunalbestyrelsen kan vurdere forholdene
og fastsætte de nødvendige vilkår, og
2) udvidelserne eller ændringerne
påtænkes gennemført inden for en kortere
tidshorisont.
§ 15.
Godkendelse af husdyrbrug efter § 11 eller
§ 12, hvor ansøger har ejede eller forpagtede
arealer, som drives under samme CVR-nummer, skal endvidere
indeholde en godkendelse af bedriftens arealer.
§ 16.
Kommunalbestyrelsen kan godkende arealer, der ikke er omfattet af
en tilladelse efter § 10 eller en godkendelse efter
§ 11 og § 12, og som anvendes til
afsætning af husdyrgødning fra husdyrbrug omfattet af
en tilladelse eller godkendelse efter denne lov.
Stk. 2. Afsætning af
husdyrgødning til markarealer hos tredjemand i forbindelse
med en etablering, udvidelse eller ændring af et husdyrbrug,
som kommunalbestyrelsen vurderer vil kunne påvirke
miljøet væsentligt, kan ikke indgå i tilladelser
efter § 10 eller godkendelser efter § 11 og
§ 12, medmindre arealet er godkendt efter
stk. 1.
§ 17.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, hvilke hensyn
der skal indgå i afgørelser om tilladelse af
husdyrbrug efter § 10 og godkendelse af husdyrbrug efter
§ 11 og § 12 og godkendelse af arealer efter
§ 16.
Stk. 2. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at kravet om forudgående
tilladelse efter § 10 og godkendelse efter § 11
eller § 12 for nærmere specificerede dyrearter
indtræder ved en lavere grænse end den
minimumsgrænse på 15 dyreenheder, der er fastsat i
§ 10, stk. 1.
Stk. 3. Miljøministeren kan
herunder fastsætte regler om, at tilladelse eller godkendelse
i visse tilfælde er ufornøden. Ministeren kan i den
forbindelse fastsætte regler om, at en anmeldelsesordning
træder i stedet for en tilladelse eller godkendelse.
Ansøgning om tilladelse og
godkendelse
§ 18.
Ansøgning om etablering, udvidelse eller ændring af
husdyrbrug omfattet af §§ 10-12 eller regler fastsat
efter § 17, stk. 2, og ansøgning om
godkendelse efter § 16 indgives til
kommunalbestyrelsen.
Stk. 2. Miljøministeren kan
fastsætte regler om ansøgningens indsendelse, indhold
og oplysninger samt kommunalbestyrelsens behandling heraf m.v.
Miljøministeren kan herunder fastsætte regler om
ansøgers pligt til at give yderligere oplysninger.
Stk. 3. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, i hvilken form ansøgningen skal
indgives, og udarbejder et særligt skema til brug for
ansøgning om tilladelse efter § 10.
Vurdering af ansøgning om
tilladelse og godkendelse
§ 19.
Kommunalbestyrelsen skal ved vurderingen af en ansøgning om
tilladelse efter § 10 eller godkendelse efter
§§ 11, 12 eller 16 sikre sig, at
1) ansøgeren har truffet de
nødvendige foranstaltninger til at forebygge og
begrænse forureningen ved anvendelse af den bedste
tilgængelige teknik og
2) husdyrbruget i øvrigt kan drives
på stedet uden at påvirke omgivelserne på en
måde, som er uforenelig med hensynet til omgivelserne.
§ 20.
Kommunalbestyrelsen skal ved vurderingen af en ansøgning om
tilladelse efter § 10 eller en godkendelse efter
§ 11 eller § 12 sikre sig, at risikoen for
forurening eller væsentlige gener for omgivelserne
begrænses, hvis anlægget ligger mindre end 300 m
fra
1) en beboelsesbygning på en ejendom uden
landbrugspligt, der ligger i en samlet bebyggelse i landzone, og
som har en anden ejer end driftsherren,
2) et eksisterende eller ifølge
kommuneplanens rammedel fremtidigt byzone- eller
sommerhusområde eller
3) et område i landzone, der i lokalplan er
udlagt til boligformål, blandet bolig og erhverv eller til
offentlige formål med henblik på beboelse,
institutioner, rekreative formål og lign.
§ 21.
Kommunalbestyrelsen skal ved vurderingen af en ansøgning om
tilladelse efter § 10 eller en godkendelse efter
§ 11 eller § 12 sikre sig, at der ikke sker
øget ammoniakfordampning fra det samlede anlæg, hvis
et anlæg, der helt eller delvis ligger inden for eller mindre
end 300 m fra de i § 7 nævnte naturtyper,
ønskes udvidet eller ændret.
§ 22. Ved
opførelse af ny bebyggelse på et husdyrbrug uden
tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer og
opførelse af ny bebyggelse, der ikke er
erhvervsmæssigt nødvendigt for den
pågældende ejendoms drift som landbrugsejendom, skal
kommunalbestyrelsen ved vurderingen af en ansøgning om
tilladelse efter § 10 eller en godkendelse efter
§ 11 eller § 12 sikre sig, at de landskabelige
værdier ikke tilsidesættes.
Stk. 2. For byggeri, der er
erhvervsmæssigt nødvendigt, og som opføres uden
tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer, skal
kommunalbestyrelsen vurdere beliggenheden og udformningen af det
ansøgte.
§ 23.
Kommunalbestyrelsen skal ved vurderingen af en ansøgning om
godkendelse efter § 11 eller § 12 varetage
følgende hensyn:
1) Anvendelse af den bedste tilgængelige
teknik.
2) Beskyttelse af jord, grundvand, overfladevand
og natur med dens bestande af vilde planter og dyr og deres
levesteder, herunder områder, der er beskyttet mod
tilstandsændringer eller fredet, udpeget som internationalt
naturbeskyttelsesområde eller udpeget som særlig
sårbart over for næringsstofpåvirkning.
3) Begrænsning af eventuelle gener for
naboer (lugt-, støj-, støv-, flue- og lysgener,
affaldsproduktion m.v.).
4) Hensynet til de landskabelige
værdier.
§ 24. K
ommunalbestyrelsen skal ved vurderingen af en ansøgning om
godkendelse efter § 12, stk. 2, vurdere de
væsentlige mulige alternative løsninger.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal ved
en ansøgt udvidelse eller ændring omfattet af
§ 11 eller § 12, stk. 3, foretage en
vurdering som anført i stk. 1, hvis det ansøgte
kan medføre en væsentlig virkning på
miljøet.
§ 25.
Kommunalbestyrelsen skal ved en ansøgning om godkendelse
efter § 11 eller § 12 vurdere merdepositionen
af ammoniak fra stald og lager, hvis en ansøgt etablering,
udvidelse eller ændring af husdyrbrug ligger i en afstand fra
300 til 1000 m fra naturtyper, fra hvilke der gælder et
afstandskrav efter § 7.
Stk. 2. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, hvilken merdeposition der vurderes at
kunne have en væsentlig virkning på miljøet.
§ 26.
Kommunalbestyrelsen skal ved vurderingen af en ansøgning om
etablering, udvidelse eller ændring medtage samtlige arealer,
som drives under samme CVR-nummer.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal
foretage en samlet vurdering af alle etableringer, udvidelser eller
ændringer foretaget siden den 1. januar 2007 på
husdyrbruget, inklusive bedriftens arealer, dog højst over
en 8-årig periode.
Stk. 3. Indgår der i
ansøgningen om etablering, udvidelse eller ændring af
et husdyrbrug afsætning af husdyrgødning på
tredjemands bedrifter, skal markarealerne på disse bedrifter
vurderes separat.
Stk. 4. Hvis kommunalbestyrelsen vurderer,
at afsætning af husdyrgødning til markarealer hos
tredjemand, jf. vurderingen ifølge stk. 3, vil kunne
påvirke miljøet væsentligt, kan afsætning
til disse bedrifter ikke indgå i tilladelser efter § 10
eller godkendelser efter § 11 eller § 12, jf. dog §
16.
Kommunalbestyrelsens
afgørelse
§ 27. En
tilladelse efter § 10 og en godkendelse efter
§§ 11, 12 eller 16 skal indeholde vilkår, der
sikrer, at husdyrbruget indrettes og drives på en sådan
måde, at kravene i § 19 opfyldes.
Kommunalbestyrelsen skal under hensyntagen til husdyrbrugets
beliggenhed fastsætte vilkår, der sikrer,
1) at eventuelle gener for naboer (lugt-,
støj-, støv-, flue-, og lysgener, affaldsproduktion
m.v.), jf. § 20, begrænses,
2) at der ikke sker en øget
ammoniakfordampning fra det samlede anlæg, jf.
§ 21, og
3) at den ansøgte etablering sker under
hensyntagen til de landskabelige værdier, jf.
§ 22.
Stk. 2. For så vidt angår
beholdere til flydende husdyrgødning, skal
kommunalbestyrelsen tillade eller godkende en af hensyn til
markdriften ønsket placering, medmindre væsentlige
hensyn til landskab, natur og miljø samt naboer
afgørende taler imod placeringen. En tilladelse efter
§ 10 eller godkendelse efter § 11 eller
§ 12 skal indeholde vilkår om, at beholderen
afskærmes med beplantning og fjernes, når den ikke
længere er nødvendig for driften.
§ 28. Hvis
kommunalbestyrelsen på baggrund af en ansøgning om
tilladelse efter § 10 har vurderet, at det ansøgte i
øvrigt vil kunne påvirke miljøet
væsentligt, skal kommunalbestyrelsen fastsætte
vilkår, som kan imødegå denne forøgede
forurening og andre væsentlige virkninger på
miljøet.
§ 29. En
godkendelse efter § 11 eller § 12 skal ud over
de i § 27 nævnte vilkår indeholde
vilkår, som sikrer,
1) at merdepositionen af ammoniak fra stald og
lager, jf. § 25, begrænses, og
2) at de af miljøministeren fastsatte
hensyn, jf. § 34, stk. 3, herunder vilkår om
egenkontrol og om reduktion af ammoniak, varetages.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan i en
godkendelse efter § 11 eller § 12 fastsætte
yderligere vilkår, der er nødvendige for at sikre, at
de hensyn, der er nævnt i § 23, varetages.
§ 30. Omfatter
en ansøgt etablering, udvidelse eller ændring af et
husdyrbrug udbringning af husdyrgødning på
tredjemandsarealer, kan der for disse markarealer kun
fastsættes vilkår om den samlede afsatte mængde
husdyrgødning til hver bedrift og vilkår om, hvilke
markarealer den afsatte husdyrgødning må udbringes
på.
§ 31.
Kommunalbestyrelsen skal meddele afslag på en
ansøgning om tilladelse efter § 10 eller
godkendelse efter §§ 11, 12 eller 16, hvis
§ 19 ikke er opfyldt.
§ 32.
Kommunalbestyrelsen skal meddele afslag på en
ansøgning om tilladelse efter § 10, hvis det
ansøgte kan have væsentlige virkninger på
miljøet, som ikke kan afbødes med vilkår, og
træffe afgørelse om, at såfremt ansøger
ønsker at fortsætte sagsbehandlingen, skal det
ansøgte behandles som en ansøgning om godkendelse
efter § 11.
§ 33. I
tilladelser efter § 10 og godkendelser efter
§ 11 eller § 12 skal der fastsættes en
frist for udnyttelse af disse. Tilladelsen eller godkendelsen
bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden udløbet af denne
frist. Fristen bør normalt ikke fastsættes til senere
end 2 år fra meddelelsens dato.
Stk. 2. Hvis en godkendelse omfatter
planlagte udvidelser eller ændringer, jf. § 14,
bør fristen til at udnytte denne del af godkendelsen ikke
overstige 5 år fra godkendelsens meddelelse.
Stk. 3. Hvis en tilladelse eller
godkendelse meddelt efter denne lov ikke har været helt eller
delvis udnyttet i 3 på hinanden følgende år,
bortfalder den del af godkendelsen, der ikke har været
udnyttet i de seneste 3 år, jf. dog stk. 2.
§ 34.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
kommunalbestyrelsernes behandling af sager om tilladelser eller
godkendelser, herunder med henblik på opfyldelse af
internationale forpligtelser. Miljøministeren kan i den
forbindelse fastsætte krav til, hvilket vurderingsgrundlag
kommunalbestyrelsen skal anvende ved behandling og afgørelse
af sagen, samt i hvilke tilfælde og på hvilke
vilkår tilladelser eller godkendelser kan meddeles.
Ministeren kan herunder bestemme, at der skal gælde
særlige krav for bestemte husdyrbrug.
Stk. 2. Miljøministeren kan
fastsætte regler for beskyttelsesniveauet til brug for
afgørelser efter denne lov, herunder hvad der er
væsentlige virkninger på miljøet.
Stk. 3. Miljøministeren kan
fastsætte regler om godkendelse af husdyrbrug, herunder
regler om, hvilke hensyn kommunalbestyrelsen skal varetage i
forbindelse med fastsættelsen af vilkår for
godkendelsen, og regler om vilkår om egenkontrol og om
reduktion af ammoniak fra stald og lager.
§ 35.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsens afgørelser om, hvorvidt en
ansøgning om etablering, udvidelse eller ændring af et
husdyrbrug har væsentlige virkninger på miljøet,
ikke må træffes uden miljøministerens samtykke,
og at kommunalbestyrelsens afgørelser om tilladelser og
godkendelser skal indsendes til miljøministeren.
Fastsættelse af særlige
vilkår, afslag på og tilbagekaldelse af
godkendelser
§ 36.
Kommunalbestyrelsen kan meddele afslag på en ansøgning
om godkendelse efter §§ 11, 12 eller 16,
såfremt ansøgeren, medlemmer af ansøgerens
direktion eller bestyrelse eller andre, der kan øve
bestemmende indflydelse på husdyrbrugets drift, omfatter:
1) Personer, der er blevet frakendt retten til at
drive husdyrbrug i henhold til denne lovs § 95,
§ 110 b i miljøbeskyttelsesloven eller i henhold
til straffelovens § 79.
2) Personer, der er dømt efter
straffelovens § 196.
3) Personer og selskaber m.v., der er straffet
efter denne lovs § 91, stk. 2, § 110,
stk. 2 i miljøbeskyttelsesloven eller tilsvarende
bestemmelser fastsat i bekendtgørelser, der er udstedt med
hjemmel i loven eller miljøbeskyttelsesloven, såfremt
der er fastsat frihedsstraf eller bøde på 10.000 kr.
eller derover, og såfremt der ikke er forløbet mere
end 10 år fra den strafbare handling.
4) Personer og selskaber m.v., der har gæld
på 100.000 kr. eller derover til det offentlige for
selvhjælpshandlinger foretaget af tilsynsmyndigheden i
medfør af denne lovs § 48 og § 49,
såfremt denne gæld er vedgået eller
fastslået ved en domstol. Det er endvidere en betingelse, at
gælden er forfalden og ikke er omfattet af en overholdt
aftale om henstand eller afdragsvis betaling, samt at der er
fremsendt to rykkere til skyldneren.
§ 37.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere fastsætte særlige
vilkår i en godkendelse efter §§ 11, 12 eller
16, herunder stille krav om etablering af sikkerhedsstillelse,
såfremt ejeren eller den ansvarlige ledelse er omfattet af
§ 36.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan
regulere sikkerhedsstillelsens størrelse, såfremt
grundlaget for beregningen af størrelsen ændres
væsentligt.
§ 38.
Kommunalbestyrelsen kan tilbagekalde en godkendelse efter
§§ 11, 12 eller 16 eller fastsætte
særlige vilkår i en eksisterende godkendelse, herunder
vilkår om sikkerhedsstillelse, jf. § 37,
såfremt
1) indehaveren, medlemmer af indehaverens
direktion eller bestyrelse eller andre, der kan udøve
bestemmende indflydelse på husdyrbrugets drift, bliver
omfattet af § 36,
2) personer eller selskaber m.v., der er omfattet
af § 36, bliver ejer eller medejer af husdyrbruget,
eller
3) personer, der er omfattet af § 36,
indtræder i bestyrelsen eller direktionen i et selskab m.v.,
der driver et godkendt husdyrbrug.
Stk. 2. En afgørelse efter
stk. 1 kan af den, afgørelsen vedrører,
forlanges indbragt for domstolene. Anmodning herom skal inden 4
uger efter, at afgørelsen er meddelt den
pågældende, fremsættes for den myndighed, der har
meddelt godkendelsen. Myndigheden anlægger sag mod den
pågældende i den borgerlige retsplejes former.
Stk. 3. Anmodning om sagsanlæg,
jf. stk. 2, har opsættende virkning, men retten kan ved
kendelse bestemme, at den pågældende under sagens
behandling ikke må udøve den virksomhed, som
godkendelsen vedrører. Hvis tilbagekaldelsen af godkendelsen
findes lovlig ved dommen, kan det i denne bestemmes, at anke ikke
har opsættende virkning.
Kapitel 4
Påbud, forbud og revurdering
§ 39.
Tilsynsmyndigheden kan meddele påbud om, at forureningen skal
nedbringes, herunder påbud om, at der skal gennemføres
bestemte foranstaltninger, hvis et husdyrbrug, som er godkendt
efter § 11 eller § 12, eller hvis
afsætning af husdyrgødning, som er godkendt efter
§ 16, medfører uhygiejniske forhold eller
væsentlig forurening. Tilsynsmyndigheden kan endvidere
meddele påbud, hvis husdyrbruget skønnes at
indebære en nærliggende risiko for væsentlig
forurening eller uhygiejniske forhold.
Stk. 2. Tilsynsmyndigheden kan
nedlægge forbud imod fortsat drift og eventuelt forlange
husdyrbruget fjernet, hvis forureningen ikke kan nedbringes.
§ 40.
Tilsynsmyndigheden må ikke meddele påbud eller forbud
efter § 39, før der er forløbet 8 år
efter meddelelsen af en godkendelse efter § 11 eller § 12
eller efter miljøbeskyttelsesloven.
Stk. 2. Uanset stk. 1 skal
tilsynsmyndigheden dog tage en godkendelse efter § 12 op
til revurdering og om nødvendigt meddele påbud eller
forbud efter § 39, hvis
1) der er fremkommet nye oplysninger om
forureningens skadelige virkning,
2) forureningen medfører
miljømæssige skadevirkninger, der ikke kunne forudses
ved godkendelsens meddelelse,
3) forureningen i øvrigt går ud over
det, som blev lagt til grund ved godkendelsens meddelelse,
4) væsentlige ændringer i den bedste
tilgængelige teknik skaber mulighed for en betydelig
nedbringelse af emissionerne, uden at det medfører
uforholdsmæssigt store omkostninger, eller
5) det af hensyn til driftssikkerheden i
forbindelse med processen eller aktiviteten er
påkrævet, at der anvendes andre teknikker.
§ 41.
Tilsynsmyndigheden kan ændre vilkårene i en godkendelse
efter §§ 11, 12 eller 16 ved påbud eller
nedlægge forbud imod fortsat drift, jf. § 39,
når der er forløbet 8 år efter meddelelsen af
godkendelsen.
Stk. 2. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at tilsynsmyndigheden regelmæssigt
skal tage godkendelser efter §§ 11, 12 eller 16 op
til revurdering og om nødvendigt meddele påbud eller
forbud efter § 39.
Stk. 3. Tilsynsmyndigheden skal tage
godkendelsen efter §§ 11, 12 eller 16 op til
revurdering, når der er forløbet 8 år efter
godkendelsen, og om nødvendigt meddele påbud eller
forbud efter § 39 i de tilfælde, som er nævnt
i § 40, stk. 2.
Stk. 4. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at andre afgørelser om det samme
husdyrbrug efter bestemmelser i loven eller efter regler udstedt i
medfør af loven eller efter miljøbeskyttelsesloven
eller regler udstedt i medfør heraf om nødvendigt
skal ændres i forbindelse med revurderinger som nævnt i
stk. 2 og 3 og i § 40, stk. 2.
§ 42.
Tilsynsmyndigheden kan meddele påbud om, at forureningen skal
nedbringes, herunder påbud om, at der skal gennemføres
bestemte foranstaltninger, hvis et husdyrbrug, som er omfattet af
§ 10 eller anmeldt efter regler udfærdiget i
medfør af § 5, stk. 3, eller § 17, stk. 2, eller
stk. 3, 1. pkt., medfører uhygiejniske forhold eller
væsentlig forurening.
Stk. 2. Tilsynsmyndigheden kan
endvidere meddele påbud om ophør eller
begrænsning af aktiviteter, som skønnes at
indebære en nærliggende risiko for væsentlig
forurening eller uhygiejniske forhold.
Stk. 3. Bliver tilsynsmyndigheden i
forbindelse med etablering, udvidelse eller ændring af en af
de i stk. 1 nævnte husdyrbrug opmærksom på
forhold, som kan forventes at medføre krav om
begrænsning af husdyrbrugets forurening eller forbud mod
husdyrbrugets drift, kan tilsynsmyndigheden på forhånd
tilkendegive dette over for husdyrbruget.
§ 43.
Tilsynsmyndigheden kan umiddelbart nedlægge forbud imod
fortsat drift af et husdyrbrug og eventuelt forlange husdyrbruget
fjernet, hvis forureningen medfører overhængende
alvorlig fare for sundheden.
Kapitel 5
Tilsyn
§ 44.
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, at loven og de regler,
der er fastsat med hjemmel i loven, overholdes.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
fører endvidere tilsyn med, at påbud og forbud
efterkommes, samt at vilkår fastsat i forbindelse med
godkendelser og tilladelser overholdes.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen er
endvidere tilsynsmyndighed, jf. §§ 46, 48 og 49, i
sager om forureninger eller ved risiko for forureninger, der er en
følge af, at husdyrbruget er ophørt.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen
videresender sager om overtrædelse af miljøministerens
afgørelser efter stk. 2 til miljøministeren.
Miljøministeren træffer i så fald
afgørelse i sagen i overensstemmelse med lovens
øvrige bestemmelser.
§ 45.
Miljøministeren kan bestemme, at tilsyn i visse
tilfælde skal udføres af andre myndigheder.
§ 46. T
ilsynsmyndigheden skal foranledige et ulovligt
forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet
betydning.
§ 47.
Tilsynsmyndigheden kan undlade at behandle forhold, som den anser
for at være af underordnet betydning for de formål, som
loven skal varetage, jf. § 1.
Stk. 2. Tilsynsmyndighedens
afgørelse efter stk. 1 kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed.
§ 48. I de i
§ 46 nævnte situationer skal tilsynsmyndigheden
meddele den for forholdet ansvarlige, at det ulovlige forhold
skal bringes til ophør. I den forbindelse kan
tilsynsmyndigheden
1) forbyde fortsat drift og eventuelt forlange
husdyrbruget fjernet,
2) påbyde den ansvarlige at genoprette den
hidtidige tilstand og
3) lade påbudte
foranstaltninger udføre for den ansvarliges regning,
når den fastsatte frist er udløbet.
Stk. 2. Tilsynsmyndighedens
afgørelser efter stk. 1 kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed.
§ 49. I
tilfælde af overhængende alvorlig fare for sundheden og
i tilfælde, hvor øjeblikkelige indgreb er
påkrævet for at afværge væsentlig
forurening eller forureningens udbredelse, foretager
tilsynsmyndigheden det nødvendige uden påbud og for
den ansvarliges regning.
Stk. 2. Til forebyggelse af en
situation som beskrevet i stk. 1 kan tilsynsmyndigheden
foretage det nødvendige uden påbud og for den
ansvarliges regning. Det gælder dog ikke, hvis
husdyrbruget er i drift, eller hvis de nødvendige
foranstaltninger kan iværksættes efter anden
lovgivning.
Stk. 3. Der er udpantningsret for
udgifter, som myndigheden har krav på at få
dækket efter stk. 1 og 2, og § 48,
stk. 1, nr. 3, § 50 og § 51.
Stk. 4. Tilsynsmyndighedens
afgørelser efter stk. 1 og 2 kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed.
§ 50. I
tilfælde, hvor § 10 i lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter
finder anvendelse, kan tilsynsmyndigheden udføre
nødvendige undersøgelser for den ansvarliges regning
til belysning af forhold, som denne ellers er eller kunne
være pålagt at afgive oplysninger om.
§ 51. I
tilfælde, hvor § 10 i lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter
finder anvendelse, eller hvor det af
håndhævelsesmæssige eller
miljømæssige årsager i øvrigt
skønnes nødvendigt, kan tilsynsmyndigheden for en
afgrænset periode træffe beslutning om at
udføre den kontrol, som et husdyrbrug ellers skulle
udføre som egenkontrol, for husdyrbrugets regning. I
afgørelsen om at overtage egenkontrollen kan myndigheden
fastsætte de krav, der er nødvendige for myndighedens
gennemførelse af kontrollen.
§ 52. Den, der
er ansvarlig for forhold eller indretninger, som kan give anledning
til forurening, skal straks underrette tilsynsmyndigheden,
såfremt driftsforstyrrelser eller uheld medfører
væsentlig forurening eller indebærer fare herfor.
Stk. 2. Underretning efter stk. 1
bevirker ingen indskrænkning i den ansvarliges pligt til at
søge følgerne af driftsforstyrrelsen eller uheldet
effektivt afværget eller forebygget, ligesom det ikke
fritager for forpligtelsen til at genoprette den hidtidige
tilstand.
§ 53. Den, der
er ansvarlig for forhold eller indretninger, der kan give anledning
til forurening eller anden virkning på miljøet, skal
efter anmodning fra kommunalbestyrelsen give alle oplysninger,
herunder om økonomiske og regnskabsmæssige forhold,
som har betydning for vurderingen af forureningen eller virkningen
på miljøet i øvrigt og for eventuelle
afhjælpende eller forebyggende foranstaltninger. Oplysninger
skal også gives efter anmodning fra andre myndigheder, der
har fået tillagt opgaver eller beføjelser efter loven
eller regler udstedt i medfør af loven. Myndighederne kan
herunder påbyde den ansvarlige for egen regning at
1) foretage prøveudtagning, analyser og
målinger af stoffer, der udsendes til omgivelserne, samt af
støj og rystelser,
2) foretage prøveudtagning og analyser af
materialer og produkter, der anvendes eller behandles, samt af
eventuelle affaldsstoffer,
3) klarlægge årsagerne til eller
virkningerne af en stedfunden forurening eller virkningen på
miljøet i øvrigt,
4) klarlægge, hvordan følgerne af
forurening afhjælpes eller forebygges, og
5) klarlægge, hvordan andre virkninger
på miljøet kan afhjælpes eller forebygges.
Stk. 2. Tilsynsmyndigheden kan
revidere vilkårene for et husdyrbrugs godkendelse eller
tilladelse for at forbedre husdyrbrugets kontrol med egen
forurening (egenkontrol) eller opnå et mere
hensigtsmæssigt tilsyn. Bestemmelser i påbud kan
revideres på tilsvarende måde.
§ 54.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler
vedrørende tilsynsmyndighedernes udøvelse af
tilsynsvirksomhed.
Stk. 2. Miljøministeren kan
over for en tilsynsmyndighed for en bestemt periode nærmere
fastlægge omfanget af tilsynsmyndighedens
tilsynsforpligtelse.
Stk. 3. Miljøministeren kan
fastsætte nærmere regler om, at tilsynsmyndighederne
skal indsende indberetninger om deres kortlægnings- og
tilsynsvirksomhed, herunder om resultaterne af målinger
og undersøgelser, samt fastsætte regler om
indberetningernes form.
Kapitel 6
Administrative bestemmelser
§ 55. K
ommunalbestyrelsens afgørelse af, at en tilladelse eller
godkendelse ikke vil medføre en
miljøpåvirkning, skal stilles til rådighed for
offentligheden i forbindelse med, at der meddeles tilladelse efter
§ 10 eller godkendelse efter §§ 11, 12
eller 16.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal
inddrage offentligheden, før den træffer
afgørelse om godkendelse af etablering, udvidelse eller
ændring af husdyrbrug omfattet af § 12,
stk. 2, eller andre etableringer, udvidelser eller
ændringer af husdyrbrug, der kan medføre en
væsentlig påvirkning på miljøet.
Stk. 3. Offentligheden informeres
tidligt i beslutningsproceduren ved offentlig annoncering eller ved
andre egnede midler, eller senest så snart oplysningerne med
rimelighed kan foreligge, om følgende:
1) Ansøgningen om godkendelse.
2) Det forhold, at projektet er omfattet af en
procedure med vurdering af virkningerne på
miljøet.
3) Navn og adresse på den kompetente
kommunalbestyrelse, hvorfra der kan indhentes relevante
oplysninger, og hvortil kommentarer eller spørgsmål
kan rettes, samt nærmere oplysninger om fristerne for
fremsendelse af bemærkninger eller
spørgsmål.
4) Karakteren af mulige afgørelser eller
udkast til afgørelsen, når en sådan
foreligger.
5) Hvornår, hvor og hvordan de relevante
oplysninger stilles til rådighed.
6) Hvilke foranstaltninger der er truffet med
henblik på offentlighedens deltagelse, herunder at enhver
inden for en nærmere fastsat frist fra den offentlige
annoncering kan anmode om at få tilsendt udkast til
afgørelse, når dette foreligger, og at enhver, der
berøres af afgørelsen, herunder organisationer og
foreninger omfattet af §§ 84-87, har ret til at
kommentere udkast til afgørelse samt oplysninger indhentet
til brug for afgørelsen.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen fremsender
udkast til afgørelse til naboer og andre berørte samt
til andre, som har anmodet herom, med oplysning om, at der er 6
ugers frist til at kommentere udkastet. Samtidig med fremsendelsen
informerer kommunalbestyrelsen om supplerende oplysninger til
ansøgningen og andre oplysninger af relevans for
afgørelsen, der er modtaget efter den indledende offentlige
annoncering.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen
underretter offentligheden ved offentlig annoncering, når den
har truffet afgørelse om en ansøgning omfattet af
stk. 1 eller 2, og informerer herunder om, hvor og hvordan de
relevante oplysninger stilles til rådighed.
Stk. 6. Afgørelser, der kan
påklages, meddeles tillige klageberettigede personer,
organisationer og myndigheder, jf. §§ 84-87, og
de myndigheder, der i øvrigt har været inddraget i
sagens behandling. Afgørelser skal dog alene meddeles de
landsdækkende foreninger og organisationer, der er
nævnt i § 87, når de har anmodet
miljøministeren om at modtage underretning om
afgørelserne, jf. § 62.
Stk. 7. Underretning til de personer,
der er nævnt i § 84, stk. 1, nr. 3, kan dog
finde sted ved offentlig annoncering.
Stk. 8. Miljøministeren kan
fastsætte regler om offentlighedens inddragelse ved visse
afgørelser i sager om revurdering efter § 40 og
§ 41 samt andre afgørelser vedrørende
husdyrbrug, der træffes efter miljøbeskyttelsesloven
eller regler udstedt i medfør heraf.
Stk. 9. Miljøministeren kan
fastsætte nærmere regler om offentlighedens inddragelse
og annoncering.
§ 56.
Godkendelser og tilladelser efter denne lov, som ikke er omfattet
af offentlighedsbestemmelserne i § 55, kan først
meddeles, når der er forløbet 3 uger efter, at
kommunalbestyrelsen har givet skriftlig orientering om
ansøgningen til naboerne til den omhandlede ejendom.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1
gælder ikke, hvis det ansøgte efter
kommunalbestyrelsens skøn er af underordnet betydning for
naboerne.
Stk. 3. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at stk. 1 ikke gælder, hvis
kommunalbestyrelsen foretager offentlig annoncering af
ansøgningen.
§ 57.
Afgørelser efter denne lov meddeles skriftligt til
adressaten.
Stk. 2. Påbud eller forbud kan
meddeles mundtligt, når der er fare for sundheden eller
øjeblikkelige indgreb er påkrævet for at
afværge væsentlig miljøskade. En mundtlig
afgørelse skal snarest muligt tillige meddeles
skriftligt.
§ 58. Inden der
træffes afgørelse om påbud eller
forbud, skal adressaten for disse beslutninger skriftligt
underrettes om sagen og gøres bekendt med sin adgang
til aktindsigt og til at udtale sig efter forvaltningsloven.
Adressaten bør i samme forbindelse opfordres til at bidrage
med oplysninger, der kan belyse omkostninger, fordele og ulemper
ved beslutningen.
Stk. 2. Underretning efter stk. 1
kan undlades, hvis en øjeblikkelig afgørelse er
nødvendig, eller hvis underretning må anses for
åbenbart unødvendig.
§ 59.
Påbud eller forbud skal indeholde en frist for
afgørelsens efterkommelse. Når der foreligger
særlige forhold, kan det dog bestemmes, at påbud eller
forbud skal efterkommes straks.
Stk. 2. Når særlige grunde
taler for det, kan kommunalbestyrelsen bestemme, at klager over
påbud eller forbud ikke skal have opsættende
virkning.
§ 60.
Afgørelser, der kan påklages, skal indeholde
oplysninger om datoen for klagefristens udløb og om, at
1) afgørelsen kan påklages
skriftligt til Miljøklagenævnet,
2) klage skal indgives til den myndighed, der har
truffet afgørelsen, og
3) klage skal være modtaget senest ved
klagefristens udløb.
§ 61. L okale
foreninger og organisationer, der har beskyttelse af miljø
og natur som hovedformål, kan underrette kommunalbestyrelsen
om, at de ønsker underretning om bestemte typer af
afgørelser truffet med hjemmel i bestemmelserne i kapitel 3.
Foreningen skal samtidig fremsende vedtægter, der
dokumenterer, at den er lokalt organiseret, og at dens
hovedformål er beskyttelse af miljø og natur.
Tilsvarende gælder lokale foreninger og organisationer, der
efter deres formål varetager væsentlige rekreative
interesser, når afgørelserne berører
sådanne interesser.
§ 62.
Landsdækkende foreninger og organisationer, der efter deres
vedtægter har beskyttelse af miljø og natur som
hovedformål, kan underrette miljøministeren om, at de
ønsker underretning om bestemte typer af afgørelser
truffet med hjemmel i bestemmelserne i kapitel 3, hvorefter
miljøministeren inden 14 dage underretter vedkommende
kommunalbestyrelse. Tilsvarende gælder landsdækkende
foreninger og organisationer, der efter deres
vedtægter har til formål at varetage væsentlige
rekreative interesser, når afgørelserne berører
sådanne interesser.
§ 63.
Miljøministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet
statslig myndighed eller efter forhandling med vedkommende minister
andre statslige myndigheder til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt
miljøministeren.
Stk. 2. Miljøministeren kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Miljøministeren kan
endvidere fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.
§ 64.
Miljøministeren kan nedsætte sagkyndige råd til
rådgivning af myndighederne i spørgsmål omfattet
af denne lov.
§ 65.
Miljøministeren kan beslutte at overtage
kommunalbestyrelsens beføjelser efter loven i sager, der
berører andre myndigheders lovbestemte opgaver eller har
større betydning.
Stk. 2. Miljøministeren kan
endvidere i væsentlige sager efter ansøgning fra et
husdyrbrug eller en kommunalbestyrelse overtage en
kommunalbestyrelses godkendelses- og tilsynskompetence efter
loven.
§ 66.
Miljøministeren kan pålægge kommunalbestyrelser
at tilvejebringe oplysninger til brug for en vurdering af forhold,
der reguleres efter denne lov inden for den enkelte kommunes
område. Oplysningerne kan forlanges afgivet i en bestemt
form.
§ 67.
Miljøministeren kan pålægge
kommunalbestyrelserne at tage spørgsmål, herunder
konkrete sager, vedrørende denne lov op til behandling og
beslutning.
§ 68.
Myndigheder, der træffer afgørelse om samme husdyrbrug
efter bestemmelser i loven eller efter regler udstedt i
medfør af loven og efter miljøbeskyttelsesloven eller
regler udstedt i medfør heraf, skal koordinere deres
afgørelser, i det omfang det er nødvendigt for at
sikre, at lovens formål opfyldes.
§ 69.
Miljøministeren kan fastsætte regler om muligheden for
at anvende digital kommunikation inden for
lovens område og om de nærmere vilkår herfor.
§ 70.
Miljøministeren eller den, miljøministeren bemyndiger
dertil, og de kommunale myndigheder kan hos andre offentlige
myndigheder indhente de oplysninger, der er nødvendige for
at kontrollere overholdelsen af loven og regler, der er udstedt i
medfør heraf. Miljøministeren eller den,
miljøministeren bemyndiger dertil, og de kommunale
myndigheder kan i forbindelse hermed foretage sammenstilling og
samkøring af oplysninger, herunder personoplysninger, i
kontroløjemed.
§ 71.
Tilsynsmyndigheden eller personer, der af denne myndighed er
bemyndiget hertil, har, hvis det skønnes nødvendigt,
til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse
adgang til offentlige og private ejendomme, lokaliteter og
transportmidler for at udføre tilsyns- eller andre opgaver
efter denne lov, regler udstedt med hjemmel i loven eller
forordninger på lovens område. Tilsynsmyndigheden har
herunder adgang til at foretage
undersøgelser, fotografere, kopiere eller medtage
dokumenter og medtage andre genstande uden vederlag.
Kvittering for medtagne genstande skal udleveres.
Stk. 2. Politiet yder bistand
ved tilsynsmyndighedernes udøvelse af beføjelser
efter stk. 1. Justitsministeren kan efter forhandling med
miljøministeren fastsætte nærmere regler om
politiets udøvelse af ovenstående
beføjelser.
Stk. 3. Ved undersøgelser og
tilsyn på ejendomme og lokaliteter skal indehaveren og
ansatte yde myndighederne fornøden vejledning og
hjælp.
§ 72.
Miljøministeren kan fastsætte regler om gebyrer til
hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved
administration og tilsyn i forbindelse med loven. Gebyrerne
tillægges udpantningsret.
Stk. 2. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at der skal betales rente ved manglende
eller for sen betaling af gebyrer opkrævet i henhold til
denne lov. Forrentningen sker fra forfaldsdagen for gebyret.
Gebyret forrentes med 1,3 pct. månedlig rente for hver
påbegyndt måned fra den 1. i den måned, i hvilken
gebyret skal betales, dog mindst 50 kr.
§ 73. Ubetalte
krav, som i medfør af § 49, stk. 3,
§ 72 og § 75, stk. 2, er tillagt
udpantningsret, og renter heraf, kan tillige inddrives ved
indeholdelse i løn m.v. efter reglerne for inddrivelse af
personlige skatter i kildeskatteloven.
Stk. 2.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive krav efter
stk. 1 efter reglerne i opkrævningsloven.
§ 74.
Regeringen kan indgå overenskomster med fremmede stater om
fælles foranstaltninger til opfyldelse af lovens
formål.
Stk. 2. Miljøministeren
fastsætter regler til opfyldelse af internationale
overenskomster, der indgås i henhold til stk. 1.
§ 75.
Miljøministeren kan fastsætte regler eller
træffe bestemmelser med henblik på opfyldelse af Det
Europæiske Fællesskabs direktiver og beslutninger om
forhold, som er omfattet af denne lov. Miljøministeren kan
fastsætte de nødvendige regler for anvendelse her i
landet af De Europæiske Fællesskabers forordninger
vedrørende forhold, der er omfattet af denne lov.
Miljøministeren kan herunder fastsætte regler om,
hvilke myndigheder der skal administrere forordningerne.
Stk. 2. Miljøministeren kan
fastsætte regler om betaling af gebyrer, herunder om
forrentning og udpantningsret i forbindelse med anvendelse af
forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af denne
lov.
Stk. 3. Tilsyn med overholdelse af
forordninger, for så vidt angår forhold omfattet af
denne lov, udøves af kommunalbestyrelsen i henhold til
§ 44, medmindre miljøministeren bestemmer, at
tilsynet skal udøves af andre myndigheder. Ved
udførelse af tilsyn har myndighederne de
tilsynsforpligtelser og tilsynsbeføjelser, som fremgår
af kapitel 5.
Stk. 4. Ved afgørelser med
hjemmel i forordninger eller regler, der er udstedt efter
stk. 1, finder de i kapitel 7 fastsatte bestemmelser
anvendelse, for så vidt angår klageadgang og
søgsmål.
Kapitel 7
Klage og søgsmål
§ 76. Medmindre
andet fremgår af lovens bestemmelser, jf. dog § 78,
kan kommunalbestyrelsens afgørelser og beslutninger efter
loven eller regler, der er fastsat med hjemmel i loven,
påklages til det Miljøklagenævn, der er nedsat i
henhold til lov om miljøbeskyttelse.
Stk. 2. Tilsvarende gælder for
afgørelser truffet af miljøministeren i medfør
af § 65 og afgørelser truffet af
miljøministeren i medfør af §§ 50, 51
og 53 i sager, hvor ministeren har besluttet at overtage
kommunalbestyrelsens beføjelser i medfør af
§ 65.
§ 77.
§ 102, § 104, stk. 1 og 2, og
§§ 105, 106 og 109 i lov om miljøbeskyttelse
finder tilsvarende anvendelse ved Miljøklagenævnets
behandling af sager efter § 76.
Stk. 2. Klage til
Miljøklagenævnet indgives skriftligt af de
klageberettigede efter §§ 84-87 til den myndighed,
der har truffet afgørelsen. Myndigheden sender umiddelbart
efter klagefristens udløb klagen til
Miljøklagenævnet ledsaget af den påklagede
afgørelse og det materiale, der er indgået i sagens
bedømmelse.
Stk. 3. Miljøministeren kan
fastsætte nærmere regler om klagenævnets
sammensætning og virksomhed ved behandlingen af sager i
henhold til denne lov.
§ 78. M
iljøministeren kan fastsætte regler om, at
afgørelser, der enkeltvis er af mindre betydning for
beskyttelsen af natur, miljø og landskab, ikke kan
påklages til anden administrativ myndighed.
§ 79.
Klagefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen eller
beslutningen er meddelt. Er afgørelsen eller beslutningen
offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen dog altid fra
bekendtgørelsen.
Stk. 2. Hvis klagefristen
udløber på en lørdag eller helligdag,
forlænges klagefristen til den følgende hverdag.
§ 80. En klage
over et påbud eller forbud efter § 39 eller
§ 42 eller over en afgørelse efter § 50
eller § 51 har opsættende virkning, medmindre
Miljøklagenævnet bestemmer andet.
Stk. 2 . En
klage over et påbud eller et forbud, jf. § 39 eller
§ 42, som kommunalbestyrelsen har besluttet skal efterkommes
straks, jf. § 59, har dog ikke opsættende virkning,
medmindre Miljøklagenævnet bestemmer andet.
Stk. 3 .
Miljøklagenævnet kan beslutte, at en klage over et
påbud eller forbud, jf. § 39 eller § 42, skal have
opsættende virkning, uanset at kommunalbestyrelsen har
besluttet, at en klage ikke skal have opsættende virkning,
jf. § 59, stk. 2.
§ 81. En klage
over en tilladelse efter § 10, godkendelse efter
§§ 11, 12 eller 16 eller dispensation efter
§ 9 har ikke opsættende virkning, medmindre
Miljøklagenævnet bestemmer andet, jf. dog
stk. 3.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1
indebærer ingen begrænsninger i
Miljøklagenævnets adgang til at ændre eller
ophæve en påklaget tilladelse, godkendelse eller
dispensation.
Stk. 3. En tilladelse efter
§ 10 eller godkendelse efter § 11 eller
§ 12, der indeholder vilkår efter § 27,
stk. 1, nr. 3, og stk. 2, må ikke udnyttes
før klagefristens udløb. En klage over tilladelser
efter § 10 eller godkendelser efter § 11 eller
§ 12, der indeholder vilkår efter § 27,
stk. 1, nr. 3, og stk. 2, har opsættende virkning,
medmindre Miljøklagenævnet bestemmer andet.
§ 82.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at visse
tilladelser eller godkendelser ikke må udnyttes inden for
klagefristen, og at en klage skal have opsættende
virkning.
§ 83. Når
klage indgives til kommunalbestyrelsen, underretter
kommunalbestyrelsen straks adressaten for den afgørelse, der
klages over, om klagen.
§ 84. K
ommunalbestyrelsens afgørelser kan påklages af
1) afgørelsens adressat,
2) miljøministeren og
3) enhver, der har en individuel, væsentlig
interesse i sagens udfald.
Stk. 2
. Miljøministerens afgørelser kan påklages
af
1) afgørelsens adressat og
2) enhver, der har en individuel, væsentlig
interesse i sagens udfald.
Stk. 3. Sundhedsstyrelsen kan
påklage afgørelser efter kapitel 3. Sundhedsstyrelsen
kan endvidere tillægges klageret i regler, der udstedes i
medfør af loven.
Stk. 4. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at afgørelser efter loven kan
påklages af bestemte myndigheder i andre lande.
§ 85. Danmarks
Fiskeriforening kan påklage kommunalbestyrelsens og
miljøministerens afgørelser efter bestemmelserne i
kapitel 3, for så vidt angår spørgsmål om
forurening af vandløb, søer eller havet.
Stk. 2. Ferskvandsfiskeriforeningen
for Danmark kan påklage kommunalbestyrelsens og
miljøministerens afgørelser efter bestemmelserne i
kapitel 3, for så vidt angår spørgsmål om
forurening af vandløb og søer.
Stk. 3. Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd kan påklage kommunalbestyrelsens og
miljøministerens afgørelser, når
væsentlige beskæftigelsesmæssige interesser er
berørt.
Stk. 4. Forbrugerrådet kan
påklage kommunalbestyrelsens og miljøministerens
afgørelser i det omfang, de er væsentlige og
principielle.
§ 86. Lokale
foreninger og organisationer, der har beskyttelse af natur og
miljø som hovedformål, kan påklage
afgørelser, som foreningen eller organisationen har
ønsket underretning om, jf. § 61.
Stk. 2. Lokale foreninger og
organisationer, der efter deres formål varetager
væsentlige rekreative interesser, kan påklage
afgørelser, som foreningen eller organisationen har
ønsket underretning om, jf. § 61, når
afgørelsen berører sådanne interesser og klagen
har til formål at varetage natur- og
miljøbeskyttelse.
§ 87. L
andsdækkende foreninger og organisationer, der efter deres
vedtægter har beskyttelse af natur og miljø som
hovedformål, kan påklage afgørelser truffet med
hjemmel i bestemmelserne i kapitel 3.
Stk. 2. Landsdækkende foreninger
og organisationer, der efter deres vedtægter har til
formål at varetage væsentlige rekreative interesser,
kan påklage afgørelser truffet med hjemmel i
bestemmelserne i kapitel 3, når afgørelsen
berører sådanne interesser og klagen har til
formål at varetage natur- og miljøbeskyttelse.
§ 88.
Miljøklagenævnet kan til efterprøvelse af
klageberettigelsen forlange, at foreningen eller organisationen
fremsender vedtægterne.
§ 89. En
afgørelse i en klagesag skal indeholde en frist for
afgørelsens efterkommelse. Når der foreligger
særlige forhold, kan det dog bestemmes, at afgørelsen
skal efterkommes straks.
§ 90.
Søgsmål til prøvelse af afgørelser efter
loven eller de regler, der fastsættes i medfør af
loven, skal være anlagt inden 6 måneder efter, at
afgørelsen eller beslutningen er meddelt. Er
afgørelsen eller beslutningen offentligt bekendtgjort,
regnes søgsmålsfristen fra bekendtgørelsen.
Kapitel 8
Straf
§ 91. Medmindre
højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes med bøde den, der
1) anlægger, påbegynder eller driver
husdyrbrug uden tilladelse efter § 10 eller godkendelse
efter § 11 eller § 12,
2) tilsidesætter vilkår knyttet til
en tilladelse, dispensation eller en godkendelse efter loven,
3) undlader at efterkomme forbud eller
påbud efter loven, herunder påbud om at berigtige et
ulovligt forhold,
4) undlader at give underretning som nævnt
i § 52 eller at meddele oplysninger eller at afgive
prøver efter § 53,
5) undlader at indgive anmeldelse, der er
foreskrevet i regler udfærdiget i medfør af
§ 5, stk. 3, og § 17, stk. 3, 2.
pkt.,
6) modvirker myndighedernes adgang til ejendomme
eller lokaliteter i strid med § 71,
7) forsætligt borttager, forvansker eller
beskadiger afmærkninger, som foretages i forbindelse med
arbejder og undersøgelser efter loven,
8) undlader at efterkomme krav i en
afgørelse efter § 51 eller fjerner eller
ændrer udstyr, som tilsynsmyndigheden har anbragt i
medfør af en afgørelse efter § 50 eller
§ 51,
9) overtræder bestemmelser fastsat i De
Europæiske Fællesskabers forordninger vedrørende
forhold, der er omfattet af denne lov, jf. § 75,
stk. 1,
10) afgiver urigtige eller vildledende
oplysninger i forbindelse med behandlingen af sager efter denne lov
eller
11) undlader at efterkomme
godkendelsesmyndighedens eller klageinstansens afgørelse om
at etablere sikkerhedsstillelse efter § 37.
Stk. 2. Straffen kan stige til
fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og
hvis der ved overtrædelsen er
1) voldt skade eller fremkaldt fare for skade
på natur, dyr, planter, landskaber eller mennesker eller de
øvrige interesser, som loven tilsigter at beskytte, jf.
lovens § 1, herunder luft, vand, jord og undergrund,
eller
2) opnået eller tilsigtet en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, herunder ved besparelser.
§ 92. I regler
og forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i reglerne eller for overtrædelse af
bestemmelser i forordninger omfattet af § 75,
stk. 1. Det kan endvidere fastsættes, at straffen
kan stige til fængsel i indtil 2 år under
tilsvarende omstændigheder som anført i
§ 91, stk. 2.
§ 93. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 2. Er der ved en
overtrædelse opnået en økonomisk fordel,
konfiskeres denne efter reglerne i straffelovens 9. kapitel, selv
om der ved overtrædelsen ikke er voldt skade på
miljøet eller er fremkaldt fare derfor. Kan der ikke ske
konfiskation, skal der tages særskilt hensyn hertil ved
udmåling af en bøde, herunder en eventuel
tillægsbøde.
§ 94.
Forældelsesfristen for strafansvaret er 5 år for
overtrædelser m.v. som omhandlet i § 91 og for
overtrædelse af bestemmelser i regler udstedt i medfør
af loven.
§ 95. Retten
til at udøve virksomhed omfattet af kapitel 3 kan frakendes
ved dom for strafbart forhold, hvis den tiltalte
1) er dømt for overtrædelse af
straffelovens § 196 eller
2) gentagne gange eller under i øvrigt
skærpende omstændigheder har
a) overtrådt bestemmelser i denne lov eller
forskrifter udstedt i medfør heraf eller bestemmelser i
miljøbeskyttelsesloven eller forskrifter udstedt i
medfør heraf,
b) undladt at efterkomme forbud eller påbud,
som er udstedt med hjemmel i denne lov eller forskrifter udstedt i
medfør heraf, eller med hjemmel i
miljøbeskyttelsesloven eller forskrifter udstedt i
medfør heraf eller
c) tilsidesat vilkår knyttet til en
tilladelse, dispensation eller godkendelse udstedt med hjemmel i
denne lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf eller med
hjemmel i miljøbekyttelsesloven eller forskrifter udstedt i
medfør heraf.
Stk. 2. Stk. 1 finder tilsvarende
anvendelse, for så vidt angår retten til at være
stifter af, direktør for eller medlem af bestyrelsen i et
selskab med begrænset ansvar, et selskab eller en forening,
som kræver offentlig godkendelse, eller en fond, der driver
husdyrbrug omfattet af kapitel 3.
Stk. 3. I øvrigt gælder
reglerne i straffelovens § 79, stk. 3 og 4.
§ 96.
Følgende personer og selskaber m.v. skal indberettes til det
register, der er oprettet i medfør af
miljøbeskyttelseslovens § 40 b:
1) Personer, der er blevet frakendt retten til at
drive forurenende husdyrbrug i henhold til denne lovs
§ 95 eller i henhold til straffelovens
§ 79.
2) Personer, der er dømt efter
straffelovens § 196.
3) Personer og selskaber m.v., der er straffet
efter denne lovs § 91, stk. 2, eller tilsvarende
bestemmelser fastsat i bekendtgørelser, der er udstedt med
hjemmel i loven, såfremt der er fastsat frihedsstraf eller
bøde på 10.000 kr. eller derover, og såfremt der
ikke er forløbet mere end 10 år fra den strafbare
handling.
4) Personer og selskaber m.v., der har gæld
på 100.000 kr. eller derover til det offentlige for
selvhjælpshandlinger foretaget af tilsynsmyndigheden i
medfør af denne lovs § 48 og § 49,
såfremt denne gæld er vedgået eller
fastslået ved en domstol. Det er endvidere en betingelse, at
gælden er forfalden og ikke er omfattet af en overholdt
aftale om henstand eller afdragsvis betaling, og at der er
fremsendt to rykkere til skyldneren.
Stk. 2. I sager, der afsluttes ved
dom, og i sager, der afgøres endeligt ved anklagemyndigheden
med bødevedtagelse, foretager anklagemyndigheden
indberetning til registeret. I sager om gæld til det
offentlige for selvhjælpshandlinger foretager den
pågældende tilsynsmyndighed indberetning til
registeret.
Stk. 3. Der gives meddelelse til den
pågældende person eller det pågældende
selskab m.v. om registrering, inden registreringen finder sted.
§ 97.
Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelserne i denne
lov kan ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om
ransagning i sager, som efter loven kan medføre
frihedsstraf.
Kapitel 9
Ændringer i lov om forpligtende
kommunale samarbejder, lov om miljøbeskyttelse, lov om et
kvalitetsstyringssystem for den kommunale sagsbehandling på
natur- og miljøområdet og lov om planlægning
§ 98. I lov nr.
541 af 24. juni 2005 om forpligtende kommunale samarbejder, som
ændret ved § 17 i lov nr. 506 af 7. juni 2006,
foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk. 2, nr. 3, litra
p, ændres »loven og« til:
»loven,«.
2. I § 1, stk. 2, nr. 3, litra
q, ændres »litra a-n.« til: »litra
a-n og r, og«.
3. I § 1, stk. 2, nr.
3, indsættes som litra r:
»r) lov om miljøgodkendelse m.v. af
husdyrbrug«.
§ 99. I lov om
miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 753 af
25. august 2001, som ændret senest ved § 2 i lov
nr. 571 af 9. juni 2006, foretages følgende
ændringer:
1. I § 40 a, nr. 1,
indsættes efter »§ 110 b«: »,
§ 95 i lov om miljøgodkendelse m.v. af
husdyrbrug«.
2. I § 40 a, nr. 3,
indsættes efter »§ 110, stk. 2,«:
Ȥ 91, stk. 2, i lov om
miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug«, og efter
»loven« indsættes: »eller lov om
miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug«.
3. I § 41 b, indsættes
som stk. 3:
»Stk. 3. Ministeren
fastsætter regler om, at andre afgørelser om den samme
virksomhed efter bestemmelser i loven eller efter regler udstedt i
medfør af loven eller efter lov om miljøgodkendelse
m.v. af husdyrbrug om nødvendigt skal ændres i
forbindelse med revurderinger som nævnt i stk. 1 og 2 og
i § 41 a, stk. 2.«
4. Efter § 72
a indsættes som ny paragraf:
Ȥ 72 b.
Miljøministeren eller den, miljøministeren bemyndiger
dertil, og de kommunale myndigheder kan hos andre offentlige
myndigheder indhente de oplysninger, der er nødvendige for
at kontrollere husdyrbrugs overholdelse af loven og regler, der er
udstedt i medfør heraf. Miljøministeren eller den,
miljøministeren bemyndiger dertil, og de kommunale
myndigheder kan i forbindelse hermed foretage sammenstilling og
samkøring af oplysninger, herunder personoplysninger, i
kontroløjemed.«
5. I § 74, stk. 2,
indsættes efter 2. pkt.:
»Miljøministeren fastsætter
regler om, i hvilke tilfælde der skal ske annoncering af
andre tilladelser, der meddeles en listevirksomhed efter
bestemmelser i loven eller efter regler udstedt i medfør af
loven eller efter lov om miljøgodkendelse m.v. af
husdyrbrug.«
6. I § 79, stk. 1,
indsættes efter »§ 41 b«: »samt
andre afgørelser vedrørende listevirksomhed, der
træffes efter bestemmelser i loven eller efter regler udstedt
i medfør af loven eller efter lov om miljøgodkendelse
m.v. af husdyrbrug.«
7. I § 84 b ændres
»eller regler udstedt i medfør af loven« til:
», regler udstedt i medfør af loven, lov om
miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug eller regler udstedt i
medfør heraf«.
8.§ 110 b, stk. 1, nr. 2, litra
a-c, affattes således:
»a) overtrådt bestemmelser i denne
lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf eller
bestemmelser i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug
eller forskrifter udstedt i medfør heraf,
b) undladt at efterkomme forbud eller
påbud, som er udstedt med hjemmel i denne lov eller
forskrifter udstedt i medfør heraf eller med hjemmel i lov
om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug eller forskrifter
udstedt i medfør heraf eller
c) tilsidesat vilkår knyttet til en
tilladelse, dispensation eller godkendelse udstedt med hjemmel i
denne lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf eller
bestemmelser i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug
eller forskrifter udstedt i medfør heraf.«
§ 100. I lov
nr. 506 af 7. juni 2006 om et kvalitetsstyringssystem for den
kommunale sagsbehandling på natur- og
miljøområdet foretages følgende
ændringer:
1. I § 2, stk. 2, nr.
16, ændres »Frøstruplejren og« til:
»Frøstruplejren,«.
2. I § 2, stk. 2, nr.
17, ændres »VVM-sager.« til:
»VVM-sager, og«.
3. I § 2, stk. 2,
indsættes som nr.
18:
»18) lov om miljøgodkendelse m.v. af
husdyrbrug.«
§ 101. I lov
nr. 571 af 24. juni 2005 om ændring af lov om
planlægning. (Udmøntning af kommunalreformen), som
ændret ved § 11 i lov nr. 571 af 9. juni 2006,
foretages følgende ændring:
1. I § 1, nr. 14,ophæves § 11 i,
stk. 2.
Kapitel 10
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 102. Loven
træder i kraft den 1. januar 2007.
§ 103. For
husdyrbrug, som er etableret inden lovens ikrafttræden,
får lovens bestemmelser om tilladelse efter § 10 og
godkendelse efter § 11 eller § 12 først virkning
fra det tidspunkt, hvor husdyrbruget foretager ændringer
eller udvidelser af anlægget, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Første gang der meddeles
godkendelse efter § 11 eller § 12 i denne lov, skal
godkendelsen omfatte hele anlægget og bedriftens arealer.
Stk. 3. Reglerne i denne lov og regler
udstedt i medfør af loven finder endvidere anvendelse
på bestående husdyrbrug, som er omfattet af en
miljøgodkendelse efter § 33 eller påbud
efter § 41, jf. § 41 a og
§ 41 b, i lov om miljøbeskyttelse fra det
tidspunkt, hvor kommunalbestyrelsen finder grundlag for at
revurdere husdyrbrugets godkendelse, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 41 a og
§ 41 b.
§ 104.
Etablering, udvidelse eller ændring af husdyrbrug kan dog
frem til den 1. januar 2009 ske uden tilladelse eller godkendelse
efter denne lov, hvis der den 1. januar 2007 forelå de
fornødne myndighedsafgørelser til, at etableringen,
udvidelsen eller ændringen efter de hidtil gældende
regler kunne iværksættes uden at afvente yderligere
afgørelser efter lov om planlægning og lov om
miljøbeskyttelse eller regler udstedt i medfør af
disse love, og disse afgørelser fortsat alle har bevaret
deres gyldighed på tidspunktet for etableringen, udvidelsen
eller ændringen, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. Afgørelser om, at
anlæg til intensiv husdyravl må antages ikke at kunne
få væsentlig virkning på miljøet, jf.
planlovens § 6 c, kan dog i højst 2 år efter
afgørelsens meddelelse erstatte krav om tilladelse eller
godkendelse efter denne lov.
Stk. 3. Uanset bestemmelsen i
stk. 1 kan etablering, udvidelse eller ændring af et
VVM-pligtigt husdyrbrug ske uden tilladelse eller godkendelse efter
denne lov, selv om etableringen, udvidelsen eller ændringen
forudsætter, at der meddeles tilladelse efter planlovens
§ 35, og denne ikke er meddelt inden den 1. januar 2007,
såfremt der den 1. januar 2007 foreligger et endeligt
vedtaget regionplantillæg, jf. planlovens § 6 c,
stk. 2, og er meddelt tilladelse til et VVM-pligtigt
husdyrbrug, jf. planlovens § 6 c, stk. 3, eller
miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelseslovens
§ 33.
Stk. 4. Anmeldelse efter § 29 i
bekendtgørelse nr. 814 af 13. juli 2006 om
erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage
m.v., kan dog ske frem til den 1. marts 2007.
§ 105.
Ansøgninger i verserende sager om godkendelse af etablering,
udvidelse eller ændring af husdyrbrug efter § 33 i
lov om miljøbeskyttelse og sager om landzonetilladelser
efter planlovens § 35, der ikke er færdigbehandlet
af kommunalbestyrelsen den 1. januar 2007, skal
færdigbehandles efter reglerne i denne lov.
Stk. 2. Ansøgninger og
anmeldelser i verserende sager om forhåndsanmeldelse,
dispensation eller godkendelse efter §§ 3, 4, 6 og
30 i bekendtgørelse nr. 814 af 13. juli 2006 om
erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning, ensilage
m.v., der ikke er færdigbehandlet af kommunalbestyrelsen den
1. januar 2007, skal færdigbehandles efter reglerne i denne
lov.
Stk. 3. I sager omfattet af
stk. 1 og 2 orienterer kommunalbestyrelsen anmelder og eller
ansøger om, at sagerne behandles efter reglerne i denne
lov.
§ 106.
Anmeldelser og ansøgninger i verserende sager om, hvorvidt
et anlæg til intensiv husdyravl må antages at kunne
få væsentlig virkning på miljøet efter
planlovens § 6 c og tilvejebringelse af
regionplantillæg for VVM-pligtige husdyrbrug, jf. planlovens
§ 6 c, stk. 2, eller meddelelse af tilladelser til
VVM-pligtige husdyrbrug, jf. planlovens § 6 c,
stk. 3, der ikke er færdigbehandlet af
regionplanmyndigheden den 1. januar 2007, skal
færdigbehandles efter reglerne i denne lov.
Stk. 2. Regionplanmyndigheden
videresender sagerne, jf. stk. 1, til kommunalbestyrelsen, som
orienterer ansøger om, at sagerne behandles efter reglerne i
denne lov.
§ 107. Hvis der
inden den 1. januar 2007 har været gennemført en
offentlighedsprocedure efter reglerne i planloven eller
miljøbeskyttelsesloven eller regler udstedt i medfør
af disse ved behandling af en ansøgning om etablering,
udvidelse eller ændring af et husdyrbrug, der må
antages at kunne påvirke miljøet væsentligt,
eller som skal godkendes efter miljøbeskyttelseslovens
§ 33, og ansøgningen eller projektet ikke
ændres væsentligt efterfølgende, kan
kommunalbestyrelsen beslutte, at kravet om inddragelse af
offentligheden i medfør af denne lov undlades.
§ 108. Klager
over afgørelser om, hvorvidt et anlæg til intensiv
husdyravl må antages at kunne få væsentlig
virkning på miljøet efter planlovens § 6 c,
og afgørelser om landzonetilladelser efter planlovens
§ 35, der ikke er færdigbehandlet af
Naturklagenævnet inden den 1. januar 2007, overføres
til Miljøklagenævnet den 1. januar 2007.
Stk. 2. Miljøklagenævnet
behandler sagen efter de hidtil gældende regler i planlovens
§ 6 c og § 35.
Stk. 3. Hvis
Miljøklagenævnet træffer afgørelse om, at
et anlæg til intensiv husdyravl må antages at kunne
få væsentlig virkning på miljøet efter
planlovens § 6 c, skal sagen sendes til
kommunalbestyrelsen, der på baggrund af en ny
ansøgning skal behandle sagen efter de nye regler.
Stk. 4. Hvis
Miljøklagenævnet træffer afgørelse om, at
et anlæg til intensiv husdyravl ikke må antages at
kunne få væsentlig virkning på miljøet
efter planlovens § 6 c, kan etablering, udvidelse eller
ændring af husdyrbruget ske frem til den 1. januar 2010 uden
tilladelse eller godkendelse efter denne lov, hvis der før
den 1. januar 2007 forelå de øvrige fornødne
myndighedsafgørelser til, at etableringen, udvidelsen eller
ændringen efter de hidtil gældende regler kunne
iværksættes uden at afvente yderligere
afgørelser efter lov om planlægning og lov om
miljøbeskyttelse eller regler udstedt i medfør af
disse love og disse afgørelser fortsat alle har bevaret
deres gyldighed på tidspunktet for etableringen, udvidelsen
eller ændringen.
§ 109.
Verserende klagesager over afgørelser om
miljøgodkendelser efter miljøbeskyttelseslovens
§ 33 og klager over påbud og forbud efter
miljøbeskyttelseslovens § 41, der den 1. januar
2007 overføres fra Skov- og Naturstyrelsen til
Miljøklagenævnet, eller som den 1. januar 2007 ikke er
færdigbehandlet i Miljøklagenævnet,
færdigbehandles af Miljøklagenævnet efter de
hidtil gældende regler i miljøbeskyttelsesloven.
Stk. 2. Klager over afgørelser
truffet før den 1. januar 2007, som efter den 1. januar 2007
og inden klagefristens udløb overføres til eller
indbringes for Miljøklagenævnet, færdigbehandles
ligeledes efter de hidtil gældende regler i
miljøbeskyttelsesloven.
Stk. 3. Såfremt
Miljøklagenævnet ved behandlingen af en klage omfattet
af stk. 1 og 2 beslutter, at sagen skal henvises til
kommunalbestyrelsen til fornyet behandling, behandler
kommunalbestyrelsen sagen efter reglerne i denne lov.
§ 110. Klager
over afgørelser om regionplantillæg for VVM-pligtige
husdyrbrug, jf. planlovens § 6 c, stk. 2, eller
tilladelser til VVM-pligtige husdyrbrug, jf. planlovens
§ 6 c, stk. 3, der ved lovens ikrafttræden
ikke er færdigbehandlet af Naturklagenævnet,
færdigbehandles af Naturklagenævnet.
Stk. 2. Klager over afgørelser
truffet før den 1. januar 2007, som efter den 1. januar 2007
og inden klagefristens udløb indbringes for
Naturklagenævnet, færdigbehandles af
Naturklagenævnet efter de hidtil gældende regler i
planloven.
Stk. 3. Såfremt
Naturklagenævnet ved behandlingen af en klage omfattet af
stk. 1 og 2 beslutter, at sagen skal henvises til
kommunalbestyrelsen til fornyet behandling, behandler
kommunalbestyrelsen sagen efter reglerne i denne lov.
Stk. 4. Hvis Naturklagenævnet
stadfæster en afgørelse om regionplantillæg for
VVM-pligtige husdyrbrug, jf. planlovens § 6 c,
stk. 2, eller tilladelser til VVM-pligtige husdyrbrug, jf.
planlovens § 6 c, stk. 3, efter reglerne i
planloven, jf. stk. 3, skal kommunalbestyrelsen
færdigbehandle og træffe afgørelse om de dertil
knyttede udkast til miljøgodkendelsen efter
miljøbeskyttelseslovens § 33 efter de hidtil
gældende regler i miljøbeskyttelsesloven.
§ 111.
Miljøministeren kan i øvrigt fastsætte
overgangsregler.
§ 112. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv nr.
85/337/EØF af 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige
og private projekters indvirkning på miljøet
(VVM-direktivet) (EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40), som senest
ændret ved Rådets og Europa-Parlamentets direktiv nr.
2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for offentlig deltagelse i
forbindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på
miljøområdet og om ændring af Rådets
direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF, for så vidt
angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse (EU-Tidende 2003 nr. L 156, side 17), dele
af Rådets direktiv 96/61/EF af 24. september 1996 om
integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening,
(EF-Tidende 1996 nr. L 257, side 26), dele af Rådets direktiv
79/409/EØF af 2. april 1979 om beskyttelse af vilde fugle
(EF-fuglebeskyttelsesdirektivet) (EF-Tidende 1979 nr. L 103, side
1), som ændret senest ved Rådets forordning 807/2003/EF
af 14. april 2003 (EU-Tidende 2003 nr. L 122, side 36), dele af
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring
af naturtyper samt vilde dyr og planter (EF-habitatdirektivet)
(EF-Tidende 1992 nr. L 206, side 7), som ændret senest ved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1882/2003/EF af 29.
september 2003 (EU-Tidende 2003 nr. L 284, side 1), dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23.
oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet) (EF-Tidende 2000 nr. L 327, side 1), dele af
Rådets direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991 om
beskyttelse af vand mod forurening forårsaget af nitrater,
der stammer fra landbruget (EF-Tidende 1991 nr. L 375, side 1), som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning
1882/2003/EF af 29. september 2003 (EU-Tidende 2003 nr. L 284, side
1).