Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2006)
Socialministeren (Eva Kjer
Hansen) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service, lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, lov om almene boliger m.v. og forskellige
andre love (Tekniske rettelser på det sociale
område og boligområdet som følge af
kommunalreformen m.v.)
(Lovforslag nr. L 5).
Lovforslaget er et teknisk lovforslag som
følge af kommunalreformen. Formålet med forslaget er
dels at sætte de lovændringer, som allerede er vedtaget
som ændringer til den nuværende servicelov, ind i den
nye servicelov med ikrafttræden den 1. januar 2007, dels at
foretage konsekvensændringer som følge af
kommunalreformen i en række øvrige love på det
sociale område og boligområdet.
Lovforslaget omfatter følgende love:
- Lov om social
service
- Lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
- Lov om social
pension
- Lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension
- Lov om tilbageholdelse
af stofmisbrugere i behandling
- Lov om almene boliger
m.v.
- Lov om boliger for
ældre og personer med handicap
- Lov om midlertidig
regulering af boligforholdene
- Lov om leje
- Lov om boligbyggeri
- Lov om individuel
boligstøtte
- Lov om forebyggende
hjemmebesøg til ældre m.v.
Lovforslaget indeholder enkelte redaktionelle
ændringer, som umiddelbart kan opfattes som værende af
mere præciserende karakter:
- Af lovforslagets § 6, nr. 3 og 4,
fremgår, at der i almenboliglovens § 54, stk. 2, og
§ 57, stk. 3, indsættes en henvisning til
§ 185 b, stk. 4. Der er tale om en præcisering af
anvisningsreglerne til almene ældreboliger for personer med
betydelig og varigt nedsat fysisk og psykisk funktionsevne med
henblik på at tydeliggøre, at rammeaftalen
begrænser kommunernes anvisningsret til de
pågældende boliger. Henvisningen er alene indsat for at
undgå fortolkningstvivl og for at sikre, at kommunerne er
opmærksomme på denne begrænsning.
- Lovforslagets § 7 medfører, at
ældreboliglovens bestemmelser om amtskommunale
ældreboliger for personer med betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne ophæves. Dette skyldes, at
der ikke findes ældreboliger i amtskommunalt regi, som
administreres efter ældreboligloven.
- Lovforslagets § 8 medfører, at
Stevns Kommune er omfattet af den geografiske afgrænsning i
§ 47, stk. 1, 2. pkt., i boligreguleringsloven. Dette
sker efter kommunens eget ønske og som følge af de
besluttede kommune-sammenlægninger som led i
kommunalreformen.
Lovforslaget er forhandlet med de kommunale
parter.
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget foreslås at træde i kraft
den 1. januar 2007.
Med disse bemærkninger skal jeg indstille
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.