L 53 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om folkekirkens økonomi og lov om domstolsbehandling
af gejstlige læresager. (Finansiering af
præstestillinger m.v.).
Fremsat den 25. oktober 2006 af
kirkeministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkekirkens
økonomi og lov om domstolsbehandling af gejstlige
læresager
(Finansiering af præstestillinger
m.v.)
§ 1
I lov om folkekirkens økonomi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 28. april 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 1,
indsættes efter nr. 7 som nyt nummer:
»8) Refusion til fællesfonden for
løn, godtgørelse, pensionsbidrag m.v. til
præstestillinger, som ikke finansieres som nævnt i
§ 20, stk. 2, efter bestemmelser fastsat af
kirkeministeren.«
Nr. 8 €" 16 bliver herefter nr. 9 €"
17.
2.§ 20, stk. 2, 2.
pkt., ophæves, og i § 20, stk. 2, 3. pkt., der
bliver § 20, stk. 2, 2. pkt., udgår »og
2.«
§ 2
I lov nr. 336 af 14. maj 1992 om
domstolsbehandling af gejstlige læresager foretages
følgende ændringer:
1. I § 1 ændres
»præst« til: »eller overenskomstansat
præst«.
§ 3
Stk. 1. Loven træder i
kraft 1. januar 2007.
Stk. 2. Bestemmelsen i § 1,
nr. 2, om omlægning af finansieringen af løn til
præster, der er ansat til betjening af institutioner eller
grupper af personer, for hvilke der ikke er oprettet
menighedsråd, finder anvendelse fra finansåret
2007.
§ 4
Forslag om revision af § 1, nr. 1,
om lokal finansiering af præsteløn fremsættes
for Folketinget i folketingsåret 2012/2013.
§ 5
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. Loven kan ved kgl.
anordning sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Præstestillinger i folkekirkens
finansieres i dag på forskellig vis.
Løn til provster og præster
finansieres som hovedregel sådan, at 60 % af udgiften betales
af folkekirkens fællesfond, mens 40 % betales af staten, jf.
lov om folkekirkens økonomi § 20, stk. 2, 1.
pkt. (Økonomiloven).
Herfra gælder dog den undtagelse, at
lønninger til præster, der er ansat med henblik
på betjening af institutioner eller grupper af personer, for
hvilke der ikke er oprettet menighedsråd
(særpræster), finansieres af fællesfonden, jf.
lov om folkekirkens økonomi § 20, stk. 2, 2.
pkt. Særpræstestillinger er oprettet til
præstelig betjening af blandt andet uddannelsesinstitutioner,
sygehuse, fængsler og andre institutioner eller særlige
grupper af personer.
Denne sondring betyder, at
lønudgifterne til betjeningen af sognemenighederne
finansieres med en 40/60-fordeling mellem staten og
fællesfonden, mens udgifter til løn til præster
på institutioner o. lign. betales fuldt ud af
fællesfonden.
I 2006 er der budgetteret med i alt 2010
årsværk for præster, herunder provster. Disse er
fordelt med 1910 årsværk som sognepræst/provst og
100 årsværk som særpræst.
De nævnte præster ansættes
af kirkeministeren efter bestemmelserne i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.m. (Ansættelsesloven).
Herudover er der siden 2005 ved
dispensationer givet tilladelse til, at der oprettes nye
præstestillinger, som finansieres af de lokale kirkekasser.
Der er p.t. givet i alt seks tilladelser til dette.
Ansættelse i disse stillinger er også sket efter
ansættelseslovens regler.
De nævnte forsøg er imidlertid
ikke de eneste eksempler på, at stillinger som præst i
folkekirken finansieres på anden måde end beskrevet i
økonomilovens § 20, stk. 2.
Valgmenighedspræster, præsterne på Rigshospitalet
og i de lukkede fængsler, præsterne ved Kolonien
Filadelfia, Skt. Lukas Stiftelsen og Diakonissestiftelsen samt
præsterne under Danske Sømands- og Udlandskirker
finansieres således på anden vis.
Lønnen til disse præster, der
ikke er ansat efter ansættelseslovens bestemmelser,
finansieres på forskellig vis. Valgmenighedspræster
finansieres således af private midler, hvilket også
gør sig gældende for præsterne ved Kolonien
Filadelfia, Skt. Lukas Stiftelsen og Diakonissestiftelsen. Den
private finansiering gør sig også delvist
gældende for præsterne under Danske Sømands- og
Udlandskirker, idet der dog via finanslovens § 22 ydes
tilskud til aflønning af sømandspræster og
assistenter.
Fængselspræsterne hører
under Justitsministeriets ressortområde. Lønudgiften
til disse præster afholdes af Justitsministeriet.
Præsterne ved Rigshospitalet aflønnes af
Rigshospitalet.
De nævnte præster betragtes som
præster i folkekirken. Hermed menes, at præsterne er
underlagt biskoppeligt tilsyn.
Hensigten med dette lovforslag er at sikre,
at finansieringen af de stillinger, hvor ansættelse sker
efter ansættelseslovens bestemmelser, er så
gennemsigtig som mulig samtidig med, at den decentralisering af
folkekirkens økonomi, som har fundet sted de senere
år, fortsættes.
Lovforslaget indeholder derfor to
hovedpunkter:
€" Menighedsrådene får adgang
til at finansiere præstestillinger ud over dem, der
finansieres af fællesfonden og staten, men således, at
de pågældende ansættes af kirkeministeren efter
ansættelseslovens bestemmelser.
€" Den særlige finansieringsform for
særpræstestillinger afskaffes, sådan at alle
præstestillinger, der finansieres centralt, finansieres
på samme vis €" dvs. med en 40/60-fordeling mellem
finansloven og fællesfonden.
Herudover foreslås reglerne om
domstolsbehandling af gejstlige læresager ændret
sådan, at disse regler også kommer til at gælde
for overenskomstansatte præster. Hensigten er at sikre, at
overenskomstansatte præsters forkyndelse er underlagt samme
vilkår som tjenestemandsansatte præster.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Mulighed for lokal
finansiering af præsteløn
I folketingssamlingen 2005/06 fremsatte
kirkeministeren et forslag til ændring af lov om folkekirkens
økonomi, som blandt andet skulle give mulighed for lokal
finansiering af præstestillinger 1) .
Da forslaget om lokal finansiering af
præstestillinger havde en sammenhæng med den debat om
opgavefordelingen mellem sogn, provsti og stift, som den af
kirkeministeren nedsatte strukturarbejdsgruppe satte i gang i
januar 2006, blev den nævnte ændring af lov om
folkekirkens økonomi udsat til senere behandling ved
ændringsforslag af 20. februar 2006.
Med dette lovforslags § 1, nr. 1,
bliver forslaget om, at der skal være mulighed for lokal
finansiering af præstestillinger, genfremsat.
Med denne genfremsættelse ønsker
regeringen at styrke kompetencerne til at disponere lokalt. Det
forhold, at menighedsrådene har frihed til at disponere
midler til ansættelse af kirkefunktionærer, men ikke
til præster, har ført til en skæv udvikling i
folkekirken. Således har der fra 1996 til 2005 været en
vækst i de reale udgifter til kirkefunktionærer
på ca. 20 %, mens udviklingen i de reale udgifter til
præster har været ca. 4 %.
Det har gennem årene været
kritiseret, at menighedsråd ikke har haft mulighed for at
opprioritere den præstelige betjening i sognene, men
udelukkende har kunnet prioritere »mursten« eller
kirkefunktionærer. Dette har bl.a. betydet ansættelse
af sognemedhjælpere som en slags erstatning for den
præst, det ikke var muligt at ansætte.
Der er endvidere gennem de senere år i
øget omfang opslået og besat stillinger, der
kombinerer en ansættelse som præst med en
ansættelse som sognemedhjælper.
Både Den danske Præsteforening og
Foreningen af Sognemedhjælpere i Danmark har udtrykt
bekymring over denne udvikling. I en henvendelse til
kirkeministeren fra marts 2005 har de to foreninger således
peget på, at disse kombinerede stillinger som
præst/sognemedhjælper er en problematisk måde at
løse behovet for flere præstestillinger på. En
person, der er ansat i en kombinationsstilling, vil altid have to
arbejdsgivere €" nemlig Kirkeministeriet og
menighedsrådet. Disse er ud fra almindelige
ansættelsesregler nemme at skille, men det er foreningernes
erfaring, at stillingerne i det daglige arbejde er umulige at
skille fra hinanden, idet der er sammenfaldende profil, blandt
andet inden for kirkelig undervisning og diakoni.
Det kan endvidere anføres, at
såfremt der bliver tale om afsked fra den ene del af
stillingen, vil det i realiteten gøre ansættelsen i
den tilbageværende del af stillingen uholdbar.
Kirkeministeriet har med hjemmel i
dispensationsbestemmelsen i lov om menighedsråd
§ 43 i seks tilfælde givet tilladelse til, at der
kunne oprettes præstestillinger finansieret af lokale
midler.
Der er tale om forsøgsordninger af
varierende længde, hvor Kirkeministeriet er
ansættelsesmyndighed, og hvor ansættelse foretages
efter indstilling fra menighedsrådet, jf. bestemmelserne i
lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.m.
Med dette lovforslags § 1, nr. 1,
gives der en generel mulighed for, at menighedsrådene kan
finansiere løn, pensionsbidrag og godtgørelser til
overenskomstansatte sognepræster i nye stillinger oprettet af
kirkeministeren efter ansøgning fra menighedsråd og
med tilslutning fra provstiudvalg og biskop. Herved
imødekommes ønsket om at kunne tilføre
yderligere præsteressourcer, ligesom de ovenfor nævnte
problemer med kombinationsstillingerne undgås.
Forslaget er en ren finansieringsbestemmelse.
Forslaget berører således ikke biskoppernes ret og
pligt til gennem fordelingen af de stillinger, der finansieres af
finansloven og fællesfonden, at sørge for, at samtlige
områder af landet har den nødvendige gejstlige
betjening. Biskoppernes pligt hviler på delegation fra
kirkeministeren, og biskoppen skal ved fordelingen af stillingerne
både tage hensyn til kirkens behov og demografiske
forhold.
Den foreslåede bestemmelse
vedrører alene nye stillinger ud over det antal stillinger,
der finansieres af staten og fællesfonden, og som
fastsættes på de årlige finanslove. Aktuelt har
biskopperne i 2006 ansvaret for fordelingen af 2010
årsværk fordelt med 1910 sognepræster/provster og
100 særpræster. Dette forslag vedrører
således alene stillinger ud over disse stillinger.
For at skabe sikkerhed for den
budgetmæssige dækning af udgifterne til lokal
finansiering af en præstestilling er det en
forudsætning, at provstiudvalget kan anbefale, at der
oprettes en sådan stilling.
Biskoppen har det gejstlige tilsyn med
stiftets præster og menigheder og har som nævnt
ansvaret for fordelingen af de gejstlige ressourcer i stiftet. Det
vil derfor tillige være en forudsætning, at biskoppen
kan anbefale oprettelsen af en sådan lokalt finansieret
præstestilling, herunder stillingens nærmere indhold.
Det bør indgå som et element i biskoppens vurdering,
om der gennem en årrække har været ønsker
om fx nye aktiviteter i sognet, som ikke umiddelbart kan opfyldes
inden for den almindelige præstebevilling.
For at tilgodese præstens
forkyndelsesfrihed og biskoppens tilsyn samt hensynet til, at der
ikke bliver præster med forskellig
ansættelsesmyndighed, skal alle de eksisterende regler om
indstilling til, ansættelse i, tilsyn med og afsked fra
præstestillinger anvendes også vedrørende disse
præstestillinger med særlig finansiering. Dette betyder
bl.a., at kirkeministeren er ansættelsesmyndighed.
Ansættelse i disse stillinger vil ske på
overenskomstvilkår.
Når der oprettes en lokalt finansieret
stilling, er det menighedsrådet, der har ansvaret for at
sikre, at der er budgetmæssig dækning på
kirkekassens budget til udgiften. Menighedsrådet er
således - som ved andre nye aktiviteter - forpligtet til at
sørge for at budgettere med tilstrækkelige midler til
aflønning af præstestillingen også ud over det
aktuelle budgetår.
Den nye finansieringsform kan anvendes af et
menighedsråd alene eller af flere råd i forening.
I forbindelse med høringen over
forslaget i folketingssamlingen 2005/06 (L 74) var der nogle
høringssvar €" herunder svaret fra Den danske
Præsteforening og Danmarks Provsteforening €" der
udtrykte betænkelighed ved muligheden for tidsbegrænset
ansættelse. En tidsbegrænset ansættelse kan
således efter Præsteforeningens mening let få
karakter af prøveansættelse og dermed risiko for
indskrænkning i forkyndelsesfriheden. For at
imødekomme denne kritik vedrører det nu fremsatte
forslag alene fastansættelser.
Præsteforeningen har i sit
høringssvar til dette lovforslag tilsluttet sig, at
ansættelsen ikke tidsbegrænses. Landsforeningen af
Menighedsråd har også tilsluttet sig forslaget, men
havde dog gerne set, at der med lovforslaget også var blevet
givet mulighed for en tidsbegrænset ansættelse.
Det skal bemærkes, at den manglende
mulighed for tidsbegrænset ansættelse antagelig vil
reducere antallet af nye præstestillinger, der finansieres af
lokale midler.
Muligheden for lokal finansiering af
præsteløn forventes ikke at få væsentlig
økonomisk betydning for de lokale kirkelige kasser.
Forslaget giver således et sogn, hvor menighedsrådet
mener, at der er behov for at opprioritere evangeliets forkyndelse,
og hvor man samtidig er villig til at bruge færre penge
på andre ting, mulighed for det. Forslaget er derimod ikke et
signal om, at folkekirkens samlede udgifter bør stige.
Med henblik på en samlet vurdering af
ordningen er der indsat en revisionsbestemmelse, jf. lovforslagets
§ 4, således at kirkeministeren forpligtes til at
fremsætte lovforslag om revision af reglerne om lokal
finansiering af præsteløn i folketingsåret
2012/2013.
2.2. Ens finansieringsform for
samtlige præstestillinger som finansieres centralt
Sognepræsters løn er finansieret
med 60 % af folkekirkens fællesfond og med 40 % af staten,
jf. lov om folkekirkens økonomi § 20, stk. 2,
1. pkt. Løn til præster, der betjener institutioner
eller grupper af personer, for hvilke der ikke er oprettet
menighedsråd (særpræster), finansieres 100 % af
fællesfonden, jf. lov om folkekirkens økonomi
§ 20, stk. 2, 2. pkt.
Særpræstestillinger er oprettet
til præstelig betjening af blandt andet
uddannelsesinstitutioner, sygehuse, fængsler og andre
institutioner eller særlige grupper af personer.
Disse stillinger har oprindelig været
finansieret på samme måde som
sognepræstestillinger. Fra finansåret 1998 er
særpræster imidlertid blevet finansieret fuldt ud af
fællesfonden. Dette var en følge af lov nr. 420 af 10.
juni 1997, 2) hvorved den gældende
bestemmelse i § 20, stk. 2, 2. pkt., blev
indført. Lovændringen blev gennemført på
baggrund af Betænkning nr. 1327/1996 om budgetlægning
for kirkekasserne m.v. og havde til formål at forskyde
fordelingen af finansiering af præstestillinger mellem staten
og fællesfonden, således at fællesfonden samlet
kom til at finansiere en større andel. Herved kunne antallet
af præstestillinger øges, uden at dette førte
til en forøgelse af statens tilskud til
præsteløn.
Erfaringerne i den mellemliggende periode har
imidlertid vist, at ordningen ikke er hensigtsmæssig.
Forskellen på finansieringen af stillinger som
sognepræst henholdsvis særpræst betyder, at
præstestillingens indhold i nogle tilfælde bliver
bestemt af, hvordan den bliver finansieret, og ikke af, hvad der
lokalt er behov for. Den nuværende ordning sikrer
således ikke den bedste betjening af folkekirkens
medlemmer.
For til en vis grad at imødegå
dette problem er der i de senere år blevet etableret
præstestillinger, der er sammensat af en kvote på fx 50
% særpræst og 50 % sognepræst. For disse
sammensatte stillinger har ordningen imidlertid vist sig vanskelig
at administrere i praksis på grund af forskellen i
finansiering af de to dele af stillingen.
Der er for 2006 budgetteret med 2010
årsværk for præster, herunder provster, som er
fordelt med 1910 sognepræster/provster og 100
særpræster. De 100 årsværk som
særpræst er imidlertid som følge af nævnte
sammensatte stillinger fordelt på et større antal
præstestillinger.
Lovforslagets § 1, nr. 2,
indebærer, at stillinger som særpræst igen
finansieres på samme måde som
sognepræstestillinger, således som det var
tilfældet indtil 1998. Det foreslås således, at
der igen skal være en ensartet finansieringsmodel for alle
centralt finansierede præster i folkekirken, hvor 60 % af
lønnen finansieres af folkekirkens fællesfond og 40 %
af staten. Den foreslåede ændring vedrører de
100 årsværk som særpræst, der i dag er
finansieret fuldt ud af fællesfonden.
Lovforslaget ændrer ikke ved
biskoppernes ansvar for ved fordeling af præstestillinger at
sikre, at samtlige områder af landet har den
nødvendige gejstlige betjening. Forslaget giver imidlertid
biskopperne bedre muligheder for at fastsætte
stillingsindholdet efter menighedens behov, herunder behovet for
betjening af sygehuse, fængsler og andre institutioner
mv.
Det er ikke hensigten med lovforslaget, at
antallet af stillinger, hvortil menighedsrådene har
indstillingsret, jf. lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken §§ 8, 11 og 13, skal ændres.
Kirkeministeriet vil følge udviklingen gennem indhentning af
oplysninger fra biskopperne om fordelingen af stillingerne, samt om
nødvendigt gennem regelfastsættelse sikre
fastholdelsen af antallet af stillinger, hvortil
menighedsrådene har indstillingsret.
2.3. Domstolsbehandling af
gejstlige læresager mod overenskomstansatte præster
Det følger af ordlyden til
§ 1 i lov om domstolsbehandling af gejstlige
læresager, at loven udelukkende finder anvendelse på
sager, der indbringes for præsteretten eller bisperetten med
påstand om, at en tjenestemandsansat præst, provst
eller biskop i forkyndelsen eller på anden lignende
måde har tilsidesat folkekirkens bekendelsesgrundlag.
I forbindelse med behandlingen af lovforslag
L 74 Forslag til lov om ændring af lov om folkekirkens
økonomi (Finansiering af nye præstestillinger,
forenkling og bedre styring af fællesfonden m.v.) blev det
påpeget, at det er uhensigtsmæssigt, at
overenskomstansatte sognepræster ikke er omfattet af lov om
domstolsbehandling af gejstlige læresager. Se bl.a.
kirkeministerens svar af 20. februar 2006 på
spørgsmål 8 fra Folketingets kirkeudvalg (KIU L 74
€" svar på spm. 8 og ændringsforslag fra
kirkeministeren).
Baggrunden herfor er, at der på
tidspunktet for vedtagelsen af lov om domstolsbehandling af
gejstlige læresager var få overenskomstansatte
sognepræster, og at deres ansættelsesforhold var af
løsere karakter.
I dag (medio 2006) er der 140
årsværk som overenskomstansat sognepræst, hvis
forkyndelsesfrihed således har en ringere beskyttelse end de
tjenestemandsansatte.
Det foreslås med dette lovforslags
§ 2, nr. 1, at anvendelsesområdet for lov om
domstolsbehandling af gejstlige læresager ændres,
således at den fremtidigt vil omfatte både
tjenestemandsansatte og overenskomstansatte sognepræster.
Loven vil fortsat kun omfatte præster,
provster og biskopper i folkekirken, som har Kirkeministeriet som
ansættelsesmyndighed. Dermed omfattes i første omgang
sognepræsterne, ligesom også
fængselspræsterne vil være omfattet af loven
(også for de lukkede institutioner, da Kirkeministeriet er
ansættelsesmyndighed, selv om lønindplacering og
lønafholdelse foretages af Direktoratet for
Kriminalforsorgen). Andre særpræster i folkekirken med
Kirkeministeriet som ansættelsesmyndighed, herunder
hospitalspræster, døvepræster m.v., vil
ligeledes være omfattet.
De lokalt finansierede præster, der er
omfattet af dette lovforslags § 1, nr. 1, vil være
omfattet, da de har Kirkeministeriet som
ansættelsesmyndighed.
En række præstestillinger vil
fortsat ikke være omfattet af lovens anvendelsesområde.
Det gælder naturligvis først og fremmest præster
i trossamfund udenfor folkekirken, men f.eks. også
præster i folkekirkens valgmenigheder.
3. Forslagets økonomiske
og administrative konsekvenser m.v.
3.1. Økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Omlægningen af finansieringen af de
centralt finansierede præstestillinger betyder en årlig
merudgift for staten til præsteløn på 16,4
mio.kr. fra og med 2007, idet staten efter forslaget skal betale 40
% af lønnen til særpræster.
Denne merudgift finansieres af en reduktion
på 16,4 mio.kr. af bevillingen til kompensation af
folkekirken for anden lovgivnings provenuvirkning for
kirkeskatten.
Ændringerne er indbudgetteret på
forslag til finanslov for 2007.
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for regionerne eller kommunerne.
3.2. Administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for stat, regioner eller kommuner.
3.3. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
3.4. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
3.5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
3.6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
3.7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
3.8. Økonomiske
konsekvenser for de kirkelige kasser
Lovforslagets § 1, nr. 1, om
muligheden for lokal finansiering af præsteløn
forventes ikke at få væsentlig økonomisk
betydning for de lokale kirkelige kasser, idet det må
forventes, at præstestillingerne vil erstatte allerede
eksisterende stillinger som kirkefunktionær eller modsvares
af besparelser på andre budgetposter. Der
påføres ikke de lokale kasser nogen nye udgifter ved
forslaget, da der alene er tale om en mulighed.
Lovforslagets § 1, nr. 2, om
centralt finansierede præstestillinger indebærer en
mindreudgift for folkekirkens fællesfond til
præsteløn på 16,4 mio. kr. Finansieringen af
statens udgift indebærer, at kompensationen til folkekirken
nedsættes med 16,4 mio. kr. Forslaget er således
neutralt for folkekirkens økonomi set under ét.
På fællesfondens budget for 2007 nedsættes
landskirkeskatten med 16,4 mio. kr., således at der til trods
for nedsættelsen af kompensationen kan opnås et
uændret provenu for de lokale kasser inden for en samlet set
uændret kirkeskat.
Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Merudgift for staten på 16,4 mio. kr.,
som finansieres ved tilsvarende nedsættelse af statens
kompensation til folkekirken | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
5. Hørte myndigheder
Lovforslaget har i september 2006 været
sendt til høring hos følgende:
Biskopperne, stiftsøvrighederne,
Landsforeningen af Menighedsråd, Den danske
Præsteforening, Danmarks Provsteforening og
budgetfølgegruppen vedrørende fællesfondens
drift.
Der er modtaget høringssvar fra:
Biskoppen og stiftsøvrigheden over
Københavns Stift, stiftsøvrigheden over
Helsingør Stift, biskoppen over Roskilde Stift, biskoppen og
stiftsøvrigheden over Lolland-Falsters Stift, biskoppen og
stiftsøvrigheden over Fyens Stift, stiftsøvrigheden
over Aalborg Stift, stiftsøvrigheden over Viborg Stift,
stiftsøvrigheden over Århus Stift, biskoppen over
Haderslev Stift, Den danske Præsteforening, Danmarks
Provsteforening, Landsforeningen af Menighedsråd,
Budgetfølgegruppen vedr. fællesfondens drift,
Kirkeligt Samfund, Menighedsråd for Treenighedssogn, Esbjerg
og Henrik Murmann.
Høringssvarene er beskrevet i
høringsnotatet, som er fremsendt til Folketingets
Kirkeudvalg i forbindelse med lovforslagets fremsættelse.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med bestemmelsen åbnes der mulighed
for, at menighedsrådene €" ud over de stillinger, som
finansieres af staten og fællesfonden €" får
mulighed for at opprioritere den gejstlige betjening gennem lokal
finansiering af nye præstestillinger. Det antal stillinger,
der i dag finansieres af staten og fællesfonden, vil fortsat
blive finansieret på denne måde.
Der er alene tale om en
finansieringsbestemmelse.
Da Kirkeministeriet er
ansættelsesmyndighed, skal stillinger oprettes af
Kirkeministeriet efter ansøgning fra menighedsråd og
med tilslutning fra provstiudvalg og biskop.
For at tilgodese præstens
forkyndelsesfrihed og biskoppens tilsyn samt hensynet til, at der
ikke bliver præster med forskellig
ansættelsesmyndighed, skal alle de eksisterende regler om
indstilling til ansættelse i, tilsyn med og afsked fra
præstestilling også anvendes vedrørende disse
præstestillinger med særlig finansiering. Det betyder
bl.a., at kirkeministeren er ansættelsesmyndighed.
Menighedsrådene vil være
forpligtet til at bruge FLØS (Folkekirkens
LønService) til udbetaling af løn m.v.
Ansættelsen sker på
overenskomstvilkår.
For så vidt angår uansøgt
afsked bemærkes, at afskeden skal være sagligt
begrundet. Uansøgt afsked kan alene ske, når en af de
almindelige afskedigelsesgrunde €" fx sygdom eller
tilsidesættelse af dekorum €" foreligger eller ved
bevillingsmangel. Dette svarer til de krav, der gælder for
afsked af andre ansatte €" herunder præster, der
finansieres af finansloven/fællesfonden.
Hvis afskeden begrundes med bevillingsmangel,
vil der blive stillet krav om, at det skal være dokumenteret,
at der faktisk foreligger bevillingsmangel. Dette vil ske gennem en
udtalelse fra provstiudvalget.
Det forudsættes ved forslaget, at hvis
stillingen nedlægges som følge af bevillingsmangel,
vil der ikke igen kunne oprettes en lokalt finansieret
præstestilling i det pågældende pastorat,
medmindre de økonomiske forhold i pastoratet har
ændret sig. Provstiudvalget skal bekræfte dette.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.
Til nr. 2
Med lovforslaget ophæves forskellen
på finansieringen af sognepræster og
særpræster, således at fællesfonden
dækker 60 % og staten 40 % af alle centralt finansierede
præstestillinger i folkekirken.
Endvidere foretages en teknisk ændring
som konsekvens af forslaget om den ændrede finansiering.
Til § 2
Til nr. 1
Bestemmelsen indebærer, at lov om
domstolsbehandling af gejstlige læresager fremover også
finder anvendelse for overenskomstansatte præster. Hermed
finder loven anvendelse for samtlige præster, der har
Kirkeministeriet som ansættelsesmyndighed, uanset om
stillingen finansieres af staten og fællesfonden eller af
lokale midler.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.3.
Til § 3
Loven træder i kraft 1. januar
2007.
Bestemmelsen i § 1, nr. 2, om
omlægning af finansieringen af løn til præster,
der er ansat til betjening af institutioner eller grupper af
personer, for hvilke der ikke er oprettet menighedsråd,
finder anvendelse fra finansåret 2007, jf. lovforslagets
§ 3, stk. 2.
Til § 4
Med henblik på en evaluering af
forslaget i § 1, nr. 1, om lokal finansiering af
præstestillinger foreslås det, at denne bestemmelse
revideres i folketingsåret 2012/2013.
Til § 5
Bestemmelsen fastlægger lovens
territoriale anvendelsesområde og indebærer, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland. Med
bestemmelsen sikres det, at loven ved kgl. anordning kan
sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de særlige færøske forhold
tilsiger.
1) L 74 €" Forslag til lov om
ændring af lov om folkekirkens økonomi (Finansiering
af nye præstestillinger, forenkling og bedre styring af
fællesfonden m.v.). Fremsat skriftligt den 16. november 2005,
Till.A 2155, lovforslaget som fremsat Till.A 2128, 1. behandling
30. november 2005 FF 1705, betænkning 22. februar 2006 Till.B
518, 2. behandling 2. marts 2006 FF 4450, 3. behandling 14. marts
2006 FF 4623, lovforslaget som vedtaget Till.C. 335.
2) L 138 - Forslag til lov om
ændring af lov om folkekirkens økonomi.
(Budgetprocedure, kirkebladsudgifter, finansiering af
præstestillinger, oprettelse af provstiudvalgskasse m.v.).
Fremsat skriftligt 22/1 97 Till.A 3126, lovforslaget som fremsat
Till.A 3104, 1. behandling 29/1 97 FF 3652, betænkning 30/4
97 Till.B 785, 2. behandling 14/5 97 FF 6937, 3. behandling 16/5 97
FF 7200, lovforslaget som vedtaget Till.C 427.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om folkekirkens økonomi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 376 af 28. april 2006, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 2. --- | | 1. I § 2,
stk. 1, indsættes efter nr. 7 som nyt nummer: |
| | »8) Refusion til fællesfonden for
løn, godtgørelse, pensionsbidrag m.v. til
præstestillinger, som ikke finansieres af statskassen eller
fællesfonden, efter bestemmelser fastsat af
kirkeministeren.« |
| | Nr. 8 €" 16 bliver herefter nr. 9 €"
17. |
| | |
§ 20. --- Stk. 2. Statskassen yder herudover et
årligt tilskud til fællesfonden svarende til 40 % af
fællesfondens udgifter til lønninger til provster og
præster. Ved opgørelsen af fællesfondens
udgifter til lønninger til provster og præster bortses
fra de udgifter, som vedrører betjening af institutioner
eller grupper af personer, for hvilke der ikke er oprettet
menighedsråd. Det antal stillinger, der finansieres som
nævnt i 1. og 2. pkt., fastsættes på de
årlige finanslove. | | 2.§ 20, stk. 2, 2.
pkt., ophæves, og i § 20, stk. 2, 3. pkt., der
bliver § 20, stk. 2, 2. pkt., udgår »og
2.« |
| | |
| | § 2 I lov nr. 336 af 14. maj 1992 om
domstolsbehandling af gejstlige læresager foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 1. Loven finder
anvendelse på sager, der indbringes for præsteretten
eller bisperetten med påstand om, at en tjenestemandsansat
præst, provst eller biskop i forkyndelsen eller på
anden lignende måde har tilsidesat den danske folkekirkes
bekendelsesgrundlag (læresager). | | 1. I
§ 1 ændres »præst« til:
»eller overenskomstansat præst«. |